David Carradine schittert
in Hill's „The long riders"
kijk op de film
Tien jaar groepswerk
wandkleden in kreatief
Centrum „De Hof"
en
DONDERDAG 2 APRIL 1981
kijk op de film
14
AMERSFOORT - Volgende week - met het zicht op Pasen - kunnen we wat
Amersfoort betreft wellicht In leder geval de premières verwachten van
„Superman IIen „Any which way you can", de nieuwste Clint Eastwood-film
met de aap Clyde.
Deze week zullen we genoegen moeten nemen metéén nieuwe film en wel „The
Long Riders" met David, Keith en Robert Carradine in de hoofdrollen Een western,
mocht u dat nog niet duidelijk zijn. Collega Dick van Rheenen bespreekt deze film
elders in deze rubriek.
Als reprise kunt u kijken naar „Coming Home" met Jane Fonda en Jon Voight in
Cinema 2, een prima film over de naweeën van de Vietnam-oorlog door regisseur
Hal Ashby. terwijl in de nachtvoorstellingen van Duo 2 „Gray Lady Down" nog een
keertje Ie zien is met Charlton Heston in de hoofdrol. Nederlandse titel: „S.O.S.
Atoomonderzeeër gezonken". Voor het overige zijn vrijwel alle films gehrolon-
geerd
In het Filmhuis kan men in de weekvoorstelllngen kijken naar een program
ma van twee, reeds eerder op TV vertoonde korte speelfilms: „Video Julia"
en „Waarom niet?" Er Is geen nachtvoorstelllng.
THE LONG RIDERS
Als liefhebber van westerns was ik
toch wel benieuwd naar „The long ri
ders". Regisseur van de film is Walter
Hill en hem kennen we vooral van „The
Streetfiqhter". „The Driver" en „The
f¥|
MAANDAG
Maandag vind ik altijd de meest ake
lige dag van de week. Je bent net een
beetje aan het vrije weekeinde gewend
geraakt en hupsakee, moet je weer in
de dagelijkse tredmolen van de meest
ingewikkelde beslommeringen. Afge
lopen weekeinde heb ik me overigens
behoorlijk uitgesloofd door in het lente
zonnetje aan een grondige metamorfo
se van mijn tuin te beginnen Nou heb
Ik maar een klein stukje van deze aarde
in mijn bezit, maar toch is het nog een
hele klus geworden. Het is maargoed,
dat bij ons zoiets tamelijk demokratisch
In z'n werk gaat, want als ik m'n zin zou
hebben gekregen, zou ik nu nog aan
het ploeteren zijn in moeder aarde.
Zoals u zich wellicht nog kunt herin
neren heb ik nou al meer dan een jaar
m'n grote mond vol gehad over het
aanleggen van een konijnenheuvel.
Zeker sinds onze veestapel aanmerke
lijk werd uitgebreid door een biologi
sche vergissing onzerzijds, werd de
noodzaak tot aanleg van een konijnen
park steeds groter.
Zonder tussenkomst van een tuinar
chitect waren wij er na heftige diskus-
sies eindelijk in geslaagd om een rede
lijke tekening samen te stellen van de
voorgenomen rekonstruktie van onze
tuin. Aanvankelijk wilde ik de helft daar
van benutten voor het aanleggen van
ons wildpark, maar mijn vrouw behoed
de mij voor deze blunder. Hebt u wel
eens een kuil van twee meter en vijftig
centimeter diep gegraven? Ik nu wel.
De buren dachten, dat wij waren be
gonnen met de aanleg van een zwem
bad en mijn handige doe-het-zelf-buur-
man vroeg mij over de heg bezorgd of
hij misschien met adviezen terzijde
moest staan, maar ik wimpelde zijn
aanbod zorgeloos af.
Een paar kuub zand verplaatsen in
beslist geen sinecure, vooral niet als
blijkt, dat het piepkleine stukje grond
ook nog ondermijnd is door stevige
wortels van omringende bomen, die
zich niet hebben gestoord aan de toch
zo zorgvuldig geplaatste paaltjes, ter
begrenzing van mijn kostbare eigen
dom. Bomen kennen geen grenzen,
dat bleek. Met zaag en bijl zijn we de
ondergrondse onverlaten te lijf ge
gaan. Ik voelde me eventjes een mi
lieu-verkrachter. maar aan de ander
kant was het voor het goede doel. ons
mini-wildpark.
Twee dagen hebben we gegraven.
