„Een strijkinstrument is een gecompliceerd ding" Fraaie „Thieme's gids voor mineralen en gesteenten" teusder krant; VIOOLBOUWER G. J. VAN DER GRINTEN: Wonderworks", fraai kijkboek DINSDAG 22 JUL11980 interview DOOR ANCO MALI AMERSFOORT - Hoe een bijzon der ingrijpende wijziging ten aanzien van het funktioneren in deze on doorzichtige samenlevingsstruktuur door een heel gezin positief wordt opgepakt, blijkt uit het fascinerende relaas van de heer G. J. van der Grinten, die vioolbouwer is (gewor den) in Amersfoort. Het Amersfoorts telefoonboek ver meldt onder de namen Van der Grinten, Heijdenrijk en Manche: maatschap van architekten en stedebouwers. Die eerste naam. Van der Grinten, is de zelfde als die van de heer G. J. van der Grinten, die Delfts ingenieur en hoog leraar blijkt te zijn ..Geweest" zou je daar aan toe moeten voegen, als dat mogelijk zou kunnen zijn ten opzichte van een métier, waarvoor iemand is op geleid. en akademische graden, die iemand heeft behaald Uit dit relaas komt ook naar voren hoe het bezig zijn in een métier kan worden verstikt door de grote mate van ge schreven en orale ..worstelpartijen", waaraan onze samenleving mank gaat Die de kreativiteit van het individu be lemmeren. Hem een gevoel geven van machteloosheid tegenover een zó on hanteerbare en ongrijpbare burokrati- sche barrière. De meeste mensen berusten erin, en leren ermee te leven Sommige men sen worstelen dóór, en moeten daar enorm veel individuele energie voor opbrengen, die vaak maar ten dele wordt gehonoreerd Hoe het ook helemaal anders kan, bewijst de ingreep, die de heer Van der Grinten in zijn eigen bestaan en dat van zijn gezin aanbracht. TWINTIG JAAR ARCHITEKT Ik ben als architekt begonnen hier in Amersfoort", zegt hij, ..nadat ik mijn studie in Delft beëindigd had. Twintig jaar ben ik met het architektenvak bezig geweest. Toen het einde van die twintig jaar in zicht was, zag ik dat het vak in een stroomversnelling was gekomen En naar mijn zin de verkeerde kant uit ging. Het ontwerpen, het ontwikkelen van een visie in de architektuur raakten on- dersneeuwd. Als architekt was je bezig met lobbyen, met inspraakverwerking, met vergaderen met autoriteiten, com missies en instanties. Met opdracht gevers, die bezig waren te verambtelij- ken. Met mensen, die je kwamen ver tellen wat je te doen had Op een goeie dag zei ik tegen mijn vrouw: ,,Ze kunnen allemaal de boom in. Ik doe dat zeker niet nóg eens twintig jaar Vanaf mijn veertiende jaar was ik bezig met violen, en ik zei tegen mijn vrouw: Wij gaan vioolbouwen". Dat was aanvankelijk als grap be doeld Maar diezelfde week sprak ik het nog drie keer uit. We riepen de kinderen bijeen. (Die gingen allemaal naar de middelbare school). En we bespraken wat we er voor zouden moeten laten. De boot moest wegDe tweede auto moest weg Nog méér zaken moesten worden in geleverd. De reaktie van het gezin was zéér positief. 's Maandags sprak ik mijn beide ma ten op kantoor er over aan: ,.Wat zou den jullie er van zeggen als ik er uit stapte". Eerst kwam het hard aan. Aan het eind van de dag werd er over ge giecheld. Ze namen het sportief op, en diezelf de vrijdag hebben we de konsekwen- ties van mijn besluit in hoofdlijnen dóór gesproken. Ik ben in drie jaar tijd afge vloeid uit mijn eigen buro. Aan mijn leermeester, de vioolbouwer Paul Gerhard Schmidt, die me altijd met raad en daad bijstond, leverde dat de moeilijke vraag op. Bent u bereid om mij een min of meer formele opleiding als vioolbouwer toe te die nen?" Hij aarzelde geen sekonde. Dat verbaasde mij niet alleen het heeft mij ook ontroerd. Het aksent van de opleiding moest komen te liggen op restauratie en re paratie Nieuwbouw had ik al veel ge daan". Als architekt moest de heer Van der Grinten de langademige projekten gaan .afbreien" en dat deed hij in die drie jaar tijd. Elk jaar kwam daar een dag in de week vrij bij. De enige mogelijkheid vcor hem als niet officieel opgeleide vioolbouwer bestond er uit om het ,,ge- zelle"-schap te aanvaarden en met een leraar op