1
eusd
e
p
K
n
Mny Pot heeft van schilderen
haar grote hobby gemaakt
r^wf77pr
N BENEDENZAAL PLOEGHHUIS
evarieerde kunst van vijf Amersfoorters
Jan de Valk op
Ploeghhuis-zolder
»IT IK MGiSFIOKT
ra
- i\s\ I b 3/ A%
\w V 1
DONDERDAG 30 OKTOBER 1980
ta
kijk op kunst
LEUSOEN Dlny Pot, die alweer
i'n vijftien jaar In het hula van haar
loeder woont, een voormalige boer-
irlj aan de Leusbroekerweg, heeft
in het schilderen haar grote hobby
emaakt. Ze Is lid van de schilders-
lub „Loysden". Ze heeft een eigen
ateliertje bij haar woning. Ze laat zich
graag adviseren door Gijs den Ouden
uit Amersfoort. Ze schildert veelvul
dig samen met een ander lid van
„Loysden", Loes Rigter.
„Ik woonde vroeger in Amersfoort,"
zegt ze. ,,Op een flat. Als enige
dochter, die geen eigen huis had Alle
anderen trouwden met boeren en
kwamen weer op een boerderij te
recht. Toen ging mijn moeder hier
uit. En toen zijn wij hier op de boerde
rij komen wonen Mijn broer gaat
over het land. want ik had zo'n qrote
tuin en kon al die groente toch niet
aan.
Vroeger tekende ik al. Ik liep altijd
met een schetsboek. Op school sa
men met een jongen. Wij tekenden
van alles.
Ik ging naar de Modevakschool en
ben gaan werken
Een keer vond ik es van mijn man in
de kast een doosje waterverf. Nee.
mijn man is geen schilder of boer Hij
werkt bij het Berghotel in Amers
foort. Ik vond die verf en ging een
paar ansichtkaarten naschilderen. Ik
deed er verder niets mee. Stopte ze in
een schrift.
Toen was er eens op een dag een
oud-militair, die wij nog uit de oorlog
kenden, toen hij hier gelegerd was,
bij ons op bezoek. En wij moesten
iets hebben uit die kist. die daar staat.
Daar kwamen die twee nageschilder
de ansichtkaarten uit tevoorschijn.
Die oud-militair schilderde zelf
Hij en zijn vrouw bleven een weekje
bij ons logeren, en toen moedigde hij
me aan om te gaan schilderen. Sa
men met hem kocht ik olieverf in
Amersfoort. Nou, die bleef zo'n week
of drie in de kast liggen
En toen ging ik in ons opkamertje
een plaat naschilderen. En nóg een
plaat. Dat was erg leuk
Toen waren er weer anderen, die
me stimuleerden om naar ,,De Vrije
Kwasten" te gaan. Op de eerste expo
sitie van ,,De Vrije Kwasten" verkocht
ik mijn eerste schilderijtje aan een
kunstschilder. Het was een eek
hoorn. die ik fotografisch had nage
schilderd. Elk haartje was te zien.
Het was Gijs den Ouden die het
had gekocht, en die kwam me toen
twee zondagen helpen. We hebben
een bos bloemen neergezet. En hij
maakte een schema voor verven voor
mij. Dat je weet wat je mengen moet.
Licht en schaduw bracht hij me bij. Ik
heb ontzettend veel van hem geleerd.
Steeds zei ik: ,.Geef maar kritiek,
want déar leer je per slot van
Ik moet zeggen: ik word erg gesti
muleerd doordat ik regelmatig op
tentoonstellingen verkoop.
„Loysden iszo'n gezellige klub. We
zijn met z'n elven. Meneer De Groot,
dat is een schat. Hij doet ontzettend
veel voor ons. Er is een vrouwtje bij,
met wie ik samen tentoonstellingen
afloop.
Mijn dochter vindt het leuk, dat ik
schilder Mijn man ook. Hij maaktede
lijsten. Verschillende vormen kon hij
daarin maken.
