kijk op de film - RETURN „MAX HAVELAAR" EN „DRACULA" - „Mountain Man" - redelijk gemaakte avonturenfilm DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1980I leusriET hrnnt kijk op kunst- 13 DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Deze week In het Amersfoortse bioscoopprogramma één leuwe film (The Mountain Man) en drie reprises: „Max Havelaar", „Dracula" „The enforcer". „The mountain Man" is een robuust avonturenverhaal rond de pioniers in het ilde westen, de trappers, die in het begin van de negentiende eeuw de Rocky lountams introkken om hun vallen te zetten. Een film van regisseur Richard Lang iet Charlton Heston en Brian Keith in de hoofdrollen. Geprolongeerd werden de films „Caligula" (Grand 2) „Once upon a time in ie west" (de film die telkens weer een groot publiek weet te trekken, nu in irand 3), „American Gigolo" (Grand 4) en „New York New York", (in Euro). THE MOUNTAIN MEN „The Mountain Men" is een vrij nposante avonturenfilm over het oorzettingsvermogen van de roegste Amerikaanse pioniers in et hartje van de ruige Rocky lountains, waar pas in een veel la- ïre periode de „echte" beschaving ou doordringen. Hoewel zij een be- ngrijk deel van het verhaal vullen, „The Mountain Men" niet zozeer et verhaal van de bergen, niet zo- eer de gevechten met Zwartvoet en row-indianen of over de con- urrentie tussen de pelsjagers on derling. Ook de verhouding tussen Running Moon (gespeeld door Vic toria Racimo) en Tyler (Charlton Heston) is niet het belangrijkste as- pekt van deze film. Hoofdrolspeler Charlton Heston: ..Mountain Men gaat over mensen, die niet weten van ophouden Over men sen. die het niet opgeven, die doorgaan ook al veranderen de tijden en de gun stige omstandigheden van weleer. De beide pelsjagers geven het niet op. ook al loopt de pelshandel zo omstreeks 1830 tot een einde. En ook Heavy Eagle (Stephen Macht) geeft de strijd niet op en als opperhoofd van de Zwartvoet-m- dianen gaat hij door. ook al weet hij. intelligent en gevoelig als hij is, dat de vrijheid van de indianen in gevaar is en de strijd niet meer te winnen is Natuurlijk, ..The Mountain Men" heeft voldoende aktie en avontuur te bieden, maar daarnaast geeft de film een beeld van de mannen, die als vertegenwoor digers van de nieuwe beschaving de bijna ondoordringbare wildernis introk ken om een nieuw leven èn een nieuw avontuur te beginnen Het opmerkelijke van die periode was wel. dat de pelsja gers na hun veelvuldige kontakten met de indianenstammen in deze gebieden zich eigenlijk geheel als indianen gin gen gedragen. Ze kleedden zich als in dianen en ze leefden als hen" Het verhaal draait - zoals gezegd - om twee pelsjagers. Bill Tyler (Heston) en Henry Frapp (Keith) Ze hebben hun jachtterrein in dat deel van de Rocky Mountains, waar de Zwartvoet en de Crow-lndianen leven en dat geeft de nodige spanningen, ook al weten de weer van de plank gehaald om te proberen (wellicht nieuwe genera ties) filmkijkers opnieuw naar de bioscoop te trekken. De film is de moeite van het zien waard Wat ik vier jaar geleden schreef (10 september 1976) is nog steeds ak- tueel Uit die bespreking de volgende fragmenten: Regisseur Fons Rademakers moet wel geweten hebben, waar hij aan be gon, toen hij het plan opvatte Multatuli's klassieke „Max Havelaarte gaan ver filmen Velen onder ons zullen het boek (al dan niet noodgedwongen) kennen. Als je het verhaal van Max Havelaar leest, zie je er beslist geen film in De nogal