kijk op de film „THE BLUES BROTHERS" KOMEN ER AAN! Spektakel, aktie, achtervolgingen èn chaos, swingend muzikaal leusder krant DONDERDAG 13 NOVEMBER 1980 kijk op de film DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Deze week de Nederlandse première van een lekkere, erg ontspannende spektakel-muziekfilm vol humor en chaos. Een film, gemaakt door regisseur John Landis, die al de nodige vermaardheid verwierf met Kentucky Fried Movie" en „National Lampoon's Animal House". Toch is ,The Blues Brothers" maar ten dele daarmee te vergelijken. Uitgangspunt ten deze film is de karikatuur van de Amerikaanse samenleving, doorgetrok- len tot in het absurde, vol gigantische spektakel-scènes, wilde achtervol- jingen, prima humor en niet te vergeten de soms totale chaos, die de muzi- lale broertjes regelmatig veroorzaken. Dat alles in een lekkere saus van iwingende muziek (blues, soul, rock, country etc. etc). Warm aanbevolen! Nieuw is ook de film.Yanks" van regisseur John Schlesinger. Het is jammer, dat Jeze sfeervolle film, zich afspelend in Engeland tijdens de tweede wereldoorlog, piet in een groter theater wordt vertoond. De film is dat beslist waard, ook al is het vel zo, dat Schlesinger een tikkeltje ouderwets aan de gang is geweest. „Yanks" noet het niet hebben van aktie of oorlogsgeweld. Het is veeleer een goed getroffen chets van het Engelse leven tijdens de aanwezigheid der Amerikanen, wachtend jp D-day. Een goed in beeld gebrachte love-story met veel sfeer. Opnieuw - en dat is wel een erg oudje - „Samen uit, samen thuis" (La Grande /adrouille") uit 1966 van regisseur Gerard Óury en met Louis de Funès, Bourvil en rerry Thomas in de hoofdrollen. Het bekende verhaal van een fanatieke dirigent en ien vredelievende huisschilder, die in de laatste dagen van de tweede wereldoor- og in Parijs enkele bemanningsleden van een RAF-bommenwerper naar het vrije :ransen moeten proberen te loodsen. In Duo 2 een reprise van „Force ten from Navarone", (het „vervolg" op „Guns of Javarone", terwijl in dit theater in de nachtvoorstellingen een reprise van „Convoy" rardt gegeven, geregisseerd door Sam Peckinpah. Geprolongeerd werden „Kentucky Fried Movie" (Grand 1), „Xanadu" Grand 2), „The shining" (Grand 3), „Platvoet aan de Nijl (Grand 4), „Bruba- (Euro). Wijlen Robert Shaw in één van de hoofdrollen in Force 10 from Navarone" van mgisseur Guy Hamilton. 'HE BLUES BROTHERS Het is de laatste tijd geen ge- loonte van Hollywood om een film lie leveren, waarop eigenlijk maar einig kritiek is te leveren. Toch Is STILTE Met een lichte verbijstering heb ik de afgelopen weken onze onvoor stelbaar gecompliceerde samenle ving ervaren, zoals die tot mij werd gebracht door de kleurrijke beeld buis. Ook al heb ik dan nog niet de beschikking over twaalf, zestien of bvintig kanalen en komen mijn beelden nog vrij ouderwets tot mij, toch kan ik zeggen, dat ik aardig op de hoogte blijf met alles wat er in deze woelige wereld om mij heen gebeurt. Carter verslagen door een ze ventigjarige voormalige filmster (ook ik lees mijn kranten en luister goed) een licht ontredderd Europa en een tevreden Amerika. Eigenlijk teveel voor de mens om in één week te verwerken. Maar daar blijft het niet bij, want kanaal 12, 3, 4 en 5 houden maar niet op en blijven me achtervolgen met de heilige solida- nteitsverontwaardiging in Polen; de merkwaardige broedertwist (nou ja, broedersin het Midden-Oos ten, Green Peace die de Spaanse oorlogsarmada te slim af is, onze minister-president die zonder fiets be Muur oprent als een baldadig jongetje dat prestatie moet leveren, CDA-ers die een eigen partij