Programma's gericht op de
christelijke bewustwording
I
Gereformeerd Vormingscentrum:
?V: iï
WÊ® 4- V-A
m
SSBS
)NDERDAG 21 AUGUSTUS 1980
samenleving
MERSFOORT - In 1972 werd op-
icht de „Vereniging tot stichting
instandhouding van Vormings-
k oor jeugdigen op Gerefor-
»rde grondslag", gevestigd te
ersfoort. Voor gereformeerde
ers en belangstellenden is er de
gelijkheid lid te worden van de
jniging, en zo mede verantwoor-
jk te zijn voor het Gereformeerd
mingscentrum, Vestiging
ersfoort, tevens administratie-
es: 3818 HH Regentesselaan 21,
rfoon 038-33100. Vestiging
)lle: 8011 AX Zwolle, Groote Baan
telefoon 05200-11378 (alleen op
ningsdagen.)
ize gegevens zijn te vinden in de
matiefolder van het Gereformeerd
lingscentrum te Amersfoort,
een gesprek met de direkteur en
ipsleider S. Colijn en de adjunkt di-
ur en groepsleider S. Wijma, kreeg
ntrum gestalte ter uwer informatie,
rugkomend uit streken, waar de
leren ten onder gaan aan de ar-
ide, besef je in versterkte mate hoe
jorracht wij Nederlanders zijn.
aar kinderen, die door de zware ar-
I, die ze moeten verrichten, niet echt
kunnen zijn Die geen leermoge-
eden hebben. Die kapot gaan aan
inderontwikkeling.
ier jongeren, die vaak hun neus
ïlen voor de mogelijkheden. Die
óók konfronteren met „de'verre
>te". Die worden uitgedaagd om
ide niet af te kopen met een geld-
overschrijving. Maar die, mede
het Nederlandse vormingswerk,
misschien daadwerkelijk iets aan
n gaan doen.
DOOR
ANCO MALI
De heer Wijma „Er is ook een cate
gorie mensen, die gewoon geld wil
gaan verdienen. Die zien het verlaten
van de school echt als een bevrijding."
De heer Colijn: ,,Het blijkt, dat veel
mensen niet verder kunnen kijken. Ik
bedoel hoe die maatschappij nu eigen
lijk opgebouwd is. Tegen wie kijk je
meer op, tegen een arts of tegen een
middenstander? Daar vragen we dan
bij: wéar zit je zelf? Wat zijn de kon-
sekwenties ervan, dat de één achting
geniet en een hoog inkomen krijgt, en
de ander met veel minder toe moet7
Met het programma „beroepen
oriëntatie" krijgen ze allerlei voorlich
ting Hoe komt de loonopbouw tot
stand? Ergens zit een direkteur, iemand
op de administratie, iemand is belast
met het schoonhouden van de lokalen.
Daar zit wel wat verschil in, en dat
dwingt tot nadenken."
Andere onderwerpen zijn bijvoor
beeld oorlog en vrede, verkiezingen en
politieke oriëntatie, geloven we het wel?
huwelijk en sexualiteit.
OPBOUW PROGRAMMA
„Laten we huwelijk en sexualiteit
eens bij de kop nemen. Hoe wordt
zo'n programma nu opgebouwd?"
De heer Colijn: „Ik denk dat daar de
eigenheid van het instituut in het bizon
der naar voren komt. Daarbij geven we
De volgende stap is de arts, die komt.
Wij vragen een gereformeerde arts, die
er van uitgaat hoe de Here alles ge
schapen heeft. Aan de hand van dia's
gaat die de technische bouw van het
lichaam na. Wat er mee te maken heeft
dat je een jongen en een meisje bent,
en hoe je tegen de ander aénkijkt.
Dan zijn er nog een aantal aspekten
bij huwelijk en sexualiteit. Geslachts
gemeenschap vóór het huwelijk. We
werken met een stencil, dat de mening
weergeeft van Walter Trobisch. Die uit
de bijbel aantoont, dat de Heere gezegd
heeft: gemeenschap en huwelijk horen
bij elkaar
De heer Colijn „Wij zeggen niet: zó is
het en zó moet je het aksepteren. Maar
we zetten er wel de klem achter ik vind
dat ik als gereformeerd vormingsleider
er zó over moet denken. Je doet wel
een eerlijk appèl op hun mening. Als jij
als eerlijk Christen wilt leven, dan vin
den wij dat je zó of zó zou moeten
doen."
