„For your eyes only": twaalfde Bond- film volgens onverwoestbare succesformule FILMS IN HET KORT „James Bond staat nog recht overeind" 007-VERTOLKER ROGER MOORE: Buddy goes west Hoe kwamen ze aan hun einde? Antwoorden op een brandende vraag „Rough Cut" alsnog in Amersfoort te zien „Ik zou best eens in een musical willen spelen" f KUWMEAJ 's DONDERDAG 2 JUL11981 kijk op de film 15 DOOR BERT VOS „For your eyes only", regie: John Glen 1981 Produktie Albert R. Broccoli Scéna rio Richard Maibaum en Michael Wilson. Muziek Bill Conti. Titelsong gezongen door Sheena Easton op tekst van Michael Lees- on. Camera Alan Hume Speciale effecten Derek Meddings. Fotografische effekten Paul Wilson Supervisie stuntwerk Bob Sim mons en Remy Julienne. Geluid: Derek Ball Met Roger Moore, Carole Bouquet, Topol, Lynn-Holly Johnson, Julian Glover, John Wyman, Jack Hedley, Cassandra Harris, Louis Maxwell Met speciale aandacht voor Janet Brown als premier Margareth That cher Keuring 12 jaar, ca. 130 minuten Grand 3. Amersfoort Een nieuwe James Bond-film Is het zout in de pap van de Internationale film industrie. Als bioscoop-eigenaar en als filmverhuurder kun je er ongetwijfeld blindelings kontrakten op afsluiten. De succesformule, gebaseerd op de held van lan Fleming in diens al even succes volle reeks spionageromans, is niet stuk te krijgen. En dat is eigenlijk heel opval lend In een wereld, waarin eigenlijk maar weinig zeker Is en de films afhankelijk zijn van de soms toch grillige smaak van het grote publiek. En hoewel zo'n succesfor mule misschien simpel lijkt op het eerste gezicht, er komt toch heel wat kreativiteit en inventiviteit aan te pas van zowel scé narioschrijvers als regisseur, om de kon stante kwaliteit te kunnen handhaven. James Bond (Roger Moore) in wat rustiger vaarwater tijdens een genoeglijk etentje met Kristatos (Julian Glover), een Griekse samenzweerder Scène uit ..For your eyes only Het is een unicum in de filmwereld, dat zo'n succesvolle formule het al weer zo'n 18 jaar heeft volgehouden, sinds Sean Connery als de eerste 007 onder regie van Terence Young In 1963 in „Dr. No" op het witte doek verscheen. Sterker nog: iedere nieuwe James Bond-film is een verrassing en er zullen maar weinig Bondaanhangers zijn, die zich een nieu we film van hun held zullen laten ontgaan. En die nieuwe Is er: „For your eyes only", met natuurlijk Roger Moore als James Bond, 007, Carole Bouquet als zijn fraaie vrouwelijke tegenspeler Mellna en verder met Topoi als Columbo, Lynn-Holly John son als Bibi en Julian Glover als Krista tos. Deze week (ook in Amersfoort) In pre mière. VERNIEUWD Na de bijna science fiction-achtige „Moonraker" uit 1979, hebben de makers van de James Bond-film, m i terecht, uitge zien naar een vernieuwde formule' Onder regie van John Glen resulteerde dat in een geslaagde mixing van spektakulaire stunts en het serieuze spionage-werk, volop gelar deerd met de onvolprezen humor, die elk scénario van een James Bond-film siert Het accent ligt in deze film heel sterk op aktie. zonder dat sprake is van futuristische hoog standjes. zoals in de vorige Bond-films Wat dat betreft zou men kunnen zeggen, dat ook bij Bond de versobering enigszins heeft toe geslagen Dat is echter allesbehalve ten kos te van de kwaliteit gegaan Integendeel Ja mes Bond (weer erg ontspannen gespeeld door Roger Moore) weet enerverende aktie te kombineren met die flegmatieke soms onderkoelde, dialogen, waarin de humor op nieuw een heel sterk punt is Als ik zeg. dat het serieuze spionage-werk weer wat ouderwetser aan bod komt, dan moet dat natuurlijk niet al te letterlijk worden genomen Want een echt sterke Bond-film met serieus spionagewerk als ..From Russia with love", is natuurlijk niet met ,,For your eyes