I
„Dirty Picture" - Pim De La Parra's
come back als amateurfilmer
DiRry PICTURE
■eusder krant
Pinkeltje" weer terug in keistad-filmprogramma
f'fli de U. 'PtldrA 's
99
kijk op de film
1I I
DONDERDAG 3 JUL11980
AMERSFOORT - In het keistad-filmprogramma van de
ze week een Nederlandse première en wel „Dirty Picture"
van filmpionier Pim de la Parra.
Als reprise draait deze week in de matineevoorstelling
van het Grand-theater „Pinkeltje," met in de hoofdrollen
Aart Staartjes, Wieteke van Dort, Lex Goudsmit.
De laatste nieuwe film dit keer is te zien in Duo 2 en heeft
als titel „Zeven stukken slaan erop los," waarin zeven
meiden korte metten maken met een berucht syndikaat,
zo wordt de film tenminste aangeprezen.
Voor het overige is het programma geprolongeerd en
dat betekent dat we Steve McQueen in „Tom Horn" nog
altijd kunnen bewonderen in Euro, dat „Gejaagd door de
wind" nu al voor de vijfde week draait alleen wel in Cine
ma 1 en dat „De sheriff ziet ze vliegen" met de alom
geprezen Bud Spencer te zien blijft in Grand 3 en dat zal
wel een tijdje zo kunnen blijven.
DOOR BERT VOS
1 DIRTY PICTURE
Met Dirty Picture" hoop ik de ama
teur-status blijvend te hebben ver
overd," zegt Pim de la Parra in zijn be
geleiding bij zijn nieuwste film, Dirty
Picture" een in zwart-wit opgenomen
j; speelfilm zonder geluid Die amateur-
status heeft hij in ieder geval glansrijk
verdiend, want er zullen maar weinig
amateur-filmers zijn, die in staat zijn om
IL zonder geluid en zwart-wit een dergelij
ke film te produceren. Kosten zo'n an
derhalve ton
Het is merkwaardig gesteld met deze
pionier van de Nederlandse speelfilm,
die in de zestiger jaren en het begin der
zeventiger jaren, samen met Wim Ver
stappen (verenigd in Scorpio films) aan
de lopende band speelfilms vervaar
digde voor een relatief gering bedrag
Pretentieloze films, die op snelle wijze
tot stand werden gebracht, maar die
desondanks redelijk succes oogstten
bij het grote publiek (Rubia's Jungle
(zaterdagavond nog op televisie te
zien), Obsessions, Blue Movie, Alicia,
Mijn nachten met. Frank en Eva).
Films ook, die opvielen door voor die tijd
een overmatig gebruik van bloot, dat
met name door Pim als zeer funktioneel
werd verdedigd tegenover keuring en
kritici.
De filmkritici hebben de soms ver
wonderlijke verrichtingen van het no
bele filmduo jaren achtereen met een
soort welwillendheid bekeken, maar
nooit was er sprake van een echte
doorbraak naar de volwassen speel
film Voor regisseur Wim Verstappen
kwam die doorbraak pas nadat hij met
De la Parra had gebroken en Scorpio-
films werd opgedoekt. Het betekende
mede het faillissement van Pim de la
Parra, die daarna zijn filmleed in alle
stilte verwerkte, nadat zijn laatste film
,,Wam Pipel" bij de kritici wel in de
smaak viel, maar door het grote publiek
niet. Geld voor nieuwe films kwam niet
meer in het laatje
Pim de la Parra blijkt echter niet voor
één gat te vangen te zijn, want al vrij
spoedig verscheen zijn eerste boek met
memoires"; .Prins Pim" met enige
argwaan en hilariteit ontvangen, mede
door het feit dat De la Parra zichzelf nog
steeds een hoofdrol toedacht in zaken
waarin hij zelfs al geen figurant meer
speelde
Hoewel je dat uit de mond van De la
Parra niet direkt zult horen, is gebrek
aan geld en geloofwaardigheid er de
oorzaak van geweest, dat De la Parra
eindelijk weer aan het filmen is gesla
gen, maar dan op zwart-wit, en zónder
geluid „Dirty Picture," in 1974 in het
Amerikaanse blad Variety" al via een
advertentie aangekondigd, maar tot nu
toe nooit gerealiseerd, komt dan nu - na
een preview tijdens de Arnhemse film-
week vorig jaar - op het witte doek.
