„Friday the 13th" bloederige onzin kijk op de film Wilfried de Boer: mini- expositie in boetiek van Galerie Coninck DONDERDAG 19 MAART 1981 kijk op de film 13 DOOR DICK VAN RHEENEN/BERT VOS AMERSFOORT - Deze week één nieuwe film en dat is nog niet eens zo'n beste: „Vrijdag de dertiende", een nogal bloederige aangelegenheid. Maar wat wil je: op zo'n ongeluksdag loopt natuurlijk alles mis en als de Amerika nen zoiets in beeld gaan zetten, vliegen de bloedspetters er af. Horror, voor de hele echte liefhebbers, maar ook niet meer dan dat. Collega Dick van Rheenen bekeek de film voor u. Voor de rest heeft het Amersfoortse filmprogramma weinig nieuws te bieden In Cinema 2 draait een nieuwe film met de titel .,De zedenbrigade" Bij gebrek aan materiaal kunnen wij u daarover helaas niets berichten. Opmerkelijk is de verhuizing van Ate de Jong's „Een vlucht regenwulpen" van Grand 2 naar de grote zaal van het Grand-complex, 3. Deze Nederlandse speelfilm naar het boek van Maarten 't Hart doet het zo goed bij het publiek, dat voor uitverkochte zalen werd gedraaid. Daarom deze film nu in een grotere zaal en dat is opmerkelijk voor een Nederlandse speelfilm. Geprolongeerd werden verder: ,,Te gek om los te lopen", ook een Nederlandse speelfilm, maar met aanmerkelijk minder aantrekkingskracht op he: publiek van Grand 3 naar Grand 1Toch is ,,Te gek om los te lopen" niet zo slecht, dat deze minimale belangstelling echt verdiend is. Supersmeris" met Te'ence Hill en Ernest Borgnine gaat de vierde week in (Grand 2). ..Dressed to kill" Degint aan de vijfde week in Grarid 4, terwijl ..Flyingh High" veertien weken in de ruining is en nu te zien is in Grand 5. De „Aristocats" blijven in het Grand-complex in de matineevoorstellingen op zaterdag, zondag en woensdag, terwijl „Sjors en Sjimmie in het Lanc der Reuzen" te zien zijn in de matineevoorstellingen van Euro op zaterdag en woensdag „The Blue Lagoon" is begonnen aan de zesde week in Euro Opvallend isook, dat ,,De bende van hiernaast" evenals Flying High" al sinds de Kerst in Amersfoort te zien is (Cinema-matinee op zaterdag, zondag en woensdag) De Nederlandse film is duidelijk in opmars. Tenslotte: in Duo 1 de „Prille lusten van een tiener" en „Pornoroute naar de zon" (Nachtvoorstellingen) en in Duo 2 ,,The Portonco Gang", met een reprise van Clind Eastwood's ,,De prijsvechter" in de nachtvoorstellingen n Betsy Palmer als mrs. Voorhees in Friday the 13th" RECLAME Zoals u wel zult weten, gaat het niet zo best met de Britse industrie. De IJzeren Maagd heeft met stalen hand alle tegenspartelaars van haar economische beleid zonder enige terughoudendheid verplet terd en dan is het te begrijpen, dat de Engelse industrie-baronnen vertwijfelde pogingen doen om hun geheel verdwenen imago wat op te peppen. En als het even kan ook om hun balans weer wat in evenwicht te brengen. In dat licht moet je het idee zien, dat ik kortge leden in een blad las boze stem men beweren, dat de Britse jeans- industrie een verzoek heeft gericht tot de nieuwe aanstaande loot van het Engelse koningshuis, lady Dia na, om alstjeblieft in jeans te gaan trouwen Opdat iedereen straks weer in jeans zal gaan lopen Ik vind dat een bijzonder aardig idee en zeker ook toepasbaar op onze eigen situatie Ik zie het al voor me. Onze Dries van Agt, de enige echte rijwiel-maniak van nu af aan steeds op de fiets op verkiezings tournee Dries op een soepele Ba- tavus of Union, de meester-knecht van de Hollandse maagd! En na tuurlijk ten behoeve van