Goldie Hawn „verovert" het leger als „Private Benjamin" kijk op de film] FILMS IN HET KORT Walter Matthau: één der beste filmkomieken van Hollywood Spannende achtervolgingen in „Night of the Juggler" UIT DE FILMBLADEN DONDERDAG 18 JUN11981 kijk op de film filmagenda J y v „Private Benjamin". Regie Howard Zieff Produk- tie Nancy Meyers. Charles Shyer. Harvey Miller en Goldie Hawn Scenario Nancy Meyers Charles Schyer en Hartey Miller Muziek Bill Conli Came ra David M. Walsh Mel Goldie Hawn. Eileen Brennan Robert Webber. Sam Wanamaker. Mary Kay Place Albert Brooks ea 110 minuten alle .leeftijden Genre, komedie Cinema 1-Amersfoort (door Bert Vos) Zoiets kan eigenlijk alleen maar blonde Goldie Hawn overkomen in haar rol van Judy Benjamin. Aan het begin van de film trouwt ze, terwijl haar kersverse echtge noot in de eerste huwelijksnacht aan een hartverlamming sterft. Judy wordt het le ger ingepraat als zijnde het paradijs voor vrouwen zoals zij en dat betekent het be gin van een ..schitterende" carrière van private Benjamin. De instructeurs zijn ra deloos. het leger reddeloos. Sommigen hebben deze film als „een klein beetje feministisch" aangeduid. En dan nog eentje, waar geen enkele man aanstoot aan kan nemen. Nou, dat is dan meegeno men voor die mannen, maar het is alle maal klinklare nonsens. „Private Benja min" Is een niet slecht gemaakt komedie, maar feministisch? Kom nou. Tenzij men de echte Hollandse Marva's, Luva's en zo onder de noemer „feministen" wil bren gen. Howard Zieff verfilmde gewoon een non- sens-verhaal en deed dat vakkundig. Goldie Hawn vertolkt de hoofdrol en doet dal al even vakkundig en met erg veel plezier In de Ver enigde Staten een enorm succes, met bin nen de kortst mogelijke tijd een omzet van zestig tot zeventig miljoen dollar Geen won der. want de film is een typisch produkt van de Amerikaanse samenleving De herken baarheid is daar allicht groter dan hier in Nederland. Niettemin is „Private Benjamin" een lekkere komedie, op maat gesneden voor de snelle lachers, ook al weel Zieff het aanvankelijk ingezette tempo niet de volle 110 minuten vol te houden Duidelijk is in ieder geval, dat een vrouwelijke rekruut in het door de man nen geregeerde leger altijd voldoende aan knopingspunten biedt voor een regen van al dan niet geheel geslaagde grapjes Het is eigenlijk al een behoorlijk aantal jaren geleden dat wij een dergelijke soldaten- klucht aanschouwden Erger, zelfs na goed nadenken wil me niet eens een vergelijkbare film te binnen schieten. Maar iedereen kent het genre soldatengrapjes en in „Private Benjamin" worden ze met een zeer geregel de regelmaat gedebiteerd Vrouwen in een mannenmaatschappij9 Dat betekent natuur lijk, dal de kapitein tijdens een oefening met één der rekruten naakt in een tent wordt betrapt. Dat betekent, dat één van de in- structrices voortdurend de kadaver-discipli ne bij het gemene volkje er in wil stampen en dan ook voortdurend wordt dwarsgezeten Kortom soms nogal clichématige kost. wat Howard Zieff ons in deze filmkomedie op dient Dat het allemaal eigenlijk nog best te prui- Filmagenda voor Amersfoort van donder dag 18 juni t/m woensdag 24 juni 1981 Grand 1. tel. 033-14632. HOPSCOTCH, dagelijks 13.30. 18.30. 21.15 uur; zondag 13 30. 16 00. 18 30. 21.15 uur 12 jaar Grand 2. tel. 033-14632 NIGHTHAWKS. dagelijks 13 30, 18.30. 21.15 uur; zondag 13 30. 16 00. 18.30. 21.15 uur 12 jaar Grand 3, tel. 033-14632. ONE FLEW OVER THE CUCKOO S NEST. dagelijks 13 45. 