De „zondagsschilders" rukken op Aanzien twintigste eeuw: beperkt als 'n voorpagina „Konijnen houden", een te beperkte handleiding „Ruimte voor vrouwen interessante roman leu stfl en krant li BOEKEN OVER TEKENEN EN SCHILDEREN model- en portrettekenen FEESPEKÏIEF HOE TEKEN IK IN Samenstelling: Bert Vos VRIJDAG 1 ME11981 rubrieken Vroeger zou geen zinnig mens er aan denken om de tekenpen of het penzeel ter hand te nemen om een kunstwerk te gaan wrochten, tenzij men reeds tot de begaaf de groep lieden behoorde, wiens dage lijkse bezigheid bestond uit het vervaar digen van kunst. En dan nog was er meestal geen droog brood mee te verdie nen. Jaren geleden werd dat allemaal an ders. Niet alleen werden kunstenaars en zij die zich kunstenaars noemden In de regeringswatten gelegd, werden talrijke musea en galerieën opengesteld voor de hedendaagse kunstuitingen, maar ook door het toenemen van de vrije tijd, be gonnen ook anderen aan het tekenen en schilderen van alles wat het oog trok. Schildersclubs schoten als paddestoe len uit de grond en het aantal exposi ties steeg elk jaar. Amateurs en profes sionals ontmoetten elkaar in de tentoon stellingsgebouwen en wie nu de moeite neemt regelmatig tentoonstellingen te bezoeken, zal nog nauwelijks het verschil kunnen ontdekken tussen de kunstenaar om den brode en de vrije tijdsartiest, die In het weekeinde of een verloren uurtje kwast en pen ter hand neemt en met even veel vaardigheid als zijn professionele broeder of zuster zijn kunstwerken af levert aan de dichtsbijzijnde galerie houder. Natuurlijk: bovenstaande Is lich telijk overtrokken. De echte kunstenaar verloochent zich nooit, dat Is duidelijk, maar toch.Nederland blijkt zo lang zamerhand kunstzinniger te zijn, dan menigeen ooit had gedacht. Vandaar dat in de loop der jaren het aantal handboeken op het gebied van tekenen en schilderen aanzienlijk is gestegen Wie zich zelf het schilderen of tekenen eigen wil ma ken, hoeft niet langer te zoeken naar een geschikt boek met nuttige aanwijzingen ze liggen te kust en te keur en tegen allerlei prijzen in de boekhandel. In de afdeling hob by en vrije tijd. Ik kan het weten, want zelf behoor ik ook al jaren tot de groevende groep vrijetijds-schilders en tekenaars, die naast hun dagelijks werk zich vaak kostelijk vermaken met het tekenen en schilderen. Niet om te verkopen, niet in de eerste plaats om te exposeren. Maar voor het plezier En dat is het in de eerste plaats, een plezierige hobby. Vandaar in onze boekenrubriek aan dacht voor verschillende nieuwe teken- en schilderboeken vol nuttige aanwijzingen voor ,,de opregte amateur" Misschien is er voor u iets bij, waar u wat mee kunt doen MODEL- EN PORTRET TEKENEN In de eerste plaats aandacht voor een uitstekend boek van Hugh Laidman: „Mo del- en portrettekenen". Wie zich wil spe cialiseren In het tekenen van mensen en gezichten, zal veel plezier aan dit boek kunnen hebben. Want, zegt Laidman: HUGH LAJOfAAN 'SjJ cantecleerbvdebilt „Als u met succes een geklede figuur wilt tekenen, moet u eerst weten hoe een naakt getekend moet worden". Daar gaat het boek dan ook in eerste Instantie over. Het tekenen van naakte figuren. Zeg nou niet. dat dit niet uw stijl is. dat u liever geklede modellen schildert. Als u pas bent begonnen zult u juist daór erg veel moeite mee hebben Want zonder een gron dige kennis van de anatomie van de mens, de houdingen, de spierbundels, het beende- rengestel etc. zullen uw tekeningen van ge klede mensen niet tot leven komen. Laidman brengt u via talrijke illustraties en teken-voor beelden een grondige kennis bij als basis voor een verdere studie van het model- en portrettekenen. Hij laat u werken met ver schillende technieken: houtskool, tekenpen, potlood, krijt. Denk nou niet. dat het tekenen van naakte modellen voor u niet kan Nog maar al te vaak denken „buitenstaanders' dat het te kenen van naakte modellen gelijk staat met het bezoeken van een nachtclub. Dat hoort niet Maar ach, tijden veranderen en geluk kig zijn er verschillende vrije tijdsschilders- clubs, die in groepsverband een model uit nodigen om te komen poseren. In uw omge ving is er vast ook wel zo'n club van „zon dagsschilders". En als dat niet het geval is. misschien dat binnen de eigen familie wel iemand bereid is om te poseren. Advies van Laidman „Als er geen naaktmodel beschik baar is teken dan het geklede model. Hebt u helemaal geen model, oefen u dan door uit het hoofd te tekenen Knip aktiefoto's uit kranten en tijdschriften en probeer het li chaam onder de kleren te tekenen. Teken standbeelden in musea en vergeet uw spie gel niet te gebruiken Met andere woorden er zijn mogelijkheden genoeg om aan voldoende studiemateriaal te komen als er geen model beschikbaar is. Laidman's handboek is duidelijk en over zichtelijk. Naast de verklarende en toelich tende teksten heeft men veel aan de honder den kleine en grotere schetsen en uitge werkte tekeningen in verschillende technie ken. Allerlei houdingen worden onder de lou pe genomen Van rustposes tot akties. Het tweede deel van het 160 pagina's tel lende boek behandelt het portrettekenen. Niet zo uitgebreid weliswaar, maar niettemin voldoende om de grondbeginselen onder de knie te krijgen Voor het overige zult u toch alleen maar goede resultaten bereiken door steeds maar weer oefenen Tot slot' en passant geeft de auteur talrijke aanwijzingen ten aanzien van het materiaal en hoe dat te gebruiken. „Model en portret tekenen" is een vrij volledig handboek gewor den voor hen, die met deze techniek van tekenen willen beginnen En dan vooral on der het motto oefening baart kunst Letter lijk HET CANTECLEER SCHILDER BOEK De één vindt tekenen de beste manier om zich kreatief te uiten, de andere zoekt het veel meer In het gebruik van penseel en verf. Het behoeft geen betoog, dat ook op dat gebied tal van handboeken te koop zijn. Kortgeleden verscheen het „Cante- cleer Schilderboek", geschreven door Johannes Pawlik, met bijdragen van Her mann Leber, Knul Nicolaus, Winfrled Schmidt en Ernst Strassner. Vooraan staande Duitse deskundigen in de beel dende kunst. Het aardige van dit nauwelijks honderd bladzijden tellende handboekfje) is, dat het erg veel verteld in kort bestek En dan niet op wetenschappelijke wijze met veel techni sche termen, maar helder en begrijpelijk voor iedereen, ook voor hen die nooit of nau welijks een penseel in de hand hebben ge had. U leert via dit boek niet in de eerste plaats hoe je moet schilderen. Dat is een kwestie van aanleg en oefening Nee. de samenstel ler van dit handige boekwerk brengt u vooral materiaalkennis bij Mede aan de hand van verschillende voorbeelden in kleur en zwart wit wordt u wegwijs gemaakt in het doolhof van de kunstschilder De basiskennis ten aanzien van de kleur, het zelf mengen van verf, kennis over de pigmenten, de schilder- middelen. bind-, verdunnings- en oplosmid delen en nog tal van andere zaken komen in dit boek aan de orde. Welke ondergrondma terialen kunt u gebruiken, welke penselen, paletten, welke andere zaken u nodig hebt. Verder worden de beginselen van het schil deren met verschillende technieken opge somd, zoals het schilderen met tempera, olieverf, met was- en washarsverf, het aqua relleren. met dekkende waterverf (gouache), en acrylverf. Daarnaast bevat hel Cante- cleer Schilderboek een hoofdstuk over on derhoud, vervoer, opslag en resiauratie van schilderijen Vooral beginnende schilders, maar zelfs de gevorderden, zullen veel plezier van dit handboekje kunnen hebben Het maakt u wegwijs in de grote en nog steeds groeiende hoeveelheid materialen en technieken. Technieken, die vooral door nieuwe verfma- terialen steeds gevarieerder worden en soms