.Brubaker"- uitstekende rol van Redford in boeiende film
kijk op de film
DONDERDAG 6 NOVEMBER 1980
kijk op de film
15
OOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week alweer een Nederlandse filmpremière in
mersfoort. Het is de boeiende film „Brubaker" over wantoestanden in een
merikaanse gevangenis met Robert Redford in de titelrol als Brubaker,
jregisseerd door Stuart Rosenberg.
Terug van weggeweest is ..Kentucky Fried Movie", de film van regisseur John
indis, die in Amsterdam nu al twee jaar achtereen te zien is. Volgende week
innen de liefhebbers van Landis' films trouwens helemaal hun hart ophalen, want
in gaat - ook in Amersfoort - zijn nieuwste film „The Blues Brothers" in Neder-
ndse première. Een knotsgekke muziek-knok-race en aktiefilm. Helemaal op zijn
merikaans. met Amerikaanse toestanden en met tal van verwijzingen naar Ame-
oanse films. Daarover volgende week meer.
Het overige filmprogramma in Amersfoort is geprolongeerd.
3RUBAKER
De film „Brubaker" met Robert
leford in een uitstekende titelrol, is
oor het grootste deel gebaseerd op
uthentieke gegevens. Dat is ook de
eden geweest van de filmaat-
jchappij (Twentieth Century Fox) om
eer omzichtig te werk te gaan, om-
lat men bang \Vas voor een aan
dacht. Daar was alle reden voor,
imdat bijvoorbeeld de gevangeni-
tautoriteiten van Arkansas een brief
laar de producent hadden geschre-
len, waarin ze beweerden dat de film
iet Amerikaanse gevangeniswezen
in diskrediet zou brengen. De film
maatschappij heeft het zekere voor
het onzekere genomen en laat aan
het begin van de film duidelijk weten,
dat hetgeen de film toont, gebeurte
nissen uit het verleden zijn. Dat alle
personen bedécht zijn, met uitzon
dering van de hoofdfiguur Brubaker
(Robert Redford). Dat kon ook niet
anders, want Brubaker is in feite de
58-jarige Thomas O'Murton, op
wiens bevindingen de film is geba
seerd. De gevangenis in de film heet
Wakefield, maar in werkelijkheid was
het de gevangenis van Cummins in
Arkansas, waar Murton beleefde, wat
de film (vrij vertaald) in soms
HEILIGE KOE
Onze heilige koe is uit de he
melse sferen neergedaald en
staat nu ontnuchterend met d'r
vier wielen op de begane grond.
Inderdaad: de auto-industrie ligt
op z'n kont en dat is goed te mer
ken. Een auto kopen is tegen
woordig een zeer groot genoe
gen, in tegenstelling tot enige tijd
terug, toen je met je inruilwagen
het allerliefst naar de schroothoop
werd verwezen. Zijne heiligheid
de auto heeft het aureool van
schijnheilige belangrijkheid ver
loren. Wat er over blijft is een zo
langzamerhand grimmig, maar
ook amusant gevecht om de ko
ningen en koninginnen. Koning en
koningin Klant lopen nu met op
geheven hoofd door de overvolle
showrooms. Zij wijzen met hun
pink en de verkopers komen toe
geschoten.
Dat gaat dan zo, stel ik me voor.
Waarmee kan ik u van dienst
zijn, meneer, mevrouw?" De
vrouw, tegenwoordig ook in de
praktijk gelijkgesteld aan de man
wat intelligentie en zeker wat slim
heid betreft, kijkt wat nadenkend.
,,We hadden eigenlijk gedacht
aan een middelgrote wagen voor
het hele gezin, maar aangezien
onze financiën dat misschien niet
toestaan
De verkoper bezweert haastig
de negatieve woordenstroom.
,,Maar mevrouw, we hebben ver
schillende èrreg aantrekkelijke
aanbiedingen! Echt, dat moet u
eerst zien om het te kunnen gelo
ven". Hij pakt mevrouwen meneer
bij de arm, waar ze beiden toch al
zo'n hekel aan hebben, en troont
ze mee naar een glanzend vehi
kel, dat mistroostig mooi staat te
wezen in enkele weldadige spot
jes. „Kijk mevrouw, meneer: het
neusje van onze zalm, als ik het zo
zeggen mag Haha. Onze mid
delgrote familie-sedan meteen
voortreffelijke, ultra moderne lijn.