18.45, 21.30 uur; zondag 13 45. 16 15. 18 45. 21 30 uur 16 jaar Grand 4, tel. 033-14632. DE SHERIFF MAAKT ZICH KWAAD, dage lijks 14 00, 19 00. 21.45 uur; zondag 14.00, 16.30. 19 00. 21 45 uur a l Grand 5. tel. 033-14632. LILI MARLEEN, dagelijks 14 00, 19.00, 21.45 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00, 21 45 uur. 16 jaar Cinema, tel. 033-18900. PRIVATE BENJAMIN, dagelijks 1345. 18 45, 21.30 uur; zondag 13 45, 16.15. 18.45, 21 30 uur. a l. Cinema 2, tel. 033-18900. McVICAR. dagelijks 13 30. 18 30.21 15 uur; zondag 13.30. 16.00, 18 30. 21 15 uur. 16 jaar Euro, tel. 033-33655. WHEN A STRANGER CALLS, za en woe 18.45, 21.15 uur; zondag 13.45, 16 15, 18 45. 21.15 uur, overige Öégen 13.45. 18.45, 21.15 uur 16 jaar Euro. tel 033-33655 't ZIT IN DE LUCHT (It's in the Air), za en woe. 13.45 uur. a I Duo 1, tel. 033-16572. A LITTLE MORE THAN .LOVE, dagelijks 14 15, 19.15, 21 30 uur; zondag 14.15, 16.30.19.15,21.30 uur 18 jaar Duo 2, tel. 033-16572. KLOPJACHT IN NEW YORK. dagelijks 14 00, 19 00. 21 15 uur, zondag 14 00, 16 15. 19 00, 21 15 uur 16 jaar. DUO NACHTVOORSTELLINGEN Duo 1 PORNOHUIS WELTEVREE. vrij. en za 24 00 uur. 18 jaar Duo 2 DAMIEN. OMEN 2. vrij en za. 24.00 uur. 16 jaar. gen Er volgen een groot aantal suksesvolle films, waarin hij de hoofdrol voor zijn reke ning neemt. Een kleine greep: The fortune cookie (Academy Award) van Billy Wilder. The odd couple verfilmd door zijn oude stu diemakker Gene Saks, Hello Dolly. Charley Varrick, The front page, The sunshine Boys (Oscar nominatie). Kotch (Oscar nominatie) en House Calls waarvoor hij samen met Glenda Jackson een Academy Award ont vangt. (Hopscotch is te zien in Amersfoort) Scène uit ..Night of the juggler", met Cliff Gorman als een geestelijk labiele kidnapper en Abby Bluestone als Kathy Boyd Night of the juggler (klopjacht in New York). 1980 Regie Robert Butler Produktie Jay Wes ton Scénario Billy Norton sr en Rick Natkm, naar het gelijknamige boek van Williams P McGivern Camera Victor J Kemper Muziek Artie Kane Montage: Argyle Nelson Met James Brolm, Cliff Gorman Richard Catellano. Abby Bluestone Julie Carmen e a. 101 minuten, 12 |aar Genre aktiefilm Duo 2 Amersfoort 16 jaar (Rijkskeuring 12 jaar) Vrachtagen-chauffeur Sean Boyd (James Brolin) ziet. dat zijn 15-jarlge dochter Ka thy wordt ontvoerd. De ontvoerder denkt, dat hij de dochter van de schatrijke spe culant Clayton in handen heeft en eist een losgeld van één miljoen dollar. Clayton schakelt de politie in, maar Sean Boyd, een ex-politleman, begint in zijn eentje de achtervolging, daarbij echter regelmatig tegengewerkt door de politie. Dat is in het kort het verhaal van de vrij spannende aktiefilm ..Night of the juggler", in Nederland uitgebracht onder de titel ..Klop jacht in New York". En dat laatste is het zeker. Een verbeten jacht van Boyd naar de ontvoerder van zijn dochter Regisseur Ro bert Butler heeft van dit gegeven een goed in elkaar zittende aktiefilm gemaakt, met Ja mes Brolin in een uitstekende hoofdrol, die het primitieve ouder-instinkt in daden omzet Met name de achtervolgingen komen goed uit de verf, soms knap in elkaar qezet met een prima opgevoerde spanning Butler heeft geprobeerd - samen met de scénario schrijvers om de hoofdfiguren in deze aktie film wat méér diepgang te geven dan gebrui kelijk en is daar deels ook in geslaagd, ook al wordt dit dan wel teveel via de dialogen en te weinig door middel van beelden gedaan Voor een aktiefilm is die diepgang trouwens