Jo de Recht exposeert als laatste in oude Ploeghhuis Muurhuizen Agenda 1981 Flehite: molens Sieraden en kleding in Konsept kijk op kunst DOOR ANCO MALI AMERSFOORT - Op het thema „Mens en dier" eksposeert Jo de Recht-de Graaft in het Ploegghuis, Muurhuizen 159, schilderijen, teke ningen, monoprints en plastieken. Tot en met zondag 28 december. Jo de Rechts werk is zeer ekspres- sionistisch „Het komt uit mijn tenen", zegt ze er zelf van. „Je hebt een kleine planning gemaakt Iets heb je in je hoofd, dat je wilt realiseren. Dan komen er dingen, die magisch gaan werken Het gaat een eigen leven leiden. Terwijl je werkt, kun je je fantasie laten gaan Dan denk ik: die partij moet ik nog wat feller naar voren halen. Eigenlijk ben ik op het ogenblik bezig met hellingen, kloven, ijswanden. hen soort Antartica-achtige landschappen. Ik ben daar nooit geweest. Maar ik stel me voor dat het zó zou kunnen zijn. Ik kan er helemaal in weg. Het is voor mij de ruimte, de wijdsheid. het sneeuw- en ijslandschap". Op het schilderij met de vogels, dat eerder in De Zonnehof wordt geékspo- seerd. is .het sneeuwlandschap al te zien. Ook het doek met de paarden van de Camargue. dat ik op één der vorige eksposities van Jo de Recht zag, heeft iets wilds en wijds van de grote vlakte. Een kleinere olieverf van een meeuw heeft eveneens een sneeuwachtige achtergrond. Verijsde stromingen, gletschers, diep en ijskoud water. Jo de Recht wordt er door gefascineerd en verwerkt deze elementen in haar schilderijen. Het wat oudere schilderij van de astronauten, die wat vlakker zijn geschilderd, die wat minder fond hebben, geeft een aanzet naar die ruimte en die ijsvlakten toe. Op dat schilderij zijn de astronauten nog in beeld. Maar langzamerhand gaat het beeld over naar de wijdsheid. De mens wordt in het al, in de ruimte opgenomen. „En dan kom je op het thema dieren", zegt Jo de Recht „Dieren, daar kun je niet om heen. Ik ben er thuis ook erg mee bezig. Ik heb honden. Ik heb een witte kakatoe met een grote gele kuif. Toen ik es in een dierenzaak was, zat daar een grijze roodstaartpapegaai, die telkens krijsend gilde als de winkeldeur openging. De eigenaar werd er gek van. Ik kon papegaai én kooi voor een zacht prijsje meenemen. Die roodstaart is het liefste dier. dat je je kunt denken. Hij gaat zelfs mee onder de douche! En sinds de roodstaart bij ons is, is de witte kakatoe gaan praten. Samen voeren ze DINSDAG 23 DECEMBER 1980 leusder krant gels en andere diertjes. Ik dacht bij zo n valkenier: man, hoe kón je' Ik heb ge probeerd dat roofdierachtige in de kop van de man uit te drukken. Waarom maak je zulke schilderijen, zeggen ze dan tegen me. Die kan niemand aan de wand hangen! Maar dat gaat buiten mij om En zulke grote dingen Waarom maak je van die lappen van schilderijen. Ik werk graag groot. Die hele Antoniusgeschiedenis staat er óók nog. Zulke joekels". Jo de Recht-De Graaft volgde oort de akademielessen van de monumentale kunst. Daar is haar hele oeuvre van doortrokken Het heeft ruimte nodig. Het zouden wandschilderingen kunnen zijn. „Leda en de zwaan", „Europa op de stier" „De sprong naar de vrijheid" Dit laatste is een zeer geabstraheerd doek lichte en donkere figuren: twee rassen. En een zeer merkwaardig doek van baadsters in een landschap Poëtisch ruimtelijk. „De omarming" in brons en olieverf. De bronzen omarming moet van alle kanten bekeken worden. Er is van allerlei in verwerkt, dat deze plas tiek boeiende en verrassende facetten verleent. De monoprints die op de zolder han gen. zijn op glazen platen gemaakt De moeilijkheid daarbij is. dat er met veel „nattigheid" wordt gewerkt, en dat het geheel mooi schoon moet worden ge houden. Jo de Recht past met de monoprints een gemengde techniek toe. Ze werkt de print dóór met