de petten- industrie zo'n hoofddeksel met zo'n eigenwijze klep op. dat is van zelfsprekend Hoe Joop den Uyl de Nederland se industrie zou kunnen redden is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb hem nooit zien fietsen, ook al vindt Van Agt Joop ,,een goede tweede Maar aangezien onze mijnindustrie straks vast weer geaktiveerd zal moeten worden om onze energie-voorziening op peil te houden, lijkt het me het bes te, dat Joop op verkiezingstournee maar een mijnwerkerskloffie aan trekt om de mensen in het land" alvast enthousiast te maken. De vraag is: hebben we nog een in dustrie die dit soort kleren maakt of moeten we daarvoor in Taiwan of Korea zijn? Hans Wiegel vind ik een typisch voorbeeld van een stratenmaker in goeden doen. Hebt u er wel eens op gelet hoe z'n ogen glinsteren als hij rellenschoppers ongenadig er van langs geeft als ze weer eens komplete straten van straatstenen hebben ontdaan of ruïneus tegels hebben gelicht? Sinds Hans jaren geleden een ontmoeting heeft ge had met een Amsterdamse stra tenmaker zie ik hem elke keer den ken ,,die man heeft tenminste weer voor een jaartje werk Hans laten we dus als model-stratenma ker de verkiezingsstrijd ingaan Als tegenhanger van al dat beton, niet waar? Jan Terlouw Het redelijke alter natief van iets. Welke tak van onze noodlijdende industrie zou die man nou overeind kunnen helpen? De uitgeverij? Toegegeven, hij schrijft zelf boeken en niet zonder succes, heb ik begrepen, maar het gaat toch redelijk met de boekenmake- rij, dus moeten we wat anders voor deze man vinden. Geen propagan dist van de Boeketreeks dus, ZeilkledingWant heb ik hem niet óóit eens met Henri Remmers van Veronica op de Hollandse wateren gezien? Nou dan! Jan Terlouw gaat nu in zeilkleding verkiezings toespraken houden. Dat lijkt me een redelijk alternatief Dan hebben we voor Neelie Smit-Kroes de aardige klus om de KLM te propageren. Stewardess dus. Til Gardeniers, voor ons aller welzijn, krijgt de taak als Hollands kaasmeisje onder het volk te ver toeven. Blij fin eigen land, u weet wel waarom" is haar leus. Mis schien zo nu en dan bij Dries achterop de bagagedrager tijdens diens verfrissende fietstochten, le dereen bliift déarvoor zeker in ei gen land, want dét wil niemand missen. En onze minister van economi sche zaken, zijn naam wil me maar niet te binnen schieten, zetten we orins heerlijk in onze Volvo met als leus ..Onze Volvo, de trots van Nederland, een DA Fe rend suc ces!" Ons koningshuis hoef je niks meer te leren De leden van dit Huis maken al sinds mensenheugenis doorlopende reclame voor onze vaderlandse hoedenindustrie, straaljagers, piano's en het vader landse lied. Daar kunnen onze po litici nog een voorbeeld aan ne men. Claus, tenslotte, heeft het veelte druk. Die mag gewoon doorgaan met z 'n werk Er moet toch iemand zijn, die op onze winkel past. niet waar? HONGERJAREN In het weekprogramma van het Amersfoorts Filmhuis deze keer de Duitse speelfilm „Hungerjahre" (Hongerjaren) van Jutta Bruckner, die ook het scenario schreef. Hongerjaren speelt zich af in het Duitsland van de vijftiger jaren, een ge deeld land na een oorlog Een tijdspe riode van de herleving van oude waar den en de overwaardering van nieuwe waarden, een tijd waarin met de term „Vrijheid" alles doodgezwegen werd. De geschiedenis van een moeder en een dochter en hun vernietigende haat liefde relatie Twee vrouwen, die weige ren de wederzijdse verwachtingen die zij van elkaar hebben, te vervullen en toch niet buiten