Natóürlijk met vijfde deur, wat
dacht u. En dan hebben we het
nog niet eens over het pico bello
motortje onder deze verrukkelijk
glanzende kap. Kijk u eens, me
vrouw, meneer". Hij onderbreekt
even zijn eigen woordenstroom.
,,Kan ik meneer en mevrouw mis
schien een kopje koffie aanbie
den? Ja? Wat mag het zijn?"
Vader had eigenlijk liever iets
sterkers gehad, maar de middag
was nog niet voorbij en de auto
nog niet gekocht, dusAan de
blinkende mahoniehouten bar met
enkele nog volle orderboeken
wordt genoten van een pittig bakje
trodst.
De verkoper maakt van deze
gelegenheid gebruik om zijn
cliënten wat nader aan de tand te
voelen. ,,Mag ik vragen, meneer,
mevrouw, welk merk wagen rijdt u
op dit moment?" Vader is eigenlijk
van mening, dat die knaap daar
geen bliksem mee te maken heeft,
maar moeder is een tikkeltje di
plomatieker: ,,We hebben eigen
lijk nog een uitstekende wagen,
maar eigenlijk is die wat te klem
voor ons gezin geworden. Als we
niets kunnen vinden, dan moeten
we het daar nog maar een poosje
mee doen".
De verkoper begint al weer te
watertanden en ruikt winst. ,,Nou
mevrouw, meneer. Laten we dan
maar vlug eens verder kijken. U
hebt uw kopje koffie leeg?"
De beide cliënten knikken ge
nadig en de excursie door de
showroom wordt voortgezet.
„Zoals ik al zei mevrouw, meneer,
is dit een werkelijk voortreffelijke
wagen. Een sterke, watergekoel-
de motor met een cylinder-inhoud
van maar liefst 2000 cc. En extra
zuinig, dat spreekt' Mensen vra
gen me altijd het eerst of 't ie ook
zuinig is. Nou dat is ie!" „Zit er
radio in?" wil vader weten. Het
portier wordt met een zwierige
zwaai open gedaan. „Kijkt u
maar!" roept de verkoper
triomfantelijk.
„Een radio zonder casette-re-
corder en niet eens stereo
bromt vader en hetis duidelijk, dat
hem dat vies tegenvalt. De verko
per is déar niet op te vangen. „Dat
is geen enkel probleem. Die zetten
wij er natuurlijk voor u in. Ach u
weet hoe dat gaat, omdat we niet
weten wat de klant het liefst heeft,
zetten we er maar iets in voor de
show. Het oog wil ook wat,
nietwaar?"
Vader weet niet hoe dat gaat,
maar wil wel graag stereo en krijgt
dat. En de antenne is natuurlijk
gratis, dat spreekt.
Een trekhaak? „Meneer, me
vrouw gaan met de caravan op
vakantie? Nou, dat is inderdaad
geweldig, want deze wagen is
daar bij uitstek voor geschikt Be
hoorlijke power, dat is duidelijk.
„Die trekhaak monteren wij na
tuurlijk ook voor u. Dat is geen
moeite en het kost geen cent ex
tra". Moeder had nog gedacht
aan een klokje en pa had ook
liever een toerenteller ingebouwd.
En waarom zitten er eigenlijk geen
hoofdsteunen op de voorstoelen?
Moeder op haar beurt is niet erg
tevreden over het feit dat achterin
geen rolgordels zitten, terwijl va
der wat nadenkend over z'n al wat
kalenae hoofd strijkt. „Een LPG-
installatie zit er natuurlijk in?"
vraagt hij. De verkoper knikt heel
enthousiast. „Natuurlijk meneer!"
kwettert hij opgetogen, „daarom
is deze wagen ook extra zuinig,
dat is vanzelfsprekend!"