wel opmerkelijk. Menig regisseur van dit genre films houdt zich daar meestal niet mee bezig. De liefhebbers van aktie hoeven zich daar overigens niet door af te laten schrikken, want zij komen verder volledig aan hun trekken. V. Driemaal Goldie Hawn in ..Private Benjamin van Howard Zieff men is, is dan voornamelijk te danken aan het uitbundige spel van Goldie Hawn, waar je in elke film waarin ze speelt, weer met erg veel plezier naar kijkt. Zo ook in „Private Benjamin Toch had ze volgens mij een beter scéna rio met wat betere dialogen verdiend. Zo als het er nu uitziet is „Private Benjamin" nogal aan de platte kant. Maar de liefheb bers van dit soort humor zullen daar ech ter vast wel uren uitbundig plezier aan beleven. Het is een voor alle leeftijden gekeurde film, maar of dat terecht is? Première, juni - nr. 31. In het juni-num- mer van Première alvast uitgebreide infor matie over de nieuwste komedie van de Franse filmkomiek Pierre Richard „Le coup de parapluie" Verder de droom van David Soul (Hutch, uit Starsky and Hutch), die sa men met Charles Aznavour onder regie van Alain Resnais een film gaat maken met als werktitel Tired old man". David Offermans heeft een gesprek met acteur Martin Sheen naar aanleiding van de nieuwe spionagefilm „Enigma". Willy Ma- giels schetst een profiel van de Canadese regisseur David Cronenberg, de man, die via films als „The Parasite Murders". ..Rabid" en „The brood" ook in Nederland bekend werd bij vooral de liefhebbers van de betere horror Binnenkort kan men zijn nieuwste film „Scanners", een futuristische horror, verwachten, waarin mensen centraal staan, die met hun hersengolven kunnen doden Cronenberg is een regisseur, die steeds meer op dezelfde lijn komt te staan met John Carpenter, met dét verschil, dat Cronenberg méér fantasie heeft en met kennelijk méér gemak zijn fflms schrijft en regisseert. En dan hebben we nog het verhaal over de nieuwste film van Sidney Poitiers ..Stir Gra- zy". met Gene Wilder en Richard Pryor in de hoofdrollen Volgens Gene Wilder is er nogal wat geïmproviseerd in de dialogen van deze tamelijk gekke komedie en dat is regelmatig te merken Of „Stir Crazy" net zo'n succes zal krijgen als in Amerika het geval is. is nog de vraag. Naast het interview met hoofdrol speler Martin Sheen verder een tamelijk uit gebreid artikel over de film „Enigma", waarin verder Sam Neill, Brigitte Fossey, Michel Lonsdale. Derek Jacobi en Frank Finlay de hoofdrollen vertolken Als film van de maand koos de redaktie van Prièmere de nieuwste film van regisseur John Boorman „Excali- bur", zoals bekend de naam van het be roemde zwaard van koning Arthur. In de groeiende rage rond koning Arthur en de Graallegenden bleef de film natuurlijk niet achter Verder een artikel over „Road Ga mes" van regisseur Richard Franklin met Stacey Keach en Jamie Lee Curtis in de hoofdrollen van deze Australische thriller. Uiteraard in dit nummer tevens een interview met-Jamie Lee Curtis, „een kind van Holly wood". Naar aanleiding van de nieuwe spek takel-film „Clash of the Titans", heeft Martin van Rooyen een gesprek met de tovenaar van de trucage-film Ray Harryhausen: „De mythologie leent zich fantastisch voor mijn speciale manier van filmmaken". Aandacht ook voor Peter 'O Toole, die de filmregisseur speelt in de film „The Stuntman". Leo Ver- swijver heeft een gesprek met regisseur Mark Rydell naar aanleiding van diens nieuwste film „On Golden Pond" met Kathe- rine Hepburn, Henry Fonda, Jane