„The Messiah" van Handel op 23 dec. inde Joriskerk JazzformatieWASOzondag opnieuw in ,,De Hakhorst" Muziek in de komende week DONDERDAG 11 DECEMBER 1980 I leusder hrant gevarieerd allerlei 7 der van zijn studie koordirektie aan het Amsterdamse Sweelinck- conservatorium, een scriptie ge schreven heeft over de aria's in the Messiah, vertelt hoe Handel be paalde aria's meermalen heeft herschreven, waarschijnlijk heeft aangepast aan het voor een be paalde uitvoering beschikbare stemmenmateriaal Zo wordt van de aria ,,He shall feed his flock" (Hij zal als een herder zijn kudde weiden) het begin meestal gezon gen door de alt. het tweede deel door de sopraan. In eerste instan tie schreef Handel het echter voor sopraan alleen, maar ook is een complete alt-versie bekend Niet alleen van ..He shall feed his flock" maar ook van andere aria's zoals de bekende alt-aria ,,He was despised and rejected of men" (Hij was veracht en van mensen verlaten) heeft Handel andere versies geschreven Dat doet de uitspraak, dat elke uitvoe ring van de Messiah een andere moet zijn, niet meer zo vreemd zijn, immers er moet steeds een keuze gemaakt worden. Er kan over de komende uitvoe ring van the Messiah nog veel meer gezegd worden, voor ditmaal alleen nog, dat in de pauze, terwijl velen zich voor een kopje koffie in de richting van de Gerfkamer zul len spoeden, elders in de kerk door Jan Luth op het positief-orgel het orgelconcert in F groot opus 4 nr. 5 van Handel zal worden gespeeld, begeleid door een klein orkest. De orgelconcerten van Handel zijn geschreven om ze in de pauzes van zijn oratoria te spelen. In de St. Joriskerk is dat mogelijk. The Messiah van G.F. Hèndel: op dinsdag 23 december 's avonds om 8 uur in de St. Joris kerk door de Chr. Oratoriumver eniging Hosanna uit Spaken burg-Bunschoten onder leiding van Jannes Munneke! ZATERDAG 13 DEC.: KERSTLIEDAVOND IN DE FLINT DE SOLISTEN Aan het concert van Hosanna in de St. Joriskerk op 23 december zullen behalve de ongeveer 120 koorleden de solisten Wouter Goedhart, Wout Oosterkamp, Jard van Nes en Christine Harvey meewerken, evenals de organist Jan Luth. terwijl leden van het Ne derlands Radio-orkest voor de in strumentale begeleiding zullen zorgen. De solisten hebben ieder voor zich een goede staat van dienst. De tenor Wouter Goedhart bij voorbeeld zong dit jaar de titelrol bij de wereldpremière van Peter Schat's opera ,,Aap verslaat de knekelgeest" tijdens het Holland Festival, treedt regelmatig bij de Nederlandse Opera Stichting en voor de radio op. Wout Ooster kamp, bas-bariton, treedt regel matig met het Residentie Orkest op. evenals met het Brabants Or kest, zong in 1979 één van de hoofdrollen in de door de AVRO uitgezonden opname van La Ca- listo o.l.v. Kenneth Montgomery. De alt-mezzo Jard van Nes, aan wie in 1978 op het 25e Internatio naal Vocalisten Concours in 's Hertogenbosch de Buma-prijs en de prijs van de stichting Vrienden van het Lied werd toegekend, treedt herhaaldelijk voor de radio op, werkt zowel in binnen- en buitenland veel aan concerten mee. Christine Harvey, die uit Ca nada afkomstig is, heeft in ons land naam gemaakt door optredens met Nederlandse Bachvereniging in Naarden en de Nederlandse Opera Stichting, in het buitenland o.a. door de uitvoering - in de Grosze Festhalle te Salzburg - van de Messiah samen met het Münchener Bach-koor en-orkest onder leiding van Karl Richter Ze trad ook op met andere internatio naal bekende dirigenten als Mario Bernardo, Marinus Voorberg, Hein Jordans, Nicolaus Harnoncourt en Peter Kuschnig De organist Jan Luth, die bin nenkort als opvolger van Jan Wit aan het Instituut voor Hymnologie van de Rijksuniversiteit in Gronin gen zal worden benoemd, is een groot kenner van de kerkmuziek en de liturgie. Samen met Jannes Munneke staat hij er borg voor, dat de uit voering van the Messiah zo authentiek mogelijk zal plaatsvin den. Jannes Munneke: „het orato rium zal