,Clair de femme" - reprise van een uitstekende film van Costa-Gravas kijk op de film YJ Tarkowsky's „De Spiegel" in het Amersfoortse Filmhuis ilms in iet kort Schaakcompetitie nadert einde Leusder Krant Verlovingskaarten, ondertrouwkaarten of geboortekaarten kijk op de film ■Ir de femme. 1979, regie: Constantin Costa avas. •oducent: Georges Alain Vullle, scenario, onstantln Costa Gravas. naar de gelijknamige man van Romaln Gary. Camera: Rlcardo Ara- )vlch. Muziek: Jean Musy. de hoofdrollen: Romy Schneider, Yves ontand. Verder met: Romolo Valll, Lila Ked- iva, Heinz Bennent, Catherine Allègret, Robe- o Benignl e.a 16 jaar, 105 minuten. Regisseur Constantin Costa Gravas werd loral bekend door zijn befaamde politieke nllers als „Z" ,,1'Aveu" en „L'Etat de ège Dat hi) met ..Clair de femme" een geheel ander genre heeft gekozen en des ondanks met uit de boot valt, bewijst zijn vakmanschap. Costa-Gravas koos voor een roman van de Franse schrijver Romain Gary en dat betekende tevens, dat de film niet alleen melo-dramatische aspekten in zich zou hebben, maar ook - mits goed verfilmd - literaire kwaliteiten zou kunnen hebben. Natuurlijk liep Costa-Gravas de kans, dat hi| zich in het melo-drama zou verliezen, maar Clair de femme is veel méér dan melo-drama De intellectuele aanpak van de regisseur en de werkelijke formidabele ver tolkingen van hoofdrolspelers Yves Montand en Romy Schneider, maken van Clair de femme een boeiend gebeuren. In het begin lijkt het er even op, dat we te maken hebben met een thriller. Yves Mon tand drentelt als Michel rusteloos door de stad en besluit tenslotte een vliegtuig naar Caracas te nemen, verandert op het laatste moment van gedachten, loopt de stad weer in en ontmoet dan allerlei mensen, waaron der vooral Lydia (Romy Schneider) de ver dere nacht aan zijn zijde blijft Het is duidelijk beide mensen zijn eenzaam, klemmen zich enerzijds aan elkaar vast en stoten elkaar anderzijds af. Hun gesprekken zijn aanvan kelijk vaag. soms als een literair steekspel, maar naarmate de nacht vorderl beheerst het cynisme met name Michel ..Clair de femme" zou je kunnen omschrijven als een psychologisch moment uit het leven van twee mensen in een stad, die beiden op het zelfde moment iets te verwerken hebben en daarvoor elkaar gebruiken Meer niet Lich telijk dramatisch, vaak ook met ontroerende scenes, zoals het moment, dat Michel en Lydia ontdekken, dat een oude vaneté-ar- tiest, die ze eerder op de avond hadden ont moet, toch is gestorven En zijn hondje danst, samen met de aap aan het sterfbed. Het zijn groteske beelden, die lang op het netvlies blijven hangen. Het is vooral te danken aan Montand en Schneider èn het ingetogen vakman schap van Costa-Gravas, dat Clair de femme" geen draak is geworden, maar een subtiel, steeds boeiend spel met woorden, gebaren en beelden. Een uit stekende, kleine film. (Grand 5) Bert Vos. DONDERDAG 7 ME11981 Yves Montand en Romy Schneider in Clair de temme' kowski. de vader van de regisseur, en geven een lyrisch commentaar op de beelden Tarkowski heeft deze film uit schuldgevoel gemaakt, het is een psycho-analytisch on derzoek naar zijn relatie met zijn moeder en tevens uit een machteloos gevoel van weg te zijn gegaan van een vrouw met een kind. In SOLARIS is het thema ook in de steek gela ten vrouw die om zijnentwille zelfmoord heeft gepleegd Tarkowski heeft erg veel last van die echtscheiding. Opnieuw moest hij er