elkaar kunnen. De geschiedenis van een meisje, dat volwassen wil worden en niet weet hoe Drie jaar uit haar leven, waarin ze de wereld, zichzelf en de wereld in haarzelf niet meer begrijpt. Een geschiedenis over koude oorlog op alle fronten, (zaterdag tot en met dinsdag, Filmhuis 20.15 uur). te bekostigen en hartstochtelijk in Tan tra gelooft. Max' aktie brengt hem naar de boerderij die op het bedreigde stuk grond ligt Daar komen ze tenslotte alle acht bij elkaar Een bont gezelschap, waarin veel van de in zwang zijnde vluchtmogelijkheden uit de alledaagse onvrijheid zijn terug te vinden. Even vor men ze een groep Aan het eten vertelt Mathieu's vrouw Mathilde dat ze zwan ger is. Marcel stelt voor om het jongetje, want dat wordt 'tJonas te noemen, en ze zingen samen een lied over Jonas; alleen Max vindt dat flauwekul Een jaar later is Jonas geboren. (Filmhuis, zaterdagnacht. 23 uur) filmagenda JONAS Scène uil Vrijdag de dertiende „FRIDAY THE 13TH" „Vrijdag der dertiende", de titel ver raadt uiteraard al iets onheilspellends De horror-liefhebber kan zich zelfs ver heugen in een geducht arsenaal onheil. Er wordt in een driftig tempo gemoord in Sean S Cunningham's „Friday the 13th", waarbij niet scheutig wordt ge daan met een litertje bloed meer of min der. Aan mij zijn zulke bloederige toestan den niet besteed, alhoewel ik Cunning ham niet wil ontzeggen, dat hij de span ning voortreffelijk weet vast te houden. In zijn genre is het ook niet eens zo'n slechte film. Kwa spanning doet de film niet onder voor bijvoorbeeld „Hallo- ween". Het belangrijke gemis in „Friday the 13th" is echter het verhaal De film is te fragmentarisch om werkelijk te kunnen blijven boeien, als er een paar kelen zijn doorgesneden weet je het wel. Het verhaal, geschreven door Vixtor Miner, draait om zeven jongens en meisjes, die zijn aangezocht om het jeugdkamp Crystal Lake nieuw leven in te blazen Het afgelegen kamp is al zo'n twintig jaar dicht vanwege een reeks onopgeloste moorden. De zeven trekken er vol goede moed heen, maar het gaat al spoedig mis. Annie (Robbi Morgan) krijgt op weg naar het kamp een lift in een jeep. Als de chauffeur niet de weg naar het kamp neemt, krijgt ze argwaan en springt uit de auto. Ze lijkt aanvankelijk te kunnen ontsnappen, maar wordt door de ande ren later op afschuwelijke wijze ver moord gevonden Voor de rest is het een aftreksom, want één voor éen gaan ze eraan en al die tijd blijft de dader(es) op de achtergrond. Harry Crosby, als Bill, en Adrienne King, die op het witte doek debuteert als Alice, houden nog het langst het hoofd boven water, maar ook zij worden gekronfonteerd met ^.moeders broodjes" Uiteindelijk komt Alice oog in oog met de krankzinnige moordenares, mrs. Voorhees (Betsy Palmer). Haar zoon Jason is twintig jaar geleden door onachtzaamheid in een meer dicht bij het kamp verdronken en daar heeft ze op bloedige wijze wraak voor genomen. Of Alice al dan niet aan het moorde naarsmes weet te ontsnappen, is dan niet meer van belang. Voor het slot is een droevig cliché gevonden en dat is tekenend voor de armoede die in dit genre uitstraalt. Het is allemaal te on zinnig om waar te zijn. „Friday the 13th" gaat morgen in première en is in Amers foort te zien in Cinema 1 Dick van Rheenen In de serie „Zwitserse films in de maartse nachten" brengt het Film huis in haar zaterdagavond- laat voorstelling de speelfilm „Jonas, die 25 jaar wordt in het jaar 2000" van regisseur Alain Tanner. Jonas gaat over acht mensen van ongeveer