Zelden heb ik zo trots naar een gat in
de grond gekeken. Daarna was het ei
genlijk een peuleschilletje. Gaas er in
en al dat zand weer in de kuil. Straks
krijgen onze konijnen vrij spel op dit
stuk Van op een afstand hebben ze
hoofdschuddend toegekeken hoe wij
de aarde te lijf zijn gegaan, nog niet
beseffend, dat het voor hun eigen best
wil was. Als ze nou goed hebben geke
ken, zullen ze straks weten, dat heel
erg diep graven voor hen geen enkele
zin heeft. Hopen we. Want als het kar
wei op dat punt is mislukt, dan zullen
we binnen afzienbare tijd in onze wijk te
maken knjgen met rondwandelende
konijnen. Toch hebben we voorlopig
het volste vertrouwen in onze kundig
heid En in de wijsheid van onze konij
nen, die zo langzamerhand ook wel
zullen weten, dat het ,,bos" in de buurt
talrijke vijanden verbergt. Al zouden
het alleen maar de loslopende honden
moeten zijn.
De maandag is nu bijna voorbij. Nog
vier dagen en dan is het weer zover
Zaterdag begin ik aan de tweede fase
van het grote tuinprojekt. Naast het in
elkaar knutselen van een riant nacht
verblijf voor onze konijnen (volgens de
tekening moet het een klein paleisje
worden), moet de tuin ook nog worden
opgehoogd. Dat wordt dus wéér zand
verplaatsen. Het is echter maar goed,
dat de lente maar drie maanden duurt.
Want je moet zoiets natuurlijk nóóit
overdrijven.
V.
Warriors". Hill is zeer geïnteresseerd in
geweld en een western kon dan ook niet
uitblijven.
Als verfilmer van aktie is Hill soms
meer dan voortreffelijk op dreef, maar
daar staat tegenover dat hij zijn films
veelal baseert op zwakke scenario's.
Zijn personages krijgen nauwelijks eni
ge achtergrond mee
Toch meent Hil daar een bedoeling
mee te hebben Zo merkte hij een paar
jaar terug bij de première van ,,The
Warriors" op: Jk geef mijn spelers
geen achtergrond Dat laat ik over aan
de bioscoopbezoeker. De manier waar
op je personages leert kennen, is door
naar ze te kijken, de manier waarop ze
reageren op spanning, reageren op si
tuaties en konfrontaties."
Het verhaal van ,,The long riders" is
gebaseerd op de overbekende legende
van de Jesse James en Younger ben
de. Zijn woorden getrouw laat Hill de
bioscoopbezoeker middenin het ver
haal ploffen; er is geen enkele moeite
gedaan het verhaal op te bouwen,
waardoor de karakters nauwelijks her
kenbaar zijn. Een uitzondering daarop
is David Carradine als Cole Younger,
maar dat is meer een verdienste van
hem dan van Hill.
Er mogelijk van uitgaande dat het
verhaal van Jesse James bij iedereen
wel bekend is, zijn de figuren van Jesse
en Frank James (gespeeld door de
broers James en Stacy Keach), en hun
beweegredenen het pad van de mis
daad op te gaan, ondergeschikt ge
maakt aan het verhaal.
Alleen in de slotscène krijg je een
beter beeld van de figuren van Jesse en
Frank, maar de akteerprestaties van
David Carradine en Randy Quaid heb
ben dan al alle eer voor zich opgeeist.
De rol van Cole Younger was David
Carradine ook op het lijf geschreven.
Zijn losbandigheid en zijn humor ken
nen we van vorige films. Maar in z'n
eentje, weliswaar bijgestaan door zijn
broers Robert en Keith, kan hi| ..The
long riders" toch niet naar het verwach
te nivo tillen.
Losgezien van het zwakke scenario,
munt Walter Hill toch opnieuw uit in de
aktiescènes en die zijn er genoeg in
,,The long riders". De bankroofscène in
Northfield in Minnesota, overigens tot
mislukken gebracht door ,,The Pinker-
tons", geeft ,,The long riders" toch even
de glans van een klassieke western.
Hetzelfde kan worden gezegd van een
messengevecht in een kroeg, waar Da
vid Carradine bij betrokken is.
Voor de liefhebber van westerns
heeft ,,The long riders" genoeg te bie
den, maar een beter scenario was be
slist geen overbodige luxe geweest.
(Grand 1, eerste week, 16 jaar).
Dick van Rheenen
FILMHUIS
In het Filmhuis deze week een pro
gramma van twee korte speelfims, die
reeds eerder op de televisie te zien zijn
geweest.
Dat is in de eerste plaats ..Waarom
De Jesse James en Younger bende.
niet7" van Joost Ranzijn met Henk Ter-
borg in de hoofdrol als een jongen, die
het niet kan nalaten om op de meest
onmogelijke plaatsen te zingen en
daardoor in de moeilijkheden komt. (30
minuten).
Video Julia" werd gemaakt door
Christopher en Nicholas Guest als Charley en Bob Ford, de latere moordenaars van
Jesse.
