„A change of seasons": komedie voor de betere stand The Island": Michael Caine mislukte avonturenfilm „Oom Wanja" van Mikhalkov in Amersfoorts Filmhuis Uit de filmbladen ilms in et kort kijk op de film 11 HE ISLAND": Michael Caine in mlsluk- avonturenfilm Derek als Lindsay in A change of seasons" A CHANGE OF SEASONS: KOMEDIE VOOR DE BETERE STAND A change of seasons, (hel kan verkeren Regie Richard Lang Scenario Erich Segal. Ronni Kern Fred Segal Muziek Henri Mancini Monta ge: Don Zimmerman Camera Phillip Lathrop Ge luid" Richard Gragg e a Mel Shriley MacLame, Anthony Hopkins Bo Derek, Michael Brandon, Ma ry Beth Hurl, Ed Winter e a Genre komedie over buitenechtelijke relaties, 95 minuten 12 |aar, Cine ma 1 Eigenlijk dacht Ik, dat de romans en filrTjs over drie- en vierhoeksverhoudin gen; partnerruil e.d. zo langzamerhand verlèden tijd zouden zijn. Mensen raken daar toch wel een keertje op uitgekeken, denk je dan, vooral als je bijvoorbeeld konstateert, dat de befaamde adverten ties in een weekblad als Vrij Nederland In aantal aanzienlijk terug zijn gelopen. Je zou bijna denken, dat de voordien talrijke relatie-vormen die werden geëtaleerd als of het aanbiedingen voor tweedehands boeken waren, terug zijn gebracht tot die paar gebruikelijke, waar we voordien met z'n allen toch ook „zo gelukkig" mee wa ren. Als we de Amerikaanse filmmakers echter moeten geloven, zijn de mogelijk heden nog lang niet uitgeput en komen de^ vreemdste toestanden voor in de met name betere kringen (de upper class). In de door regisseur Richard Lang vakkun dig gemaakte komedie ,,A change of sea- Island" (het eiland der verschrikkingen) Re- Michael Ritchie 1980 Scenario Peter Bench- naar zijn uit 1979 daterende roman) Camera Decae, Muziek, Ennio Morricone Montage iard A Harris Produktie Richard D Zanuck id Brown Met: Michael Caine. David Warner jela Punch McGregor. Frank Middlemas e a. 16 114 minuten. Genre avonturenfilm. ierlljk gezegd viel het me een beetje jen van de producenten Zanuck )wn, die toch beter hadden kunnen en telen weten. De Amerikaanse bestsel- auteur Peter Benchley hééft natuurlijk uitstekende naam te verliezen, zeker dat regisseur Steven Spielberg van zijn iper „Jaws" een idem dito prima speel- maakte. „The Deep" was ai van een mindere kwaliteit en dat gaf al te den- De derde Benchley-verfllming, „The Island", geregisseerd door Michael Rit chie, is een dieptepunt in het genre avon turenfilm. En dat is eigenlijk wel jammer, want hoe wel het boek niet de kwaliteit van bijvoor beeld „The Deep" benaderde, zat er voor een handige scénarioschrijver en een vak kundige regisseur toch wel een redelijk spannende film in. Alle elementen daarvoor zaten ruimschoots in het boek Soms kan het een echt bezwaar zijn, als een auteur zijn eigen roman omwerkt tot een filmscénario Dat is duidelijk het geval bij „The Island". De producers hadden daarvoor véél beter een andere scénarioschrijver kunnen aantrek ken óf een fantasierijker regisseur, die met het door Benchley geleverde scenario alléén geen genoegen zou hebben genomen Regisseur Michael Ritchie is toch niet de eerste de beste (Candidate, Smile, The New Bad Bears), maar het is er niet uitgekomen. De horror-effekten, die in het boek veel ster ker overkomen en ook beter zijn uitgewerkt worden in de film verprutst en komen soms lael Caine mei zijn zoontje in een scene uit de avonturenfilm ..The Island" naar de gelijknamige bestseller van Peter Benchley Ife of Brian. Het team van Monty Py- brengt in deze filmsatire het leven van n als een parallel van Christus' leven ziet er uiteraard wel eventjes iets anders lan het traditionele Bijbelverhaal, maar lm biedt niettemin tal van aanknopings- en, waarbij de filmmakers hun cynische >ak in specifieke humor verpakken Voor chte liefhebbers van dit soort humor, nd 1, 12 jaar, 93 minuten). he Island. Mislukte verfilming van Peter Alley's gelijknamige avonturenroman Michael Caine in de hoofdrol, geregis- d door Michael Ritchie. Onheil in de om- 19 van de Bahama s. Tientallen jachten wijnen met man en muis De beruchte iuda-driehoek of ets anders7 Wat een lispellende film had kunnen worden een nogal kinderlijk in elkaar gezette L ondanks het vele bloed en de gru- wels. Michael Caine voelt zich duidelijk in deze omgeving niet thuis (Grand 2, 16 jaar, 114 minuten) Van 9 tot 5. (Nine to five). Vakkundig gemaakte komedie van regisseur Colin Hig- gins met Jane Fonda. Lily Tomlin en debu tante Dolly Parton rond de met feministische sausjes gelardeerde ontvoering van een kantoorchef De dames nemen vakkundig diens plaats in en herscheppen het kantoor in een sociaal paradijs voor iedereen man en vrouw, blank of zwart In Amerika een succes. Ondanks het nogal ongeloofwaardi ge verhaal prima entertainment als je er ten minste geen feministische vrouwenfilm in ziet Grand 3, alle leeftijden Adviesleeftijd 10/12 jaar) De sheriff maakt zich kwaad. Bud Spencer samen met het ruimtejongetje H7- 25 (Charlie) tegen boosaardige wezens uit de ruimte. Dat wordt - volgens het beproefde recept - een aardig stukje knok-amusement voor jong en oud. dat spreekt. Bud Spencer heeft wat dat betreft al een behoorlijke solo carrière opgebouwd, nadat hij aanvankelijk sons' wordt dat uitgebreid uit de doeken ge daan, uiteraard op muziek van Henri Manci ni. die vaker intelligente hartstocht met zijn muzikale talent heeft begeleid. Wie de korte inhoud eventjes doorneemt, zal wat moeite hebben met het zo op het eerste gezicht tamelijk ingewikkelde relatie patroon. maar bij het bekijken van de film raak je er wel aan gewend, zoals we ons ook zo prima kunnen vinden in de lach- of ik schjet-komedies van ons bloedeigen Thea ter van de Lach. waarin verwisselingen, ver- tamelijk lachwekkend over, ondanks de soms gruwelijke elementen. Ik zal u niets over het verhaal zelf vertel len Mocht u het boek niet hebben gelezen, dat blijft dót element van verrassing tenmin ste nog óvereind. ook al heeft regisseur Rit chie verzuimd om die spanning voldoende op te voeren tot het uiterste, iets waar bij voorbeeld Spielberg zo'n meester in is. ge tuige zijn behandeling van Benchley's boek „Jaws" „The Island" is door deze te gerouti neerde en té gemakkelijke benadering een typische doorsnee geworden van een horror-film. Voor de echte liefheb bers van dat genre zelfs nog een twijfel geval. Een jongetje speelt een hoofdrol in het drama. Ware dat niet in komblnatie met de eerder genoemde gruwelijkheden geweest, dan zou „The Island" wellicht toch een aardige piratenfilm voor kinde ren zijn geworden. Nu is er terecht het stempel 16 jaar op gedrukt. V. samen met Terence Hill voor het nodige vuurwerk zorgde Regisseur Michael Lupo weet ook nu weer prima gebruik te maken van Spencer s fysieke kwaliteiten. Maar hoe wel het verhaal nog