willen beginnen, D'66-leden die zowaar gaan bakkeleien, maar toch een re delijk alternatief weten te vinden, naar mijn gevoel „The Blues Bro thers" zo'n film. Niet dat de wereld zonder deze film niet doorgedraaid zou zijn, maar regisseur John Landis heeft met „The Blues Brothers" ge woon een erg amusante aktie-kome- die afgeleverd, waar zelfs Steven het is allemaal zovéél om te begrij pen, om te verwerken. En dan lees ik in de tijdschriften hoe de chip zijn onvoorstelbare opmars voortzet en ons straks ge luidloos heeft veroverd. Ik lees, ik kijk, ik luister. Bijna net zo gepro grammeerd als die met chips vol gepropte computers en andere elektronische speeltjes voor de beter betaalden. En tussen dat alles opeens dat ene bericht: Sint Ni colaas komt za terdag weer met zijn .stoomboot" ons dappere, kleine landje binnen. En daarmee is mijn verbijstering kompleet. Het enige wat mij over blijft is zwijgen. Stilte. Een boek pakken. Lezen. Ook al weet ik, dat je zoiets niet te lang achtereen moet doen. Want het is vrijwel zeker, dat de wereld alweer bl/na onherken baar is veranderd als je een week later in een impuls de TV aanzet. Op io'n moment besef je opeens, dat het goed is, dat onze Sint uit dat verre Spanje tot ons komt. Zelfs zonder (kabel) - televisie, livel Want zo'n verschijning is waardevast, het geeft je dat merkwaardige gevoel, dat er toch iets is, wat nog steeds, al honderden jaren achtereen, onver anderd is. Maar elk volgend jaar leef je wél met de angst, dat ook het laatste bastion der tradities zijn eer en geweten heeft ingeruild voor de onstuitbare elektronica en de Goed Heilig Man als een voortreffelijke geprogrammeerde robot mét baard de talrijke handjes van soms ang stige kleuters drukt. Je moet er niet aan denken. Daarom pak ik weer mijn boek. In stilte. V. Spielberg met zijn chaotisch-super- spektakel „1941" eigenlijk nog een voorbeeld aan kan nemen. Soms is er wel enige gelijkenis, maar regis seur Landis, die vooral vermaard heid verwierf met films als „Ken tucky Fried Movie" en „National Lampoon's Animal House", heeft de zaken wat beter in de hand weten te houden. Bovendien koos Landis voor een ijzersterke formule, die door de vrijwel perfekte uitwerking voor een kostelijke film zorgt, be stemd voor een zo groot mogelijk publiek. „The Blues Brothers" is een spek- takulaire, muzikale komedie en het speelfilmdebuut van Jake en Elwood Blues (voortreffelijk vertolkt door John Belushi en Dan Aykroyd) wiers eerste platenalbum al lang voordat er sprake was van een film, in de VS een giganti sche bestseller werd Van ,,A briefcase full of Blues" werden er meer dan 21fe miljoen exemplaren gekocht, wat zon der meer al twee platina platen oplever de. „Het duo", aldus regisseur John Landis, „komt direkt voort uit John en Danny's enorme passie voor muziek" Het was eigenlijk meer puur voor de lol, dat John Belushi en zijn vriend Dan The Blues Brothers". Aykroyd in het midden van de zeventi ger jaren voor het eerst hun „Jake en Elwood Blues" kreëerden, de Blues Brothers, Zij ontwikkelden een hele act voor vrienden, traden op in plaatselijke clubs en binnen de kortst mogelijke tijd waren ze op toernee Daarna volgden enkele optredens in het voorpro gramma van de in Amerika bekende „Saturday Night Live"-shows en ver schenen ze in de jaren 1977 en 1978 twee keer in de show als hoofdpro gramma. Het idee voor de film ontstond eigen lijk al voordat met het platenalbum werd begonnen. Dat was in 1978, tijdens het grootse en met donderend applaus omgeven optreden in het Universal Amphitheater. Later in het jaar werden de plaat-opnamen gemaakt en „A