te trekken. Hij ging bij Schmidt in de leer om de gereedschappen te leren hanteren, de materialen uit te zoeken, de houtbewerking ter hand te nemen. Zo begonnen zijn vrouw en hij in 1974 aan een nieuwe evolutie. Zijn vrouw ging de stock beheren, de administratie doen. Zij maakte prognoses op, die op één jaar na wonderlijk goed bleken te kloppen. Het was allemaal erg riskant maar ze wisten het met z'n allen te red den. JE KON GEEN STAP MEER VRIJ ZETTEN Terugkijkend op die laatste jaren in de architektuur zegt vioolbouwer Van der Grinten: ,,Als je als architekt bezig bent met het hier en daar bouwen van een vil laatje, dan red je dat nog wel. Wij had den echter veel grootschalig werk zoals stadsrekonstrukties, utiliteitsbouw etc. Het gevolg daarvan was, dat je geen stap meer vrij kon zetten. Wij waren bezig om voor een plaats een stadscentrum te ontwikkelen. Na drie maanden vond de burgemeester het noodzakelijk om het buro Beren schot in te schakelen Na één round up kwam daar uit, dat we met 51 commis sies en instanties te maken zouden krij gen. Toen zei ik tegen de burgemees ter, dat ik niet meer van de partij zou zijn. Die hele plannenmakerij is de mist ingegaan In Utrecht zag ik het tegenoverge stelde. Daar overlegde de partikuliere opdrachtgever met de gemeente, die zeer koöperatief was. Toen ging de ex tra-parlementaire aktie van start. En onze kinderen werden op school aan gevallen, omdat hun vader zich met Hoog Catharijne bezig hield' Nu ben ik af van al die vergaderingen, instanties en commissies, en van al dat Vioolbouwer Van der Grinten. geleuter. En de zorgen om een onder neming met een flink aantal mensen. Als de kinderen hun vader voorheen zagen, was hij niet altijd even gesticht over alles wat hij in deze vreemdsoorti ge maatschappij meemaakte. Mijn be sluit had ook op de kinderen een heilzame werking. We zien elkaar weer, en in een rustige sfeer. Maar mijn col lega's gaan dóór. Ze zijn opgewekt, en hebben veel werk. IN 1974 MET WINKEL TJE GESTART Toen we bij de Kamer van Koophan del waren ingeschreven, startten wij in 1974 officieel met ons winkeltje. Van 1974 tot heden ontwikkelt het zich voortvarend We zijn open op dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Zater dag is de drukste dag. Het is vreselijk leuk We ontmoeten héél andere mensen dan voorheen. We beginnen een goede reputatie op te bouwen, ook in het buitenland. Het plaatselijk muziekleven gonst in en uit. Er is erg veel muziek-aktiviteit in Amersfoort. Als ik dat vergelijk met an dere plaatsen: de Muziekschool hier is erg groot. En iemand als Qui van Woerdekom, die met zijn jeugdorkest op sjouw gaat, en de kinderen behalve veel routine ook echt plezier in muziek bijbrengt, zo iemand is onbetaalbaar' Op maandag en donderdag zijn we gesloten. Dan werk ik aan de nieuwbouw. Financieel levert dat niet veel op. Maar het is fijn om te doen. Voor het winkeltje koop ik instru menten op de veilingen in Engeland en Duitsland. Dat levert vermoeiende es capades op Soms zijn er twee mara thonzittingen. waarin je éénderde van bijvoorbeeld 750 items zorgvuldig moet bekijken. Daarover moet je alles note ren om er op de dag zelf voor in het strijdperk te kunnen treden. Dan volgen alle afrekeningen. De tocht naar het vliegveld. Het invullen van alle papie ren. Het passeren van de douane. Diep in de nacht komen we, tot op de draad toe versleten, thuis. Die veilingen zijn erg leuk: je ontmoet er mensen uit allerlei landen. Neder landers staan bekend als enorme ko pers op de veilingen. Bouman is er veel, Stam, Móller. Uit Duitsland zijn er veel kopers, en uit Amerika. Je leert al die mensen langzamerhand kennen. Je wisselt ervaringen uit. In de loop der jaren zijn daar ontzettend leuke kon takten uit voortgevloeid HET VAK ZÉLF MEEST FASCINEREND VAN ALLES Het vak zelf is het meest fascinerend van alles Het kiezen van het materiaal is al een avontuur En als je er mee bezig bent, groeit het avontuur En dan komt de spanning: als ik het heb opge tuigd, wat hóór ik dan. Je kunt streven