Armeense gemeenschap Wil kerkgebouw stichten *4? Slagerij 1mmt Groenten en fruit \fricandeau bloemkool 298 'cïtroênên \mlaarmpp&\ ïlorlm imsbouf m cq\ mmsieestok \mdijfspiï<~f45\ kalfsgehakt «de honing drop [dojarpin [campari [muscadet \cmteau f085\ mm* is0nnema vchateau \chateau d/nnermints m\ waken leusder Krone" BISSCHOP VARTAN DEMIRDJIAN BEZOCHT AMERSFOORT 495\ L\fl 4?// per kilo jmthan~ f$91 fSsmm IMKEMSCHWMS TULPEN per bos Haal voorjaar in huis. Voordefijnproever Boterhambeleg ftUERHULZEN DINSDAG 20 JANUAR11981 kerk en wereld I AMERSFOORT - De Armeense gemeenschap in Nederland wil tot stichting van een kerk- gebouw komen. Er wonen meer dan 3.000 Armeniërs In Neder- I land, waarvan het merendeel woont en werkt in Amsterdam, Amersfoort, Almelo en Rot- terdam. De overige Armeniërs wonen verspreid over 44 plaat- I sen in Nederland. In Almelo be- schikt de Armeense gemeen- schap over een klubhuis even als In Amersfoort, i Bisschop Vartan Demirdjian uit Antilias (Libanon), die zondag 11 I januari de episcopale heilige mis in de Sint Franciscus Xaverius kerk op 't Zand opdroeg, zegt dat er 1 binnenkort een priester uit Jeru zalem naar Nederland zal komen 1 om de zorg op zich te nemen van de Armeense gemeenschap in Nederland Momenteel staan de Armeniërs i in Nederland. België, Luxemburg en Liechtenstein allen onder het 1 gezag van de Armeense aartsbis- l schop in Parijs De prelatuur in Pa rijs is het kerkelijk middelpunt van I de Armeniërs in West-Europa 1 Natuurlijk kent elke gemeen schap zijn problemen, zo ook de 1 Nederlandse Armeense samenle- ving. Het is ondoenlijk voor de lei- ding in Prijs daar snelle en ade- kwate aandacht aan te besteden Bovendien hebben de Armeniërs in Nederland van tijd tot tijd be- 1 hoefte aan heilige missen, aan I welke behoefte vanuit Parijs heel moeilijk voldaan kan worden I Bisschop Vartan Demirdjian i heeft in Nederland kontakt opge nomen met burgemeester Ver- i meer en met kardinaal Wil- I lebrands. De laatste is een goede I vriend van patriarch Karekin II van Cilicië, één van de presidenten van de Wereldraad van kerken in Ge- nève. de gevel duidt nog op het ooit kerk- zijn. Hij is het ook. die zegt dat de Armeniërs over de gehele wereld hun identiteit hebben weten te be waren door kerk en onderwijs ..Zonder centrale leiding hebben wij ons. over de gehele wereld ver spreid als Armeniërs voortreffelijk weten te handhaven." Vanuit Ispahan en vanuit India", zegt bisschop Vartan Demirdjian. ..gingen destijds vele Armeniërs rechtstreeks naar het toenmalig Nederlands Indie Zo ontstond er in Indonesië een grote Armeense kolonie Toen Soekarno de macht overnam liet hij groepen Neder landers vertrekken, onder wie Ar meniërs die Nederlander waren geworden." Tenslotte informeerde ik naar de toestand in de Libanort, waar on langs nog hevig oorlog woedde ..In de Libanon leven vele vol keren tezamen Het is een smeltkroes In de Libanon leven 240 000 Armeniërs in zo n 19 gemeen schappen afkomstig uit Syrië, Jor danië. Iran, Griekenland en Cyp rus. We hebben een zeer goede betrekking met de regering Eén minister, die van justitie, is Ar meniër Zes afgevaardigden in het parlement zijn Armeniër. De bur gemeester van Beirouth is Ar meniër. De regeringstaai is het Arabisch. De christenen prefereren het En gels en het Frans als voertaal." Armeniërs in