Af en toe neem ik een dag om te
schilderen. Ik heb een heel huis om te
onderhouden. Ik heb een grote tuin.
Ik heb mijn gezin, en mijn moeder
help ik een halve dag in de week
Nu ben ik op tekenles gegaan bij
Catharina Groen op de Appelmarkt
en ik teken portretten. De lol, die ik in
het schilderen en tekenen heb. is
onbetaalbaar. En je blijft altijd zoe
ken. Je bent nooit uitgestudeerd!"
Wij lopen even naar Diny Pots ate
lier in de herfstige tuin Ze heeft
zojuist een groter doek van zonne
bloemen voltooid Gedaan met een
wat grovere kwast In een vrijere
opzet dan ze normaal pleegt te ge
bruiken.
Ze heeft verscheidene malen takjes
met bramen geschilderd. In fotogra
fische weergave. De laatste bramen-
takjes van dit jaar, met een takje hop
erbij. Er zijn ook zo maar wat boter
bloempjes in een flesje Een takje met
bessen Een dot madelieven In een
oude bak, waaruit haar moeder de
kipjes voerde, zette zij een schaal met
bloemen. En ze maakte er een olie
verfstilleven van.
Ze schilderde krokusjes, die ze zelf
in een donkere kast kweekte. Ook
houdt ze erg van viooltjes en dui
zendschoon.
Ze schildert ze minutieus, zéér pre
cies en in een wat ouderwets aan
doend kleurengamma. Dat je nog
aantreft in kunsthandels Van het mo
derne moet ze niets hebben Daar
begrijpt ze niets van.
Diny Pot heeft de laatste tijd ook
landschapjes geschilderd: de Leus-
derhei in paarse tooi. en de School
steegbosjes.
Ze schildert ook graag traditionele
onderwerpen als kastanjes, schel
pen. In een veel lichter coloriet zijn
een serie potjes met primula's ge
schilderd
Op 1 november doet Diny Pot mee
aan de jaarlijkse verkoopexpositie in
de Paletschool in Leusden-Zuid.
Daar gaat ze zitten schilderen
„Loysden" gaat de hele novem-
bermaand exposeren bij Kela in
Soesterberg, en daar gaan ook van
Diny Pot een aantal schilderijtjes
naar toe. Ook heeft ze een inzending
gedaan bij „Met palet en tekenstift".
Die loven jaarlijks 12 prijzen uit. Je
krijgt een beoordeling van je inge
zonden werk thuis Van degenen die
een prijs krijgen, staat de beoorde
ling in het tijdschrift.
Dlny Pot heeft van het schilderen
haar grote hobby gemaakt en ze is er
erg gelukkig mee. Ze kan er niet meer
buiten, 't Heeft haar leven er een heel
bepaalde dimensie bij gegeven.
AMERSFOORT - Vijf Amersfoort-
kunstenaars eksposeren hun
ferk in de benedenzaal van het
'loeghhuis, Muurhulzen 159. Het
ijn Mathilde Jurrlssen, Gijs Keizer,
loud Nova, Henk Rooimans en Ma-
Btlen de Vries.
Maratlen de Vries is de keramiste in
it gezelschap Zij is dóórgegaan op de
ipeelvormen, die zij enkele jaren terug
ïhet Ploeghhuis liet zien. Zij heeft deze
peelvormen gekombineerd met de
stadsportretten", die zij in Museum
:lehite eksposeerde.
Per paar, per groep, maakt ze vor-
len, die bij elkaar horen, en waar de
•ezitter mee kan spelen, door ze tel-
ens anders te groeperen.
Bolvormen, bossages, bruggetjes.
!e zijn door haar gestileerd. Zijn licht
lerkenbaar gebleven als inspirerend
Totief.
)e sobere vormen zijn in één kleur ge-
iouden om de aandacht niet af te lei-
len Om ze vooral als object te laten
preken. Martien werkt graag met
loeiende lijnen, die zij in de gehele
eramische groep werkstukken tot uit-
Irukking heeft gebracht.