tekenin gen. van dieren bijvoorbeeld, gebruikt er schabionen bij, ze krabt in de plaat. „Je moet er maanden mee bezig zijn om er grip op te krijgen", zegt ze Er zijn haventjes, dokwerkers in een droogdok, strandjes met leuke ruimte lijke effekten Om te besluiten: het knappe schilderij van het Amerikaanse voetbal. Niet ge schilderd om die sport fotografisch uit te beelden Maar geschilderd om het beeld van al die wirwarrende mannen met helmen, die op een kluit heen en weer bewegen Krachtig en fascinerend werk, dat te zien is tijdens de openingsuren van het Ploeghhuis. Op vrijdag 19 december van 19.00 tot 20.00 uur Vrijdag 26 de cember van 14.00 tot 17.00 uur. Zater dag 20 en 27 december van 11 00 tot 17.00 uur Zondag 21 en 28 december van 14 00 tot 17 00 uur Het is de laatste tentoonstelling in het „oude" Ploeghhuis. het hoogste woord!" In vele bronnen heeft Jo de Recht haar liefde voor de dieren vastgelegd. Prachtige robuuste everzwijnen, aan doenlijke zeehonden, innig verstren gelde kikkers Er is ook een magnifieke bronzen reiger van haar hand te zien. Ze had er moeite mee om de tenen van de reiger uit te beelden De vogel staat aan de slootkant, maar zijn tenen gaan schuil in het gras. Jo ging naar Ouwe- hand's dierenpark waar een klein soort reigers „woont" Op een bruggetje kon ze daar op haar gemak die lange stelten en tenen bestuderen De uitdrukking van de dieren is erg belangrijk. Jo de Recht laat zien hoe puur dieren zijn En hoe wezenlijk kwetsbaar De toeschouwer realiseert zich hoe weinig zorgvuldig mensen met de dieren in de natuur zijn omgegaan. Ontwapenend zijn de dieren Het zit tend bronzen beest: lama, paard, zeb ra wie zal het zeggen Het rollend paard De komieke kikker, prachtig van kleur en geste op een olieverfschilderij. De rode ara. die met de vrouw praat, een boeiend doek Ara's hebben een ontzettend sterke band met mensen De valkenier, een olieverfdoek. Man plus vogel. „Zo'n roofvogel is al iets ergs", zegt Jo de Recht „Zo'n valk moet gevoed worden met levende vo- staat uit zeer draagbare jasjes en ja ponnen van mooie, zuivere materialen, gesneden in eenvoudige lijnen Jan El frink maakte er passende versierselen bij Ditmaal is de kleding nog niet op kleur geselekteerd In de toekomst gaat het er erg kleurig uitzien Meer naar het warmvrolijk getinte gamma van Margo Huisman toe De Amsterdamse modeontwerpster Marijke Mulder, die vooral bekend is om haar breiwerk, toont een groene trui met ingebreide vissen in paarse tint en een zwarte trui met een ingebreide grijze slinger Ook heeft zij de Amerikaanse vlag in een trui verwerkt. Wat is er te zien. wat is er te doen. wat is er te passen in Galerie Konsept9 Rolf Mulder, die onlangs prachtige ac cessoires vervaardigde bij de in Galerie Consept getoonde Japans georiënteerde poppenfiguren, laat zeefdrukken zien, die verwantschap hebben met de door hem ontworpen geometrische sieraden Die hij aan brengt op glasplaten, waarop hij kragen of refers heeft geschilderd De lijn van zijn sieraden is zeer gedecideerd en sober van lijn en vorm Van Hendrik-Jan Geerars zijn er beeldige strengen kunstig en geduldig gevouwen kraanvogeltjes In licht blauw. rose, paars. Hendrik-Jan Geerars, die enige tijd geleden in Japan rondtrok, is net als de Japanners gaan vouwen De Japanners kunnen einde loos gevarieerde vouwsels kado geven Als iemand ziek is, vouw je duizend kraanvogeltjes voor hem. Voor elke dag is er één zo'n vogeltje Als de streng kompleet is. is de zieke beter Paul Derrez, de eigenaar van Galeri Ra in Amsterdam (krijgt de Franpois van den Bosch prijs voor alles wat hij o het gebied van de sieraden heeft ge presteerd) zijn er sieraden, die je doe een trui heen steekt: luxaflexachtig spelden en waaierspelden. En goud- e zilverkleurige spiralen, die