Eerst de Napolitaanse zien, of wachten op een Playmobile Kerstgroep? KEllST 'Al, UITEINDELIJK DECEMBER 1980 Waarop is het wachten? Het wachten is, naar ik vrees, op een kerstgroep van Playmobile. Of van Lego mis schien, maar dat is om het even. Want was het niet ir. Lego, die onlangs een bedrag van niet minder dan één miljoen Nederlandse guldens uitloofde voor degeen, die een nieuw, door Lego te fabriceren speelgoed weet uit te vin den? Wie het ook gaat doen, een uitvoering van het kerst gebeuren in deze vorm gaat er komen. En misschien is dat nog niet eens zo heel erg ook. Bij ons thuis leek het stalletje aanvankelijk nog het meest op een chalet Een chalet met een rieten dak en aan de voorzijde houten hekjes, die het idee van een ve randa gaven Te luxe dus, veel te luxe. Een te nabij hangend kerstboomkaarsje reduceerde dan ook op kwade dag het pompeuze bouwsel tot een ge past onderkomen voor de heilige familie. Het rieten dak ging geheel in rook op en de geblakerde hou ten hekjes accentueerden schrij nend het hardboard-karakter van de achterzijde van de stal. De daarop dóór iïiGêuêr aange brachte handgeschilderde decors bleven steken in een hoop goede wil en weinig vakmanschap. En dus kwam onvermijdelijk de ad vent. waarin het stoffelijk over schot van de stal op een dinsdag morgen naast het vuilnisvat werd geplaatst en vandaar al weer ver dwenen was voor de gemeente- reiniging langs was geweest. Dat moet nu meer dan twintig jaar geleden zijn. Ik herinner mij het gebeuren, omdat toen het startsein werd gegeven voor een uiterst bonte stoet van Jozeffen, herders, kribben en wijzen, die se dertdien bij ons onder de boom de kerstdagen doorbrachten. De oor spronkelijk bij de chalet aange schafte beeldengroep was in de loop der jaren drastisch uitgedund. De nog resterende figuren ver toonden nagenoeg zonder uitzon dering witte plekjes en plekken, als had een besmettelijke ziekte vat gekregen op de deelnemers aan het gebeuren. Maar het waren ge woon de vele tientallen plaatsen waar afgestoten verf onbarmhartig een blik gunde op het massief gips. uit welke materie zowel engelen als kamelen geschapen bleken. GLUTON Daarom mocht echter niet wor den getreurd. De creativiteit had toch al toegeslagen na het ver dwijnen van de oude kerststal. Onder leiding van moeder creëer den wij in het vervolg jaarlijks zelf iets onder de boom. waarbij rots papier, gluton en kunstmos be langrijke ingrediënten vormden De figuren om dit wonderlijke land schap te bevolken, zouden we ook best zelf kunnen vervaardigen, zo luidde de misvatting. En zo on stonden watten-schapen met lu ciferspoten en werd het kindeke te ruste gelegd in een uit gehalveer de wasknijpers opgetrokken knb- beke. Een bevriend beeldend kun stenaar had oog voor het aldus veroorzaakte kinderleed en be loofde voor het volgend jaar een groep voor ons te maken. Toen hij 51 jaar later weerkeerde, was dat in gezelschap van drie terracotta figuurtjes. Erg mooi, maar ook wat erg weinig voor een kerstgroep De vriend bleek het achterliggende jaar slechts tijd te hebben gevon den voor de meest essentiële le den van het kerstgezelschap: Jo zef, Maria en het kind. Maar de belofte dat er jaarlijks uitbreiding van de groep zou plaatsvinden, maakte veel goed. Ondertussen behielpen wij ons met de eigen creaties als aanvulling op het pro fessionele trio, al kwamen de ver houdingen nogal scheef te liggen. Het kind bleek twee schapen groot en Jozef keek met gemak over de jiici i vai i uc i\ai i „CHAOS" Het is er het daarop volgend jaar niet beter op geworden. De be vriende kunstenaar liet het afwe ten en uit balorigheid plaatsten mijn zus en ik het kerstgezelschap daarop temidden van Dinky Toys en Schuco. Dat moet het jaar ge weest zijn, dat het begrip „kerst stal" voor mij geruime tijd syno niem werd aan termen als „chaos". Mijn ouders trachten dat te com penseren door in de kerstvakantie uitvoerige trips langs kerken te or ganiseren. alwaar de kosters voor inrichting van een kerststal hadden mogen zorgdragen Zo heb ik er vele mogen aanschouwen in mijn jongere jaren. De traditionele, met van die gipsen kolossen en als centrale attractie de knfkengel. De wat modernere, waarbij er vaak niet voor werd teruggedeinsd ge durende enige tijd enkele levende schapen in de stal te laten vertoe ven. Of de ultra-moderne, die een paar jaar lang op het marktplein van onze woonplaats verscheen, maar later niet meer, omdat de heilige familie en hun gasten te vaak het slachtoffer van verniel- en roofzucht waren geworden. Nu, ruim twintig jaar later dus, moet ik bekennen met mijn eigen kinderen weinig anders te doen dan mijn ouders met de hunne. Ook bij ons is de huisstal een geïmprovi seerde bende, waar restanten uit oma's stal de aandacht delen met eigen geknipte en geplakte figu ren Het hoofd van de gipsen Jozef is er jaarlijks het middelpunt van een ongelijke strijd tussen zwaar tekracht en Bisonkit. En Jezus kwam er achtereenvolgens op pa pier. gras. stro en karton ter we reld. KLASSIEK Maar ook wij compenseren. De jaarlijkse tochten langs kerken met kerststallen genieten in kleine kring reeds een zekere faam, al blijft het moeilijk de jongste er van te overtuigen dat al dat schoons niet in de zomermaanden valt te bewonderen. Nog