Wijma: „Een ander facet dat we be
handelen bij huwelijk en sexualiteit is de
abortusproblematiek. Hoe iemand in
een emotionele stress-situatie kan ko
men. Wat wij van belang vinden is niet
alleen er over praten dat het niet mag
Maar er over praten dat je, als je in de
situatie komt, er het lef voor hebt er met
anderen over te praten. Wij willen dan
wegen aangeven waar je hulp kunt vin
den In de praktijk krijg je dan ook tele
foontjes Ik zit in de puree: kun je me
helpen
„Nog in het begin van deze eeuw
was de sexualiteit zeker in kerkelijke
kringen, een onderwerp in de
stiekeme hoek. Is de diskussie nu
4 ,j> V e- '- r-
v
■r* v'
ü- i'*.
.'^Srajljag
Yv>.
V
y*
r'-cXS
fnenwerking
'ij hebben allerlei programma's
de heer Colijn, „gericht op de
■telijke bewustwording van men-
Wat je elke dag doet: opstaan.
;en, koken. eten. De algemene din-
waarbij je nauwelijks nadenkt Dat
je ook niet bij koffiedrinken, 'n vrij
mene, onschuldige „verslaving"
ons allemaal. Je kunt dit toespitsen
andere vormen van verslaving,
s roken Die beginnen met een si-
itje en vul zelf maar verder in.
aar willen we zicht op geven, en zo
proberen we extra fleur te geven
voor bepaalde onderwerpen gast-
ïnten uit te nodigen. Die staan
Iraal ten opzichte van de groep
arts. die over roken praat, heeft
pop bij zich. Daar zit een filtertje in,
laar liet ie aan zien wat voor spul je
naai binnen krijgt,
fe hebben het nu zover, dat er tij-
de voorlichtingsprogramma's niet
r gerookt wordt!"
at voorlichtingsprogramma over ro-
is er één uit het grote scala van
ningsprogramma's en vormende
zemogelijkheden, die door het Ge-
rmeerd Vormingscentrum worden
geboden. De verhouding tussen
b twee soorten aanbod blijkt fifty fifty
jn.
Ne willen met alle geweld géén
>ol zijn", stelt direkteur Colijn. „De
isen, die hier komen hebben allen
ust afscheid genomen van de
ooi. Bij een groot percentage be
lt er een aversie tegen de school. Ze
ben niet de relatie kunnen ontdek-
tussen datgene wat ze moesten
[n, en dat wat ze wilden gaan doen.
Ir verschillenden van hen was het
eenvoudigweg te hoog Een derde
igorie jongeren zegt: ik heb nu ge-
9 geleerd, en wat ik tekort kom dat
ik er nog wel bij. Een vierde groep is
fcn overtuigd dat als je een taak hebt
maatschappij, je ook méé telt."
een stuk leiding, en helpen we de men
sen om zelf strukturen te vinden. Ze
krijgen een aantal ideeën aangereikt,
en dan moeten ze zelf zien hoe het zit.
We willen ze leren begrijpen, dat je al
leen een mening kunt vormen door vol
doende achtergrond te hebben. Je
moet de zaken ten opzichte van elkaar
afwegen, de dingen op een rijtje zetten.
Als je voor jezelf niet weet waarom je
iets doet, ben je kwetsbaar."
De heer Wijma: „Bij elk programma
onderdeel proberen we drie doelen te
realiseren, een stuk kennis te verkrijgen
over het onderwerp, inzicht te verkrij
gen en daardoor vaardigheid te verwer
ven
We gaan met de groep overleggen
welke onderwerpen zij van belang
achten. Huwelijk en sexualiteit komt er
gegarandeerd uit
HUWELIJK EN SEXUALITEIT
De eerste stap is: wat betekenen ver
kering, verloving, huwelijk? Daar heb
ben we een „meningenmarkt" bij. We
hebben stellingen op papier „Verloven
is onzin". „Gemeenschap voor het hu
welijk mag niet". Eén markt is het er
mee eens, één markt weet het nog niet,
één markt is het er niet mee eens. Ze
gaan elkaar duidelijk maken waarom.
Ze kunnen dan overlopen van de ene
naar de andere markt. Ze leren naar
elkaar luisteren, en argumenten aan
dragen omdat ze moeten weten waar
om ze ergens achter staan.
