„Startrek, the motion picture"veredelde TV-aflevering met een boeiend slot „CABO BLANCO" MET EEN RUSTIGE BRONSON BfKcKW* DOOR BERT VOS NATTIGHEID kijk op de film kust tot zinken is gebracht. Volgens de schaarse informaties moet Jacques de juiste vindplaats hebben gevonden, maar omdat die verdween, denkt men dat Claire er méér van weet Geen sterk verhaal, dat is duidelijk. Regisseur Lee Thompson is vakkundig genoeg (Guns of Navarone) om zelfs het zwakke scenario nog wat op te vij zelen, maar echt spannend is het toch allemaal niet Zelfs Charles Bronson, altijd goed voor wat fikse aktie, legt zijn gewicht weinig in de schaal, zodat de film eigenlijk teveel blijft voortkabbelen naar het niet al te inventieve einde toe. De booswichten worden natuurlijk ge straft en Bronson krijgt z'n Dominique Sanda. Het zat er allemaal vanaf het begin in en Thompson zorgt er voor dat hij niet van de geijkte filmpaden afwijkt. Niettemin blijft er voor de liefhebbers (van onder meer Bronson) voldoende over om van te genieten. En voor wie ..Casablanca" met Hunphrey Bogart nooit heeft gezien, is alles toch tamelijk gloednieuw, zij het dan minder overtui gend. Een avonturenfilm van de mid delmaat. (Grand 5,95 minuten, 16 jaar). FILMS IN HET KORT Star Trek. Gebaseerd op de in Ame rika succesvolle SF-TV-serie, geregis seerd door Robert Wise (Sound of Mu sic). Kosten nog moeite zijn gespaard om een zo'n spektakulair mogelijk ef- fekt te bereiken in alle scènes, maar helaas ontbreekt een goed verhaal en een redelijk spanningsveld om steeds te blijven boeien. Pas in de tweede helft van de film weet Wise het publiek beter in de ban te krijgen als de Enterprise- bemanning kontakt maakt met het on bekende ruimteschip dat de aarde be dreigt. Het fascinerende slot met een mystieke inslag a la ,,2001 maakt voor een deel de eerdere verveling weer goed Desondanks is ..Star Trek. the motion picture" wel een heel erg dure aflevering uit de oorspronkelijke TV- serie Niet direkt mislukt, maar ook hier geldt weer, dat overdaad (teveel adem benemend fraaie technologische en kosmische beelden) schaadt Voor de echte liefhebbers. (Grand 1,12 jaar). vervolg op pagina 13 filmagenda Filmprogramma voor Amersfoort van donderdag 7 augustus t/m woensdag 13 augustus 1980 GRAND 1 Grand 033 - 14632: STAR TREK The mo tion picture. Dagelijks 13.30-18.30-21 15 uur Zondag 13 30 uur. 12 jaar GRAND 2 ZOMBIES. Dagelijks 13 45-18 45-21 30 uur. Zondag 13.45-16.15-18.45-21 30 uur 16 jaar GRAND 3 DE LOSBOL. Dagelijks 13.30-18 30-21.15 uur Zondag: 13.30-16 00-18.30-21.15 uur Al. GRAND 4 DE VREK. Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur Zondag 13.45-16.15-18 45-21 30 uur. Al. GRAND 5 CABO BLANCO.Dagelijks 13 45-18 45- 2130 uur Zondag 14 00-16 15-18145- 21.30 uur 12 jaar CINEMA 1 Cinema 033-18900 TWEE DOOR HET DOLLE HEEN (Crime busters). Dagelijks 13.45-18.45-21.30 uur Zondag. 13.45-16.15-18 45-21 30 uur A l. CINEMA 2 DE SHERIFF ZIET ZE VLIEGEN. Dagelijks 13.30,18 30-21.15 uur Zondag 13 30- 16 00-18.30-21 15 uur A l EURO Euro 033-33655 DE LINKSHANDIGE UITZENDKRACHT. Dagelijks 13.30,18 30-21.15 uur Zondag: 13 30-16 00-18.30-21.15 uur A I EURO Euro 033 - 33655 DE LINKSHANDIGE UITZENDKRACHT. Zaterdag en woensdag 18.45-21.15 uur. Zondag: 13.45-16 15-18 45-21.15 uur. Overige dagen. 