kijk op de film
„The missing link", de
sprankelende evolutie-theorie van Picha
DONDERDAG 11 DECEMBER 1980
kijk op de film
LES RINGARDS
Van geheel andere snit is de Franse
misdaad-komedie „Les Ringards
(Eens een dief. altijd een dief). Hoewel
Franse regisseurs over het algemeen
uitstekend uit de voeten kunnen met
vaak humoristisch getinte misdaad
films, is de Franse regisseur Robert
Pouret toch niet helemaal geslaagd met
de verfilming van een niet al te fan
tasierijk scenario van Jean Lacroix.
„Les Ringards" (Eens een dief, altijd
een dief. zoals de Nederlandse titel
luidt), heeft op zich een aardig thema,
waar heel wat van te maken valt. Drie
kruimeldieven, door vriendschap onaf
scheidelijk aan elkaar gebonden, be
sluiten om eindelijk eens een grote slag
te slaan de recette van de Grote Prijs
van Frankrijk op het autocircuit van
Castellet. zo besluiten zij. moet ver
overd worden.
Als ze daarvoor een auto stelen wor
den ze betrapt en komen in de gevang
enis terecht, maar het lot is met hen. de
gevangenis is overvol en commissaris
Garniche heeft hen ten onrechte zo
lang in de cel gezet en daarom worden
ze vrijgelaten door de zaakgelastigde
van de staatssecretaris voor het
gevangeniswezen, tevens de char
mante echtgenote van de commissaris
èn een goede bekende van het edele
drietal.
De vrouw (Mireille Dare) is goed op
de hoogte van de onderwereld omdat
ze zelf uit dit milieu afkomstig is. Zij
besluit de drie kruimeldieven een
handje te helpen hun grote slag te
slaan Dat er heel wat mis gaat. be
hoeft geen betoog, maar regisseur
Pouret slaagt er helaas niet in om dit
amusant èn konstant boeiend genoeg
te verfilmen, zodat „Les Ringards" be
neden de maat blijft. Met een beter scé
nario èn wellicht een betere regisseur,
zou deze boevenkomedie beter uit de
verf zijn gekomen.
(Grand 4. 95 minuten, alle leeftijden)
PRIMA DELLA
RIVOLUZIONE
In het Amersfoorts Filmhuis draait
van zaterdag tot en met dinsdag de
Italiaanse speelfilm „Prima della Ri-
voluzione" van regisseur Bernardo
Bertolucci (1900). Deze in 1964 ge
maakte film speelt zich af in de ge
boorteplaats van Bertolucci, Parma.
Met zijn tweede film won Bertolucci in
1964 de prijs van de internationale
filmkritiek op het festival van Cannes en
in De Groene Amsterdamme[ schreef
Charles Boost er een jaar later onder
meer het volgende over: „Na LA
COMMARE SECCA, zijn debuut, komt
Bernardo Bertolucci verrassend vir
tuoos voor de dag met PRIMA DELLA
RIVOLUZIONE („De jaren voor de re
volutie"), waarin een treffend beeld ge
geven wordt van het verraad aan eigen
jeugd dat iedere volwassene vroeg of
laat gedwongen wordt te plegen. Dit
tragische rijpingsproces, waarin één
voor één kort tevoren nog geldende
idealen opgeofferd worden aan de
praktische werkelijkheid, verloopt voor
de jongeman in Bertolucci's film, Fab-
rizzio, in enkele maanden Met Pasen
nog neemt hij afscheid van zijn „bur
gerlijke" vriendin die niet meer in zijn
leven past nu hij marxist is geworden,
op het einde van het jaar, bij de opening
van het operaseizoen zit hij weer naast
haar in de loge van de schouwburg,
bereid zijn studies af te maken en de
carrière te beginnen die zijn ouders
voor hem uitgestippeld hebben. Bene
den in de zaal zit dan Gina. met wie hij
een vluchtige, onbevredigende eerste
liefde heeft gekend, boven hem. op de
goedkoopste rang. zit zijn communisti
sche vriend Cesare, wiens revolutio
naire ideeën hem ook maar voorbij
gaand gefascineerd hebben Fabrizzio
heeft het avontuur niet aangedurfd en is
teruggekeerd in het veilige bourgeois-
In de nachtvoorstelling van het
Amersfoorts Filmhuis zaterdag
avond de Hongaarse film „Zij twee
ën" van regisseur Marta Mészaros,
gemaakt in 1977.
Dit is het verhaal van twee vrouwen.