Ingekort, want vorig jaar bleek de film -
toch al fors van lengte - best wat korter
te kunnen. Veel invloed op het totale
beeld heeft het niet gehad.
„Dirty Picture" is het verhaal van een
Indiase geleerde, die op doorreis van
een congres in Amsterdam neerstrijkt
voor een weekje „stappen" door, wat
Pim noemt „The Venice of the north,"
het Venetië van het noorden De la
Parra speelt - uiteraard - zelf de
hoofdrol Wat dat betreft nog steeds
een overschatting van zijn dramatische
talenten, maar dat is in „Dirty Picture"
niet zo storend, omdat het in feite niet
zoveel ter zake doet.
Ik moet zeggen, dat ik me bij het zien
van deze zwart speelfilm zonder geluid
niet eens zo erg heb verveeld, in eerste
instantie moest ik denken aan die typi
sche tijd van de „underground film,
toen film,.vernieuwingen" aan de orde
van de dag waren Het verhaal op zich
is tamelijk ondoorzichtig, maar met een
beetje goede wil interpreteer je er wel
een. Belangrijker is het dekor, de stad
Amsterdam. In feite gebruikt De La
Parra Amsterdam als de werkelijke
hoofdrolspeler en hij doet dat op som
mige momenten zelfs op een knappe
wijze. Amsterdam blijkt dan nog steeds
een boeiende stad te zijn, een stad vol
verknipte figuren, een stad ook vol
warm-levende mensen, een stad met
een hart. dat nog steeds driftig klopt,
ook al zijn er zo langzamerhand ouder-
doms-verschijnselen te bespeuren.
Misschien dat een handige psy
choloog er veel meer uit haalt dan de
doorsnee kijker, want „Dirty Picture"
levert wat dat betreft waarschijnlijk stof
genoeg. Zoals die talrijke droombeel
den vol vrouwen (mooie, soms blote
vrouwen) het hobbelpaard het beeld
merk „His Master's Voice." Ik het heter
niet allemaal uitgehaald, ook al zou je
kunnen vermoeden, dat enkele
Freudiaanse oprispingen aan deze
beelden ten grondslag kunnen liggen
De titel „Dirty Picture" dekt de lading
niet Wie een film verwacht met halve of
hele pornografie, die zal ongetwijfeld
teleurgesteld zijn na afloop. Natuurlijk,,
de mooie, soms blote vrouwen, ontbre
Aart Staartjes en Wieteke van Dort.
ken niet, maar het is allemaal heel clean
verfilmd, esthetisch bijna. Is er nog
meer te zeggen over deze film? Ach,
eigenlijk zou je 'm zelf eens moeten
gaan zien. Al zou het allen maar zijn uit
pure nieuwsgierigheid en om De la
Parra in staat te stellen verder te gaan
met zijn speelfilms. Misschien is „Dirthy
Picture" de start van een nieuwe car
rière. Mits Pim de la Parra nu eens
eindelijk inziet, dat hii zelf beter geen
hoofdrollen in eigen films moet spelen
Pim is een aardige vent, daar niet van,
maar een ster-akteur, zit er gewoon niet
in. Zelfs niet in zwart-wit en zonder ge
luid
(Grand 4)
PINKELTJE
„Pinkeltje" was bij de première in de
zomer van 1978 een uitzonderlijke kin
derfilm en dat is ook twee jaar later nog
altijd het geval. Niet in de eerste plaats
door de technologie die er aan te pas
kwam, maar omdat het een film voor
jong en oud is, Een familiefilm dus, waar
men met veel plezier naar zal kunnen
kijken, de maker, Harry Geelen is geen
onbekende bij het publiek.
Hij is de maker van onder meer de
televisie-produktie „Kunt u mij de weg
naar Hameien, vertellen, meneer"7" en
kindermusicals als „Bah september."
Ook de detective-serie voor de jeugd
„Q en Q" was van zijn hand. Voor de
tekenfilmserie „Barbapapa" leverde hij
alle oorspronkelijke liedjes, samen met
componist Joop Stokkermans, die ook
de muziek voor „Pinkeltje" com
poneerde.