Van Mathilde Jurrlssen zijn er en-
ele gouaches. Landschappen, die zij
groot gehouden partijen noteerde in
iisteron, Zuid-Frankrijk. Waar het
looiende bergachtige land blakert on
er de zon, en het landschap ruim,
west en grootschalig is. Het is krachtig
ferk, dat spontaan en trefzeker tot
tand is gekomen. Met het geoefend
log van een fotografe, die een feeling
eeft voor lijnen, aksenten en verhou-
linaen.
Henk Rooimans heeft op de achter
uit van de zaal een fors mate-
eschilderij. Het bestaat uit hout mei
lanvas, stukken vrachtwagenzeil, ir
teel lichte tinten geschilderd. Het is
andschappelijk van aard. en het tekenl
ch af in een ritme van zwarte lijnen en
ilt geschilderde houten elementen.
Gijs Keizer schilderde in Bretange
n op Corsica. Er zijn enkele krachtige
oeken van zwaar geërodeerde rotsen
P Corsica. Die door Gijs in al hun ma-
stueuze grandeur in warme okers en
ardbruinen en -grijzen zijn weergege-
en.
Momenteel is hij bezig met de gevol-
|en van de olie op de kust van Bretag-
Een mammoettanker breekt in
weeën en onvoorstelbare hoeveelhe-
'en olie komen in zee terecht en be
ekken ook de kusten van Bretagne.
'oor het oog wordt de olie verwijderd,
en worden zee en strand schoon ver
klaard. Maar alle leven blijkt verdwenen
te zijn. In plaats van wieren zijn er slij
merige algen. Vissen en vogels hebben
met duizenden tegelijk de dood gevon
den, en sterven nog dagelijks.
Dit sombere gegeven van menselijk
misdadig omgaan met de natuurele
menten en de dieren die in die elemen
ten leven, heeft Gijs Keizer geïnspi
reerd tot het monumentale doek van
een olieslachtoffer. Een dode meeuw
op het strand.
Een prachtig doek, dat u het best kunt
beleven, als u op de galerij gaat staan.
Een doek, waarin het drama van de ra
vage, die door de moderne mens in zijn
niets ontziende hebzucht naar geld en
energie, op knappe wijze tot uitdrukking
is gebracht. Kleur, kompositie, wijze
van uitbeelden: ze halen het onderwerp
uit de sfeer van het incidentele, en vor
men in driftige toetsen een felle aan
klacht.
Last but not least: Noud Nova. Hij
beziet met verwondering het proces
van de architektuur, die ooit als
nieuwbouw in glorie funktioneerde. En
die in een ander tijdsbestek, mede door
slecht onderhoud, in verval raakt, en op
de nominatie staat om gerenoveerd of
afgebroken te worden.
In de Marais in Parijs werd hij getrof
fen door een paar van zulke afbraak
panden Gedeeltelijk zijn er al gasten in
gevallen. Heeft er al sloop, kaalslag,
plaats gevonden. Wat er met de panden
zal gebeuren is nog niet te zeggen Dat
hangt als een duistere vraag in de lucht.
Noud Nova plaatste deze panden in
een landschapssituatie. Om de isolatie,
de eenzaamheid, het jammerlijke van
het lot te aksentueren. Waardoor de
schildering iets vervreemdends en on
zegbaar tragisch troosteloos krijgt.
Vlakbij het Ploeghhuis zag Noud No
va ook zo'n pandje dat ten dode is op
geschreven. Het was een tijdje dicht
gespijkerd, ging toch weer open. Het is
het geveltje met de blauwe deur, waar
van de stijlen zijn aangevreten. De sfeer
van het verlatene is, mede door de dun
ne verfopbreng en de kleurkeuze die
Noud pleegt te bezigen, knap en deli-
kaat getroffen
Noud Nova schildert ook heel sobere
stillevens, waarin hij een zo groot mo
gelijk levenslicht zoekt. Reden waarom
hij het perspektief wel eens vervormt.
