Steve McQueen in laatste film,
de aktie-komedie „The Hunter"
kijk op de film
„Rough Cut", middelmatige aktie-
komedie van regisseur Don Siegel
„Divine Madness" - Bette Midler
in een verfilmde show
„The brood", de
grillige fantasie
van regisseur
David Cronenberg
Diploma
uitreiking
Don Bosco
Tandarts voor het
laatst op school
Zilver voor
Maaike
Snijder
kijk op de film
DONDERDAG 25 JUN11981
LEUSDEN - Vandaag (donderdag)
kregen de eindexamenkandidaten
van de R.K. technische school „Don
Bosco" hun diploma uitgereikt.
Hieronder volgen de namen van de ge
slaagden voor de diverse afdelingen.
Bouwtechniek:
Luuk Berkheij. Andries Boots. Jac Har-
teveld. Paul Hasselbach, Johan Kne
vel, Dirk Rozeboom, Arno Schimmel,
Bart Schouwenberg, Gerhald Snoeren,
At Stoffelsen, Ruud Tolboom. Paul Ver
hagen. Edward Voorn, André Wagens-
veld, Ton de Kroes, Jan de Lange.
Freddy v.d. Pol. André Rietveld. Anton
v. Ruitenbeek, Henk Valkenburg. Paul
Verrijp, Maurice Verschuur. Sjoerd Frie.
Jeroen Heere en Everhard v. Pijkeren.
Elektrotechniek:
Robert Bosman. Rob Brouwer. Bertil
Evertse, Noêl Gaddo. Edwin Hiensch.
Jörg, Henk. Koen Koch, Ferry de Ko
ning, Henk Lensink, Johan Meijer. Vin
cent van Oers, Wilco Tolboom, Wim
Bennink, Ronald v.d. Bos. Bart Hiddink,
Laurens Klarenbeek, Evert Klasens,
William Kok. Kees Koning. Eddy de Le-
ly, Rob Rück, Jos v. Schalkwijk. Mischa
de Smidt. Carlo de Wit, Danny Albinus,
Jan v.d. Belt. Jeroen Bos. Jeroen Vox,
Edwin Dilleman. Erik Marsman, Erik v.
Engelenhoeven, Ismail Parmaksiz, Rob
Visser en Ronald Wijman
Mechanische techniek:
Vincent Aelbers, Ronny Blok. Remus
van Dijl, Johan Keyzer. Peter Schaars.
Will de Vette, Job Voorburg. Wout Vrij
hoef, Wilco Wassink, Alex Hiensch, Jos
Hooijer, Rowena Kolenbrander, Rob
Konijn, Rudy Kulk, Theo Lan, Matthieu
Pouwels, Jaccky Proosten, Leo Voskui
len, Theo ten Böhmer, Henk v/h Hoen-
derdaal, Harold v Keken, Herbert Koe
koek, Rob v.d. Kraats, Gerard de Kruijff,
Edwin List, Rien Ploeg. Marcel Rigter.
Ronald van Rijswijk en René Tunzi.
Vuto-dagopleiding:
Bart van Bazel. Rob Beelen, Fred
Buursma, Ton van Driel. Glenn Garcia,
Hans Hendriks. Dick van Heugten, Max
Kole. Andre Leering. Henk Meyerink,
Hans Timans. Robert Bart, Peter Dool
aard. Hayri Erdogan, Dick Hofland. An
dré de Jong. Huib van Losenoord, Hans
Meijer, Wim van Omme, Peter Ou-
draad, Adriaan van Riet, Jan Boudewij
vd Rovaart, Otto de Ruiter. Appie
Schaap, Gert Schuurman. Pieter Sor-
ber, Alexander Timmers, Robert Valk
man. Barend Veenendaal, Serjosja Vel-
leman, Fred Wijnbergen, Gert Kok,
Tjerk Bekker, Herman Bessels. Robert
Boekholtz, Paul Gerritsen. Wilco van
Kuyk, Gerwin Roffel. Ruud van Rooyen
en Marcel de Smalen
Divine Madness", regie: Michael Ritchie.