De boeken van Dick Laan over het
kaboutertje „Pinkeltje" zijn overbekend
en vroegen eenvoudig verfilming Har-
rie Geelen liep al véél langer met dat
idee rond, maar de moeilijkheid was om
(zonder tekenfilm-trucages) toch de
kabouters klein en de mensen groot in
beeld te krijgen Via televisie ging dat
uitstekend (de televisietechniek is wat
dat betreft erg ver gevorderd), maar
televisiebeelden overbrengen op 35
mm kleurenfilm voor bioscoopverto
ning, bleef tot 1974 een zeer moeilijke,
zo niet onmogelijke zaak zonder dat de
lijnen (waaruit een televisiebeeld is op
gebouwd) te zien zouden zijn John D
Lowry vond in 1974 echter een metho
de uit, waardoor een dergelijke kom-
binatie mogelijk werd en vanaf dat mo
ment lag voor Harrie Geelen de weg
open om zijn „Pinkeltje" te realiseren
Geelen schreef niet alleen het sce
nario, maar nam ook de regie voor zijn
rekening. Er werd op lokatie gefilmd, in
Arnhem, Laren, Nijkerk en Rhenen, op
Schiphol en het landgoed Swaenen-
burgh En verder natuurlijk in de studio.
Grote en kleine mensen spelen een
belangrijke rol in de film „Pinkeltje" en
het is verbluffende te konstateren, dat
men er in is geslaagd kaboutertjes en
gewone mensen elektronisch samen te
brengen, zonder dat iets van trucage te
merken is. Wat dat betreft is de film een
succes te noemen, en zeker uniek voor
Nederland
De hoofdrollen worden vertolkt door
Aart Staartjes (als Pinkeltje), Wieteke
van Dort (als Pinkelotje), Rob de Lange
(als meneer Dick Laan), Lex Goudsmit
(als Pinkelbaron Krikhaer), en Ab Hof
stee (als Poortbewaarder Ponkei) Ver
der kan men Wil van Seist, Emmy Lo
pez Dias, Jorrit Stellema, Paul Meijer,
Sacco van der Made, Ferd Hugas, On-
no Molenkamp, Riet Wieland Los en
Edy Harmsen aan het werk zien tijdens
de kleine anderhalf uur die defilm duurt.
DE PINKELTJE STORY
De figuur waar defamiliefilm „Pinkel
tje" op is gebaseerd deed nu bijna 40
jaar geleden zijn intrede in de Neder
landse kinderlectuur. Voor „De avon
turen van Pinkeltje" het eerste deel van
zijn legendarisch geworden bestseller,
ontving Dick Laan in 1939 het even le
gendarische honorarium van honderd
gulden. Deze zomer komt - als deel 30
- het verhaal-van-de-film uit. Buiten
Nederland is Pinkeltje vooral geliefd in
Duitsland, waar hij Pünkelchen heet,
maar ook in Engeland („Fingerling"),
Frankrijk („Petitou"), Portugal („Pe-
quenu"), en de Skandinavische landen.
