I Amersfoort krijgt een film-marathon E FILM OP ZONDAGMORGEN NIET HAALBAAR, MAAR Plaatsbespreken een bijna onoplosbaar probleem Andere programmering van de pauze wordt onderzocht Personeel biedt alle hulp aan lich. gehandicapten DONDERDAG 16 APRIL 1981 12 Het Grand-complex. AMERSFOORT - Amersfoort kan er op rekenen, dat er binnen afzien bare tijd een filmmarathon zal worden georganiseerd. Dit zegt direkteur Wil van Dommelen van Jogchem's Theaters, de exploitant van alle Amersfoortse bioscopen, naar aanleiding van de door ons gehouden filmenquête en de daaruit voortgekomen vragen en opmerkingen. Wil van Dommelen: „We hebben een dergelijke marathon in onze theaters In Den Bosch en Eindhoven gehouden en dat was een succes". In Den Bosch werd gelijktijdig met het theater in Eindhoven een mara thon van twaalf uur gehouden. Een horrorfestival, eindigend met de vóór-premiêre van „Vrijdag de dertiende". Voor een toegangsprijs van 25,- kon men twaalf uur lang film kijken, van vrijdagavond tot zaterdag middag. Met de toegangskaart kon men tussentijds ook rustig een eindje gaan wandelen om later weer te gaan kijken, er waren broodjes verkrijg baar en tussentijds waren er pauzes, om iedereen de benen te kunnen laten strekken. „Als we een dergelijke filmmarathon In Amersfoort gaan houden," aldus Wil van Dommelen, „dan doen we dat gelijktijdig met bijvoorbeeld Hilversum (daar heeft Jogchem's Theaters ook een aantal bioscopen). De vraag Is nu nog welk onderwerp we kiezen. Maar zo n marathon is In leder geval nog dit jaar te verwachten. Ik hoop dat het net zo'n succes wordt als in het zuiden." ZONDAGMORGEN/JEUGD FILMS Filmvoorstellingen op zondagmor gen ziet de heer Van Dommelen eigen lijk niet zo zitten, „We hebben daarmee wel enige ervaring. In de praktijk komt het er op neer, dat vooral in het begin de belangstelling voor een film op zon dagmorgen, zeg maar om elf uur. groot is Het is iets nieuws Maar langzaam maar zeker wordt die belangstelling minder en houdt daarna bijna helemaal op." Geen filmvoorstellingen op zon dagmorgen dus. „Nee', zegt Van Dommelen, „dat zien we eigenlijk niet zo zitten." Wat de jeugdfilms betreft is Wil van Dommelen het met de meeste deelne mers aan de enquête eens. dat een nuancering ten aanzien van leeftijd e.d goed zou zijn „Wij hebben ook de in druk. dat er ouders zijn, die hun kinde ren naar films voor alle leeftijden sturen zonder precies te weten of zo'n film nou wel geschikt is. Kijk. als het een lach film is. dan is dat geen probleem, maar het is wel een teleurstelling voor zo'n kind als hij naar een film gaat kijken, voor alle leeftijden, waar niet om te la chen valt, ja die zelfs voor zo'n kind niet leuk is. „Manhattan" was inderdaad een goed voorbeeld Wel geschikt ver klaard voor alle leeftijden, maar méér ook met." Duo 1 en 2. Ter verduidelijking: de filmkeu ring kijkt alleen maar of er dingen in een film zitten, die al te jeugdige kij kers kunnen schaden of schokken. Zitten die er niet in, dan wordt zo'n film op alle leeftijden gezet. Dat wil echter niet zeggen, dat het filmver haal ook voor jeugdige kijkers te volgen is. Een genuanceerde beoor deling is dus noodzakelijk om in ie der geval de ouders enig inzicht te geven in de aard van de film. MEER DUIDELIJKHEID Van de zijde van Jogchem's Thea ters wordt momenteel bekeken, wat zij er aan kan doen. Ook voor de filmre censenten ligt hierin een dankbare taak Maar die gaan dan veelal af op hun persoonlijke indruk, terwijl de film keuring bestaat uit grotendeels op voedkundigen en onderwijsdeskundi gen. die vanuit de belevingswereld van de kinderen oordelen. Het probleem daarbij is echter, dat de keuringsresultaten zeer miniem in de openbaarheid worden ge bracht. Afgedaan met één zin. Daar in zou verbetering moeten worden gebracht om - in een goed samen spel tussen filmkeuring, exploitan ten èn filmrecensenten - voor een wat genuanceerdere berichtgeving te kunnen komen inzake de leeftijds grenzen. Niet om betuttelend op te treden, maar om ongeveer aan te kunnen geven waarde begrijpelijks- heldsgrens voor een kind ligt. Meer duidelijkheid ook over de toe gangsprijzen van jeugdfilms Wil van Dommelen: „Ja We hebben