„The electric Horseman" - Redford als misbruikte cowboy Jj „CALIGULA" - DE GESCHIEDENIS ALS PERVERS ZIEKTEBEELD DOOR BERT VOS MIJN VRIEND EN IK DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1980 kijk op de film AMERSFOORT - Deze week (ook in Amersfoort) de Nederlandse première van „Caligula", een nogal groots opgezette Penthouse- produktie over de periode van keizer Caligula van Rome. Een alles behalve prettige film, waarin de geschiedenis als een pervers ziekte beeld over het doek spettert. Verder is nieuw ..The electric horseman" van regisseur Sydney Pollack met Jane Fonda en Robert Redford in de hoofdrollen. Een ietwat merk waardige, maar wel lekker gemaakte film, die tussen moraal en en tertainment inhangt. Geprolongeerd zijn: „De losbol" (Grandl), „Zombies" (Grand 2), Star Trek (Grand 4), „De Vrek" (Grand 5), „Crime Busters" (Cinema 1), „Hardley Working" (Cinema 2). Reprises deze week zijn: „Pippi Langkous"-(in de jeugdvoorstellingen van Euro), „Thet Way of the Dragon" (Duo 2) en Bonny and Clyde (Duo 2 nachtvoorstellingen). „THE ELECTRIC HOR SEMAN" ;r. „The electric horseman m.g!sseur Sydney Pollack van re is een merkwaardige film, eigenlijk. Niet in de laatste plaats door de hoofdrol- '''t spelers: Robert Redford en Jane Fonda. Met name Fonda staat er de laatste jaren om bekend, dat zij als aktlviste alleen nog maar filmrollen accepteert, die werkelijk Iets te zeg gen hebben. „The China Syndrome" was wat dat betreft een typerend voorbeeld van het genre films, waar voor haar eigen filmmaatschappij en mllieu-organlsatle graag wil staan. Met enige goede wil kun je de speel film van Pollack een film noemen, waarin tegen de huidige normen van de (Amerikaanse) samenleving wordt aangetrapt, maar dat is op zich wel wat zwakjes Want ,,The electric hor seman" is in de eerste plaats een niet slecht gemaakte film over de groeiende romance tussen Robert Redford en Ja- ja! Het heeft mij bijzonder veel deugd gedaan om te lezen, dat de Westerse mensheid zich in de na bije toekomst geen zorgen meer hoeft te maken over het eigen ge bit. In feite kunnen we straks de tandenborstels in de prullebak gooien als we gewoon nieuwe Jr.. keramiek tanden met echte wor tels kunnen bestellen. Kinderen ste{> kunnen straks weer naar hartelust snoepen en het opgeheven vin- he! gertje van opvoeders en tand- artsen kan dan gevoeglijk achter- gs- wege blijven. Het leven zal weer t dit intens zoet kunnen zijn. Ik verheug ir -1 me daar op. Minder blij ben ik met ja's een andere verworvenheid van ida- onze technologische maat- ner schappij. En dat is viewdata. Ook rein F u zult het wel in uw krant hebben gelezen: straks kunnen we metz'n allen alle mogelijke informatie via de televisie krijgen. Enkele duizenden gelukkigen onder ons hebben nu al dat geweldige voorrecht. Zij kunnen door sim pelweg een telefoonnummer te draaien toegang krijgen tot een computer, die op commando al het nieuws verstrekt dat u wilt hebben. Nog eventjes en volledi ge kranten komen op deze wijze tot u. En dèt in het bijzonder ver ontrust mij ten zeerste. Want wat gaat er straks gebeuren Ik zal het even in het kort voor u schetsen. Op een fijne namiddag besluit ik om eens lekker de krant te gaan lezen. En natuurlijk in het bijzonder deze grappige rubriek, want ik ben een bijzonder ijdel mens. Ik pak de telefoon (met druktoetsen) en zoek verbinding met meneer de computer, die het allemaal voor mij regelt. Meneer de computer is blijkbaar in een slechte bui, want ietwat stotterend komt zijn ant woord over. Een nors zinnetje: „Welke krant wilt u"? Hoewel