De voorwerpen zijn net even plastisch,
eigenlijk meer aénzet van kleur. Ge
deeltelijk zijn ze naturalistisch ge
schilderd, maar door de ingehouden
kleur wordt het idee. dat ze „in de hand
genomen zouden kunnen worden"
weer opgeheven.
Het Ploeghhuis is geopend op vrijdag
31 oktober van 19.00 tot 22.00 uur,
zaterdag 1 november van 11.00 tot
17.00 uur. zondag 2 november van
14 00 tot 17.00 uur.
KAMERCONCERT
Op zondag 2 november vindt er, ter
gelegenheid van deze tentoon
stelling, een kamerconcert in het
Ploeghhuis plaats. Aanvang 15.00
uur. Medewerking wordt verleend
door Harry Poulssen, dwarsfluit en
Ad de Sain, piano.
ANCO MALI
AMERSFOORT - Op de zolder van
het Ploeghhuis kunt u in het komend
weekend de emails zien van de
Amersfoorter Jan de Valk.
Het Ploeghhuis is geopend op vrijdag
31 oktober van 19.00 tot 22.00 uur, za
terdag 1 november van 11.00 tot 17.00
uur, zondag 2 november van 14.00 tot
17.00 uur.
Op zondag 2 november vindt er om
15.00 uur in het Ploeghhuis ter gele
genheid van deze tentoonstelling een
konsert plaats. Medewerking wordt
verleend door Harry Poulssen, dwars
fluit en Ad de Sain, piano
Het emailwerk van Jan de Valk is
zeer gevoelig en fijn afgestemd. Kleur
en lichtval spelen een voorname rol
Het warm menselijke voert de boven
toon.
Jan de Valk is ambachtelijk bezig De
emails zijn zeer vlak van vorm, staan
niet bol. een bewijs van de vakkundig
heid van de emailleur. De verschillende
emails worden gestrooid en ingebrand.
Gedeelten worden weggeslepen,
waarna de werkstukken weer opnieuw
worden gebrand.
Jan dé Valk werkt zelden met dek
kende emails. Hij voert zijn tableaux
voornamelijk in transparanten uit. Past
soms het procédé van het vóóretsen
toe, dat een fraai effekt bewerkstelligt,
juist omdat hij met transparanten werkt.
uver de lijnen, die in de koperplaat
zijn gebeten, brengt hij de transparan
ten aan. Hier en daar wordt de oxydatie
benut: De lijnen worden geoxydeerd
met héél fijne kleur nuancen
Op-één der hoofdzakelijk land
schappelijke emails, geïnspireerd door
de arbeid op het land komt het ingeétste
lijnenspel van de velden erg mooi tot
zijn recht. Men kan het vooral goed
zien, als men het email keert, en er van
verschillende zijden licht op laat vallen.
Van Friesland is er nog een email te
zien. In waterachtige groenen, die ty
pisch zijn voor deze wijdse noordelijke
orovincie.
In groenen en blauwen is het ruim
glooiende landschap van de Vancluse
door Jan de Valk vastgelegd Het land,
dat achter de horizon dóórloopt. Het
land met zijn steenachtige bodem. De
bergen met bebouwing en vlak daar
omheen wijn- en lavendel-velden
Jan de Valk toont ook enkele emails,
geïnspireerd op Bretagne. Het zijn ver
beeldingen van grote rotsformaties
Van het stoer stapelende van enorme
stenen. Van gekke vormen tegen de
horizon. Het is een gestolde karakteris
tiek van het land met baaien en in zee
vooruitschuivende landtongen.