In Noorwegen heet hij „Knoettetrol." in
Zweden „Vickevire," in Finland „Vikke
Vaekkaeraen," in Denemarken „Prik"
en in IJsland Tritil." Verdeeld over
honderden drukken hebben tot dusver
meer dan 5 miljoen Pinkeltje-boeken
hun weg gevonden naar de jeugd en het
einde aan die belangstelling is bepaald
nog niet in zicht, integendeel. Geen
wonder ook; grootouders van nu herin
neren zich Pinkeltje ook uit hun jongste
jaren, lezen de boeken thans aan hun
kleinkinderen voor en zullen ongetwij
feld ook samen van de film willen ge
nieten waarin zij, naast de uit de boeken
bekende figuren, ook nieuwe namen
zullen tegenkomen, en natuurlijk me
neer Dick Laan zelf! In Nederland prijkte
Pinkeltje de laatste jaren niet. minder
dan 12 keer op de bestsellerslijst van de
meest verkochte jeugdboeken. Deze
lijst wordt 2 maal per maand samen
gesteld aan de hand van gegevens uit
ruim 300 boekhandels in alle uithoeken
van het land Blijkens een AVRO-en-
quete uit oktober 1976 onder 631 kin
deren van 10 jaar en ouder behoorde
Pinkeltje toen tot de meest geliefde kin
derboeken en Dick Laan zelfs tot de 4
best gelezen auteurs. In bibliotheken
treft men Pinkeltje dan ook zelden in de
boekenrekken aan; voor ze weggezet
kunnen worden, zijn ze al meegenomen
door kinderen die op teruggebrachte
exemplaren staan te wachten. Ook
naar andere media vond Pinkeltje zijn
weg: in de periode 1948/1951 zond de
AVRO-radio de avonturen van de ge
liefde kabouter afsfibórspelserie uit. In
de loop der jaren ontstond een half do
zijn grammofoonplaten, terwijl gelijk
tijdig met de film een langspeelplaat
met muziek en liedjes uit de film komt
Men kon Pinkeltje tegenkomen op pro-
jektiestroken. het is de naam van een
kindercircus, van een poppenkast, en
van 35 scholen In Santpoort kreeg op 7
mei 1978 een kleine oranje tulp de
naam Pinkeltje tulp. Een stripversie van
Pinkeltje is momenteel in voorberei
ding, terwijl mag worden aangenomen,
dat de mogelijkheden met deze op
somming bepaald nog niet zijn uitgeput.
HET VERHAAL VAN
PINKELTJE
Wat er met de bewoners van Pin-
keltjesland kan gebeuren, wanneer het
avontuur hen naar onze wereld brengt
is het onderwerp van de familiefilm
„PinkeltjeOp een mooie zomerdag
wordt bij de Grote Wilde Waterval een
prinses, samen met haar hofdame ont
voerd door twee mensen. Het is een
beetje de eigen schuld van Hare Hoog
heid Van koning Pinkelpracht en ko
ningin Pinkelschoon had ze namelijk
niet zo dicht bij de poort naar de grote
mensenwereleld mogen komen Wat ze
echter niet kan weten is dat aan de an
dere kant twee schurken bivakkeren die
aan de hand van Pinkeltjesboeken de
plek zoeken waar Pinkeltjesland ligt En
wanneer een prins en de verantwoor
delijke poortbewaarder de prinses en
haar hofdame achterna gaan, neemt
het euvele tweetal ook hen mee Enige
maanden van tevoren had de dikste van
de beide boeven bij toeval in het gras
een geleerde Pinkelbaron gevonden.
De baron was aan de andere kant van
de waterval, waar het gras immers zo
veel groener is, op zoek gegaan naar
vergeetmijwelletjes, om daar ver-
geetthee van te kunnen zetten. De boef
was met zijn vondst naar een professor
gegaan die geïnteresseerd bleek in
mensachtige wezens van dit formaat
Deze verwachtte roem te kunnen ver
garen als ontdekker van de kabouter
sapiens. Hij had echter redenen om zijn
vondst vooralsnog geheim te houden.
Inmiddels arriveren Pinkeltje Witbaard
en zijn vrouw per heen en weer ballon
bij hun vriend, meneer Dick Laan, om er
hun vakantie door te brengen Het is
echter geen zorgeloze vakantie: ze zijn
op zoek naar de baron. Maar meneer
Dick Laan kan ze niet helpen. Op zijn
schrijfbureau heeft hij een slaapplaats
voor hen ingericht, voordat Pinkeltje
naar bed gaat. ijsbeert hij langs de rij
levensgrote Pinkeltjeboeken die me
neer Dick Laan op zijn schrijfbureau
heeft staan. Op een van de ruggen leest
hij „Pinkeltje bij Klaas Vaak." Van dat
ogenblik af komen de gebeurtenissen in
een stroomversnelling. Opeens herin
nert Pinkeltje zich de dromenbril die
Klaas Vaak hem eens heeft gegeven
Gelukkig heeft Pinkeltje deze speciale
bril bij zich. Als ze erdoor kijken, zien zij
de verdwenen baron in een muizenkooi
zitten. Maar ze zien nog iets: het num
mer van het telefoontoestel naast de
kooi. Dat geven ze de volgende morgen
aan het ontbijt door aan meneer Dick
Laan, die hen nu aanbiedt om te helpen
bij het opsporen en bevrijden van de
Pinkelbaron. Enfin, de rest verraden we
niet, maar spannend is het wel
(Grand-matineevoorstellingen)
(wordt vervolgd)
ZEVEN STUKKEN SLAAN
EROP LOS
Zeven mooie meiden en ze weten
van wanten, wat wil de filmliefhebber
nog meer. In de hoofdrollen Jack Pa-
lance, Peter Lawford, Neville Brand, en
Jim Backus. Tenslotte tekent Greydon
Clark voor de regie. Het verhaal in het
kort is zo:
Een gevierde popzangeres krijgt het
alarmerend bericht dat haar broertje
gewond is geraak bij een drugsaffaire.