een film getuigenis van kunnen afleggen Na Iwans jeugd (1962) die een objectieve film genoemd kan worden over het soldaten- jongetje Iwan dat alles verloren heeft en bit ter doorvecht in de oorlog, en ANDREI RU BLEV (1966) over de monnik-schilder die verbijsterd over' alle ellende van de 15e eeuw er achter komt dat iets scheppen, creë ren een overwinning is op de frustratie en machteloosheid, maakte hij zich los van een min of meer objectieve manier van filmen en richtte hij zich meer op persoonlijke voorkeu ren In SOLARIS benadrukte hij dat al onze daden en ervaringen eenmalig en onherroe pelijk zijn en pleitte hij voor een morele zui verheid in een verloren gegaan paradijs. Nu met De Spiegel, een totaal onderzoek naar zichzelf Volkomen eerlijk. Zonder enkele concessie aan de vorm. weet hij toch beel den op te roepen die ook voor anderen be grijpelijk zijn Alles mag: slow-motion beel den, zwart-wit en kleur, heden en verleden Tarkowski - ..Er is een geestelijke crisis aan de hand en morele waarden verliezen terrein Die crisis is pas weer voorbij als de mensen volkomen bewust worden van hun bestaan'' Tarkowski is een bewonderaar van Bres son en Bergman. Vooral de laatste lijkt soms letterlijk aanwezig in De Spiegel. Als de vrouw in de spiegel kijkt, doet het heel even denken aan In een donkere spiegel: het huis in de droomsequenties waar verleden en he den door elkaar lopen aan Wilde Aardbeien Maar Tarkowski blijft zichzelf (za. lm di 20.15 uur) nommeerd prijsvechter) wordt gedwongen voor een goksyndikaat te vechten nadat de ze zijn geliefde hebben ontvoerd Humor èn knokken dus (Duo 2 12 jaar) High-ballin'(Metdevlamindepijp) Niet onaardige reprise van een aktiefilm, die eni ge jaren geleden inspeelde op de „truckers- films", die toen populair waren In „Met de vlam in de pijp" draait het om de onafhan kelijke vrachtwagenrijders, die in botsing komen met ene King Caroll. die de heren vrachtwagen-chauffeurs graag in zijn groei ende bedrijf onder wil brengen en geen enkel middel schuwt om dat te bereiken. De hoofdrollen zijn in vakkundige handen van Jerry Reed en Peter Fonda Een prima ak tiefilm voor de liefhebbers van dit genre (Duo 2, 12 jaar, nachtvoorstellingen) filmagenda Filmagenda voor Amersfoort van don derdag 7 mei t/m woensdag 13 mei 1981 Grand 1. tel 033-14632 LIFE OF BRIAN, 12 jr zaterdag, woensdag en zondag 18 30—2115 uur. overige dagen 13 30-18 30-21.15 uur Grand 2, tel 033-14632 DE SHERIFF MAAKT ZICH KWAAD, al dagelijks 13 30-18.30-21 15 uur, zondag 13 30-16 00-18 30-21 15 uur Grand 3, tel 033-14632 DE SPIEGEL BARSTTE (the mirror crack'd), a I dagelijks 13 45-18 45-21 30 uur; zondag 13 45-16 15-18 45-21.30 uur Grand 4. tel 033-14632. VRIJDAG DE 13E, 16 jr dagelijks 14 00- 19 00-21.45 uur; zondag 14.00-16.30- 19 00-21.45 uur Grand 5, tel 033-14632 CLAIR DE FEMME, 16 jr dagelijks 14 00- 19.00-21.45 uur; zondag 14.00-16.30- 19 00-21 45 uur Grand Matinee, tel. 033-14632 DUMBO, HET VLIEGENDE OLIFANTJE, a l zaterdag en woensdag 13 30 uur; zon dag 13.30-16 00 uur Cinema 1, tel. 033-18900 ONCE UPON A TIME IN THE WEST, 12 jr.. dagelijks 20.00 uur Cinema matinee, tel 033-18900 SUPERMAN II, a I dagelijks 13 45 uur. zondag 13 45—16.15 uur Cinema 2, tel 033-18900. EEN VLUCHT REGENWULPEN, 12 jr da gelijks 13.30-18.30-21 15 uur, zondag: 13 30-16 00-18.30-21 15 uur Euro. tel 033-33655 SPHINX. 