best aardig is. wordt het toch tijd. dat een nieuwe formule uitgedacht wordt door de respectievelijke scenario schrijvers. (Grand 4. alle leeftijden), 90 minuten). The Mirror crack'd (De spiegel barstte) Regisseur Guy Hamilton staat eigenlijk meer bekend als de maker van o m. enkele Bond films. Het is derhalve toch een kleine vergis sing te denken, dat deze Agatha Christie- verfilming ook maar ergens lijkt op hetgeen James Bond op het witte doek pleegt uit te spoken. „The mirror crack'd" met een keur aan bekende sterren is een op sommige mo menten ietwat trage verfilming van een Miss Marple-verhaal. waarbij het accent voorna melijk ligt op de sfeer uit de vijftiger jaren binnen het Hollywood-bedrijf. Kim Novak. Elisabeth Taylor, Rock Hudson en Tony Cur tis spelen hun rollen dan ook uit ervaring. Een vakkundig gemaakte film zonder echte hoogtepunten Grand 5. alle lëeftijden, 103 minuten) wikkelingen en misverstanden uitgangspun ten zijn. Adam Stevens, zoals gebruikelijk van mid delbare leeftijd, (gespeeld door Anthony Hopkins) is professor aan een Amerikaanse universiteit en getrouwd met Karen (Shirley MacLaine) Aan haar heeft hij blijkbaar niet genoeg, want hij heeft al een ti dje een ver houding met eén van zijn studentes. Lindsey Rutledge (Bo Derek) Natuurlijk komt Karin achter die verhouding, want je moet de film makers één dina toegeven alles verloopt volgens de regels van het filmspel Karin begint uit wraak een verhouding met ene Pete (Michael Brandon), een Klusjesman Het wordt pas echt spannend als Adam met Lindsey de wmtervakantie samen wil door brengen. Karen is er tegen en het gevolg is dat ze maar met z'n vieren gaan En het wordt pas echt ingewikkeld, als ook dochter Casey op het toneel verschijnt om dat ze problemen heeft met haar vriend, de vriend haar achterna komt en de vader van Lindsey eveneens poolshoogte komt nemen en gekonfronteerd wordt met een zeer inge wikkeld wordende situatie. Die vader wordt dan verliefd op Karen, die Pete voor hem in de steek laat. Casey, de dochter trouwt ten slotte toch maar met haar vriend, Lindsay verlaat Adam en die blijft tenslotte alleen achter De arme ziel Het wordt me wel eens kwalijk geno men, dat Ik teveel van de inhoud vertel, maar ach, deze film is zo voorspelbaar, dat het eigenlijk niks uitmaakt. Boven dien moet je het als kijker eigenlijk heb ben van de grappige dialogen en de scè nes, waarin dit in het kort geschetste, on geloofwaardige verhaal, verder wordt uit gewerkt. „A change of seasons" is een niemandalletje, ook al gaat het dan over zoiets serieus als relatie-problemen. In de film wordt daarover tamelijk gemakke lijk gedacht en het is maar het beste, dat u het ook zo bekijkt. Tenzij u dit soort zaken serieus wenst te nemen. Zoek dan maar een andere film uit. Er zijn genoeg bete- „Oom Wanja" (Dyada Vanya), 1971 Regie en scenario Andrei Mikhalkov-Konchalovsky. naar een toneelstuk van Anton Tsjechov Camera Georgi Rerberg en Yevgeny Guslinsky Muziek A Sjnitke Produktie Mosfilm Met Innokenti Smok- tunovsky, Sergei Bondarchuk, Irma Kupchenko In- na Miroshmchenko Filmhuis Amersfoort, 120 mi nuten In de Filmhuis-serie: „Russische films in mei" kan men van zaterdag tot en met dins dag kijken naar de speelfilm „Oom Wanja" van Andrei Mikhalkov Konchalovsky. In hel verleden hebben de Russen met menige Tsjechov-verfilming naam gemaakt De Dame met het Hondje van