Bij „huwelijk en sexualiteit" is het
tweede onderdeel: burgerlijk en kerke
lijk huwelijk. Het burgerlijk huwelijk ver
duidelijken we door een excursie naar
het gemeentehuis van Amersfoort Een
ambtenaar van de Burgerlijke Stand
vertelt over de akten, en toont
bevolkingsregisters uit vroeger eeu
wen Spreekt over de achtergronden
van het burgerlijk huwelijk.
open onder Gereformeerde jonge
ren?
Verder wil ik vragen: voor een
open diskussie moet er een
vertrouwensbasis zijn: hoe bereiken
jullie die?"
De heer Wijma- „Als ze elkaar niet
vertrouwen is een gesprek over sexua
liteit niet mogelijk Er moet wederzijds
vertrouwen zijn. We beginnen met dat
onderwerp dan ook pas rond Kerst
feest In het ene gezin wordt er ook veel
opener over gesproken dan in het an
dere."
De heer Colijn: „We beginnen ook 's
morgens met een kop koffie te drinken.
Dan komt even ter sprake waar we het
straks over gaan hebben. Daarbij roep
je allerlei kleine vóór reakties op Dat
soort dingen komt er dan al even uit.
Ook dingen die hen hoog zitten: ik heb
gisteren grote herrie met mijn baas ge
had Er moet ruimte zijn voor informele
informatie. En dan op een gegeven
ogenblik moet je kunnen zeggen: Nou.
luitjes, we gaan aan de slag. Je moet er
met elkaar naar toe werken
Daarom wil ik ook altijd bij het geza
menlijk koffie drinken zijn. Ik hoor er dan
bij. Ik hóór veel. en ik kan deze of gene
een steuntje daar of daarin geven."
De heer Wijma „Vroeger of later
blijkt onherroepelijk dat er hier en/of
daar een tekort aan kennis is De din
gen die we weten, zetten we op een
rijtje. Je geeft daarbij als leider aan waar
je hiaten ziet, wéér de kennis in-com-
pleet is. Op dat moment maak je duide
lijk, dat je pas kunt kiezen als je vol
doende kennis van zaken hebt Op dat
moment maak je duidelijk dat je pas
kunt kiezen.
Een behoorlijk percentage in de
groep wil dat op dat moment nog niet
aksepteren Toch moet je dan informa
tie aandragen.
We proberen in optimale vorm de
competitiegeest weg te halen. Je werkt
voor jezelf maar ook voor de ander, die
je de ruimte moet laten
Afhankelijk van de belangstelling van
de groep, het belang van het onder
werp, ook of het „in" is (zoals de afge
lopen periode de diskussie rond de
kernkoppen) kiezen we voor vier of
meer bijeenkomsten voor dat thema.
Het is moeilijk voor deze mensen om
lang met één bepaald programma dóór
te gaan. Dat moeten ze leren. Dat ze de
dingen moeten af maken. Veel van hen
maakten hun huiswerk maar half af
nou, ik weet het nu wel
KORTE SPANNINGSBOOG
De pauzes horen er daarom ook ge
heid bij. Wij werken erg veel met men
sen met een korte spanningsboog Na
een kwartiertje is voor hen de eerste
betrokkenheid er al af. Dat is een gege
ven, waar je rekening mee moet hou
den.
Het vormingsprogramma bestaat uit
twee stukken: het eerste stuk bevat
meer informatie, het tweede stuk meer
verwerking In dat tweede stuk zitten
excursies, rollen spelen, sprekers, in
terviews, video, filmvoorstellingen. Met
al deze middelen doen we een appèl
om te komen tot wezenlijke belang
stelling voor het betrokken onderwerp.
Hierdoor kom je tot meer diepgang. Je
orobeert de werkelijk belangrijke as-
Dekten van je leefwereld aan de orde te
<rijgen.
DRIE CATEGORIEËN
„Uit hoeveel mensen bestaan jullie
groepen, en wie Is jullie bevolking?"
Colijn: „Vijftien mensen is het
maximum. Door ziektf of anderszins is
dat in de praktijk twaalf of dertien.
De bevolking bestaat uit drie catego
rieën. Ten eerste de partieel (gedeelte
lijk) leerplichtigen. Ten tweede de vrij
willigers Ten derde de mensen uit de
sociale werkvoorzieningen
„Graag even een profielschets van
de drie categorieën met de daarbij
behorende „eigenaardigheden
PARTIEEL LEERPLICHTIGEN
Direkteur Colijn „De partieel
leerplichtigen zijn de mensen, die tien
jaar volledig dagonderwijs achter de rug
hebben, en die mogen gaan werken op
voorwaarde dat ze nog deel nemen ge
durende twee dagen aan een erkende
vorm van voortgezet onderwijs
Dat betekent een vloeiende over
gang tussen de schoolsituatie en het als
werknemer deelnemen aan de maat
schappij der volwassenen.