13.45-18.45-21.15 uur A l. EURO ZORRO. DE ONTEMBARE. Zaterdag en woensdagmiddag 13.45 uur. A l DUO 1 Duo 033-16572 NACHTELIJKE BEGEERTEN (Midnight Desires). Dagelijks 14.15-19.15-21.30 uur. Zondag 14.15-16 30-19 15-21.30 uur 18 jaar. DUO 2 DE SUPERKNOKKERS. Dagelijks 14.00- 19.00-21.15 uur Zondag 14 00-16.15- 19.00-21 15 uur. 12 jaar DUO NACHTVOORSTELLINGEN DUO 1 JILL, eindelijk losgelaten. Vrijdag en za terdag: 24 00 uur 18 jaar DUO 2 DE GROENE BARETTEN. Vrijdag en za terdag 23 45 uur 16 jaar DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1980 Scène uit ,,Cabo Blanco" van regisseur J.L. Thompson uitstekende handen waren van topspe cialist Douglas Trumbull. Bovendien werden met adviezen van de NASA tal van technologische instrumenten vrij natuurgetrouw" nagebouwd en toe komstige ontwerpen gebruikt voor de decors. De bemanning van de .En terprise" heeft maandenlang geoefend op alle knopjes en schermpjes om op het juiste moment voor de juiste effek- ten te kunnen zorgen Kortom men Scène uit.,Star Trek", met mr. Spock (links) en admiraal Kirk (voorgrond). De belangrijkste figuren uit ..Star Trek" J j STARTREK De televisie-serie „Startrek" Is In de Verenigde Staten een duidelijk fenomeen. Tien jaar geleden gestart met een totaal van bijna tachtig afle veringen, leverde de serie alleen al In Amerika 371 fanclubs op, meer dan vijftig boeken, 400 fan-publlkatles en talrijke academische titels. Ga d'r maar aan staan. Op het moment, dat ik in het Belgische Zeebrugge de loopplank van een Engelse veer boot opreed, haalde het kabinet van Agt nét op het nippertje de eindstreep en toen had ik eigenlijk al nattigheid moeten voelen. Maar dat kwam pas later. Dit jaar heb ik me in een tamelijk optimistische bui laten verleiden tot een vakantie in Engeland. Weliswaar koos ik wel het zuidelij ke deel van dit uiterst merkwaar dige eiland, maar u moet u niet laten misleiden door het woordje „zuid". Want - en dat werd mij toch wel spoedig duidelijk nadat ik in Dover voor de linkse wolven werd gegooid - in Engeland waait de zon alleen maar incidenteel voorbij. Je moet toch wel een grenzelo ze optimist zijn om in de slechtste Europese zomer sinds tientallen jaren uitgerekend de meest on stabiele hoek van Europa te kie zen. Het lag eigenlijk niet zozeer aan mijn optimisme, dan wel aan het feit, dat ik onder de bekoring was geraakt van dat typisch En gelse volkje en hun onmiskenbaar fraaie landschap vol goed gecon serveerde cultuurschatten. En geland dus. In de enigszins troostende we tenschap, ons door weerprofeet Johannes Pelleboer uit Paters- \yolde via de Wereldomroep kond gedaan, dat het in Neder land bar en boos en boos en bar was en de regen met overvolle bakken vanuit het luchtruim op de thuisblijvers werd uitgekieperd. behielpen we ons, een tikkeltje gnuivend met een onregelmatig terugkerend regenbuitje van la gere orde. Hoewel de Engelsen er allemaal bij tijd en wijle ietwat regenachtig uitzien, wat sombertjes gekleed met zorgelijke gezichten, zijn het toch erg gastvnje en vriendelijke mensen. Met uitzondering dan van die ene campingbeheerder, die ons als barse kazerne-com mandant van tijd tot tijd belaagde in de veronderstelling, dat wij hem schromelijk tekort deden. Maar dat was vooral te wijten aan die veelbesproken en beschreven tradities van het roemruchte En gelse volk, waar je als eenvoudige bewoner van het verre continent gewoon eventjes aan moet wen nen. Engeland is een prima vakan tieland dus, maar je moet de fijne kneepjes wel eventjes onder de knie hebben. Of onder je paraplu. Toch zijn we bezweken onder de aanhoudende regendruppels, die ons bij elk bezoek aan een ka thedraal of kasteel vergezelden als uiterst trouwe vrienden. Na twee weken de sombere bericht geving van Pelleboer te hebben aangehoord, hebben we in een toch nog allernatste konditie het gastvrije eiland verlaten. Zoals gezegd behoor ik blijk baar tot de onverbeterlijke opti misten, want wij kozen Bretagne als volgend