ik toch echt het juiste codenummer voor de juiste krant heb getoetst, ben ik een zeer geduldig mens en herhaal mijn wens in een fraaie reeks cijfertjes. „De door u be doelde krant bestaat niet", flitst het kribbig over het blauwige scherm Juiste code alstublieft". Ik begin natuurlijk een beetje boos te wor den, want ondanks al mijn onze kerheden, weet ik één ding zeker deze krant bestaat wel degelijk. „Laat je nakijken", tik ik. Het tele visie-scherm flikkert met ingehou- den woede na dit brutale ant woord. „De door u gewenste on- derhouds-periode heeft zojuist plaats gevonden. Resultaat posi tief. Juiste code alstublieft!" „Wat ben je voor een computer, dat je niet eens een simpele krant voor me kunt produceren?" vraag ik. Het blijft enkele minuten doodstil. Het televisiescherm is dood. Dan begint het apparaat vervaarlijk te zoemen. De letters worden nijdig op het scherm geprikt. Mijn vriend en ik hebben besloten u niet van dienst te kunnen zijn. Wilt u de verbinding sluiten? Mijn vriend en ik. Met verbijstering staar ik naar het scherm. Wat is dat nou voor onzin? „Wie is uw vriend dan wel?" met moeite weet ik een krachtterm te voorkomen. „Mijn vriend is de computer van uw bank. Volgens mijn gegevens hebt u in het verleden meerdere malen moeilijkheden veroorzaakt en de goede trouw van mijn vriend in twijfel getrokken. Derhalve kun nen wij u niet meer van dienst zijn.Gutte, gutte, gut. Mijn vrien den, de computers hebben zich verenigd! „Ik wil verbonden wor den met de direkte chef". Mijn vingers razen spinnijdig over de toetsen. Het antwoord is kort: „Verzoek afgewezen. Einde ver binding". Het scherm wordt zo dood als een pier en hoe ik ook de knoppen bewerk, ik ben uitgeslo ten. Als een kwade droom achter volgt mij dit beeld als ik denk aan die prachtige viewdata-systemen. Want let op mijn woorden. U kunt straks dan wel een doorlopend abonnement hebben, maar het zijn de computers, die straks be slissen of u ook waar voor uw geld krijgt. En wees er van overtuigd, dat die onmenselijke breinen elke „misdaad" tegen hen in hun bits hebben opgeslagen. AJs u ook maar een greintje wantrouwen hebt gekoesterd ten aanzien van de onfeilbaarheidvan de Heili ge Computer, bent u straks de si gaar. U krijgt uw krant dan met op het beeldscherm. Ook deze ru briek zult u dan moeten missen. Maar er is hoop. Want ik heb besloten mij er niet bij neer te leg gen. Als iedereen straks voor de beeldbuis zit voor het laatste nieuws, kom ik bij u langs de deur en gooi mijn krant door uw brievenbus. Een eerlijke, niet door de elektronika verpeste krant. Ge drukt op gewoon papier. Met ge wone, lekkere inkt. Gemaakt door eerlijke vakmensen. Met hun han den. U pakt gewoon die krant uit de brievenbus en u gaat gewoon aan het lezen. Niks geen vermoei ende diskussies met welke idiote computer dan ook, Geen realis tisch toekomstbeeld? Beschouw het als een Heilige oorlog van mij tegen ieder met chips gevoed apparaat. Want een krant is een heer (of een mevrouw) en van welke computer kun je dat zeggen? Laten we het alsjeblieft zo houden, mensen V. ne Fonda, met daarnaast de hengst Ri sing Star in de hoofdrol. Pollack is een oude rot in het vak en je kunt het dan ook best aan hem overla ten een „lekkere" film te maken met daarbij nog een moraal aan het slot „The electric horseman" is zo'n film Het draait allemaal om Sonny Steele (Robert Redford), cowboy en wereld kampioen rodeo, Hij wordt gestrikt door de Ampco Corporation als promotor van het Ranck Graanontbijt Dat bete kent, dat hij met zijn paard Rising Star avonden achtereen moet