briefcase full of blues" werd een onge kend succes Naast de eerder ge noemde verkoopcijfers, werd het album dit jaar voorgedragen voor drie Gram my Awards, een in de Verenigde Staten belangrijke platen-onderscheiding Voor het maken van de film werd drie- en een halve maand uitgetrokken en ettelijke tientallen miljoenen dollars Regisseur Landis en Dan Aykroyd schreven het scenario Het maken van de film stelde regisseur en de crew voor soms bijna onoplosbare problemen, maar met heel veel geld èn vindingrijk heid slaagde het team er in om de meest zotte, meest kostbare en meest gevaarlijke stunts uitgevoerd te krijgen. Landis: „Je zou misschien kunnen denken, dat heel veel stunts fake zijn, in de studio in miniatuur nagedaan, maar dat is beslist niet zo. Alles is in wer kelijkheid gebeurd en opgenomen. Dat geldt dan bijvoorbeeld voor de giganti sche scène, waarin een vrijwel geheel overdekt winkelcentrum binnen de kortst mogelijke tijd aan puin wordt ge reden tijdens een achtervolging. Overigens werd dit winkelcentrum na afloop van de in de film slechts drie tot vier minuten durende scène korrekt weer in oude glorie hersteld door de technici van de filmmaatschappij Als een auto honderden meters hoog de lucht inschiet om ver beneden weer neer te komen, dan is dat ook echt ge beurd, ook al reed de auto dan niet in volle vaart van een nog niet gereed ge komen autoweg-viaduct, maar werd de wagen, hangende aan een helicopter, „neergelaten". Het halve Amerikaanse leger en poli tiekorps werd opgetrommeld voor de film. Verschillende tanks, pantserwa gens e.d. bulderen over het doek. En dan nog maar niet te spreken van de tientallen politiewagens, die gedurende de ruim twee uur durende film ten offer vallen aan het koppige doorzet tingsvermogen van The Blues Brothers, die hun heilige opdracht kost wat het kost wensen te vervullen. Opmerkelijk in „The Blues Brothers" is ondermeer het soms regelrecht ge bruik van vermaarde scènes uit vorige Amerikaanse aktiefilms, zonder dat dit een stijlbreuk betekent. De befaamde 'achtervolgings-scène in „The hrencn Connection" met Gene Hackman bij voorbeeld, wordt in optima forma over gedaan. maar het resultaat is wel een kompleet auto-kerkhof Een scène, die aktiefilm-liefhebbers ook ongetwijfeld kennen, is het slot uit „The Gauntlet" met Clint Eastwood. Het halve leger en het gehele politiekorps op jacht naar de euvele misdadiger, waarna deze ten slotte wordt „ingepakt" met honderden geweerlopen op het hoofd gericht Zo zijn er veel meer bekende en minder bekende filmscènes in deze film terug te vinden, zónder dat dit buiten het ka der van de film valt. John Landis: „The Blues Brothers is een film over Amerika. Over de Amerikaanse samenleving en vooral, zoals die er uit ziet op TV en via de speelfilm. Natuurlijk gebeurt iets dergelijks niet in werkelijkheid". Hoewel Hoe het ook zij,,The Blues Brothers" zou je kunnen zien als een zeer intelli gent gemaakte karikatuur op het Ame rika van nu Een film ook, die gericht is op het grote publiek. Geen afzonderlijke scènes, zoals in „Kentucky Fried Mo vie" of de studentikoze lol van „National Lampoon's Animal House". „The Blues Brothers" heeft een doorlo pend verhaal, dat - ondanks de hon derden onlogische zaken die Landis gebruikt, toch erg logisch en zelfs ge loofwaardig in elkaar zit zodra het ont daan wordt van elke overdrijving. Een erg' belangrijk aspekt is de mu ziek. Zelden slagen musicalregisseurs er in om een musical te maken, waarin het verhaal niet ondergeschikt is aan de muziek (of omgekeerd). Ook de nieuwe muziekfilms, zoals „Xanadu" en „Can't Stop the Music" zijn