Fonda en Dabney Coleman Actrice van de maand Is Elisabeth Tay lor. Naast een uitgebreid portret uiteraard een komplete filmografie. Première sluit deze maand af met een korte inhoud van de films „Chapter Tow", „The Idolma- ker", „The Funhouse", „Shogun", „An gel of Vengeance" en „Eyes of a Stran ger". It's in the air. In de kindermatinee van Euro, zaterdag en woensdagmiddag kan men opnieuw kennismaken met één van de beroemdste films van de Britse filmkomiek George Formby, de man met de ukelele Het verhaal speelt zich af in de tweede wereld oorlog, waarbij George wordt betrokken via zijn muzikale én andere talenten Een ouder wets degelijke lachfilm, die het altijd weer doet Een stukje prettige nostalgie voor de ouderen, maar zeker voor de kinderen ook erg leuk (Euro Cinema, alle leeftijden, kindervoorstel lingen) The night of the Juggler. Redelijk goed gemaakte aktiefilm van regisseur Robert Butler rond een psychopaat, die per vergis sing de dochter van een vrachtwagenchauf feur ontvoert Deze zet persoonlijk de ach tervolging in, wat resulteert in een aantal spannend gefilmde achtervolgingen. Regis seur Butler maakt met „Klopjacht in New York" een aktiefilm. waarin de hoofdfiguren zelfs enige iepgang krijgen. We hebben wel slechtere films in dit veelbeproefde genre gezien (Duo 2. 16 jaar). Ongetwijfeld behoort Walther Matthau tot één der beste fimkomieken van Holly wood, ook al geven de Nederlandse film liefhebbers merkwaardig genoeg de voorkeur aan bijvoorbeeld Gene Wilder en zijn vrienden, om nog maar niet te spreken van Woody Allen in zijn komi sche periode. Toch hebben die films met Walter Matthau iets, waardoor ze mij méér aanspreken, dan de komedies van de eerder genoemde Amerikaanse tijdge noten. Als hoofdredakteur in „The Front Page", met Jack Lemon als tegenspeler, overtuigde hij op excellente wijze, maar echt indrukwekkend vond ik zijn (tamelijk serieuze) rol In „The Sunshine Boys", waarvoor hij terecht een Oscar-nominatie kreeg en helaas niet de Oscar. Als Walter Matthau recht in de camera kijkt met zijn pokerface helemaal in de plooi en z'n ogen tinkelend, dan geef ik mij gewon nen. Matthau een uitgekookte, tegen draadse en tevens erg speelse meester spion zien spelen in de verrukkelijke ak- tie-komedie „Hopscotch" is dan ook een waar genoegen. En regisseur Ronald Neame is er in geslaagd om van de film iets méér te maken dan een doorsnee ko medie. Hij voegde uitstekende aktie toe naast de voortreffelijke, aanstekelijke dialogen, waardoor „Hopscotch" een goede kans maakt ook in Nederland een echt succes te worden. Tijdens de opnamen van Hopscotch in Oostenrijk, doet een columnist een poging Matthau in een politieke diskussie te slepen Na het onderwerp aanvankelijk ontweken te hebben, gaat hij er tenslotte op in met een air van - je moest zo nodig en nu zal je 't krijgen ook - en onthult: „Ik heb een primeur voor je Ik ben van plan me kandidaat te stellen voor het Amerikaanse presidentschap Als ik word gekozen dan maak ik een eind aan de inflatie, maak het bedrijfsleven weer gezond en pak de multi-nationals aan Overleven zal ik 't waarschijnlijk niet, maar 't is het offer waard" De volgende morgen worden zijn woorden letterlijk geciteerd in de Salzburger Nachrichten Een belangrijk weekblad infor meert naar zijn afkomst; Matthau vertelt het volgende: „Mijn vader was een Russische priester, die het Tzaristische Kiev moest ont vluchten omdat hij vanaf de kansel de ver eniging van de Russiche Orthodoxe