de indruk, dat er nogal verschillend wordt geoor deeld over de toegangsprijzen voor kinderfilms. Neem nou bijvoorbeeld de Walt Disney-films Die zijn voor ons als exploitant gewoon veel duurder dan de gemiddelde kinderfilm. Dat betekent, dat we een hogere toegangsprijs voor zo'n Disney-film moeten vragen Kin derfilms zijn bij ons al goedkoper dan de gewone films, maar we kunnen ons best voorstellen, dat een moeder, die met vier. vijf kinderen naar zo'n jeugd film gaat, zich wel een hoedje schrikt als ze hoort hoeveel ze moet betalen Vooral verjaardagspartijtjes die in de bioscoop worden doorgebracht kun nen daardoor nogal erg prijzig zijn. We zijn nu aan het bekijken of we van tevo ren duidelijke prijs-indikaties kunnen geven, zodat men wéét waar men aan toe is." EXTRAATJES VOOR DE JA RIGEN Ik herinner me, dat u vorig jaar - samen met de heer Bliekendaal - en thousiast hebt gepraat over ver schillende extraatjes voor jarigen, die hun verjaardagspartijtjes In de bioscoop bij een leuke kinderfilm vieren. Is daar in het afgelopen jaar Iets van terechtgekomen? Wil van Dommelen moet erkennen, dat nog niet veel van de goede bedoe lingen is gerealiseerd. „Wij zijn nu een stapje verder gekomen. We zijn bezig met het realiseren van uitnodigings kaarten. die jarigen kunnen aanvragen om aan vriendjes en vriendinntjes te versturen. Dat worden kaarten, die he lemaal in de stijl van de bioscoop zullen worden gemaakt. Verder is een specia le herinneringsaffiche voor jarigen in ontwikkeling. Daarop kan de naam van de jarige, de naam van de film en kun nen de namen van de aanwezigen op het verjaardagspartijtje worden inge vuld Wanneer dat allemaal is gereali seerd, kon de heer Van Dommelen echter niets konkreets zeggen. PLAATSBESPREKEN Het plaatsbespreken wordt te recht als een probleem genoemd door de deelnemers aan de filmenquête. Wil van Dommelen beaamt dat vol mondig. „Daar zijn we nu al geruime tijd intensief mee bezig, maar soms heb je het gevoel, dat het onoplosbaar is. We hebben geprobeerd met name het telefonisch bestellen eenvoudiger te maken, door een installatie aan te schaffen, die je - net als bij 008 - ver telt, hoeveel wachtenden er nog voor u zijn. Dat kon niet. werd door de PTT gezegd, zo'n systeem is alleen maar beschikbaar voor de PTT zelf Voor ons zou dat de oplossing beteke nen en veel frustraties bij bioscoopbe zoekers weg kunnen nemen Voorlopig is dat dus niet realiseerbaar, ook al hebben we goede hoop, dat het in de toekomst wèl kan. We zijn nu bezig om tot één, gemakkelijk, telefoonnummer te komen voor alle informatie over de films, die in Amersfoort worden ge draaid. Dat helpt niet zozeer wat betreft het plaatsbespreken, maar kan erg nuttig zijn, bijvoorbeeld om mee te de len, welke films uitverkocht zijn." Het plaatsbespreken op zich zou ook beter kunnen. Wil van Domme len „Natuurlijk, maar als de mensen zelf wat verstandiger te werk zouden gaan, zouden al veel problemen opge lost kunnen worden. Het gaat er om de piekuren te vermijden. Het punt is, dat de meeste mensen 's avonds bellen om plaatsen te bespreken, terwijl de meeste theaters 's middags óók déér- voor geopend zijn Bovendien kan men - in dezelfde uren als dat telefonisch mogelijk is - natuurlijk ook kaarten per soonlijk aan de kassa afhalen Maar blijkbaar wil iedereen 's avonds bellen en dan komt men aan de kassa in de knel. omdat dan ook de plaatsverkoop aan de kassa begonnen is en zo'n juf frouw heeft maar twee paar handen Méér telefoonnummers en méér per soneel inzetten Is dat niet de oplos sing? Wil van Dommelen „Nee. want dén komen we pas in de problemen. Dan lopen we een mooie kans, dat plaatsen dubbel worden verkocht, om dat het onmogelijk is gebleken verkoop van toegangsbewijzen door verschil lende mensen zodanig te coördineren, dat er géén misverstanden ontstaan We hebben eens zo'n proef genomen en de ellende was niet te voorzien. Ook elektronisch is er misschien wel wat op te verzinnen, zoals elders is gedaan Daar had men onder iedere stoel een detector bevestigd, die op een centrale monitor in de kassa aangaf, welke stoel was bezet of niet Maar ook dat werd een mislukking, want het bleek, dat tus