worden uitgevoerd zonder coupures, dus met de herhalingen, de solisten krijgen de gelegenheid om versieringen te maken." Hij bedoelt er mee dat de vrijheid die de solisten in the Messiah traditio neel hebben tot een stukje im provisatie aan het slot van hun soli door hem wordt geëerbiedigd, hoewel die improvisaties het werk van de dirigent er natuurlijk niet gemakkelijker op maken. Maar de uitvoering wordt er wel levendig door In de dagen rond het kerstfeest wordt veel gezongen, klinken op tal van plaatsen de vaak al eeuwen oude liederen, waarin de geboorte van het kerstkind wordt bezongen. In the Messiah komt die geboorte niet rechtstreeks aan de orde, meer de profetieën, die daaraan voorafgingen. Maar toch past die Messiah ook in de kersttijd, omdat geboorte, le- De 35e Kerstliedavond die door de zanggroep Het Nederlandse Lied wordt georganiseerd wordt zaterdag 13 december gehouden, weer in de Stadshal van De Flint, die ook dit jaar weer versierd zal zijn. in samenwerking met het Creatief Centrum De Hof. Voor de eerste keer zal de Kerstliedavond worden geleid door de opvolger van Renske Nieweg, Kees Velt huis. leder die graag zingt en/of een instrument zuiver kan bespe len is weer welkom om zich voor te Colin Carr. AMERSFOORT - „Het is de eerste keer, dat Hosanna het oratorium „the Messiah" in de Joriskerk brengt", zegt dirigent I Jannes Munneke als we met hem en de heer P. Koelewljn van het comité culturele manifesta ties St. Joriskerk praten over de uitvoering die de Chr. Orato riumvereniging Hosanna uit Spakenburg-Bunschoten op 23 december zal geven. Reden voor de heer Koelewijn om te zeggen: „het is ook weieens tijd dat de leden van Hosanna dit werk 10 kilometer in een be hoorlijke kerk kunnen uitvoe ren." Het is eigenlijk verwonderlijk, dat het Hosanna-koor nauwelijks in Amersfoort optreedt, dat het, behalve voor een radio-opname of om medewerking te verlenen aan een bondsdag van een of andere christelijke organisatie nog niet in de St. Joriskerk is geweest. En dat terwijl men volgend jaar november het 75-jarig bestaan zal vieren. Die viering zal gepaard gaan met de uitvoering van ,,Qn Deutsches Requiem" van Brahms in de Ma- ranathakerk in Spakenburg, een kerk, die-en daar slaat de uitlating van de heer Koelewijn op - voor uitvoeringen als van „the Mes siah" nu niet het meest geschikt is. THE MESSIAH: 20 MAAL DOOR HOSANNA Hosanna heeft zich met „the Messiah", het oratorium, dat men nu zeker al zo een twintig keer heeft uitgevoerd - voor de leden is de uitvoering op 7 december 1968 in het Concertgebouw in Am sterdam nog altijd een hoogtepunt - een landelijke bekendheid ver worven. En terecht. Jannes Munneke, leraar muziek aan de Gereformeerde scholen gemeenschap en daarmee ver bonden Pedagogische academie in Amersfoort, die nu ruim een jaar dirigent van Hosanna is, noemt the Messiah „een werk, waarin ze zich helemaal kwijt kunnen." Hij vertelt, dat Hosanna pas on der leiding van de heer J. Coljé, die van 1946 tot 1966 de dirigeerstok voërde, van een koor-uitgroeide tot een oratoriumvereniging, in 1955 voor de eerste maal the Messiah in Spakenburg uitvoerde, dat toen in 1966 de heer Coljé om gezond heidsredenen plotseling een streep onder zijn werk moest zet ten Anton Krelage, de bekende di rigent van het Omroepman- nenkoor, bereid was, slechts en kele weken voor het traditionele Messiah-concert, de leiding over te nemen. Hosanna - in november 1906 opgericht door eenvoudige men sen uit het toen nog overwegende vissersdorp Spakenburg, die er behoefte aan hadden om met el kaar eenvoudige geestelijke liederen te zingen - is nu een be kende oratoriumvereniging, niet in het minst door de radio-optredens, zoals vorig jaar tijdens de viering van het 55-jarig bestaan van de NCRV. Behalve the Messiah heeft Hosanna concerten gegeven van „Die Schöpfung" van Hayden, „der Tod Jesu" van Graun, „der Tag des Gerichts" van Telemann, terwijl nu - het is reeds