|The prisoner of Zenda" - Peter Sellers |e enige leukerd in mislukte parodie Roger Moore als duikercommando in „North Sea Hijack" BRUISING": VEEL GESCHREEUW EN WEINIG ECHTE WOL wsra POPPETJES u lONDERDAG 28 AUGUSTUS 1980 DR BERT VOS fl AERSFOORT - Het is, dat we straks nog „Being There" kunnen n lachten, anders zouden we niet bepaald de beste herinneringen j, houden aan de befaamde acteur Peter Sellers, die kortgeleden een hartaanval is overleden. De film „The prisoner of Zenda", een ake van drie eerdere filmversies van Anthony Hope's boek, is niet laid de beste film waarin Sellers in dubbelrollen optreedt, •als beloofd ben ik voor u naarCruising" geweest en ik kan u gerust- >n. Al die paniekerige rellen in Amerika rond deze film berusten op louter - lising" heeft eigenlijk niet zo veel te betekenen en behoort nog niet eens a beste films van regisseur William Friedkin. Een redelijke policier, met nige ergerlijke de op den duur bepaald eentonig wordende scènes in en de wereld van de leren-jassen-homo's in New York En het slot ram- Maar voor de rest? euw deze week is ook „Northsea Hijack", een avonturenfilm met Roger ■e, Anthony Perkins, James Mason en David Hedison in de hoofdrollen 2). UISING ruising" kun je het beste verta- Is „kruistocht" en als zodanig is en dubbelzinnig woord vooreen waarin het gaat om een poli- in die als hetero die typische ld intrekt op zoek naar een psy- atische lustmoordenaar en on- ssen te maken krijgt met allerlei i mannen op zoek naar een er. Een homo-film dus? Nee. De t merkwaardige, extravagante d van een bepaald type homo's st Village, New York is er met de i bijgesleept om het allemaal issant te maken. Zonder dat van het verhaal afgeweken e te worden, had regisseur m Friedkin een ander decor in kiezen. Dat hij voor de typi- k I I J I i 4 Mensen zijn uiterst vindingrijk. Met name in onzerijke" westerse maatschappij, waarin de vrije tijd een steeds belangrijker plaats in '0ns leven in gaat nemen, lopen tal [van inventieve kreatievelmgen (ond, die iets nieuws bedenken )m de tijd door te komen. Maar laar blijft het natuurlijk niet bij, jivanf voor iets nieuws blijkt al 'gauw een markt" te bestaan en de Hollandse handelsgeest laat dat niet verstek gaan. Binnen de ortst mogelijke tijd is een heel [klein stukje huisvlijt uitgegroeid tot een komplete industrie en wordt en voordien niet bestaand gat- Tde-markt opgevuld. Ook al iaagt men in Nederland steen en '.been over het feit, dat de bedrijven tiaar de knoppen gaan bij gebrek aan nieuwe ideeën en, zoals onze )eachte premier zou zeggen echte Hollandse esprit", het ziet Br nog niet zo slecht uit Dat merkte ik één dezer dagen tof mijn grote verbijstering, toen ik olkomen onverwachts werd ge confronteerd met een nieuw reatief fenomeen. Ik wist natuur lik alles van antieke poppen, kin- terpoppen, piaspoppen, pop- lenkast-poppen. papier-machè- moeltjes en niet te vergeten de typetjes in je ogen, maar van broodpoppetjes had ik nog nóóit Moord. Voor speculaaspoppen, daar kun je me bij wijze van spre ken 's nacht voor wakker maken, tmaar broodpoppen? Aanvankelijk dacht ik, dat onze varme bakker een nieuw lukratief model had uitgebracht, maar dat Heek een vergissing. Warme bak kers hebben het daar ook vast Kei te druk voor. Een kennis van tio bracht me volledig op de wogte. Broodpoppetjes", zo Meerde hij op ernstige toon, zip van deeg gemaakte pop- Mas, die van een laagje glazuur borden voorzien en dan in de oven worden gebakken". Ik knik- te Tot zover kon ik het prima vol- M. „En zijn ze lekker?" wilde ik Heten. Hij keek me een ogenblik Krbijsterd door zoveel onkunde in wdse stilte aan. „Eten?" z'n sche