Superman redt opnieuw de wereld in
«ter gemaakt vervolg van Richard Lester
„Any which way you can": nieuwe
akties van het duo Clint en Clyde
leusder fcnwt
beh
rsief
keken
kijk op de film
)OOR BERT VOS
Hoewel ..Superman II" zich vrijwel geheel
op aarde afspeelt, introduceerde Lester en
zijn scenarioschrijver Mario Puzo (De Peet
vader) Superman door een korte inhoud van
het voorafgaande te brengen Dat is vooral
handig voor mensen als ik, die het eerste
deel op eén ol andere wijze hebben gemist
Enig vergelijkingsmateriaal heb ik verder
niet en dat steil mij in slaat om zonder enig
vooroordeel „Superman II" te beoordelen
AMERSFOORT - Het is een
jdje rustig geweest, maar zo
lak voor de Paasvakantie kan
len er altijd verzekerd van zijn,
at er verschillende nieuwe films
roulatie gaan. In de meeste ge-
illen ook in Amersfoort. Voor
eze week staan twee nieuwe
ms op het programma, die de
ioeite waard zijn. Niet direkt in-
rukwekkende arthouse-films,
b laar dat zal ook niemand ver
achten tijdens de paasdagen,
ie in 1978 de eerste aflevering
tg van het superspektakel „Su-
Brman" met Christopher Ree-
es in de hoofdrol als de schier
nverwoestbare Superman, die
zal zeer zeker het tweede deel
niet willen verzuimen. „Super
man II" is zeer zeker de moeite
waard en volgens hen, die het
eerste deel zagen, zelfs beter. En
dat gebeurt niet zo vaak. Feit is,
dat Richard Lester voor de regie
tekende en dat is misschien één
van de redenen, dat „Superman
II" ongetwijfeld eveneens een su
perhit zal gaan worden.
Clint Eastwood is deze week te
zien in de Nederlandse première van
„Any which way you can", het ver
volg op „Every which way but
loose", waarin Clint de oerang oe-
tang Clyde als kameraad heeft. Mis
schien niet helemaal het niveau van
de vorige Clyde-film, maar niettemin
voor liefhebbers van aktie en kome
die prima entertainment met tal van
soms massale akties en slapstick
scènes.
Eveneens een Nederlandse première is de film „De sheriff
maakt zich kwaad" met Bud Spencer en Cary Guffey onder
regie van Michele Lupo. Nieuwe avonturen van het ruimtejon
getje H-7-25 en de sheriff, nu tegen buitenaardsen. Pretentie
loos, grappig en vol aktie. een film voor jong en oud.
De kinderen hebben deze keer overigens veel keus,
want naast de lach- en knokfilms is er nog de fijne Walt
Disney-tekenfilm „Dumbo" (in Grand, matinee-voorstel
lingen) en „The love bug", de spannende avonturen van
Herbie de Volkswagen-kever. (Euro-matinee).
UPERMAN II
.Next year Superman II" beloofden de
akers van „Superman". Ilya Salkind en
erre Spengler In 1978. Zo snel Is het„
allemaal niet gegaan, maar desondanks
kunnen we begin 1981 toch genieten van
de nieuwe avonturen van de buitenaard
se held Superman, als klein kind op aarde
terechtgekomen, nadat het de ruimte in
was gestuurd door zijn vader Jor-EI van
iperman (Christopher Reevespakt generaal Zod (Terence Stampt hardhandig aan. Scène
Superman II
CUi
-.EN WEEKJE GRATIS
Kent u uw eigen postcode-nummer? Ik
et Ik heb daar nog steeds de grootst mo-
ilijke moeite mee Echt, de wil is wel aan-
Bzig, maar mijn gedachten zijn zwak Ik kan
e namelijk niet aan de sterke indruk ont-
ikken, dat het gebruiken van de postcode
et in het belang van de vaderlandse post-
wsument is. Zelden is de chaos in het post-
ezen zo groot geweest als na de invoering
in de postcode, waarmee - zo werd ons
1erwegen beloofd - alles véél sneller en
irrecter plaats zou kunnen vinden Tijdbe-
tiring, dus minder verlies voor tante Post
Wat die tijdbesparing betreft ik geloof wel
11 dit klopt. Enkele voorbeelden. Omdat
en bij de sorteerafdehng op het postkan-
or heel goed weet. dat ik bij de krant werk,
lg ik regelmatig privépost, gericht aan mijn
Né-adres mét postcode, keurig in hetpost-
isvakje van de krant. Dat bespaart tijd
tieven die gericht zijn aan mijn buurman,
ear mijn huisnummer dragen, worden zon-
ir pardon bij mij door de brievenbus gewor-
in. Dat spaart tijd, want ik neem dan de
ak van de PTT over en bezorg de brief
>nog op het juiste adres.
