3 kijk op de film cursief' l/«d bekeken „Stardust Memories"-Woody Allen een Amerikaanse Fellini? „Het verboden bacchanaal", Wim Verstappen's interpretatie van Simon Vestdijk's roman DONDERDAG 29 JANUAR11981 kijk op dejilm DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Deze week de Nederlandse première van de nieuwste film van regisseur Wim Verstappen: ,,Het verboden bacchanaal", naar het gelijk namige boek van Simon Vestdijk. Een intrigerende film, waarin Verstappen Vestdijk's roman op z'n eigen wijze interpreteerde. Ook nieuw isStardust Memories", de nieuwste film van Woody Allen, terwijl een derde Zombie-film geprogrammeerd wordt ..Zombie Holocaust" Reprises in Duo 2, waar in het weekprogramma ..Escape from Alcatraz" met Clint Eastwood nog eens een keer over het doek gaat. terwijl in de nachtvoorstelling gegriezeld kan worden met ..It's alive" (het monster leeft) Geprolongeerd werden:Flying High" (Grand 1..Being There" (Grand 2) ..The Final Countdown" (Grand 5). ..The Aristocats" (Grand-complex-matinee) ..De bende van hiernaast" (Cinema 2. matinee), ..The Jazz Singer' (Euro) Nieuw is de jeugdvoorstelling in Euro (matinee op zaterdag en woensdag) met de tekenfilm van Walt Disney: ..Goofy Superstar" Tenslotte de gebruikelijke porno films in Duo 1 .Tante Emma's Sex Shop" (in de weekvoorstellingen) en ..Sex in de klas" (nachtvoorstellingen). HET VERBODEN BAC CHANAAL Deze week gaat de nieuwste film van regisseur Wim Verstappen „Het verboden bacchanaal" in Neder landse première. De film is geba seerd op de gelijknamige roman van Simon Vestdijk, die het boek op la tere leeftijd schreef. De hoofdrollen worden vertolkt door Rijk de Gooijer, Pleuni Touw, Hugo Metsers, Bram van der Vlugt, Geert de Jong, Lisbeth Celis, Siem Vroom, Inger van Heijst en Ferd Hugas. Verstappen schreef zelf het scénario, in samenwerking me) Jan Verstappen en Charles Gormley. De muziek is van Ruud Bos. Zelf heb ik het boek van Vestdi|k niet gelezen, maar het blijkt dat deze roman voor verschillende uitleg vatbaar is. Ook Verstappen heeft een eigen in terpretatie gegeven aan ..Het verboden bacchanaal" Hij zegt over de roman het volgende: „Het gegeven van ..Het verboden bacchanaal" schijnt ontleend te zijn aan incident uit de jeugd van Vestdijk zelf. Hij liep eens bij kennissen van zijn ouders tegen rare taferelen op. Pas toen het laatste familielid dood was schreef hij, op hoge leeftijd, een roman waarin hij het incident gebruikte Schijnbaar handelt het verhaal over een orgie die niet doorgaat; in werkelijkheid heeft de titel ..Het verboden bac chanaal" een veel diepere betekenis Door de rijpheid die Vestdijk als auteur bereikt had werd het een van zijn warmste en tegelijk luchtigste romans Onder het mom van de beschrijving van een feestje op een zwoele zomeravond worden diepmenselijke tragedies aan geroerd, taboes aangekaart, verboden sensaties belicht - maar nooit meer dan dat. Als vissen die in een vijver met waterlelies de kop opsteken en dan weer onderduiken, schijnbaar verdwe nen en zonder iets anders achter te la ten dan wat rimpels die uitsterven op het oppervlak - een spiegel waarin men zichzelf in zomerse weelde herkennen kan De kleine gebeurtenissen op deze feestelijke dag zijn golvende reflecties van problemen diep onder de opper vlakte rond de sexualiteit van de man Deze sexualiteit functioneert alleen on der bepaalde condities, die een man zelf ook niet helemaal begrijpt en waar hij niet altijd even gelukkig mee is. Maar wat kan hij er aan doen9 De maatschappij verwacht van hem MET SCHAP BLIJD- In den beginne hadden we twee kleine konijnen. Dwergkonijnen. Dat had de konijnen-handelaar ons plechtig verzekerd. Of het vrouwtjes of mannetjes waren of gemengd dubbel, dat kon of wilde hij ons niet vertellen, maar aange zien er geruime tijd niets bijzon ders in het riante domein achter in onze tuin gebeurde, waren we al spoedig gerustgesteld. Door een toeval kwam daarin spoedig ver andering. Bij één van onze hoog gewaardeerde familieleden was een konijn aan komen lopen. Oók een kleintje. En