Produktie idem Teksten Jerry Blatt, Bette
Midler en Bruce Vilanch. Camera William A.
Fraker Muziek Tony Berg Randy Kerber.
Montage. Glenn Farr Met Bette Midler. The
Harlettes en publiek Alle leeftijden, lengte
94 minuten. Genre: Muziekfilm. 1980.
Alleen de zeer serieuze liefhebbers van
Bette Midler zouden dit stukje verder kun
nen lezen. Alle anderen, die bijvóorbeeld
„The Rose" zo goed vonden, omdat Bette
Midler hierin uitstekend akteerde, kun
nen nu afhaken.
Zo. De echte liefhebbers dus. Zij zijn wel
licht de enigen, die veel plezier zullen bele
ven aan ..Divine Madness" van regisseur
Michael Ritchie, die een volledige show van
de zo succesvolle entertainer Bette Midler
voor een avondvullende film opnam.
Divine Madness" toont Bette Midler, zo
als ze met enorm succes haar shows bracht
tijdens een tournee in de Verenigde Staten
Een uitbundige thuis-wedstrijd. die de talen
ten van Bette nog eens stevig onderstrepen,
maar die weinig nieuws heefl toe te voegen
aan hetgeen we reeds van haar hebben ge
zien via de VPRO-televisie.
Blijft dus over de wijze, waarop Michael
Ritchie met zijn tien camera's het geheel
registreerde. Ik moet zeggen, dat hel me
behoorlijk is tegengevallen. Nergens is spra
ke van enige originaliteit qua beeld of monta
ge. Het is een vrij fantasie-loos uitgevoerde
registratie geworden De show puur. zoals
die werd gebracht door een uitbundige, tede
re, hees schreeuwende, fluisterende en
(van éen onzer medewerkers)
LEUSDEN - De bekende bus van
de schooltandarts zal met ingang
van het volgend schooljaar niet meer
stoppen bij één van de Leusdense
scholen. Met ingang van 1 augustus
1981 is de gemeente Leusden uit de
gemeenschappelijke regeling ge
stapt die het mogelijk maakte dat kin
deren via de school naar de tandarts
gingen.
Jarenlang heeft de schooltandarts-
dienst voorzien in een behoefte in Leus
den Er was namelijk een tijd dat er in
Leusden niet voldoende tandartsen wa
ren om iedereen te helpen. Op dit ogen
blik zijn er echter voldoende tandartsen
in Leusden gevestigd om iedereen van
dienst te kunnen zijn. Dit was ook te
merken aan het aantal kinderen dat nog
naar de schooltandarts ging. Het wer
den er elk jaar minder en dat in een
gemeente die erg snel aan het groeien
is.
Het besluit om aan de regeling een
eind te maken betekent niet dat de ge
meente Leusden nu ineens een groot
bedrag overhoudt In de afspraak met
de dienst die de schooltandverzorging
uitvoert was namelijk een clausule op
genomen dat een gemeente die de
overeenkomst wil beéindigen nog drie
jaar blijft meebetalen aan de dienst. In
de praktijk betekent dit dus dat de ge
meente Leusden nog tot 1 augustus
1984 moet betalen, terwijl daar geen
diensten meer tegenover staan
Toen de gemeenteraad vorig jaar het
besluit nam om met de schooltandver
zorging te stoppen bestond de hoop dat
het mogelijk zou zijn op de scholen iets
te gaan doen aan preventieve tandver-
zorging. Het bedrag dat daarmee ge
moeid zou zijn, zou betaald kunnen
worden uit de besparing die het beéindi
gen van de schooltandartsdienst met
zich mee zou brengen Gezien de be
zuinigingsplannen van de gemeente
lijkt het er echter niet op dat er een
alternatief gaat komen voor de school
tandarts.
VEENENDAAL - De laatste dag van
de Utrechtse Kringkampioenschappen
in het Valleibad te Veenenaaai op zon
dag 21 juni jl werd nog een succes voor
de Haaien zwemploeg.
