kijk op de film
cursief'
Hi
bekeken
„Sea Wolves"- avontuurlijke oorlogsfilm
met te weinig spanning en aktie
Sterk spel van Yves Montand en
Romy Schneider in „Clair de femme"
DONDERDAG 5 FEBRUAR11981
kijk op de film
DOOR BERT VOS
AMERSFOORT - Deze week twee nieuwe films. En dat betekent dat Woody
Allen's „Stardust Memories" na één week reeds het veld moest ruimen bij
gebrek aan voldoende belangstelling en dat ,,The Final Countdown" eindelijk
is uitgeteld na zeven weken. Daarvoor in de plaats krijgen we de uitstekende
Franse film van regisseur Costa-Gavras:Claire de femme" met Yves Mon-
tand en Romy Schneider in de hoofdrollen (in Grand 5) en in Cinema 1 „The
Sea Wolves" (Zeewolven), een avontuurlijke oorlogsfilm in de stijl van ,,The
Guns of Navarone", zonder dat deze het niveau van deze film haalt.
De overige films werden geprolongeerd en dat betekent, dat u in de komende
week nog kunt kijken naar ..Flying High" (Grand 1). ..Being There" (Grand 2). ..Het
verboden bacchanaal" (Grand 3). ..The Jazz Singer (Grand 4). ,,The Aristocats"
(Grand matinee). ..Zombie Holocaust" (Cinema 2). ..De bende van hiernaast
(Cinema 2 matinee). ..The Empire strikes back" (Euro) en ..Escape trom alcatraz'
(Duo 2).
In de kindervoorstellingen van Euro kan de jeugd kijken naar een reprise
van „Circus op stelten". In de nachtvoorstelling van Duo 2 Charles Bronson
in „St. Yves" van regisseur J. Lee Thompson, terwijl in Duo 1 de gebruikelijke
porno te bewonderen is. De kunstwerken van deze week hebben de titel
meegekregen van „Klaar in een wip" (weekprogramma) en „Deep inside"
(nachtvoorstellingen), naar men zegt de opvolger van Deep Throat. De ken
ners zullen er wel meer (van willen) weten.
CLAIRE DE FEMME
„Clalre de femme" van de Franse
regisseur Constantin Costa-Gavras
is een film, die blijkbaar tegenstrijdi
ge reakties oproept. De één zegt, dat
het wel erg melodramatisch is, wat
Costa-Gavras van de roman van Ro-
maln Gary heeft gemaakt, de ander
zegt, dat elk melo-dramatisch ele
ment juist ontbreekt. Met die laatste
opvatting ben ik het eens. Zelf hou ik
niet van melo-drama en het knappe
van Costa-Gavras' film is juist, dat
het onderwerp zich er uitstekend
voor leent, maar dat op geen enkel
punt aan de verleiding is toegege
ven. Yves Montand en Romy Schnei
der vertolken twee formidabele rol
len en maken - mét de strakke regie
van Costa-Gavras „Clair de femme"
tot een boeiende belevenis, die geen
moment verveelt.
Het is eigenlijk jammer, dat dit soort
kwaliteitsfilms Amersfoort sporadisch
en zo laat bereiken ..Clair de femme'
ging vorig jaar februari in Nederlandse
première.
„Clair de femme" is het verhaal van
een man en een vrouw, die elkaar in de
nacht ontmoeten, verschillende dingen
samen beleven en daardoor dichter tot
elkaar komen. Het begint eigenlijk als
de aanzet tot een spionage-thriller als
een duidelijk nerveuze Michel Polain
(Yves Montand) op de Panjse luchtha
ven moeite doet om een ticket naar één
of andere Zuid-Amerikaans land te be
stellen. die op het laatste moment weer
inwisselt en toch maar niet besluit om te
gaan na een ontmoeting met Lydia (Ro
my Schneider) en de artiest Galba. die
bang is eerder dood te gaan dan zijn
hondje
Michel is volkomen overstuur, drinkt
veel. Is het ene moment druk en ner
veus en een ander ogenblik de kalmte
ROOD.