dertig jaar, die allemaal pro beren hun persoonlijke vrijheid te be houden binnen de te streng geregelde Zwitserse maatschappij. Mathieu is een werkloze arbeider. Hij vindt een baantje als mestschepper, maar houdt zich lie ver bezig met lesgeven aan de kinderen op de boerderij De boer, Marcel, is meestal bezig met dieren te tekenen of over dieren te vertellen. Zijn vrouw Mar- guérite is de baas op de boerderij. Zij zorgt ervoor dat de gewassen onbespo ten blijven. En tussendoor fungeert ze uit eigen wil als goedkope hoer voor een groep gastarbeiders En dan is er de geschiedenisleraar Marco, die zijn klas verbijstert door zijn eerste les te geven aan de hand van een grote worst, als symbool van de tijd Hij wordt verliefd op Marie, kassière in een supermarkt die oude mensen (en hem) konsekwent te weinig laai betalen Marco koopt kool op de boerderij en leert Mathiep ken nen. Die komt dan op school een gast les geven over de economiese crisis En dan is er Max, de aktivist van '68, nu zwaar teleurgesteld in alles wat poli tiek is, verslaafd aan de roulette. Hij komt op het spoor van een grondspeku- latie die een rijke bank nog rijker moet maken en begint daar toch weer een aktietje tegen. Met behulp van de sekre- taresse Madeleine, die alleen maar werkt om reizen naar het Verre Oosten Filmagenda voor Amersfoort van donder dag 19 maart t/m woensdag 25 maart. Grand, tel. 033-14632 Grand 1, „Te gek om los te lopen", a l. Zaterdag en woensdag: 18 30 - 21.15. zon dag: 16.00-18.30-21.15 uur. overige dagen 13 30 - 18 30 - 21.15 uur Grand 2. „Supersmeris", a.l Dagelijks 13.30 - 18 30 - 21 15 uur zondag. 13 30 - 16.00 - 18.30 - 21 15 uur Grand 3, „Een vlucht regenwulpen", 12 jaar. Dagelijks 13 45 - 18.45 - 21.30 uur, zondag 13.45 - 16.15 - 18 45 - 21.30 uur Grand 4, „Dressed to kill", 16 jaar Dage lijks. 14.00-19.00-21 45uur:zondag 14 00 - 16.30 - 19.00 - 21 45 uur. Grand 5. „Flying High", a.l Dagelijks: 14.00 - 19.00 - 21.45 uur: zondag; 14.00 - 16.30 - 19.00 - 21 45 uur Grand Matinee. „Aristocats", a.l. za zo en wo 13 30 uur Cinema, tel 033-18900 Cinema. „Vrijdag de 13e", 16 jaar Dage lijks 13.45-18.45-21.30uur, zondag 13 45 - 16 15 - 18 45 - 21 30 uur Cinema 2, „De zedenbrigade", 16 jaar. Za terdag en woensdag: 18 30 - 21 15 uur; zon dag 16.00-18.30-21.15 uur; overige dagen 13.30 - 18 30 - 21.15 uur Cinema Matinee. „De bende van hier naast", a I. Za zo wo. 13.30 uur Euro, tel. 033-33655 Euro, „The blue lagoon", a.l za. en wo. 1 18 45 - 21.30 uur, zondag 13.45 - 16 15 - 18.45 - 21.30 uur; overige dagen 13.45 - 18 45 - 21.30 uur Euro. „Sjors en Sjimmie in het land der reuzen", a l Za en wo 13.45 uur. Duo. tel. 033-16572 Duo 1„De prille lusten van een tiener, 18 jaar. Dagelijks 14 15 - 19.15 - 21 30 uur; zondag: 14 15 - 16.30 - 19 15 - 21 30 uur Duo 2, „The Portorico gang". 16 jaar. Da gelijks: 14 00 - 19.00 - 21 15 uur, zondag 14 00 - 16.15 - 19 00 - 21.15 uur Duo 1„Pornoroute naar de zon", 18 jaar Vrij. en za. 24.00 uur. Duo 2. „De prijsvechter" (every which vay but loose), 16 jaar Vrij en za 23.45 r imhuis, tel. 033-19505, plaats bespre- sn van maandag t/m vrijdag van 13.00 jt 15.00 uur. „Hungerjahre", zaterdag t m dinsdag 20 15 uur „Jonas", zaterdagavond 23 00 uur. AMERSFOORT - Wilfried de Boer (1955) komt van zaterdag 14 maart tot en met zaterdag 4 april met een mlni-ekspositie in de boetiek van Galerie Coninck, Coninckstraat 2. Zijn prent „Een gelukkige familie" is uitgekozen als „prent van de maand". De prent (van 125,-) is voor 