sentijds verschillende mensen naar het toilet gingen, zodat die stoel als onbe zet op de monitor werd aangetekend en alsnog werd verkocht De direktie is - mede om het plaats besprekingsprobleem op te lossen - gaan kijken bij de grootste theaters, onder meer in de Verenigde Staten, om te zien, hoe ze dat daar deden Ook dóér was het één doffe ellende Er schijnt geen knappe kop te zijn. die het plaatsbesprekingsprobleem definitief uit de wereld kan helpen Maar we blij ven er aan werken Het is voor ons net zo vervelend als voor de klant Beiden hebben we er alleen maar baat bij als er een oplossing wordt gevonden." Eén ding kan alleen al veel verlich ting brengen, kaartjes 's middags aan de kassa kopen of 's middags bellen Er is tijd genoeg voor om een kaartje te bestellen, maar iedereen wil een half uur of drie kwartier voor aanvang bel len, en dan krijg je de problemen door Bert Vos door lichamelijk gehandicapten (en dan hebben we het over mensen In een rolstoel) schept problemen. In de eerste plaats voor de gehandi capte zélf, maar soms ook voor de bioscoopexploitanten die in veel ge vallen te maken hebben met oude gebouwen, waar het inbouwen van een lift op architectonische proble men stuit. Van Dommelen: „Neem nou het Grand-complex We hebben bekeken of daar een lift ingebouwd zou kunnen worden. Natuurlijk, alles kan, maar in dit geval zou het enorm veel geld moe ten gaan kosten Een dergelijke inves tering was beslist niet verantwoord In onze nieuwe bioscopen bouwen we wèl liften in. Lichamelijk gehandicapten hoeven desondanks niet bang te zijn, dat ze een bepaalde film niet zouden kunnen zien. Als men van tevoren belt. dan staat het personeel klaar om te helpen.' Maar er zijn andere problemen, die het vaak moeilijk maken om deze men sen goed te kunnen helpen Van Dom melen „Dat zijn de brandweer-voor schriften. Die schrijven voor, dat in bio scopen geen losse stoelen bijgeplaatst mogen worden. We zijn nu aan het on derzoeken (in ons nieuwe complex in Arnhem) of er een systeem is te beden ken, waardoor we in staat zijn de vaste bioscoopstoel snel los te koppelen om ruimte te maken voor een rolstoel Men moet er echter van overtuigd zijn, dat het beslist geen kwestie is van diskrimi- natie Maar men zal toch rekening moeten houden met de reële mogelijk heden. Nogmaals: één telefoontje en het personeel staat klaar om alles zo prettig mogelijk te regelen Wil van Dommelen, direkteurvanjoghems TheatersBV, diezichmel name bezig houdt met de organisatie en de service-verlening van de bioscooptheaters, die onder de paraplu van dit bedrijf opereren film vervelend vinden. Maar aan de an dere kant zijn er veel mensen, die het vervelend vinden om na een half uurtje voorprogramma al pauze te moeten houden Een langer voorprogramma dus met veel meer tekenfilms, natuur films en andere korte films? Volgens Van Dommelen is déér vrij wel niet aan te beginnen „Afgezien van het feit, dat korte voorfilms erg dun gezaaid zijn, komen we met een langer voorprogramma in de knel met onze programmering. Dat zou kunnen bete kenen, dat er maar één avondvoorstel ling in plaats van twee gegeven kan Overigens is er nog het veel voor komende euvel, dat mensen wèl kaartjes van tevoren bestellen, maar niet het fatsoen hebben of de moeite nemen om eventjes door te geven, dat ze niet meer nodig zijn. „Daar om", aldus Wil van Dommelen, „hebben we Instruktles gegeven aan onze casslères om kaartjes, die niet tijdig volgens onze regels zijn opgehaald, alsnog ter plaatse te ver kopen. Van die regel kunnen we niet afwijken, ook al moeten daardoor de goedwillenden lijden onder kwaad willenden. RESERVERINGSBONNEN Dat het probleem erg spreekt bij Jog- chems Theaters is duidelijk. Men is nu bezig te bekijken of de introduktie van zogenaamde „reserveringsformulie ren" misschien deels het probleem kan ondervangen. Het is dan de bedoeling, dat deze formulieren op stapeltjes in de theaters liggen, zodat men daar alvast van tevoren kan reserveren voor een bepaalde voorstelling. De formulieren kunnen dan bij de kassa ingeleverd worden of in een speciale bus worden gedeponeerd. Wil van Dommelen: „Maar dan krijgen we wellicht weer het probleem, dat