„Te gek om los te lopen", subtiele humor in speelfilm zonder veel diepgang kijk op de film „Kramer versus Kramer" beste film van 1980 in Amersfoort UITSLAG FILMPRIJSVRAAG 1980/81 leusilEr krnnt cursief* bekeken kijk op de film DONDERDAG 12 MAART 1981 DOOR BERT VOS AMERSFOORT - Deze week in het programma van de Amersfoortse bio scopen een Nederlandse wereldpremière en wel ,,Te gek om los te lopen" van regisseur Guido Pieters. Geprolongeerd werden Dressed to kill" van Brian de Palma (Grand 1), ,,Een vlucht regenwulpen" (de succesvolle film van Ate de Jong, in Grand 2), Flying High" (nu alweer meer dan drie maanden in Amersfoort, te zien in Grand 4), ,,Le dernier metro" voor de derde week in Grand 5 en dat is eigenlijk uitzonderlijk voor een Franse film. ..The aristocats" (Grand matinee), ..Supersmeris" met Terence Hill in Cinema 1.Cactus Jack" in Cinema 2. ,,De bende van hiernaast" nog steeds in de matineevoorstellingen van Cinema 2 op zaterdag en woensdag, en ..The Blue Lagoon", de neo-romantische bestseller, in Euro. In de matmeevoorstellingen van Euro trouwens nog méér plezier voor de kinde ren naast de andere alle leeftijdenfilms: ,,Lady en de Vagebond", van Walt Disney. Het Duo-programma biedt ,,Een bus vol hete meiden" en een „Weekeind in Stockholm" wat Duo 1 betreft, terwijl in Duo 2 een maniak met een schaar het doek rood kleurt in „Schizoid" het weekprogramma onveilig maakt. In de nachtvoorstellingen van Duo 2 een reprise van „Airport '77", verdwenen in de Bermuda-driehoek, niet de beste, maar ook niet de slechtste Airport-film. van de inrichting ,,Te gek om los te lopen" is gebaseerd op dit experiment. De film werd dan ook grotendeels opge nomen in .Sint Bavo". Je eerste gedachte is dan, dat het wel een soort Hollandse versie zal zijn van ,,One flew over the cuckoo's nest" a Ié Milos Forman met Peter Faber als de figuur, die1 in One Flew door Jack Ni cholson werd gespeeld. Toch is ,,Te gek om los te lopen" aanmerkelijk an ders Minder dynamisch ook. Hoewel Guido Pieters er wel degelijk in is geslaagd om niet alleen een erg plezierige, maar ook een instruktieve film te maken waarin het Sint Bavo-ex- periment gestalte krijgt, zijn er toch ver schillende kanttekeningen te plaatsen En dat betreft dan vooral de vormge ving van de film. De film is met subsidie van verschillende gezondheidsinstan ties gemaakt en was oorspronkelijk be doeld als een dokumentaire. Later groeide het idee uit tot een speelfilm. De bedoeling is - naast een plezierige film voor een breed publiek - om vooral ook het publiek méér te betrekken in de pro blematiek van de psychiatrische cliën ten en het kweken van méér tolerantie voor deze groep mensen uit onze sa menleving De film beantwoordt zeer zeker aan dit laatste gestelde doel Maar een speelfilm behoort méér te zijn dan dat alleen, wil het echt aanspreken. ,,Te gek om los te lopen" is voortdu rend grappig, humoristisch. Aandoen lijk soms Maar het blijft allemaal te frag mentarisch. De diepgang en een goed verhaal ontbreekt en dat wreekt zich duidelijk. Natuurlijk, er zit best een lijn door de hele film heen en het is duide lijk, dat de film is opgebouwd rond de formidabele figuur, die Peter Faber neerzet. Piet. Gekke Piet, altijd haantje de voorste, nooit verlegen om een ant woord, vaak ad rem, maar toch een beetje gek. Dat blijkt pas echt als Piet de beschutte woning van het experimente le groepje verlaat om op eigen kracht verder te gaan. Dat lukt hem niet en daarom komt hij tenslotte terug. Dat is in feite het hele verhaal. Zelfs de hoofdfiguur krijgt niet die diepgang, die nodig is om de beweegre denen van deze knaap te kunnen be grijpen De psychiaters, die als adviseur de regisseur terzijde hebben gestaan, hadden daar wat meer aandacht aan moeten besteden Peter Faber in een scène uit ,,Te gek om los te lopen" van regisseur Guido Pieters. De al genoemde