een geheel eigen aanpak eisen om het best mogelijke resultaat te verkrijgen SCHILDEREN ALS HOBBY Voor wie deze basiskennis reeds bezit en zich nu verder wil bekwamen in het schilde ren zelf. kan kiezen uit de verschillende mo gelijke technieken Uitgeverij Cantecleer heeft daarvoor een erg informatieve serie: „Schilderen als hobbyHierin worden de bekende technieken wat uitgebreider per deel behandeld. Tot nu toe zijn er twaalf delen verschenen Drie over het aquarel Al gemene techniek (1). Landschappen (2) en Zeegezichten (7). Ten aanzien van het werken met de populaire olieverf zijn er de len verschenen over „Algemene techniek (3), Landschappen (5), Portretten (6), Mo delschilderen (8), Zeegezichten (10) en Kin derportretten (11Wie graag schildert met de moderne acrylverf kan terecht in deze serie voor de Algemene Techniek (4) en Zeegezichten (9). Deel twaalf verscheen kortgeleden en zal menige vrije tijdsschilder, die gewend is mei olieverf, aanspreken. Het is geschreven door Leo Musch: „Praktische aanwijzingen voor de olieverfschilder". Geen boekje vol artistieke wenken en suggesties, maar met talrijke praktische wenken en werkzaamhe den vóór, tijdens en na het schilderen Aan de hand van duidelijke illustraties vertelt Musch van alles over het gebruik van linnen, het zelf prepareren ervan, het opspannen, het gebruik van de schildersezel, de onder schildering. het glaceren, vernissen, inlijsten en verzorgen van een schilderij. Vakkennis overgebracht in duidelijk, heldere taal voor de leek. Aanbevolen! HOE TEKEN IK IN PERSPECTIEF Tekenen is niet zo maar het zetten van wat lijntjes Er komt inzicht, overleg en kennis aan te pas. dat u moet leren tenzii u een natuurtalent bent. Het perspectief bijvoor beeld. Niet zo simpel als het lijkt Wie wel eens een expositie van zondagsschilders is geweest, zal zich vast wel een tekening of schilderij herinneren, waarbij totaal geen re kening is gehouden met de juiste verhoudin gen. Het huis twee keer zo groot als de enor me dikke boom. een deur die veel te klein is voor de man die juist het pad op komt wande len of het dak van het huis, dat omhoog de lucht insteekt. Zo'n afbeelding is dan niet goed in perspectief getekend Geen schan de. Vaak is een dergelijk schilderij erg char mant en menige vrije tijdsschilder is juist door die opvallende kenmerken befaamd "'«■•f n De voorpagina van een willekeurige krant op een willekeurige dag. De voorpagina van de Volkskrant van 21 april 1981 Zes artike len met evenzoveel koppen - Golf van geweld treft LibanonNoord-lerland onrustig na dood twee betogers, Loodsen leggen scheepvaart deels lam, Weer kinderlijk in Atlanta gevon den. CDU-leider wil hardere aanpak van ter rorisme; Schadegolf in Utrechtstadion Het weerbericht, tenslotte, belooft ook al niet veel goeds. Dit zal volgens Wolf Kielich wel een voor deze eeuw typerende kollektie berichten zijn Want.zo schrijft deze Wolf Kielich in een inleiding op het door hem samengestelde boek „Het aanzien van de 20ste eeuw" „Geweld, menselijke ontreddering, verdriet en ellende. Zijn dat dan de belangrijkste fac toren die het aanzien van de twintigste eeuw bepalen? Voor wat de wereldgeschiedenis betreft, blijkt dat helaas inderdaad zo te zijn." En dus zien we in ruim vierhonderd door Kielich samengestelde fotopagina's veel ge weld, menselijke ontreddering, verdriet en ellende De aangehaalde voorpagina zou het gelijk van Kielich kunnen bevestigen. En toch denk ik, dat zo'n inleiding meer zegt over Kielich's methode en benadering dan over de twintig ste eeuw zelf Vooral wanneer hij vervolgt: „Natuurlijk, in het persoonlijke leven van de meeste mensen waren ook liefde, roman tiek, vriendschap en momenten van geluk. Maar een mensenleven bepaalt niet het his torisch aanzien van een eeuw. Een familieal bum vertelt weinig of niets over het lot van