gezegd - „Ein Deutsches Requiem" van Brahms in studie is. Christine Harvey ven, lijden, sterven, opstanding en hemelvaart één geheel vormen, de komst van de messias niet los ge zien kan worden van zijn sterven, waarmee de zonde der wereld weggenomen wordt. Terwijl het ondenkbaar is een Mattheus-pas- sion in de kersttijd uit te voeren, kan the Messiah het hele jaar door worden uitgevoerd, is dit oratorium niet aan een bepaalde periode ge bonden. Misschien is daarvoor il lustratief. dat Handel haar com poneerde - in slechts 24 dagen - tussen 22 augustus en 14 sep tember 1741in de periode van het kerkelijk jaar dus waarin de kerk zich bezint op de goddelijke drie- eenheid. Maar de eerste uitvoering vond pas in de paastijd van 1742 plaats, in het Ierse Dublin op een liefdadigheidsconcert voor een vondelingentehuis. ELKE UITVOERING EEN ANDERE Jannes Munneke, die in het ka- De viermansformatie WASO, aanstaande zondag opnieuw In „De Hakhorst". LEUSDEN - De Belgische jazz formatie „WASO", die nog niet zo lang geleden met veël succes optrad In het eetcafé „De Hakhorst" is daar aanstaande zondag opnieuw te be zien en te beluisteren. Tussen half drie en half zes zijn de WASO-muzi- kanten in het eetcafé, waar zij op 1 november jongstleden hun jongste elpee lanceerden. De groep „WASO" is een viermans formatie. Koen de Cauter bespeelt viool, klarinet, sopraansax en gitaar, terwijl hij ook nog zingt. Aan de sologi taar Fapy Lafertin, terwijl de begeleidingsgitaar bespeeld wordt door Vivi Limberger. Michel Verstraeten ten slotte is te vinden aan de contrabas. WASO is afkomstig uit België en heeft zich een internationale reputatie weten te verwerven met een repertoire dat enerzijds is opgebouwd uit stukken en stijl van de zogenaamde Hot Club de France Jazz la Django Reinhardt en anderzijds in de sfeer van de Tzigane en Flamengo. WASO is begin 1975 als kwartet geformeerd door Koen de Cauter en staat bekend als één van de meest swingende jazz-formaties. WA SO oogstte veel bewondering en suc ces op jazz-festivals in binnen- en buitenland. Ook in jazz-clubs. jon gerencentra, o.a. de Melkweg in Am sterdam en op de Vondelpark-concer ten is WASO een graag gezien en ge hoorde gast Koen de Cauter, bezielend leider van WASO speelde in de G.U.N.O. Jazz Band en formeerde 'n kwartet met o.a. Rudi Ballieu. Van 1969 tot begin 1975 speelde Koen in de zigeuner-formatie de Piotto's. Als flamengo-gitarist was hij leerling van Manitas de Plata. Fapy Lafertin heeft van kindsbeen af gespeeld in zigeunerorkesten en zich allengs opgewerkt tot één van de beste zigeunerjazzgitaristen van Europa. Voorheen leidde hij zijn eigen groep De Fapyano's. Vanaf de oprichting in 1975 is Fapy de virtuose solo-gitarist van WASO. Vivi Limberger heeft eveneens car rière gemaakt in een aantal zigeuner- jazz-formaties en is behalve bege- leidings-gitarist ook nog zanger, pianist en bassist Ook Vivi maakte destijds deel uit van de Piotto's en is sinds 1975 in het goede gezelschap van WASO Michel Verstraeten is afkomstig uit de Belgische jazzscene en speelde in een half dozijn gerenommeerde groepen in zijn land, o.a. de Cotton City Jazz Band. Michel trekt eveneens sinds 1975 aan de snaren in het WASO-gebeuren „WASO" heeft 3 LP 's gemaakt waarvan één in België „Live at Grin go's", één met de Franse zanger Jac ques Mercier en de laatste „Live in La ren". De toegangsprijs voor het drie uur du rende optreden bedraagt 5,-. Het eetcafé „De Hakhorst" is aan het einde van de Noorderinslag te vinden aan het adres Waarden 25a. Wout Oosterkamp De Chr. Oratoriumvereniging Hosanna o.l.v. Jannes Munneke tijdens ,,55 jaar NCRV" in Hilversum Flint, om 20.15 uur. DONDERDAG 18 DEC.: GE- REF. KAMERKOOR EN A.J.O. In de muziek van Marc-Antoine Charpentier (ca. 1637-1704) vin den we een vermenging van de stijlen van zijn leermeester Giacomo Carissimi (eenvoudig van structuur, statisch, soms plechtstatig) en van Lully (hele maal