ingewikkelde konstruktie van het boek en de schrijfstijl maakt ,.Max Ha velaar" in ieder geval in deze tijd niet erg bereikbaar voor de doorsnee lezer, die zich liever vermaakt met detective, thrillers en avonturen-romans. De eni ge categorie, die Multatuli's klassieker zal hebben gelezen, is de scholier, die het boek op zijn lektuurlijst had staan. (Of dat nu nog zo is. weet ik niet) Zelf heb ik ,,Max Havelaar" als boek niet of nauwelijks getézen en dat geeft je. dacht ik, een kleine voorsprong op de wei-lezers, die wellicht met toch wat meer huivering naar de film zullen gaan kijken dan ik deed Ik wist van niets, gaf me over aan het verhaal, zoals Fons Rademakers dat ons op het witte doek voorschotelde. En dat verhaal is eioen- FILMS IN HET KORT Max Havelaar. De in 1976 door re gisseur Fons Rademakers gemaakte verfilming van het gelijknamige boek van Multatuli Met Peter Faber in de titelrol. Lange, maar goed gemaakte film over de Nederlands-Indische pe riode De film (en het boek) geeft een indringend beeld van de heersende wantoestanden binnen het staatsbe stel. Een aanklacht, gezien vanuit het standpunt van een jonge, bezielde ambtenaar, die het betere wil De op stand van de enkeling. Boeiend ge maakt met gebruik van het schitterende Indonesische landschap Ondanks de misschien wat te lange inleiding ver veelt ..Max Havelaar geen moment (Grand 1, 170 minuten, 12 jaar). Caligula. Onsmakelijke spektakel film rond de wrede keizer Caligula van Rome met Malcolm McDowell. Peter O Toole en Sir John Gielgud in de hoofd rollen Eerbierdwaardige namen, die de film echter onverdiend een aureool van eerbiedwaardigheid verschaffen Anti- erotische porno, perversiteit en sadis me en dat twee en een half uur lang. Ondanks het feit. dat de film in Amers foort volle zalen trekt, geen film voor mensen met smaak (Grand 2, strikt 18 jaar. 150 minuten). Once upon a time in the west. De klassieke western van Sergio Leone met muziek van Ennio Morncone. Pri ma film! (Grand 3. twaalf jaar) American Gigolo. Nieuwste film van regisseur Paul Schrader (Blue Collar. Hard Core), die zelf ook het sce nario schreef Qua stijl en aankleding een perfekt gemaakte film over de mannelijke hoer Julian Kay. die de lief de ontmoet in de gedaante van een se natorsvrouw en niet weet hoe hij dat moet behandelen. Kay (uitstekende rol van Richard Gere) raakt in een mis- daad-komplot verzeild, maar de vrouw van de senator blijft hem trouw (Lauren Hutton). Een wat onduidelijk slot mis staat deze overigens boeiende film. waarin Schrader het niet kan nalaten het geheel met een ietwat moralistische saus te overgieten (Grand 4, 121 minuten, 16 jaar). New York, New York. Film met mu ziek en zang, van regisseur Martin Scorcese, zich afspelend in de periode tussen 1945 en 1955 in de wereld van de Big Bands Een plezierige mixing tussen comedy, love-story en soap opera tot musical met Robert de Niro als een saxofonist, die verliefd wordt op een zangeres. Liza Minelli Prima ac teerwerk van De Niro en Minelli, die al eerder overtuigend haar talenten als zangeres en performer had bewezen in ..Cabaret" van Bob Fosse (Grand 5. 150 minuten, alle leeftijden) The Big Red One. Hoofdzakelijk autobiografische oorlogsfilm van regis seur Samuel Fuller, die op keiharde wij ze de waanzin van de oorlog aantoont door middel van vijf infanteristen (De Sergeant en zijn vier onsterfelijke ka meraden). Zij vechten zich een weg door Europa als naamloze helden Door het individualistische karakter van ..The Big Red One is Fuller er in geslaagd om de waanzin van de oorlog een overtuigende dimensie te geven. Met Lee Marvin als De Sergeant en verder Mark Hamill (uit ..Star Wars"), Robert Carradine. Bobby DeCicco en Kelly Ward. (Cinema 1. 