naar, maar of dat bereikbaar is. dat is in de schoot der goden. Ik kan met moeite iets in voorraad maken. Het is allemaal op bestelling. Alles gaat direkt weg als het klaar is". NIET IN DE PERIODE DAT KINDEREN GROTER WERDEN Aan mevrouw Van der Grinten vraag ik hoe zij de zeer ingrijpende wijziging in hun bestaan heeft ervaren. ,,Voor mij is het een heel fijne ontwik keling". zegt ze ,,Net in de periode dat de kinderen groter werden, kreeg ik de gelegenheid om me hier in te werken. Ik heb ervaren hoe goed het is voor het gezin om te zien hoe de boterham wordt verdiend. En hoe zij hun bijdrage daar in leveren. In de eerste jaren heb ben we ongelofelijk bezuinigd, en heb ben ze op alle terreinen méégewerkt. En het is heel anders voor de twee jongens en de twee meisjes of je een vader hebt, die voor dag en dauw de deur uitgaat en 's avonds laat doodmoe terugkomt. Of dat je een vader hebt. die de tijd voor je heeft Drie van de vier kinderen hebben bewust gekozen voor een ambachtelij ke opleiding. Eén heeft de intellectuele kant gekozen. Aan de ene kant heb je met dit be staan een geweldige vrijheid. Aan de andere kant moet je steeds klaar staan, 't Fijne eraan is. dat het thuis kan ge beuren. Daarvoor moeten we dan wel iets opofferen van de privacy, die je normaal in een huis hebt. Als iemand hier een viool uitzoekt, speelt ie soms drie tot vijf uur. Dat hoor je allemaal. Dat is soms leuk, soms minder leuk. Wij merken aan de vrienden van de kinderen, dat ze hier graag binnenlo pen Ze vinden het gezellig. Dat merken we ook aan de belangstelling. Als iemand hier is geweest, neemt hij de tweede keer gegarandeerd zijn kinde ren mee. Behalve financieel hebben we ook fysiek een moeilijke tijd gehad. Om het allemaal in te richten. Dan stond het al, en dan ontdekte je dat het ènders moest. Maar: mijn man is véél produktiever. In dit vak kun je echt produktief zijn. Je hoeft niet meer te vergaderen. Je staat niet meer met je auto in files. En je komt in aanraking met heel leuke lieden. De muzikanten zijn vreselijk betrokken bij alles". BOUWEN VAN PRACHTIG BELEGEN MATERIAAL De heer Van der Grinten laat een re cent gereed gekomen altviool zien. Een kopie naar een origineel van Maggini van omstreeks 1620. Het materiaal daarvan is 250 jaar oud. Er is een han del in antiek materiaal. Die is niet groot, maar nét groot genoeg. Bij zich terug trekkende collega's kunnen de vioolbouwers kleine partijen prachtig belegen materiaal bemachtigen Het materiaal, dat nieuw gekocht wordt, moet tien jaar liggen om te kunnen wor den gebruikt. Met leermeester Schmidt ging vioolbouwer Van der Grinten naar zuid- Duitsland en Zwitserland om materiaal te kopen. Waar hij tot zijn 92ste mee toe kan, zoals hij zelf zegt Ook op de vei- lingen wordt dat soort materiaal ver handeld Dan zie ik, nog in een vóórstadium, een kleinere altviool, met uiteraard niet zo n groot geluid. Het is voor de vioolbouwer buitengewoon moeilijk om voor de kleine altviolen het idioom van de grote te bereiken. Het bovenblad van een viool is door gaans van vurenhout. De nek, de kop en het achterblad zijn normaliter van esdoorn. Van de kleinere altviool in het vóór stadium blijkt het achterblad in Vene- tiaans populierenhout te zijn uitge voerd. Met prachtige, wilde vlammen. Het Venetiaans populierenhout heeft boven het esdoornhout als voordeel, dat het zéér wordt geprezen als mate riaal voor kamermuziekinstrumenten. iets wat de heer Van der Grinten vaak opvalt is dat professionele muzikanten weinig kennis van zaken hebben op het gebied van hun instrument. Hoe ze er mee om moeten gaan, hoe ze het moeten onderhouden, wat er in zo'nfi strument gebeurt. ,,Nu is een strijkinstrument een h» j gekompliceerd ding", zegt de heer V, I der Grinten. ,,we kunnen een vent r% de maan sturen, en een computert daar van alles voor regelen. Maar h een computer geprogrammeerd moeten worden om een ontwerp v* een viool te kunnen leveren, dat he nog niemand dóór. Dat is hoopgeve het mysterie blijft nog een tijdjel Er is het tussengebied van