leren jasjes-homo-wereld van de New Yorkse West Village koos, zal ook wel iets te maken hebben met de nieuwe filmrage: homo-films. Een taboe, dat zo langzamerhand ook in Hollywood aan het doorbreken is. .Cruising" gaat wel over homo's dus, maar is geen homofilm. De door Friedkin ter plaatse gefilmde homo clubs zullen sommige toeschouwers verbijsteren, wellicht shockeren, an deren zullen hun schouders ophalen. Er zijn inderdaad wel méér vreemde zaken in deze wonderlijke wereld. Vrijheid, blijheid nietwaar? Zoals ook aan het begin van deze film een tikkeltje hypocriet wordt gezegd, heeft regisseur Friedkin maar één as pect van het ..homo-sexueel-zijn" naar voren gehaald en is hetgeen hij in ..Cruising" toont, niet DE homo-wereld. stem sloeg over, want hij blijkt zélf een enthousiast aanhanger van de broodpoppetjes-cultus te zijn geworden. „Eten? Ben je bela zerd? Die dingen éét je niet!" Oh, zei ik. Oh Ineens had ik het door. „Derde wereld", riep ik uit. Het afgrijzen had niet groter kunnen zijn en dat had ik eigenlijk kunnen weten. Het enige watm'n kennis tot nu aan de derde wereld had gedaan was de jaarlijkse gulden in het zakje voor de zending. Prima natuurlijk, maar het vereist geen enkele verdere kennis ten aanzien van de ver van het bed gelegen landen. „Wat zeur je nou over derde wereld?" stootte hij tenslotte uit en ik zag dat hij het helemaal niet leuk vond.Ik heb het over mijn hobby!" „Dat begrijp ik echt wel", mom pelde ik, „maar ik dacht brood- poppetjes, brood, bakken, dat is bestemd voor al die miljoenen hongerige drommels in Afrika en zo". Dat glazuur zat me wel dwars, maar ik nam aan, dat zulk spul eetbaar zou zijn Hij herkreeg z'n belerende toontje. „Broodpoppetjes zijn niet om te eten. Ze smaken niet. Veel te hard. Broodpoppetjes zijn om op te hangen. Aan de wand bijvoor beeld. Als versiering Het is echt leuk hoor?" „Je bedoelt, aan de muur? Als een schilderij? Brood?" Hij knikte stralend. „Je hebt het eindelijk door!" riep hij uit. Ik slikte een paar maal om dat gekke ge voel van verbijstering kwijt te ra ken, maar het wilde maar niet luk ken. Brood en spelen. Brood als een spelletje. Ik geef toe, dat er ook bij mij wel eens een plakje brood blijft liggen, maar dat vindt tenminste nog z'n weg naar de koni/nen of dat echtpaar eend, dat regelmatig op bezoek komt. Maar om dat spul nou aan de muur te gaan han gen Ik kreeg van m'n kennis zo'n poppetje mee. „Leuk had ie nog gezegd, „ook voor de kinderen" Nou heb ik altijd al een chronisch gebrek aan echte humor gehad en dus zag ik ook hiervan het leuke niet in Op weg naar huis kwam ik langs de vijver. Enkele bejaarde eenden wiegelden wat dromerig op het rimpelloze water. Met een nijdige zwaai smeet ik het pop petje tussen de eenden. De een den keken even naar dat gekke stuk brood. „Niet te vreten", zullen ze, een beetje moedeloos, heb ben gedacht. En ze haaden gelijk. Het zonk als een baksteen. V. Scène uit The prisoner of Zenda". hemel te bekijken met zijn hete lucht ballon naar beneden dondert en ver drinkt in een put Zijn zoon Rudolph (Peter Sellers) zou de opvolger moeten worden, maar verschillende groeperin gen denken daar anders over en zetten de kroonprins gevangen in het kasteel van Zenda. Het is de bedoeling dat Michael, de tweede zoon van de koning en hertog van Zenda (Jeremy Kemp) zelf de ko ningskroon op zijn hoofd plant De te genpartij is echter ook niet gek en be denkt een prima tegenzet een dub belganger. die namens Rudolph ge kroond kan worden mocht de kroonprins niet op tijd aanwezig kunnen zijn bij de ceremonie Die dubbelganger is een rondborsti ge koetsier, genaamd Sydney Frewin (alweer, dat is