de diaspora, één van de talloze volkeren die wer den opgejaagd, en met geweld van hun plek op aarde werden verdreven si/ vi/ sX* si/ si/ si/ s^ si/ s^ si/ *i/ si/ si/ sl/^1^ s^z sj/ si/ si/ si/ 4* «T* *T* 4s -T* it ■If 'if vi/ si/ si/sL> si/ s^ sj/ sj/ sj* si/ «J/ si/ s^/ s|/ s|/ «i/ s|/ «J/ «J/ «Jy /p »X* 4* /T* BOMEN BEKEKEN Vanaf 15 februari 1981 zal er in Kreatief Centrum ,,De Hof ge durende een maand een ten toonstelling te zien zijn rond het thema bomen, getiteld „Bomen bekeken". Naast het werk van kursisten, zullen er ook boeken, dia's en informatie over bomen aanwezig zijn. Hiervoor hebben diverse instanties hun mede werking verleend, zoals De Dichterskring, Volksuniversiteit Eemland, Instituut voor na- tuurbeschermings edukatie, (I.V.N.), Rijksdienst voor oudheidkundig bodemon derzoek (R.O.B.) werkwinkel Okapi en de Openbare Biblio theek. In samenwerking met de Volksuniversiteit zijn 2 lezingen georganiseerd, n.l. 19 februari '81 een lezing door Staatsbos beheer en 26 februari '81 een le zing over de Bomennota. Elke zondagmiddag: 22 fe bruari, 1 maart en 8 maart a.s. zullen speciale filmvoorstellin gen te zien zijn van 2 tot 5 uur. Op 15 februari a.s. zal de ten toonstelling geopend worden om 2 uur met medewerking van de Dichterskring en het I.V.N. Er zal een geïllustreerd boekwerkje worden uitgegeven met bijdragen van het I.V.N.het Houtvoorlichtingsinstituut en de Openbare Bibliotheek. Bisschop Vartan Demirdjian was van 1963 tot 1969 priester van de Armeense kerk in Azerbajdzjan (met de hoofdstad Tabriz) Van 1969 tot 1971 werkte hij als vice- prelaat voor de Armeense kerk in Athene. Momenteel is hij de mon nik in het klooster van Jedeidet el Metn, die verantwoordelijk is voor de uitgeverij van de Armeense Apostolische of Gregoriaanse kerk. Deze geeft onder andere het Armeense religieuze maandblad Hask uit (Hask betekent: koren) Hij is algemeen assistent van de monarchen, sekretaris van ver scheidene gemeenschappen in de Libanon en de auteur van dertien boeken over de Armeense kerk en de oude Armeense handschriften, die zich in Tabriz (Iran) en in de Libanon bevinden. Momenteel is bisschop Vartan Demirdjian belast met een projekt. dat reikt van Griekenland tot Groot-Brittanië, en dat tot doel heeft de geschiedenis van de Ar meense gemeenschappen in de diverse landen van Europa te be schrijven. Sinds 1971 heeft hij reeds Frankrijk, Engeland. Zwit serland. Oostenrijk en Grieken land met dat doel bezocht. Mede met dat doel is hij nu in Nederland Het boek zal in het Engels en Duits worden vertaald. GEOGRAFIE EN GESCHIE DENIS VAN ARMENIË Om u te oriënteren over Armenie de volgende informatie op aard rijkskundig en geschiedkundig terrein Armenie is het gebied van hoogvlakten en bergketens in Klein-Azie tussen Anatolié en het Iraanse plateau Het grondgebied behoort tot de USSR. Iran en Tur kije. welke laatste land het grootste gedeelte van het gebied omvat Vóór de eerste wereldoorlog waren de Armeniërs, christenen van Indo-Europese afkomst, zéér talrijk Hun gemeenschappen be stonden toen reeds enige duizen den jaren. Sinds de gebeurtenis sen. die op de eerste wereldoorlog volgden, hebben vrijwel alle Ar meniërs hun land moeten verlaten Een aantal van hen werd in de USSR opgenomen, waar zij de SSR Armenië stichtten Het groot ste deel van de bevolking is naar