volgens het tradi tionele patroon van Hollywood in elkaar gezet. Landis heeft dat patroon op een intelligente manier doorbroken. Zonder de voortreffelijke muziek zou „The Blues Brothers" aanmerkelijk minder interessant zijn en zonder de aktie, die soms onvoorstelbare vormen aan neemt, zou de muziek eigenlijk niet meer zijn dan een goed gemaalde TV- show. Juist door een goed uitgekiende kombinatie. aangevuld met dialogen op flitsend niveau èn de vertolkingen van Belushi en Aykroyd, werd „The Blues Brothers" een film, die er mijlenver bo venuit schiet. Muziekliefhebbers worden op hun wenken bediend door de meest voor aanstaande vertolkers van blues en soul, zoals Aretha Franklin, James Brown, Matt Murphy, Ray Charles en niet te vergeten Cab Calloway. Ook blanke musici van naam zijn daarbij. Zij vormen de „Blues brothers band", zoals Steve Cropper (lead gitaar), die onder meer speelde bij Booker T. en de MG's, verschillende platen produceer de voor onder meer Otis Redding, Wil son Pickett en Eddie Floyd en zangers als Art Garfunkel, Rod Stewart en Elvis Presley begeleidde. Een oude rot in het vak. De meeste overige leden van de band zijn ook afkomstig uit de band van Booker T. Dat alles bij elkaar levert ui teraard uitstekende muziek op, waarbij duidelijk is, dat men erg veel plezier heeft tijdens deze optredens. Het straalt er van af. Ik zou bijna het verhaal vergeten, dat als een behoorlijke rode draad door de film loopt. Jake Blues (John Belushi) is de ene helft van het duo en - ook al zie je dat er niet direkt aan af - de meest onstuimige helft. Hij is de man, die im pulsief is en zich meer laat leiden door die plotseling opkomende impulsen dan door het gezonde verstand. Dèt wordt in de meeste gevallen geleverd door broer Elwood (Dan Aykroyd), ook al is dat ook niet altijd tijdig genoeg. Jake heeft een tijdje doorgebracht in de Joliet-gevangenis. Waarom, dat wordt niet helemaal duidelijk, maar verwonderlijk is het niet. Bij zijn vrijlating (wegens goed gedrag wordt hij opgewacht door broer Elwood in de „Bluesmobile", een oude, maar sterke politiewagen met opgevoerde motor. Ze brengen een bezoek aan hun voor malige tehuis, het Chicago weeshuis van zuster Mary Stigmata (Kathleen Freeman). De zuster zit in zak en as, want ze heeft een forse belastingschuld van vijfduizend dollars, binnen een be paalde termijn te betalen. Zo niet, dan wordt het weeshuis gesloten en ver kocht. De broers, die geruime tijd in re delijke welvaart en geluk in dit weeshuis hebben doorgebracht, besluiten daar iets aan te doen, aangemoedigd door Curtis (Cab Calloway), de huisbewaar der en klusjesman van het weeshuis. Dankzij de machtige, en vooral heilige inspiratie van (dominee) Cleophus Ja mes (James Brown) en het voortreffelij ke Cleveland's Southern California Community Choir worden de broertjes bekeerd (nou ja), in ieder geval getrof fen door een heilige gloed Ze gaan hun oude band weer oprichten om door op te treden voldoende geld te kunnen verdienen voor het weeshuis. Vervuld van dit nobel streven deinzen de twee identiek geklede broertjes voor niets terug om hun doel te bereiken. Het begint al heel snel op een heilige kruistocht te lijken Geduld hebben de Blues-brothers niet, want haast is het motto. Er is geen tijd te verliezen. Het gevolg van die haast is, dat ze binnen de kortste tijd achterna worden gezeten door het halve politiekorps van Chica go, een woedende C W.