duidelijk, een rol van Peter Sellers). Hij wordt meegetroond naar Ruritania om de honneurs van Ru dolph waar te nemen. Het is duidelijk, dat.The prisoner of Zenda" voorname lijk draait om de verwisselingen en komplikaties, die voortvloeien uit dit dubbelgangers-gebeuren. Dat had ontzettend leuk kunnen zijn, maar helaas zijn scenarioschrijvers Dick Clement en lan La Frenais er niet in geslaagd om de dialogen van Sellers voldoende pit mee te geven. Daardoor werd het vlees noch vis, want Sellers was op zijn best, als hij zich uit kon leven, niet alleen in typetjes, maar ook in de meest zotte teksten. Aan de andere kant had een flitsend spelverloop de film nog kunnen redden, maar regisseur Quine weet die span ning ook niet kontinu te handhaven, waarbij de grapjes soms nogal voor spelbaar zijn en een running gag niet lang genoeg wordt volgehouden om steeds weer te werken. Pas in het tweede deel komt er meer aktie in het gebeuren en op zon moment wenste je, dat het steeds zo zou zijn geweest Pas dan krijgt de voortdurende glimlach je in de greep, zonder dat het een schater lach wordt Wat overigens niet wegneemt, dat de aankleding van ..The prisoner of Zen da" erg verzorgd is. Ook de andere rol len, zoals van prinses Flavia (Lynne Fredericks), generaal Sapt (Lionel Jef fries), de gravin (Elke Sommer), hertog Michael (Jeremy Kemp) en Antoinette (Catharina Schell) worden goed ver tolkt. Maar dat je daarmee alleen geen goede film maakt, is duidelijk Alles bij elkaar gesteld is het resultaat dus teleurstellend te noemen. Maar voor mensen, die niet zo zuurpruimerig zijn als ik, zal ,,De gevangene van Zen da" wellicht voldoende vertier bieden van een paar uurtjes onbezorgd en tertainment. Liefhebbers van Peter Sellers zullen hun hart weer eens op kunnen halen. (Cinema 2,108 minuten, alle leeftijden). NORTH SEA HIJACK „Het laatste ultimatum'' is de wat merkwaardige dubbele Nederlandse titel van „North Sea Hijack" van re gisseur Andrew V. McLaglen. Gebaseerd op het boek van JACK Davis „Esther, Ruth and Jennifer" (Davis schreef ook het scénario) was McLaglen blijkbaar van plan een avonuurlijke ram penfilm te maken tegen een groots Gelukkig maar, Bill, het zou er anders maar gek uitzien in dit wereldje. Hoofdrolspeler Al Pacino is in „Crui sing" een hetero politieman, die door zijn chef de homo-jungle wordt inge zonden om in die kringen een psy- chopatische moordenaar op te sporen Pacino slaagt er maar deels in om die rol waar te maken, Wellicht bood het scenario hem onvoldoende mogelijk heden. maar erg slim gaat Pacino niet te werk en het is dan ook verbazing wekkend. dat hij niet te grazen wordt genomen als een volslagen outsider op de sightseeing-toer. Verderop in de film gaat dat beter, maar ik kan me niet in denken, dat de Newyorkse politie zo onvoorbereid een agent ergens op af zal sturen. Pacino speelt verder een voortref felijke rol van de politieman, die - ineens gekonfronteerd met een wereld die de zijne niet is-zich een houding probeert te geven. Dat ergens is geschreven, dat de agent door die konfrontatie zelf homo-sexuele neigingen bij zichzelf ontdekt, is een wel erg vrije interpretatie van een film, waarin meer zaken onduidelijk blijven. De politieman slaagt er tenslotte in - na de nodige slachtoffers - om de moor denaar te ontdekken. Maar dan blijft de kijker toch nog met een aantal onduide lijkheden zitten, met vragen, waar geen antwoorden meer op komen William Friedkin heeft een vak bekwame (soms wat bloedspetterige) film afgeleverd, zoals van hem kon worden verwacht. Geen erg diepgaan de film, waarin wat meer aandacht wordt geschonken aan de karakterte kening, maar een vlot