Ondanks alles kun je van onze
nationale overheid niet zeggen,
dat zij op alle punten intolerant zou
zijn Want neem nou eens dat al
leraardigste feit. dat verkeersover
tredingen bij wijze van experiment
in sommige streken (Gelderland
bijv.) niet meer direkt betaald hoe
ven te worden, maar dat het bin
nen een week per giro of bank mo
gelijk is. Geweldig toch Niks geen
onbehaaglijk gesjouw meer naar
het dichtstbijzijnde politiebureau
om met een schuldbewust gezicht
je bonnetje af te laten checken
door een afkeurend kijkende
agent, die nog net niet een waar
schuwende vinger opsteekt Je
hoeft straks helemaal geen
schuldgevoelens meer te hebben,
want al je overtredingen in het ver
keer worden in het vervolg via een
steeds beter lopende politionele
administratie afgedaan. Kas
sa. Het ontbreekt er nog
maar aan. dat het ministerie van
justitie en die van binnenlandse
zaken advertenties plaatst met de
slagzin ,,Maak nu uw verkeers
overtredingen. betaal later'" Mis
schien dat een wat meer commer
cieel ingestelde hoof dagent
straks nog op dat idee komt. En
als we over enkele jaren helemaal
vastgebakken zitten aan het op
stapel staande Nationale Beta
lingscircuit, dan hoeven we alleen
maar onze credit-card in onze
huiscomputer te steken. Zo simpel
als wat.
Geen wonder eigenlijk, dat
steeds minder verkeersgebruikers
nog schuldgevoelens over houden
aan de al dan niet met opzet door
hen gemaakte overtredingen
Neem nou dat door rood licht rij
den. Een levensgevaarlijke bezig
heid, dat staat vast Maar de 110
ballen worden in de meeste geval
len grif overgemaakt op de gast
vrije bank- of girorekening van
„oom agent", nadat de snelle
rood-licht-camera de overtreder
heeft gepakt en vastgelegd voor
het nageslacht Sneu van dat geld,
dat wel, want je had er natuurlijk
makkeluk een avond te van kunnen
stappen, maar ja, pech gehad
Toch zijn er nog mensen, die se
rieus bezig zijn met het verkeer en
zich strikt aan de regels proberen
te houden Zij rijden keurig hon
derd kilometer per uur op de auto
snelweg. ook al worden ze regel
matig overtroefd door langszoe-
vende snelheidskrakers, die weten
de ANWB aan hun zijde te hebben
Er zijn nog mensen, die keurig voor
het rode licht stoppen en niet het
risico van een ernstig ongeluk ne
men dooreventjes vóór de ande
ren er langs te glippen
Toch komen ook dat soort wets-
getrouwe mensen wel eens voor
een verrassing te staan, zo blijkt uit
het volgende verhaal. Een goede
kennis van me kreeg onlangs keu
rig een bekeuring thuis gezonden
vanwege het overtreden van de
wet". Ze bleek door rood licht te
zijn gereden en een camera had
haar daarbij gesnapt. Ze was zich
van geen kwaad bewust en dat van
die camera snapte ze al helemaal
niet. Die had nog nooit gezien.
Nu wil het wel eens voorkomen,
dat het oranje licht van een ver
keerslicht wat al te krap staat afge
steld en een camera pakt dan ook
de .Oranie-licht-njders' gemaks
halve mee Voor onze overheid
een aardig extra zakcentje, maar
niet bevorderlijk voor een veilig
verkeer Want mensen, die dat in
de gaten krijgen en de camera's
weten te staan, beginnen nu bij
voorbaat al af te remmen bij groen
licht, omdat ie best eens op oranje
zou kunnen springen en. En
een goede doorstroming staat bij
de overheid toch voorop 9 Beter af
stellen dus. die lichten!
Mijn kennis was toch niet tevre
den. Ze heeft de bekeuring be
taald, maar wilde toch wel eens
kennis maken met de camera s die
haar gesnapt hadden Dus reden
we samen naar de desbetreffende
stad om die dingen aan te wijzen
Groot was haar verbazing ..Zijn
dat nou rood-licht-camera's?" wa
ren haar historische woorden. ,,ik
dacht dat het nestkastjes waren Ik
vond al, dat deze gemeente erg
natuur-minnend was
zelve De ontmoeting met Lydia brengt
verandering in zijn plannen Hij hoopt
duidelijk steun bij haar te vinden, maar
loopt plotseling ook weer weg. Toch
worden die nacht hun levens met elkaar
verbonden. Want ook Lydia is op de
vlucht voor het leven, evenals Michel. In
soms snelle dialogen reageren ze hun
eigen nood op elkaar af.