-band, op hun teentjes getrapte Amerikaanse Nazi's en tenslotte het halve federale leger, kompleet met tanks, pantserwagens en helicopters. Al deze achtervolgers sla gen er echter niet in om een grandioos liefdadigheids-concert van de Blues Brothers te voorkomen. Voor de rest moet u het allemaal zelf maar gaan be kijken. Het laatste muzikale nummer in de film is „Jailhouse Rock", maar had u anders verwacht? „The Blues Brothers" is een ont spannende, kostelijke film met een bevrijdende humor. Een spannende film ook vol aktie. En een musical van topklasse. De heilige „drie-een heid van Hollywood", eindelijk in één film verenigd. Het kan niet op! (Cinema 1, 128 minuten, alle leeftij den). YANKS „Yanks" (De bevrijders) van regis seur John Schlesinger, is een uitste kende film geworden, ook al zou je kunnen stellen, dat de aanpak van Schlesinger wat aan de ouderwetse kant is, wat een iets vlottere hande ling soms wat in de weg staat. Het verhaal is gebaseerd op het boek van Colin Welland, die met Walter Bern stein ook het scenario schreef. Schlesinger, een oude rot in het vak, heeft de zaken nogal grootscheeps aangepakt. Hij had daar een budget voor, zodat alle zorg kon worden be steed aan de aankleding, de figura tie, etc. Van begin 1942 tot D-Day, de gealli eerde invasie, landden enkele miljoe nen Amerikaanse soldaten in Groot- Brittannië. Bij bijna elk stadje of dorpje was wel een Amerikaans kamp te vin den en dit leidde vaak tot een con frontatie van twee heel verschillende culturen. Sommige Britten, meestal de wat ouderen, hadden moeite met de wat lossere levenstrant van de jonge Amerikanen. De meisjes hadden wel amureuze belangstelling en de kinde ren verdienden wat bij met het doen van boodschappen voor de soldaten Voor drie vrouwen: Heieen (Vanessa Redgrave), Jean (Lisa Eichhorn) en Mollie (Wendy Morgan) bleef hun rela tie met een Amerikaan van essentiële betekenis voor hun verdere leven. Heieen, getrouwd met de nu afwezi ge marine-officier Peter, heeft één zoon die het op een traditionele Engelse kostschool erg moeilijk heeft. Ze is be vriend met John, een Amerikaans of ficier (William Devane). Typerend voor hun beider benadering van het leven is hun gesprek over haar zoon. Helen wil vasthouden aan de traditie (haar man Peter heeft ook die school doorlopen), terwijl John het onzin vindt iemand te gen zijn zin en alleen terwille van traditie op zo'n school te houden Hun relatie wordt intenser; de stijve, in haar milieu ingesnoerde Helen komt wat los en zij is steeds meer in staat haar teruggedron gen gevoelens te uiten. Beiden echter beseffen dat hun band bestaat bij de gratie van hun tijdelijke eenzaamheid en als Peter met verlof overkomt is hun afscheid zakelijk Mollie, een vrolijke ongecompliceer de busconductrice, is al snel verliefd op de al even ongecompliceerde Danny (Chick Vennera). Ze is al gauw zwan ger, vindt dat zalig en trouwt met Danny, kort voor deze naar de Franse kust ver trekt voor de invasie. Matt, de vriend van Danny, (Richard Gere) heeft het moeilijker. Hij wordt ver liefd op Jean, wier ouders de plaatse lijke winkel drijven. Jeans moeder is het prototype van de in haar meningen vastgeroeste, eerzame burger. Boven dien is Jean zo goed als verloofd met Ken, die zij al van kinds af aan kent. Ken dient ergens ver weg in het Britse leger. Vooral dit laatste weerhoudt Jean ervan verder met Matt om te gaan, maar Matt weigert in de voorbestemde verloving van Jean te geloven. Ook Jean geeft langzamerhand wat meer toe aan haar gevoelens, maar haar moeder heeft het er nog steeds zeer moeilijk mee, hoewel ze Matt eigenlijk wel mag Ze ziet Jean liever met Ken trouwen, om dat een rustige veilige toekomst dicht bij huis haar meer aanspreekt dan een vertrek van Jean naar Amerika. Ook Matt en Jean worden in hun relatie