105 minuten. 12 jaar). Dracula. Tamelijk recente (1979) Dracula-verfilming van regisseur John Badham. heel in de verte gebaseerd op de oorspronkelijke klassieker van Bram Stoker Frank Langella is hierin een nieuw soort Dracula. die naast de ge bruikelijke kunsten als een soort Spi- derman opereert Bovendien spelen ook modernere elementen een rol, zoals auto en telefoon Technisch uit stekend gemaakt, maar naar mijn ge voel toch een tikkeltje te klinisch, zon der enige humor En dat laatste is toch wel nodig wil je het allemaal een beetje verteerbaar houden als je toch al weinig nieuwe elementen invoegt Voor de Dracula-fans natuurlijkt een must' (Cinema 2, 115 minuten. 16 jaar) The Mountain Men. Niet helemaal gaaf gemaakte avonturenfilm rond pelsjagers in het begin der vorige eeuw. Met Charlton Heston en Brian Keith in de hoofdrollen als twee dappere pelsja gers die alles trotseren om hun beroep uit te kunnen blijven oefenen Maar de tijden veranderen. Regisseur Richard Lang is afkomstig van de televisie en dat is in de hele film aanpak wel te mer ken Desondanks een redelijk ge maakte film Dat Charlton Heston wel erg aan Mozes uit ..De tien geboden" doet denken, kan hij natuurlijk ook niet helpen. (Euro. 102 minuten. 12 iaar) The enforcer. Clint Eastwoord in een Dirty Harry-film. Het is de derde in een serie en al eerder in Amersfoort op het doek geweest Deze keer gaat het om een gewelddadige groep terroris ten. die de stad en de bevolking van San Fransisco bedreigen. Tijdens een goed voorbereide terreur-aktie ont voeren zij de burgemeester. Inspek(eur Harry zet op eigen houtje een zenuw slopende achtervolging in, op de voet gevolgd door de jonge vrouwelijke agente Kate Moore, die het vak nog moet leren. Zij is pas gepromoveerd tot inspekteur en wordt Harry's partner tot zijn grote verdriet ..The Enforcer" vindt haar climax op het voormalige gevan- gen-einland Alcatraz. waar dirty Harry tot het uiterste gaat en niet wil wachten op hulp van zijn collega s (Duo 2. 16 jaar). filmagenda Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 25 september t/m woensdag 1 oktober 1900. Grand 1, tel 033-14632 .Max Havelaar" Dagelijks 13 30-19 00 uur (12 jaar). Grand 2, tel 033-14632 ..Caligula Dagelijks 13.45-20 15 uur. (Strikt 18 jaar) Grand 3, tel 033-14632 Once upon a time in the west' Dagelijks: 13 30-19 15 uur. (12 |aar) Grand 4, tel 033-14632 American gigolo Dagelijks. 13.45-18 45- 2130 uur Zondag: 13.46-16 15-18 45- 21 30 uur. (16 iaar) ders, die echter geen kans zien om zich van de machtsketenen van de regent te bevrijden En Max Havelaar alleen ten strijde laten trekken Scenario-schrijver Gerard Soeteman is op een meer dan voortreffelijke ma nier er in geslaagd om de nogal droge, saaie basis-stof van Multatuli in leven de filmtaal om te zetten Dat is een knappe prestatie, waardoor Max Ha velaar al voor de helft een geslaagde film genoemd kan worden. De andere helft van dit succes kan men op reke ning schrijven van cameraman Jan de Bont. die ook nu weer uitblinkt in schitterende cinematografie, en de hoofdrolspelers, waarbij met name Peter Faber excellent, door de bezield heid. waarmee hij Max Havelaar tot le ven laat komen Maar