Ze snelt naar huis terug en wordt aldaar
benaderd door zijn onderwijzers die
een plan heeft om een einde te maken
aan de toenemende terreur van de
dealers in het stadje. Haar plan is de
fabriek, waarin de drugs verwerkt wor
den, de lucht in te laten vliegen. In de
komende weken verzekeren zij zich van
de hulp van een karate-experte. een
politie-agente, een stuntrijdster, een
fotomodel en een meisje dat van alle
markten thuis is.
Ze verbouwen een busje tot een rij
dend fort en na enkele weken van hard
trainen is het tijdstip van de aanval ge
komen. Voordien onderscheppen ze op
het strand een groot transport drugs.
Hierdoor gealarmeerd laat de grote
baas de fabriek extra bewaken.
De strijd wordt heviger dan de meis
jes verwacht hadden, maar ze wijken
niet en de fabriek vliegt de lucht in. Ver
volgens trekken ze naar het luxe paleis
van de grote baas en maken daar korte
metten met hem en zijn bendeleden.
(Duo 2).
HET MYSTERIE VAN
DE 7 GOUDEN VAMPIERS
Het mysterie van de 7 gouden Vam
piers is de eerste film, die door de En
gelse Hammerfilm Organisatie en door
de Shaw Brother Company in Hong
Kong werd geproduceerd.
In Engeland staat de gevreedse
vampier Dracula uit zijn graf op en
neemt bezit van het lichaam van een
Chinees. Op die manier belandt hij in
een klein dorpje in het Chinese binnen
land. In China geeft ene Doctor van
Helsing een college over het nog steeds
ronddolende vampirisme. Hij probeert
zijn Chinese toehoorders er van te
overtuigen, dat een klein dorpje in de
binnelanden van China ook thans door
de 7 gouden vampiers wordt geteisterd.
Verontwaardigd verlaten de Chinezen
het lokaal: ze geloven er niets van
Teleurgesteld keert van Helsing naar
huis terug Daar wacht een jonge Chi
nees op hem. Zijn naam is Hsi Hij ver
telt Van Helsing dat hij het verhaal van
het bezeten dorpje Ping-Kufi gelooft'
zijn grootvader werd door de vampiers
vermoord Men besluit op pad te gaan
Het gezelschap bestaat uit Van Hel
sing, Hsi, de knappe Vanessa van Bu
ren, en de zoon van Van Helsing, en
verder nog een heel leger van Chinese
kung-fu-vechters
Wanneer de groep het vampierdorp
nadert ontstaat er een hele reeks
spectaculaire gevechten, waarbij aan
beide zijden talloze slachtoffers vallen.
Als Van Helsing bijna de hoop opgeeft,
komt er hulp van onverwachte zijde
(Nachtvoorstellingen Duo 2).
FILMS IN HET KORT
Phantasm (de nacht van de levende
doden). Regisseur Don Coscarelli heeft
mt „Phantasm" een thriller-horror ge
maakt met SF-aspekten. Hoewel - erg
geloofwaardig is het allemaal niet - en
dat kan soms tot gevolg hebben, dat je
in de lach schiet, wat uiteraard niet de
bedoeling is van Coscarelli. Het verhaal
speelt zich af op een begraafplaats an
nex mortuarium, waar allerlei merk
waardige onsmakelijke en ijzing
wekkende dingen gebeuren. Vooral het
slot vind ik persoonlijk vrij sterk, maar
dat zal wel komen doordat Coscarelli
dan science fiction-aspekten invoert,
die het geheel misschien aanvaard
baarder maken. „Phantasm" won de
speciale prijs van de jury van het inter
nationale griezelfestival in het Franse
Avoriaz
(Grand 1,16 jaar, 89 minuten)
Thunderball. De vierde James
Bond-film met Sean Connery nog in de
hoofdrol als geheim agent 007. Niet de
beste volgens de kenners van de tot nu
toe gemaakte James Bondfilms, maar
ook niet direkt de slechtste (voor zover
je van slechte Bondfilms kunt spreken).