De romantiek ontbreekt niet in The long nders", Amy Stryker als Beth Mimms en
Keith Carradine als Jim Younger
AMERSFOORT - In het Kreatief
centrum De Hof Is In de centrale hal
een aardige tentoonstelling te zien.
Het Is een expositie van wandkle
den, die grotendeels gemaakt wer
den onder (bege)leldlng van Serafl-
na de Maar.
Voor het eerst exposeert de oor
spronkelijke groep uit Velp (die al elf
jaar bezig is, en waarvan Serafina deel
uitmaakte vóórdat ze van Velp naar
Amersfoort verhuisde en eigen groe
pen ging leiden, samen met de andere
groepen.
De werkwijze van de groepen mag
langzamerhand bekend worden
geacht Een aantal vrouwen werkt ge
zamenlijk volgens een tevoren vastge
stelde techniek, al of niet naar een ge
zamenlijk gemaakt ontwerp aan een
wandkleed.
Er zijn zeer goede en minder ge
slaagde kleden te zien. Uit alle kleden
spreekt het plezier om in teamverband
naar een gezamenlijk resultaat te stre
ven. Er worden in één werkjaar zó veel
kleden gemaakt als er deelneemsters
zijn, zodat door loting ieder in het bezit
van één kleed kan komen.
Het „oerkleed" hangt ook op de ten
toonstelling Dat is het eerste groeps
werk van de serie 1970, waar het alle
maal mee begon, in Velp Vervaardigd
met positieve en negatieve cirkels op
jute. Er zijn (of waren) in de afgelopen
tien jaar groepen in Velp, Renswoude,
Scherpenzeel en Amersfoort.
Voor „De Heygraeff" maakten twee
groepen, die al twee jaar met elkaar
hadden gewerkt, spelendenwijs een
applicatiekleed met een heel plezierige
ongecompliceerde voorstelling voor
kinderen.
In de punniktechniek werd uit door
punnikmachientjes gekomen meters
lange punnikslierten, een fantasie
beest samengesteld Waarin voor ie
dere deelneemster plaats was voor
een eigen stukje fantasie.
Een heel mooi kleed is Oerwoud,
geïnspireerd op een stuk tropisch
woud van Rousseau. Het Is met
weefwol In fraaie kleuren en kwali
teiten vervaardigd In een soort
smyrnatechnlek.
Een heel fraai exemplaar is ook het
kleed, dat is ontstaan door afbinden,
stempelen en appliqueren. In deze
techniek wil Serafina de Maar ook het
abstract te houden kleed voor de aula
van de Muziekschool gaan uitvoeren.
Tijdens het afbinden en stempelstofjes
maken leren de deelneemsters elkaar
kennen, waardoor de greep op het gro
te kleed tot stand komt. Omdat er dit
jaar geen apart groepswerk wordt
georganiseerd kunnen liefhebbers zich
opgeven voor het deelnemen aan het
werk voor de Muziekschool U kunt bel
len naar: Regentesselaan 7, telefoon
18493. Ook mannen zijn van harte wel
kom (die werkeloos, gepensioneerd
zijn?) Voor hen zijn er eveneens
zwaardere klussen te doen!
Er zijn kleden te zien. die door middel
van het knopen met stroken stof zijn
ontstaan. Mooi is het abstracte kleed,
geknoopt op aardbeiennet.
Dan is er het weefwerk met wol of
kettingen van vissersgaren; het touw-
plakwerk; het vastzetten van ketting
steken op veredeld jute (zonder voor-
schets geborduurd)
Verscheidene groepen hebben zich
zelf of hun kinderen uitgebeeld in appli-
catiewerk.
Sander Francken over de verwording
van onze elektronische maatschappij,
waarin geen plaats meer schijnt te zijn
voor een persoonlijke kommunikatie. In
„Video Julia" raakt een jong echtpaar
in ernstige moeilijkheden doordat zij
niet in staat blijken te zijn om hun ge
voelens voor elkaar over te brengen.
Maar het is niet alleen de huiselijke
kommunikatie. die door de kost van de
moderne elektronika verstek laat gaan-
Video Julia" is geen slechte speel
film, ook al had het misschien toch iets
korter gekund op sommige momenten.
De steeds groter wordende vervreem
ding van de vrouw ten opzichte van
haar video-gekke man wordt door
Francken echter sfeervol in beeld ge
bracht. De afloop is wat te dramatisch,
maar misschien toch onontkoombaar-
Overigens brengt het Filmhuis in de
maand april méér Nederlandse produk-
ties, waaronder „De code van Neder
lands Hoop" van Orlow Seunke (25/28
april).