reisdoel. Dat lag op dat moment lekker in de buurt en we hadden al jaren achtereen een bezoek willen brengen aan deze uithoek van Frankrijk. Uit voorzorg hadden we die dag Pelleboer in zijn regenjas laten staan, zodat wij onbedoezeld door al te neerslachtige berichten voet aan wal konden zetten. De volgende morgen vertelde de Paterswoldse weerprofeet ons, dat wij op hetzelfde moment bijna verzopen in fikse depres sieve buien, die vanuit Zuid-En geland tot ons kwamen. Op dat moment was onze weer stand gebroken. Wat wij steeds hadden willen vermijden: óók naar Zuid-Frankrijk gaan net als de rest van Nederland, werd toch een feit. In de buurt van Bordeaux brak de zon door. Ach, wat ik eigenlijk maar wil zeggen is heel eenvoudig dit: troost u, thuisblijvers. Want hon derdduizenden landgenoten el ders hebben honderden, soms duizenden kilometers moeten rij den voor een beetje zon. U bent gewoon blijven zitten waar u zat en ziedaar: de zon was uw belo ning. Daar kon zelfs meneer Pel leboer niks meer aan verhel pen V. heeft niets nagelaten om een zo'n groot mogelijk effekt te kunnen bereiken. Ro bert Wise en de zijnen zijn daar wat mij betreft zeker in geslaagd. De totale en scenering komt levensecht over. En toch. Inderdaad Na het zien van ..Startrek, the motion picture" blijft bij mij toch het gevoel hangen, dat het allemaal wel erg fraai is gemaakt, maar zonder samenhangend verhaal en de daarin nodige spanningsvelden. Dat maakt - vooral het eerste deel van de film - nogal emotieloos, klinisch. Het gaat in deze pure SF-film om een de aarde naderend onbekend ruimte schip (7), dat. toen het door enkele in tergalactische Klingon-kruizers werd ontdekt, deze oorlogsschepen zonder enige aarzeling vernietigde. Alarm dus op de aarde, waar net het US-Spaces- hip Enterprise" hoog boven San Fran- sisco in het ruimtedok ligt om een kom- plete opknapbeurt te ondergaan. In al lerijl wordt de bemanning van de ..En terprise" opgetrommeld en worden de herstelwerkzaamheden aan het ruimteschip versneld uitgevoerd Ad miraal James T. Kirk van de Sterrevloot (William Shattner, krijgt opnieuw het commando over de „Enterprise" tot groot verdriet van de pas benoemde commandant Willard Decker (Stephen Collins) Als Kirk aan boord komt, blij ken alle ouwe getrouwen reeds aanwe zig te zijn. ..Scotty" (James Doohan), Sulu (George Takei), Uhura (Michelle Nichols) en Chekov (Walter Koenig). Alleen dr. Leonard ..Bones" McCoy (De Forest Kelley) en de befaamde mr. Spock (Leonard Nimoy) ontbreken nog De eerste blijkt hardhandig ergens van daan te moeten worden geplukt en komt hevig tegensputterend aan boord, terwijl Spock onderweg op het laatste nippertje nog wordt opgepikt. Het avontuur kan beginnen Als het zover is, dan zijn we echter al heel wat meters film verder. En dan is één van de be langrijkste bezwaren die je tegen deze film zou kunnen inbrengen. Het duurt allemaal veel te lang voordat er sprake kan zijn van ook maar enige aktie Het voorspel is spanningsloos en met name de zeer langdurige tocht van Kirk door het ruimtedok langs „zijn" Enterprise munt wel uit in zeer fraaie beelden, maar voegt hoegenaamd niet toe aan het verhaal. Nogal kostbare „blad vulling" dus. Mijn verwachtingen waren eigenlijk niet zo hoog gespannen. Wat zou een uitgesponnen TV-aflevering immers te bieden hebben? Het resultaat is on danks de terkortkomingen van het zwakke scenario niet tegen gevallen. Dat is dan niet in de eerste plaats te danken aan regisseur Robert Wise, die nogal kritiekloos het scenario van pro ducent Roddenberry en Harold Li vingston volgde Ook niet aan het feit, dat de soms spektakulaire effekten