gemaakte poli cier, die om het effekt in een homo-de cor werd gesitueerd. De rellen rond deze film in Amerika zijn onbestaanbaar hier in Neder land. Het zou werkelijk niet de moeite waard zijn om over „Cruising" een dergelijke ophef te maken. Dat is de ze film gewoon niet waard door z'n gladde oppervlakkigheid. Veel geschreeuw en weinig wol dus. (Cinema 1,16 jaar, 100 minuten). THE PRISONER OF ZEN- DA: I - t NET NIET LEUK GENOEG Het maken van een parodie be hoort niet tot de meest gemakkelijke bezigheden van een filmmaker. Ver schillende regisseurs zijn daar dan ook op gestrand en moesten toege ven, dat een parodie geslaagd kan heten, als het leuk is. Regisseur Ri chard Quine en producer Walter Mi- risch zullen zich van hun parodie op Anthony Hope's „De gevangene van Zenda" heel wat hebben voorge steld, zeker als men bedenkt, dat men enkele jaren bezig is geweest om een goed script in elkaar te zet ten. Het feit, dat Peter Sellers ver schillende rollen in deze film voor zijn rekening zou nemen, zal het zelf vertrouwen van Mirisch en Quine al leen maar hebben versterkt. Toch is het uiteindelijke resultaat nogal teleurstellend te noemen. Peter Sellers, toch echt niet de eerste de beste fil macteur, die juist om het maken van die onnavolgbare typetjes bekend stond en daar beroemd door werd (denk maar aan zijn rol als inspekteur Clouseau in de Pink-Panther-serie), kreeg echter niet zo'n uitgekiend scenario om vol doende uit de verf te komen. .The prisoner of Zenda" is als poging tot een parodie niet helemaal mislukt. Door dat te stellen zouden we vooral Peter Sellers te weinig eer aan doen, maar toch Regisseur Richard Quine heeft zijn verhaal - ondanks de talrijke fratsen - niet voldoende vaart weten te geven om konstant te kunnen boeien. En dat wreekt zich vooral in het eerste deel van deze film Je krijgt dan het gevoel, dat de acteurs en actrices pas echt plezier in hun spel beginnen te krijgen als het bijna is afgelopen. Het verhaal zal bekend genoeg zijn. Het begint allemaal als de gekke koning van Ruritania (Peter Sellers) in een po ging zijn koninkrijk vanuit de vrije blije Scène uit The prisoner of Zenda kijk op de film Peter Sellers in „The prisoner of Zenda". decor. Daarvoor huurde hij bijvoor beeld „James Bond" Roger Moore in, die een nogal merkwaardige rol kreeg toebedeeld als de excentrieke Schotse kasteelheer en onderwater commando-expert Rufus Excalibur Ffolkes. Ook Anthony Perkins is al tijd goed voor een noodlots-rol (het staat hem op het gezicht geschre ven) zal McLaglen gedacht hebben en zo werd Perkins het hoofd van de kapers. Voeg daarbij de bejaarde James Mason, die al vaker moest opdraven voor allerlei eerbiedwaar dige rolletjes en je hebt in feite al het gebruikelijke basis-recept voor een middelmatige, doorsnee ram penfilm, die geen rampenfilm wil worden. Ach, voor de liefhebbers van dit ge nre is er genoeg te beleven, zo slecht is het nou ook weer niet, maar ik krijg de laatste tijd steeds meer het gevoel, dat de echte spannende rampenfilms, waarbij het zweet in je handen staat, al heel lang geleden voor het laatst zijn gemaakt Ook al zijn ook daarover de meningen verdeeld, voor mij was dat „Towering Inferno" en hoe lang is dèt al weer geleden? Ook McLaglen sukkelt een beetje met een soort kreatieve slaap, waaruit hij maar niet kan ontwaken Het totaal van „North Sea Hijack" is een beetje rommelig. Er is geen sprake van een strakke lijn in de regie en het scenario is wellicht niet sterk genoeg om ook wat aan de karakters van de hoofdfiguren te doen. Dat is dan ook de oorzaak van het feit, dat je er eigenlijk niet achter komt wat die kaperhoofdman Perkins