Ais er eindelijk niets meer te be
denken valt, worden vader en
moeder opnieuw meegetroond
naar de bar en vader krijgt z'n jon
kie dan toch eindelijk en moeder
wil wel een bessenjenevertje. „U
wilt dus deze wagen?" vraagt de
verkoper en zijn stem klinkt ineens
wat gespannen. Pa knikt, ma
knikt. „Maar", zegt vader „als mijn
oude wagen voldoende opbrengt
bij de inruil, anders gaat de koop
natuurlijk niet door". Natuurlijk
niet, de verkoper had daar héle
maal op gerekend.
Als meneer en mevrouw einde
lijk zijn vertrokken, kijkt de verko
per vergenoegd naar de koop
overeenkomst. De chef komt er bij
staan en schenkt zich een jonge
in. „En Van Dijk, alles naar genoe
gen?" vraagt hij. De verkoper
grijnst. „Jawel, meneer Hendrik
sen, alles is uitstekend verlopen".
De chef knikt. „Juist", zegt hij,
„hoeveel concessies heb je
moeten doen?"
De verkoper grijst nu nog bre
der. „Nog niet de helft", zegt hij
dan, „nog niet de helft meneer!"
V.
schokkende beelden laat zien. Ook
zijn ervaringen met de gevangenis
van Tucker (eveneens in Arkansas)
zijn in de film verwerkt. Een film, die
werd gebaseerd op in 1969 reeds
door Murton geschreven boek, maar
dat pas nu verfilmd kon worden, om
dat voordien het klimaat daar be
paald niet geschikt voor was.
In de Verenigde Staten is „Brubaker"
intussen een succes en heeft daar al
meer dan veertig miljoen opgebracht.
Of het in Nederland ook zo succesvol
zal gaan. moet afgewacht worden,
maar het is een feit. dat „Brubaker" niet
alleen door Robert Redford in de
hoofdrol een uitstekende film over cor
ruptie en wantoestanden in een Ameri
kaanse gevangenis is geworden.
De film liegt er overigens niet om. Het
verbijsterende is. dat het geen fantasie
is. wat regisseur Stuart Rosenberg ons
voorschotelt. De criminoloog Brubaker
wordt als nieuwe direkteur aangesteld
van wat men noemt de „model' -ge
vangenis van Wakefield. Hij komt (in
tegenstelling tot de werkelijkheid) ver
momd als gevangene binnen. Hij on
dervindt zelf hoe corrupt de leiding is en
op wat voor afschuwelijke manier de
gevangenen mishandeld en vernederd
worden. De misstanden zijn legio.
Voedsel en andere goederen, voor de
gevangenen bestemd, verdwijnen in de
zaken van het „gevangenispersoneel",
dat zich laat bijstaan door gewapende
gevangenen om de orde te handhaven.
Die orde wordt met puur geweld en
voortdurende vernederingen in stand
gehouden, zoals Brubaker ook zelf aan
den lijve ondervindt. Gesteund door
verschillende progressieven in de kring
van de gouverneur begint Brubaker dan
aan een grootscheepse opruiming van
alle gegroeide „tradities". Tradities, die
alleen maar geld opleverden voor de
leden van het gevangenisbestuur en
andere hooggeplaatste inwoners van
de nabijgelegen plaats. Gevangenen
werden gebruikt als gratis personeel,
voedsel wordt voor flink geld verkocht of
doet dienst om mensen om te kopen
Het onderkomen van de gevangenen is
onvoorstelbaar slecht: varkens zouden
tegenwoordig een betere behuizing
krijgen. Kortom: Brubaker heeft zijn
handen vol om orde in deze chaos te
scheppen. Om een redelijk beeld te
kunnen krijgen van de werkelijke toe
stand en om daarin verbetering te kun
nen brengen
Dat brengt hem regelrecht tegenover
het gevangenisbestuur. dat best „een
gevangenis met een menselijk gezicht"
wil, maar dat niet ten koste van hun
eigen privileges. Brubaker weet echter
van geen wijken en wordt daarin tot het
bittere einde bijgestaan door een as
sistente van de gouverneur (Jane
Alexander), die overigens meer in de
richting van een compromis stuurt Bru
baker wil van geen compromis horen.
