Kennismakingsavond Don Bosco druk bezocht Wereldgebedsdag in het teken van de indianen VRIJDAG 6 MAART IN DE MARCUSKERK - DONDERDAG 26 FEBRUAR11981 plaatselijk nieuws hoe lossen we die op, en op welke ma nier moeten we dat doen. Bij gedrags problemen wordt eenzelfde lijn ge volgd, alleen heet daar de specialist pe dagogisch medewerkster. Zo tracht Don Bosco voor alle soorten moeilijkheden een oplossing te vinden. We hopen natuurliik dat zich die zo wei nig mogelijk voordoen, maar als ze er zijn doen we daar wat aan. Naast de lessen die nodig zijn om de kennis te vergaren wordt op Don Bosco ook veel aandacht besteed aan andere aktiviteiten die soms als lessen zijn in gebouwd en ook wel buiten elk lesver- band omgaan Niet omdat ze er niets mee te maken zouden hebben, maar omdat dat organisatorisch niet anders te regelen is We denken daarbij aan de werkweek voor de eerste klassers, al vnj gauw nadat ze bij ons op school gekomen zijn. De keuzebegeleiding van tweede klassers die door middel van excursies, films en toetsen voorbereid wordt zodat de leerlingen een zo gefundeerd moge lijke keus kunnen maken voor hun ver dere opleiding in de bovenbouw. Kate- cheselessen, tijdens welke we met de leerlingen in discussie gaan over allerlei problemen die hen bezig houden en de ze vanuit een Christelijke levensvisie trachten te benaderen Hoogtepunten daarvan zijn de Kerst- en Paasviering. Vormingsdagen voor de 4e klassers die dan hun periode aan onze school afslui ten door informatie en discussie t.a.v. verdere studie, maatschappijvisie, werken enzovoort. Verder kennen we nog schoolfeesten (o.a. Don Bosco- feest), klassefeesten (meestal op initia tief van de leerlingen zelf), excursies, sportdagen (voor de eerste drie leerja ren tegen een school uit België), de schoolkrant die ongeveer 10 maal per schooljaar verschijnt en waarvan voor deze avond een speciale uitgave sa mengesteld werd. Als afsluiting werden een aantal o- vergebleven werkstukken en een paar andere aardigheden onder de belang stellenden verloot. Eén van de aanwe zige kinderen bediende daarvoor de bingomachine en de waarnemend ad junct directeur, dhr Roesink, deelde de prijsjes uit. De heer Stevens besloot de avond door de hoop uit te spreken dat vooral degenen die nog met een aantal vragen zaten op deze avond voldoende informatie toegespeeld hebben gekre gen die hun kan helpen samen met hun kind een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken voor de vorm van voort gezet onderwijs. LEUSDEN - Op donderdagavond 12 februari werd op de Technische School Don Bosco een kennisma kingsavond gehouden voor aan staande leerlingen van de brugklas en hun ouders. Had men gerekend op ongeveer 120 belangstellenden, er moesten al gauw tafels en stoelen bijgeschoven worden, want het wer den er uiteindelijk bijna 200. Jon gens, maar ook meisjes met hun ou ders die kwamen kijken en luisteren wat Don Bosco voor hen aan ver volgonderwijs te bieden heeft. Allen werden welkom geheten door de di recteur, de heer G. Stevens, die na druk legde op het feit dat de avond in eerste instantie bedoeld was voor de jongens en meisjes. Zij waren het ook waar het om ging. In tweede in stantie de ouders, vanwege het feit dat ook zij een stem hebben bij het zoeken naar geschikt voortgezet on derwijs. Ook het personeel werd niet vergeten, dat het nodige werk had verzet om deze avond mogelijk te maken. De heer Stevens ging verder met een korte uiteenzetting over Don Bosco, het zoeken naar geschikt onderwijs, het kiezen en het doel en de innchting van de avond. Te gast op Dón Bosco, wat betekent dat7 In eerste instantie voor degenen die nog niet eerder hier zijn geweest, groter dan ik dacht, veel ge bouwen, mooie omgeving, internaat en school. WAT BETEKENT DON BOSCO? Zomaar een naam voor een bepaal de instelling? Nee hoor, Don Bosco is de naam van een mens. De mens Jan Bosco die op 16 augustus 1815 gebo ren werd in Italië, in het dorpje Becchi bij Turijn. Zoon van boerenouders, leven