die andere familie waartoe wij allen ook be horen: „the family of man", de familie van de mensheid. En die familie is het in de twintig ste eeuw niet zo best vergaan Slechter dan in vorige eeuwen? Ook vroeger waren er oorlogen, rampen, hongersnoden epide mieën, armoede en onrecht Maar nimmer heeft dat alles zoveel dood en verderf ge bracht als in deze eeuw MOEDHOUDERTJES Nogmaals: het is de benadering van Kie lich. Want ik wil best verdedigen dat het fami liealbum de plaats bij uitstek is waar iets vertelt wordt over het lot van „de familie van de mensheid". Bijvoorbeeld als repliek op de volgende passage in Kielich's voorwoord „De ondergangsprofetieën zijn dan ook niet van de lucht. Toch blijven wij, gewone ster velingen wier invloed op de loop der geschie denis maar gering is, „kleine moedhouder- tjes", zoals Annie Romein Verschoor het eens uitdrukte. Zij doelde daarmee op iets dat niet in beelden kan worden vastgelegd, maar wel degelijk de loop van de geschiede nis mede heeft bepaald Het is de levens moed, die individueel en collectief ook in de meest uitzichtloze situaties altijd aanwezig is gebleven en die alle ondergangsvoorspellin gen al bij voorbaat weerspreekt." Afgezien van het feit dat ik die laatste zin nogal erg optimistisch vind, bestrijd ik Kie lich's opvatting dat het door hem bedoelde niet in beelden weer te geven zou zijn Mis schien moet je daarvoor juist in familieal bums kijken, hoewel er ook in het werk van gerenomeerde persfotografen een schat van dit soort opnamen te vinden is. OORLOGEN Het bovenstaande is het enige dat er in „Het aanzien van de twintigste eeuw" aan verantwoording te lezen is. En dat is te wei nig. want ik ben zeer benieuwd op welke critena er geselecteerd is uit het ongetwijfeld overweldigende aanbod van foto's. Mis schien zou dan duidelijk worden, waarom - om één voorbeeld te noemen - er zestig pagina's zijn besteed aan de Tweede We reldoorlog. een kleine vijftig aan de Eerste Wereldoorlog en ongeveer twaalf pagina's aan de oorlog in Vietnam. Misschien zou dan tevens duidelijk worden, waarom het boek ze westers georiënteerd is. Pas in het laatste decennium wordt er meer dan minimale aan dacht besteed aan gebeurtenissen buiten West-Europa en de Verenigde Staten. Met al die beperktheden, is „Het aanzien van de twintigste eeuw" toch wel interes sant. Het bevat een ruime sortering „histori sche momenten", maar blijft gelukkig niet alleen bij vorsten en presidenten stil staan. Er zit, de inleiding van de samensteller ten spijt, toch ook wel een hoeveelheid opna men in de categorie „sociale geschiedenis" in. Maar niet te veel Het is eigenlijk net als met de voorpagina van de krant. Daar vindt men de „hot shots", maar voor de achter gronden moet je een paar pagina's omslaan Zo'n „Aanzien"-boek - er verschijnt er ieder Dames aan hel begin van de twintigste eeuw geworden Toch is in perspectief tekenen niet zo moeilijk als het lijkt Het is een kwestie van de juiste techniek gebruiken. Om dat onder de knie te krijgen kan men gebruik maken van het boekje „Hoe teken ik in per spectief" van Felix Lorenzi. Een eenvoudige handleiding met zo'n 150 tekeningen en voorbeelden Na enige tijd oefenen kunnen uw figuren op uw schilderij zonder moeite door de deur van het huis. waarvan het dak niet meer de lucht in wijst DECORATIEF TEKENEN Tenslotte aandacht voor het boekje „De coratief tekenen" van Grethe La Croix. Het aardige van decoratief tekenen is. dat men zonder enige tekenervaring zich de „kunst" van deze techniek aan kan leren De schrijf ster heeft een jarenlange les-ervaring opge daan op Volkshogescholen en aan de hand j van die praktijk leert ze u spelenderwijs hoe I u ook met decoratieve vormen kunt experi menteren en soms schitterende resultaten kunt bereiken Met enkele viltstiften van ver schillende dikten en een rol ongeplastifi ceerd wit kastpapier kunt u zo beginnen. Een aardig boekje voor de liefhebbers van dit soort vrije tijdsbesteding Een hobby, die langzaam maar zeker kan uitgroeien tot een ware kunst door het steeds fantasievoller gebruik van allerlei thema's V „Model- en portrettekenen door Hugh Laidman 1979. Vertaling R. van Dijk-Cuppen Uiigavo Canlecleer te Oe Bilt. Gebonden, groot lormaal, 160 blz. Prijs 34,50. „Hol Cantecleer Schilderboek'samenqestetd door Jo hannes Pawlik. 