overheersen en een redelijk span ningsveld ontbreekt. „Startrek, the mo tion picture" krijgt van mij een voldoen de door het toch wel indrukwekkende slot. Een climax, die in werkelijk schitterende beelden voor een deel het nogal langdradige eerste deel goedmaakt Robert Wise slaagde al leen in het laatste gedeelte er in om de toeschouwer te boeien, om een redelijk tot goed spanningsveld op te bouwen, resulterend in een fascinerende climax, die in sommige opzichten doet denken aan het al even mystieke slot van Kub rick's „2001". Dus toch een redelijk geslaagde film? Ik denk, dat vooral de liefhebbers van kosmische, spektakulaire effekten in een groots kleurenscala aan hun trek ken zullen komen. De aanhangers van fikse actie zullen wellicht worden teleurgesteld. Het is nu eenmaal geen „Star Wars". En wat overblijft is helaas (ondanks de pluspunten) niet meer dan een ver edelde TV-aflevenng. Hoe goed be doeld ook (Grand 1,12 jaar). CABO BLANCO Je ontkomt er niet aan bij het kij ken naar „Cabo Blanco": de verge lijking. Want ergens heeft het verhaal verschillende raakpunten met een befaamde film uit 1942 van regisseur Michael Curtiz: „Casablanca" met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman in de hoofdrollen. Bogart is In deze film van regisseur J. Lee Thompsom vervangen door Charles Bronson en Ingrid Bergman door Dominique Sanda. Was Bogart eigenaar van een nachtclub, Bronson is dat ook. Zo zijn er meer overeenkomsten te vin den voor hen, die „Casablanca" ook hebben gezien. „Cabo Blanco" is een avonturenfilm en speelt zich af in een vissersdorpje aan de Peruviaanse kust, waar Giff Hoyt (Charles Bronson) de plaatselijke kroeg beheert en politiechef Terredo (Fernando Rey) voor wat steekpennin gen graag het een en ander door de vingers ziet. Op het eerste gezicht een rustig dorpje zonder problemen, maar dat blijkt uiterlijke schijn. De rust ver dwijnt met de komst van de fraaie Fran- caise Claire Allesandri (Dominique Sanda). die op zoek is naar haar ver dwenen vriend Jacques. Hoyt blijkt er méér van de weten en ook eerr nogal geheimzinnig Nazi-Duitser Beckdorff (een soort dorpsdiktator, gespeeld door Jason Robards) weet er alles van. Het draait allemaal om een schip, dat met haar kostbare lading vlak voor het einde van de tweede wereldoorlog voor de AMERSFOORT - In deze wisselvallige zomertijd (het kan „vriezen" en het kan „dooien"), hebben de filmliefhebbers eigenlijk niks te klagen. Na mijn vakantie (die was prima, dank u) heb ik er de agenda's van de afgelopen weken nog eens op nageslagen en kwam tot de gerechtvaardigde konklusie, dat de Amersfoortse bioscopen met vier, vijf premières en allerhande ander aardig spul meer dan vol doende vertier hebben geboden tijdens de barre, zeer natte tijden. De vakantie-tijd is nog steeds niet voorbij en ook deze week kunnen de film-fanaten weer hun hart ophalen. Geen première, maar wel vrij nieuw is de film „Startrek" van regisseur Robert Wise, die in Grand 1 gaat draaien. Niet direkt een uitschieter in z'n genre, maar eerder een veredelde TV-aflevering met een tamelijk boelend slot. Met name de techniek en de trucage heeft mijn diepe bewondering gekregen, maar daarmee alleen maak je helaas geen goede film. Nieuw ook is (in Grand 5) de avonturenfilm „Cabo Blanco", een niet geheel geslaagde imitatie van de befaamde Bogart-film „Casablanca", deze keer met Charles Bronson in één van de hoofdrollen. Geprolongeerd, maar dat was eigenlijk wel te verwachten, zijn de films „De losbol'' met Jean-Paul Belmondo in de hoofdrol (Grand 3), „De Vrek" met de Franse driftkikker Louis de Funès (Grand 4) en „De linkshandige