Heifitz (1960) is een prachtig voorbeeld. Met Dadja Wanja sluit Konchalovsky aan bij deze traditie Hij werd in 1937 in Moskou geboren, en stu deerde aanvankelijk piano aan het conser vatorium, voordat hij naar de Moskouse Filmhogeschool VGIK ging. Daar werkte hij samen met Andrei Tarkovsky. assisteerde bij diens eerste film De jeugd van Iwan (1962) en schreef mee aan het scénario van diens Andrei Rublyov. Zelf maakte hij in 1965 zijn debuut met De eerste leraar en baarde daarmee internationaal opzien In 1969 verfilmde hij „Het Adelnest", een ro man van Tourgenev. Oom Wanja is zijn tweede adaptie van een literair werk Hij heeft zich zoveel mogelijk gehouden aan de regie-aanwijzingen van Tsjechov. Deze gaf zijn toneelstuk als ondertitel mee. ..Scenes uit het leven op het land" De komst van professor Serebriakov en zijn jonge vrouw brengt afwisseling in het eentonige leven van Sonja en haar oom Ze worden beiden verliefd, maar wanneer de gasten vertrokken zijn, herneemt het leven zijn gewone gang: ,,'s Ochtends thee tussen zeven en acht. het middageten tegen enen en 's avonds heb ben we dan ons avondeten, alles precies zoals het hoort", zegt Maria, de oude min, die het leven op het land gewoon is Koncha lovsky benut kleine dingen om sfeer te scheppen, zoals daar zijn hondje dat niet ophoudt te keffen of de krekels in de tuin, al even onvermoeid. De geluiden van het huis hebben elk hun betekenis: Het geslof van Marina, haar neuriën als ze de vloer doet. Wanja's moeder zachtop lezend, het tikken van een telraam. De taal houdt op bevoor recht te zijn. vaak herhaalde gezegdes ver mengen zich met andere geluiden van het huis. Niet enkel de geluiden, ook de beelden, - door Konchalovsky met zorg gekozen, waar- bij een detail hem vaak voldoende is-vullen elkaar aan. Ze zijn steeds andere metaforen voor hetzelfde alledaagse bestaan, waarin Sonja en haar oom gevangen zitten beiden dromend van een nieuw leven Filmfan. Het is teleurstellend, dat het filmblad „Filmfan' opgehouden is te bestaan als onafhankelijk blad. Met ingang van 1 mei is het blad als bijlage opgenomen in de Haagse Post en dat is geen vooruitgang ge weest De tamelijk forse omvang is terugge bracht tot 30 pagina's HP-formaat. Omgere kend in Filmfanformaat is dat nauwelijks 15 pagina's Twee wat uitgebreide artikelen „Carol Laure en de debutanten" een inter view met deze Franse actrice uit de nieuwe film ..Asphalte" en het eerste deel van „De Nederlandse film in de oorlog" Voor de rest wat los spul. Echte informatie en achter grond-artikelen. diepte-interviews e.d wat „Filmfan" kenmerkte, ontbreekt helaas Het is te hopen, dat de „Filmfan "-redaktie ook binnen HP toch wat méér armslag zal krij gen De verwachting van de Haagse Post dat door Filmfan als bijlage het blad ook de filmliefhebbers als abonnee aan zich zouden kunnen binden, zou anders wel eens een illusie kunnen zijn (Filmfan, opgenomen in de Haagse Post van 9 mei 1981) Première. Het filmmagazine blijft een fa milieblad, maar wat de kwaliteit betreft is het filmtijdschrift toch vooruit gegaan, zoals ik al eerder in deze rubriek mocht konstateren. In het mei-numrfier (nr. 30) een interview met Alain Delon. Sondra Locké (met de onvermij delijke Maarten van Rooyen samen met haar op de foto. een artikel over mode in de film. Henk van Gelder vertelt wat méér over de nieuwste film van Fassbinder „Lili Mar leen en de