1977 Vertaling: lngridNi|kerk-Pleters. Eer ste bijdruk 1980. Uitgave: Cantecleer te De Bill Gebonden 96 blz. Prijs I 26.50 Schilderen als hobby. Deel 12 „Praktische aanwijzingen voor de olieverfschilder door Leo Musch 1980 Uitgave Cantecleer te De Bill. Paperback, groot formaat, 54 blz. Prijs 18 25 Hoe teken Ik In perspectief? door Feil* Lorenzi Vertaling Agnes Schaars-Smulders. Uitgave Canlecleer Ie Do Bilt in de reeks „Spelen en werken Paperback 48 blz. pnjs 9,90 Decoratief tekenen, door Grethe la Croix 1980 Uitgave Cantecleer te De Bilt. paperback. 64 blz Doeltie uitde reeks Spelen en werken Pn|S 12,50. Felix Lorenzi cOTvcuigehandleiding met ca ISO tekeningen jaar een over het voorafgaande jaar - heeft nu eenmaal het karakter van een voorpagi na. Voor sommigen zal dat genoeg zijn Resteert als laatste vraag, waarom het boek verschenen is twintig jaar voor het ein de van de eeuw die hot moet beslaan. Is het vertrouwen in de kleine moedhoudertjes dan toch niet toereikend ter afwering van de on dergangsprofetieën? M.K. Titel: „Het aanzien van de twintigste eeuw"; Samenstelling en tekst: Wolf Kielich; Uitgave: Amsterdamboek (Het Spectrum) Prijs: 49,50 (gebonden) boeken, voor u besproken 7e jaargang nummer 17 In dit nummer onder meer: „Ruimte voor vrouwen", interessante, maar pessimistische roman „Het aanzien van de twintigste eeuw": zo beperkt als een voorpagina Tekenen en schilderen; de zondagsschilders rukken op En verder: Konijnen houden, een handleiding voor liefhebbers Met medewerking van Tea Middelkoop en Marnix Kreijns Steeds meer zijn er mensen, die achter In hun tuin één of meer konijnen houden. Niet zozeer om er tijdens de Kerstdagen lekker van te kunnen eten, maar gewoon voor het plezier. Niet om zo vet mogelijke konijnen te fokken, dus. Wie daarmee wil beginnen en iets méér te weten wil komen over het houden van konijnen, zal op zoek gaan naar een handleiding, een handboek. In de bibliotheken zijn dat soort boeken zeer dun bezaaid en dan nog voornamelijk gericht op het fokken van konijnen ter vulling van de diepvries- kist. Tamelijk onsmakelijke boekwerkjes als dat helemaal niet je bedoeling Is. Daarom was ik erg blij, dat bij Kosmos in Amsterdam de vertaling verscheen van een door Ann Williams geschreven hand leiding voor het houden van konijnen In de hoop dat deze handleiding wat méér te bieden zou hebben dan de kunst van het vermenigvuldigen alleen. Wat dat betreft werd ik enigszins teleurge steld door hetgeen Ann Williams in „Konij nen Houden" naar voren heeft gebracht. Ak koord, er worden verschillende nuttige tips gegeven, maar ook hier is weer sprake van een boekje gericht op de uiteindelijke slacht van de dieren, die je in je achtertuintje door de kinderen hebt laten vertroetelen. „En daar hoef je helemaal geen schuldgevoe lens over te hebben" beweert mevrouw Wil liams, „als u ze goed hebt verzorgd. Goed, daar hoeven we het verder dus niet over te hebben Mensen, die konijnen voor het fokken hebben en om ze na een bepaal de tijd te slachten voor een goedkope vlees maaltijd, die hebben misschien erg veel aan deze handleiding. Anderen zullen toch veel voor hen belangrijke aspekten missen. Want konijnen hoeven natuurlijk niet in zo'n eng hokje te worden gehouden. Er zijn tal van andere mogelijkheden, zoals een grote ren, een konijnenheuvel etc Die mogelijkheden worden echter onvoldoende