het is tevens een feit, dat zeer zeker voor Nederlandse begrippen (waar men nogal eens wat slordig omspringt met de bijrollen) ook de andere vertolkingen volkomen tot hun recht komen Zoals Sacha Bulthuis MAX HAVELAAR Het is nu ruim vier jaar geleden, dat regisseur Fons Rademakers ons verraste met zijn film „Max Have laar" naar het gelijknamige boek van Multatuli. In de afgelopen vier jaar is gebleken, dat ook het buitenland de ze film (in de Verenigde Staten bij voorbeeld) aantrekkelijk genoeg vindt voor een release. Een suc cesfilm dus en dat geldt dan vooral ten aanzien van Nederland, waar „Max Havelaar" vrij lang in roulatie bleef. Deze week is „Max Havelaar" de vi/ftiende eeuw, hoorden we plotseling een eentonig gemom pel Aanvankelijk schonken we er geen aandacht aan, maar na een half uur begon het toch tot ons door te dringen, dat het iets méér was dan een mislukt gefluister tussen archivaris en amateur-ge nealoog. Het bleek een oud, grijs en ver schrompeld mannetje te zijn. Een zeldzame verschijning met een gerimpeld gezicht, bijna van het zelfde perkament als het boek voor hem en een gedistingeerd grijs puntbaardje. Zijn heldere ogen gleden onvermoeibaar over de voor ons onleesbare regels, terwijl hij de vertaling half-luid op las Een eentonige dreun. In een flits besefte ik, dat ik hem eerder hier in dit archief had aan getroffen, een jaar geleden. Op dezelfde plaats, met dezelfde dreun over zich. ,,Hij is er weer," fluisterde ik. Aan het eind van de middag, een kwartier voordat het archief zou gaan sluiten, werd ons ver zocht de stukken weer in te leve ren. Iedereen voldeed gehoor zaam aan de wens van de ar chivaris en binnen vijf minuten was de archief-zaal vrijwel geheel verlaten Wij waren de laatsten. Op het oude mannetje na. Die had zijn blik strak op het antieke boekwerk gericht, terwijl hij regel na regel opdreunde in die merk waardige half-gemompelde fluister- versie. Onverstoorbaar. Eén met het perkament voor zich De archivaris deed net, alsof hij het mannetje niet zag en sloot de laden van de kasten en sjouwde sloffend met stapels stoffige boe ken en mappen naar de gewel ven. Stil verlieten we de archiefzaal. Buiten gekomen zei m'n vrouw met een licht ontzag in haar stem: ,,Als we de volgende keer terug komen zit ie er vast nog!" Het zou ons niet verbazen Sterker nog: als we na jaren terug zouden keren zouden we hem nog steeds aan treffen, regel na regel mom pelend. Nog meer verschrom peld, nog grijzer En misschien, héél misschien is de oude stem dan verstomd en ligt er alleen maar een héél oud, verschrom peld boek op de gladde eiken houten tafel. Het levengeworden woord uit het verleden zal dan weer boek geworden zijnEn de archivaris zal het dokument zwijgend oppakken en terug zet ten m die lange rij perkamenten, beneden m de gewelven Totdat er iemand komt die méér wil weten over wat er in dèt levensboek be schreven staat V. Brian Keith en Charlton Heston in ..The Mountain Menvan regisseur Richard Lang. Grand 5, lei 033-14632 ..New York, New York". Dagelijks 13 45- 18 30-21.15 uur Zondag 13 30-16 00- 18.45-21 30 uur. (a I Cinema 1, tel 033-18900 .The Big Red One". Dagelijks: 13 45- 18 30-21 15 uur Zondag. 