IN DE ZONNEHOF: Fraaie expositie van befaamde Noorse schilder leusder krant IIIT H AMERSFOORT BEELDENDE KUNST, THEATER, FILM kijk op kunst DONDERDAG 19 FEBRUAR11981 Boeiend overzicht van Edvard Munch'swerk Edvard Munch in zijn open luchtatelier in Ekely AMERSFOORT - Tot dinsdag 21 april kunt u in De Zonnehof een heel mooie tentoonstelling zien van het werk van de Noorse schilder Edvard Munch (1863-1944). De ekspositie laat schilderijen zien uit de jaren 1900 tot 1906, die In de benedenzaal zijn gegroepeerd. De getoonde gra fiek geeft een beeld van een veel gro ter deel van Munchs oeuvre. Bene den zijn litho's opgehangen. Op de gaanderij treft u etsen en houtsne den. Een zeer mooie catalogus, uit gave van de Amersfoortse Culturele Raad in de vormgeving van Adri Col- paart, begeleidt de tentoonstelling. In de catalogus zijn twee artikelen opgenomen. ,,Het fauvisme en Edvard Munch" van Arne Eggum, hoofdconser vator van het Munch museum in Oslo. En „Munchs grafische werk", geschre ven door Gerd Woll, conservatrice van het Munch-museum te Oslo JEUGD GEMARKEERD DOOR DE DOOD Evenals de jeugd van de Zwitserse schilder Ferdinand Hodler werd over schaduwd door het vroegtijdig sterven van diens ouders en bijna al diens zus ters en broers, werd ook de jeugd van Edvard Munch gemarkeerd door de dood. Toen hij vijfjaar oud was stierf zijn moeder aan tuberculose. Toen hij der tien jaar was stierf zijn zuster Sophie. Hodler reageerde op de dood door fa natiek te willen overleven. De gevoe lens en gedachten van Munch daaren tegen worden sinds zijn vroege jeugd in beslag genomen door een steeds gro ter wordende angst voor de dood. „Het zieke jonge meisje", „De dood in de kamer", „De dode moeder", „De vrouw en de dood", „De moord", „De dood van Marat", zijn de onderwerpen, die hem zijn leven lang blijven bezighou den. De angst om ziek te worden doet hem zichzelf onderwerpen aan de meest vreemde leefregels Hij doet niet aan sport om geen natte voeten te krijgen. In zijn woning houdt hij de temperatuur angstvallig tussen de 20° en 22°. Als men tegen hem zegt, dat hij er slecht uit ziet, gaat hij ogenblikkelijk naar bed. Hij kan er niet tegen om zieken en bejaar den te zien, ook niet toen hij zelf ouder werd. Hij kan niet tegen hyacinten, om dat hun geur hem aan de dood doet denken. Hij bezoekt geen enkele begra fenis. Edvard Munch was een overgevoelig mens. Hij leed zéér onder de armoede, waarin zijn familie was gedompeld na de dood van zijn moeder. Zijn vader was arts in de volkswijken van Oslo. Hij verdiende weinig, want hij liet de armen nooit betalen. Hij was een goed en som ber christen die elke vreugde en zorge- Tijdens een van zijn liefdesavonturen schiet een vrouw in zijn hand Sinds die lijd gaat Munch handschoenen dragen, en heeft hij een afkeer van handen Toen hij het zelfportret met sigaret schil derde, vroeg hij een vriend om voor het Begrafenisstoet op de Potzdamerplatz - olieverf - 1902. loosheid uit zijn huis bande. De zeer gevoelige Edvard wordt steeds meer op zichzelf teruggeworpen, en houdt aan alle somberheid in huis alleen al een volledige kontaktgestoordheid ten op zichte van zijn vader over. Ook ten aanzien van andere mensen kan Edvard niet goed uit de voeten, tot hij tenslotte niemand meer om zich heen kan verdragen Elke poging tot toenadering beschouwt hij als een ver- Tète a Tête - ets - 1895. schilderen