Frans, feestelijk met vooral aandacht voor het woord). Zijn opera's horen we bijna nooit, zijn kamermuziek nog minder, en de toneelmuziek bij stukken van Mo lière en Corneille horen we al even zelden. Wel horen we nog wel eens wat van zijn kerkmuziek, en dan vooral het Te Deum en de Messe de Minuit. Het is deze laatste mis, geschreven door de kerstnacht, die het Gereformeerd Kamerkoor donderdag 18 decem ber in De Brug zal uitvoeren. Charpentier heeft de mis ge schreven op basis van een aantal in zijn tijd bekende keistliedjes, waarvan sommige ook ons niet onbekend in de oren zullen klin ken. Het Gereformeerd Kamerkoor laat de uitvoering van de Messe de Minuit voorafgaan door kerstlied zettingen van Henry Lawes, Jo- hann Crüger en Huge Distier Het Amersfoorts Jeugdorkest vervolgt dan met Con Spirito en Fuga uit Musique pour faire plaisir van Herman Strategies Daarna de eerder genoemde Messe de Mi nuit. Behalve het Gereformeerd Ka merkoor en het AJO (dat ook de begeleiding van de Messe de Mi nuit verzorgt) werken aan dit con cert mee Maria van der Slikke (sopraan). Elize de Broekert (sopraan), Delia van Schaik (alt). Herman van Kerhof (tenor), Fran ke Dol (bas) en Jan Luth (orgel). Jannes Munneke heeft de leiding. VRIJDAG 12 DEC.: STUDIO LAREN De Werkgroep voor Oude Mu ziek „Joannes Tollius d'Amor- forte" presenteert vrijdag zijn tweede concert van, dit seizoen, een optreden door de groep Studio Laren met het programma Can terbury Tales. In de tweede helft van de veer tiende eeuw schreef Geoffrey Chaucer zijn Canterbury Tales, 24 verhalen, verteld door pelgrims, onderweg naar het graf van bis schop Thomas a Becket in Can terbury De verhalen geven een prachtig beeld van het leven in En geland in de tweede helft van de veertiende eeuw. Studio Laren zal op zijn manier proberen ons een beeld te geven van West-Europa in de tijd van Chaucer. Muziek en verhalen uit de Middeleeuwen gerangschikt zoals Chaucer dat deed: in een logement komen de pelgrims samen; op hun lange tocht onderhouden zij elkaar met muziek en oude verhalen. Het programma bevat muziek uit de veertiende eeuw, op enkele uit zonderingen na, sommige zijn ouder (bijv lam dulcis venita, uit de 10e eeuw), sommige nieuwer (bijv. liederen uit het Antwerps Liedboek, dat in 1544 verscheen). Floris Rommerts zingt de liede ren, Donald de Marcas draagt de verhalen voor, de instrumenten, worden bespeeld door Marijke Ferguson (blaasinstrumenten), Piet Brummer (luit) en Jan Gooris- sen (strijkinstrumenten). Michiel Otten verzorgt de belichting. Vrijdag a.s., om 20.15 uur in de Gerfkamer van de Sint Joriskerk. bereiden op het Kerstfeest met het zingen en spelen van oude en nieuwe Kerstliederen. De muziek (voor maar 2,-) en toegangs kaarten kunt u het beste nu al ha len bij De Flint; u bent dan van een plaats verzekerd en kunt de liede ren thuis eens doorspelen. Zaterdag in de Stadshal van de Flint Om 19.30 uur begint het. maar aan de bespelers van een instrument wordt verzocht al om 19.00 uur met lessenaar en in strument aanwezig te zijn. DINSDAG 16 DEC.: U.S.O. MET COLIN CARR, CELLO Dinsdag 16 december kunnen we in de Stadshal van De Flint kennismaken met een fenomeen, de in 1957 geboren Engelse cellist Colin Carr Toen hij 17 jaar oud was, won hij de United Kingdom Soloist Prize, in 1976 trad hij in het kader van het Holland Festival voor het eerst op in het Concertge bouw in Amsterdam. Naar aanlei ding van dat optreden werd hij één van de ontdekkingen van dat fes tival genoemd. Dinsdag zal hij so leren in het celloconcert van Dvo rak. Het Utrechts Symfonie Orkest speelt vooraf de Ouverture Co- riolan van Beethoven en Mozart's symphonie KV 550 tot slot Diri gent is de Tsjech Bohumil Gregor. Hij werkt veel in Nederland, zowel als dirigent van concerten als van producties van de Nederlandse Opera Stichting Dinsdag 16 de cember in de Stadshal van De

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 7