Er is elk jaar een categorie deelne
mers die zegt: „Ik vind het fijn. dat ik
naar het centrum ga, en die dagen niet
hoef te werken" Er is ook elk jaar een
groep, die zegt: „Ik kan er niks leren. Ik
heb er niets aan."
VRIJWILLIGERS
Dan heb je de categorie vrijwilligers.
Die hebben tenminste elf schooljaren
achter de rug Die hoeven niet meer
naar een vormingscentrum. Eén groep
daarvan dat zijn de oud-partiëel leer
plichtigen De oud-deelnemers, die op
vrijwillige basis een jaar terug komen.
Een tweede groep bestaat uit: a hen
die werkeloos zijn, b. of degenen, die na
hun schoolopleiding niet weten wat ze
willen en c. die mensen, die nog niet
oud genoeg zijn om een beroeps
opleiding (politie, marechaussee,
kraamverzorgster) te volgen, waaraan
een drempel is verbonden van 17 jaar
en 7 maanden, wil je dan die opleiding
kunnen beginnen.
Ook voor deze groep hebben wij
aantrekkelijke programma- en keuze
mogelijkheden. Juist bij hen en de hier
na genoemde groep is er extra belang
stelling voor de leer-elementen binnen
de keuze-programma's. Ook de oud
deelnemers, die hun opleiding hier niet
afgemaakt hebben, doordat ze voor
één onderdeel gezakt zijn. of doordat ze
persoonlijk een langere studietijd nodig
hebben, doen vaak mee
SOCIALE
GEN
WERKVOORZIENIN-
Dan is er de derde categorie mensen
uit de sociale werkvoorzieningen Men
sen, die een lager arbeidstempo heb
ben dan de maatschappij eist. Die of
door hun sociale situatie of door andere
motieven kwetsbaar zijn en zich zo
doende in de maatschappij niet kunnen
handhaven. Daar vinden wij duidelijk de
positieve kanten van de Nederlandse
wetgeving, die het mogelijk maakt om
die mensen een stuk scholing te geven
om zichzelf te leren handhaven en een
stuk integratie tot stand te brengen.
Het betreft anders begaafden en an
dere gehandicapten. Wij proberen onze
groepen zó samen te stellen, dat ster
ken en zwakken elkaar kunnen helpen,
zodat ze de tekorten in elkaar aanvul
len. Iemand, die goed kan leren, kan
een daadwerkelijke steun zijn voor
iemand, die dat niet kan. Ze moeten
elkaar leren helpen
Het blijkt dat er een ontzettend grote
afstand bestaat tussen mensen, die
niets kunnen, en hen die zeg met het
grootste gemak een kaartje kopen en in
een trein stappen. Wij proberen ze, met
elkaar op stap te sturen, zodat sommi
gen van hen kunnen leren wat zelf
standiger te worden Wij hebben soms
mensen, die maar over drie woorden
beschikken, en daarmee proberen we
een stuk communicatie op te bouwen
Wat wel gaat, als je ze maar de tijd
geeft, en als een ander maar het geduld
kan opbrengen om naar hen te luiste
ren.
Deze mensen komen op vrijwillige
basis Ze zijn te oud om leerplichtig te
zijn Met hun 20ste jaar komen ze soms
pas van het VBO af Met medewerking
van de werkplaats mogen ze hier tot
hun 21ste jaar één dag in de week ko
men
Ook voor hen hebben we vormings
programma's. De groep van de sociale
werkplaats wordt in de pauzes en de
keuze programma's geïntegreerd met
de groep van de partieel leerplichtigen.
Heel veel vormingsprogramma's
voor deze mensen zitten in het kader
van de sociale redzaamheid: het om
gaan met geld. het kunnen reizen
Wij hebben een meerjaren
programma over natuur, kerstfeest-
viering, tijdsbesteding, vervoer in aller
lei vormen, communicatie.
NA HET SAMEN ETEN:
DE KEUZEPROGRAMMA'S
Als je met elkaar in de ochtend een
programma hebt gevolgd, dan is het
goed dat je met elkaar gaat eten. Dan
blijft er een stuk verbondenheid
In de middag volgen dan de keuze
programma's. De keuzemogelijkheden
zijn erg groot We bieden verschillende
kursussen aan Met alle kursussen
kunnen de deelnemers iets leren Het
ene leren is diploma gericht, het andere
niet,"
„Waarom geeft u programma's
sec, en biedt u ook keuzemogelijk
heden aan?".
