„Kinderen leren niet voldoende met konflikten om te gaan iüi 33 Geu Visser, onderwijs medewerker Stichting Vredesopbouw: UITEINDELIJK DECEMBER 1980 nenbom, daarvan kunnen ze nach ten wakker liggen; laat ze in plaats daarvan een strip tekenen over ruzie. Natuurlijk moet je ge sprekken over oorlogsgeweld niet buiten de school houden, maar direkt beginnen over kernwapens is niet aan te bevelen. Dergelijke immense problemen kunnen vol wassenen al niet of nauwelijks aan, wat kan een kind dan? Kennis en inzicht kunnen er wel zijn, maar de vaardigheden ontbreken nu eenmaal. Voorkomen moet wor den dat kinderen een apatisch ge voel van onmacht blijven houden. Vredesopvoeding is geen opvoe ding tot angst en apathie." UTRECHT - „Volwassenen zijn te veel geneigd be staande problemen voor de kinderen te verdoezelen of uit de weg te ruimen. Kinderen leren daardoor niet voldoende met konflikten om te gaan; ze raken niet gewend tegen stellingen op een vreedzame en rechtvaardige manier op te lossen." Het vredesonderwijs, dat steeds meer bekendheid krijgt in het Nederlandse onderwijsveld, geeft het kind een kans. Geu Visser, onderwijsmedewerker van de Stichting Vre desopbouw in Utrecht, toont met een voorbeeld uit de alledaagse praktijk aan wat zijn organisatie beoogt met vredesopvoeding: „Een konflikt kan al ontstaan wanneer het ene kind wil kijken naar een natuurfilm op het eerste net en het andere naar een popprogramma op Nederland 2; zeker wanneer geen tweede televisie-toestel of een vi deo-recorder voorhanden is en ook niet bij de buren geke ken kan worden. Ouders komen meestal direkt tussenbei de en ontnemen kinderen zodoende de gelegenheid zelf wat te regelen. De kinderen moeten juist gaan ervaren dat konflikten ook met praten zijn op te lossen, onderling en zonder de hulp van vader of moeder. Je hoeft niet altijd op de vuist te gaan." DOOR JAN KAS Vredesopvoeding is geen mo deverschijnsel van de laatste ja ren. Ene Herman Molkenboer riep reeds in 1890 onderwijsgevenden en in onderwijs geïnteresseerden op, een bijdrage te leveren aan het ..toekomstig geluk der mensch- heid" De gedachte dat verbete ring van het onderwijs een maat schappij van broederschap, liefde en vrede zou creëren klonk in het begin van de twintigste eeuw door in de opvattingen van bekende on derwijskundigen als Kees Boeke. Jan Ligthart en Cor Bruyn. en in het buitenland met name Maria Mon- tessori Pas door toedoen van in de jaren zestig opgerichte instan ties als Vredesopbouw. het Inter kerkelijk Vredesberaad en het Ne derlands Instituut voor Vredes vraagstukken kreeg het onderwijs aandacht voor de vredesopvoe ding. BEPERKT De commissie ..Vrede, Veilig heid en Defensie" van de Algeme ne Bond van Onderwijs Personeel schrijft in haar onlangs verschenen rapport ..Met het oog op onze veiligheid" dat een zeer beperkt aantal scholen en een minderheid van docenten inzichten en strate gieën hebben ontwikkeld om vre desopvoeding in het onderwijs ge stalte te geven. De ABOP-com- missie: ..Er zijn vele docenten die de noodzaak onderkennen van meer aandacht voor de vredes- problematiek op school en niet we ten hoe ze dat moeten doen, maar er zijn ook nog steeds mensen in het onderwijs, die er vierkant tegen zijn." STICHTING Eén van de instanties die zich ervoor beijveren dat vredesop voeding een erkende plaats krijgt in het onderwijs is de Stichting Vredesopbouw. een gedeeltelijk door het ministerie van cultuur, re creatie en maatschappelijk werk gesubsidieerd centrum voor in formatie en vorming op het gebied van vredesvraagstukken. De stichting verzet zich tegen de meest algemene omschrijvingen van het begrip ..vrede": ..een toe samenleving met een negatieve vrede Niet alleen tussen staten en systemen, maar ook tussen indivi duen en groepen kan een toestand van negatieve vrede heersen. Wat wij willen is een positieve vrede, dat wil zeggen dat de samenleving zodanig geordend is, dat de rech ten van de mens gewaarborgd zijn en worden uitgevoerd. Veiligheid, gelijkwaardige ontwikkeling en so ciale rechtvaardigheid staan cen traal." Wordt Vredesopbouw dan ge vormd door idealisten? „Nee. een wereld met een positieve vrede is geen paradijselijke wereld. Inte gendeel. er bestaan nog steeds konflikten en strijd, want deze ho ren bij het menseliik leven. Waar het om gaat is. dat deze konflikten op een andere manier opgelost worden Wanneer partijen die bij een konflikt betrokken zijn geraakt. van belevingen in mikro-situaties (de onmiddellijke omgeving zoals straat, school en speelplaats) en komen geleidelijk tot een ruimere wereld-oriëntatie met als doel maatschappelijke (demokrati- sche) en mondiale vorming. We hebben het vermoeden dat dit laatste slechts in de hoogste klas sen van de basisschool aan de or de zal komen en dan nog slechts summier." Vredesopbouw ziet opvoeden als kinderen voorbereiden op hun volwassen bestaan, op het vol waardig lid zijn van de samenle ving. „Als ouderen mogen we niet van de kinderen verwachten, dat zij zich inzetten voor zaken waar toe ze niet in staat zijn. De op voeder moet dus de opdracht „vrede" konkreet en praktisch ma ken. We moeten zoeken naar we gen en middelen waarmee kinde- ,,De opvoeder moet zoeken naar