optreden voor een groot publiek als levende STER- spot. Hij en z'n paard zijn daarbij hele maal verlicht met lampjes, vandaar de naar „Electric Horseman" Maar een cowboy is nu eenmaal geen reclame man. Deze twee werelden botsen en Sonny Steele begint zich meer en meer te bedrinken. In Las Vegas, tijdens een belangrijke commerciële manifestatie ontdekt Sonny, dat zijn paard met drugs wordt behandeld (om het dier rustig te houden) en dat doet voor de rodeo kampioen de deur dicht Hij stapt op zijn paard en rijdt de stad in. De konsterna- tie in de gelederen van Ampco is groot en er wordt een zoekaktie op touw ge zet, echter zonder resultaat. TV-verslaggeefster Hallie Martin (Jane Fonda) krijgt lucht van deze pro blemen en ziet er een prima reportage in. Zij ontdekt de schuilplaats van Son ny en maakt een video-reportage van hem en zijn paard. Sonny beschulditgt Ampco van dierenmishandeling. Hallie - die geld ziet in deze merk waardige cowboy - belooft Ampco op de hoogte te houden van de schuil plaatsen van Sonny en zijn paard en Ampco ontdekt, dat er een behoorlijke commerciële waarde in de ontwikke lingen zit, nu de televisie-kijkers met spanning de vluchtroute van Sonny volgen via de videoreportages van Hal lie. Hallie ontfutselt Sonny de plaats, waar deze zijn paard de vrijheid wil ge ven en geeft dat door aan Ampco, die in allerijl naar die plaats trekt, met een komplete televisieploeg voor een luisterrijk verslag van dit sympatieke gebeuren Ondertussen reizen Sonny en Hallie door het fraaie landschap, zo nu en dan achternagezeten door politie en ande ren (met prima akties!) Hallie begint iets te voelen voor deze stugge, zwijg zame cowboy met die grote liefde voor zijn paard en de natuur. Ze heeft al lang spijt van haar verraad, maar aan de an dere kant blijft ze journaliste. Sonny maakt een eind aan haar dilemma door haar vidio-apparatuur in het water te gooien. „The Electric Horseman" heeft een aardig (en romantisch) slot en men be grijpt, dat die commerciële jongens lek ker achter het net vissen Want „The Electric Horseman" is een tikkeltje te gen commerciële uitbuiting gericht, dat is al snel duidelijk. En bovendien is het een pleidooi voor het behoud van dat prachtige Amerikaanse landschap met daarin een hernieuwde plaats voor de eenvoudige mens, ver van de drukke samenleving met haar jachtige hang naar succes en macht, verpest door de steeds agressiever wordende com mercie Alleen: ook de commercie in „The electric horseman" komt aan haar trekken. Want Ampco's Ranch Graan ontbijt raakt overal uitverkocht door de publiciteit, die dit produkt kreeg dankzij Sonny Steele en de vrijheid van Rising Star, die ontdaan van z'n lampjes de vallei in galoppeert op zoek naar soortgenoten. Zonder televisie-camera erbij, maar toch „The Electric Horseman" is een vak kundig fraai gemaakte film, dat wel. Prachtige landschappen glijden aan ons voorbij, de liefhebbers van aktie komen ruimschoots aan hun trekken, terwijl de romantiek eveneens onver biddelijk toeslaat. Tegen de com merciële uitbuiting, terwijl de com mercie toch óók haar deel van de koek krijgt. Kortom: een film vol kontrasten eigenlijk met voor elk wat wils Juist daardoor vlees noch vis, maar dat zal de filmkijker wellicht een zorg zijn. (Euro Cinema, 120 minuien, alle leeftijden). CALIGULA „Strikt 18 jaar" staat er In de ad vertentie voor de film „Callgula". Plus een waarschuwing dat er nogal schokkende beelden worden ge toond. Twee argumenten om de groots opgezette spektakelfilm „Ca llgula", geproduceerd door het Amerikaanse soft-pornoblad Pen thouse