West-Europa en Noord-Amerika vertrokken Zij zijn gedeeltelijk door Koerden vervangen, die daarmee hun nomadisch bestaan opgaven, en door een aantal Turk se kolonisten Armenië is. ook thans nog. zeer dun bevolkt In het jaar 43 na Christus kwa men Tadeos en Bartholomeus naar Armenië, en predikten er het christendom Koning Sanadruk liet de twee apostelen doden. De christelijke kerk funktioneerde toen ondergronds In het jaar 301 riepen de Armeense koning Tir- tadus en de Armeense patriarch Gregorius de Verlichte Armenië tenslotte tot een christelijke staat uit. In 316 verklaarde het Romein se keizerrijk het christendom tot staatsgodsdienst Etchmiadzin werd het kerkelijk centrum van Armenië. Vele vreemde volkeren vielen het land binnen: de Perzen, de Chazaren. de Arabieren, de Seldsjoeken. De Armeense bevol king vluchtte gedeeltelijk naar het Taurusgebergte in Cilicië. waar het tweede Armenie werd gesticht. Zo waren er na 1441 twee heilige centra voor de Armeniërs in Etch miadzin (Armenie) èn in Cilicië In 1930 kwam de patriarch van Cilicië naar de Libanon En van deze Libanese kerk nu is bisschop Vartan Demirdjian priester-mon nik. 6Va miljoen Armeniërs zijn over de gehele wereld verspreid Net als de Joden leven zij in de diaspora. 3 miljoen Armeniërs le ven in de SSR Armenië. De andere Armeniërs leven verspreid over 55 landen. ..Wij leveren nu aan onze nieuwe generaties", aldus bisschop Var tan Demirdjian. ..dat eens de Ar meniërs allen zullen terugkeren naar Armenië, en hun land weer zullen opbouwen Op deze hoop nu leven alle Armeniërs in de diaspora" ARMEENSE VESTIGING IN NEDERLAND ..Zo n vierhonderd jaar geleden kwamen vele Armeense families naar Nederland vanuit Istanbul en Izmir (Turkije). Ispahan (Iran) en Aleppo (Syrië) Ze kwamen handel drijven in Amsterdam, waar ze een vrij grote gemeenschap vormden, en diverse straten in hun geheel bewoond werden door Armeense families De gozhaor of handelaars bouwden kerken. Bisschop Wos- kan uit de Armeense hoofdstad Eriwan publiceerde in Amsterdam de eerste Armeense bijbel in 1616. Dit is een gedenkwaardige datum voor ons. Armeense schrijvers kwamen naar Nederland om hun godsdien stige en geschiedkundige boeken te publiceren Vanuit Nederland zonden ze hun boeken naar de andere landen in West-Europa en het Midden-Oosten Zestig jaar later kwam de Armeense bijbel in Armenië uit. De Armeniërs in Nederland as simileerden zich met de Neder landse bevolking" De heer N. Jessayan, behorend tot het bestuur van het Nederlands Armeense Genootschap te Amersfoort, die bisschop Vartan Demirdjian in Nederland op zijn tochten begeleidt, heeft inmiddels opgezocht dat de Armeense kerk in Amsterdam aan de Krom- boomsloot 26 stond Het gebouw heeft nu een andere bestemming, maar het Armeense opschrift op kilo v.d. Ham 2 kilo 1 bakje8*7} 150 gram u v\^. jonge jenever W literlles^% iss 500 gram Naturel 3 stuks 500 gram enn nram 5^ 250 gram zachte rond 150 gram mooi I 200 gram gebraden w Wlrr van 1&ZS - -J" ieren ier.i 500 gram tos». Whisky van IAB0 Vieux inert'" van 1845" bitter van 1660 I de Sévre et Maine Livran 1978 Cru Grand Bourgeois Timberlay wit 1979 I appellation Bordeaux j r.nntrólé» 1 Troupian Mouleyre 1975 appellation Saint-Estephe 1 contrölée beeren burger 100 stuks Hoogvliet

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 12