Hij wil alleen, dat er een einde gemaakt
wordt aan de afschuwelijke praktijken
van „zijn gevangenis". Vooral de als
bewakers optredende gevangenen, die
jarenlang een bevoorrechte positie
hebben gehad, voelen zich bedreigd
door het optreden van Brubaker en een
reaktie blijft dan ook niet uit.
Hoewel langzaam maar zeker het
aanzien van de Wakefield-gevangenis
sterk wordt verbeterd, de levensom
standigheden van de gevangenen op
een hoger peil worden gebracht en het
voedsel volgens de gewone normen,
wordt de sfeer steeds onheilspellender
als blijkt, dat er véél meer is gebeurd
binnen de muren van de gevangenis
dan corruptie en marteling alléén Bru
baker doet een gruwelijke ontdekking
en daarmee begint een felle strijd tegen
de overheid.
„Brubaker" is zonder meer een van
begin tot het einde boeiende film. We
hebben wel eens vaker films gezien, die
zich afspeelden binnen een corrupte
gemeenschap van een gevangenis.
Robert Redford (midden) als gevangene vermomd in de boeiende (en spannende)
waarin misstanden, corruptie en mishandelingen aan de kaak worden gesteld
film „Brubaker
maarBrubaker" heeft meer te bieden,
dan sensatie en aktie. ook al ontbreken
deze elementen allerminst. In „Bruba
ker" wordt het profiel geschetst van een
verziekte maatschappij, geregeerd
door enkelingen. Dat gebeurt op een
redelijk integere wijze, ook al lijkt het
erop dat regisseur Rosenberg en sce
narioschrijver W. D. Richter enige con
cessies hebben gedaan aan de smaak
van het grote publiek. De essentie van
de film wordt daardoor echter niet aan
getast. Robert Redford als de vooruit
strevende gevangenis-direkteur weet
te imponeren in zijn rol, ook al zijn voor
al insiders van mening, dat Redford. die
voor zijn vertolking drie miljoen dollar
incasseerde, eigenlijk te jong was voor
deze rol.
„Brubaker" is niet alleen een boei
ende, vaak spannende aktiefilm,
maar is tevens een nogal verbijste
rende schets van wat nog niet zo
lang geleden werkelijkheid was in
sommige gevangenissen in de Ver
enigde Staten en misschien ergens
nog steeds een gruwelijke realiteit is.
Aanbevolen.
(Euro, 130 minuten, 16 jaar)
KENTUCKY FRIED MOVIE
In zo'n 22 scènes schetst regisseur
John Landis „de dwaasheid van deze
wereld" in zijn „grote bescheurfilm
..Kentucky Fried Movie", die in Am
sterdam nu al zo'n twee jaar onafgebro
ken te zien is en ook feerder in Amers
foort was geprogrammeerd Voor de
liefhebbers van dit genre zal het een
gelukkig weerzien zijn Een weerzien
met een soort Amerikaanse Monty Pyt
hon. waarin in korte schetsen allerlei
bekende en minder bekende zaken op
de hak worden genomen. Er wordt de
draak gestoken met de (Amerikaanse)
televisie, de film en het Amerikaanse
leven in het algemeen
Wie in het algemeen een avondje
naar de bioscoop gaat. wil graag een
film zien met een verhaal. Ontroerend,
spannend of komisch: men moet zich in
de hoofdpersoon kunnen identificeren.
Wie naar „Kentucky Fried Movie" gaat.
zal dat element moeten missen, want er
zit geen rode draad in de film of het zou
de dwaasheid van de mens in het alge
meen moeten zijn. Regisseur John
Landis maakt er een dolle boel van
(soms is dat niet het geval of is het zelfs
een tikkeltje flauw), maar beperkt zich
tot korte stukjes, waarin een bepaald
onderwerp op de hak wordt genomen.
Vandaar, dat er eigenlijk altijd wel wat te
lachen valt. want de film is flitsend en
wie de ene schets niet aardig vindt, ligt
al snel blauw van de lach bij de volgen
de.
Kortom: geen film voor hen die een
echt verhaal willen, meer voor de
vlugge kijkers, die zeker als ze fer
vent tv kijken, heel wat herkenbaars
zullen ontdekken in deze dwaze
compilatie van John Landis en de
zijnen.