je eveneer in breiwerk kunt vasthaken Van Pa« Baars zijn er grappige waterpasspelc jes met diverse kleuren vloeistof Konsept is open op vrijdag 10.00 tot 17.00 uur, op zaterdaq 10.00 tot 16.00 uur. AMERSFOORT - De agenda 1981 van Flehite is uit. Precies op tijd voor de feestdagen. Wie de agenda met Sint Nikolaas of de Kerstdagen kado wil geven, zal met een schat van molens tevoorschijn komen. Die ooit stonden in Amersfoort, Leusden, Harmeien, Baarn, Rhenen, Rens- woude en de verdere omgeving in Utrecht. De agenda is voor 19.50 verkrijg baar bij de VW op het Stationsplein, in „De Zonnehof' en aan de balie van Museum Flehite. Wiltj.u de agenda toe gezonden krijgen, dan kunt u naar het museum bellen:(033) 19987. Bij het genoemde bedrag komen dan de ver zendkosten In Amersfoort stonden, volgens de heer JDH van der Neut in het Molenb roek Provincie Utrecht, tussen 1380 en 1945 maar liefst veertig molens. Terwijl er nu nog in héél Utrecht nauwelijks dertig molens over zijn' Molens zijn vanaf het begin der 13de eeuw een algemene verschijningsvorm in Nederland (en België. Noord-Frank rijk, Engeland en Duitsland). Molens vormen een belangrijke bron van ener gie. De vroegste vermelding van een molen in Amersfoort dateert van het jaar 1380. Het is de windkorenmolen Reyntjesheuvel, meldt Van der Neut in het eerder genoemde boek. De molen, een standaardmolen stond achter het Observantenklooster. Deze molen is twee keer vernieuwd, maar in de 17e eeuw wordt hij nergens meer genoemd. De laatste molen, die in Amersfoort vermeld kan worden, is de windmolen aan de Hogeweg 36. Deze windmolen was het eigendom van de laatste Amersfoortse molenaar A. Mulder.De molen werd in 1945 tijdens de oorlogsdagen verwoest. In de Fle- hite-agenda treft u deze stellingkoren molen, „De goede verwachting", die gebruikt werd in 1892, als onderwerp van een olieverfdoek, geschilderd door Herman Verkerk (1880-1927). De molen Reyntjesheuvel was een standaardmolen Een standaardmolen bestaat uit een houten bovenhuis, dat draaibaar is om een zware vertikale ei ken boom, de standerd. De standerd heeft vier dubbele schoren, die steunen op kruisplaten. Deze rusten met hun uiteinden op vier stenen poeren. Boven in het molenhuis bevindt zich de zware bovenas. waaraan de wieken zijn be vestigd. De molen „De goede verwachting" was een stellingkorenmolen Bij een stellingmolen bevinden de opslag zolders, en soms de woonruimten van de molenaar, zich onder de stellingga lerij of omloop van de molen. Soms werden de muren zó hoog dat een stel ling of omloop nodig was om de wieken met zeil te kunnen beleggen en de mo len naar de gewenste windrichting te kunnen kruien. Op een ets van H. Specht (midden 17e eeuw) naar een tekening van H. Saftleven (±1609-1685) kunt u in de Flehite agenda vier open standerdmo lens zien afgebeeld Ze stonden in Amersfoort tussen de Utrechtsepoort en de Slijkpoort (Arnhemsestraat) Als stellingmolens uit Amersfoort vindt u in de agenda ook de molen „De Koning" aan de Arnhemseweg. Op een tekening in de trant van Jordanus Hoorn. 2e helft 18e eeuw. En de molen op de Noord-Oostoever van de Eem, op een pentekening van P.J van Lienden (1727-1779) Aan de achterzijde op de achtergrond ziet u de Sint Joriskerk en de Onze Lieve Vrouwenkerk. Uit 1825 stamt een anonieme pentekening waarschijnlijk van de stellingmolen „De Moriaan" gezien vanaf de Utrechtse- weg. Dan is er een afbeelding van de naamloze stellingmolen, die ooit aan de Oostzijde van de Eem stond Paul van Liender (1731-1797) beeldde deze molen af op een pentekening, waarop ook de Koppelpoort en de toren van de Sint Joriskerk zijn te zien. Op een olieverfdoek. dat toege schreven wordt aan J.C de Bruijn (±1800-1844) is de stellingoliemolen „De Rijzende Zon" aan de Eem te