Marie is al 20 jaar getrouwd. Haar man
heeft een leidinggevende funktie in een
fabriek Hij heeft zojuist een opdracht in
ht buitenland gekregen. Haar dochter
heeft een baan, terwijl haar zoon nog op
school is. Haar moeder doet de huis
houding en zelf is zij de leidster van een
tehuis voor werkende vrouwen. De
plotselinge dood van haar moeder
brengt haar uit haar evenwicht.
Julie is veel jonger en ook een heel
ander type. Zij is gescheiden en haar
zevenjarig dochtertje Zsuzsi trekt heen
en weer tussen haar en haar man Zij
kon niet met maar ook niet zonder haar
(ex)-man. die alcoholist is, leven. Haar
bestaan kenmerkt zich door een grote
mate van onzekerheid.
Julie heeft een kamer in het tehuis
voor werkende vrouwen, waarvan Ma
rie de leidster is. Een konflikt van Julie
met haar man, die haar dronken in het
tehuis komt opzoeken en daar een rel
schopt, brengt de beide vrouwen tot el
kaar. In het tehuis mogen geen kinde
ren verblijven en Marie neemt Julie en
Zsuzsi op in haar eigen woning.
Terwijl bij Julie het konflikt met haar
man sterk naar voren komt, is het bij
Marie toch ook aanwezig, maar meer
verborgen. In wezen heeft de man van
Marie de emancipatie van zijn vrouw
naar zelfstandig werk en onafhankelijk
optreden, nooit echt kunnen aanvaar
den. Hij zou in wezen niets liever willen
dan dat zij haar werk liet varen en als
vrouw en moeder tot de huiselijke haard
terugkeerde Zo speelt zich de groeien
de vriendschap tossen Julie en Marie af
tegen een achtergrond van voortduren
de huwelijks- en echtscheidingskon-
flikten.
(Filmhuis, nachtvoorstelling, zaterdag
avond. 23 uur. 94 minuten, kleur).
FILMS IN HET KORT
The Shining. Stanley Kubrick's
nieuwste film. Een horrorfilm, die wat
mij betreft alle voorafgaande horror-
produkten uit de Holleywood-fabriek in
de schaduw stelt. Intelligent gemaakt
/oet een perfekte spanningsopbouw
zonder te vervallen in emmers vol
bloed, ook al maakt één scène dat ge
mis voor sommigen in één klap weer
goed
Kubrick slaagt er in om (zelfs met ge
bruik van tal van cliché s) een goed uit
gebalanceerde horrorthriller te maken
met een formidabele Jack Nicholson in
de hoofdrol, die samen met Shelley Du-
vall en Danny Lloyd een horrorsfeer
weten te scheppen, die van het begin
tot het waanzinnige einde blijft boeien.
Een knappe film van een perfektionisti-
sche vakman Aanbevolen!
(Grand 1, 120 minuten. 16 jaar).
vervolg op pagina 15
filmagenda
Filmprogramma voor Amersfoort van don
derdag 11 december t/m woensdag 17 de
cember 1980
GRAND 033-14532.
GRAND 1.
The Shining. Dagelijks: 14.00-19 00-21.45
uur Zondag 14 00-16.30-19.00-21 45 uur
16 jaar
GRAND 2
The Fog. Dagelijks 14 00-19.00-21 45 uur
Zondag: 14 00-16.30-19 00-21 45 uur 16
jaar
GRAND 3
Goldfinger Dagelijks 13 45-18 34-21.30
uur. Zondag 13.45-16 15-18.45-21.30 uur
12 jaar.
GRAND 4
Eens een dief blijft een dief. Dagelijks:
13.30-18 30-21.15 uur Zondag: 13.30-
16 00-18.30-21.15 uur a l
GRAND 5
Confidence pour confidence. Dagelijks
13 30-18.30-21.15 uur. Zondag 13.30-
16 00-18.30-21.15 uur 16 jaar
CINEMA 033-18900
Cinema 1
The Bluesbrothers. Dagelijks 13 45-
18.45-21.30 uur Zondag 13.45-16.15-
18 45-21.30 uur a l
CINEMA 2
The Genius. Dagelijks 13,30-18.30-21.15
uur Zondag: 13.30-16 00-18.30-21.15 uur
12 jaar
EURO 033-33655
EURO
The missing link. Zaterdag en woensdag
18 45-21 30 uur Zondag 13.45-16.15-
18.45-21.30 uur Overige dagen: 13 45-
18.45-21.30 uur. Niet voor al te jeugdige be
zoekers.