van zijn hand te willen pose ren. Nadat hij enige schilderlessen heeft gekregen van de schilders Christian Krogh en Heyerdahl schildert hij als 23 jarige jongeman reeds met een grote eigen persoonlijkheid en gedurfdheid. Munch bezoekt in die tijd het „kafee van het Grote Hotel" in Oslo, waar schrij vers en bohémiens rond Ibsen hun kri tiek op de maatschappij, op de leugens en schijnheiligheid van de burgerlijke moraal en de huichelarij van de kerk. spuien. Door zijn relatie met deze kring, en in het bijzonder met de leider Hans Jager, kan Edvard Munch aan zijn eigen le vensvisie polijsten. Zijn vrienden bie den hem morele steun, wat vooral van belang was toen Edvard Munchs eerste tentoonstelling in Oslo in 1889 een groot schandaal ontketende Door tussenkomst van zijn leermees ter Christian Krogh, ontvangt Munch tóch een studietoelage van de Noorse regering, waardoor hij vier maanden in Parijs kan studeren. Hij leert er het werk van de Impressionisten kennen en van zijn tijdgenoten Gauguin, Van Gogh, Seurat en Toulouse Lautrec. Nieuwe studietoelagen brengen hem in de loop der jaren naar het zuiden van Frankrijk, Italië en Duitsland. LEVENSFRIES In 1891 bestudeert Munch het neo- impressionisme in Parijs, welke periode er toe bijdraagt om (de kleuren van) zijn palet lichter te doen worden. Tóén al zette hij het idee op voor zijn eerste levensfries, dat een overzicht moest ge ven van de moeilijkheden, het lijden en de vreugde van de mens Tot aan zijn dood blijft het levensfries hem bezig houden In 1892 worden in Oslo enkele schil derijen van dit fries tentoongesteld. Munch ontvangt dan een uitnodiging van de Vereniging van Berlijnse arties ten om mee te doen aan hun jaarlijkse manifestatie Hij gaat met 55 schilderij en naar Berlijn en veroorzaakt er zo'n schandaal, dat de Berlijnse vereniging „Das schwarze Ferkel" het zwarte varken) In 1894 publiceren ze hun eerste pole mische stuk „Het werk van Edvard Munch" In de daarop volgende jaren verschijnen de eerste gedrukte litho's en houtgravures. In 1897 stelt Munch het levensfries tentoon in de Salon des Indépendants, de salon van de onaf- hankelijken. In 1908 komt Munch in een geestelij ke krisis te verkeren, en hij wc. dt opge nomen in de kliniek van dokter Jacob- sen in Kopenhagen. Deze krisis sluit de eerste periode van het werk van Munch af. VERZET TEGEN HET IMPRES SIONISME De historische betekenis van Munch in de evolutie van de schilderkunst ligt vooral in de eerste twintig jaar van zijn artistiek bezig zijn, toen hij met Gau guin. Van Gogh, Toulouse Lautrec en Ensor zich verzette tegen het impres sionisme. Maar terwijl Toulouse Lautrec het cirkus en het kabaret koos als lokaties om er als mens en als schilder bezig te zijn, bezocht Munch het „Grote Hotel" van Oslo en „Het zwarte varken" van Berlijn alleen om er steun en moed te vinden Zijn persoonlijkheid was té gecompli ceerd dan dat hij aan deze milieus vol doende zou kunnen hebben. Zijn schil derijen beelden geen bepaalde tijd of een bepaald milieu uit, zoals Toulouse Lautrec dat deed met het bohemienle- ven in Parijs en Bonnard en Vuillard dat deden met de bourgeoisie van de 19de eeuw. Het wezen van Munchs kunst wordt gevormd door een mengeling van elementen, ontleend aan de tijd, het mi lieu én zijn eigen ervaringen. De krisis van de jaren 1908-1909 veroorzaakt een grote verandering in Munch en