fragmentarische op bouw staat een diepe karaktertekening ook niet toe. Het humoristische sausje, waarmee de film erg subtiel is overgo ten zonder dat het grof of gênant wordt, roept voortdurend een glimlach op en dan werkt het bepaald vervreemdend als je plotseling tijdens een bruiloft wordt gekonfronteerd met een zelf moord van één der aanwezige patiën ten, die het huwelijksfeest van zijn ei gen vrouw niet langer verwerken kon. Je was er als toeschouwer niet op voor bereid, het verhaal wees niet in die rich ting bij gebrek aan werkelijk reliëf. Het is deze kontraststelling, die de konfrontatie met het publiek naar mijn gevoel niet doorstaat. En dat is jammer. Het doet afbreuk aan de film. „Te gek om los te lopen" had zoveel beter kunnen zijn, als aandacht was be steed aan deze tekortkomingen. Want laten we eerlijk zijn: regisseur Guido Pieters heeft geen slechte film ge maakt. De hoofdrollen worden uitste kend vertolkt, waarbij met name Peter Faber als Piet, Leen Jongewaard als Guus en Herman Kortekaas als Henk enkele formidabele rollen neerzetten, uiterst subtiel soms aandoenlijk en hu moristisch, ondanks het feit, dat hier sprake is van mensen, die de samenle vingsboot hebben gemist Maar misschien is het wel allemaal wat al te vrolijk gehouden. Misschien heeft Guido Pieters zichzelf te weinig tijd gegund om een werkelijk uitgeba lanceerde film te maken. „Te gek om los te lopen" kabbelt an derhalf uur plezierig voort, incidenteel onderbroken door onplezierige voorval len, die in feite slechts als incidenten worden genoteerd, méér niet. Niettemin heb ik „Te gek om los te lopen" toch geboeid ondergaan. Want je verveelt je er niet bij, on danks de duidelijk ontbrekende ele menten. (Grand 3,90 minuten, alle leeftijden). filmagenda Scène uit ,,Te gek om los te lopen" met onder meer Peter Faber en Marloes Fluitsma. NOPPES Voor alle zekerheid net nog even een ommetje gemaakt, maar niks hoor. noppes. Gisteren uren over straat ge dwaald Kijkens, speurend. Som mige mensen keken mij na en en kelen tikten op hun voorhoofd. Niks, noppes. Nog even in de zijstraten geke ken, want daar wil nog wel eens wat blijven liggen Vergeefse moeite. Brandschoon allemaal. Noppes, dus. Wat doe je dan? Je begint in arren moede aan de voetpaden achter je huis. maar als je een uur tje in de druilerige regen hebt gelo pen en alleen maar een verzopen kat bent tegengekomen, dan nok je af. Dan zeg je tegen je zelf, datje wel betere dingen te doen hebt. En io is het ook. Maar toch, een som ber gevoel maakt zich van je meester. Je begrijpt het niet, ook al zegt je verstand je, dat het alle maal zo klaar als een klontje is. Crisis. Somberheid. Dat zegt m'n verstand. Maar je hebt toch je hoop, hè? Je wil er nog niet hele maal aan, je denkt dat het allemaal best meevalt. Dat het misschien een tijdelijke inzinking is Gaat wel over, denk je dan. Maar de straat blijft leeg en dat is toch een tikkeltje eng, ook al heb ben de Nederlandse straten dan ooit erg vol gelegen. Maar toch In vuilnisbakken porren heeft ook geen zin, want je kunt goed merken hoor, dat onze regering onze broekriem heeft aangetrok ken. Er kan geen lachje meer af. Nee, ik heb het al bekeken. Ik zal toch eens snel uit moeten kijken naar nieuwe leveranciers, naar nieuwe bronnen Misschien het buitenland, ook al is import niet zo goed als eigen Nederlands fabri kaat. Misschien dat samenwerking de oplossing is, maar ja, voor je het weet ben je overgenomen. Geen aanlokkelijk idee. Je moet inventief zijn, heeft onze regering gezegd Want anders gaan we met z'n allen naar de knoppen. Een juist woord. Naar de knop pen. Televisie-knoppen, telefoon knoppen, video- en viditel-knop- pen, knoppen. Met z'n allen naar de knoppen Maar het is toch maar tweede hands. Vind ik Maar wat je moet als er geen humor meer op straat ligt? Juist. Dan krijg je van die som bere schrijfsels als deze. Ik