illll Van boekrol tot paperback UITEINDELIJK DECEMBER 1980 J." Doekbinders. Dan valt het touw binnen de rug. Ik doe dat nooit. Je vernielt op den duur het boek er mee Kijk maar. Papier is een le vende substantie. Daar moet je re kening mee houden." Zelf gebruikt hij liever geen touw als hij iets in bindt. Wel linnen banden. Behal ve natuurlijk bij het restaureren Daarbij gebruik je zoveel mogelijk de originele materialen." SANSKRIET Voor een aardige anekdote is de heer Van Dungen eigenlijk niet te vinden. Hij gaat waarschijnlijk van de gedachte uit. dat er niets bij zonders is aan het werk wat hij doet. Na enig nadenken herinnert hij zich toch een bijzonder voorval ..Maar dat gaat eigenlijk over m'n werk zelf. niet over anderen. Het is jaren geleden gebeurd Natuurlijk lees je veel als je met boeken om gaat en je weet heel wat over de geschiedenis van je werk. Hoe het boekbinden is ontstaan en dat één van de oudste bindmethodes in het oude Indië werd ontwikkeld Hun taal was het Sanskriet en hoewel ik in de loop der jaren al heel wat verschillende talen onder ogen had gehad, nog geen Sans kriet Werd er een beetje nieuws gierig naar Totdat ik op een gege ven moment een opdracht kreeg om een boek te restaureren: een boek in Sanskriet geschreven, met de vertaling in het Engels op de tegenoverliggende pagina. Nog geen half jaar later kreeg ik een andere opdracht. Ik was stom verbaasd Het was opnieuw een boek in Sanskriet, met nu de Duit se vertaling er naast!" Moeilijke opdrachten? De heer Van Dungen grijnst nu. ,,lk heb één keer een opdracht aangeno men De fotograaf komt bin nen. ,,Geen foto van mij hoor," zegt hij ten overvloede. ,,Waar was ik? Oh ja, ik kreeg een klant en die vroeg me of ik een boekenset van twaalf in het leer gebonden boeken kon restaure ren. De kneep was helemaal ver gaan. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet en ik zei heel overmoedig: ja hoor, dat doe ik wel even. Nou, dat heb ik geweten. Ik heb er wel op zitten zweten! Je moest het leer van de band gooien en daarna helemaal schoonkrabben Dat had ik nooit eerder gedaanHij pakt een stukje leer en laat ons zien hoe dat in zijn werk gaat. Voor de foto's pakt hij de Oude Statenbijbel. Liefdevol. Wijst op het goud. ..Kijk, vakwerk. Echt bladgoud Gaat er niet af. Tegen woordig moet je je adem inhouden anders heb je het weggeblazen voordat je het weet Tot slot demonstreert hij het boekbinden. De fotograaf heeft moeite om hem bij te houden. ..Een kookboekje uit 1900." zegt hij, „moet een nieuwe band om." In een razendsnel tempo meet hij de omvang, snijdt het bordpapier. Boekbinderij anno 1806. Ontleend aan: ,,de boekbinder of volledige beschrijving van al hetgene tot deze konst betrekking heeft' door Hendrik de Haas, uitgave 1806. het linnen en de rug. De antieke kwast uit de verweerde lijmpot komt tot leven in de verweerde handen van de boekbinder. ..Let eens eventjes op m'n handen". Die manipuleren de kwast, draaien hem op een speciale manier ..Dat is ook zo n oud trucje. Door steeds de kwast te draaien blijft de lijm- laag konstant. En in gelijke mate van de kwast afkomen." Drie minuten later is de band klaar. De rest moet later nog. maar dan zijn wij al vertrokken. Boekbinder Van Dungen is be scheiden als wij zeggen bewonde ring te hebben voor dit oude am bacht. Maar zijn ogen spreken an dere taal. En we denken aan wat hij eerder die middag zei: ,.Met dit werk laatje iets achter waar je trots op bent." Als we afscheid hebben ge nomen, horen we buiten de naaimachine ratelen. Katern na katern gebonden tot boekblok. Maar ook dat moet gebeuren. Want de grote machinale bin derijen hebben daér geen tijd meer voor. Zulke kleine oplagen zijn te duur geworden. En die gedachte is misschien toch nog hoopvol voor de toekomst van de zelfstandige handboek binder, zoals de heer Van Dun gen. Met zijn kleine atelier vol hand-aangedreven, energiebe sparende machines Literatuur en handleidingen: Boeken in Nederland, vijf honderd jaar schrijven, drukken en uitgeven Uitgave Grafisch Ne derland 1979. Het boekbindboek, Jan Kiel en Ruud Lóbler Uitgave Cantecleer. 1979. De Bilt Verzamelen is ook een kunst, Onsterfelijkheid in oude boeken, door Jacques den Haan. 1971. Uitgave: Orbit. Amsterdam. De ontwikkeling van het boek door de eeuwen heen, van de vroegste historie tot nu, zou een heel erg boeiend boek kunnen vormen. Dat is hier niet de bedoeling. Wij beperken ons tot een be knopte geschiedenis en zij, die er méér van willen weten, kunnen In de (grotere) bi bliotheken en de universiteitsbibliotheken terecht voor gespecialiseer de boeken over dit onder werp. De lange geschiedenis van het boek is erg interes sant. Het is tevens het le vensverhaal van de schrij vende mens, wiens eerste tekeningen nu nog bewon dering wekken van hen, die de grotten van Lascaux, Font de Gaume, Miramara en an dere heeft bezocht en onder zocht. Al in de vroegste tijden had de mens de behoefte aan schrijven. Het meest bekend zijn de papyrus-rollen gewor den. die met name in Egypte werden ontwikkeld. Voor het vastleggen van de geschiede nis van het volk. de heilige ri tuelen van de staats godsdienst, hadden de Egypti sche priesters materiaal nodig. Naast de hieroglyphen op de muren van