Het verhaal draait om gestolen wapen
tuig, waar Bond achteraan moet
(Grand 2, alle leeftijden 128 minuten)
De sheriff ziet ze vliegen. (The she
riff and the Satellite Kid). Amusante
knoklachfilm met sheriff Bud Spencer,
die een tegendraads ruimteknaapje
ontmoet, die hij in bescherming neemt
tegen de Amerikaanse luchtmacht en
daardoor in de problemen raakt. Al
knokkend komen de twee, bijgestaan
door een aardig buitenaards apparaatje
èn Joe Bugner, best uit de problemen
Een pretentieloze film voor jong en oud
om in ieder geval de regenachtige da
gen met plezier door te brengen
(Grand 3, alle leeftijden).
Dirty Picture. Waarmee Pim de la
Parra in zwart-wit en zonder geluid, zijn
comeback tracht te maken Een verhaal
over een Columbiaanse arts, die als
toerist een weekje in Amsterdam ver
toeft en verward raakt tussen werkelijk
heid en droombeelden. Voor de echte
filmliefhebbers! (Grand 4, eerste week).
Bilitis. Fotograaf-regisseur David
Hamilton is gek op jonge meisjes en
werd daar befaamd door. Hij debuteer
de als speelfilmregisseur met „Bilitis",
geen opzienbarende film. maar wel
aantrekkelijk (veel in soft-focus) ge
filmd. Het verhaal draait om een jong
meisje, dat is duidelijk, dat verliefd
wordt. Er komt nog een meisjes
kostschool aan te pas, maar ook dat is
op zich niet belangrijk, omdat het ac
cent van de film vooral ligt op het terrein
van blote jonge meisjes-lichamen, die
met tederheid en vakmanschap in
beeld zijn gebracht Soft sex voor de
hele familie boven de 16, zogezegd.
(Grand 5, 16 jaar).
Pinkeltje: Na de première van twee
jaar geleden opnieuw in Amersfoort te
zien. Een film voor het hele gezin. Het
kaboutertje „Pinkeltje" mag ge
noegzaam bekend zijn. Wie herinnert
zich niet de prachtige en fantastische
avonturen, geschreven door Dick Laan
en na 40 jaar nog altijd overeind in de
Nederlandse kinderlektuur. Enfin, u
kunt het allemaal opnieuw beleven in de
Grand-matineevoorstelling, dagelijks
om 13.45 uur. met zondag een extra
voorstelling om 16 15 uur (Grand-ma-
tinee, eerste week).
Roller Boogie. Pretentieloze film
rond het fenomeen rollerskating. Jim
Bray (een prof in deze sport) en Linda
Blair (uit „The Excorcist") spelen de
hoofdrollen in deze door Mark Lester
geregisseerde film, waarin het draait
om het behoud van een rollerdisco (een
ruimte waar op de rollerskates wordt
gedanst), door plaatselijke gangsters
bestemd om een supermarkt te worden.
Een groep schaatsende jongelui ont
dekt, dat de eigenaar van de rollerdisco
wordt gechanteerd en zij steken er een
stokje voor Alles loopt letterlijk op rol
letjes en naast muziek van Cher, Earth
Wind Fire en The Emotions, is er ook
de nodige aktie. Plezierig gemaakte film
voor de vakantiedagen
(Cinema 2, twaalf jaar).
Gejaagd door de wind. Clark Gable
als Rhett Butler en Vivian Leigh als de
fraaie Scarlett O'Hara in één van de
grootste films aller tijden: „Gejaagd
door de wind". Deze vier-uur durende
film van regisseur Victor Fleming naar
Margaret Mitchell's triologie speelt zich
af ten tijden van de Amerikaanse
burgeroorlog Een groots epos van lief
de, haat, opoffering, vriendschap, oor
log en vrede.
