Programma rond van de „Handvest
vrijheid" door Amandla Cultural Ensemble
EXPOSITIE TOT 22 SEPTEMBER
DINSDAG 7 OKTOBER IN DE FLINT:
specialiteiten restaurant
DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1980 13
RêStAURAnt „"CUinÖORP'
G. v.d. Hengel
In het centrum van Maarn bij het station in een
bosrijke omgeving vindt u een rustig en gezellig
waar u kunt genieten van een heerlijk diner of
lunch
Groot terras - Gemakkelijk parkeren
Tuindorpweg 33 - Maarn
Tel. 03432-1826.
AMERSFOORT - De werk
groep Zuld-Afrika van de Raad
van Kerken te Amersfoort (p/a 't
Zand 33 tel. 724124) organiseert
op dinsdag 7 OKTOBER een bij
zondere avond in DE FLINT
STADSHAL. Aanvang 20.00
UUR.
De Raad van Kerken is er in
geslaagd het Amandla Cultureel
Ensemble, dat slechts in enkele
Nederlandse plaatsen zal optre
den, naar Amersfoort te krijgen.
Negenentwintig dansers, zan
gers en musici in een tweeën
half uur durend programma
over de bevrijdingstrijd in Zuid-
Afrika. De toegangsprijs be
draagt 7,50.
De solidariteitsbewegingen in
diverse Europese landen hebben
deze groep naar Europa gehaald
op initiatief van de bevrijdingsbe
weging ANC van Zuid-Afrika.
Daar er in Leusden en Amers
foort onder andere veel mensen in
de kerken zijn, zie zich inzetten
voor Zuid-Afrika. hebben wij ge
meend u hierover tijdig en uitge
breid te moeten informeren.
Hedt is een unieke gelegenheid
kennis te maken met Afrikaanse
kuituur, die direkt verbonden is aan
de bevrijdingsstrijd in Zuid-Afrika.
Het woord uniek is in dit verband
niet overdreven. Wij hebben in
Europese landen nauwelijks de
gelegenheid kennis te maken met
die kulturele vormen in Afrika die
hun wortels vinden in datgene wat
leeft in de bevolking, zeker waar
het de onderdrukte groeperingen
betreft.
De enige groepen die over het
itj algemeen de financiële en prakti
sche mogelijkheden hebben uit
Afrika naar Europa te komen zijn
de door regeringen opgerichte of
gesteunde nationale groepen, die
ieder kritisch geluid verloren heb
ben, en zich over het algemeen
rtL
beperken tot de sensationele ele
menten uit de traditionele kuituur.
De strijdkultuur, zoals die leeft bin
nen de bevrijdingsbewegingen is
voor ons een weinig bekend ge
beuren.
Strijdkultuur in Afrikaanse lan
den is een oud verschijnsel. De
Afrikaanse vormen van theater,
muziek, dans, zang had altijd al
elementen van kritiek op de sa
menleving, dagelijkse problemen
aan de orde stellen, diskussies
uitlokken. Vaak in een wisselwer
king met het publiek, dat traditio
neel in Afrika bij het hele theater-
en dansgebeuren een veel grotere
rol heeft dan wij in Eropa de laatste
eeuwen kennen, wordt de gang
van zaken in een gemeenschap
uiteengerafeld, wordt nieuws ver
spreid en op zijn waarde bekeken,
wordt opvoeding en bewust
wording ter hand genomen, wor
den de belangrijke waarden in het
leven doorgegeven.
Waar de bevolking strijdbaar
was kreeg ook het theater een
strijdbaarder karakter. Zo was de
rol van muziek en theater in de
strijd in Angola en Mozambique
een belangrijke. Het was een van
de vormen waarin de ideeën van
de bevrijdingsbewegingen als het
Frelimo hun weg vonden op het
platteland.
Zowel op het platteland als in
stedelijke gebieden zijn nieuwe
theatervormen ontstaan uit de ver
schillende kulturele achtergronden
en beïnvloed door westerse ele
menten. In Zuid-Afrika ontstonden
muziek- en theatergroepen in de
sloppenwijken, in de mijnstreken
en in de zwarte voorsteden, vaak
in talen of mengsels daarvan die
door de blanken niet begrepen
worden en wordt gespeeld in oude
garages en schuren over de eigen
situatie en de onderdrukking onder
het apartheidssysteem. Als de po
litie ingrijpt duiken op andere
plaatsen weer nieuwe groepjes op.