Maaike Snijder was op de 100 m.
schoolslag voor dames als 4e ge
plaatst. doch wist door een goed ge
zwommen race gerenommeerde
zwemsters van AZ PC. Zwemlust Den
Hommel en VZC Ritmeester achter
zich te laten
De zilveren medaille was haar ver
diende loon met een tijd van 1.2? 3 sec.
soms vloekende Bette Midler. De muziek en
de show is goed. vaak zelfs perfekt, ook al
zullen we dan misschien toch een beejte
uitgekeken zijn op haar typische maniertjes,
waarmee ze haar publiek overigens knap
weet te bespelen
Want eigenlijk hadden we met z'n allen
veel liever een in haar spel groeiende Bette
Midler gezien in een volgende speelfilm. Ja
toch?
Niettemin moet u echt gaan kijken als u
nog niet genoeg hebt van de bruisende
shows van deze rasartieste.
filmagenda
Grand. tel. 033-14632
Grand 1
Broedsel: dagelijks 13 30 - 18 30 - 21.15
uur, zondag 13.30 -16.00 -18.30 -21.15 uur.
16 jaar.
Grand 2
Night Hawks: dagelijks 13 30 - 18.30 -
21.15 uur; zondag 13.30 - 16 00 - 18.30 -
21.15 uur 12 jaar
Grand 3
One Flew over the cuckoo's nest: dage
lijks 13 45 -18.45 - 21.30 uur; zondag 13.45 -
16.15 - 18.45 - 21.30 uur. 16 jaar.
Grand 4
Divine Madness: dagelijks 14.00 - 19 00 -
21 45 uur; zondag 14.00 - 16 30 - 19 00 -
21.45 uur A l.
Grand 5
Hopscotch: dagelijks 14 00 - 19 00 - 21 45
uur.zondag 14.00-16.30-19.00-21 45uur.
12 jaar
Cinema, tel. 033-18900
Cinema 1
Private Benjamin: dagelijks 13.45 - 18.45
21 30 uur. zondag 13. 45 - 16 15 - 18.45
21.30 uur. A l
Cinema 2
Een briljante(n) diefstal: dagelijks 13 30
18.30 - 21.15 uur. zondag 13 30 - 16.00 -
18.30 - 21.15 uur A.l
Euro, tel. 033-33655
Euro
The Hunter: za. en wo 18.45 - 21.15 uur;
zondag 13.45 - 16.15 - 18.45 - 21 15 uur;
overige dagen 13 45 - 18.45 - 21.15 uur. 12
jaar
Euro
Feestelijke revue van tekenfilmsterren:
za. en wo. 13.45 uur. A I
Duo. tel. 033-16572
Duo 1
Jong en gewillig: dagelijks 14 15 - 19.15 -
21 30 uur; zondag 14 15 - 16 30 - 19.15 -
21.30 uur. 18 jaar
Duo 2
Joe Kidd: dagelijks 14 00 - 19 00 - 21.15
uur; zondag 14 00 -16 15 -19.00 - 2115 uur.
12 jaar.
Duo nachtvoorstellingen:
Duo 1
Pussy talk: vr. en za. 23 45 en 24.00 uur. 18
jaar.
Duo 2
Moving violation: vr en za. 23.45 en 24.00
uur. 16 jaar
„The Hunter", regie: Buzz Kulik Producent
Mort Engelberg. Scénario: Ted Leighton
Peter Hyams. gebaseerd, op het boek van
Christopher Kean en het leven van Ralph
Thorson Camera: Fred J. Koenekamp Mu
ziek: Michel Legrand en Charles Bernstein.
Montage Robert Wolfe Met Steve
McQueen, Eli Wallach, Kathryn Harrold, Ben
Johnson. Richard Venture e a. Twaall jaar,
lengte: 95 minuten. Genre avonturenfilm/
komedie 1980.
(door Bert Vos)
Je zou eigenlijk verwachten, dat Steve
McQueen In de laatste film vóór zijn he
laas vroegtijdig overlijden nog eens een
bevestiging zou hebben gegeven van zijn
in de loop der jaren gevestigde imago.