EURO
Dik Trom knapt 't op. Zaterdag en
woensdag 13 45 uur a.l.
DUO 033-16572
DUO 1
Porno onder lunchtijd. Dagelijks 14 15-
19.15-21.30 uur Zondag 14.15-16.30-
19.15-21.30 uur 18 jaar
DUO 2
Kogels voor een Gringo. Dagelijks 14 00-
19 00-21 15 uur. Zondag 14 00-16 15-
19.00-21.15 uur 12 jaar
DUO NACHTVOORSTELLINGEN vrijdag
en zaterdagnacht 23.45 en 24.00 uur
DUO 1
Sex avonturen van een Hospik. 18 jaar
24 00 uur
DUO 2
Django, man zonder genade. 16 jaar
23.45 uur
FILMHUIS, tel. 19505.
Primma Della Rivoluzione. za. t/m di.
20 15 uur.
Zij tweeën. Zaterdagavond 23.00 uur.
..Confidence pour confidence blijft een
boeiend gemaakte, kleine Franse tragi
komedie Een ook wat nostalgische
film. die met lichtelijke heimwee terug
blikt op de jaren vijftig
Wat mij betreft: gewoon een erg fijne
film zonder dat allerlei moeilijke zaken
overhoop worden gehaald. Een boei
end beeld van een toch niet zo alle
daags Frans burger-gezin
(Grand 5, 110 minuten, 16 jaar).
milieu waartoe hij naar afkomst
thuishoort. Dit korte, maar hevig
geëmotioneerde intermezzo van en
kele maanden heeft Bertolucci die voor
scenario, draaiboek en regie verant
woordelijk is als een afscheid van eigen
jeugd, vol melancholie en heimwee
verfilmd."
(Filmhuis, za. t.m. dinsdag. 20.15 uur,
115 minuten, zwart-wit).
ZIJ TWEEËN
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week gaat de eerste Kerstpremière van start: „The
missing link" van de Belgische tekenfilmer Picha, die eerder de mensheid
vermaakte met zijn al eveneens „revolutionaire" ideeën over Tarzan in:
„Shame of the jungle". „The missing link" is een uitstekende film, kostelijk
gemaakt met veel inventiviteit en fantasie.
De liefhebbers van de Franse komedie komen deze week aan hun trekken.
Nauwelijks is Miou Miou vertrokken, of twee nieuwe Franse films komen op het
programma. De belangrijkste is de subtiel gemaakte tragi-komedie van Pascal
Thomas. „Confidence pour confidence" (Onder ons gezegd Thomas liet al
eerder van zich horen en zien met „Les zozos". „Le chaud lapin" en „Pleure pas la
bouche pleine" (Huil niet met je mond vol)
De tweede Franse film is „Les Ringards" (Eens een dief altijd een dief) van
regisseur Robert Pouret, een misdaad-komedie met Mireille Dare in één der
hoofdrollen.
De overige films werden geprolongeerd: „The Shining, The Fog, Gold
finger, The Blues Brothers en „The Genius". In Duo 2: Kogels voor een
gringo, met Clint Eastwood en Shirley MacLaine, in de nachtvoorstellingen:
Django, man zonder genade".
THE MISSING LINK
Die beruchte, befaamde, veelbe
sproken, veelbeschreven en ruim
schoots verguisde evolutie-theorie
/an ene Darwin is natuurlijk niet de
?nige zaligmakende theorie ten aan
dien van onze afkomst. En als je daar
vel heel dogmatisch van uit wilt
jaan, dan zitten we nog mooi met de
irokken, want de deskundigen mis
sen nog steeds een belangrijk stukje
n de lange evolutie-keten. We noe-
rien die ontbrekende schakel in
keurig Nederlands „de missing
link", de nooit gevonden schakel
tussen aap en mens. De Belgische
tekenfilmer Picha komt de eer toe
een geheel nieuwe, uiterst verras
sende theorie te hebben opgebouwd
uit alle stukken die zijn geleerde
voorgangers hebben laten slinge
ren. Dat kun je blijkbaar het beste
aan een Belg overlaten, want zijn
avondvullende tekenfilm „The mis
sing link" (Le chainon manquant) is
als bewijsstuk alleszins „overtui
gend"
Picha heeft de ontbrekende schakel
gevonden: OH. de tweelingbroer van
Het moet de toeschouwer duidelijk zijnin de oertijden had de mens nogal
moeite met het produceren van enig nageslacht
maatregel van ons aller electrici-
teitsmaatschappij. Gaat u maar
na U hebt toevallig een naam ge
kregen die met een Z begint. Mooi
dat u natuurlijk aan die twee da
gen zwaar tekort komt. Dat hoeft
echter geen probleem te zijn.