in dat wat hij daarna schildert. Munch wordt nóg gevoeliger, geslote- ner en wantrouwender Hij vestigt zich in Noorwegen, en gaat nog maar zelden naar het buitenland. De vier huizen, die hij had gekocht, gebruikt hij als opslag plaats voor zijn schilderijen en beurte lings als atelier. De onderwerpen van zijn depressivi teit komen alleen nog terug in kopieën, in herhalingen van zijn verkochte schil derijen. Hij hield ervan zijn werken om zich heen te houden. Hij noemde ze „zijn kinderen". Een belangrijk deel van zijn werk bestaat uit twee of drie versies van hetzelfde onderwerp. Vanaf 1908 schiloerde Munch mak kelijker met kleur, bn Maurice Raynal merkt in zijn „Histoire de la peinture moderne" op. dat het coloriet van Munchs schilderijen zo nu en dan gelij kenis toont met het fauvisme. Van 1909 tot 1911 maakt Munch muurschilderingen voor de universiteit van Oslo. Daarna ontstaan vele schil derijen van groot formaat waarop hij ar beiders afbeeldt In de resterende der tig jaar van zijn leven produceert hij een omvangrijk oeuvre, waarvan de zelfpor tretten een onthutsende kroniek vor men van de toenemende eenzaamheid en de ouderdom van de schilder. In 1944 sterft Munch op zijn buitengoed in Ekelv. In de tweede periode van zijn leven heeft Munch buiten Skandinavië slechts vier eksposities van zijn werk toegestaan In 1922 in Zürich, in 1926 in Mannheim, in 1927 in Berlijn en in 1938 in Amsterdam. kapte neiging van anderen om zich van zijn wezen meester te maken DE VROUW ALS VAMPIER MARKEREN De liefdesavonturen van Munch in de kringen der bohémiens van Oslo en Berlijn markeren voorgoed zijn verhou ding tot de vrouwen Hij is bang om zijn onafhankelijkheid te verliezen en om zijn leven, dat hij volledig aan de kunst wil wijden, met een vrouw te moeten delen. In zijn werk stelt hij de vrouw dan ook voor als een vampier, die de man berooft van zijn vrijheid, zijn kracht en zelfs van zijn leven. van hem eist, dat hij zijn schilderijen terugneemt Munch organiseert als ant woord een eenmansekspositie in de Friedrichstrasse. SALON DES INDEPEN- DANTS (DE ONAF HANKELIJKER De Berlijnse kunstenaarswereld wordt in twee kampen verdeeld, die vóór of tegen Munchs kunst zijn. Albert Kollmann wordt zijn beschermheer. Aan zijn kant staan schrijvers en dich ters als Strindberg, Przybyszewsky, Bierbaum, Dehmel, Holz, Scheerbart en Meier-Graefe, die bijeen kwamen in VERHOUDING MUNCH EN FAUVISTEN Gerd Woll geeft ook een duidelijke uitleg hoe het komt. dat de oplagen van Munchs grafische werk van zo wis selende kwaliteit zijn. Munch nummer de zijn werk overigens nooit, en behield zelf het recht om nieuwe herdrukken te maken zoveel en zo vaak als hij zelf wilde. Een voorrecht om het werk van Ed vard Munch in Amersfoort te kunnen zien De Zonnehof is dagelijks geopend van 10 00 tot 17 00 uur. Op zon- en feestdagen van 13 00 tot 17.00 uur HET GRAFISCHE WERK In het catalogus artikel „Het fauvisme en Edvard Munch" draagt Arne Eggum feiten aan voor de invloed, die Edvard Munch op het Fauvisme moet hebben gehad, zonder dat dit ooit is uitgespro ken De jonge Fauvisten hadden in 1903 Munchs kleurrijke en ekspressieve schilderij van de volksvrouw met het syfiliskind. waarvan ook een indrukwek kende versie in De Zonnehof hangt, kunnen zien. Evenals enkele andere voor Munchs coloriet en schilderwijze typerende doeken. Ook vermeldt Arne Eggum, dat