80,- te verkrijgen tot het begin van de volgende maand, zo lang de voorraad strekt. Wilfried de Boer bezocht kunsta- kademie Minerva in Groningen, en beëindigde twee jaar geleden zijn opleiding aldaar. Hij heeft een M O. opleiding B in modeltekenen en grafische technieken, en geeft pari-time les op de Amersfoortse Berg Zijn schilderwerk is symbolisch realistisch. Aanvankelijk schilderde hij op linnen, zoals nog te zien is aan het doek, waarop hij de tegenstelling van mens en machine uitbeeldt De machine weet zich van de grond te verheffen. Hij gebruikt de struktgur van het linnen niet, en ging op meubelplaat en board schilderen. Op board is bijvoorbeeld het schilderij gedaan, dat een sirene op een rots voorstelt. De aan de rechterzijde geschilderde water druppels lijken plat in het vlak te liggen. Er is altijd wel iets ver- vreemdends aan Wilfried de Boers schilderingen te ontdekken. Op meubelplaat is het antiek ba kerachtig aangeklede kind in de grot geschilderd. Gedeelten van de lucht en het water zijn met air brush techniek tot stand gekomen De gespoten gedeelten geven een mysterieus effekt. De schildering is in fijnschildertechniek uitgewerkt met een weelderige fantasievolle plantengroei, die alle seizoenen en klimaatzones bijeen brengt Fram bozen, paddestoelen, sansiveria's en cacteeën groeien broederlijk bijeen Het schilderij „De schone en het beest" is een knappe verbeelding van het bekende gegeven. Het is herfst, de bladeren zweven in het rond. De man met de hondekop, waarin trekken van een zelfportret zijn te herkennen, houdt een jonge vrouw vast. Eigenlijk is het beest een heel lief beest. Er is ook een Annonciatie te zien. In de hemel zweeft een sper matozoïde Maria, de koningin van de hemel, tromt op een oosters ta pijt Het hondje van Koningin Julia na zit bij haar. De vele vlinders ge ven de link aan van het aardse naar het hemelse leven. In de verte prijkt de Kathedraal van Reims, waar omheen zwaluwen en een den vliegen Een typisch middel eeuws sfeertje Opvallend is de zeer vergrote schildering van een oog De tranen vloeien. De geliefde, die in het oog te zien is is voorgoed verloren. Wil fried heeft getracht zo goed moge lijk de fotografische weergave van het oog te benaderen. Interessant zijn zijn series van drie, die op papier zijn geschilderd. De middelste scène is telkens de schakel tussen de eerste en de laatste. Als voorbeeld een raam, een baleen gat in de ruit. Wilfried de Boer schildert in zeer heldere, forse kleuren die zo min mogelijk vermengd zijn. Tenslotte zijn er zijn etsen, die eveneens symbolisch realistisch zijn Zijn etstechniek is fijn gestip peld. Hij hanteert de naald op kun dige wijze. Er zijn fraaie prenten van in een orgie dooreen krioelen de mensen, van een apenfamilie in een interieur met oude kastjes en schemerlampen met verrassende details ten aanzien van het apen- voedsel de banaan. En er is de heel mooie scène „Gelukkige fa milie", de prent van de maand In sepia afgedrukt, door een bruinflu- welige passepartout omlijst De Chinese vader zit met zijn twee kindertjes in verstarring bijeen. Er is geen moeder meer. Er is wel een televisie toestel met antennetjes De drie mensen hebben ook zulke ontvangstapparaatjes op het hoofd, een kommunikatiemiddel dat de in zijn isolement gedrevene als surrogaat kan inschakelen. Een indrukwekkende prent, ver vaardigd door een zeer gevoelig introvert mens. Prent van de maand ,,een gelukkige familie'

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 13