Vroeger ging dat héél anders. Toen keken
postbestellers nog naar de naam op de
til. Pas als die naam klopte met het naam-
)rdje op de deur, dén pas werd de brief
tir binnen geworpen. Er zijn uit het verle-
n gevallen bekend van brieven, die de
Ie wereld rondzwierven, maar uiteindelijk
'■h op hun plaats terecht kwamen ondanks
foute adressering Nu is dat héél anders
izwerven onze brieven oók de hele wereld
id. maar omdat ze een juiste codering
bben. Daarom vermijd ik postcodenum-
En wordt mijn post tijdig bezorgd
In mijn dagblad las ik gisteren, dat de Ita
liaanse posterijen van plan zijn om een week
de post gratis te bezorgen, indien een juiste
postcode is vermeld Dit om het gebruik van
die postcode te stimuleren. Is een dergelijke
maatregel in Nederland nou óok nodigIk
zou zeggen van niet. Tenzij onze vaderland
se postbesteller niet alleen naar de postcode
gaat kijken, maar ook naar naam en adres.
Want anders is de ramp niet te overzien. Ik
denk. dat onze postbodes de brieven zullen
gaan bezorgen onder het motto het is toch
gratis en iets wat voor niks is. daarover kun je
niet klagen En ik maar post bezorgen bij
mijn buren
Bovendien een week gratis bezorgen van
correct geadresseerde brieven is natuurlijk
erg aardig, maar wat gebeurt er met al die
andere brieven Van al die mensen, die den
ken dat de post die week gratis is, er géén
postzegel op plakken, maar gemakshalve
het codenummer vergeten? Mag ik die por
tokosten gaan betalen via dat keurige blau
we kaartje dat door een zorgzame postbe
ambte aan mijn post wordt bevestigd? Dat
wordt me wat al te dol Dat zou betekenen,
dat ik niet alleen de post moet gaan bezor
gen, maar bovendien ook nog de postzegels
dubbel moet gaan betalen. Om dan aan het
eind van het jaar bovendien van een bezorg
de president-direkteur van de PTT te moeten
vernemen, dat het verlies alweer groter is
geworden en dat derhalve een verhoging
van de posttarieven.onontkoombaar is. Ik
moet er niet aan denken.
Nee. ik wil best betalen voor de brieven,
die ik wil verzenden. En ik wil ook zo nu en
dan best een handje helpen, als brieven per
ongeluk verkeerd worden bezorgd. Zoveel
gemeenschapszin heb ik wel Want ik troost
me met de gedachte, dat over tien, twintig
jaar of misschien wel véél eerder, onze brie
ven keurig via een op de huiscomputer aan
gesloten printer rechtstreeks de huiskamer
in zullen rollen. Ik zal die vrolijke, aardige,
langs 's Heren wegen fluitende postbodes
dan erg missen. Een computer is natuurlijk
óók niet alles. Maar ze hebben er om ge
vraagd. Ja toch?