er tal van leukerds zijn, die allerlei dingen op die formulieren gaan schrijven, die niets met reserve ren te maken hebben Geeft alleen maar extra werk en er wordt dan niets opgelost. Wat dat betreft moet het dui delijk zijn, dat de bioscoopbezoekers zijn, die het voor anderen gewoon ver knallen. Het misbruik dat verschillende bezoekers van de service maken, staat een oplossing vaak in de weg En dat is jammer DE PAUZE Voor velen Is de pauze blijkbaar éen grote ergernis als die midden In de hoofdfilm valt. Bovendien Is dat dan ook nog, aldus verschillende In zenders, op een vreemd moment, volkomen onlogisch. De meesten voelden dan ook veel voor een pau ze vóór de hoofdfilm. De minderheid was voor afschaffen of een pauze na afloop van de film. „Afschaffen van de pauze, om daar maar eens mee te beginnen," aldus Wil van Dommelen, zou de toegangsprijs wellicht vrijwel verdubbelen Dat lijkt ons geen haalbare zaak. We hebben begrip voor de ergernis van bioscoop bezoekers, die de pauze in de hoofd- worden. Ook dat is uit oogpunt van ex ploitatie niet haalbaar. Waar we nu mee bezig zijn om de bepaling van de pauzepunten in de film wat gecoördi- neerder te regelen. Nu doet de opera teur dat in overleg met de bedrijfslei der. Vooral in bioscoopcomplexen met méér dan één zaal moet dat nauwkeu rig gebeuren, omdat anders pauzes van verschillende films gelijktijdig be ginnen, waardoor de foyer-ruimten niet allleen overvol zouden raken, maar ook de bufetten de grote toeloop niet kunnen verwerken. Resultaat, nog méér ergernis. Vandaar, dat een pauze in een film soms wel eens vreemd uit kan vallen. We zijn aan het overleggen of de pauzebepaling niet door de pro grammeur gedaan kan worden. Die heeft veelal de film gezien en wéét wat logisch is en wat niet. Bovendien kan hij die pauzepunten dan coördineren met de aanvangstijden van de verschil lende pauze s in één complex. Al met al geen gemakkelijke zaak, maar we blijven ook daér mee bezig Want we hebben niets aan bioscoopbezoekers, die zich ergeren Film kijken moet een plezierige aangelegenheid zijn." LAATSTE WEEK De bioscoopexploitant kan zich indenken, dat het erg vervelend en soms frustrerend is om te ontdek ken, dat een film, waar men nog van plan was naar toe te gaan, niet meer draalt. Van Dommelen- „Dat kan ik me in denken, maar als er niemand meer komt. dan is het weinig zinvol een film nog langer te draaien. Aan de andere kant zetten we erbij, dat de film voor de laatste week draait, dan heb je een goede kans, dat de zaal vol zit, dat is natuurlijk zo. Niettemin blijft het moei lijk, want in veel gevallen is zo'n kopie van een film al weer besproken in een ander theater, zodat prolongeren moeilijk gaatOp tijd naar de film gaan is in ieder geval de leus als men een bepaalde film graag wil zien. NIET ROKEN Verschillende bioscoopbezoe kers zouden een ruimte voor niet- rokers in de pauze op prijs stellen. Van Dommelen: „Dat is niet te realise ren, in de meeste theaters is daar geen ruimte meer voor Organisatorisch zou dat teveel problemen gaan geven Hoewel ik inderdaad konstateer, dat steeds méér mensen stoppen met ro ken Misschien lost het probleem zich vanzelf op. als er straks weinig rokers meer zijn. Maar nogmaals aparte ruimte kreëren is organisatorisch en ar chitectonisch niet mogelijk Maar het probleem wordt wel degelijk onder kend De vraag om méér prullebakken ook zo'n probleem „Er staan er genoeg, maar veel mensen nemen niet de moeite om het afval daarin te gooien. Je kunt moeilijk prullebakken midden in de pauze-ruimtes neerzetten. Daar ko men alleen maar brokken van." Achter de schermen van het bio scoopbedrijf Is veel te organiseren, veel te regelen en is veel praten no dig om tot een optimale service voor het publiek te komen. Door de talrij ke specifieke problemen van een bioscoopbedrijf levert een oplos sing vaak weer een nieuw probleem op. Het onderkennen van die proble men Is daarbij belangrijk, aldus Wil van Dommelen, die als direkteur or ganisatie en public relations er een volle dagtaak aan heeft. LICHAMELIJK CAPTEN GEHANDI- Het bezoeken van een bioscoop Euro Cinema

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 12