hoop, dat het gauw op houdt te regenen. Misschien dat er dan wat mensen de straat op gaan. Misschien dat ze dan weer even tjes willen lachen. Als dat zo is kom ik volgende week op deze plaats terug Anders zal ik arbeidstijdver korting aan moeten vragen V. (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Wellicht door het omvangrijke „huiswerk" dat aan on ze filmprijsvraag verbonden was, was het aantal inzendingen aanmer- kelijkminder dan in 1979. Aan de an dere kant hebben zij, die wél de moeite namen, vrij uitgebreid hun ideeën, wensen en kritiek kenbaar gemaakt. Waarvoor onze dank. Om dat het aantal inzendingen beneden onze verwachtingen waren, zullen we minder prijzen toekennen, dan was aangekondigd. De overgeble ven prijzen zullen we dit jaar be schikbaar stellen onder de deelne mers van één of meerdere filmp rijsvragen, die wij in 1981 nog voor u in petto hebben. TIEN BESTE FILMS Volgens de inzenders zag het lijst je van de tien beste (nieuwe) films voor 1980 er als volgt uit. 1 Kramer versus Kramer (122) 2. The Shining (104) 3. Die Blechtrommel (83) 4. Apocalypse Now (72) 5. The Blues Brothers (61) 6 Manhattan (43) 6. Brubaker (43) 8. Die Ehe der Maria Braun (42) 9. Alien (29) 10 Life of Brian (26) 10. Ten (26). Verdere ranglijst- (met aanmerkelijk minder stemmen) 11Cruising 12. Spetters 13 Caligula 14. Force 10 from Navarone 15. The Final Countdown 16 The Big Red One 17 Bear Island 18. Opname. De overige films kregen minder dan tien punten. Hoge score voor films ouder dan 1980: Verschillende reprises van films, die vóór 1980 in première gingen scoorde hoog Deze films waren: 1The Deer Hunter (43) 2. One flew over the cuckoo's nest (36) 3. Once upon a time in the west (21) 4. I never promised you a rose- garden (18) Volgorde Nederlandse films: 1 Spetters (16) 2. Opname (10) 3. Het teken van het beest (8) 4. Tip van de sluier (3). OPLOSSING FILMPUZZEL De oplossing van de filmpuzzel zag er als volgt uit 1. De regisseur van „Apocalypse Now" is Francis Coppola. Een an dere beroemde film was „The Godfather". 2 De scène komt uit de film „Het te ken van het beest". 3. Dit was een scène uit „Cruising" van regisseur William Friedkin. 4. Kramer versus Kramer met Dustin Hoffman en Meryl Streep. 5 Steve McQueen. 6. The Big Red One van regisseur Samuel Fuller. Kramer versus Kramer kwam zonder meer als de beste film van 1980 uit de bus, op de voet gevolgd doorThe Shining met ,,Die Blechtrommel"als goede derde. TE GEK OM LOS TE LOPEN „De ene gek is de andere niet", dat is, wat regisseur Guidó Pieters ei genlijk wil aantonen met zijn nieuwe speelfilm „Te gek om los te lopen". Gebaseerd op een scenario van hemzelf, samen met Karin Loomans geschreven, vertelt Pieters het ver haal van een experiment, dat in werkelijkheid ook is gedaan. Psy chiatrische inrichtingen hebben niet allemaal hetzelfde karakter, de pa tiënten evenmin. Er is - naast andere categorieën - een groep chronische patiënten, mensen, die om wat voor redenen dan ook uit de maatschap pelijke boot zijn gevallen en die lan ger dan tien jaar zijn opgenomen, zonder kans op genezing. Van deze laatste groep leven in ons land al meer dan 20.000 mensen in inrichtin gen. Ze wonen in grote paviljoens, waar ze geen enkele privacy hebben. Kontakten met familieleden en vrien den zijn veelal verbroken en ze zijn niet meer in staat zelfstandig te func tioneren. Om iets aan deze uitzichtloze situatie te doen is de psychiatrische inrichting Sint Bavo in Noordwijkerhout enige ja ren geleden begonnen aan een experi ment: „Beschut wonen" Dit houdt in, dat chronische patiënten (tegenwoor dig worden ze cliënten genoemd) mo gen proberen een zelfstandig bestaan op te bouwen in kleine woongemeen schappen buiten de inrichting. Dit op vrijwillige basis en onder begeleiding Filmagenda voor Amersfoort van donder dag 12 maart t/m woensdag 18 maart 1981. GRAND 1 033 - 14632 DRESSED TO KILL 16 jr Zaterdag en woensdag: 18.30 - 21.15; zondag 16 00 - 18.30 - 21 15; overige dagen 13.30 - 18.30- 21.15. GRAND 2 EEN VLUCHT REGENWULPEN 12; Dage lijks: 13.30 - 18 30 - 21.15; zondag 13 30 1600 - 1830 - 21 15 GRAND 3 TE GEK OM LOS TE LOPEN, a l Dagelijks 13.45- 18 45-21.30; Zondag 13 45-16 15 - 18 45 - 21 30 GRAND 4 FLYING HIGH. a l Dagelijks: 14 00-19 00- 21 45; zondag: 14.00 -16 30 - 19.00 - 21 45 GRAND 5 LE DERNIER METRO. 