„Christenen zouden per definitie ;l anti-militarist moeten zijn" levende dingen NIEMAND MET GEWELD \fRtCAHDCAU J79 men RIKUS KIEFT, SECRETARIS KERK EN VREDE: MEN OVERTUIGT DINSDAG 29 JUL11980 LEUSDER KRANT AMERSFOORT - Aan de Utrechtseweg 159 is gevestigd de Vereniging van christen-antimilf- tairisten, „Kerk en Vrede". Wij spra ken met de algemeen sekretaris Ri- kus Kieft. ..Christenen zouden per definitie an- ti-militairist moeten zijn." stelt hij. ..Als christenen hun politieke keus gaan be palen. moeten ze rekening houden met de vredesproblematiek. Christenen zouden eigenlijk alleen kunnen stem men op die politieke partijen, die zich tegenstander van wapengeweld ver klaren. Of op die mensen van bepaalde partijen, die atoompacifist zijn." De Vereniging van Christen- Anti-mi- litairisten is opgericht in 1924 door een aantal voorgangers uit de protes- stants-christelijke kerken, die onder de indruk waren van alle gassoorten en wapens, die in de eerste wereldoorlog in de loopgraven waren gebruikt. En waardoor duizenden soldaten op er barmelijke wijze waren gedood. Het meest ontstellende, dat deze voorgangers konstateerden was, dat de kerken niets hadden gedaan, en zelfs méé hadden gedaan. Evangelie en oorlogsvoering zijn met elkaar in strijd, konstateerden deze dominees. Het lidmaatschap van de vereniging is vanaf 1924 tot 1936 ontzettend snel toegenomen tot 10 000 Vlak tegen de tweede wereldoorlog liep het aantal le den terug, omdat mensen die bij „Kerk en Vrede" waren aangesloten vonden dat het idealisme van deze vereniging niet meer kon worden volgehouden te genover de dreiging van het fascisme. Ook werd het voor ambtenaren verbo den om van deze vereniging lid te zijn In 1941 werd „Kerk en Vrede" door de Duitsers opgerold. Tijdens de twee de wereldoorlog zaten veel leden in het verzet, en zij behielden kontakten met elkaar. PROF. G. J. HEERING „Eind 1945," aldus Rikus Kieft. „kwamen ze bij elkaar om des te harder met onze boodschap naar buiten te komen. Begin 1946 was de heroprich ting van de vereniging van christelijke anti-militairisten een feit. Namen uit de beginperiode zijn prof G J Heering, die lange tijd voorzitter was En ds. Buskes kwam daarbij. Die heeft heel aktief meegedaan, was een tijdje voorzitter en redakteur van het blad Buskes heeft waarschijnlijk als één van de eerste Nederlanders er voor gewaarschuwd, dat het nazisme een heel grote bedreiging aan het worden was. Na de tweede wereldoorlog kwamen prof. De Graaf en prof. Strijd daarbij. Vlllllllllllllllllllllllllllllllltllllllll[llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll»llllill|i|l|illlllllllllllllllHIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIHIIIIHIIIIIIHIIIIIIHl|lMl|H'IHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllHHHI|l|l|l|l|l|l|HHItj1 GEBRADEN VARKENS i00 gram SPCCK 50 gram PAUHG WORST /SO gram FARMER SALADE /50 gram fJQ onze specialiteit van de maand (J) CCK00KTC SIACCRS ACHKRHAM ,'X>.fS51 ;l l I lllllll I I llll llllllll I lllll I I I I liiillllllllllllllll I I I 111 IH I I I I III IIIIIII III'I I I I III I I I IMIIII IHII I I HI III IH IHII I IHM I I III I I IH III I I I IHH III III I I III'I'IH I I III tenzij anders vermeld SPAR MARGARINE qo 250 gram 2 pakjes voor SPAR SPEKJES 98 SPAR STERIEL f,es CHOCOLADE MELK/09 C^renT) 8AST0GNE KOEKEN pak TOP gelden deze (^J aanbiedingen van 31 juli t/m fK 6 augustus lx> JVtl*vSALATA OF \PuyvsJL/N0RN0 f7c fles halve liter WW& AUGURKEN Jj* zoetzuur 3/4 pot voor CASINOBROOD wit >69 UIT DE DIEPVRIES SPAR DOPCRWWt *jtQ zeer fijn zak 500 gram voorr1V7 PROTESTEN TEGEN DE KOLONIALE OORLOG Een van de belangrijkste dingen van na de tweede wereldoorlog waren de protesten van „Kerk en Vrede" tegen de koloniale oorlog en de ontwikkeling van de koude oorlog. Vanaf het begin zei „Kerk en Vrede" ook, dat de atoom bommen op Hiroshima en Nagasaki machtsvertoon was, evenals later de Nederlandse politionele aktie in Indo nesië „Kerk en