vraag wordt gesteld of de Oscars wel bij de juiste personen terecht zijn geko men. ook al wordt daar toch niet al te diep gravend op ingegaan. Veel foto's en weinig tekst over de rage van sportfilms, een kort artikel over Gene Hackman, Ruiger Hauer aan het woord over zijn optreden in de Ame rikaanse film „Nighthawks". foto's en tekst over de nieuwste SF-film „Battle beyond the starts", de verfilming van Morris West's „The Salamander", Hugo Claus en „VrijdagBo kop onder zet. In ieder geval heb je met „Première" een behoorlijk brok aktuele film- informatie in handen, zonder dat er diepgra- verij aan te pas komt Film en TV Maker. Uit de inhoud van het blad „Film en TV Maker" (nummer 207), moet ik konkluderen. dat film- en TV-makers uiterst serieuze mensen zijn. Voor een vak blad is „Film en TV Maker" zelfs te serieus en daardoor saai te noemen. Niettemin zal er voor de geïnteresseerden best wel de nodi ge informatie van belang in staan. Artikelen deze maand over de bestedingenstop van de regering, die ook de filmproduktie zal aan tasten. de noodzaak van een modelcontract voor alle filmmedewerkers en „Touwtrekken om filmmateriaal uit de oorlog", waarbij diep er wordt ingegaan op de problemen van het Filmmuseum. Meer over wat men noemt het statusobjekt van CRM. het Audiovisueel in formatiecentrum voor culturele minderhe den. Kostbare studiofaciliteiten. waar min derheden gebruik van mogen maken tegen gesubsidieerde prijzen Verder een artikel over het merkwaardige feit, dat ook de pro duktie van meer bedrijfsmatige films onder CRM valt en niet onder economische zaken, een introduktie van Video Filmhouse in Go- rinchem en de verdere diskussie rond de ontwikkeling van kabel-TV en aanverwante zaken. „Nieuwe dramaserie over Neder landse TV". Ook het FNV heeft iets te vertel len over het filmbedrijf in de publicatie „Me dia en werknemer", terwijl tot slot cineast Thijs Ockersen alle aandacht krijgt naar aan leiding van zijn voortreffelijke filmdokumen- taires over regisseurs als Samuel Fuller en Don Siegel. En waarom het bij deze twee bleef filmagenda Derek in haar oiooije dij een stukje over ,,A change of seasons" en de auteur van de maand Jack Nicholson. Tenslotte aandacht voor George Hamilton die als Zorro binnen kort in een film te zien zal zijn, voor Sybil Danning door haar rol in „Battle' beyond the stars" en een kort overzicht van films, die in première gingen „Alligator". „Gekkenbrief je". „Hostage Tower". „Home Movies". Een nogal merkwaardige selectie. Een beetje on zinnig is ook de filmkwis als je daar geen prijzen aan verbindt en de oplossing er op z'n A change of seasons. Zeden-komedie voor de betere stand waarbij tamelijk inge wikkeld wordt gesold met allerlei relaties. Vierhoeksverhouding plus aanhang met Shirley MacLaine, Anthony Hopkins en Bo Derek Vakkundig gemaakt door regisseur Richard Lang. ook al zijn de ontwikkelingen nogal voorspelbaar Bo Derek, die vooral faam verwierf door haar rol in Blake Ed wards' „Ten", heeft gelukkig een minder op pervlakkige rol gekregen en komt pittig over. Voor het overige: vrijblijvend entertainment voor hen, die wel van een lolletje houden Cinema 1. 