Voor al zijn emails maakt Jan de Valk
tekeningen, die hij dan iets meer door
dacht en afgewogen misschien ömzet
in het door vuur gelouterde kleurenp-
rocedé
Heel mooi is ook een serie van de
Middellandse Zee Van bergen die
glooiend in zee wegglijden. Jan de
Valk's emails ademen de sfeer van het
land. waar de gedachte over hem is
ontstaan
ANCO MALI
beelbehpe kvhst, the at en, hm
DONDERDAG 30 OKTOBER
Van 8.00 uur tot 18.00 uur vindt in de
Flint Stadshal de keuring van de vogels
van de Sierduiven Vereniging plaats.
Op donderdag 30 oktober
DONDERDAG 30 OKTOBER
„In levende lijve" wordt op don
derdag 30 oktober gespeeld door het
Feministische Spiegeltheater. Aanvang
20.15 uur in het Flinttheater
Er worden fragmenten gebracht uit
het werk van vrouwelijke auteurs: Mi-
scha de Vreede, Andreas Burnier, Doris
Lessing, Penelope Mortimer. Het Fe
ministische Speigeltheater laat zien wat
vrouwen door de eeuwen heen hebben
gepresteerd op het gebied van litera
tuur, theater en maatschappelijk ge
beuren Prestaties, waar vrouwen trots
op kunnen zijn.
Het Feministische Spiegeltheater
bestaat uit:
Celia van den Boogert, Marijke Frijlink,
Janine Veeren, Wendela Vos.
De regie is in handen van Natasja van
Praag.
VRIJDAG 31 OKTOBER
SIERDUIVENSHOW
In de Flint Stadshal wordt op vrijdag
31 oktober de sierduivenshow gehou
den. Van 14 00 tot 22 00 uur te bezich
tigen door het publiek. Een manifestatie
van de Sierduiven Vereniging Amers
foort.
VRIJDAG 31 OKTOBER ANK
VAN DER MOER
Een Shakespeareprogramma op
vrijdag 31 oktober gebracht door de ac
trice Ank van der Moer. In het Flintt
heater om 20.15 uur.
In de regie van de bij het Dramaten
Theater in Stockholm werkende Donya
Feuer Ted Hughes selekteerde voor
deze voorstelling de gedichten van
Shakespeare.
VRIJDAG 31 OKTOBER MUZIEK
VOOR EEN PIEK
Op initiatief van het Bumafonds
speelt ook deze laatste vrijdag van de
maand het Utrechts Koperkwartet van
19.30 tot 20.00 uur in de theaterstraat
van De Flint. Voornamelijk zal muziek
van Nederlandse bodem ten gehore
worden gebracht. Anekdotische we
tenswaardigheden over de komponis-
ten worden door de musici verteld.
Het Utrechtse Koperkwartet bestaat
uit
Karo van Dee. tromoet: Jan Kouwen-
hoven, hoorn, Rianne Timmermans,
trompet; Wim Timmermans, hoorn.
U kunt een vrijwillige bijdrage van
1- geven.
MAANDAG 3 NOVEMBER PHI-
LATELISTEN
De jeugdafdeling van de Philatelisten
Vereniging Amersfoort organiseert op
maandag 3 november een bijeenkomst
met bingo, ruilen en veiling. Om 19.00
uur in de zaal van de Gereformeerde
Kerk aan de Robert Kochstraat.
MAANDAG 3 NOVEMBER WIE IS
WIE?
Pleunie Touw en Hugo Metsers spe
len het blijspel „Wie is wie?", geschre
ven door Roger O'Hason
Het huwelijk van George en Emmely
is vastgelopen. Ze hebben elkaar niets
meer te zeggen, vinden ze. Ze ver
mommen zich, en blijven naast elkaar
voortleven. Het blijkt tenslotte, dat ze
niet zonder elkaar kunnen. Als ze zich
dat bewust worden is het huwelijk ge
red.
In het Flinttheater op maandag 3 no
vember om 20.15 uur.
DINSDAG 4 NOVEMBER WIE IS
WIE?
Een tweede voorstelling van het door
Pleunie Touw en Hugo Metsers ge
speelde blijspel „Wie is wie?" van Ro
ger O Harson. Op dinsdag 4 november
in de Flinttheater om 20.15 uur