steeds blijkt de klassieke kerststal te bestaan en onverminderd is de knikengel dé attractie voor kinderen. Ook de stal met levende schapen, die wij in mijn oude woonplaats opzochten, blijkt nog te bestaan. Alleen heeft de pastor om wellicht begrijpelijke redenen de stal thans voor zijn kerk laten plaatsen in plaats van daarin. Op de markt blijkt de ultra moderne stal nimmer te zijn weer gekeerd. Een overzichtelijk kerstgebeu ren van Playmobile. alle figuren op het juiste formaat, onbreekbaar en gewend aan kinderhanden. Het begon mij, gezien het boven staande, wel te lijken. Want nog steeds komt die associatie met chaos door het hoofd NAPOLITAANS Tot wij vorig jaar, tijdens de ge bruikelijke kerststallen-com- pensatie-tocht in het rijksmuseum ,Het Catharijneconvent" in Utrecht GSiaDGGSG. !"u io Gaaf alIiJG a! VSS! schoons en uit roomse en andere DOOR MARNIX KREYNS verledens te bewonderen, maar rond de kerstdagen staat er een Napolitaanse kerststal opgesteld. En die is zo mooi, dat je al je eer dere associaties bij het aan schouwen van kerststallen thuis en elders terzijde schuift. Een in formatieblad leert dat de uit de achttiende eeuw daterende groep niet minder dan veertig figuren omvat. Twee eeuwen eerder was men, onder invloed van de contrareformatie, begonnen met het creëren van kerstgroepen. Door een beetje in te spelen op de menselijke hang naar pracht en praal hoopte de r.k. kerk de aan dacht van de gelovigen op zich te vestigen en gevestigd te houden. Bovendien bleken de kerstgroe pen uitzonderlijk geschikt voor het geven van aanschouwelijk onder richt, namelijk door belangrijke ge beurtenissen uit het teven van Je zus er een plaats in de tegen. Uiteraard waren het de Jezuïe ten die van deze methode een han dig gebruik wisten te maken, maar - zoals dat nu eenmaal gaat - be hoorde het hebben van een uit voerige kerststal al snel tot de musts van een beetje edelman, en dus trof men de groepen ook aan in tal van paleizen en paleisjes Het informatievel leert verder dat vooral in Napels veel van deze fraaie groepen vervaardigd wer den. De afzonderlijke figuren wer den daar niet door één persoon gemaakt, maar voor ieder onder deel waren er eigen specialisten Kunstenaars produceerden uit klei de koppen, houtsnijders zorgden voor armen en benen. Vrouwen zorgden voor de mooie kleding stukken, terwijl er dan ook nog eens een soort super-specialisten zich onledig hielden met de ver vaardiging van minuscule muziek instrumenten, broden, worsten en andere handelswaar. Dat deden wij dus thuis helemaal verkeerd, alhoewel het ontbreken van een Een Kerststal, nog niet van Lego, maar wat niet is kan nog komen regisseur toch de voornaamste aanleiding tot de chaotische tafe relen moet zijn geweest Het in formatieblad: „Het opstellen van de kribben was het werk van regis seurs, die figuren tot groepen vormden, waarbij zij rekening moeten houden met de karak tereigenschappen van elke figuur en de rol die zij vervulden in het geheel." FUNKTIE Dit laatste was zeer belangrijk, „want men moest voorkomen, dat hun dramatische gebaren in de ruimte verloren gingen. Zij moes ten een funktie vervullen bij het uit beelden van de gemoeds gesteldheid en het verkrijgen van een harmonische compositie". Zo is dat. En bovendien moest rekening gehouden worden met de verschillende hoogtes van de fi guren. Door de kleinere achteraan te zetten en de grotere wat meer naar voren kan een diepte-effect worden bereikt, dat het geheel nog betovender maakt dan het al is. Want het is een fascinerend ge heel, daar de Italianen zich niet, zoals wij dat doen, laten beperken tot standaard-toebehoren als ka melen, ezels, herders, wijzen, één os en één ezel. Nee, er draaft een bonte schare volkstypen op. zoals daar zijn de marktkooplui, straat zangers en muzikanten, ge groepeerd in levendige markt scènes en straattoneeltjes. Hierbij echter maakt de educatieve dienst van het museum een kleine kant tekening: „We moeten wel beden ken, dat het volksleven van het 18e eeuwse Napels in werkelijkheid niet zo fleurig was als de kerstkrib ben ons laten geloven. Want on danks het feit dat de figuren met hun karakterkoppen net echt lij ken, hebben we te maken met een geïdealiseerde voorstelling die adel van het „vrolijke en onbe kommerde volk" had. Armoede, ziekte en dood zullen ook toen kind aan huis geweest zijn in de Napo litaanse sloppen", zo meldt het informatiebulletin. Dat mag zo zijn; voor mij maakte de Napolitaanse groep in Utrecht duidelijk wat een kerstgroep wel kan zijn, na jaren van ontmoetin gen met kerststallen, die het wer kelijk niet waren, En dan schijnen er nog mooiere te zijn. De veertig figuren tellende groep van het Catharijneconvent moet oor spronkelijk nog groter zijn geweest en in sommige Italiaanse kerken schijnt men nu nog kerstgroepen met wel honderd figuren te heb ben. Daarbij schijnen vooral de drie wijzen uit het Oosten van een uitzonderlijke pracht en praal te zijn. Maar dat ga ik, met de kinde ren, nog eens bekijken in het Bayerisches Nationalmuseum in München, waar de grootste collec tie kerstkribben ter wereld te vin den is. Ook daar ontbreekt voorshands nog een groep van Playmobile. Hoe lang nog. is de vraag.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 25