hun tempels en py- ramiden werd daan/oor payrus gebruikt, een plant, waarvan de taaie, vezelachtige stengels werden geplet en bewerkt met een lijmachtige substantie tot lange stokken, die aan elkaar werden geplakt. Andere methoden gebruik ten de priesters in het oude In dia Daar werden gedroogde palmbladeren bewerkt om er op te kunnen schrijven en de bladeren vol Sanskriet werden daarna keurig aan elkaar gere gen tot een bundel. Volgens de geschiedkundigen wellicht de eerste vorm van het boek. hoewel ook de oude Chinezen een behoorlijke ontwikkeling op dit gebied hadden In een nau welijks latere periode kende men in China en Japan het pa pier (in Europa pas in de veer tiende eeuw) dat in lange stro ken aan elkaar werd geplakt en onder meer werd bedrukt met houtsneden. De vellen werden eveneens gebonden tot een bundeltje en dit ..boekblok" kreeg een zijden omslag. Met de uitvinding van het perkament in Klein-Azië (Pergamum), ongeveer 300 jaar voor Christus werd een be hoorlijke stap voorwaarts ge daan. Deze vernuftig gepre pareerde geiten- en schapen huiden leverden prima schrijf materiaal op. Eeuwen achter een werd louter en alleen op perkament geschreven. Een. zoals nu blijkt, een zeer houdbaar materiaal Het waren de monniken in de vroege Middeleeuwen, die in Europa de kunst van het boekbinden ontwikkelden. Lo gisch eigenlijk, want het waren de monniken in de kloosters, die de schrijfkunst machtig waren en daardoor de behoefte kregen om de losse vellen per kament te bundelen Het boekbinden werd in de kloos ters (evenals het schrijven) een ware kunst en wie nu in de om vangrijke bibliotheken van grote musea komt, kan niet an ders dan vol bewondering deze kunstwerken bekijken. De Grenville Library en de Kings Library van het British Museum bijvoorbeeld, is een waar el dorado voor de liefhebbers van oude boeken. En dan hebben we het niet eens over de ge heime bibliotheek van het Vati- caan In de tijd der Middeleeuwen en ver daarna waren de boeken voorbehouden aan de geeste lijkheid en de adel. Zij immers konden zich de kostbare, met de hand gemaakte boeken ver oorloven Of de boeken ook werden gelezen, is een twee de. Ook toen maakte men zich reeds schuldig aan snobisme, zoals uit de geschiedenis boeken maar al te vaak duide lijk wordt. De uitvinding van de boekdrukkunst was een nieuwe stap in de richting van ons moderne boek. Voor de boekbinders ontstond een nieuwe periode, doordat de óplagen nu logischerwijze groter werden Men was niet langer gebonden aan de kunst zinnige schrijverij van de mon niken. die soms een half leven of langer over een boek deden Naast de geestelijkheid en de adel was inmiddels een derde stroming ontstaan: die van de geleerden, schrijvers en intel lectuelen. Ook zij ontdekten het boek. Met name in de gouden eeuw bereikte het boekbinden een nieuwe hoogte. Mensen als de Amsterdamse boekbin der Albert Magnus waren ware kunstenaars, die (nu uiterst kostbare) boekbanden schie pen In de loop der eeuwen ont stonden natuurlijk verschillen de bindwijzen, waarvan twee belangrijke stromingen de overhand kregen: de Franse en de Duitse band. Het boekbinden werd een uiterst kunstzinnig ambacht met uiteraard eigen gilden Pas bij de intrede van het Indus triële Tijdperk ging het berg afwaarts met de handboek binderij. Zoals in vrijwel alle ambachtstakken het geval is geweest, namen de machines langzaam maar zeker het werk van de handen over. Ook dan nog zijn de oplagen niet zo groot, want het gewone volk had wel wat anders te doen dan lezen. Zij moesten hard werken voor hun levensonderhoud van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Nu - in onze tijd - met de massaproduktie van boeken, niet alleen meer in gebonden exemplaren, maar ook in pa perback (dat is een boek in slap omslag met gelijmde rug zon der genaaide katernen), zijn de echte handboekbinders zeld zaam geworden. Verschillende drukkerijen, die aanvankelijk nog een eigen boekbinderij hadden, zijn langzaam aan overgegaan op het uitbesteden van dit werk aan gespeciali seerde bedrijven. En - met de komst van de boeken-industrie - is de kwali teit logischerwijze ook achteruit gegaan. Volautomatische bindwijzen zijn gericht op pro- duktie. niet in de eerste plaats op duurzaamheid. Het boek is (bijna) een weggóoi-produkt geworden. Alleen de duurdere boeken worden nog met een hard om slag gemaakt. Maar alweer geldt hier: de huidige kostbare boekwerken zijn vrijwel niet betaalbaar voor de doorsnee lezer. De belangstelling voor het boekbinden is de laatste vijf jaar toegenomen. Vooral als een soort vrije tijdsbesteding worden verschillende cur sussen gegeven. Het is de vraag of hieruit nieuwe handboekbinders zullen ontstaan. Dat met name de grafische scholen in Neder land (zoals in Amsterdam, Utrecht en Wassenaar) jaar lijks drukbezochte (avond-) cursussen verzorgen, is een hoopvol gegeven. Misschien is er toch nog een (nieuwe) toekomst weggelegd voor het handboekbinden. Als antwoord op onze technolo gische beschaving vol zoemende computers, die alleen maar in staat zijn prints te maken in kille com putertaal. V. L. Guicciardini: Descritione di tutti i Paesi Bassi. Chr. Planbjn Antwerpen 1581.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 30