nou drijft, terwijl het wel duidelijk is uit zijn gedragingen, dat het niet louter en al leen om het geld is en pure avonturen- drang. Het trucage-werk had best wat beter gekund (de techniek staat immers voor niets), maar voor de rest is „Het laatste ultimatum" hoe verzinnen ze zo'n titel een middelmatige avonturen film, zonder opzienbarende inspiratie door McLaglen gemaakt Hij kan beter. (Duo 2, 100 minuten, 12 jaar). FILMS IN HET KORT De losbol. Jean-Paul Belmondo in een Franse aktie-komedie van regis seur George Lautner. Lautner. die in het verleden uitstekende policiers met een komische ondertoon heeft gemaakt, slaat echter met „Le guignolo" de plank enigszins mis Belmondo is typisch een Franse komiek, die wel heel hard schreeuwt, bluft en stunts uithaalt, maar zodra je hem in een wat harder verhaal plaatst (met de nodige bloedspetters) klikt het niet. Bovendien hebben de scenarioschrijvers niet bepaald de meest originele stunts en gimmicks be dacht. zodat het totaal niet boven de middelmaat uitkomt. We hebben betere van Belmondo gezien, maar dat neemt niet weg dat de liefhebbers van dit ge nre zich toch best zullen kunnen amu seren. (Grand 1, alle leeftijden) Zombies. EKen nogal onfrisse imi tatie van de Italiaanse regisseur Lucio Fulci van de nog niet in Nederland uit gebrachte „Dawn of the dead" van George A. Romero (Het vervolg op „Night of the living dead"). Wie deze laatste film trouwens heeft gezien, zal in „Zombies" de nodige bekende scènes ontdekken, want er is nogal wat door de Italianen gejat Te bloederige horror, zoals men in Italië blijkbaar het liefst ziet. Niet voor jeugdige kijkers (Grand 2, 91 minuten, zestien jaar). Caligula. Onsmakelijke spektakel film rond de wrede keizer Caligula van Rome met Malcolm McDowell. Peter O'Tuoole en Sir J n Gielgud in de hoofdrollen. Eerbiedwaardige namen, die de film echter onverdiend een aureool van eerbiedwaardigheid ver schaffen Anti-erotische porno, per versiteit en sadisme en dat twee- en een half uur lang. Ondanks het feit, dat de film in Amersfoort volle zalen trekt, geen film voor mensen met smaak (Grand 3, strikt 18 jaar, 150 minuten) De linkshandige uitzendkracht. De ouderwetse humor van de Ameri kaanse komiek Jerry Lewis in een gloednieuwe film „Hare es Aorking" is niet de beste van Lewis, maar voor wie dat een zorg zal zijn. best amusant. (Grand 4, alle leeftijden). The electric Horseman. Robert Redford en Jane Fonda in een film van Sydney Pollack over rodeo-kampioen die in een reclame-campagne voor een bepaald merk graanontbijt wordt inge zet, maar afnokt op de keiharde wereld van de reclame Met paard rijdt hij de eindeloze landschappen van de VS in, achtervolgd door Jane Fonda als fana tieke TV-verslaggeefster, die er een prima „human story" inziet. Het loopt een tikkeltje anders. Pollack heeft met „The electric Horseman" een onder houdende film gemaakt, met de nodige akties, waarin hij zachtjes tegen de misstanden in de commercie aantrait j(Grand 5, 120 minuten, twaalf jaar). Cruising. Al Pacino in een goede rol als hetero-politieman, die door z'n chef de homo-wereld van New Yorks West Village wordt ingestuurd om een psyc opatische homo-moordenaar op te sporen. De agent komt in konflikt met zichzelf, maar weet de moordenaar te vinden. Regisseur Willian jFriedkin (TKhe jFrench Connection, The Scor- cerers) is nooit vies geweest van keiharde filmtaal en ook in „Cruising" laat hij die voorkeur blijken. Toch is „Cruising" eerder een wat te hard op geblazen ballon, die al snel uit elkaar kJapt. Gewoon een glad gemaakte poli cier met het wat ongewone homo-we reldje in leer als bizar en kleurrijk decor, ook al