het ind> trieel vervaardigde instrument. Dit so instrumenten verkopen wij aan beo ners, die niet meteen duizenden gufd voor een instrument kunnen en wi betalen. Zo n instrument kan natuur geen handwerk zijn. Maar die indus bereikt toch vrij hoge resultaten berust op ervaring. De vitale stuki van het instrument worden met de ha bijgewerkt. Zolang zo'n instrument maar mei triplex wordt geperst, vind ik dat dat b kan". STRIJKSTOKKEN: EEN VAK OP ZICH ZELF De heer Van der Grinten vervaar* violen, alten, celli, en de strijkstok* daarvoor Die strijkstokken: dat is vak op zichzelf. Het is héél moeilijk Voor zijn eigen plezier maakt de h; Van der Grinten samen met zijn vne August Dros blaasinstrumenten uit 18e eeuw. Hij koopt de originelen in meet ze op, en maakt er kopieën vs ,,Er is een klein gezelschap, dat die onmogelijke toeters blaast", zegt ,,Op de oude fluiten zitten één klep zes gaten. Op die oude fluiten moe! alles met je vingers doen. Dat is in F techniek van het spelen een hi brekende toer. Geen enkele mode fluit, die grandioos getuned is, kan dj wat schoonheid van toon betreft teg^ op". De bouw van die instrumenten la parallel met de enorme rage om Barokinstrumenten te spelen I aantal blaasinstrumenten, dat uit die over is, is gering. De instrumenten, er zijn, zijn erg duur. Bij de strijkinstrumenten ligt dat i ders. Vele daarvan hebben zelfs i hun eigen nek Ook hebben ze nog es hun eigen basbalk; de koppeling het ene naar het andere deel van blad. Zulke instrumenten kunnen prii gebruikt worden om in hun origin staat te worden teruggebracht. Hij laat mij een Mitten wal derviool de 18e eeuw zien, die hij voor Deense professional gaat terugbc wen. Hij heeft ook een Mittenw dercello en een kleine Engelse cello de 18e eeuw voor terugbouw orx handen. Er is een gretige markt vt deze instrumenten. Leermeester Pi Gerhard Schmidt was dé autoriteit f het gebied van de oude instrument Tenslotte laat de heer Van der Gn ten nog een viool zien, gebouwd do Hendrik Jacobs, uit de 17de eeuw.ü in de rand van het instrument visbalein verwerkte. Hij toont zich vijj liefd op de schoonheid van dit insïJJ1 ment. rr <v B Wie wel eens over de grote ste- nenbeurs in de stadshal van De Flint heeft gelopen, die zal zich - zeker als dit een eerste bezoek was - hebben verbaasd over de grote hoeveelhe den soorten stenen en mineralen, die worden gevonden en verzameld. De bezoeker zal binnentreden in een wonderlijke wereld. Een stenen we reld vol kleuren. Bizarre kleuren soms. Vol kristallen met een enorme schoonheid. Strak gerangschikte kristallen, geformeerd volgens de vaste patronen van de natuur in duizenden, soms honderdduizenden jaren. Stenen en miniralen verzamelen is een steeds grotere en belangrijkere hobby geworden van een steeds groter aantal mensen. Het zijn niet alleen de pure wetenschappers of de sportieve bergbeklimmers die in staat zijn om een dergelijke hobby uit te oefenen. Een simpele bergwandeling langs vaker be gane paden kan in feite net zoveel ver rassends opleveren, dan de moeilijkste tocht door de Himalaya. Wanneer men oog heeft voor de schoonheid van sim pel steen en rots, wanneer men soms met enig instinct aan de kanten van de paden speurt of snuffelt in drooggeval len rivierbeddingen, ook dan kan men in enkele jaren een interessante verza meling opbouwen Aan de andere kant zijn er talrijke oude. verlaten en nieuwe, nog werkende mijnen. De storthopen ervan leveren opnieuw vaak aardige vondsten op. Of de carrières, de afgra vingen in de bergen, soms langs de kant van de weg, ten behoeve van de wegenbouw e.d. Ook daér zijn soms aardige stukken te verzamelen. Kort om: wat zo op het eerste gezicht een hobby lijkt voor de echte kenner, voor de wetenschapper, ligt binnen ieders bereik en voor wie er wat méér óver wil weten, kan populair-wetenschappelijke boeken over deze materie lezen of zich aansluiten bij één der talrijke geologi sche verzamel-clubs. Dat die belang stelling bij jong en oud groot is, blijkt steeds weer uit de groeiende be zoekersaantallen