Want uw buurvrouw of buurman
heeft een prachtige naam die met
een A begint. Maar die heeft toe
vallig lang niet zoveel was als u.
Loopt u toch lekker even naar de
buren toe. Voor een kleine ver
goeding (je moet het leuk houden)
is de buurman of -vrouw best be
reid even zijn machine te lenen
voor uw was. En als u er dan toch
bent, dan kunnen meteen de da
gelijkse nieuwtjes onder het genot
van een kopje koffie uitgewisseld
worden. Misschien - en ook dat is
een idee - kunt u de was door de
buurman laten doen op zijn dagen
en u doet zijn was op uw eigen
dagen er even bij. Samen de was
doen, nog gezelliger!'' kan daarna
de nieuwe kreet worden en binnen
afzienbare tijd beschikt elke straat
over een eigen was-centrum, dat
tevens als buurtcentrum dienst
kan doen. Een gezellig muziekje
erbij, een kopje koffie of een neut
je. Natuurlijk moet daar toezicht op
zijn en elke straat en elk pleintje
stelt een bezoldigde toezicht-
houdster of -houder aan. Eventjes
vingertjes erbij tellen: stel dat een
gemiddeld dorp zo'n vijftig straten
en pleintjes telt, dan is dat een
geweldige mjektie voor de werk
gelegenheid!
U ziet het: de PUEM heeft zo nu
en dan uitstekende ideeën Nu
nog eventje éérst een was-m-
spekteur aanstellen om de eerste
Utrechtenaren aan het wassen te
krijgen op hun eigen dag. Want
wees nou eventjes serieus: ieder
een wil toch alleen maar op
maandag de was doen? Welke
idioot doet dat op een andere
dag? De direkteur van de Puem
misschien? Maandag - wasdag!
Ook al is mijn naam dan
V.
AH. (En dat laatste betekent beslist niet,
dat er enig verband bestaat tussen die
verre voorouders en de hedendaagse
Nederlandse superkruidenier). OH is
de ontbrekende schakel volgens de in
middels befaamde theorie van Picha.
OH kwam (en ook dat is een toevallige
samenloop v?.n omstandigheden) tege
lijk met AH ter wereld, maar er is een
wéreld van verschil tussen die twee. AH
is het prototype van de eerste mens en
OH, tja, wel, dat is een héél ander ver
haal
„The missing link" is de tweede
avondvullende tekenfilm van de Belgi
sche regisseur Picha, die in 1975 de
wereld verrastte met een. geheel eigen
visie op het fenomeen Tarzan in .Sha
me of the jungleEvenals die film is
„The missing link" een vrij milde satire.
Een kostelijke film, die niet alleen bij
zonder inventief is getekend, maar bo
vendien erg intelligent in elkaar zit. Met
tal van verwijzingen naar hoogtepunten
uit onze roemruchte historie als mens
heid, naar andere films, naar onze he
dendaagse eigenaardigheden. Een
modern sDrookje, datje bij het bekijken
ervan konstant laat glimlachen of grin
niken Milde satire, 7.0 op het eerste ge
zicht, want Picha oordeelt niet al te hard
over de wonderlijke wetenswaardighe
den van OH in de pré-historische we
reld van de eerste mens. Dat een goed
verstaande echter veelal aan een half
woord genoeg heeft, komt bij het zien
van deze film goed van pas. want Picha
spreekt de woorden (beelden) wel he
lemaal uit
Het maken van een avondvullende
tekenfilm is bepaald geen sinecure.
Slechts begaafde, fantasievolle teken
filmers slagen er in om een film met een
dergelijke lengte als een boeiend ge
heel af te leveren. Naast Walt Disney,
die er een waar levenswerk van maakte
en wiens getekende dromen nog
steeds massa's naar de kassa trekken,
kennen we onder meer Ralph Bakshi,
die de bestseller „Waterschapsheuvel"
op knappe wijze vervaardigde, maar
zich daarna danig in z'n vingers sneed
met de verfilming van „In de ban van de
Ring" van Tolkien Picha behoort wat
mij betreft tot dezelfde top van teken-
filmers. die hebben bewezen dit uiterst
moeilijke genre in hun vingers te heb
ben. Zijn „Missing Link" heeft een hoge
graad van inventiviteit, zijn humor is
aanstekelijk en nooit grof en de ver
beelding van het verhaal is ingenieus
en intelligent.