12jr .za enwoe 18 45-21 15uur; zondag 13 45-16 15-18 45-21 15 uur. overige dagen 13.30-18 45-21 15 uur Euro. tel 033-33655 MICKEY MOUSE, 50 JAAR JONG, a I za en woe 13.45 uur Duo 1. tel 033-16572 HET DUBBELLEVEN VAN EEN MAITRESSE, 18 jrdagelijks 14.15— 19 15-2130 uur, zondag: 14.15—16 30— 19.15-21.30 uur Duo 2, tel 033-16572 RECHT VOOR Z'N RAAP. 12 jr dagelijks 14 00-19.00-21 15 uur; zondag: 14 00- 16 15—19 00-21 15 uur DUO NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1, tel 033-16572 GENOTZOEKERS, 18 jrvrij. en za 24.00 uur Duo 2. tel 033-16572 MET DE VLAM IN DE PIJP. 16 jrvrij en za 23 45 uur LEUSDEN/CENTRUM - Voor de huiscompetitie van de schaakvereni ging Leusden werden door de senioren de navolgende partijen gespeeld: A. Valkenburg-K. Linse 1-0 S vanDokkum-E Halkes 0-1 H. Fröberg-J vanSanten V2-1/2 i (J. van Santen behoudt de leiding) P. Sonder-L. Boogaard 0-1 N. Loning-Tj. Zijlstra 1/2-V2 i L. de Rijke-W v d Harst V2-V2 B. Uneken-H. Mus 0-1 A Rietveld - H. Kroes 0-1 A. van Kaam-A.AIdenzee 0-1 P de Jong-Rodriquez 0-1 A. Leclercq-L. Buurlage 1—V2 G te Winkel-A Wisman V2-V2 C. Veenendaal-W van Moosel V2-V2 H van Egdom-G. Fröberg 0-1 A Lieshout-H Struiwig V2-V2 A. Springer-A van Kuipers 0-1 Er worden voor de wintercompetitie nu nog twee ronden gespeeld Natuurlijk bestellen bij de Rozendaallaan9, Leusden-C. lijke verspreiding, tol de 100 copieën. Cate gorie 2 betekent goedkeuring maar niet zo n brede distributie of een groot aantal copieën en het brengt de makers minder op Catego rie 3 betekent afgekeurd, beperkte distribu tie, alleen in arbeidersclubs en derde-rangs bioscoopjes, slechts enkele copieën, geen inkomsten voor de maker De Spiegel van Tarkowski viel in die laat ste categorie. Reden te complex, persoon lijk en rnulti-interpretabel Tarkowski is een van de meest bekende Russische regis seurs, maar alle erkenning is via hel buiten land gekomen De Spiegel mochl in 1975 niet naar Cannes omdal hij niet representa tief werd gevonden voor het Russische filmen. In De Spiegel (1975) is Tarkowski op een bijzonder subjectieve manier op zoek ge gaan naar zijn eigen verleden, naar minieme en grote gebeurtenissen die gevolgen had den voor de rest van zijn leven De tocht gaat in wezen door een doolhof waarin een vrouw Natalja de belangrijkste rol speelt. Ze is deels de moeder, deels de echtgenote van Tarkowski. In beurtelings zwart-wit en kleur worden verleden, heden en de nabije toe komst door elkaar gemengd in een niet-logi- sche, associatieve volgorde SCHULDGEVOEL Tarkowski is op zoek naar zichzelf De kluwen gevoelens zoals weemoed over de voorbije jeugd, de frustratie over de schei- dihg met zijn vrouw, de scheiding met zijn vader, de oorlog, de verliefdheid, een was- emplek die wegtrekt van een teakhouten ta fel etc. Losse beelden als deze laatste gaan samen met complete scènes waarin een ge-, beurtenis centraal staat Als tijdsoverbrug- ging fungeren de gedichten van Arseni Tar- Bud Spencer in ..De sheriff maakt zich kwaad IDe Spiegel" (Zerkaio), USSR, 1975 Produktio Hosfilm. Sccnano. Andrej Tarkowsky, Alexander lischarin. Camera Grigon Rcrbcrg. Muziek jduard Artcmjcw. Regie Adrej Tarkowskv In de looldrollcn: Ignat Danzilew. Margarita Terecho- Ia Olcg Jankowskv, Anatoli Solonizyin, Nicolai innko cn Juri Nascrow. Lengte 90 minuten I AMERSFOORT - In het Amersfoortse Filmhuis oraait van zondag tot en met Dinsdag de Russische speelfilm „De ppiegel" van regisseur Andrej Tarkows- 1. Wat betreft de Inhoud van de film cite- jen we Ger Poppelaars uit het blad Skrien wan februari 1978. 