..Clair de femme" zou je in feite een
nachtelijke zwerftocht door de menselij
ke ziel kunnen noemen, ware het niet,
dat dit misschien wat al te melo-drama
tisch klinkt Want in feite wordt het ver
haal heel strak en zakelijk verteld
Waarbij steeds als een schaduw de oor
zaak van hun ellende op de achter
grond hangt Onuitgesproken. Terwijl
de nacht vordert ontdekken zowel Mi
chel en Lydia eikaars leven. Lydia blijkt
een man te hebben, die aan woord-
afasie lijdt door een ernstig ongeluk,
waarbij het dochtertje om het leven
komt Zij heeft het huis ontvlucht, waar
die nacht een Russisch feest wordt ge
houden. kompleet met al die opera-ach-
tige figuren die dergelijke feestjes ple
gen te bevolken. Karikaturen als lege
poppen in die begrensde wereld van
Michel en Lydia. De soms abstrakte
woordkeus van Michel wordt dan in
eens vlijmscherp, rechtstreeks Ook al
wordt dat door de vrolijke feestgangers
nauwelijks opgemerkt. Via de konfron-
tatie met de dood van de artiest Galba.
waar als een soort dodendans de hond
en het aapje verloren om hun gestorven
baas heenhuppelen, bereikt Michel het
punt. waarop hij de konfrontatie met zijn
eigen leven aan kan en hij vertelt Lydia
van zijn ongeneeslijk zieke vrouw, die
een eind aan haar leven zal maken Een
vrouw van wie hij zielsveel houdt
„Clair de femme" biedt een oneindig
genuanceerd scala van gevoelens. Van
wanhoop, verdriet, humor, eenzaam
heid en verbondenheid Dat alles ver
pakt in soms razendsnelle dialogen, die
het verhaal naar een hoog niveau dra
gen Mede dankzij het sterke spel van
Yves Montand. bijgestaan door Romy
Schneider, is ..Clair de femme" een
schitterende film geworden van een re
gisseur. die met ,,Z' en „L'Etat de Siè-
ge" al eerder heeft bewezen een rasfil
mer te zijn Warm aanbevolen
(Grand 5. 16 jaar, 105 minuten)
THE SEA WOLVES (ZEE
WOLVEN)
De Amerikaanse regisseur Andrew
V McLaglen - een leerling van John
Ford - heeft in de loop van zijn carrière
talrijke, voornamelijk avonturenfilms
gemaakt Het meest recente werk van
zijn hand was ..The wild geese" over
huurlingen in aktie in de Afrikaanse bin
nenlanden Zijn nieuwste produkt is
„The sea wolves'een Engels-Ameri-
kaans-Zwitserse co-produktie, waarin
tal van bekende acteurs aanwezig zijn
terwille van het decorum, zoals Gregory
Peck, Roger Moore. David Niven, Tre
vor Howard. Patrick MacNee. Barbara
Kellermann en anderen
Misschien ligt het aan de stramme
spieren van sommige acteurs, maar het
verhaal wil maar moeilijk echt op gang
komen Alles schijnt waar gebeurd te
zijn en het gaat om Duitse onderzeebo
ten. die onder de naam „Zeewolven
dood en verderf zaaien in de Indische
Oceaan onder de Geallieerde konvooi
en Het kan niet anders: de Zeewolven
krijgen ergens zeer betrouwbare infor
matie, die vanaf het vasteland per radio
wordt doorgegeven Luitenant-kolonel
Lewis Pugh (Gregory Peck) en kapitein
Gavin Stewart (Roger Moore) krijgen
opdracht om dit uit te zoeken en een
einde aan deze onverkwikkelijke zaak
te maken. De beide militairen ontdek
ken al snel, dat het lek in de neutrale
Portugese haven Goa zit en er wordt
naar een oplossing gezocht om het lek
onschadelijk te maken Uiteindelijk
wordt besloten een strafexpeditie naar
Goa te zenden om het Duitse schip de
„Ehrenfels" op te blazen, dat vanuit de
haven van Goa wordt gebruikt voor het
verzenden van de geheime routes der
geallieerde konvooien
Voordat het echter zover is wordt een
groot deel van de film gebruikt aan de
voorbereidingen en dat is beslist niet de
sterkste kant van MacLaglen Dat is een
man van aktie en die aktie komt pas in
het laatste gedeelte van de film. als ex-
militairen van de Calcutta Light Horse
(nu stuk voor stuk bankiers, planters,
ingenieurs en allesbehalve militair ge
schoold) worden ingeschakeld om het
zaakje op te knappen
Het thema lijkt in veel opzichten op
„The guns of Navarone" van J. Lee
Thompson, maar op geen enkel mo
ment wordt het niveau van die magistra
le avonturen-oorlogsfilm gehaald. Zelfs
het laatste deel van de film, als de aktie
in volle hevigheid losbarst, komt het al
lemaal wat ongeïnspireerd over. alsof
McLaglen zélf niet meer in aktie had
geloofd en nu wat te laat achter de ca
mera is gaan staan om één en ander
alsnog georganiseerd in ogenschouw
te nemen.