13 45-16 15- 18 45-21.30 uur (12 jaar). Cinema 2, tel 033-18900 „Dracula" Dagelijks 13 30-18 30-21 15 uur Zondag: 13.30-16 00-18.30-21.15 uur (16 jaar) Euro. tel 033-33655 „The Mountain Men Zaterdag en woensdag 18 30-21 15 uur. Zondag 13.30-16.00-18 30-21.15 uur. Overige da gen 13.30-18 30-21.15 uur (12jaar). „Winnetou in de dodenvallei Zaterdag- en woensdagmiddag 13 45 uur Charlton Heston en Victoria Racimo in ..The Mountain Men OUD Duo 1, tel 033-16572. ln de greep van de boogschutter Dage lijks: 14 15-19 15-21.30 uur Zondag 14 15-16 30-19 15-21.30 uur. (18 jaar) Ik weet met of het u is opgeval len, maar steeds méér mensen willen weten van wie ze eigenlijk afstammen. De speurtochten naar verre voorgeslachten nemen steeds meer toe en niet voor ie dereen eindigt een dergelijke tocht door het verleden alti/d even plezierig. Want wat moet je nou meteen verre voorvader die tot het edele gilde der dieven behoorde, of een piraat, die in gouden eeu wen de zeeën onveilig maakte En je wilt ook nog wel even schrik- ken van die naamgenoot, die per soonlijk een handje heeft gehol pen bij het om zeep helpen van de gebroeders De Witt. Persoonlijk zijn we alweer wat jaartjes bezig met de eigen stamboom en dat is waarlijk geen gemakkelijk kar weitje. De meest vreemde sinjeu- ren, ridders en schoenlappers, schildknapen, monniken en bierdrinkers prijken als groene blaadjes aan onze gestaag groei ende stamboom. Zoiets gaat niet zo maar. Daar moet Je wat voor doen. Genealo gisch onderzoek plegen heet dat. Snuffelen in bibliotheken, kerken, musea en archieven Poorterboe- ken, baljuwlij sten, kadasters, ker- keboeken. Onleesbare hand schriften, 15 eeuwse bood schappenlijstjes, het zorgvuldige huishoudboekje van de meid van Jan Pieters Klaaszoon. Middel eeuwse heldenverering en revo lutionaire verguizingen. Nauw keurig bewaarde familie-fondsen inhalfvergane kalfsleren mappen, opgebonden met een modern touwtje Monnikenwerk. Een stads-streek- of rijksarchief bezoeken behoort tot de noodza kelijkheden, wil je er ooit in slagen om je eigen bestaan terug te brengen tot één enkele ouder- j paar, eeuwen geleden door een al dan niet gelukkig toeval samen gevoegd. Enkele weken geleden kwamen I wij opnieuw voor zo'n snuffelbe- I zoek in een rijksarchief. Het was ons derde bezoek daar en we voelden ons er al aardig thuis Zo'n archief heeft een geheel ei gen sfeer De stof van eeuwen geurt om je heen. Je treft er heel vaak dezelfde soort mensen. Fa- I natieke speurders, die met niet aflatende ijver de oude geschrif- I ton bestuderen en de ene hoop oud papier na de andere uit de gewelven laten opdiepen. Terwijl we enige tijd in diepe rust verzon ken bezig waren met allerlei „pré- I historische" puzzels in de vorm van handgeschreven registers uit beide jagers op goede voet te blijven met de Crows De Zwartvoet-indianen vallen voortdurend aan en na zo'n aan val besluiten de Crows, samen met de beide pelsjagers, om opperhoofd Heavy Eagle en zijn Zwartvoet-india- l nen af te straffen Ze omsingelen het indianendorp en winnen het gevecht Tyler komt oog in oog te staan met Running Moon, de vrouw van Heavy Eagle, die bij hem blijft. Hierna ontwikkelt zich een romance tussen die twee, maar het leven gaat i verder en dat betekent hard vechten voor het toch steeds schameler wor dende bestaan, omdat de prijs van be verpelzen inzakt. In de beschaving prefereert men op een gegeven mo ment zijde inplaats van pels Heavy Eagle en zijn makkers zinnen j uiteraard op wraak en daaraan ontko- 1 men de twee ruige ..mountain men' niet. Frapp wordt zelfs gescalpeerd, ook al weet hij deze bloedige gebeurte nis wel te overleven Running Moon (Victoria Racimo) wordt door de india- nen-chief teruggehaald Regisseur Richard