(Grand 1,16 jaar)
FILMHUIS: ARIA
EEN ATLEET
VOOR F|LM |N HET KORT
In het Amersfoortse Filmhuis van
zaterdag tot en met dinsdag de Pool
se film „Aria voor een atleet" een
opmerkelijk filmdebuut van regis
seur Filip Bajon, die ook het scenario
schreef.
Het verhaal van de sterkste man
ter wereld, de worstelaar Wladyslaw
Goralewicz. Een heel bijzonder, exo
tisch verhaal, dat deels is gebaseerd
op het leven van echte worstelaars,
namelijk Zbyszko Cyganiewicz.
Pytlasinski en Garkovyenko.
De hele film is een terugblik in de
vorm van herinneringen van een oude
man. die zijn collectie Atlasfiguren uit de
hele wereld schenkt aan een operage
bouw en bij die gelegenheid wordt
geïnterviewd over zijn verleden, de
tachtiger jaren van de vorige eeuw. la
belle epoque, met zijn verfijning en zijn
kitscherigheid Dit is zijn verhaal:
Een rondreizende kermis met vele
attracties arriveert in een plattelands
dorp. De show omvat een vrouw met
een baard, een heleboel lilliputters en
worstelwedstrijden, een jonge leraar
aan de middelbare school. Wladyslaw
Goralewicz, ziet kans in het circus te
worden opgenomen. Hij is het echter
niet eens met de wedstrijdregels die
worden gehanteerd, omdat voor hem
een worstelwedstrijd er niet alleen is om
de beurzen van gokbazen te spekken
Op een dag verslaat hij een bekende
worstelaar en haalt zich daarmee de
woede op de hals van de kermisdirec-
teur en de andere worstelaars, de ge
broeders Abs Ze nemen hem flink te
grazen en dwingen hem zijn biezen te
pakken. Zijn sport zegt hij echter niet
vaarwel Zijn kracht en zijn stijlvolle ma
nier van worstelen brengen hem be
kendheid en al gauw treedt hij op in de
grootste arena's Hij krijgt de smaak te
pakken van dure vrouwen, verdovende
middelen en de roem Op een gegeven
moment raakt een beroemde tenor zo
onder de indruk van zijn worstelstijl dat
hij vanaf een balkon een aria voor hem
zingt Vanwege zijn integere karakter
moet hij ook buiten de ring hard knok
ken Hij wil zich niet laten manipuleren
en probeert ondanks al zijn lotswisse
lingen zichzelf trouw te blijven. Nadat hij
de jongste van de gebroeders Abs heeft
verslagen koestert hij geen wraakge
voelens meer. Hij wordt de beroemdste
worstelaar ter wereld, heeft een mooie
vrouw en een kostbare collectie sculp
turen Toch gaat hij in op een uitdaging
van de oudste Abs, die zijn overwinnin
gen tot nu toe meer dankt aan zijn
dierlijke kracht en wreedheid dan aan
zijn techniek. Tijdens het gevecht dringt
Abs zijn brute stijl aan Goralewicz op en
tekent daarmee zijn eigen doodvonnis.
Goralewicz rtiaakt Abs af in de arena.
Intussen gaat zijn vrouw er echter
vandoor met de knappe tenor en Gora
lewicz blijft alleen achter, starend naar
het magnifieke operagebouw, terwijl hij
in de verte een aria hoort.
(Filmhuis Amersfoort, za. t.m. di. 20.15
uur.)
Kentucky Fried Movie. Persiflage op
TV. film en het (Amerikaanse) leven in
het algemeen van regisseur John Lan
dis Dat alles in zo'n 22 korte items.
Bulderen, grlnneken, gniffelen, glimla
chen.
(Grand 1.16 laar)
Platvoet aan de Nijl. Inspekteur Riz-
zo (Platvoet) gespeeld door Bud Spen
cer beleeft allerlei avonturen in Egypte
En dat betekent onvermijdelijk fikse
knokpartijen ook al hebben we ook
Platvoet of in ieder geval Bud Spencer
wel eens wat geinspireerder aan het
werk gezien. Voor de liefhebber blijft het
echter aangenaam, uiterst pretentie
loos vertier.