aangezien we de enige bezitters van mini-konijnen in de familie waren, viel ons de eer te beurt de zwerver liefdevol op te vangen. De eerste kennismaking met het diertje viel niet mee Gewend als we waren aan konijnen met op staande oren, moesten we echt eventjes wennen aan deze wollige hangoor, een nogal sullig en plomp lopend beestje, dat echter uitstekend kon vinden met onze grijze pooltjes. Toch veroorzaakte dat een opmerkelijke verandering in het konijnen-bolwerk, want het duurde niet lang of de hangoor was kind aan huis en liep door de ren te stampen als een beer. Dat werd dan ook prompt z'n 'naam: Beertje. Het bleef wennen voor ons, maar daar had hij geen en kele moeite mee. Integendeel Beertje wist van wanten, want toen wij al enige maanden hadden nagedacht over de realisering van een heuse konijnen-heuvel, was Beertje aan het werk getogen en het resultaat was uiteindelijk drie welgeschapen nakomelingen Allemaal wél met hun oren over eind. dat weI' En toen waren er dus zes konijnen. Niks aan de hand natuurlijk, want we hadden uiteraard direkt maatregelen genomen tegen her haling van het voorafgaande Beertje zou, zo werd ons verze kerd, niet meer voor nageslacht kunnen zorgen De drie jonge ko nijntjes groeiden zeer voor spoedig op en werden volwassen, terwijl de winter naderde en wij onze pogingen om de konijnen heuvel nog voor het invallen van de winter te realiseren maar op gaven. Drie wek geleden ontdekten we tot onze schrik een prachtig nest met drie jonge konijnenMaar BeertjeBeertje keek ons met z'n onschuldige ogen aan. Hij waste zijn poten m onschuld. De dader was al snel gevonden, één der volwassen geworden nako melingen van Beertje had de hon neurs met geestdrift waargeno men. Toen hadden we negen ko nijnen. Maar helaas. De mens is alles behalve baas over de natuur. Nog geen week later ontdekten we nóg drie nesten met een hele hoop piepkleine konijntjes We zijn nu zo ver, dat we de balans op kunnen maken. Tot on ze onuitsprekelijke vreugde delen wij u mee, dat onze konijnen-kud de, of hoe je zo'n meute, opnieuw is uitgebreid met negen stuks Aanvankelijk waren het er nog véél meer, maar door allerlei oor zaken is het aantal tot die negen teruggebracht. En nu hebben we dus negen plus negen is achttien konijnen. Liefhebbers van konijnen kun nen over een maandje of zo, als het grut wat volwassener is ge worden. bij ons langs komen om een keuze te doen. In verschillen de kleuren leverbaar. Zélf houden we er ook een paar Dan zijn we er in ieder geval zeker van. dat die zo langverbeide konijnenheuvel er in ieder geval móet komen! Intussen zitten de twee boosdoeners, va der en zoon Beer in het buitenhok, terwijl de kraamkamers bin nenshuis staan opgesteld. Aan mij de eervolle taak om een riant buitenverblijf te realiseren. Plus een konijnenheuvel. Met enige weemoed denk ik terug aan die rustige tijd, toen we slechts twee rustige, grijze pool tjes hadden. Aan de andere kant ben ik nu een konijnen-expert. Als u straks langs komt om uw keus te doen, kan ik u uitstekende voor lichting verstrekken. En dat is toch een geruststellende gedacht, nietwaar? dat hij regelmatig als man functioneert, maar de condities waar aan voldaan moet worden wil dit mogelijk zijn. hoe ven lang niet altijd maatschappelijk aanvaardbaar te zijn. Voor een man zijn bijvoorbeeld hanerigheid en heren-ge- brul essentieel, of men dat leuk vindt of niet. En mannen hebben een diep in gewortelde overtuiging dat de natuur hen op dit punt achter gesteld heeft bij vrouwen, die misschien wel met soortgelijke conflicten zitten, maar toch veel meer speelruimte hebben De roman toont steeds aspecten van deze problematiek, in tal van feestelijke en menselijk herkenbare situaties Voor de man is de wereld een verboden bac chanaal de maatschappij biedt hem de voorwaarden aan waaronder hij kan functioneren, en verbiedt het dan weer. Want anders werd het allemaal een beestenboel. Iedere man zit vanaf zijn volwassenheid met deze last op de schouders Niet toevallig is het hoogte punt van de film het eerste