16; Dagelijks 14 00 - 19.00-21 45. Zondag 14.00- 16 30- 19.00 - 21.45. GRAND MATINEE THE ARISTOCATS, a.l. Nederlands gespro ken; za. zo en woe 13 30 CINEMA 1 033-18900 SUPERSMERIS, al Dagelijks 13 45 18.45-21.30; zondag 13 45 - 16.15 -18 45 - 21.30 CINEMA 2 CACTUS JACK, a.l. Zaterdag en woensdag 18.30-21.15. Zondag 16.00-18 30-21 15; Overige dagen- 13.30 - 18.30 - 21.15. CINEMA MATINEE DE BENDE VAN HIERNAAST, a.l.; za.. zo en wo. 13 30 EURO 033 - 33655 THE BLUE LAGOON, a I ,Za. en woe 18.45 - 21.30; Zondag 13.45 - 16 15 - 18 45 21.30; Overige dagen: 13.45-18.45-21.30. EURO 33655 LADY EN DE VAGEBOND A l Ned ge sproken. Za. en woe: 13.45. DUO 1 033 - 16572 EEN BUS VOL HETE MEIDEN 18. Dage lijks 14.15 - 19.15 - 21.30; Zondag 14 15 - 16.30 - 19 15 - 21.30. DUO 2 SCHIZOÏD. 16; Dagelijks 14 00 - 19.00 - 21.15; Zondag 14.00-16 15-19 00-21.15 DUO 1 WEEKEND IN STOCKHOLM. 18; Vrij en za. 24 00 DUO 2 AIRPORT'77, 16; Vrij en za 23.45 FILMHUIS 033 - 19505 (pl. bespr. ma. t/m vr. 13-15 uur) WHITCHES AND FAGGOOTS. DYKES AND POOFTERS Maatje 28. Zaterdag tot en met dinsdag- 20.15 uur MESSIDOR, zaterdagavond 23 uur. KOPPELWEG 62 DE PELGRIMSREIS. Vrijdag 13 maart 19.30 uur 7. Brubaker, met Robert Redford en Jane Alexander 8. „10" met Dudley Moore onder re gie van Blake Edwards, die o.m. bekend werd door films in de „Pink Panther-reeks" met Peter Sellers. 9. Regisseur Stanley Kubrick van „The Shining" werd befaamd door zijn SF-film „2001". 10. De bende van hiernaast van regis seur Karst van der Meulen werd grotendeels opgenomen in Amersfoort. DE PRIJSWINNAARS De hoofdprijs van onze filmprijsvraag gaat naar M. A. Schaap, Hogeweg 19b, 3814 CC Amersfoort. De film redaktie vond zijn suggestie ten aan zien van de lichamelijk gehandicapten erg goed. Onze vraag was; hoe vindt u de bereikbaarheid voor lichamelijk ge handicapten. Omdat niet alle zalen voor de lichamelijk gehandicapten be reikbaar zijn, stelde hij voor om indien dit mogelijk zou zijn films na een be paalde draaiperiode te wisselen Hoewel dit nu ook wel op program matische gronden gebeurt, zou hier mee méér rekening gehouden kunnen worden Daarnaast vroeg de heer Schaap aandacht voor slechthorenden. Ue prijs: drie maanden gratis filmkijken in Amersfoort, omdat deze subbestie het onderzoeken waard wordt geacht. Een bioscoopbon gaat naar B. Vi- veen, Surinamelaan 62c, 3818 TM Amersfoort voor de suggestie om (alle of) bepaalde middagvoorstellingen aanzienlijk of voor de helft goedkoper te maken Met dat idee hebben we zelf ook al enige tijd rondgelopen nadat was gebleken, dat een dergelijke proef in Amsterdam erg succesvol was en zelfs méér opbracht dan middagvoorstellin gen tegen normale prijzen. Maar zoals bekend zijn de bioscoopexploitanten wat het vertonen van films betreft ge bonden aan de voorwaarden van de filmverhuurders. Of deze akkoord willen gaan mei een dergelijke proef is ons niet bekend, maar het onderzoeken waard. De heer Viveen denkt bij de middagvoorstellingen met name aan werklozen, arbeidsongeschikten en 65- plussers. Juist deze categorie heeft 's middags tijd en kunnen daardoor het soms drukke avondbezoek verlichten De tweede bioscoopbon gaat naar Frans Bus, Soesterweg 10, Amers foort voer zijn kritische beantwoording van de vragen, mede op grond van zijn veelvuldig bioscoopbezoek. Op de enquête komen we wat later nog uitgebreid terug.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 8