(Grand 2. alle leeftijden).
The Shining. Stanley Kubrick's
nieuwste film. Een horrorfilm, die wat
mij betreft alle voorafgaande horror-
produkten uit de Holleywood-fabriek in
de schaduw stelt. Intelligent gemaakt
met een perfekte spanningsopbouw
zonder te vervallen in emmers vol
bloed, ook al maakt één scène dat ge
mis voor sommigen in één klap weer
goed. Kubrick slaagt er in om (zelfs met
gebruik van tal van cliché's) een goed
uitgebalanceerde horror-thriller te ma
ken met een formidabele Jack Ni-
onderwerp heeft, maar niet origineel
genoeg is uitgewerkt. Desondanks
heeft „The black hole" enkele erg goe
de gedeelten, met name als de twee
grappige robots Vincent en Bob de
dienst uitmaken De techniek is zoals
gebruikelijk in dit soort gigantische
spektakelfilms weer uitmuntend. Het
werk van Peter Ellenshaw. Maximiliaan
Schell als dr. Hans Reinhardt is de
boosaardige schurk. Anthony Perkins
de man. die hem wil volgen. De rest ziet
het niet zitten, maar wordt door de
waanzin van één man meegesleurd in
het beruchte zwarte gat naar een ander
universum. Teveel cliché's. helaas. Het
slot is een nogal banale versie van dat
van „2001" en dat pakt nogal komisch
en irritant uit. Voor de rest zullen de
liefhebbers van dit genre er best plezier
aan beleven. Kompleet met de ge
vechten tussen robots.
(Cinema 2. 95 minuten, alle leeftijden).
Brubaker. Robert Reford in een ster
ke titelrol als gevangenisdirekteur, die
als gevangene voor het eerst kennis
maakt met z'n nieuwe baan en binnen
de kortst mogelijke tijd de zaak op z'n
kop zet om een einde te maken aan de
gruwelijke wantoestanden, de korruptie
en martelingen binnen de Wakefield-
gevangenis Tradities en „gegroeide
gewoontes" worden aan de kant ge
schoven. Maar er is een enorme weer
stand tegen de moderniseringswoede
van Brubaker en de gevolgen blijven
dan ook met uit. Regisseur Stuart Ro
senberg baseerde deze boeiende film
op werkelijke gebeurtenissen, zoals
beschreven in het boek ..Accomplices
to the crime uit 1969 door Thomas
O'Murton, die als criminoloog in dezelf
de situatie terecht kwam als Brubaker.
Soms is de realiteit ongelooflijker dan
de gekste filmfantasie Aanbevolen
(Euro. 130 minuten. 16 jaar)
Duo-programma. In het programma
van Duo 1 kunnen de liefhebbers van
het pure bloot weer genieten van al dat
fraais, dat aan de lopende band wordt
opgedist- „Massage-salon Manhattan"
met in de nachtvoorstellingen „Por
nonummertjes op z'n Frans".
Duo 2 brengt de oude vertrouwde
vechtfilm weer eens op het doek: „De
draken van Bruce Lee", waarin een tik
keltje nostalgisch alles wat Bruce Lee
ooit zo aardig deed wordt overgedaan.
Draken komen er niet aan te pas, maar
het staat leuk in een titel van een Chine
se film, nietwaar? In de nachtvoorstel-
lingên varr Duo 2 een reprise van de
race-aktie-achtervolgingsfilm „The
Driver" Als er maar voldoende van dit
soort films worden gemaakt in Hol
lywood, is het wellicht mogelijk de
Amerikaanse auto-industrie op de been
te houden.
Scène uit „Brubaker" met Robert Redford in de hoofdrol.
Scène uit John Landis grote bescheurfilm Kentucky Fried Movie".
cholson in de hoofdrol, die samen met
Shelley Duvall en Danny Lloyd een
horrorsfeer weten te scheppen, die van
het begin tot het waanzinnige einde blijft
boeien Een knappe film van een per-
fektionistische vakman Aanbevolen!
(Grand 3, 120 minuten, 16 jaar).