dig, knap geheugen, kan en durft van alles en stamt voort uit vrome ouders. Hij wil priester worden. Dat mag best van zijn moeder, vader stierf al toen hij nog erg klein was. maar ze zou niet weten hoe. Voor ons soort mensen zit dat er toch niet in. Via een oudere pries ter lukt het toch. Op 5 juni 1841 wordt hij priester gewijd in Turijn Al gauw komt hij in Turijn, op dat moment een groeiende grootstad, in aanraking met de ellende. Massa's jongeren lopen rond, zonder baan, zonder bed Jan Bosco heeft zijn werk gevonden. Zijn werk groeit zodanig uit dat hij uiteinde lijk vele volgelingen krijgt, de Salesia- nen van Don Bosco Ook in Nederland vestigen ze zich. Zo ontstaat Don Bos co Leusden. In eerste instantie een in ternaat met een eigen schooltje. Maar dit groeit al gauw tot een groter gebeu ren en is door grote inzet geworden wat het nu is. De R.K. Technische School Don Bosco startte in 1947 en is inmid dels uitgegroeid tot een school van bij na 400 leerlingen. De school heeft een paar principiële uitgangspunten, waarvan een paar be langrijke zijn: a. Elke leerling wordt genomen zoals hij is; hij heeft zijn eigen waardigheid en staat voor zijn eigen levensopga- ve, waarbij de school hem van dienst wil zijn. b De leerling wordt benadert in een sfeer van vertrouwen, niet als min dere, ook niet als gelijke, maar wel als gelijkwaardig, c. Het streven van het onderwijsteam is erop gericht elke leerling die kan sen te bieden, die binnen het school gebeuren tot de reële mogelijkhe den behoren om zichzelf te ontwik kelen; zij proberen hem daar zoveel mogelijk in te stimuleren en te bege leiden. KIEZEN IS MOEILIJK Kiezen is niet gemakkelijk Door de veelheid van informatie die door allerlei instanties gegeven wordt is het niet makkelijker, en misschien nog wel on duidelijker aan het worden. U, als ou ders bent zoekende in een grote inge wikkelde wereld van onderwijsvoorzie ningen, u wordt van alle kanten beke- geld met afkortingen en vreemde on derwijskundige termen. U bent zeker al wel op een ouderavond op de basis school wat voorgelicht over voortgezet onderwijs Misschien is deze avond op Don Bosco voor u al de zoveelste, en waarschijnlijk komen er voor u nog wel een aantal. Al die moeite doet u om een zo goed mogelijke keus voor uw kind te kunnen doen. want voor kiezen is be- langnjk: a De wens van het kind zelf. b Wensen van de ouders c. Advies van de school. En dan nog blijkt heel vaak de keus erg moeilijk te zijn. Wij willen vanavond proberen u een handje te helpen bij het kiezen Voor anderen is dat niet nodig, want zij hebben al gekozen, terwijl er ook waarschijnlijk mensen zullen zijn die uit pure belangstelling zijn gekomen en hun licht eens willen opsteken. Al deze wensen willen we trachten tege moet te komen, door: a. Informatie te verstrekken, apart voor ouders en kinderen zodat ieder naar eigen belangstelling aan zijn trekken kan komen, b De school te bezichtigen, c. Vragen die er dan nog zijn te beant woorden. Daarna werden ouders en kinderen in groepen verdeeld. De kinderen gin gen met een aantal leerkrachten naar verschillende lokalen om te luisteren naar hetgeen Don Bosco voor hun te bieden heeft. De ouders werden door een aantal leerkrachten in school rond geleid. Om 21.00 uur wisselden de groepen WAT BIEDT DE TECHNISCHE SCHOOL DONBOSCO Don Bosco is een technische school. Dit betekent dat kinderen die naar Don Bosco gaan een technische beroeps voorbereiding krijgen aangeboden op een zodanig niveau dat na het behalen van het diploma de stap naar de maat schappij gezet kan worden en voor de genen die dat willen verdere studie, b.v. M.T.S., mogelijk is. De school is ver deeld in: a. een 2-jange onderbouw b een 2-jarige bovenbouw c. een 1-jarige Vuto dagopleiding. DE ONDERBOUW Het doel van de onderbouw is: a Ontplooiing en ontwikkeling van de' persoonlijkheid van de leerling b Voortzetting van algemeen onder wijs. c. Voorbereiding op een verantwoorde keuze van een verdere opleiding. In deze