Ook vanuit de studentenwereld
zijn groepen ontstaan (bv. de
groep Tecon) In de jaren '60 nog
vaak met westerse toneelstukken
en muziek, later echter steeds
meer met Afrikaanse elementen
en een toenemende openlijke kri
tiek op het apartheidssysteem. Tij
dens de eerste Sowetorellen in
1976 zijn veel musici, schrijvers en
spelers opgepakt, terwijl veel be
staande geoepen verboden wer
den. Zowel uit de volkskultuur als
uit dit soort kritische studen
tengroeperingen zijn strijdbare
vormen van Afrikaans mu
ziektheater ontstaan
De bevrijdingsbewegingen heb
ben de erkenning en waardering
van de Afrikaanse kuituur altijd als
een onderdeel gezien van hun
strijd tegen politieke, economische
en kulturele onderdrukking. Te
vens zien zij het belang in van
theater, zang en poëzie als wapen
in de strijd.
In de ANC-kampen zijn regel
matig bijeenkomsten (bv. naar
aanleiding van Sowetodag) waar
bevrijdingsstrijd, onderdrukkingen
en de grote en kleine problemen
waar mensen midden in die strijd
mee te maken krijgen omgezet
worden in zang, dans en poezie,
hetgeen leidt tot hevige diskussies
weer afgewisseld door zang en
dans
Muziek en theater hoort meer bij
het leven van ieder dan wij in onze
kuituur gewend zijn. Toch heeft
Afrika ook altijd al een grote mate
van professionalisering gekend.
We kennen de meesterdrummers.
de zangers, componisten, schrij
vers, meestal in bepaalde veelzij
dige kombinaties, maar de laatste
tientallen jaren ook steeds meer in
afzonderlijke specialisaties Groe-
Gevarieerd werk van de Amersgilde
deze groep aan het werk te gaan
om een speciaal programma te
maken voor een Europese
tournee. Dit gebeurde in 1979.
De inhoud van het programma is
gekonstateerd rond het jaar van
het ..Freedom Charter ofwel het
..handvest van de vrijheid
hertje is te veel als een afzonderlijk
uitgeknipt' element daar vóór
geplaatst
Jo Raay is voortreffelijk bezig in
zwart-wit. Er is van hem een mooie
houtsnede te zien van zich
weerspiegelende bomen. In conté
met houtskool een heuvelland
schap. En een mooie ets van een
stukje grasland, waarop het papier
een boeiend reliëfspel vertoont
doordat er gaten werden geboord,
die door de pers heen. een lichte
verhoging bewerkstelligden
Agnes ten Holden tenslotte laat
enkele landschappen zien in acryl
(en olieverf) op papier Sober aan
geduid. Met een hoekige terreinin
deling En is druk doende met
houtskool op papier, waarmee zij
in bepaalde ritmiek herhalende
elementen aanbrengt. Die iets weg
hebben van groeivormen.
gola in kampen zitten. De groep is
samengesteld uit een aantal men
sen die over het algemeen ook in
Zuid-Afrika betrokken zijn geweest
bij muziek- en theatergroepen.
Sinds 1977 groeide de groep
binnen Angola uit van enkele men
sen die betrokken waren bij Festac
in Nigeria en later het festival in
Cuba in 1978, tot een sterke groep
met een eigen karakter
Het ANC hechtte belang aan
een eigen goede theater-mu
ziekgroep en vroeg Jonas Swan-
ga. componist, musicus en thea
terman in hart en nieren, met naast
Zuid-Afrika ook ervaring in landen
als Guinee. Conakrv en de VS. met
AMERSFOORT - De Amers-
foortse Amateurs schilders
vereniging „Amersgilde" gaat
laten zien wat zijn leden in het
afgelopen jaar hebben ge
schilderd.