1 De conservatieve critici en de Communis- jsche Partij staan argwanend tegenover de- tendensen Men is bang voor dit soort {elitaire kunstfilm en huldigt nog steeds de leus van Lenin ..film is voorde massa Mo- Berne critici menen dat de tijd van de socia- ïstische agit-prop films echt voorbij is en vin- tóen de maatschappij complexer geworden [en daarmee de spiegel van de maatschappij [de kunst. De Partij heeft echter steeds het Jaaisle woord en vond een probaat middel |m de al te artistieke of met-geheel-sociaal- lealistische films een knauw te geven door |en indeling in categorieën 1 Tot categorie 1 behoren de films met volle dige politieke goedkeuring, zo breed moge- Life of Brian. Het team van Monty Pyt- [Jion brengt in deze filmsatire het leven van Bnan als een parallel van Christus' leven, bal ziet er uiteraard wel eventjes iets anders [tit dan het traditionele Bijbelverhaal, maar e film biedt niettemin tal van aanknopings punten, waarbij de filmmakers hun cynische [aanpak in specifieke humor verpakken Voor 5 echte liefhebbers van dit soort humor [(Grand 1,12 jaar, 93 minuten) De sheriff maakt zich kwaad. Bud [Spencer samen met het ruimtejongetje H7- ■25 (Charlie) tegen boosaardige wezens uit [de ruimte. Dat wordt - volgens het beproefde [recept - een aardig stukje knok-amusement [voor jong en oud dat spreekt Bud Spencer heeft wat dat betreft al een behoorlijke solo carrière opgebouwd, nadat hij aanvankelijk :amen met Terence Hill voor het nodige [vuurwerk zorgde Regisseur Michael Lupo weet ook nu weer prima gebruik te maken [van Spencer's fysieke kwaliteiten Maar [hoewel het verhaal nog best aardig is, wordt [het toch tijd, dat een nieuwe formule wordt uitgedacht door de respectievelijke scena rioschrijvers [(Grand 2, alle.leeftijden 90 minuten) t The Mirror crack'd (De spiegel barstte) I Regisseur Guy Hamilton staat eigenlijk meer [bekend als de maker van o m enkele Bond films Het is derhalve toch een kleine vergis- Scène uit ..de Spiegel" sing te denken, dat deze Agatha Christie- verfilming ook maar ergens lijkt op hetgeen James Bond op het witte doek pleegt uit te spoken „The mirror crack'dmet een keur aan bekende sterren is een op sommige momenten ietwat trage verfilming van een Miss Marple-verhaal, waarbij het accent voornamelijk ligt op de sfeer uit de vijftiger jaren binnen het Hollywood-bedrijf Kim No- vak, Elisabeth Taylor, Rock Hudson en Tony Curtis spelen hun rollen dan ook uit ervaring Een vakkundig gemaakte film zonder echte hoogtepunten. (Grand 2. alle leeftijden. 103 minuten) Vrijdag de 13e. Hoewel we zo langza merhand alle gruwelijkheden wel op een rijtje hebben gehad, schijnen sommige film makers èn bioscoopbezoekers er nog steeds niet genoeg van te krijgen „Vri|dag de dertiende is zo n voorbeeld een aan eenschakeling van zinloze bloederigheden, zich afspelend in een zomerkamp Voor de hele echte liefhebbers, maar wat ons betreft een film om snel te vergeten (Grand 4. 16 jaar) Clair de femme. Uitstekende film van de Franse regisseur Costa-Gravas met Yves Montand en Romy Schneider in de hoofd rollen. Het verhaal van Iwee mensen, die elkaar per ongeluk tegenkomen en een hele nacht samen 'doorbrengen, leder vervuld met hun eigen problemen „Clair de temme" r is in de eerste plaats een film vol dialogen, die spits en cynisch zijn met daarnaast een boeiende handeling vol sfeer en vlagen me lancholie. zich afspelend in een nachtelijk Parijs (Grand 5. 