tweejarige periode blijven alle leerlingen als klas bij elkaar. Ze krijgen allemaal dezelfde lessen. Er wordt les gegeven in. Nederlands, Engels, ge schiedenis, aardrijkskunde, biologie, kennis der natuur, natuurkunde, wis kunde, rekenen, muziek, maatschappij leer, katechese, creatief tekenen, vak tekenen, handvaardigheid, algemene technieken, studiebegeleiding, licha melijke oefening. Is het eerste leerjaar meer gericht op een kennis maken met het voortgezet onderwijs, het tweede leerjaar richt zich op het kiezen van de leerling voor een vak- en een program makeuze voor de bovenbouw. DE BOVENBOUW In de bovenbouw kan de leerling kie zen uit 7 vakrichtingen, bouwtechniek, elektrotechniek, mechanische tech niek, motorvoertuigentechniek, con sumptieve technieken, installatietech niek en grafische technieken. Daar naast moet de leerling kiezen voor een programma volgens welke hij opgeleid wenst te worden. Er bestaat een meer praktisch gericht programma (A-B pro gramma) en een meer theoretisch ge richt programma (B-C programma). Leerlingen die het meer praktisch ge richte programma volgen zullen over het algemeen na de school een baantje zoeken en part-time onderwijs volgen aan de streekschool voor beroepsbe geleidend onderwijs. Leerlingen die het meer theoretisch gerichte programma volgen kunnen na de school verder stu deren aan het middelbaar beroepson derwijs. Meestal kiezen ze voor M T S. (middelbaar technische school) Voor alle leerlingen die vier jaar on derwijs hebben afgesloten met een di ploma. eigenlijk door willen studeren, maar dit door verschillende oorzaken niet kunnen kent Don Bosco een unieke gelegenheid om dit alsnog waar te ma ken. de Vuto dagopleiding. Ook zij die al één of meerdere jaren in de maatschap pij gewerkt hebben kunnen hier de gele genheid vinden een tussenstap te ma ken om voor verdere studie in aanmer king te komen. Meestal gaat het om leerlingen die naar het middelbaar beroepsonderwijs willen maar daar een te laag niveau voor hebben of tijdens hun voorgaande opleiding een verkeerd vakkenpakket hebben gekozen Ook zijn er die naar leger of politie willen en daar het advies krijgen om eerst maar eens de Vuto in Leusden te gaan doen. De Vuto is een opleiding waarmee men vele kanten uit kan. LEERLINGBEGELEIDING Don Bosco is een school waar aan de term leerlingbegeleiding een zeer grote waarde wordt gehecht De school be hoort zodanige voorwaarden te schep pen dat een milieu ontstaat waarin de leerling zich te prettig voelt. Pas dan zal .hij naar beste kunnen presteren, ieder naar eigen aanleg en capaciteiten In een dergelijke situatie behoren on derwijs en vorming als een ondeelbaar geheel samen te gaan. Niettemin zijn er ten aanzien van beide toch een aantal specifieke gebieden aan te geven. In eerste instantie is de klasseleraar de verantwoordelijke voor een groep leer lingen Hij verzorgt de contacten tussen leerlingen, leraren, ouders enz. Indien zich problemen voordoen is hij de eerst aangewezene om een oplossing te be werkstelligen Doen zich problemen voor op het leergebied dan neemt de klasseleraar contact op met de vakleerkracht. Ko men zij beiden niet tot een oplossing dan wordt de remedial teacher inge schakeld. Dat is iemand die zich gespe cialiseerd heeft op het gebied van leer problemen; waar komen ze vandaan. LEUSDEN - Op vrijdag 6 maart wordt om 20.00 uur de dienst van de Wereldgebedsdag gehouden in de Marcuskerk te Leusden-Centrum. De Stichting Nederlands Comité We reldgebedsdag heeft als elk jaar de liturgie hiervoor uitgegeven. Dit jaar zelfs, zeer bewust méé denkend over de buiten proporties groeiende ver spilling in de westerse wereld, ge drukt op kringlooppapier. Een prima aanzet in het klein tot een beter be heer van het milieu en de rijkdom op onze aarde. Het zijn de Indiaans.e vrouwen, uit de Verenigde Staten van Amerika, die de liturgie hebben geschreven. Dat komt schrijnend over voor wie de geschiede nis van de Indianen in de Verenigde Staten kent. Op school