Kerk met het Vaticaan propageerde". Zijn moeder las het artikel met verbazing, want in werkelijkheid wordt Matthau geboren in één van de armste buurten van New York en stamt hij af van een arme immigrant die zijn familie onder erbarmelijke omstandighe den in de steek laat. Het bovenstaande typeert Matthau. spel letjes spelen is zijn lust en leven Zijn rol in Hopscotch is hem dan ook op het lijf ge schreven Niemand kan de rol van de cynische spion die het allemaal al gezien heeft en zijn gelijke nog moet tegenkomen, beter invullen dan hij Walter Matthau maakt zijn professionele debuut op zijn elfde jaar met een rolletje in The Dishwasher, een komische musical die loopt in een klein Jiddisch theater, waar hij ook verfrissingen verkoopt in de pauze. Hij verdient twee kwartjes per show. Later krijgt hij de kans college s te volgen op de New School's Dramatic Workshop, waar zijn me destudenten toekomstige arrive s zijn als Rod Steiger. Gene Saks en Tony Curtis Na drie jaar studie krijgt hij zijn eerste rol in een Broadwayproduktie. als een 83-jarige bis schop in Maxwell Anderson's Anne of the tousand days, met Rex Harrison in de hoofd rol Het is een flop en ook met de daarop volgende rollen heeft Matthau weinig suc ces In 1955 krijgt hij eindelijk het geluk aan zijn kant en wordt opgemerkt door het grote publiek in Will succes spoil Rock Hunter?, een komedie van George Axelrod Datzelfde jaar nog maakt Matthau zijn filmdebuut in de door Burt Lancaster geregisseerde The Ken- tuckian. Van nu af forenst hij tussen Broadway en Hollywood, waar zijn naam regelmatig op de titelrollen prijkt In die beginperiode zijn het hoofdzakelijk bijrollen die hij toegeschoven krijgt. Ook verschijnt hij frekwent in TV-se- nes en in 1960 regisseert hij op een niet onverdienstelijke manier The gangster, een low-budgetproduktie De definitieve door braak van Walter Matthau komt pas in 1965 met het enorme sukses van de Broadway produktie The odd couple, geschreven door Neil Simon. Zijn ster schiet plotseling tot een zame hoogte en ook Hollywood begint de smaak van Matthau goed te pakken te krij- Hopscotch. Walter Matthau en Glenda Jackson in een schitterende aktie-komedie van regisseur Ronald Neame Matthau is in deze film een tegendraadse meester-spion, die door een incompetente chef aan de dijk wordt gezet, maar dat niet neemt Met soms James Bond-achtige allures neemt Miles Kendig wraak op zijn voormalige superieur, vakkundig bijgestaan door vriendin Isobel von Schmidt (Glenda Jackson). Explosieve aktie gekombineerd met schitterende dialo gen Resultaat een sprankelende aktie-ko- medie van niveau (Grand 1,12 jaar). #Nighthawks. De Nederlandse acteur Rut- ger Hauer maakt als internationaal terrorist zijn debuut in deze Amerikaanse aktiefilm van regisseur Bruce Malmuth. Sylvester Stallone is zijn tegenspeler als de fanatieke politieman Da Silva Hauer weet te impone ren in deze met onaardige gijzelingsfilm, waarin Stallone dit keer met baard optreedt. Regisseur Malmuth weet de sfeer van New Vork goed te treffen (Grand 2, 12 jaar) One flew over the cuckoo's nest. Deze inmiddels befaamde klassieker van regis seur Milos Forman heeft ettelijke Oscars op- „geleverd en maakte Louise Fletcher in één 'klap tot een bekende actrice, wat haar vreemd nagenoeg nadien niet veel bijzonde re rollen opleverde Jack Nicholson is haar tegenspeler in deze psychologisch uitste kend in elkaar zittende film. waarin humor en tragiek op sterke wijze met elkaar