zien. Rechts op het doek figureert het pakhuis „De Spijkerbestemd voor de opslag van koren Een stellingkorenmolen is de molen „De Rijzende Zon" aan de Kleine Koppel langs de Eem Een foto uit 1864 toont deze molen in de agenda van Fle hite. met op de achtergrond de spoorbrug en de Koppelpoort. Ooit ook bezat Amersfoort de stel lingmolen „De Gunst", die de molen van Nefkens werd genoemd. Deze stond aan de Leusderweg, en werd in de jaren 1913/1914 overgeplaatst naar Steen in Drenthe Een foto van vóór die tijd toont de molen aan de nog óngepla- veisde Leusderweg. Een andere karakteristieke Amer- foortse molen was „De Bloemendalse molen". Een gesloten standerdmolen, die buiten de Bloemendalsepoort stond Een gesloten, half gesloten of open standerdmolen zijn molens van het standerdtype. naar gelangde mate van afdekken van de standerd en de schoren In vele gevallen zijn ook de poeren door een vierkante of ronde muur aan het oog onttrokken. In de Fle- hite-agenda is de molen op doek ge schilderd door W Tiaar in 1849. Op de achtergrond zijn de diverse Amers foortse Stadstorens zichtbaar Tenslotte vindt u bij de illustraties van de agenda nog een runmolen en een watermolen in Amersfoort. De Runmolen zonder naam stond aan de Grote Koppel langs de Eem. en is te zien op een foto uit 1866. Een runmolen, aldus K M Dolmen in „Het Molenboek provincie Utrecht", stond meestal in streken, waar de grondstof voor deze molens voorhanden was, namelijk de eikeschors. Vandaar dat de runmolens ook wel eik- of schorsmo lens werden genoemd De eikeschors of eek werd in mei, juni, juli geoogst en opgeslagen in de eekschuren bij de molens. Daarna werd de schors gehakt en in de eekmolen gemalen. Dit kan alleen gebeuren in grote molens, omdat de karen voor het schors malen buiten gewoon groot moeten zijn vanwege het grote volume van de te verwachten grondstof Het aantal runmolen in Utrecht was beperkt tot één in Amersfoort en één in Wijk bij Duurstede Standerdmolen Bavoort Hvon Rupprecht 1891 - 1970 - ets.) Het laatste in de agenda afgebeelde type molen in Amersfoort is de water molen bij de Koppelpoort, gebouwd in 1645. De afgebeelde foto dateert van ±1900 Heel bijzonder is ook de prent met de groep open standerdmolens tussen de Bemuurde Weerd en de Sint Jacobs- kerk in Utrecht. Een kostelijk gezicht al die molens bij elkaar. Ze staan op een vogelvluchtkaart, getekend door Pe Bastius (7-1605), en zijn geëtst door Petrus Kaerius (1571- na 1624). Een anonieme tekening laat de to renmolen zien van Wijk bij Duurstede ir het laatste kwart van de 18e eeuw. He is de zogenaamde molen var Ruijsdael. Een torenmolen is een rondt gemetselde molen met een draaibare kap. die van binnenuit gekruid werd er voorzien werd van een wiekenkruis. Een plezierig geschenk om kado t< geven, deze Rehite molen-agend; 1981. Anco Ma Leusden/Stoutenburg: de kopermolen aan de Barneveldse beek (Jordanus Hoorn, 1753-1830, pen in licht en donkergrijs, penseel m kleur - 1777). AMERSFOORT - Margo Huisman van Galerie Konsept. Bisschopsweg 129, heeft haar leefruimte verbouwd. En nu is er naast de galerieruimte plaats ingeruimd voor een kleding en sieraden-showruimte. De mode- en sieradenshow, die Margo houdt in samenwerking met Dealer's Maas tricht gaat overigens nog verder uit gebouwd en verfijnd worden. Alle accessoires en sieraden zullen kwa kleur en materiaal op elkaar en op de kleding worden afgestemd. Tot maandag 5 januari 1981 treft u in de kleine galerie een zalig sfeertje aan van kleurige frutsels, hoofdtooisels, kledingstukken, versiersels en grafiek. Dealer s Maastricht heeft twee me dewerkers: Jan Elfrink die sieraden ontwerpt, en Peter van Schaik die mode maakt De mode van Van Schaik be-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1980 | | pagina 7