only" te vergelijken. Dat kan ook moei lijk, omdat de James Bondfilms door de jaren heen zo sterk zijn geëvolueerd in de richting van persiflage en spektakulaire stunts, dat een terugkeer naar het begin vrijwel zeker verwarring bij de toeschouwers zou opleve ren. Die zijn een dergelijk Bond niet meer gewend en bovendien moet ook steeds re kening worden gehouden met het film-karak ter van Roger Moore, die erg moeilijk met een rücksichtslose killer te kombineren zal zijn. Nee, „For your eyes only" heeft een ge- Melina (Carole Bouquet) wordt belaagd in de heel eigen karakter gekregen, maar staat niet zo heel ver af van de futuristische „Moonraker". James Bond heeft echter heel gewoon weer te maken met de Russische KGB. inplaats van met de super-schurken uit de vorige Bond-films. Het gaat ook heel ge woon om een gezonken geleide-systeem, waar Griekse schurken op azen met het doel die aan de KGB te verkopen STERKE SCÈNES De film begint direkt al heel sterk met een ontvoering van James Bond. waarin de held na enige zweetdruppeltjes hoog in de lucht afrekent met de onverlaat, daarmee bewij zend, dat hij nog steeds de James Bond is Onverschrokken, snel reagerend en niet ge diend van schurken Al even sterk is het slot. waarin een levensechte Britse premier Mar gareth Thather (Janet Brown) in de keuken de dank namens het Britse volk uitspreekt aan een James Bond. die zijn tijd wel beter kan qebruiken en dan ook voor een waardige nieuwe James Bondfilm ..For your eyes only" plaatsvervanger heeft gezorgd. Tussen de ze twee schitterende momenten zit een ra zendsnelle aktiefilm. waarin James Bond 007 weer excelleert. Een film. die mede dankzij ook het uitstekende scénario van Ri chard Maibaum en Michael Wilson, tot de top van de hedendaagse film-entertainment zal gaan behoren Er is nogal wat aktie te bewonderen in deze twaalfde Bondfilm. Toegegeven, de lo- katies zijn niet allemaal even spektakulair en origineel, maar de uitvoering ervan is voor treffelijk. Zoals op de Italiaanse skihellingen, op de bobsleebaan. m de ijshockeypiste. op de van de hitte zinderende berghellingen van Griekenland en op al die andere plaat sen. waar de razendsnelle aktie als soms amusante tussendoortjes plaatsvinden. Regisseur John Glen is er in geslaagd om een nieuwe James Bondfilm van niveau te maken, ook al heeft hij dan de onmisbare hulp van de effektenmakers en stuntmannen aan zijn zijde gehad. Het blijft een staaltje van knap vakmanschap van producent Broc Er zijn hardnekkige Bond-aanhangers, die nog steeds zweren bij Sean Connery als de enige, echte James Bond zoals schrijver lan Fleming hem ooit heeft be schreven. Natuurlijk is dat niet helemaal waar. want lan Fleming's 007 lijkt eerder op Roger Moore's luchthartiger vertol king, dan op de vaak keiharde Bond, zo als Sean Connery hem profileerde. Con nery maakte van Bond eerder een killer, Moore een lady-killer en dat is een wezen lijk verschil. Toen Sean Connery In 1971 besloot, dat „Diamonds are forever" zijn laatste Bond-film zou worden, was goede raad duur. George Lazenby, die In „On her Majesty's Secret Service" In 1969 de James Bond-rol vertolkte, wilde men niet weer terug. Het was een teleurstelling ge worden, temeer doordat Lazenby dacht dat hij het had gemaakt en de roem naar zijn hoofd was gestegen. De producenten Broccoli en Salzman zochten en vonden een waardige opvolger, die weliswaar niet leek op het Imago van Connery's 007, maar die wel zoveel bekendheid had ver worven door andere heldenrollen, dat ze met hem in zee durfden te gaan: Roger Moore, die van de vernieuwde James Bond een elegante mixing van Ivanhoe. Robin Hood en The Saint zou maken. En de aanvankelijke tegenzin zou over winnen. Roger Moore is er grotendeels in geslaagd Sean