van de Amersfoortse stenenbeurzen. Er zijn al talrijke zogenaamde „ste nen- en mineralengidsen" verschenen. Vaak omvangrijke boekwerken, die de honderden verschillende soorten mi neralen en stenen in kleur afbeelden en een al dan niet korte beschrijving geven van de soort. Prachtige kleurenfoto's die de pracht van het kristal openbaren en de schoonheid van de stenenforma ties bloot leggen. Zo'n gids is de „Thieme's gids voor mineralen en ge steenten", die in de Nederlandse be werking van N J Rowaan en H. W. Heckman bij uitgeverij Thieme te Zut- phen verscheen. Een nogal omvangrij ke gids met meer dan 600 foto's van mineralen en gesteenten in kleur. Ruim zeshonderd bladzijden dik, compleet met een algemene inleiding, gevolgd door een alfabethische opsomming van de honderden soorten. Nu is het natuurlijk een vergissing te denken, dat al die fraaie kristallen zo maar langs de kant van de weg te vin den zijn in lekkere handbrokken Dat is niet zo. Tal van foto's zijn dan ook zo genaamde „micro-mounts" sterk uit vergrote stukjes kristal, die in werkelijk heid soms niet groter dan enkele mili- meters zijn. De beschrijving is alge meen, dat wil zeggen, dat niet al te diep ingegaan wordt op exacte vindplaat sen. Die worden zeer globaal aangege ven per land en dat zijn dan veelal de grote industriële vindplaatsen. Wie - tij dens zijn of haar vakantie bijvoorbeeld - in het vakantieland op zoek wil naar kristallen of mooie stukken gesteente, die kan zich beter een regionale vind- plaatsengids aanschaffen, die in een goede boekhandel (al dan niet op be stelling) te koop is. Thieme's gids wil in eerste instantie belangstelling wekken voor de mineralen en gesteenten, geeft aanwijzingen hoe je bepaalde miniera- len kunt determineren, vertelt iets over de eigenschappen en het eventuele in dustriële gebruik. Met daarnaast ieder mineraal in foto. Voor de beginnende leek misschien op het eerste gezicht een moeilijke materie, maar dat valt mee. En bovendien is de gids erg nuttig om zich te oriënteren op de mogelijkhe den en onmogelijkheden. Ook zonder de bedoeling een verza meling te starten is deze gids op zich De science fiction en fantasy-boe- ken en tijdschriften hebben al tientallen jaren gebruik gemaakt van de soms al even fantastische teke ningen en schilderijen van kun stenaars, die zich daarin speciali seerden. Chris Foss is er één van, maar het aantal SF en fantasy-kun- stenaars groeit. Voor de liefhebbers van dit soort kunst worden regelma tige verzamelbundels uitgebracht, waarin de meest befaamde tekenin- b b a n gen voor boekomslagen of ti^ schrift-verhalen van een bepaal kunstenaar bijeen zijn gebracht. IL| geverlj Rostrum te Haarlem bre?j( dergelijk zeer fraai uitgevoerde k£) boeken niet alleen zelf uit in Ned^ landse vertaling, maar importeert^ ook. Een dergelijk, pas verschep kijkboek, is „Wonderworks' platen van Michael Whelan, die der meer omslagen tekende vo boeken van Poul Anderson, Cliffy) D. Simak, Michael Moorcock en t)\ deren. Science fiction, fantasies sword Scorcery-illustraties vn klasse. k n li \i IN HET KORT een juweeltje, door de kleurenpracht, die de natuur te bieden heeft, vast gelegd op fraaie kleurenfoto's V. „Thieme's gids voor mineralen en ge steenten". Italiaanse uitgave, in de Nederlandse bewerking van N. J. Ro waan en H. W. Reckman. 1980. Ge bonden 607 blz. Prijs 57,50. Huis zonder tijd/De mengmensen. Door A. E van Vogt. De uitgeverij Meulenhoff Nederland, specialist in science fiction, is de laatste tijd begon nen met het herdrukken van ver schillendebestsellers uit hun SF-fonds. Een goed idee, want vooral de boeken uit de beginperiode van het fonds zijn al lang uitverkocht, terwijl er wel degelijk belangstelling voor bestaat. Vandaar dat van Alfred Van Vogt de dubbel roman „Huis zonder tijd/De mengmen sen" een tweede druk verscheen. Voor de liefhebbers van Van Vogt die deze verhalen hebben gemist een prima zaak, dat spreekt. (Meulenhoff SF nr. 89. 315 blz. prijs 12.50).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 10