Op volkomen natuurlijke wijze voegt
Picha hedendaagse elementen toe aan
zijn filmverhaal uit de pré-historie, om
precies te zijn te beginnen vanaf 25 mei
in het jaar 196.303 vóór Christus De
ontbrekende evolutie-schakel OH is
een zeer ondernemend manneke Hij
fungeert als King Kong, raakt verzeild in
Star Wars-achtige avonturen (compleet
met de originele muziek) en doet Gul
liver's reizen van Jonathan Swift nog
eens dunnetjes over. Moderne ele
menten als het drukke verkeer en de
onverbrekelijk daar bij behorende on
gelukken, worden knap verbeeld in de
beschrijving van de termietenwereld.
De Belgische tekenfilmer Picha met een afbeelding van OH, de ontbreken
de schakel
CONFIDENCE POUR CON
FIDENCE
De Franse regisseur Pascal Tho
mas heeft het In zijn vingers om zo
op het oog simpele verhaaltjes op
een schitterend subtiele wijze in
beelden om te zetten. Verhalen, die
hoofdzakelijk in een wat burgerlijk
milieu spelen met tal van rake type
ringen. Een voorbeeld uit zijn oeuvre
is „Pleure pas la bouche pleine" en
zijn later gemaakte „Le chaud lapin".
„Confidence pour confidence" is net
zo'n verhaal Brigitte is de vertelster. Zij
blikt als twintigjarige terug op haar
jeugd, de verwikkelingen binnen het
gezellige burger-gezinnetje. Ze ver
huisde als jongste van drie zusjes met
de hele familie naar Parijs In Parijs
ontwikkelen zich binnen het gezin met
een onconventionele vader (Daniel
Ceccaldi) en een goedmoedige moeder
allerlei problemen, waarin de zusjes
Brigitte, Florence en Pierette een
hoofdrol spelen De meisjes hebben de
gewoonte om voor hun trouwen zwan
ger te raken en dat geeft de nodige kon-
sternatie binnen het gezin Overigens
gebruikt Thomas dit gegeven eerder als
een komische kapstok om zijn verhaal
rond dit gezin dan op te kunnen hangen.
Daar slaagt hij voortreffelijk in. Ver
pakt in subtiele beelden tekent hij de
hoofdpersonen met al hun eigenaar
digheden uit en ook al blijft hij soms wat
teveel aan de oppervlakkige kant, ner
gens wordt de film saai of vervelend.
WASDAG
Onder het motto: ,,Wie wat.be
waart, heeft wat" organiseert de
Provinciale Utrechtse Electriciteits
Maatschappij (de PUEM dus;
binnenkort een gloednieuw
wasprogramma voorde Utrechtse
huisvrouwen en -mannen, die
gewoontegetrouw op maandag
hun wekelijkse was plegen te
doen, al dan niet met de witter-
dan-wit makende afwasmiddelen,
met of zonder de schaamknop
van Gerard de Lange.
De tweehonderd duizend af
nemers van de steeds duurder
wordende electriciteit der PUEM
hebben een keurige bijsluiter ont
vangen, waarin het nieuwe was-
schema wordt ontvouwd. Kijk,
zegt de Puem, heel bezorgd, al
lemaal op maandag wassen, dat
kan niet. Daar komen brokken van,
want dat kunnen wij als leveran
ciers niet bijbenen. Laten we met
z'n allen nou verstandig zijn en het
een beetje beter verdelen. Vol
wassenen onder elkaar nietwaar?
Dat moet toch kunnen?
Als uw achternaam met de letter
A tot en het K begint, dan mag u
volgens de Puem uw was doen op
maandag, woensdag en vrijdag.
Begint uw achternaam met de
letters L tot en met Z, dan moet u
genoegen nemen met het doen
van de was op dinsdag en don
derdag. Afgezien van het feit. dat
de letters L tot en met Z ernstig
worden benadeeld door die ene
dag verlies, lijkt het me een uitste
kend idee, ook al zijn er ook men
sen, die op zaterdag of zondag de
was doen en lak hebben aan
vastgeroeste tradities.