„The Hunter" bood daartoe qua gegeven
natuurlijk alle mogelijkheden. Regisseur
Buzz Kullk baseerde zich echter op de
autobiografie van een bestaande premie
jager en het leven van Ralph „Papa"
Thorson kwam nu niet bepaald overeen
met het opgebouwde imago van Steve
McQueen als onverzettelijke, harde joti-
gen. Toch Is het resultaat me niet tegen
gevallen. „The Hunter" is een erg aardige
aktiekomedle geworden met als curiosi
teit, dat het McQueen's laatste filmrol
werd.
Producent Mort Engelberg had al enkele
jaren met het idee voor deze film rondgelo
pen. nadat hij in 1976 het levensverhaal
hoorde van een zogenaamde premie-jager
Ralph „Papa" Thorson. die in zo'n dertig jaar
meer dan 5000 vluchtelingen op had gepikt
Voor alle duidelijkheid, premie-jagen is een
typische bezigheid van Amerikanen, die. zo
als u wellicht uit films kunt weten, overal geld
uit proberen te slaan. In het Amerikaanse
rechts-systeem is het mogelijk, dat mensen,
die ergens van worden verdacht, op borg
tocht vrijgelaten worden tot het moment dat
hun zaak voor de rechter komt. Vaak zijn dat
geen kleine bedragen, die als borgsom ge
stort moeten worden en daarom nemen ver
dachten een geldschieter in de arm. die hen
tegen een bepaalde vergoeding zolang het
geld voorschiet. Aardig natuurlijk, maar er
„Rough Cut" ('n Briljante (n) diefstal). Re
gie Donald Siegel Producent: David Mer
rick. Scénario: Francis Burns. Gebaseerd op
de roman „Touch the Lion's Paw" van Derek
Lambert Camera. Freddie Vong. Montage
Douglas Stewart Met Burt Reynolds. Les
ley-Anne Down, David Niven. Timothy West.
Patrick Magee e.a. Alle leeftijden, lengte
111 minuten. Genre, komedie 1980
(door Bert Vos)
Eigenlijk Is het jammer: zoveel verspild
komedie-talent. Want laten we wel wezen:
Burt Reynolds, Lesley-Anne Down en Da
vid Nlven hadden een beter scénario en
een betere film verdiend. En dan kun je
nog niet eens de schuld geven aan regis
seur Don Siegel, wiens eerste filmkome
die dit was. Want de verfilming is niet
bepaald van een leien dakje gegaan. Pro
ducent David Merrick had Siegel ge
vraagd de regie te voeren over deze aktie-
komedie, maar door een ruzie werd hij
tijdens de opnamen ontslagen en, na te
zijn vervangen door Peter Hunt, weer als
regisseur aangenomen, omdat ook Hunt
er blijkbaar geen weg mee wist. Het slot
van de film Is daarentegen weer geregis
seerd door Robert Ellis Miller. Kortom:
geen hechte basis om een goed door
wrochte, intelligente komedie af te leve
ren. Voeg daarbij het bepaald niet opzien
barend scénario van Francis Burns en je
hebt een middelmatige aktie-komedie,
ondanks de plezierige Inbreng van Rey
nolds, Niven en Down.
Het draait allemaal om een sluw kat- en
muisspel tussen politie-inspekteur Cyril Wil
les (David Niven) en Jack Rhodes (Burt Rey
nolds), een geniale juwelendief. Middelpunt
voor beide heren is de lieftallige, pittige Gil
lian Bromley, fraai vertolkt door Lesley-Anne
Down. Het is een kwestie van stuivertje-wis
selen en al met al is het gebruikte gegeven
niet zo erg origineel, zelfs de aktie-momen-
ten zijn niet altijd even opzienbarend, voor
wie Burt Reynolds in aktievere films bezig
heeft gezien
Wie echter genoegen neemt met een re
delijke komedie op televisie-niveau, zal mis
schien enkele uurtjes plezier aan deze film
kunnen beleven.
zijn nogal wat vrijbuiters, die - eenmaal op
borgtocht vrij - de benen nemen, zodat de
geldschieter naar zijn geld kan fluiten Op dat
moment komt de premie-jager in het beeld.