V
Drie galaktische superschurken maken de aarde onveilig Hier een aktiescéne uit ..Superman
II"
de tot de ondergang gedoemde planeet
Krypton. Regisseur Richard Donner
maakte van de eerste „Superman"-fllm
een grandioos, maar ook pretentieloos
spektakel vol supereffekten, aktie en hu
mor. Een film voor jong en oud, waarin de
superkrachten van Superman de aarde
voor een wisse ondergang redden.
Het valt niet mee om een uiterst succes
volle film te evenaren met een vervolg. Ver
schillende regisseurs zijn in een dergelijke
poging niet geslaagd Regisseur Richard
Lester (bekend door films als ,,De drie mus
ketiers", ,,De vier musketiers". ..The
Knack". ..Petulia" en andere) werd deze
keer aangezocht om het succes van Richard
Donner en zijn speciale effekten-makers te
evenaren Want laten we eerlijk zijn een
groot deel van het succes van de eerste
„Superman-film kon gevoeglijk op het kon-
to van de speciale effekten worden geschre
ven. ontsproten uit de (technische en fanta
sievolle) breinen van Colin Chilvers (specia
le effekten). Derek Meddings en Brian Smi
thies (model-effekten), Denis Rich (visuele
effekten) en anderen
Ik moet zeggen, dat Richard Lester weet
te overtuigen Want hoewel alles rond Su
perman uiterst ongeloofwaardig is (ondanks
de buitenaardse afkomst van de gewelde
naar), dit vrijwel nooit irritant, gênant of sto
rend is. Superman doet de gekste dingen,
haalt de vreemdste stunts uit maar niemand
die daar vreemd van opkijkt Integendeel
Men verwacht zo langzamerhand niet an
ders en bovendien is het allemaal zeer ko
misch met slechts zelden een moment, dat
het flauw of op z'n minst kinderachtig wordt
Superman neem je gewoon serieus door er
hartelijk om te lachen.
En daaroij komt dan onwillekeurig de in
vloed van Richard Lester, die het scenario
van Mario Puzo. David en Leslie Newman op
zijn geheel eigen wijze verfilmde De dialo
gen zijn voortreffelijk, cynisch soms in een
niet onverdienstelijke poging om „the Ameri
can way of life" keurig netjes in het kleurige
hemd te zetten.
Superman (Christopher Reeves) - oh boy.
Amerikaanser kan een jongen er niet uit zien
- werkt nog steeds in vermomming als Clark
Kent als journalist bij de Metropolis Daily
Planet, waar ook ster-verslaggeefster Lois
Lane (Margot Kidder) de dagelijkse kolom
men vult onder supervisie van Perry White
(Jackie Cooper) Lois is verliefd op Super
man, die niet weet dat Clark het is en Clark is
verliefd op Lois en wil niet vertellen, dat hij
Superman is.
De film begint meteen al sterk met de be
zetting van de Eiffeltoren door terroristen,
die dreigen een atoombom tot ontploffing te
brengen als niet aan de voorwaarden wordt
voldaan Superman brengt redding, maar is
tevens de oorzaak, dat drie galactische su
perschurken uit hun eeuwige Kryptoniaanse
gevangenis worden bevrijd en op aarde te
recht komen U hebt het natuurlijk al door.
dat wordt een hard-tegen-hard-gevecht van
Superman tegen generaal Zod. (Terence
Stamp), Ursa (Sarah Douglas) en de brute
krachtpatser Non (Jack O'Halloran).
„Superman II" is niet een vervolg op de
eerste.' probeert producer Ilya Salkind ons
te vertellen, maar eerlijk gezegd lijkt het wel
sterk op een vervolg, ook al kan de film ook
onafhankelijk van de eerste gezien worden
zonder dat je op een vacuum stuit „Niks
daarvan." zegt Salkind. „want dit tweede
deel was al gepland en aangekondigd voor
dat we met de eerste film van start waren
gegaan." Waarvan acte Niettemin komen
we bijna allemaal dezelfde hoofdfiguren te
gen. zoals ook de grote boosdoener uit „Su
perman I". supermisdadiger Lex Luther, een
prima rol van Gene Hackman Marlon Bran
do liet deze keer verstek gaan Was wellicht
toch te duur geworden
Missen doen we hem niet. want ook in het
eerste deel had hij niet direkt een opzienba
rende. essentiële rol.