uitzenkracht" (Hardly Working) de comeback van de Amerikaanse topko- miek uit de vijftiger jaren Jerry Lewis. Dat „Zombies" eveneens is gepro longeerd (Grand 2) wekt bij mij alwéér enige verbazing, maar blijkbaar is er toch een niet geringe groep kijkers, die verzot is op dit soort horror. Van mij mogen ze, ook al ben ik niet zo weg van de duidelijk zichtbare tendens naar steeds schokkender zaken om het publiek te blijven trekken. Wat dat betreft hebben we nog wat te verwachten bij de première van „Caligula", volgende week of over veertien dagen. Bud Spencer is deze week in twee films te zien: geprolongeerd in „De sheriff ziet ze vliegen" en terug via „Crime Busters", samen met Terence Hill. (Cinema 1). En dat is beslist minder schokkende kost ook al leveren deze films de nodige knokpartijen op. Charles Bronson en Fernando Rey in „Cabo Blanco". Het is dan ook geen wonder, dat de gigantisch opgezette speelfilm „Star trek, the motion picture" in de Verenig de Staten een doorslaand succes werd. Nederlanders zijn wat dat betreft wat nuchterder en lopen net zo heel snel warm voor de ongebreidelde fantasie uit de wereld der science fiction, on danks de steeds groter wordende be langstelling in dit land voor dit feno- een zeer fraai resultaat bereikt, waarin de grootsheid van de kosmos voelbaar overkomt. Zoals gezegd overheerst de over rompelde techniek, de uiterst fraaie de cors overtuigen door hun authentiek uitziende ontwerp Er werd gebruik ge maakt van talrijke tekenaars, ontwer pers en decorbouwers, terwijl de spe ciale effekten in de zoals gebruikelijk meen in de literatuur Toch is „Startrek" geen onbekende televisie-serie in Ne derland De serie werd in totaal aan 131 televisie-stations over de hele wereld verkocht, waaronder Nederland en West-Duitsland Met name de Duitsers hebben veel afleveringen van „Star trek" uitgezonden. In dat land werd de serie dan ook eveneens een succes. Dat kan niet van Nederland gezegd worden, waar, dacht ik, de Tros enkele afleveringen uitzond en het daar verder bij heeft gelaten. Maar nu dan de speelfilm, gebaseerd op het oorspronkelijke TV-succes van producer Gene Roddenberry, met de zelfde hoofdrolspelers als weleer Tele visie-producenten hebben in de VS de nogal nare gewoonte om een serie, die succesvol blijkt, tot op de laatste drup pel vanatie uit te melken, met als on- tontkoombaar gevolg (ook de fantasie van de scenarioschrijvers raakt een keer uitgeput) dat op het laatst de ene aflevering sterk op de volgende begint te lijken „Startrek" maakte daarop he laas geen uitzondering Het is dan een nogal riskante zaak om maar liefst tien jaar later nog eens met een heuse speelfilm op de proppen te komen, want je eerste gedachte is dan, dat het of een herhaling van al dat voorafgaande gaat worden of een geheel nieuwe, oor spronkelijke film. Ik moet zeggen, dat regisseur Robert Wise (West Side Story, Sound of Music, The day the earth stood still) zijn best heeft gedaan om er een grandioos schouwspel van te maken. En dat is het. Niet meer en niet minder Wise heeft de zaken groots aange pakt. zoals hij dat ook deed bij „The sound of music" en op sommige mo menten - vooral in het laatste gedeelte - lijkt het er op, alsof hij heel goed naar Stanley Kubrick's „2001" heeft geke ken. Componist Jerry Goldsmith, een ouwe rot in het vak (The Omen, China Town, Planet of the Apes. Patton, McArthur) heeft er niet direkt originele, maar wel stijlvolle muziek tegen aan gezet (een tikkeltje klassiek zo nu en dan), terwijl de cameraman van Wise. Richard Kline vooral in de totaalbeelden

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 11