Hij is de man, die in opdracht en voor reke
ning van de geldschieter op jacht gaat naar
de onverlaat, die het gewaagd heeft te ver
dwijnen zonder achterlating van vaste woon-
of verblijfplaats.
Zo'n premiejager is Ralph „Papa" Thor
son. in „The Hunter" gespeeld door Steve
McQueen, die eigenlijk op dat moment ge
knipt was voor die rol. omdat hij het door zijn
ernstige ziekte toch al kalm aan moest doen
Want Ralph „Papa" Thorson is een aparte
premie-jager Geen doorsnee harde jongen,
maar een opvallende verschijning. In alles
het tegendeel van wat men eigenlijk van zo'n
figuur verwacht. „Papa" Thorson is een
veelzijdig figuur, handelaar in gevaar en ge
weld. maar tevens een man. die vrienden
heeft onder allerlei soorten mensen hoeren,
agenten en priesters inbegrepen. Een man
ook. die naast zijn vriendin Dotty ook dol is
op klassieke muziek, schaken, antiek speel
goed en astrologie. Zo te zien een heel aardi
ge, vriendelijke man. die het autorijden maar
beter kan nalaten omdat geen enkele verze
kering meer borg voor hem wil staan; die een
leesbril nodig heeft om de namen van de
vluchtelingen juist te kunnen lezen. Allesbe
halve een heldhaftige, ruige boy, dus
Het is deze curieuze kombmatie die „The
Hunter" zo aardig maakt. Want aan de ande
re kant moet je je natuurlijk ook niet verkijken
op de capaciteiten van „Papa" Thorson, die
dan wel een ongevaarlijk doetje lijkt, maar
zijn werk uitstekend doet. ook al voelt hij de
jaren steeds meer en wil zijn vriendin, dat hij
er mee stopt
De fans van Steve McQueen zullen, als ze
eenmaal gewend zijn aan deze niet alle
daagse McQueen-vertolking. toch met erg
veel plezier naar deze aktie-komedie kun
nen kijken Want aktie biedt de film ook.
naast de milde humor en het soms aandoen
lijke geklungel van Steve McQueen
Aktie-scènes, die eerder al in veel andere
avonturenfilms te zien zijn geweest, maar
die toch altijd weer aardig zijn om nog eens
te zien, zeker met McQueen in de hoofdrol.
Zoals een wilde achtervolging per maai-
dorstmachine (zo'n joekel als ze in de pol
ders ook gebruiken), achtervolging op da
ken, ontploffingen, botsingen, en niet te ver
geten het zo langzamerhand verplichte num
mer in de stijl van „The French Connection"
Het had een kopie kunnen zijn van de be
faamde scène uit die film. waarin zoals u zich
wellicht nog herinnert Gene Hackman per
auto een wilde achtervolging inzet onder het
viadukt van de ondergrondse in Chicago Als
je dan weet. dat Papa Thorson een slechte
auto-rijder is
„The Hunter", Ik zei het al, is wat mij
betreft een erg aardige aktiefilm, die te-
Steve McQueen in zin laatste filmrol als ..The Hunter premie-jager Ralph ..Papa Thorson
gen de komedie aanleunt. Juist door de wordt deze film van Buzz Kulik wellicht plicht nummer voor de talrijke aanhan-
laatste hoofdrol van Steve McQueen nog interessanter. In ieder geval een ver- gers van wijlen McQueen.
Bette Midler in ..Divine Madness" met hel voortreffelijke nummer ..I shall be released
„The brood" (Het broedsel), regie: David
Cronenberg
Producent Claude Heroux Scénario: David
Cronenberg. Camera Mark Irwin Muziek-
Howard Shore Montage Alan Collins. Met.