De heer Colijn „Daar zit bij ons
duidelijk een relatie in. Mensen haken
af van school en willen dan in hun be
roep plotseling vrij snel vertikaal verder
Ik zit in de winkel, en wil die dingen
leren, die ik in de winkel nodig heb Op
die punten, die ik belangrijk vind, wil ik
verder gaan. Dat heeft niet alleen vor
mende waarde, maar ook maat
schappelijke waarde Dit aanreiken is
duidelijk afgestemd op de individuele
behoefte van de deelnemer."
Wijma: „Het is een onderwijsvorm,
die erg arbeidsintensief is De
vormingsleiders moeten zich daartoe
op veel onderwerpen voorbereiden.
Zo leiden we op voor het diploma
winkelassistent. kantoorassistent, voor
het brugdiploma verzorgende beroe
pen. Dat is voor meisjes, die niet vol
doende vóóropleiding hebben voor de
opleiding van ziekenverzorgster of
verpleegkundige. Met ons diploma
wordt wel toelating verkregen voor die
opleidingen.
Verder geven we type-, EHBO-kur-
sussen. Iemand, die op vakantie naar
Frankrijk gaat kan zijn Frans bijspijke
ren. Iemand die slecht is in rekenen of
Nederlandse taal kan daar een diploma
inhalen, of alleen zijn kennis verbete
ren.
NIET-DIPLOM A-GERICHT
Niet diplomagericht zijn handvaar
digheid, handwerken, sport, bloem
schikken, koken (zowel Nederlands als
Indisch) zelfverzorging, video, fotog
rafie
Daarbij is het systeem: óm de 6 we
ken kunnen de deelnemers hun keuze
„bijstellen" Iemand die vindt dat hij in
een bepaald vak genoeg heeft geleerd,
of iemand die in dat vak niet vond wat hij
er van verwachtte, kan dan overgaan
naar iets anders"
INDIVIDUELE BEGELEIDING
De beide groepsleiders vinden de in
dividuele begeleidirlg even belangrijk.
Die speelt het hele jaar door Door per
soonlijke gesprekken in de thuissituatie
leren zij de mensen kennen Elke zes
weken hebben zij een persoonlijk ge
sprek met elke deelnemer, waarbij zeer
verschillende dingen aan de orde ko
men Hoe gaat het op het werk. hoe
gaat het thuis Daarbij worden de mo
gelijkheden van respons gestimuleerd.
mjyyij
Als iemand in de groep eiKe Keer iets wii
zeggen, maar het komt er niet van. dan
is dat de groepsleider al wel bekend
Maar in een persoonlijk gesprek kan de
deelnemer dat voor zichzelf duidelijker
benoemen. En dan kunnen de
groepsleiders en hijzelf daar iets geza
menlijk aan gaan doen
„Hoe gaat de werving van de deel
nemers in zijn werk? Hoe komen de
mensen naar een vormings
centrum?"
De heer Colijn: „Wij hebben goeie
kontakten met de gemeente, die de
mensen attendeert op de gedeeltelijke
leerplicht. En die de mensen de moge
lijkheden aangeeft Een dag per week
vakopleiding bij de streekschool Eén
dag vormingscentrum. Of twee dagen
per week vormingscentrum. Er zijn
trouwns in Amersfoort nog meer moge
lijkheden. Ik noem de avondmavo en de
andere vormingscentra
Wij voorkomen daarmee, dat men
sen zwemmen gaan. In paniek kunnen
ze werk gaan zoeken, en dan met de
werkgevers afspraken maken, waar
mee ze zichzelf later in de wielen rijden.
Om op tijd dat soort zaken bij te sturen
zoeken wij de mensen op We zijn een
principiëel instituut. We vragen aan on
ze kerkelijke instanties de namen op
van hen. die ervoor in aanmerking ko
men Iemand die ons instituut kiest,
moet duidelijk gemotiveerd zijn Je
moet het over de doelstellingen van het
werk eens zijn
Wij hebben gesprekken met de deel
nemers en zoveel mogelijk met de
ouders en/of de begeleiders erbij, we
spreken de programma's en de ver
wachtingen door leder, die hier dus
binnenkomst, heeft al een vrij duidelijk
beeld van wat ie hier kan verwachten.