wegen en middelen, waarmee het kind zelf in zijn eigen wereld naar vrede kan werken". stand zonder oorlog". Uit het con cept voor het didaktisch handboek, dat de stichting begin volgend jaar uitgeeft „Vrede is dan het tegen overgestelde van oorlog. Zodra de oorlog afgelopen is. is het vrede, maar gedurende die oorlogspauze schildert men elkaar nog regelma tig af als vijand en daarbij is drei gen met geweld nog de gewoonste zaak van de wereld. Anderen ko men tot omschrijvingen als „een goede verstandhouding tussen mensen" of „in harmonie leven" en men heeft dan een soort aards paradijs voor ogen POSITIEF Vrede is in de opvattingen van Vredesopbouw noch het één noch het ander. „Vrede is meer dan het tegenovergestelde van oorlog Vrede is een verhouding tussen individuen, groepen, staten en systemen, waarin konflikten of te genstellingen zonder geweld op gelost worden Een samenleving waarin geen oorlogsgeweld aan wezig is maar waarin geweld en onderdrukking blijven bestaan en waarin de rechten van de mens niet geëerbiedigd worden, is een het konflikt als een gemeen schappelijk probleem zien. dat door overleg en samenwerking opgelost moet worden, dan is een eerste stap op de weg naar een positieve vrede gezet. Deze eerste stap is erg belangrijk, is niet geba seerd op dreiging, maar op over reding; verzoening, het vermin deren van de verschillen en het verbeteren van begrip voor elkaar worden als middelen gebruikt." Voor Vredesopbouw is er geen reden in pessimisme te vervallen. .In de wereld zijn de verhoudingen tussen de mensen vastgelegd in strukturen Strukturen bestaan uit mensen en hoewel ze meer dan een optelsom van mensen en ei gen wetten hebben, geloven we dat ze ondanks alles veranderbaar zijn. omdat ook mensen zichzelf kunnen veranderen. Alleen in dit voorzichtig optimistische per- spektief zal vredesopvoeding een plaats kunnen krijgen VOORBEREIDEN Het concept-didaktisch hand boek hanteert voor het basison derwijs als algemene regel voor vredesopvoeding: „We gaan uit HOUDING In het vredesonderwijs gaat het nooit om louter kennis van een be paald thema. „Vooral kenmerkend is de vorming van houdingen, waarvoor kennis slechts éën van de voorwaarden is. Het gaat meer om wat er in het totaal van een les gebeurt dan om een eindresultaat. Het opwekken van de bereidheid met konflikten en vooroordelen om te gaan is uiterst belangrijk." Het kind is de spil waarom het vredesonderwijs draait. Geu Vis ser: „In het verleden is de pro blematiek van oorlog en geweld door de ouderen te veel vertaald naar de kinderen toe. Vredesop voeding, dat kinderen voorbereidt op de maatschappij, dient uit te gaan van de gedachtenwereld van die kinderen. Zij moeten op die manier bewust gemaakt worden dat een goede verhouding ten op zichte van vredesvraagstukken noodzakelijk is. Vrede, de posi tieve vrede, is een proces waarin we ons volop bevinden, een pro ces ook waaraan we verder kun nen bouwen." LEERKRACHT ren zelf in hun eigen wereld naar vrede kunnen werken. Opvoeding streeft ernaar om in de kleine kin derwereld al oefenmomenten te zien voor de latere grote-men- senwereld. Een opvoeding die dit aspect buiten beschouwing laat. bereidt de mensen onvoldoende voor op de taken waar ze als vol wassenen tegenover komen te staan." HOOP Onderwijsmedewerker Geu Visser. „Het perspektief van de hoop moet in de gehele opvoeding een belangrijke plaats innemen Het kind moet leren zien dat situa ties veranderbaar zijn door er wat aan te doen; in de eigen omgeving moet dat worden aangegeven. Thema's voor het vredesonderwijs moeten worden gezocht in de be levingswereld van het kind. binnen het machtsbereik. Het vredeson derwijs moet het kind geen gevoel van onmacht geven in de zin van „ik kan er toch niets aan doen" Het kind moet niet de idee krijgen dat het de schuld is van alles Kin deren in een eerste klas moet je niet lastig vallen met de neutro- Vredesopbouw richt zich in de eerste plaats op de leerkrachten Visser: „Zij kennen de omgeving en de problemen van het kind Over de schouder van de leerkracht kijken we naar het kind. Leerkrachten moeten inzien hoe vredesonderwijs kan doorwerken in alle vakken en in de hele manier van lesgeven. Zo'n proces moet niet dwingend worden voorge schreven; dat zou in strijd zijn met de uitgangspunten. Vredeson derwijs kan niet worden gegeven volgens een vaste methode. „Vandaag hebben we vredeson derwijs, doe je boekje maar open. bladzijde zoveel, nee. dat kan niet." De leerkrachten moeten zich volgens Visser ook bezinnen op de situatie binnen de school. „Zij moeten zich onder meer afvragen in hoeverre hun eigen houding te genover het kind in strijd is met wat het kind wordt geleerd, in hoeverre de school vredesvijandig is. In een sfeer van competitie en con currentie kan moeilijk effektief een discussie over een onderwerp als jaloezie op gang worden gebracht. De hele kwestie van becijfering zou doorgelicht kunnen worden. Lezen is niet alleen een schoolvak, ook belangrijk is welke formatie een leesboek verschaft. Vragen kunnen er door vredesopvoeding ook komen over rekensommen over winst en verlies. Ook dat heeft vervolg op pagina 7

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 20