Connery als de eerste Ja mes Bond te doen vergeten Toegegeven, een sterke spionage-film als ..From Russia with love" is nadien nog niet vaak verbeterd, De vorige week reeds aangekondig de komst van de aktiekomedie „Rough Cut" met Burt Reynolds, David Niven en Lesley-Anne Down, onder regie van Don Siegel. moest door onvoorziene omstandigheden komen te vervallen De filmkopie was niet aanwezig Nood gedwongen werd ..Hardley Working" met Jerry Lewis ingezet Deze week is ie er dan toch echt .Rough Cut' (Een briljante(n) diefstal) Te zien in Cinema 2. maar James Bond is onverwoestbaar geble ken Ondanks de capriolen die werden ge maakt om van de bevechter der Russische KGB een ietwat futuristische spion te maken, die met gebruik van de meest fantastische elektronische en andere technologische hulpmiddelen superschurken naar een an dere wereld hielp Een spion met humor, die van zichzelf een persiflage maakte, een ge slaagde karikatuur, die desondanks voor het filmpubliek geloofwaardig wist te blijven. Roger Moore is intussen ook de jongste niet meer, ook al valt dat niet te merken aan zijn verrichtingen in „For your eyes only". Moore heeft ook deze nieuwe Bond-ver- tolking met erg veel plezier gedaan Hij was trouwens tijdens de opname-duur van de film zelden serieus, zoals de crew-leden maar al te vaak ontdekten Hij bekijkt de gigantische filmbusiness op een luchthartige wijze. Hij blijft lachen tijdens zijn werk en zijn tegenspelers hebben er daardoor al even veel plezier in „Ik kan niet onder slechte omstandighe den werken", zegt Moore. Een film maken kan ontzettend vervelend zijn, tenzij er steeds gelachen kan worden op de set Ik hou er van om mensen aan het lachen te maken en ik wil zelf ook liever lachen dan huilen, dat spreekt Voor journalisten, die tijdens de opnamen een bezoek brengen aan de filmset en een gesprek hebben met Roger Moore is het soms wat moeilijk om het verschil te onder scheiden tussen ernst en humor, zodat de meest onzinnige uitspraken van de acteur voor serieus in de kranten terecht komen Zij slagen er maar niet in om een serieus be doeld profiel van de acteur Roger Moore te schetsen „Toch maak ik het de journalisten helemaal niet zo moeilijk'zegt hij met een grijns, .ik geef ze alle ruimte die ze nodig hebben Die ruimte nemen ze overigens toch wel' Desondanks blijft Roger Moore ten aanzien van zijn privé-leven afstandelijk Hij erkent dat. Moore „Ik veronderstel dat ik inderdaad nogal afstandelijk ben ten aan zien van mijn privacy Ik word er vaak van beschuldigd, dat ik nooit mijn ware gezicht laat zien. hoe dat er dan ook uit mag zien Met ..For your eyes only" voltooide Moore zijn vijfde Bondfilm na „Love and let die" (1973), „The man with the golden gun" (1974), „The spy who loved me" (1977) en „Moonraker" (1979). Hoe zou Roger Moore James Bond willen omschnjven'' Moore heeft niet veel tijd nodig om daar een antwoord op te geven „Brui send, opwindend, maar nog steeds absoluut onwankelbaar James Bond staat nog recht overeind". En over zijn rol als James Bond geheim agent 007 „Ik heb ooit eens gezegd, dat succes een kwestie is van negentig pro cent geluk hebben Er zijn genoeg andere acteurs, die mi|n rol als Bond zouden kunnen Roger Moore als geheim agent James Bond. 007 ..Iedere andere acteur had die rol kunnen vervullen". spelen. Ik heb alleen maar geluk gehad, dat ze mij kozen voor deze rol. Mijn grootste fout is mijn nederigheid. Ik ben een zeer beschei den mens. Voor iemand als ik met z'n 1 85 m. mijn rijkdom en m'n enorme talenten en charme, ben ik verschrikkelijk bescheide- n Zoals gebruikelijk is hij weer eens niet serieus, maar hij gebruikt het als illustra tie om te vertellen, wat er gebeurt, als hij dergelijk nonsens aan een journalist vertelt „Die schrijft dat als een serieus bedoelde opmerking in de krant en iedereen denkt dat dat ik een arrogante blaaskaak ben En niets is minder waar", bezweert hij Evenals Bond blijft Moore in training Elke morgen om zes uur komt hij z'n bed uit voor zijn dagelijkse rondje trimmen van twintig minuten Hij heeft een nogal speciale opvat ting over wat hij moet eten om een beetje op z'n normale gewicht te blijven". Noel Coward heeft me ooit eens geadviseerd, dat ik moest eten. wat ik lekker vond. Totdat ik vijf pond te coli. dat hij er opnieuw in is geslaagd de succesformule in stand te houden zonder terug te vallen in kwaliteit Dat is ook zonder meer de reden, dat James Bond onverwoestbaar blijft. Zo lang de kwaliteit gehandhaafd blijft, zul len de miljoenen fans komen kijken. De vraag is alleen, hoe lang Roger Moore nog bereid zal zijn om 007 te blijven ver tolken. Moore is nu 53 (ook al ziet hij daar niet naar uit) en er zal een tijd komen, dat de filmmakers uit zullen moeten zien naar een nieuwe vertolker. En dat lijkt haast onmogelijk. Eén keer van gezicht te moe ten veranderen (met George Lazenby als volslagen mislukking er tussendoor) Is tot daar aan toe. Maar je krijgt zonder meer identifikatie-problemen, als je nóg een keer een nieuwe James Bond kreéert Want de keus is heel klein. Voorlopig is dat nog volkomen onbelangrijk. Want „For your eyes only" begint pas aan de zegetocht. In Amsterdam weliswaar bij de gratie van de TV-piraten. maar toch. zwaar zou wegen. Dan moest ik proberen tien pond kwijt te raken om daarna weer met eten te beginnen Daarnaast is hij vrijwel een kettingroker Geen sigaretten, maar lange Havanna-sigaren. Het resultaat van het feit. dat hij tien jaar geleden met het roken van sigaretten stopte en vond. dat hij best eens zo nu en dan een sigaartje zou kunnen roken „Ik hou er niet van om steeds maar achter elkaar te blijven acteren", zegt Moore. als hem wordt gevraagd wat zijn toekomstplan nen zijn" Maar aan de andere kant zou ik graag een nieuw projekt willen vinden, dat ik kan ontwikkelen en regisseren Inderdaad, regisseren De mensen vergeten wel eens. dat ik veel afleveringen van „The Saint" en Fit MAGENDA AMERSFOORT - Film in Amersfoort van donderdag 2 juli tot en met woensdag 8 juli Grand 1 - tel. 033-14632 „Private Benjamin", a l. Dagelijks: 13.30, 18 30 en 21.15 uur; zondag 13 30, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. Grand 2 „One flew over the cuckoo's nest", 16 jaar. Dagelijks 13 30,18.30 en 21 15 uur; zondag 13.30, 16.00. 18 30 en 21 15 uur Grand 3 ..For your eyes only". 12 jr. Dagelijks 13 45, 18 45 en 21 30 uur; zondag: 13 45. 16.15, 18.45 en 21 30 uur. Grand 4 „Broedsel". 16 jaar Dagelijks 14 00. 19.00 en21.45uur;zondag 14 00.16.30.19.00en 21.45 uur. Grand 5 Hopscotch". 12 jaar Dagelijks 14 00. 19.00 en 21.45 uur; Zondag: 14 00, 16.30, 19.00 en 21.45 uur. Cinema 1 - tel. 033-18900 „Buddy goes west" (twee vuisten in het wil de westen), a I Dagelijks: 13 45, 18.45 en 21.30 uur; zondag 13.45, 16.15, 18.45 en 21.30 uur Cinema 2 „Een briljante(n) diefstal" (rough cut), a l Dagelijks 13.30, 18.30 en 21 15 uur; zon dag. 13 30, 16 00, 18.30 en 21.15 uur Euro - tel. 033-33655 „The hunter". 12 jaar Zaterdag en woens dag 18 45 en 21.15 uur; zondag 13.45, 16.15, 18 45 en 21.15 uur, overige dagen: 13.45, 18.45 en 21.15 uur „Jungle book", a l Zaterdag en woensdag: 13 45 uur Duo 1 - tel. 033-16572 ..Babylon pink 18 jaar Dagelijks 14.15, 19.15 en 21.30 uur; zondag: 14 15, 16.30, 19.15 en 21 30 uur. Duo 2 ..Fist of fury" (een vuist vol karate). 16 jaar Dagelijks 14 00. 19 00 en 21.15 uur. zon dag 14 00. 16 15. 19.00 en 21.15 uur Duo nachtvoorstellingen Duo 1 „Ik voel nattigheid". 