orgasme van een jongen Een ironisch aspect aan het verhaal, dat de wereld zo sterk door de optiek van de man beziet, is de manier waarop langzaam maar zeker de vrouwen naar het eind toe steeds meer het heft in handen nemen Het hele verhaal door hebben de mannen alle praatjes, maar aan het eind wordt Frits van der Laan door zijn vrouw geheel ingepakt, terwijl Oom Carl (die zich in het huis alles meent te kunnen permitteren) geen schijn van kans blijkt te maken bij het dienstmeisje Corrie," aldus de begelei ding van Verstappen. Het verhaal is in feite heel simpel: De familie Van der Laan geeft een feestje ter gelegenheid van het twintigjarig ju bileum van vader bij de firma in kan toorbehoeften Toebosch Ooms en tantes komen over om van de partij te zijn Moeder heeft de ervaring dat zulke feestjes wel eens wat uit de hand lopen Zij heeft daar deze keer geen zin in. vooral nu de kinderen groter worden en er teveel van zouden kunnen gaan merken én begrijpen. Zij neemt maat regelen om ditmaal het decorum te handhaven. Weinig vermoedt zij dat de kinderen boven al veel meer weten, en juist wachten op het verboden bac chanaal Verstappen heeft dit gegeven uitste kend uitgewerkt en dat niet direkt - zoals hij zelf zo graag zou willen - a la Bünuel - maar gewoon, zoals hij vaker een film heeft gemaakt Een typische Verstappen-film dus. Aan de ene kant van het verhaal staan de kinderen, aan de andere kant de ouderen Twee partijen, die tegen het decor van het jubileum een soort ..toneelspel" spelen Voor de kinderen - sommigen op de grens tussen kind zijn en volwassenheid - is hetgeen de ouderen opvoeren een stuk voor vol wassenen. waarbij steeds wordt ge hoopt. dat er méér gaat gebeuren dan wat in werkelijkheid plaats vindt Die fantasieën van de kinderen worden door Verstappen uitgebeeld door ze uit hun lichaam te laten treden om eventjes om het hoekje van de deur te kunnen kijken. Dan zien zij. wat ze zo graag hadden willen zien Een vertekende werkelijkheid Die vertekening loopt overigens door de hele film Die zwoele sfeer van ver wachting wordt ook door de volwasse nen op peil gehouden door konstante pikante praat Doorsnee mannenpraat, maar voor kinderen suggestief genoeg om er van alles van te denken, ook al laten ze dat tegenover de volwassenen niet blijken. Dat is wat Verstappen heel sterk in zijn film accentueert de suggestie dat er iets gebeurt Door een uitstekende opbouw van de beelden kreëert hij een gespannen sfeer, waarin tamelijk vrij met allerlei taboes wordt omgespron gen. maar alles toch bij suggesties blijft. ..Het verboden bacchanaal" blijft uit. of heeft reeds veel eerder plaats ge vonden en zijn de herinneringen aan vroeger, die bij elke bijeenkomst van de familie voor pikante opmerkingen zor gen Met name Kerrie-Kees van Hees teren (een formidabele rol van Rijk de Gooijer, die in z'n element is) zorgt er voor om steeds die sfeer in stand te houden. Vulgair, zonder goede manie ren. gewoon recht voor z'n raap Verder is ..Het verboden bac chanaal" een burgerlijk feest van her kenning. De typetjes, de opmerkingen. Hugo Metsers als Jan Wurdeman en Rijk de Gooijer als ..Kerrie Kees" in ,,Het Verboden Bacchanaal". de konfrontaties: het zijn herkenbare elementen uit onze samenleving Zoals de direkteur van het bedrijf, die in vol ornaat op komt draven om de jubilaris sfeervol toe te spreken, ook al meent hij er duidelijk geen barst van Het zal niet zo heel vaak voorkomen, dat de aan wezige familie de draak steekt met het pendanterige van de „baas" en lak heeft aan conventies Uit dat oogpunt gezien werkt deze scene bevrijdend. Wat velen wellicht vaak eens gedacht hebben, zegt Kerrie-Kees en neemt geen enkel blad voor de mond Zonder direkt literaire kwaliteiten te verbinden aan de verfilming van Ver stappen van Vestdijks „Verboden Bac chanaalkan toch rustig vastgesteld worden, dat deze nieuwe Nederlandse speelfilm kwaliteit heeft Met aan de ene kant de diepere achtergronden achter het verhaal en aan de andere kant het amusement. Want amusement is de film zeer zeker. Gemaakt