(Cinema 1twaalf jaar, 225 minuten).
Tom Horn. Steve McQueen speelt
de hoofdrol in deze dramatische aan
gezette Western van regisseur William
Wiard. McQueen is Tom Horn, een
scherpschutter, die tijdens zijn leven
reeds een legende is geworden ervdoor
een stelletje veeboeren in Wyoming
wordt gevraagd hen te beschermen te
gen nogal aktieve veedieven. Tom Hom
doet dat een tikkeltje te goed en dat kost
hem z'n baan èn zijn leven „Ton Horn"
is niet alleen een boeiende western,
maar tevens een tijdsbeeld van het
Amerikaanse westen, waar rond de
eeuwwisseling het eerste laagje
beschavingsvernis een einde maakt
aan de wet van de sterkste. Steve
McQueen speelt een excellente rol in
deze film als een vermoeide held, die
het allemaal wel heeft gezien. Zijn tijd is
voorbij
(Euro, twaalf jaar, 98 minuten).
Zeven stukken slaan er op los.
Waarin zeven meisjes een einde ma
ken aan de terreur van een groepje
drugsdealers. Niets gaat hun te ver, er
vliegt zelfs een komplete fabriek de
lucht in. Voor de liefhebbers van
vrouwelijke aktie en soft-sex, is dit een
niet te missen kans.
(Duo 2, eerste week)
filmagenda Amersfoort
Filmprogramma voor Amersfoort van
donderdag 3 juli t/m woensdag 9 juli.
Grand 1. tel 033-14632
„Phantasm". Dagelijks: 18.45-21.30 uur
(16 jaar)
Grand 2, tel 033-14632
„Thunderball" Dagelijks 13.30-18.45-
21 30 uur Zondag 13.30-16 15-18.45-
21.30 uur (a.l.)
Grand 3, tel 033-14632
„De sheriff ziet ze vliegen" (de sheriff and
the satelite kid) Dagelijks: 13 30-18.30-
21.15 uur. Zondag: 13 30-16 00-18.30-
21.15 uur (a.l
Grand 4, tel. 033-14632
„Dirty Picture' Dagelijks 13.45-19.00-
21.45 uur. Zondag 14 00-16.30-19.00-
21.45 uur (16 jaar)
Grand 5. tel 033-14632
„Bilitis". Dagelijks: 13 45-19.00-21.45 uur.
Zondag: 14 00-16.30-19 00-21.45 uur. (16
jaar)
Grand Matinee, tel 033-14632
„PinkeltjeEen fantastische film voor het
hele gezin. Dagelijks: 13.45 uur Zondag
13 45-16.15. (a.l
Cinema 1, tel 033-6900
„Gejaagd door de Wind". Dagelijks: 13.30-
19 30 uur (12 jaar).
Cinema 2, tel. 033-8900
„Roller Boogie". Muziek oa. van Earth,
Wind Fire. Dagelijks: 13 45-1845-21.30
uur. Zondag. 13.45-16.15-18.45-21.30
uur. (12 jaar).
Euro, tel 033-33655.
„Tom Horn". Gebaseerd op het ware ver
haal. Zaterdag- en woensdag. 18.45-21.15
uur. Zondag. 13.45-16 15-18.45-21 15
uur. Overige dagen: 13.45-18.45-21.15
uur. (12 jaar).
Euro Kindervoorstellingen
Euro. tel 033-33655.
„Winnetou, het grote opperhoofd". Zater
dag- en woensdag. 13.45 uur. (adv. Ift 8
laar).
Duo 1. tel 033-16572
„Wellust van weleer" Dagelijks; 14.15—
19 15-21.30 uur Zondag: 14.15-16.30-
19.15-21.30 uur. (18 jaar)
Duo 2, tel 033-16572
„7 stukken slaan erop los". Dagelijks:
14 00-19.00-21 15 uur. Zondag: 14 00-
16.15-19.00-21 15 uur. (16 jaar)
Duo Nachtvoor8teflingen, vrijdag- en
zaterdagavond
Duo 1, tel. 033-16572
„Martine, ik kom". 24 00 uur. (18 jaar)
Duo 2, tel. 033-16572
„Het mysterie van de 7 gouden vampiers.
23 45 uur. (18 jaar).