Vrede" vroeg daarbij steeds aan de kerken hoe zij op de machtsp- roblematiek reageerden In 1952 kwam er een herderlijk schrij ven van de Hervormde Synode over kernwapens In 1962 verscheen er weer een schrijven over kernbewape ning. In 1964 kwam de brochure uit: „Woord en wederwoord" ter voortzet ting van de diskussie. De vraag werd gesteld of men niet konsekwent moest zijn om toe te geven dat men met het bezit van wapens deze ook kon gebrui ken. „In 1980", stelt Rikus Kieft, „zitten we weer met een reaktie op het kern wapenrapport Je moet ook over een aantal dingen fundamenteler gaan denken, beter verantwoord ook. Zou je de mensen niet aan het werk moeten zetten, vragen we ons af. om aan alter natieven te gaan denken. Je moet zelfs geen kernwapens bezitten. Naar aan leiding van het synoderapport hebben we de kerken gevraagd om verder te gaan op de ideevorming van de gewel dloze weerbaarheid IN GEREFORMEERDE KERK: DENKEN OVER OORLOG EN VREDE MOEILIJK In de gereformeerde kerk ligt het hele denken over oorlog en vrede moeilijk. In 1978 zei de synode: Massa-ver- nietigingswapens zijn in strijd met Gods heil voor deze wereld Maar er waren geen konklusies bij vermeld. Binnen het deputaat was dat het maximaal haal bare. „Kerk en Vrede" vraagt de gerefor meerde kerk: welke konsekwenties verbinden jullie daaraan? Mogen jon geren zeggen, dat ze daarop dienst willen weigeren. In de tweede plaats vragen we een betere theologische on derbouwing. In de derde plaats vragen we aandacht voor de diakonale en pastorale zorg voor mensen, die zich iets aan deze uitspraak gelegen lagen liggen JARENLANG VRAGEN STELLEN Jarenlang moet je die vragen stellen. Het is een kwestie van lange adem. Je kunt duidelijk ontwikkelingen aanwij zen, maar dat je veel bereikt hebt mag je niet zeggen, want de ontwikkelingen aan de andere kant gaan minstens zo hard." „Met welke akties is Kerk en Vrede momenteel bezig?" Rikus Kieft. „We zijn een landelijke vereniging met iets meer dan 2000 le den, die plaatselijk aktief zijn. In vre desgroepen, gespreksgroepen, bijbel kringen, kerkeraden soms, om steeds maar weer die vredesproblemen aan de orde te stellen Om steeds maar weer aan te tonen dat mensen, die duidelijk pacifist zijn, óók recht van spreken heb ben. Daarnaast zijn de leden aktief in we reldwinkels, jeugdbeweging, Amnesty International, IKV beweging. In de ker nen daarvan zitten Kerk en Vrede men sen We verzorgen maandelijks een blad We verstrekken achtergrondinformatie, theologische informatie, ook informatie over akties die komen. We geven brochurereeksen uit. Nr. 1 was over de geweldloze weerbaarheid, nr. 2 over het denken in de bijbel over geweld, nr. 3 het maatschappelijk pro test in Israël en de kerk; nr. 4 het kern wapenrapport; nr. 5 christen en marxist bondgenoot op weg naar morgen? Wal dat laatste thema betreft: er zijn tegen stellingen, maar je mag de gezóVh'én- lijke lijnen niet wegcijferen. De brochures zijn geschreven naar het gebruik in gespreksgroepen toe. Mensen lopen tegen deze thema's aan, als ze met de kernwapenproblematiek bezig zijn. Er gebeurt veel aan begeleiding van dienstweigeraars. We hebben met de Doopsgezinde Vredesgroep een vre- desburo opgericht. Daar zijn door het hele land heen honderd meritoren aan verbonden. we krijgen heel veel telefoontjes van jongens: ik zit in dienst, ik wil er uit; ik studeer nog, maar ik denk erover om dienst te weigeren. Dan geven wij de persoon op, bij hen in de buurt, met wie ze in eerste instantie over hun proble men kunnen praten. We werken ook mee aan het spreek uur van het JAC over dienstweigeren. LATIJNS-AMERIKA Dan zijn er nog twee aktiviteiten: het fonds Latijns-Amerika en het vor mingswerk. Een werkgroep heeft kon- takt met Latijns-Amerika. Met groepen daar, die zich bemoeien met het lot van de allerarmsten, die zich op geweldloze wijze aan het ontworstelen zijn van hun vervolg op pagina 7

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 4