leerde je 1492, Columbus ontdekt Amerika, en daar suggereerde men een begin van een nieuw en schoon tijdperk mee Maar de werkelijk heid. die ons pas de laatste jaren goed duidelijk wordt door de opening van za ken door antropologen en kuituurfiloso fen is héél anders. In Europa deden na 1492 de wildste geruchten de ronde over de „nieuwe wereld" Aan de ene kant was er het idee, dat de Indianen geen menselijke wezens waren. Die gedachte werd ten slotte officieel weerlegd door een uit spraak van de Paus, dat de Indianen tot het christendom konden worden be keerd, en dus menselijke wezens wa ren. En dan te bedenken, dat de blan ken, die in dat voor hem vreemde we relddeel aan land gingen, alléén over- lééfden, doordat ze. evenals taterde uit de Europa gevluchte Pelgrim Fathers, welwillend werden geholpen door de In dianen! „Nog nooit heb ik zo'n vriende lijk volk ontmoet", berichtte Columbus aan de Spaanse koning. DUIZENDEN JAREN OUDE KUL- TUREN Het is begrijpelijk, dat de blanken in Europa verbijsterd waren over wat ze in Amerika aantroffen Ze vonden daar duizenden jaren oude bevolkingen. Zuid-Amenka werd zo'n 20.000 jaar ge leden bevolkt vanuit Noord- en Midden- Amerika. Kontakt met andere kontinen ten is daarna sporadisch geweest, zo dat een geheel eigen beschaving kon ontstaan. In de drie Amerika's bevond zich een hoeveelheid van samenlevin gen en kuituren, die ongeëvenaard is. De Spanjaarden en Portugezen, en later ook de Engelsen en de Hollanders kwamen naar Zuid-Amerika op roof naar goud. andere grondstoffen en ver overing van gebied Het aantal van de inheemse bewolkingen liep in de 16de tot en met de 20ste eeuw - nóg altijd! - zéér snel terug. Al snel werden de in heemse bevolkingen ingeschakeld als arbeidskrachten voor de blanken, in de mijnen en op de plantages. Tallozen werden eenvoudig vermoord. Bekend is, dat christelijke gelukzoekers aan In dianen de vraag stelden: - Wil je je bekeren tot het Christendom? - Als de Indianen „nee" zeiden, werd hem direkt het hoofd afgehakt Als de Indianen „ja" zeiden, zeiden de christelijke gelukzoe kers: „Mooi, dan kom je in de hemel", en hakten hun daarna het hoofd af. In de tweede plaats bleken de India nen, vermoedelijk door hun isolement van tien duizenden jaren, vele genera ties niet bestand tegen de ziektes, die in Europa ook wel slachtoffers eisten, maar daar kinderziektes waren gewor den Infekties van luchtwegen eisen tot vandaag de dag vele slachtoffers onder de Indianen Veel volkeren zijn zó snel uitgestorven, dat niet meer dan een naam. een vage beschnjving van het eerste kontakt, is overgebleven. CLAUDE LEVY STRAUSS De met de Erasmusprijs onderschei den Franse etnoloog-antropoloog-kul- tuurfilosoof Claude Levy Strauss heeft jarenlang de leefgewoonten en kuituur van de Braziliaanse Indianen bestu deerd. Hij heeft op overtuigende wijze aangetoond, dat de kuituur van de In dianen een antwoord is op de uitdaging van de omringende natuur, een ant woord dat minstens evenwaardig is aan het westerse. Men kan volgens Claude Lew Strauss de stelling verdedigen, dat sommige Indianenkuïturen een be ter en demokratischer antwoord op die uitdaging zijn dan de agressief-techni- sche, op het abstrakte natuurweten schappelijke denken gebaseerde, civili satie van het westen. Het westen, dat de natuur niet in haar waarde heeft ge laten, maar voor eigen doeleinden heeft onderworpen en geëxploiteerd. Met als resultaat een vervuilde en verstikkende leefgemeenschap Zodat we nu, in 1981, in de liturgie voor de wereldgebedsdag, die is voor bereid door Indiaanse vrouwen, de vol gende woorden van blanke vrouwen, kunnen lezen. „Men kan zeggen dat de oorspronkelij ke Amerikaanse inwoners, de eerste „milieubeheerders" waren. Hun eer bied voor de natuur en hun verbonden heid met alles wat door aarde, lucht en water is voortgebracht, geven hen het recht om ons te leren, hoe wij rechtvaar dig, eerbiedig en in harmonie met onze eigen wereld en met die van een ander moeten leven. De