en gemaakt door Italianen, met gezonde achterdocht te bena deren. „Caligula" (Romeins voor: soldatenlaarsjes) beslaat de korte regeringsperiode van keizer Caligu la. die Tiberius opvolgt. In de ge schiedenis staat Caligula te boek als een waanzinnige, die door zijn buitensporige daden het Romeins Imperium bijna een bankroet be zorgde. Maar bovenal was Caligula de personificatie van het kwaad door de uiterst perverse daden, die hij In zijn korte, turbulente regeringspe riode bedreef. Caligula stierf door moordenaarshand en werd opge volgd door zijn oom Claudius, in Ne derland een bekend geworden ge schiedenisfiguur dankzij de voor treffelijke televisle-serle van Britse makelij: „I, Claudius", die kortgele den nog In herhaling was te bewon deren. De hoofdrollen in „Caligula" wor den gespeeld door Malcolm McDo well (als Caligula), Peter O'Toole als keizer Tiberius In zijn laatste levens dagen (uiteraard met een sterfscène) en Sir Glelgud als de Romeinse se nator Nerva. Opmerkelijk verder is, dat één van Engelands beste Sha- kespeare-actrices, Helen Mlrren, de rol van Ceasonia, Caligula's vrouw vertolkt. De rest van het vrouwelijk schoon werd grotendeels onttrok ken aan de Penthouse-stal, zoals Annekade Lorenzo als Messallna en Lori Wagner als Agripplna, Je kunt je afvragen wat met name vooraan staande (fllm-)acteurs als O'Toole en Gielgud heeft bewogen aan deze verfilming mee te doen. Het geeft „Callgula" onverdiend een aureool van eerbiedwaardigheid. Wat dat betreft kun je respekt opbrengen voor bijvoorbeeld Maria Schelder, die heeft bedankt voor de eer „Callgula" is een film. waar je be ter niet naar toe kunt gaan als je ten minste nog enige smaak hebt. Het is geen prettige film; eerder een verne derend produkt, dat gericht is op de Scène uit,, StarTrek", laagste instinkten van de mens. He laas bevestigt „Caligula" op over duidelijke wijze de groeiende ten dens in de hedendaagse filmmakerij: het perverse sadisme. Het is de overtreffende trap van al het voor gaande op dit onsmakelijke gebied. Je moet er niet aan denken, wat de volgende stap zal zijn. (Grand 3, 18 jaar, ca 150 minuten). FILMS IN HET KORT Star Trek. Gebaseerd op de in Ame rika succesvolle SF-TV-serie, geregis seerd door Robert Wise (Sound of Mu sic). Kosten nog moeite zijn gespaard om een zo n spektakulair mogelijk ef- fekt te bereiken in alle scènes, maar helaas ontbreekt een goed verhaal en een redelijk spanningsveld om steeds te blijven boeien. Pas in de tweede helft van de film weet Wise het publiek beter in de ban te krijgen als de Enterprise- bemanning kontakt maakt met het on bekende ruimteschip dat de aarde be dreigt. Het fascinerende slot met een mystieke inslag a la „2001maakt voor een deel de eerdere verveling weer goed Desondanks is „Star Trek, the motion picture" wel een heel erg dure aflevering uit de oorspronkelijke TV- serie. Niet direkt mislukt, maar ook hier geldt weer, dat overdaad (teveel adem benemend fraaie technologische en kosmische beelden) schaadt. Voor de echte liefhebbers. Zombies. Een nogal onfrisse imitatie van de Italiaanse regisseur Lucio Fulci van de nog niet in Nederland in roulatie gebrachte ..Dawn of the dead" van George A Romero. Wie „Night of the Living Deadheeft gezien, moet zich Jane Fonda en Robert Redfort in „The electric Horseman". MEDISCHE WEEKEINDDIENSTEN HUISARTSEN Voor de huisartsen in de gemeente Leus den, voor de praktijken van de artsen Van den Berg, Binkhorst/du Boeuff. Boersema/ Koch, Lantink/Verhagen, Van Nieuwkerk en Den Toom neemt dit weekeinde waar: Huis artsenpraktijk B Binkhorst