belicht. Overi gens zijn er wel voldoende nuttige tips in deze handleiding te vinden, waar men wat aan heeft. Zeker ten aanzien van de voe ding, hoewel het jammer is, dat wel verschil lende (on-)kruiden als goed of slecht voedsel Ann Williams een handleiding voor liefhebbers worden aangegeven, zonder dat er tekenin gen bij staan van de desbetreffende planten Niet iedereeen is een deskundige op dat ge biedHet hoofdstuk „ziekten" is niet uitgebreid genoeg. Persoonlijk ben ik ver schillende kleinere en grotere aandoeningen en ziekten tegengekomen, die niet in de ko- nijnenboeken zijn te vinden, ook deze niet. Juist wanneer men voor het huis- en tuinple- zier konijnen houdt, willen er nog wel eens allerlei ziektes optreden, waarvoor men niet direkt een middel kent. of zelfs wéét of het ernstig is of niet. Een beknopte handleiding in deze voorkomt in ieder geval het te regel matig bezoeken van de dierenarts. Kortom. „Konijnen houden" is best een aardig, over zichtelijk boekwerkje, maar op sommige punten te beperkt om het met vertrouwen steeds te kunnen hanteren. En dat is jam mer. V. „Konijnen houden", door Ann Williams. Vertaling Fell* Thljssen Uitgave Kosmos te Amsterdam Paperback. 72 blz Prijs 17,50 j J „Ruimte voor vrouwen" is een boek over het leven van verschillende vrouwen. Een van deze vrouwen. Mira, is de hoofdper soon Over de anderen wordt gesproken wanneer Mira met hen te maken krijgt in de diverse episodes van haar leven In eerste instantie is Mira gehuwd, heeft kinderen en is nauw betrokken bij de gezinnen uit haar buurt. Mira, eens een vrouw die hongerde naar alles wat men met zelfontplooiing te maken heeft, „offert" zich nu op voor man en kinderen. Na haar onverwachte scheiding gaat zij weer studeren en komt in kontakt met vrouwen die, net als zij, een studie volgen. Het boek is vrij dik, 546 bladzijden. Ik heb het met gemengde gevoelens gelezen. Bij het begin geeft het boek niets dan ellende weer en er kwam een soort kwaadheid over me Alsof een gezinsleven alleen maar luiers, rommel en een langzame verwijdering van je man inhoudt. Alsof je nooit voor je rechten op kunt komen en alleen een aanhangsel van je echtgenoot kunt zijn. Naarmate ik het boek verder las, sloeg mijn stemming om in mati ge interesse tot interesse. Mira gaat stude ren en leert geleidelijk diverse vrouwen ken nen. Als vrouw met levenservaring wordt haar hulp diverse keren ingeroepen. Lang zaam leert zij uiteindelijk haar eigen wereld opbouwen, zij het met veel nuilbuten en woe deuitbarstingen. Wanneer zij dan een man leert kennen waarmee het leven erg goed lijkt en zij haar eigen identiteit niet hoeft prijs te geven, ver breekt zij toch de relatie Hij kan een funktie in het buitenland krijgen, gaat er vanuit dat zij meegaat en wil een gezin stichten Zij wil geen kinderen meer en haar studie niet op geven. Voor en tijdens deze periode leert Mira diverse interessante vrouwen kennen binnen het universiteitsleven. Val, extreem feministisch wat eindigt in haar dood, Isolde, een lesbische vrouw met liefde voor ieder een, zij spelen een grote rol in Mira's leven. Mira zelf wordt ondanks haar studie en zelfstandigheid een verbitterde vrouw. In het leven van al deze vrouwen heb ik niemand herkend die samen met een man en kinde ren een goed leven heeft opgebouwd. Een leven, waarin iedereen de kans krijgt zich verder te ontplooien. Dat het geen positief boek is, is wel duidelijk. Dat het een positieve invloed heeft op welke levenssituatie dan ook, vraag ik me af Toch blijft het boek de moeite waard te lezen. Zeker om je eigen situatie te vergelijken en te beoordelen. T.M. „Ruimte voor vrouwen", door Mantyn French Eerder verschenen onder de titel De nieuwe tase. Vertaling Co de Groot Uitgave Luitingh te Laren NH Paperback, 546 blz

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 8