voor een groot publiek, dat zeker plezier zal be leven aan deze filmische interpretatie van Vestdijk. Naast de fijngevoeliger humor het „van dik hout zaagt men planken"-plezier van met name Kerrie- Kees De elementaire pikanterie van de volwassenen, neergezet in tamelijk pri maire kreten, naast de erotische fan tasieën van de kinderen De intrige van wat oort misschien is geweest naast de toekomstverwachting. De sfeer van soms gemaakte vrolijkheid kontraste rend met het daarachter liggende wan trouwen ten opzichte van elkaar Kneuterige burgerlijkheid naast taboe doorbrekende suggesties Het zit er al lemaal in Een vrijheid-blijheid-sfeer, die echter onecht blijkt te zijn. Opge roepen door het verleden? Of is het slechts een houding, waarachter de werkelijke onzekerheid der vol wassenen wordt verborgen? leder een kan in „Het verboden Baccha naal" zien, wat men zelf wil. Zowel Vestdijk als Verstappen laten v vol doende ruimte daartoe. (Grand 3, 16 jaar, 91 minuten). Charlotte Ramplmg en Woody Allen in Stardust Memories' STARDUST MEMORIES De nieuwste film van de inmiddels befaamde regisseur Woody Allen heet „Stardust Memories" en is in feite een weerslag van zijn eigen leven, werken en denken Opnieuw in zwart-wit ge filmd. vertelt Allen het verhaal van een schrijver-filmregisseur Hij vermengd daarbij realiteit en fictie, vertelt wat hij zelf denkt en wat hij eventueel had kun nen denken Na zijn relatie-problemen te hebben blootgelegd in „Manhattan", tekent hij nu een portret van zichzelf als filmer en schrijver, als de superstar die hij in de loop der jaren is geworden en hoe moeilijk hij het daarmee heeft. Woody Allen heeft altijd tot mijn favo riete regisseurs behoort. En dat kwam dan met name door de intelligente wij ze, waarop hij het begrip humor han teerde en relativeerde Je ging naar een Woody Allen-film om de dialogen, in de tweede plaats pas om de beelden zelf. Ironisch, satirisch, niet zonder zelfspot. Die Woody Allen heeft de laatste ja ren een verandering ondergaan Allen begon zichzelf echt serieus te nemen, is over zichzelf en zijn werk na gaan den ken, is nog méér gaat twijfelen dan hij al deed en het resultaat zijn auto-biografi sche films. Was „Manhattan" nog een aaneengesloten verhaal, in ..Stardust Memories" is daar al geen sprake meer van. Het gaat allemaal om de filmregis seur Sandy Bates (Allen zelf dus) die zich afvraagt wat hij eigenlijk allemaal aan het doen is. Allen verzamelt zijn gedachten, fantasieën, fragmenten, z'n hoop, zijn verleden, kortom alles wat hem voor de geest komt en verwerkt dat tot een film. die - en dat is reeds eerder door anderen opgemerkt - tegen een Fellini-achtige stijl aanleunt, zonder diens films echt te benaderen, te imite ren of te evenaren „Stardust Memories" is niet meer de Woody Allen die ik als mijn favoriet be schouwde Woody Allen wordt steeds serieuzer en dat is op zich niet zo erg. mits het evenwicht wordt bewaard tus sen ernst en humor. En evenwicht is volgens mij zoek in deze film. Oké. sommige fragmenten zijn schitterend, maar het totaalbeeld gaat verloren in een reeks details en dialogen Het lijkt er op. dat Woody Allen voor lopig is uitgepraat, zo stevig met zich zelf in de knoop zit, dat hij er films over móet maken. Voor de hele echte fan is er misschien nog wel iets van te maken, vooral als de sfeer, waarin de film is gemaakt, voldoende wordt aangevoeld Maar toch wordt het tijd. dat Allen zich echt gaat vernieuwen. Een Amerikaan se Fellini? Déar zitten we nou net niet om te springen. Ik niet, althans Maar dat neemt niet weg. dat liefhebbers van dit genre film wellicht toch nog veel ple zier beleven aan Woody Allen's kijk op zichzelf als intrigerend onderdeel van deze woelige, woelige wereld „Star dust Memories" de zieleroerselen van een regisseur (Grand 4. alle leeftijden). ZOMBIE HOLOCAUST We hebben alle ellende van de twee vorige „Zombie -films nauwelijks ver werkt of „de allesovertreffende trap" rolt over het witte doek „Zombie Holo caust" is de opwekende titel van deze door Frank Martin geregisseerde