en J. du Boeuff, Asschatterweg 69a, Leusdon-C, tel. 944600. Voor spoedgevallen: spreekuur zaterdag en zondagmiddag om 14 uur Visites graag voor 10 uur 's morgens aanvragen. APOTHEEK Apotheek Leusden, winkelcentrum De Biezenkamp. Geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18 00 uur en uit sluitend voor spoedeisende gevallen van 19.30 tot 20.00 uur. Op zaterdag en zondag geopend van 14.00 tot 14.30 uur en van 17 30 tot 18 00 uur. WIJKVERPLEGING Dit weekeinde heeft zr, I I. Kipp-Nijhuis, Pr. Hendriklaan 17, Leusden, tel. 940346 dienst. Bovendien heeft deze zuster avond dienst van donderdagavond 14-8 t/m woensdagavond 20-8. VERLOSKUNDIGE Mevr. Thuis-Paulussen, Kon. Wilhelmina- laan 18, Amersfoort, tel 10886 b.g.g. 722000 TANDARTS Voor noodgevallen in het weekeinde: Dok terscentrale Amersfoort tel 033-722000 MAATSCHAPPELIJK WERK EN GEZINS VERZORGING De spreekuren van de gezamenlijke dienstverleningsinstellingen in leusden en Achterveld zijn als volat. LEUSDEN-CENTRUM": In de boerderij GrootKrakhorst, Bolderikhof 18, tel 945618. Maatschappelijk werk woensdag 10.00- 11 00 uur Gemeente Leusden; donderdag 14.00-15 00 uur: Protestants Sociaal Cen trum (PSC)MDE gezins- en bejaarden verzorging en maatschappelijk werk: maan dag van 14.00-15.00 uur; dinsdag van 14.00-15.00 uur Gezamenlijke kruisvereni gingen (AIMD) Donderdag van 14.00-15.00 uur PSC LEUSDEN-ZUID: In Kruisgebouw. Roo van Aldewereltlaan 13, tel 940818. Maatschappelijk werk: maandag 10 00- 1100 uur Gemeente Leusden; vrijdag 14.00-15.00 uur. PSC. Gezinsverzorging en Bejaardenhulp: maan dag 13 30-14.30 uur AIMD, vrijdag 14.00- 15.00 uur. PSC. ACHTERVELD: Kruisgebouw, Walter van Amersfoortstraat 30, tel. 03425-1333 Maatschappelijk werk: vrijdag 9.00-10.00 uur: Gemeente Leusden. Gezinsverzorging en Bejaardenhulp vrijdag 9 00-10.00 uur MDE Maatschappelijk werk MDE maandag van 11 00-12.00 uur Tijdens het weekeinde kan men zich in drin gende gevallen dag en nacht wenden tot de telefonische hulpdienst voor Vechtstreek, Gooi en Eemland, tel 035-45555. MOEDERS VOOR MOEDERS: Mevrouw M L. Rozendaal-Doucet, Jan van Arkelweg 47, Achterveld, 03425-1853 WERKGROEP „LAAT LEVEN" te Leus den, hulp voor moeder en kind bij niet ge wenste zwangerschap, tel. 033-620244 (bureau „laat leven" in Amersfoort) DIERENARTSEN: Gelieve uw eigen dieren arts of dierenkliniek te bellen. Een telefo nisch antwoordapparaat geeft op welke dierenarts voor spoedgevallen te bereiken TEL. HULPDIENST: Werkgroep Homo- sexualiteit Amersfoort (WHAM) Iedere vrij dagavond van 20 00-24.00 uur, tel. 03495- 5672 PASTORALE HULP: Van 15 tot 22 augus tus is bereikbaar Pastor A. Goes, tel. pas torie 941261 of privé 944903. RUTGERSHUIS AMERSFOORT (bureaus voor geboorteregeling en seksualiteitsvra- gen), Zonnehof 10 (in het GG en GD ge bouw), tel. 033-18931. Spreekuren volgens afspraak scHrzyF briei/EAJ AJAAQ HUIS l\JAAR C/A J'J HEEA)/ AEAIOLD? - "Jfu, MAAfS HUIS - ge/El/BV SCHR-WEA) =i AtfVL O MMVWV t v-L bovendien voorbereiden op nogal wat Imitaties uit die film. Horror van een twijfelachtig karakter voor de „ware" liefhebber die schijnen er bij bosjes te zijn in Amersfoort en omgeving. De losbol. (Le guignolo). Opnieuw de Franse komiek Jean-Paul Belmondo in spektakulaire aktie in een aktie-ko- medie van vakman George Lautner. Hoewel ook het recept van de Belmon- do-films zo langzamerhand een tikkel tje al te bekend aan het worden is zon der voldoende nieuwe variaties, blijft het geheel tot erg goed smaken. Bel mondo is opnieuw op een James Bond- achtige manier bezig met zaken, waar mee hij