zijn ver mengd. „One flew over the cuckoo's nest speelt zich hoofdzakelijk af in een Ameri kaanse psychiatrische inrichting, waar ene McMurphy (Nicholson) terecht is gekomen door te simuleren. Niet zo'n beste greep, zoals al spoedig zal blijken. Louise Fletcher speelt de hoofdzuster Ratched. die de uit bundige, losbandige McMurphy in toom moet houden. Als reprise warm aanbevolen. (Grand 3, 16 jaar) De sheriff maakt zich kwaad. Sheriff Bud Spencer houdt het behoorlijk lang vol in Amersfoort, samen met het jongetje uit de ruimte Charlie (H7-25) Ze moeten het opne men tegen boosaardige wezens, die even eens uit de ruimte komen en er op uit zijn de wereld te veroveren Een nogal domme ge dachte, want ze hadden helemaal geen re kening gehouden met Bud en zijn maatje Pretentieloos amusement voor kinderen, waarin nogal wat rake klappen worden uitge deeld, maar verder geen bloed vloeit. Geen hoogvlieger, ondanks al dat gepraat over de ruimte (Grand 4, alle leeftijden) •Liil Marleen. De Duitse regisseur Werner Rainer Fassbinder maakte met „Lili Mar leen" een op het grote publiek gerichte, bio grafisch getinte film. gebaseerd op de le vensgeschiedenis van de Duitse zangeres Lale Anderson, die tijdens de tweede we reldoorlog furore maakte met haar schlager „Lili Marleen". Fassbinder heeft er een lek ker ogende film van gemaakt met uitsteken de acteer-prestaties van Hanna Schygulla als de zangeres Wilkie Wie echter Fassbin- der's typische Filmhuis-films voor ogen heeft, zal die ogen niet willen geloven Maar Jack Nicholson in One over the cuckoo's nest loch is het waar Fassbinder goes Holly wood (Grand 5 125 minuten. 16 jaar) Private Benjamin. In Amerika in ieder geval een grandioos succesnummer „Pri vate Benjamin" met Goldie Hawn in de hoofdrol, als „leerling-soldaat" in het Ameri kaanse leger Regisseur Howard Zieff heeft van dit gegeven een lekkere komedie ge maakt. waarin Goldie Hawn haar komedie- talenten volledig heeft kunnen uitbuiten Dat neemt echter niet weg. dat sommige mo menten wel wat te cliché-achtig overkomen in deze overigens tamelijk absurde film Voor de liefhebbers van dit genre echter bijzonder aardig pretenteloos amusement (Cinema 1alle leeftijden) McVIcar. Een povere verfilming van de autobiografie van ene McVicar, die na aan- vankelijk als gangster door het leven te zijn gegaan (van roofmoord tot gevangenis en omgekeerd) uiteindelijk besluit zijn leven te beteren en er in slaagt een academische graad te halen Regisseur Tom Clegg verfilmde alleen het eerste (misdadige) deel van deze levensgeschiedenis, maar ver zuimde om McVicar (gespeeld door Who- leadzanger Roger Daltrey) voldoende relief mee te geven Daardoor blijft de man een onbehouwen, tamelijk kille moordenaar, zonder dat duidelijk wordt, dat hij ooit zijn leven nog eens zal beteren en waarom. Een mislukte kans (Cinema 2. 16 jaar) When a stranger calls. Uitstekend ge maakte thriller van regisseur Fred Walton rond een babysit die wordt opgebeld door een onbekende Gemaakt in de stijl van John Carpenters „Halloween". Dank zij het uit stekende acteertalent van Carol Kane. Char les Durning, Tony Beckley en Colleen Dew- hurst. wordt ..When a stranger calls' boven het niveau van de doorsnee B-film uitgetild Niet aan te bevelen voor meisjes, die regel matig als oppas een centje bijverdienen, ook al kan zoiets als in ..When a stranger calls" wellicht alleen maar in Amerika gebeure- n. (Euro, 16 jaar)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 9