„Superman II" is naar mijn gevoel een
uitstekende spektakel-komedie met SF-ef-
fekten geworden Supernormale krachten
en vaardigheden spelen een overheersende
rol. wat het meest indrukwekkend tot uitdruk
king komt in de grootse aktie-scène. waarin
Superman het toch eindelijk op gaat nemen
tegen generaal Zod en de zijnen, nadat deze
drie schurken de president van de Verenigde
Staten letterlijk op de knieen hebben gekre
gen Een strijd tussen giganten, waarin re
gisseur Lester en de speciale effekten-tech-
nici niets achterwege hebben gelaten om die
strijd zo boeiend mogelijk in beeld te bren
gen. Razendsnelle aktie. ongelooflijke
stunts, goed getimed vermengd met dialo
gen, vol humor. En eerlijk is eerlijk: de effek
ten zijn werkelijk uitstekend Ze komen ui
terst geloofwaardig over.
Meestal is het maar droevig gesteld met
de acteerprestaties in gigantische spekta
kelfilms We hebben verschillende voorbeel
den op het doek gehad, die miljoenen heb
ben gekost, maar eigenlijk geen „body" had
den door het ontbreken van echt levende
mensen. Zonder nu direkt te willen beweren,
dat die karaktertekeningen in „Superman II"
zeer diepgaand en van een intelligent niveau
zijn, zijn het niet alleen de effekten, die de
Veel spektakelwerk is te zien in ..Superman II
film tol een genoeglijk avontuur maken
De scenarioschrijvers hebben moeite ge
daan om hun deel succesvol te maken en
zijn daar wat mij betreft ook in geslaagd. De
dialogen zijn in de meeste gevallen flitsend
met humor en een vleugje cynisme, als een
goede tegenhang voor het opgepepte natio
nalisme. van de „Amerikaanse" superheld.
„Super II" is. evenals z'n roemrijke voor
ganger. prima voor de moraal van de Ameri
kanen Want welke natie heeft nou de be
schikking over zo'n sympathieke krachtpat
ser? Juist. Alleen de Verenigde Staten En
niemand is zo geschikt voor die rol als dat
puur Amerikaanse lichaam van Christopher
Reeves The All American Boy Maar hij
moet geen geintjes uithalen door afstand te
willen doen van zijn superkrachten, want dan
loopt het uit de hand Oók al is het dan om
eindelijk z'n Lois in de armen te kunnen slui
ten
Overigens. Margot Kidder weet door haar
lekkere rol m'n hart te stelen Alleen voor
haar zal ik zeer zeker naar alle volgende
afleveringen van „Superman" gaan kijken
Prima, zoals zij haar best doet om de „super-
vrouw" te spelen Voor mij is ze het. ook al
moet ze dan steevast door Superman gered
worden in tijden van nood.
„Superman II": volgens kenners bétei
dan de eersteling en ik geloof dat graag
Want het is een uitgebalanceerd spekta
kei vol bovenmenselijke aktie, komedie
slapstick, prima dialogen dat alles over
goten met een licht verteerbaar SF-saus-
je en zo nu en dan een verfrissend vleugje
cynisme. Bovenal vergeet je zelden, dat
je naar een verfilmde succes-strip zit te
kijken, waar de makers van Flash Gordon
eigenlijk toch wel een puntje aan kunnen
zuigen!
(Cinema 1, alle leeftijden, 127 minuten)
Scène uil ..Superman II".