zich eigenlijk niet zou moeten bemoeien Een nogal mysterieus kof fertje is er de oorzaak van, dat kunstdief Alexandre Boroni het nogal warm krijgt in Venetië, waar verschillende geheime diensten jacht op hem maken Aktie (soms spektakulair), mooie vrouwen, spanning en vooral humor. Het kan niet missen. De Vrek. (l'Avare). Louis de Funès heeft altijd beweerd, dat de verfilming van Molière's „De Vrek" met hem in de hoofdrol de bekroning van zijn carrière zou zijn. Nu het zo ver is en Louis de Funès Harpagon vertolkt in „rAvare", moetje helaas konstateren, dat, hoewei „De Vrek" best een aardige film is, het toch niet voldoet aan de gestelde ver wachtingen. De vertolking van De Fu nès is - volgens toneelkenners - eerder banaal dan treffend en juist, doordat wèl de letterlijke tekst van Molière's zeden schets is gevolgd, klikt het niet hele maal. En dat ondanks de bekke- ntrekkerij van de Franse topkomiek, die toch maar eens moet nadenken over een andere, beter passende kroon op zijn eerbiedwaardige carrière. Crime Busters. (Twee door het dolle heen). Reprise van één van de betere Spencer en Hill-fïlms, waarin het edele tweetal optreedt als twee eigenzinnige politie-agenten. Prima entertainment. De linkshandige uitzendkracht. (Hardly Working). Na tien jaar een re delijke come back van de Amerikaanse filmkomiek Jerry Lewis. „Hardly Wor king", hier in Nederland foutief vertaald in „De linkshandige uitzendkracht" (Jerry is dat niet) draait om een werklo ze clown, die allerlei karweitjes opknapt en daarin zelden slaagt Een redelijke film vooral voor de jeugd, die wellicht meer plezier zal beleven aan deze Jerry Lewis, die zich niet geheel aan de tijd heeft aangepast, met als gevolg, dat zijn humor wat verouderd aandoet en nergens echt grappig is. Jerry Lewis- fans, die zulke uitstekende herinnerin gen bewaren aan bijvoorbeeld „The Nutty Professor", doen er qoed aan die herinneringen niet te bederven filmagenda Filmprogramma voor Amersfoort van don derdag 14 augustus t/m donderdag 20 augustus 1980 Grand 1, tel. 033-14632 „De losbol". Dagelijks: 13.45-18.45-21.30 uur. Zondag, 13.45-16 15-18.45-21.30 uur. (A I.). Grand 2, tel 033-14632 „Zombies" Dagelijks 13.45-19.00-21.45 uur. Zondag: 14.00-16.30-19.00-21.45 uur. (16 jaar). Grand 3. tel 033-14632 „Caligula". Dagelijks: 13.30 en 19 45 uur. (18 jaar). Grand 4, tel 033-14632 „StarTrek". Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur Zondag: 13.30-16.00-18.30-21 15 uur. (12 jaar). Grand 5, tel 033-14632 „De Vrek". Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur Zondag 13.30-16.00-18 30-21 15 uur. (a.l.) Cinema 1, tel. 033-18900 „Twee door het dolle heen". Dagelijks: 13 45-18.45-21 30 uur. Zondag: 13.45- 16.15-18.45-21.30 uur (a.l Cinema 2. tel. 033-18900 „De linkshandige uitzendkracht". Dagelijks: 13 30-18.30-21.15 uur. Zondag 13.30- 16.00-18.30-21.15 uur. (a l Euro. tel 033-33655 „The electric horseman". Zat en wo: 18 30- 21.30 uur. Overige dagen: 13.45-18.30- 21.30 uur. (12 jaar). Euro, tel. 033-03655 „Pipi Langkous". Zaterdag- en woensdag middag: 13.45 uur. (a.l.). Duo 1. tel 033-16572 „The night bird". Dagelijks: 14 15-19 15- 21.30 uur Zondag: 14.15-16.30-19 15- 21.30 uur. (18 jaar). Duo 2, tel 033-16572 „The way of the dragon". Dagelijks: 14.00- 19.00-21.15 uur. Zondag: 14.00-16.15- 19 00-21 15 uur. (12 jaar) Duo Nachtvoorstellingen Vrijdag- en zaterdagavond 23.45 en 24.00 uur. Duo 1, tel. 033-16572 „Voel jij wat ik voel". (18 jaar). Duo 2, tel. 033-16572 „Bonny and Clyde 23 45 uur (16 jaar)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 9