Want wat gaat er straks ge
beuren? Het sociale leven wordt
vernieuwd, verrijkt door deze
OH als een pré-historische King Kong in gevecht met woedende hor
zels
Niemand zal durven beweren, dat Pi-
cha's uitbeelding van de evolutie
theorie bepaald „historisch verant
woord" is, maar het gemak, waarmee
hij situaties en ontwikkelingen aan de
basis van ons wankele bestaan duide
lijk maakt, is soms verbazingwekkend
knap in haar eenvoud. En in dit kader
zal het ook niemand mee verbazen, als
de pré-historische „Heil Hitier" groet
weerklinkt op het moment, dat de ver
zamelde mensheid door OH opgeleid,
onder leiding van OH's tweelingbroer
AH de wereldheerschappij overneemt.
Picha en zijn medewerkers schetsen
ons een verbazingwekkende, nooit
eerder zo uitgebreid beschreven pré-
historische wereld, soms betoverend
en magisch. Ludiek afgewisseld met
hedendaagse elementen, die het satiri
sche karakter van „The Missing Link"
op uitbundige wijze illustreren èn ac
centueren
Zoals in die kostelijke scène met de
draak, die moeilijkheden heeft met de
juiste uitgang voor zijn vuurspuwerij.
Een niet onaardige draak, die temidden
van de woestijn een kostbaar meer be
waakt en tegen OH bromt, als deze do
delijk vermoeid en dorstig uit het
oliemeer wil drinken „Pas op knaap,
dat is drakenvoedsel Dat spul is kost
baar en schaars!"
Of - en dan zitten we helemaal aan
het andere eind van de wereld - de
scène met de forse Skandinavisch
grommende wezens, die aardige zeeh-
ond-achtige wezentjes doodknuppelen
en waarin OH in zijn onvoorspelbare
hervormingsdrift als een soort „Green
Peace" onbedoeld letterlijk en figuurlijk
de kachel aanmaakt met dit akelige
stelletje
,The missing link" zit vol van dit soort
kleine en grote grappen. Beter nog: het
is één doorlopende grap over wat men
nu het hoogste wezen van de be-
schavingstrap pleegt te noemen
Maar de mens is een onvolwassen
mislukkeling, een verachtelijk wezen,
dat op onverantwoorde wijze omspringt
met toevallig verkregen kennis, vinden
alle andere dieren, die tenslotte in de
„heilige" veroveringsoorlog onmisken
baar het loodje moeten leggen Waarna
de vreedzame „Nee-kwab" z'n laatste
adem uitblaast en toe moet geven, dat
de oorlog een hel is.
Tja. En evolutie-theorie of niet. naast
het Jonas-in-de-walvis-avontuur ont
breekt ook het paradijs niet in deze
wonderlijke wereld uit de vroegste oer
tijden. Als OH het paradijs binnenwan
delt houdt de toeschouwer reeds de
adem in: het gaat mis! En inderdaad.
OH plukt achteloos een appel van de
eerste de beste boom en gooit ge-
dachtenloos de halfopgegeten vrucht
voor de voeten van Eva, die een hapje
neemt. Ook hier is het weer de missing
link die de geschiedenis verandert en
de toornige stem uit de hemel is tegen
OH even onverbiddelijk als tegen Adam
en Eva. ..You too!" buldert Zijn stem.
..get out!"
Het zijn allemaal maar kleine stukjes
uit deze meer dan anderhalf durende
film. Stijlbloempjes, die de amusante
stijl van Picha kenmerken. Talrijk zijn de
schitterende kreaturen, passend in Pi-
cha's geheel eigen evolutie-theorie.
Kreaturen die agressief zijn, aan
doenlijke wezens soms. Maar steeds
een wezenlijk onderdeel vormend van
het kleurrijke verhaal. Kreaturen. die
eigenlijk waren voorbestemd deze we
reld te beërven, maar net als Adam en
Eva werden verjaagd uit hun paradijs.
Om door de nieuwe mens op kundige
wijze afgeslacht en vernietigd te wor
den Want dat moet duidelijk zijn: Pi-
cha's film brengt méér dan pretentie
loos amusement, ook al kun je de film
heel goed als zodanig ondergaan.
Deze Belgische tekenaar is een be
gaafd kunstenaar, die het medium te
kenfilm uitstekend beheerst Samen
met verschillende top-cartonisten is
naar het oorspronkelijke verhaal van
Picha, Jean Collette en Pierre Bartier
een fraaie film gemaakt waarbij ook de
muziek een wezenlijke rol speelt Het is
met name de Engelse popzanger Leo
Sayers, die met aantrekkelijke songs
het filmverhaal méér kleur geeft. En op
zich is dat al een genoegen om naar te
luisteren. „The missing link", een aan
bevolen Kerstpremière.
(Euro, niet voor al te jeugdige be
zoekers. 95 minuten).