begint dat op den duur behoorlijk te vervelen (Cinema 1, 100 minuten, 16 jaar). The prisoner of jZenda. Peter Sellers in een zwaard- en degenfilm van Richard Quine. Eerder bedoeld als een parodie op de drie eerder versche nen filmversies naar het bekende boek van Anthony Hope, maar niettemin niet helemaal geslaagd Peter Sellers is best aardig, maar het scenario bevatte te weinig mogelijkheden voor hem voor het maken van visuele uitstapjes en dialoog-grapjes. Redelijk vertier voor jong en oud, maar méér ook niet. (Cinema 2,108 minuten, alle leeftijden) Twee door het dolle heen. (Crime busters). Bud Spencer en Terence Hill als twee politie-agenten volop in aktie Eén van de betere films van dit edele knokduo. (Euro. alle leeftijden). PKeppi en Kokkie bij de marine. En dat is natuurlijk lachen geblazen, want wie kent dit gekke duo van de tele- visie niet? Te zien in de matinee-voor- stellingen van Euro. (Euro, alle leeftijden). ☆V,si-YY9233ee- Regisseur John Carpenter bevestigde met „Hal loween", („De nacht van de maskers") zijn onmiskenbare talent als filmer van spannende, uitgekiende horror-films (zijn nieuwste „The fog" bewees dat ten overvloede). „Halloween" is een film, waarbij reeds vanaf het begin het zweet in je handen gaat staan door de uitge kiende wijze, waarop Carpenter de horror-effekten op simpele wijze tot stand brenrt, „Halloween" draait om een psychopatische moordenaar, die na vijftien jaar opgesloten te hebben gezeten weet te ontsnappen en op nieuw toeslaat. Met Donald Pleasence en Jamie Lee Curtis in de hoofdrollen. PKrima film (Duo 2, nachtvoorstellingen, 16 jaar). Duo-voorstellingen. In de nacht voorstellingen van Duo 1 kan men kij ken naar „Memoires van een por noprins". door Playboy uitgeroepen tot de beste pornofilm van 1978 In het weekprogramma van Duo a1 de pornofilm „Oriental Blue" Enfin, de echte liefhebbers zullen het wel beter weten dan ik welke film nu echt goed is en welke niet. Ik ben een leek filmagenda Amersfoort Filmprogramma voor Amersfoort van donderdag 28 augustus t/m woensdag 3 september 1980 Grand 1, tel 033-14632 „De losbol" Dagelijks 13 45-18 45-21.30 uur Zondag 13 45-1615-18 45-21.30 uur. (a l.) Grand 2. tel 033-14632 „Zombies" Dagelijks 13 30-18 30-21.15 uur Zondag: 13 30-16.00-18 30-21.15 uur. (16 jaar) Grand 3. tel 033-14632 „CaligulaDagelijks 13.30 en 20.00 uur (Strikt 18 jaar) Grand 4, tel 033-14632 „De linkshandige uitzendkracht". Dagelijks: 13.30-18 30-21 15 uur Zondag 13 30- 16.00-18 30-21 15 uur (a l.) Grand 5, tel 033-14632 „The electric horseman" Dagelijks. 13 45- 18 45-21.30 uur Zondag 13 45-16 15- 18 45-21 30 uur (12 jaar) Cinema 1. tel 033-18900 „Cruising" Dagelijks 13 45-18 45-21 30 uur Zondag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur. (16 jaar) Cinema 2, tel 033-18900 „The Prisoner of Zenda". Dagelijks: 1330- 18.30-21.15 uur. Zondag 13.30-16 00- 18.30-21.15 uur (a l.) Euro, tel. 033-33655 „Twee door het dolle heen" Zaterdag en woensdag. 18.30-21.15 uur Zondag: 13.30-16 00-1830-21 15 uur Overige da gen: 13 45-18.30-21.15 uur (a l Euro, tel. 033-33655 „Peppi en Kokkie bij de marine" Zaterdag en woensdagmiddag 13.45 uur (a.l.) Duo 1, tel 033-16572 „Oriental Blue". Dagelijks. 14.15-19.15- 21.30 uur. Zondag: 14.15-16.30-19.15- 2130 uur. (18 jaar) Duo 2, tel 033-16572 „Het laatste ultimatum". Dagelijks 14 00- 19 00-21 15 uur Zondag 14 00-16 15- 19.00-21 15 uur. (16 jaar) Duo nachtvoorstellingen: vrijdag- en za terdagavond 23.45 en 24.00 uur. Duo 1, tel 033-16572 „Memories van een pornoprins". 24.00 uur (18 jaar) Duo 2, tel 033-16572 „Halloween". 23.45 uur i

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 13