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 24 00 uur Duo 2: „Handlangers van de duivel", 16 jaar. Vrijdag en zaterdag 23.45 uur. In Cinema 1 Is deze week de Ne derlandse première van een nieuwe Bud Spencer-aktiekomedle: „Bud dy goes west", geregisseerd door Michele Lupo. Verder met Joe Bug- ner als de sheriff en een nieuwe knok-ster: Amidou, als de uitste kend vechtende indiaan „Cocoa". Gemaakt volgens het voor Bud Spencer gebruikelijke fllmrecept: erg veel knokken met een fikse knip oog. Een blijkbaar nog steeds suc cesvolle formule, ook al moet Ik zeg gen, dat de Inventiviteit en de fanta sie met elke nieuwe film een stukje minder wordt. Hoewel: Cocoa brengt weer wat nieuw leven In de brouwerij. „Buddy goes west" Is voor de liefhebbers van dit genre een must. „The persuaders" heb geregisseerd, jaren geleden Hoewel ik nu niet meer zelf zou willen meedoen aan een film, die ik zelf re gisseer Ik wil de zaken niet te moeilijk voor me zelf maken" Roger Moore heeft nog een andere ambi tie een vertolking in een film-musical. Dat idee werd kortgeleden nog eens versterkt tijdens zijn optreden in de Muppet Show, waarin hij „Talk to the Animals zong Moore „Ik kijk graag naar musicals en ik zou het erg fijn vinden daar ooit eens aan mee te kunnen doen" Echt zingen kan hij niet, geeft hij toe, maar hij kan best. wat Rex Harnson deed in „My fair lady" een soort pratend zingen" Voorlopig houden we het op James Bond En of die al zingend zoveel succes zal hebben? V NIET NAAI?. SChcóC in Ac/srRAcie DAAE II HET" AJ(J wARM JA,EN DE SCHOUEN Z-y/M DUS CjB QUTEAI TJA. 2^- HEBÖBN ONS AMD BH DE I/6TER l-i* Als u zou willen weten hoe Agrippina de Jongere aan haar eind Is gekomen, dan zult u wellicht heel wat puzzelwerk in encyclopedieën moeten verrichten, alvo rens u daar ongeveer achter zult zijn ge komen. En dan is het nog de vraag of u weet wie Agrippina de Jongere nou wel Is. Of - om maar eens een naam te noe men - hoe zit dat met de dood van baron Manfred von Rlchthofen? Nooit van ge hoord. zegt u? Toch was de Rode Baron erg befaamd in de eerste wereldoorlog. En met zijn stoffelijk overschot schijnt nogal wat gerommeld te zijnHoe Ik dat allemaal weet? Door een curieus boek van Norman Betty Donaldson, die op het geniale idee waren gekomen om alle befaamde en beruchte mensen uit de we reldgeschiedenis op een rijtje te zetten In hun doodsstrijd. „De laatste dagen, woorden, kwellingen en rustplaatsen van honderden beroemde of beruchte perso nen door de eeuwen heen", is de onderti tel van dit boek, dat kortgeleden in verta ling bij Bigot Van Rossum bv te Baarn verscheen. Het is - zoals de uitgevers terecht opmer ken - een erg onderhoudend naslagwerk geworden, gescnreven in een plezierige stijl, ook al is het onderwerp op zich misschien niet zo opwekkend. Het is overigens wel ver bazingwekkend te lezen, hoe de honderden helden en misdadigers, dichters, generaals, koningen en keizers, presidenten en schrij vers hun laatste dagen hebben doorge bracht. waarom ze zijn gestorven en wat er met hun stoffelijke resten werd gedaan Gevleugelde woorden zijn voor het nage slacht bewaard, zoals die van Oscar Wilde op zijn sterfbed „Dat behang vermoordt me. één van ons tweeën moet weg Het behang bleef Hoe zij allemaal aan hun einde kwamen en wat kort daarvoor allemaal gebeurde, u kunt het allemaal vinden in dit curieuze boek. Niet allemaal even opwekkend, maar het on derstreept nog wel weer eens, dat elk leven een einde kenl. hoe bizar, absurd of tragisch soms ook Een boek voor de echte liefhebbers „Hoe kwamen zij aan hun einde?", door Norman Betty Donaldson (How did they die, 1980) Ver taling en bewerking F I Nijkerk-Pieters 1981 Uitgave Bigot Van Rossum bv te Baarn 288 biz Gebonden Prijs 27.90

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 15