herhaaldelijk geconfronteerd met Ang- lo-Amerikaanse misverstanden, waar bij ze meer hun verschillen dan hun lief de zien. Maar ook al stopt Schlesinger het no dige drama (sommigen vinden het me- lo-drama) in zijn film en wordt voldoen de aandacht besteed aan de karakters, desondanks is „Yanks" niet helemaal geworden, wat je er van zou verwach ten. De film op zich is prima, de aankle ding, de hele opbouw, hier is de vakman aan het werk. Er zit spanning genoeg in, maar het merkwaardige is. dat alles zich afspeelt midden in de oorlog, zon der dat deze direkte oorlogsdreiging er gens aan de oppervlakte komt. Natuur lijk, de handeling in de film heeft groten deels rechtstreeks te maken met de voorbereidingen op de invasie, maar verder dan dat komt men niet. Schlesinger en met name scena rioschrijver Walter Bernstein heeft een gedegen verhaal verteld zonder dat je regelmatig van je stoel opveert door ak tie (of oorlogsgevaar). Dat is een ietwat merkwaardige sfeer voor een film die over de oorlog gaat. Het accent ligt dan ook voornamelijk op de onderlinge ver houdingen tussen Yanks en Engelse bevolking, waarbij die sfeer overigens uitstekend getroffen is. Toch niet zo'n goede film, zou je kunnen konkluderen uit deze be schrijving. Daarmee zou de film echter onrecht worden aangedaan, want „Yanks" is alleszins de moeite van het bekijken waard. Want ook al is de aanpak van Schlesinger dan misschien ouderwets (en had een vlottere montage dat euvel iets kun nen verhelpen), toch is „Yanks" met de uitstekende vertolkingen van Ri chard Gere en Lisa Eichhorn een film, die toch wel een groter publiek zal aanspreken. En dan bedoel ik het publiek, dat met veel plezier kijkt naar bijvoorbeeld films als „Love Story", of naar TV-series van dit ge nre. Want „Yanks" is een liefdes verhaal, door Schlesinger uitge werkt in een sfeervolle film, waarin de bekende tegenstellingen voor de nodige emoties zorgen zonder dat het direkt uit de hand loopt. (Grand 5, 136 minuten, 12 jaar). filmagenda Filmprogramma voor Amersfoort van donderdag 13 november t/m woensdag 19 november 1980. Grand 1 033-14632 Kentucky Fried Movie. 16 jr. Dagelijks: 13.30-18.30-21.15 uur Zondag 13.30- 16 00-18.30-21.15 uur Grand 2 Xanadu a l Dagelijks 13 30-18.30-21.15 uur. Zondag 13.30-16 00-18 30-21 15 uur. Grand 3 The Shining 16 jr. Dagelijks: 13 45-18 45- 21.30 uur Zondag 13 45-16 15-18 45- 21.30 uur. Grand 4 Platvoet aan de Nijl a l Dagelijks 13 30- 18 30-21 15 uur Zondag 13.30-16.00- 18.30-21 15 uur Grand 5 Yanks 12 jr Dagelijks 14.00-19 00-21.45 uur. Zondag: 14.00-16.30-19 00-21 45 uur. Cinema 1 Ó33-18900 The Blues Brothers a I Dagelijks 13.45- 18 45-21.30 uur Zondag 13.45-16.15- 18 45-21.30 uur. Cinema 2 Samen uit, samen thuis a l Dagelijks 13 30-18.30-21.15 uur Zondag 13 30- 16 00-18 30-21.15 uur Euro 033-33655 Brubaker 16 jr Zaterdag en woensdag 18 45-21 30 uur Zondag 14.00-18 45- 21.30 uur. Overige dagen 13.45-18 45- 21.30 uur. Euro Mickey Mouse, 50 jaar jong a I Zaterdag en woensdagmiddag 13.45 uur Duo 1 033-16572 't Naaikransje Dagelijks 14.15-19.15- 21.30 uur Zondag: 14 15-16.30-19.15- 21.30 uur Duo 2 Force 10 from Navarone 16 jr. Dagelijks 14.00-19 00-21.15 uur Zondag 14.00- 16 15-19 00-21 15 uur Duo Nachtvoorstellingen, vrijdag- en zaterdagnacht 23.45 en 24.00 uur: De zachte meisjes van de harde sex. 18 jr. 24 00 uur Duo 2 Lisa Eichhorn als Jean, Richard Gere als Matt en Wendy Morgan als Mollie. Scène uit.Yanks". Convoy 16 jr 23.45 uur Aykroyd (links) als Elwood Blues en John Belusho als Jake in de schitterende film van John Landis

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 15