TSJECHISCHE FILMWEEK
In Utrecht wordt van donderdag 2
april (morgen) tot en met woensdag 8
april een Tsjechische filmweek gehou
den. De films worden vertoond in thea
ter Spnnghaver Het programma ziet er
als volgt uit:
Utrecht
1e film: 2.00 en 7.30 uur
2e film: 4.15 en 10.00 uur.
Donderdag 2 april: Love between the
raindrops. Regie: Karei Kachyna. The
magnificent men with their crank Re
gie. Jiri Menzel.
Vrijdag 3 april: Postriziny. Regie: Jiri
Menzel.
Solo for an old lady. Regie: Vaclav Ma-
tejka.
Zaterdag 4 april: Seclusion near a fo
rest. Regie: Jiri Menzel.
The beauty and the beast. Regie: Luraj
Herz.
Zondag 5 april: The magnificent men
with their crank. Regie: Jiri Menzel.
Love between the raindrops. Regie: Ka
rei Kachyna.
Maandag 6 april: Goslings. Regie Ka
rei Smyczek.
Postriziny. Regie: Jiri Menzel.
Dinsdag 7 april: Solo for an old lady
Regie: Vaclav Matejka.
The rabbit case. Regie: Jaromil Jires
Woensdag 8 april: The beauty and the
beast. Regie: Juraj Herz.
Seclusion near a forest. Regie: Jiri Men
zel.
filmagenda
Filmagenda voor Amersfoort van donder
dag 2 april t/m woensdag 8 april.
Grand, tel. 033-14632
Grand 1The long riders 16 jr Zaterdag en
woensdag 18.30 - 21 15 uur Zondag. 16.00
- 18.30 - 21 15 uur. Overige dagen: 13.30 -
18 30 - 21.15 uur
Grand 2: supersmeris A.l. Dagelijks: 13.30 -
18.30 - 21.15 uur Zondag 13.30 - 16.00 -
18 30 - 21.15 uur.
Grand 3: Een vlucht regenwulpen 12 jr Da
gelijks: 13.45 - 18 45 - 21.30 uur. Zondag:
13.45 - 16.15 - 18.45 - 21 30 uur.
Grand 4: Te gek om los te lopen A I. Dage
lijks. 14.00 - 19.00 - 21.45 uur. Zondag:
14.00 - 16.30 - 19 00 - 21 45 uur
Grand 5: Dressed to kill. 16 jr. Dagelijks.
14.00 - 19.00 - 21.45 uur. Zondag. 14.00 -
16.30 - 19.00 - 21.45 uur
Grand Matinee: The anstocats. A I Za. zo
wo. 13.30 uur
Cinema, tel. 033-18900
Cinema 1: Vrijdag de 13e 16 jr. Dagelijks
13.45 - 18.45 - 21.30 uur Zondag: 13.45
16.15 - 18.45 - 21.30 uur.
Cinema 2: Coming home. 16 jr. Dagelijks
13.30 - 18.30 - 21.15 uur. Zondag: 13.30
16 00 - 18.30 - 21.15 uur.
Euro, tel. 033-33655
Euro: The blue lagoon. A.l. Za. en wo.: 18.45
- 21 30 uur. Zondag: 13 45 - 16.15 - 18.45
21.30 uur. Overige dagen: 13.45 - 18 45-
21.30 uur.
Euro: Woody Woodpeckers festival. A.l. za
en wo.: 13.45 uur.
Duo, tel. 033-16572
Duo 1: Sweet young girls. 18 jr. Dagelijks
14 15 - 19.15 - 21,30 uur. Zondag 14.15
16.30 - 19.15 - 21.30 uur.
Duo 2: Motel Heil. 16 jr. Dagelijks: 14.00-
19.00 - 21.15 uur. Zondag 14 00 - 16 15
19 00 - 21.15 uur.
Duo 1: Claudio pornio. 18 jr. Vrij. en za
24.00 uur
Duo 2: S.O.S. Atoomonderzeeër gezonker
(gray lady down) 16jr. Vrij. en za.: 23.45 uur
Opvallend is het wandboek „Kind in
raam" 1976, dat is vervaardigd voor de
Openbare Bibliotheek in Velp. Een bi-
zondere vondst Grappig is het hang-
objekt, dat is samengesteld uit frutsels
en haaksels in nuancen wit
Een plezierige tentoonstelling, waar
u veel kijkplezier aan beleeft. Te zien in
Kreatief Centrum De Hof, Coninck-
straat 58. De openingstijden zijn
maandag tot en met vrijdag van 9 00 tot
12.00 uur, van 14.00 tot 17.00 uur en
van 19.30 tot 22.00 uur. Op zondag
kunt u er kijken van 14.00 tot 17.00 uur.