Lang is er lang 1 niet altijd in geslaagd om een even wichtige filmstijl te handhaven Mis schien dat daar ook het scenario van 1 Frasser Clark Heston de oorzaak van is Heston's zoon heeft wel veel tijd be steed aan research, maar dat is natuur lijk niet voldoende. Jammer is ook, dat i regisseur Lang onvoldoende gebruik heeft gemaakt van het schitterende berglandschap van de Rocky Mountains Wie zich Heston herinnert in zijn rol als bijvoorbeeld ..Mozes" in ..De Tien geboden", zal wellicht een overeen komst zien in „The Mountain Men". Want Charlton Heston blijft zich in feite gedragen als de Mozes van de Rocky Moutains: onverzettelijk, schier on overwinnelijk. We hebben slechtere films gezien dan „The Mountain Men" en uit dat oogpunt zullen de liefhebbers van westerns er ruim honderd minuten aar dig kijkplezier aan kunnen hebben (Euro. 102 minuten. 12 jaar) lijk niet mis Het is niets meer en niets minder dan een vrij authentiek verslag van wat wij Nederlanders in de vorige eeuw als bezettingsmacht op Neder- lands-lndié hebben gepresteerd Max Havelaar. de hoofdpersoon, signaleert de enorme misstanden die er bestaan en verzet zich er tegen. Maar zoals al tijd. ligt de macht bij de sterkste. Rade makers is er zonder twijfel in geslaagd een moeilijk verteerbaar brok literatuur in begrijpelijke, aansprekende en logi sche filmbeelden om te zetten. Mede dankzij cameraman Jan de Bont werd „Max Havelaar" - ondanks de voor Ne derlandse begrippen ongewone lengte van twee uur en vijftig minuten - een juweel van een film. Multatuli's boek. maar duidelijker en doordringender nog Rademakers film. wil een beeld geven van het kapitalisti sche uitbuitings-systeem in het voor malige Nederlands-lndië. Het boek was als een aanklacht bedoeld, geschreven vanuit het gezichtspunt van een jonge, bezielde ambtenaar, die het betere wil Het is de opstand van een enkeling, die doeltreffend in beeld wordt gebracht Onzichtbaar gesteund door de inlan als de vrouw van Max Havelaar. die levensecht is door de eenvoud. Joop Admiraal als de man. die wordt vergif tigd, Krijn ter Braak als de controleur (de lafheid in ambtenarenkleed) en Frans Vorstman als de gouverneur-generaal Dus geen kritiek? Toch wel. Maar dat treft eigenlijk al leen maar de lengte van de film Rade- makers heeft een voor mijn gevoel te lange aanloop moeten nemen om tot de harde kern van het verhaal te komen Een aanloop, die evenwel deels wordt gekompenseerd door een voorbeeldige introduktie van de sfeer met het verfil men van het bekende Saidjah en Adin- da-verhaal, waarbij de buffel de tijger doodt en het landschap van Indonesië, dat zelfs zonder enige handeling fas cineert door haar grootsheid en schoonheid „Max Havelaar is - door al deze in grediënten - een puur Hollandse film van internationale allure. Een kombina- tie die niet vaak tot een echt succes heeft geleid, maar ik geloof toch, dat de verfilming van Multatuli's klassieke ro man een uitzondering op deze regel zal zijn. Aldus de filmrecensie uit 1976 (Grand 1 170 minuten. 12 jaar). Duo 2, tel 033-16572. „The Enforcer" Dagelijks 14 00-19 00- 21.15 uur Zondag 14 00-16.15-19 00- 21 15 uur (16 jaar) Duo Nachtvoorstellingen Vrijdag- en zaterdagavond: 23.45 en 24 00 uur Duo 1. tel 033-16572. ..Josephine Mutzenbacher' deel II 24 00 uur (18 jaar) Duo 2, tel 033-16572. „Komplot op zee" 23.45 uur (16 jaar) i Lerry Jantho als Saidjah in ,,Max Havelaar".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 13