In dienst van Hare Majesteit. De eni
ge Bond-Film met George Lazenby in
de hoofdrol, maar ondanks dit tamelijk
onbekende gezicht, dat later opduikt in
allerlei onbeduidende avonturenfilms,
is „In dienst van Hare Majesteit" een
goed gemaakte, spannende film ge
worden in de inmiddels gevestigde
Bond-traditie.
(Grand 4. 12 jaar).
All that Jazz. Gouden Palmwinnaar
en veroveraar van verschillende Os
cars All that jazz" van danser- cho-
reograaf-regisseur Bob Fosse (Caba
ret) over een door zijn werk bezeten
Broadway-regisseur. die tijdens het
voorbereidende werk en de moordende
repetities een hartinfarct krijgt en ten
slotte sterft. Dat alles op grandioze wij
ze verpakt in perfekt gemaakte en uit
gevoerde dans-nummers. enerverende
muziek en relativerende zelfspot. De
dood als hoofdpersoon in een musical.
Ondanks de soms te flitsende montage
en de verwarrende tussenshots, steeds
boeiend van het begin tot het eind. ..It's
showtime, folks!" En: „There's no busi
ness like showbusiness".
(Grand 5. alle leeftijden, ook al is dat
laatste ook weer niet te letterlijk te ne
men)
Xanadu. Bruisende pop-musical met
perfekt uitgewerkte dansnummers rond
Olivia Newton-John, Michael Beck (The
Warriors) en Gene Kelly. Simpel, ro
mantisch verhaal wordt op steeds aan
dachttrekkende wijze overeind gehou
den door een werveling van dans, mu
ziek en zang Een plezierige film voor
jong en oud in de traditie van Hol
lywood. Beter dan de doorsnee mu
ziekfilms van de laatste tijd
(Cinema 1. alle leeftijden).
The Black Hole. (Het zwarte gat).
Disney-SF-film, die wel een origineel
filmagenda
Filmprogramma voor Amersfoort van
donderdag 6 november t/m woensdag 12
november 1980
Grand 033 - 14632
Grand 1
Kentucky Fried Movie. 16 jr Dagelijks
13.30-18 30-21 15 uur Zondag 13.30-
16 00-18 30-21 15 uur
Grand 2
Platvoet aan de NIJI a l Dagelijks: 13.30-
18.30-21.15 uur Zondag 13.30-16 00-
18.30-21.15 uur.
Grand 3
The Shining. 16 jr Dagelijks: 13.45 uur-
18 45-21 30 uur Zondag: 13.45-16 15-
18 45-21.30 uur
Grand 4
In dienst van hare majesteit. 12 jr Dage
lijks: 13.30-18.30-21 15 uur Zondag: 13.30-
16 00-18.30-21 15 uur
Grand 5
All That Jazz. a l Dagelijks 14.00-19 00-
2145 uur Zondag 14 00-16 30-19 00-
21.45 uur
Cinema 1 033-18900
Xanadu, al Dagelijks 13.45-18 45-21.30
uur. Zondag: 13.45-16.15-18.45-21.30 uur.
Cinema 2
The Black Hole. a l. Dagelijks: 13 30-18.30-
2115 uur Zondag 13 30-16 00-18.30-
21.15 uur.
Euro 033-33655
Brubaker. 16 jr Dagelijks: 13.30-18.30-
21.15 uur. Zondag. 14 00-18.30-21 15 uur.
Euro
Robin Hood Junior, al Zaterdag en
woensdagmiddag: 13.45 uur.
Duo 033-16572
Massage Salon Manhattan. 18 jr. Dage
lijks 14.15-19 15-21.30 uur. Zondag: 14.15-
16.30-19 15-21 30 uur.
Duo 2
De draken van Bruce Lee. 12 jr Dagelijks
14 00-19 00-21.15 uur Zondag 14.00-
16.15-19 00-21.15 uur.
Duo nachtvoor8telllngen. Vrijdag en za
terdagnacht 23.45 en 24 00 uur
Duo 1
Pornonummertjes op z'n trans. 24.00 uur
18 jr
Duo 2
The Driver. 23.45 uur 16 jr