ANY WHICH WAY YOU CAN
Clint Eastwood blijft de lieveling van
het grote publiek. Nadat hij acht jaar lang
succesvol optrad in de televisie-serie
„Rawhlde", werd hij een echte filmster en
zeker sinds Sergio Leone's „Fistful of
Dollars" kun je zeggen, dat Eastwood ge
setteld Is. Toch is hij lanozaam maar ze
ker zijn opgebouwde Imago als harde jon
gen aan het ombouwen tot die van kome
diant. Sinds de succesvolle „Dlrty Har-
ry"-fllms Is er wel het één en ander veran
derd. Na „Escape from Alcatraz" van re
gisseur Don Slegel begon de verande
ring. „Every which way but loose" was de
tltel van een aktle-komedle (knockabout-
comedy noemt men zoiets in de VS),
waarin Clint Eastwood samen met een
forse oerang oetang optrad. Humor, afge
wisseld met ietwat slapstlck-achtlge ge
vechten. Een filmhit. Overigens tegen de
verwachtingen In, want men had er eigen
lijk niet zoveel in gezien. Eastwood deed
tussendoor nog de minder succesvolle
„Bronco Bllly", opnieuw met Sondra Loc
ke als tegenspeelster, maar nu is er dan
het vervolg op de eerste „aap-fllmkome-
dle": Any which way you can", In het Ne
derlands vertaald tot „Recht voor z'n (r)
aap."
Alle ingrediënten uit de eersteling zijn te
rug te vinden in dit vervolg, dat geregisseerd
werd door Buddy van Horn. Clyde, de amu
sante, bijna menselijke oerang oetang. de
C&W-zangeres Lynn Halsey Taylor (Sondra
Locke), Ma Boggs (Ruth Gordon). Orville
Boggs (Geoffrey Lewis) en niet te vergeten
de hells angel-achtige groep „The black wi
dows", ze zijn allemaal weer present.
Sondra Locke is de vaste vriendin van de
nu vijftigjarige Clint Eastwood en zij ont
breekt zelden in zijn films. In „Any which way
you can" speelt ze opnieuw de country-zan-
geres Lynn Halsey-Taylor. die in de vorige
film haar eigen weg ging. maar tot de ontdek
king kwam. dat ze teveel van Philo Beddoe
(Clint Eastwood) hield en ze besluit dus
maar weer met hem op te trekken
Eastwood zelf speelt weer de wat luch
thartige prijsvechter, die graag de hoofdrol
speelt in speciale worstelwedstrijden, vaak
klandestien georganiseerd ter meerdere ere
en glorie van talrijke goklustigen. Vaste te
genstanders zijn „de zwarte weduwen", een
groep potsierlijk uitgedoste motorduivels.
die ondanks hun toch wel zachtaardige ka
rakter steeds maar weer de ..schurken' pro
beren uit te hangen, wat prompt steeds weer
op een grandiose mislukking uitdraait. Zij le
veren telkens weer een belangrijk aandeel in
de komische acts van ..Any which way you
can".