De affaire rond de Zeewolven is waar
gebeurd Pas in 1978 werden de gege
vens rond de aktie vrijgegeven Overste
Lewis Pugh was tijdens de persvoor
stelling in Nederland vorig jaar persoon
lijk naar Amsterdam gekomen om één
en ander te bevestigen
Een krasse, oude baas. inmiddels
generaal buiten dienst, die nog steeds
uitermate trots was op dat knappe staal
tje van moed en opoffering van hem en
zijn mannen Hij prees de filmmensen
om hun waarheidsgetrouwe weergave
Alleen die vrouw in het verhaal, nee. dat
klopte niet Logisch, want die deed mee
voor het plezier van Roger Moore, dat
spreekt
De film is toegankelijk voor alle leef
tijden, maar dat vind ik nou wel een
tikkeltje overdreven. Het is beslist
geen lachfilm of zo.
(Cinema 1, alle leeftijden, 122 minu
ten)
LA NOTTE
In het Amersfoortse Filmhuis
draait deze week van zaterdag tot en
met dinsdag de befaamde film „La
Notte (De Nacht) van de Italiaanse
regisseur Michelangelo Antonioni
uit 1960, met Jeanne Moreau, Marcel
lo Mastrolanni, Monica Vitti en Bern-
hard Wicki in de hoofdrollen.
Deze middelste film uit wat algemeen
beschouwd wordt als een drieluik - de
andere twee zijn L'aventura en L'e-
clisse - betekende voor Antonioni ein
delijk de doorbraak naar een bredere
erkenning De pers begon hem te ana
lyseren en te canoniseren en de slag
woorden die toen gemunt werden zijn
ook nu nog gemeengoed: vervreem
ding. onmacht, gevoelsarmoede, com
municatiestoornis Daarbij komt dan
nog de eigenzinnige vormgeving via
een mystificerende verhaalopbouw, de
nadruk op sfeeraanduidingen en een
Gregory Peck als overste Pugh in „The Sea Wolves
consequent volgehouden symboliek.
Antonioni werd de lieveling van een uit
dijende groep cultuurgevoeligen Het
aardige is dat Antonioni in La notte de
ze mensen ongenadig op de korrel
neemt
Het openingsshot: de camera hangt
aan een hoge flat, zwenkt naar buiten
en daar is Milaan, een keurige, dynami
sche stad. De inwoners passen er pre
cies bij. Giovanni en Lidia Pontano be
zoeken Tomasso. een vriend die op
sterven ligt in een kliniek Volgens de
moderne zeden behoort hij niet terneer
geslagen te zijn, en dat is hij dus niet -
hij bestelt champagne Jeanne Moreau
houdt het niet vol. hoewel haar gezicht
Scène uit „The Seawolves" met David Niven (rechts).
een aangepast masker blijft. Ze zit mid
den in de bewustwording van een hu
welijkscrisis. maar Giovanni is wel te
vreden met hun kalme ritueel dat ze
opgebouwd hebben Bovendien staat
hij in de belangstelling met zijn nieuwe
boek dat met toevallig Het Seizoen
heet.
Lidia ontvlucht het voorspelbare ge
snap op de vernissage en dwaalt door
de stad. eindigend bij de snackbar waar
ooit een liefde begon 's Avonds zitten
ze in een nachtclub en daarna gaan ze
naar een feest van een rijke industrieel,
die zijn werk ook als cultuur wil zien De
gasten juichen een renpaard toe, drin
ken drankjes en amuseren zich dus. De
regen doet de helft gekleed in het
zwembad springen. Giovanni flirt met
de dochter des huizes (Vitti. nu niet al
leen ongrijpbaar maar zelfs vermoeid
decadent, maar met enkele menselijke
gebaren), Lidia gaat in een opwelling
met een playboy mee 's Ochtends tref
fen ze elkaar weer. Het combo speelt
nog steeds Lidia vertelt dat Tommaso
dood is. Ze leest een brief voor, maar
Giovanni herkent de woorden niet. die
hijzelf haar geschreven heeft, vroeger
Als een houten klaas, als iemand die de
techniek uit een boek heeft wil hij een
nieuw begin maken aan hun huwelijk
De camera dwaalt weg door het park.