16 jaar. 105 minuten) Once upon a time in the west. Men kan er maar niet genoeg van krijgen Van deze film van regisseur Sergio Leone en muziek van Enrico Morricone De kenners noemen dit de beste western ooit gemaakt en gezien de nog steeds grote belangstelling ben je bijna geneigd om dit te geloven In ieder geval is de film voor de zoveelste maal terug gehaald naar Amersfoort en er blijken op nieuw voldoende liefhebbers te zijn om deze superwestern te blijven prolongeren (Cinema 1,12 jaar. 165 minuten) Superman II. Amerika s grootste held. de van Krypton afgedaalde Superman (Chris topher Reeve) moet weer al zi|n magische krachten tevoorschijn halen om de wereld (en daar wordt dan Amerika mee bedoeld) van een wisse ondergang te redden In han den van de vakbekwame en soms cynische regisseur Richard Lester werd dit tweede deel van de Superman-reeks een genoegen om naar te kijken Niet alleen ongelooflijk spektakelwerk (en al even perfekt uitge voerde trucage s) maar ook prima humor, die het geheel tot een smakelijke filmhap maken, ook voor hen, die normaal gespro ken niet van SF en spektakel houden Nu nog te zien in de matinee-voorstellingen (Cinema, matineevoorstellingen. alle leeftij den, 127 minuten) Een vlucht regenwulpen. Ate de Jong s verfilming van de bestseller van Maarten 't Hart is een voor Nederlandse begrippen groot succes geworden „Een vlucht regenwulpen" is een schitteren de verfilming geworden van een boek. dat volgens kenners vrijwel onverfilmbaar zou zijn Ate de Jong is er in geslaagd om - met Jeroen Krabbé in een formidabele dubbelrol als Maarten - een boeiende film te maken, waann de jeugdherinneringen en de realiteit van de hoofdrolfiguur op vrij evenwichte wij- Lesley-Anne Down in „Sphinx". tisch Egypte heeft verdiept moet men dan maar op de koop toe nemen. (Euro, 12 jaar) Mickey Mouse, vijftig jaar. Voor de kin deren is het deze week Walt Disney Zowel in de Grand-matinee voorstellingen, waar „Dumbo het vliegende olifantje de jonge harten verovert, kunnen de filmkijkertjes tn de matinee-voorstellingen van Euro plezier beleven aan „Vijftig jaar Mickey Mouse' een aanstekelijke collage van de beste Mickey Mouse-films (Cinema 2. alle leeftijden) Any which way you can. (Recht voor z'n raap). Clint Eastwood met de aap Clyde is nu te zien in Duo 2 Het is het al even suc cesvolle vervolg op de eerste aktie-komedie van Eastwood, waarin de oerang oetan Cly de meespeelde: „Every which way but loo se Eastwood als Philo Beddoe (een gere- ze met elkaar zijn vermengd tot een tragi komedie van formaai Aanbevolen (Cinema 2, 12 |aar, 90 minuten) Sphinx. Regisseur Schaffner heeft, met Lesley-Anne Down in de hoofdrol - een aantrekkelijke avonturenfilm gemaakt, zich afspelend in Egypte Het is altijd al een ge noegen om de knappe Lesley Anne in een speelfilm te zien, maar de fraaie beelden van Egypte maken het allemaal nog aantrek kelijker Het verhaal van .Sphinx" vind ik voor een vlotte avonturenfilm op sommige momenten wat te ingewikkeld (zeker ten aanzien van de lokatiewisselingen) maar saai is het allemaal nie Het gekozen on derwerp - de zwarte markt in Egyptische oudheden - bood voldoende stof voor een spannend verhaal Dat de regisseur zich soms wat al teveel in de beelden van toeris Scène uil: Superman II

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 11