schepper van hemel en aarde, van alle zienlijke en onzienlijke dingen noemen zij „Grote Geest" of „De Geest", waar wij God de Vader of Heer zouden zeggen. Door onze verbonden heid in het geloof, in Jezus Christus, zeggen wij hen woorden na, en delen wij in hun zorg voor de schepping. In het besef van de schuld over ons verkeerd beheer van dat wat ons werd toever trouwd." RUSSEL TRIBUNAAL In november 1980 tekenden Indianen uit de drie Amerika's op het vierde Rus- sell-tribunaal in Rotterdam fel protest aan tegen de voortdurende schending van hun rechten. Nog steeds worden de Indianen systematisch onderdrukt en zelfs uitgemoord. De blanke machtheb bers bedenken nog steeds wurgende wetten om hen van de aardbodem te doen verdwijnen. De kleine, donkere Indianen uit Co lumbia en Peru en de imposante rood huiden uit de Verenigde Staten en Ca nada; zij strijden allen voor het behoud (of de teruggave) van (hun eigen) land. Dat betekent dat de leden van de Co- lumbiaanse „Consejo Regional Indige- na del Cauca" door hun regering voor subversief worden versleten. Dat de Peruvianen terrorist worden genoemd, en de American Indian Movement in de Verenigde Staten als uiterst revolutio nair wordt doodgeverfd. De twaalf klachten, die tijdens het Russell tribunaal in Rotterdam werden behandeld, toonden stuk voor stuk aan, dat de machthebbers in de drie Ameri ka's geen genoegen nemen met het te rugdringen van de Indianen op de meest onbewoonbare plaatsen. Maar dat ze er op uit zijn de Indiaanse kuituur uit te roeien en langzaam maar zeker het Indiaanse volk uit te moorden In Columbia zijn de afgelopen jaren 48 leden van de Consejo Regional Indi- gena del Cauca vermoord door sluip schutters van de militaire regering. Zij verzetten zich fel tegen het steeds maar inkrimpen van de schamele reservaten, waar de overheid hen overigens poli tiek, militair en ekonomisch makkelijk onder de duim kan houden. GIGANTISCHE KERNKOPPEN INSTALLATIE IN NEVADA Pearl Dann beschuldigde de Ver enigde staten ervan haar stam, de Wes tern Shoshone Indianen uit Noord- Amerika, uit te roeien door voortduren de aanslagen te plegen op hun kleine reservaten in Nevada. De regering van de Verenigde Staten wil in Nevada een gigantische kernkoppen-installatie op richten De MX missiles worden er geïn stalleerd. Nevada moet de grootste ura- niumproducerende staat van Amerika worden In 1863 werd dit land volgens het verdrag van Ruby Valley voor eeuwig het bezit van de overal reeds verjaagde Shoshone-lndianen. Jack Forbes, één van de Amerikaan se adviseurs van het Russell-tribunaal, stelde dat de Verenigde Staten er voor al op uit zijn, de heilige plaatsen van de Indianen te treffen om hun kuituur te vernietigen In 1977 werden hoorzittingen geor ganiseerd door een parlementscom missie, die de praktijken van de FBI agenten moest onderzoeken in Zuid- Dakota, het land van de Dakota-lndia- nen. De konklusie was, dat de FBI in de 70er jaren de aandacht van de Black Pantherbeweging verlegde naar de Amerikaanse Indianenbeweging. Het begon tijdens de Lange Mars tegen de verbroken verdragen in 1972. Er werd op een dramatische manier versneld door de confrontatie in Wounded Knee in 1973 Archie Fire Lame Deer, stamhoofd van de Mnicoju Sioux klaagde op het Russel Tribunaal de Verenigde Staten aan, omdat daar politieke gevangenen zijn. Sundancer Peltier werd in 1977 door een kompleet blanke jury tot twee maal levenslang veroordeeld, nadat twee FBI agenten bij een schietpartij waren gedood. Peltier was onschuldig aan deze dood. Het comité, dat zich inzet voor Peltiers verdediging, wordt al jarenlang door de politie en de justitie met intimidatiepogingen beslopen. „Vrijheid", aldus Lame Deer, „is in de Verenigde Staten een leugen op zich". „Grote Geest", aldus smeken de in diaanse vrouwen in de liturgie voor We reldgebedsdag, „Wiens landen dorst hebben, help ons de weg te vinden om hun landen te verkwikken." ANCO MALI

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 7