(Filmhuis, 122 minuten, zaterdag tot en
met dinsdag, 20 15 uur).
DE GEEST VAN DE BIJEN
KORF
In de nachtvoorstelling van het
Filmhuis kan men zaterdagavond kij
ken naar „De geest van de Bijenkorf"
van de Spaanse regisseur Victor Eri-
ce, daterend uit 1973.
(Filmhuis, nachtvoorstelling. zaterdag
23 uur, 98 minuten)
PROGRAMMA FILMHUIS
Op het komende programma van het
Filmhuis staan twee films van de Poolse
regisseur Andrzej Wajda Zonder ver
doving (14 tot en'met 17 februari) en
„De jongedames van Wilko" (21 tot en
met 24 februari). De laatste film in fe
bruari is ..Palermo Oder Wolfsburg" van
de Duitse regisseur Werner Schroeter.
bekroond met de Gouden Beer op het
Filmfestival in West-Berlijn in 1980.
Nachtfilms deze maand: „Pascual
Duarte' van Ricardo Franco (14 februa
ri). „Elisa Vida Mia", van Carlos Saura
en „Cet obscur objet du désir" van Luis
Bunuel
POLYGOON
JOURNAAL
In het Polygoon-Journaal van deze
week wint de Nederlandse rijder Toon
Karsmakers op het circuit van Venray
een internationale motorcross Be
verwijk kent een overdekte vlooien
markt waar iedereen voor slechts
17.50 een stalletje kan huren om er
zijn overtollige spulletjes te verkopen.
In het wereldnieuws een unieke oe
fenmachine voor tafeltennis, die een
trainer overbodig maakt
En tenslotte nu de „r" in de maand is
een kleuren reportage over de rozebot-
telcultuur in de polder Oostelijk Flevo
land, waar deze vruchten in het afgelo
pen najaar voor het eerst machinaal
geoogst werden. Daarna de verwerking
tot siroop die in deze tijd mede voor
extra vitaminen kan zorgen.
Filmagenda voor Amersfoort van don
derdag 5 februari t/m woensdag 11 fe
bruari 1981
GRAND 1 033-14632
FLYING HIGH a l Dagelijks 13.30 - 18.30 -
21 15. Zondag 13.30-16 00-18 30-21 15.
GRAND 2
BEING THERE A l Zat zo en woe 18 30 -
2115 Overige dagen 13.30 -18 30 - 21 15.
GRAND 3
HET VERBODEN BACCHANAAL 16 jr Da
gelijks 13.45-18 45-21.30 Zondag 13 45
- 16 15 - 18.45 - 21 30
GRAND 4
THE JAZZ SINGER A l Dagelijks 14 00 -
19 00-21 45. Zondag. 1400-1630-19 00
- 21 45
GRAND 5
CLAIR DE FEMME. 16 Dagelijks 14 00 -
19 00-21.45 Zondag 14.00-16 30-1900
- 21 45
GRAND MATINEE
THE ARISTOCATS A I Zat en woe 13 30
Zondag 13 30 - 16 00
CINEMA 1 - 033-18900
SEAWOLVES Al Dagelijks 13 45-18.45-
21.30 Zondag 13 45 -16 15-18 45 - 21.30
uur
CINEMA 2
ZOMBIE HOLOCAUST 16. Zat zo en woe
18 30-21 15 Overige dagen 1330-18 30;
21 15.
CINEMA 2
De Bende van hiernaast A l Zat en woe
13.30 Zondg 13 30 - 16.00.
EURO - 033-33655
THE EMPIRE STRIKES BACK. A.l. Za en
woe 18 45 - 21.30 Zondag. 13 45 - 16 15-
18.45 - 21.30. Overige dagen 13.45 -18 45 -
21.30
EURO
CIRCUS OP STELTEN A.l Ned gesproken.
Za. en woe 13 45
DUO 1 - 033-16572
KLAAR IN EEN WIP (bon appetit) 18 Dage
lijks 14 15 - 19.15 - 21 30 Zondag 14.15 -
16.30 - 19.15 - 21 30
DUO 2
ESCAPE FROM ALCATRAZ 16 Dagelijks
14 00- 19.00-21.15 Zondag 14.0016.15-
1900 - 21 15
DUO 1
i DEEP INSIDE 18 Vrij en za. 24 00
DUO 2
ST IVES 18. Vrij en za 23.45
FILMHUIS - 033-19505
„LA NOTTE" Zaterdag tot en met dinsdag
20.15 uur
„DE GEEST VAN DE BIJENKORF". Zater-
I dag 23 uur