Tot en met zondag 21 sep
tember eksposeren leden van de
vereniging hun werk in het Kreatief
Centrum De Hof in De Flint. De
ekspositie is dagelijks te bezichti
gen van 8 30 tot 12.30 en van
13.30 tot 17.00 uur Dit geldt voor
alle werkdagen. Op de weekends
van zaterdag 13 en 20 en zondag
14 en 21 september kunt u het
werk van de zondagsschilders be
zichtigen van 13 00 tot 16.30 uur.
Amersgilde bestaat uit een en
thousiaste klub van Amateur-
schilders, maximaal zo n twintig
mensen die eens in de maand op
de Wevershof bij elkaar komen le
dereen neemt dan iets mee van
wat hij heeft geschilderd, en Johan
van Bijsterveld geeft zijn mening
Geeft wat aanwijzingen, vertelt
over de kleuren, die hij zelf ge
bruikt. over zijn werkwijze. En dat
is een allerplezierigste bijeen
komst. In het aanstaand seizoen is
Amersgilde van plan om ook op die
avond gezamenlijk te gaan
schilderen.
Omdat er nog wel eens mensen
van werkkring veranderen en naar
elders verhuizen, zou Amersgilde
best weer een aantal nieuwe leden
willen hebben. Zij kunnen zich op
geven bij de sekretaris van de ver
eniging H. Janzen Duighuizen (tel.
722877) Eventueel ook bij de
voorzitter J. Goeken (tel. 803720)
en de penningmeester J. van Raay
(tel 17511).
Van de volgende leden zag ik
wat werk in een voorbezichtiging.
Jacoba Bloem maakte enkele
dromerige waterverven van bo
men. Doorkijkjes in het bos, met
een blauw of geelgetinte kleuren-
sfeer Een treurwilg bij een brug
getje Verstilde prenten van het al
tijd weer verwondering wekkende
fenomeen boom.
John Goeken laat een zeer ver
dienstelijke pasteltekening zien
van een oude man ,,Rust" noemt
hij die tekening terecht Het gezicht
van de man is volkomen ontspan
nen Hij rookt zijn sigaar, en kijkt
het raam uit Een mooi doorwerkte
tekening, goed van anatomie en
kleurschakering
Van Th. Nutbey zijn er minutieus
gedane kleurpotloodtekeninqeties
van bloemetjes in vaasjes Vooral
het bloeiend „onkruid" doet het
erg goed
Het valt op hoe kleurig verzorgd
de leden van Amersgilde hun werk
hebben ingelijst of achter glas ge
zet Eenvoudig en smaakvol
Van de heer J. M de Waal zijn er
aardige olieverfschilderijtjes. Van
't Havik, de vissersboten van Bun
schoten. Van boerderijtjes Vooral
een zwaan met jongen en een
sloot met gele plomp geven een
intiem beeld van het kleinschalige
Hollandse landschap met sloten
en de nog schaarse daar levende
watervogels. Zijn goed van ver
houdingen en vormgeving
Mevrouw M F van der Span-
Vos toont goede akwarellen Heel
direkt door zijn spaarzame note
ring is de akwarel van het tot bij de
weg staande water in de buurt van
Huussen ten zuiden van Arnhem
Geakwarelleerd in die typisch ijle
wintersfeer van de maand februari
Goed gedaan is ook een Twickels
boerderijtje in Zenderen met een
goudreinetboom en zwarte deuren
en zwarte omrandinkjes van de
luiken.
Van Wies Cemijn zag ik een
olieverf van droogbloemen Mis
schien nog wat te traditioneel be
naderd
Jeanette Zakmanker heeft het
bekende hertje op de Berg
geakwarelleerd. De Bergkerk op
de achtergrond is naar mijn smaak
het best in de sfeer van de akwarel
geschilderd. Het beeld van het
Het Amandla Cultural Ensemble.
pen met een hoge professionaliteit
bestaan toch vaak uit mensen die
zeer veelzijdig zijn en naast hun
theaterwerk nog allerlei andere
dinqen doen.
Het Amandla Cultural Ensemble
is samengesteld uit mensen die
betrokken waren bij de bevrij
dingsstrijd en als vluchteling in An-