film. In een ziekenhuis in New York wor den professor Drydock en zijn as sistente Laurie ongerust over de vreemde veranderingen die de licha men van hun overleden patiënten on dergaan Ze zetten een val en betrap pen een man. die echter zelfmoord ver kiest boven te worden gepakt Zijn laatste woord is „Kito". En dat is de naam van een eiland, waar nog kan nibalisme blijkt te bestaan. Er wordt een expeditie uitgerust om de zaak nader te onderzoeken Enfin, volgens de ad vertentie is „Zombie Holocaust" huiveringwekkend, bloedstollend en sensueel Tja. dat zal dan wel. Mijn ze gen hebt u (Cinema 2, 16 jaar) EBOLI In het Amersfoortse Filmhuis draait van zaterdag tot en met dins dag de Italiaanse speelfilm „Eboli" met Gian Maria Volente in de hoofd rol als Carlo Levi. Regisseur Fran cesco Rosi heeft het gelijknamige boek van Carlo Levi verfilmd, waarin die zijn ervaringen als verbannen arts en kunstenaar uit Turijn be schreef aan het begin van het Ita liaanse fascistische regiem (1935). In feite zou het een vervolg kunnen zijn op „Een bijzondere dag" van Ettore Scola (zondagavond nóg op TV te zien), waarin Mastroianni als ho mofiele radio-omroeper eveneens door de fascisten van Musolini wordt verbannen. Regisseur Rosi be schrijft aan de hand van Levi's boek wat de verbanning naar een veraf gelegen Zuiditaliaans dorpje voor hem betekende. Dat gebeurt in een kalm ritme en in een prachtige fotografie, wat uiteindelijk tweeëneenhalf uur in beslag neemt. Levi maakt in het zuiden kennis met het andere Italië, de ziekten, zoals malaria en vooral de vastgeroeste sociale en politieke strukturen, die uitzicht op we zenlijke verbeteringen voor de bevol king vrijwel teniet deden Volgens re gisseur Rosi is er in de periode tussen 1935 en nu niet zo wezenlijk veel ver anderd in het zuiden. Er cijn wel kleinere veranderingen gekomen, de mensen hebben televisie gekregen, ze kennen een beetje welvaart Maar de werkloosheid wordt steeds groter en ook de noodzaak tot emigratie neemt toe Vandaar dat hij het boek van Levi uit 1935 nog steeds aktueel genoeg vond om te verfilmen. (Filmhuis, za. t/m di. 20.15 uur. 151 mi nuten, 1979) DE EHE DER MARIA BRAUN Terug van weggeweest: de suc cesvolle speelfilm „Die Ehe der Maria Braun" van Rainer Werner Fassbinder, waarin deze de morele verwording van een geslaagde samenleving hekelt aan de hand van de geschiedenis van het Duitse Wirtschaftswunder. Hij doet dit door middel van het verhaal over de lotgevallen van het aanvankelijk on schuldige en kwetsbare meisje Maria (Hanna Schygulla). Maria en Herman Braun trouwen in 't begin van de oorlog. Direkt daarna moet Herman naar het front en aan 't eind van de oorlog wordt hij als vermist opgegeven. Maria houdt zich intussen met zwarte handel en prostitutie bezig en krijgt na de bezetting van Duitsland een verhouding met de negersoldaat Bill Op een avond staat Herman plot seling voor hun neus en bij deze kon- frontatie wordt Bill het slachtoffer Her man wordt opgesloten, maar Maria blijft hem trouw, ondanks het feit, dat ze. werkend aan de verbetering van haar maatschappelijke carrière, een rijke textielfabrikant weet in te palmen. Ook in deze film poneert Fassbinder op overtuigende wijze zijn opvatting dat elk mens. ondanks hooggestemde idealen, bereid is verraad te plegen terwille van de materiële realiteit. Die Ehe der Maria Braun is een zeer indrukwekkende film, zonder enige twijfel een van de sterk ste. die Fassbinder ooit gemaakt heeft. (Filmhuis, zaterdag, 23 uur, 120 minu ten) POLYGOON JOURNAAL In het Polygoon Journaal nr. 5 de ze week aandacht voor de Europese Kampioenschappen Kunststoten in Apeldoorn, waar de Nederlander Hans de Jager de Europese titel be haalde met een recordscore van 337 punten. Verder een reportage over het dagelijkse leven op het eiland Taiwan, dat door China als een afval lige provincie wordt beschouwd en tenslotte aandacht voor het Euro pees kampioenschap schaatsen, in Deventer, waar de Noor Amund Sjobrend Europees kampioen werd.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 11