Het eerste begin van een gesprek is
vaak naar Je bent niet welkom. Ogen
schijnlijk belemmer je de mensen in hun
maatschappelijke situatie. Waarom kan
ik geen vijf dagen gaan werken, wordt
er gevraagd Ouders zeggen Als we de
eisen van de baas niet aksepteren, dan
krijgt mijn kind geen werk meer"
„Nou zegt Sjoerd: ,daar kon ik op
antwoorden het percentage werklozen
in onze groepen is zéér laag. Mensen,
die helwmaal geen werk vinden zijn er
vijwel nooit.
Maar dat materialistische element in
dit soort zaken is erg gevaarlijk. Het is
een soort schizofrene instelling van de
ouders hun kinderen mogen best
dóórleren, maar ze moeten ook zo snel
mogelijk geld verdienen Het belang
van de jongere is. dat zij/hij groeit in de
maatschappij Zo'n jongere moet én
van zijn ouders en van zijn werkgever
de ruimte hebben om niet in één klap
aan hoge eisen te moeten voldoen
Wat de verdere werving betreft de
consulent voor het leerlingenwezen
geeft voorlichting op de scholen1 Via
hem krijgt het Gereformeerd Vor
mingscentrum ook meldingen binnen.
Het Vormingscentrum geeft zelf ook
voorlichting op de eigen gereformeerde
scholen Ook door de eigen propagan-
de en door de eigen pers komen de
deelnemers in het pand aan de Re
gentesselaan terecht.
Colijn: „We zijn het enige Gerefor
meerde Vormingscentrum voor wer
kende jongeren in Nederland. We heb
ben de hele regio In Amersfoort komen
deelnemers uit Huizen, Ede. Bosch en
Duin, Amsterdam, Beverwijk tot aan
Den Helder toe. In Zwolle heeft het
Gereformeerd Vormingscentrum
Amersfoort een nevenvestiging
BEHOORLIJKE REISAFSTAND
Sommige mensen hebben een be
hoorlijke reis afstand. Ze kiezen voor dit
instituut, en hebben het er dan voor
over om die afstand twee maal in de
week te overbruggen Dat komt de gun
stige positie van de Nederlander om de
hoek kijken. De Nederlanse staat ver
goedt bijna al de reiskosten De over
heid neemt dus maatregelen, die het
vormingsonderwijs mogelijk maken en
bevorderen.
En de kinderbijslag wordt gewoon
dóórbetaald! Met de streekschool heb
ben we een goede verstandhouding
bereikL.Mensen kunnen eèn dag bij ons
komen voor de vorming, en kunnen zich
één dag opgeven voor de beroepsop
leiding bij de Streekschool. Dat gaat in
goede harmonie"
„Welke zijn uw toekomst ver
wachtingen, en wat vindt u dat er
voor de mensen verbeterd moet
worden?"
Direkteur Colijn „Wij hebben nogal
wat oudere gegadigden, die geen kans
meer hebben om te kunnen deelne
men. Ze zijn te oud De grens ligt bij 18
jaar Laten we het goed zeggen
Iemand, die aan het begin van een kur-
sus nog geen 19 jaar is, kan worden
toegelaten. Voor de sociale werkvoor
zieningsmensen is de grens 21 jaar
Voor de ouderen zijn we in een ver
gevorderd stadium van overleg met de
gemeente. Om vormingswerk aan jon
ge volwassenen te kunnen aanbieden.
Dat gaat 's middags en 's avonds uitge
voerd worden De gemeente Amers
foort moet ons daarvoor subsidie willen
verlenen De rijkssubsidie is 70% op
voorwaarde dat de gemeente 25%
subsidie toezegt.
Wat ons betreft: „we verwachten dat
het vormingswerk voor jonge vol
wassenen in januari 1981 kan ingaan.
We doelen op jonge huisvrouwen,
jonggehuwden, werk zoekenden, men
sen uit de sociale werkvoorzieningen,
uit de verpleging, bewoners van ver
zorgingshuizen Allen tot 30 jaar.
Wat de verzorgingstehuizen betreft
denken we met name aan de mensen
van De Wijngaard te Bosch en Duin.
Mensen, die op een rolstoel zijn aan
gewezen, raken steeds meer geïso
leerd Ze blijven in dat tehuis hangen.
Ze zitten in de verzorgingssfeer, en ze
zien geen perspektief meer. Die men
sen moet je helpen hun eigen sterke
kanten te leren kennen Dat is een stuk
logische konsekwentie van het christen
zijn. datgene voor elkaar betekenen
waarvoor je de gaven hebt gekregen"
Kennismaking met het leger.