Munchs leerling, die hem het meest na stond, Ludvig Karsten, een jarenlange vriendschap onderhield met Matisse en Picasso, wat het volgens hem waar schijnlijk maakt dat deze Parijse kun stenaars goed bekend waren met Munchs kunst. Tevens sloot Munch een intense vriendschap met de violiste Eva Mudoc- ci in Parijs, die een goede vriendin van Matisse was Munch én Matisse schil derden beiden portretten van haar. In 1904. aldus Arne Eggum was Munch op de Salon des Indépendants, vertegenwoordigd met het schilderij „Melancholie" uit 1899, dat zijn gees teszieke zuster Laura uitbeeldt, ver stard in een hoekje van de kamer. Op de tentoonstelling in De Zonnehof vindt u enige versies van „Melancholie" Op de gaanderij bij de prenten desolate figuren in desolate landschappen. In 1906, draagt Arne Eggum aan. toen de Fauvisten in een grote groeps tentoonstelling eksposeerden, werd Munch in de kritieken gekenschetst als een Fauvist. Ook omdat hij in dezelfde ruimte eksposeerde als Marquet. Man gum, Puy, Karsten, De Vlaminck en Van Dongen Arne Eggum ziet Munch als een schilder, die op de Fauvisten voor uitliep, en die voor een groot deel een tijdgenoot van hen was ten aanzien van hun ideeën. het grafische werk een steeds belang rijker onderdeel van zijn eksposities Naast de traditionele vormen van gra- ANCO MALI In het artikel in de catalogus „Munchs grafische werk" wordt door Gerd Woll uiteengezet waarom Munch de grafi sche kunst ging beoefenen en welke methoden hij toepaste. Hij zag kunst in de eerste plaats als een middel tot communicatie, als mogelijkheid om zich uit te spreken tegenover andere men sen. Door zoveel mogelijk werk bijeen te eksposeren hoopte hij de gedachten en gevoelens, die achter de afzonderlij ke werken lagen, gemakkelijker op an dere mensen over te brengen In zijn kunst, zoals hijzelf schreef, probeerde hij een verklaring te geven voor het le ven en voor de levensgang van de mens. De wens van Munch, om zoveel mogelijk mensen met zijn kunst te be reiken, naast het overvolle ekspositie- programma dat hij sinds 1892 had, brachten Munch ertoe erover na te den ken hoe hij zijn belangrijkste werken kon vermenigvuldigen. Het best kon de kunstenaar zélf een grafische versie van zijn werk maken, In Berlijn had Munch, de mogelijkheid de nodige kennis te verwerven en de Twee meisjes met een blauw schort - olieverf - 104 - 1905. Huis met rood dak - olieverf 1903 hulp in te roepen van goede drukkers. Het was waarschijnlijk Julius Meier Graefe, die Munch aanspoorde, en in 1895 werd de Meier Graefe portefeuille met acht etsen uitgegeven Munch had een nieuwe vorm gevon den, waarin hij zich kon uiten. Reeds in 1895 voegde hij etsen en litho's toe aan een tentoonstelling en naderhand werd fiek ging hij veel met eksperimenten aan de gang Waarschijnlijk maakte Munch zich de techniek van het houtsnijden eigen in Parijs bij Auguste Clot Hij vond een werkelijk unieke manier om de kleurenhoutsneden te vermenig vuldigen. Gewoonlijk gebruikte men ook bij de houtsnede voor elke kleur een andere drukplaat Nadat hij de te kening in een plaat had gesneden, nam hij een nieuwe plaat om er de gekleurde delen op aan te geven. Hij zaagde de plaat in stukken, die ieder met een be paalde kleur werden ingerold. Daarna werden de stukken samengevoegd en afgedrukt als één plaat.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 11