12 jaar, 95 minuten) Once upon a time in the west. Men kan er maar niet genoeg van krijgen. Van deze film van regisseur Sergio Leone en muziek van Enrico Morricone. De kenners noemen dit de beste western ooit gemaakt en gezien de nog steeds grote belangstelling ben je bijna geneigd om dit te geloven In ieder geval is de film voor de zoveelste maal terug gehaald naar Amersfoort en er blijken op nieuw voldoende liefhebbers te zijn om deze superwestern te blijven prolongeren. (Cinema 2. 12 jaar. 165 minuten). The exterminator. Gruwelijk gemaakte film over een Vietnam-veteraan. die. terug gekeerd uit Vietnam, wordt gekonfronteerd met het geweld en de misdaad in eigen land en wraak neemt Wt^begint aan de uitroeing van de onderwereld. Regisseur James Glic- kenhaus heeft er een B-film van gemaakt voor de liefhebbers van dit soms toch wel bedenkelijke genre Niet mijn eerste keus (Euro. 16 jaar) The wild Bunch. Eén van de meest be faamde westerns van regisseur Sam Pec- kinpah. waarin hij voor het eerst geweld-op namen in slow motion toonde Toen een op zienbarende vondst, in 1969. De film leverde Bud Spencer m ..De sheriff maakt zich kwaad". nogal wat tegenstrijdige meningen op. Voor de één was het een meesterwerk, een poëti sche film over het pure geweld Voor ande ren een stompzinnige geweld-film. Met Wil liam Holden, Ernest Borgnine, Robert Ryan. Edmond O'Brien, Ben Johnson, Warren Oa- tes, Strother Martin en anderen. (Duo 2. 12 jaar, 134 minuten). The Omen. Regisseur Richard Donner is de maker van deze eerste Omen-film over een jongetje, dat het duivelse teken van het Beest meekrijgt en zo de personificatie wordt van het pure Kwaad. De aanstichter tot de uiteindelijke apocalypse, in z'n jonge jaren Niet slecht gemaakte horror-thriller met Gre gory Peck, Lee Remick, David Warner en anderen, uit 1976 (Duo 2, nachtvoorstellingen. 16 jaar. 111 mi nuten). AMERSFOORT - Filmagenda voor Amers foort van donderdag 21 mei t/m dinsdag 26 mei 1981 GRAND 1 - tel. 033-14632 „Life of Brian", 12 jaar. Zaterdag, zondag en woensdag 18.30, 21.15 uur; overige dagen 13.30. 18.30, 21.15 uur. GRAND 2 „Het eiland der verschrikking", 16 jaar. Dagelijks. 13.30, 18.30, 21 15 uur; zondag 13.30. 16 00, 18 30 en 21 15 uur GRAND 3 „Van 9 tot 5" (nine to five), a l. Dagelijks: 13.45.18 45 en 21.30 uur; zondag 13 45. 16.15. 18 45 en 21 30 uur. GRAND 4 „De sherrif maakt zich kwaad", a l. Dagelijks 14 00.19.00 en 21.45 uur; zondag 14.00. 16 30. 19 00 en 21.45 uur GRAND 5 „De spiegel barstte a l Dagelijks: 14.00, 19.00, 21.45 uur; zondag 14 00. 16 30, 19 00 en 21.45 uur. GRAND MATINEE „Dumbo het vliegende olifantje", a.l. Zaterdag en woensdag 13.30 uur; zondag 13 30 en 16.00 uur CINEMA 1 - tel. 033-18900. „A change of seasons", 12 jaar. Dagelijks 13.45,18 45 en 21.30 uur; zondag 13 45. 16.15, 18 45 en 21 30 uur CINEMA 2 „Once upon a time in the west. 12 jaar. Dageiljks 13.30 en 20 00 uur EURO - tel. 033-33655 „The exterminator" (de uitroeier), 16 jaar. Zaterdag en woensdag 18 45 en 21 15 uur; zondag 13 45. 18.45 en 21.15 uur; overige dagen 13.45, 18 45 en 21.15 uur. EURO KINDERVOORSTELLINGEN „Hond waar ga je met je baas naar toe?" a.l. Zaterdag en woensdag 13.45 uur. DUO 1 - tel. 033-16572 „Porno matrozen". 18 jaar. Dagelijks 14 15. 19.15 en 21.30 uur; zondag 14 15. 16.30. 19.15 en 21 30 uur. DUO 2 „The wild bunch" (de wilde horde), 12 jaar. Dagelijks 14.00 en 20 00 uur DUO NACHTVOORSTELLINGEN „Pikant talent", 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 24.00 uur. DUO 2 „Het Omen I", 16 jaar Vrijdag en zaterdag 23.45 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 11