Als één van de meeste bekende (en vaak
winnende) prijsvechter uit de streek kan het
niet anders of ook goksyndicaten moeten op
een keer lucht krijgen van deze vechter, die
bij uitstek geschikt zou kunnen zijn voor een
worstelpartijtje op hoog niveau met uiteraard
hoge inzetten Eén zo'n goksyndicaat tracht
Philo over te halen als hun kandidaat een
gevecht aan te gaan tegen de kandidaat van
een concurrerende gokbende, de al even
bekende prijsvechter Jack Wilson (gespeeld
door William Smith) Philo weigert, maar dat
kan zo maar niet. vindt gangsterboss Tony
Paoli (Al Ruscio) Hij besluit hardhandig op
te treden en kidnapt vriendin Lynn Philo
stemt daarna in. maar probeert uiteraard wel
voor die tijd eventjes zijn hartsvriendin te
bevrijden. Hij vindt daarin onverwachte
steun
..Any which way you can" is misschien niet
helemaal op hetzelfde niveau als de eerste
ling. maar alles blijft amusant. Het is altijd erg
moeilijk om een eerder succes te evenaren,
met name als je volgens hetzelfde recept
met dezelfde hoofdfiguren te werk gaat
Zoiets vereist veel méér fantasie om niet in
dezelfde voetsporen met dezelfde soort
grapjes terecht te komen Regisseur Buddy
van Horn is daar toch wel redelijk in geslaagd
samen met scenario-schrijver Stanford
Sherman. De aktie-momenten zijn prima in
beeld gebracht, de dialogen flitsend genoeg
om te blijven boeien en de humor is van goed
niveau, soms tegen slapstick aan
Tenslotte aandacht voor de muziek in
„Any which way you can" Die is prima en zal
vooral de liefhebbers van C W aanspre
ken Nieuwe songs zijn te beluisteren van
Ray Charles en Clint Eastwood (Beers to
you). Glen Campbell (Any which way you
can). Fats Domino (Whiskey Heaven). John
ny Duncan (Acapulco), Jim Stafford (Cow
Patti) en Gene Watson (Any way you want
me). Sondra Locke zelf zingt twee songs:
„One too many women in your life" en „Too
Loose" Speciaal opgedragen aan Clyde is
de song ..Orangutan Hall Of Fame", gezon
gen door Cliff Crofford
Kortom: prima Paas-vakantie-vertler
voor jong en oud. En daar gaat het ten
slotte toch om.
(Grand 3, 112 minuten, twaalf jaar).
vervolg op pagina 15
filmagenda
Scène uit: „Any which way you can", met Clint Eastwood. Sondra Locke en anderen
Grand, tel. 033-14632
Grand 1Een vlucht regenwulpen. 12 jr Da
gelijks 18 30 - 21 15 uur
Grand 2: De sheriff maakt zich kwaad, a l
Dagelijks 13.30 -18 30 - 21 15 uur. zondag:
13.30 - 16 00 - 18.30 - 21 15 uur
Grand 3: Recht voor z'n raap. a l Dagelijks
13 45 - 18 45 - 21 30 uur, zondag 13.45 -
16 15 - 18 45 - 21.30 uur
Grand 4: Supersmeris, a I Dagelijks: 14 00
- 19 00 - 21 45 uur; zondag 14 00 - 16 30 -
19 00 - 21 45 uur
Grand 5: Te gek om los te lopen, a I Dage
lijks: 14 00 - 19 00 - 21 45 uur. zondag
14 00 - 16.30 - 19.00 - 21 45 uur
Grand matinee: Dumbo, a I Dagelijks
13.30; zondag: 13.30 - 16 00 uur
Cinema, tel. 033-18900
Cinema 1Superman II. a I Dagelijks 13 45
- 18.45 - 21.30 uur. zondag 13.45 - 16 15-
18.45 - 21 30 uur
Cinema 2- The Blue Lagoon, a l Dageli|ks
13 30 - 18 30 - 21.15 uur. zondag. 13.30 -
16.00 - 18 30 - 21 15 uur
Euro. tel. 033-33655
Euro: Vrijdag de 13e. 16 jr. Za en wo 18 45
- 21.15 uur. zondag 13 30 - 16 00 - 18 45 -
21 15 uur; overige dagen 13 30 - 18 45 -
21.15 uur
Euro: Thelovebug, a l. za. en wo 13 45uur.
Duo, tel. 033-16572
Duo 1The devil in miss Jones. 18 jr Dage
lijks 14.15- 19 15-21 30; zondag 14 15-
16 30 - 19 15 - 21 30 uur
Duo 2: The long riders. 16 jr Dagelijks
14 00 - 19 00 - 21 15 uur; zondag, 14 00 -
16 15- 19 00 - 21 15 uur
Duo 1Sex movie special. 18 jr Vrij en za
24.00 uur
Duo 2: Shout at the devil, 16 jr Vrij. en za
23 45 uur