Oliver Reed, Samantha Eggar, Nuala Fitz
gerald, Cindy Hinds e.a 16 jaar, 91 minuten.
Genre horror. 1979.
Wie regelmatig in de bioscoop komt,
zal ook tot de ontdekking zijn gekomen,
dat horror-films de laatste tijd als van een
lopende film-band op het filmdoek wor
den gesmeten. Nauwelijks hebben we de
stroom Zombie-films achter de rug, of an
dere verschrikkingen teisteren de bio
scoopzalen. Het merkwaardige is, dat het
lijkt, alsof de publieke belangstelling
voor het genre toeneemt naarmate de ge
toonde verschrikkingen groter, beest
achtiger worden. Sommige regisseurs
schromen er niet meer voor, om één aan
eenschakeling van bloedige taferelen te
tonen, waarbij dan uiteraard minder op
het scénario wordt gelet.
Van echte spanning, zorgvuldig scène
voor scène opgebouwd, is maar zelden
meer sprake. Je schrikt niet meer, je sluit
hooguit je ogen, omdat je wéét, dat er alleen
maar een massa bloed zal spetteren. Het
gaat er blijkbaar nu nog alleen maar om nóg
afschuwelijker variaties te bedenken op het
geen reeds eerder reeds als „horroris ge
presenteerd. Ik heb erg weinig waardering
voor deze produkten, die de echte horror
films in feite in diskrediet brengen. Horror
films, zoals John Carpenter ze pleegt te ma
ken. of Brian de Palma. Toegegeven, ook de
echte horror-regisseurs tonen aanzienlijk
minder terughoudendheid dan regisseurs in
bijvoorbeeld de vijftiger jaren, maar het ge
toonde bloed is dan toch enigszins funktio-
neel in het verhaal. Dat is veelal ook het
geval met de horror-films van de Canadese
regisseur David Cronenberg, die al eerder
iets liet zien in dit genre, zoals „The Parasite
Murders" (1974) en „Rabbid" (1976). Cro
nenberg stond aanvankelijk bekend in de
zestiger jaren als een inventieve under-
ground-filmer, die later met enig succes het
genre horrorfilm beproefde. Deze Canadese
regisseur heeft één voorliefde en dat zijn
biologische en bio-chemische experimen
ten. Met grillige fantasie bedenkt hij op deze
thema's zijn vaak bizarre scénario's, zoals
hij ook tekende voor het scénario van „The
brood" (Het broedsel), waarin het gaat om
de extreme gevolgen van een onvoldoende
uitgewerkte vorm van therapie Het is de
met-erkende therapie van „The Somafree
Institute of Psychoplasmics" van dr. Hal
Raglan (Oliver Reed) Een therapie die, dat
moet de intelligente lezer al duidelijk zijn ge
worden. uit de hand is gelopen.
Regisseur Cronenberg heeft met „The
brood" een niet alledaagse horror-film afge
leverd. die boven het doorsnee niveau uit
steekt door een uitgekiender scénario, veel
minder gebruik van bloederige scènes en
een uitstekend opgebouwde spannings
boog Wat dat betreft kunnen we nog veel
meer verwachten van deze oorspronkelijke
regisseur.
Zijn nieuwste film „Scanners" is een
science fictionfilm, die een enorm succes
heefl in de Verenigde Staten. In deze kombi-
natie van horror en science fiction staan
mensen centraal, die met hun hersengolven
kunnen doden Cronenberg. die een enthou
siaste SF-aanhanger is. bereidt trouwens al
weer de vólgende film voor „Frankenstein"
Gezien zijn vorige films kan het niet anders
of ook dit veelbeproefde onderwerp zal een
volledige Cronenbergse behandeling krij
gen.
Davld Cronenberg Is derhalve een
„new wave"-reglsseur om In de gaten te
houden.
Bert Vos.
Scene uit K,The brood" van horror-specialist David Cronenberg
Burt Reynolds en Lesley-Anne Down in ..Rough Cut de eerste aktie-komedie van regisseur
Donald Siegel