„Ik heb altijd een grote liefde voor het landschap gehad" Johan van Bijsterveld: Waardebon Exclusief! DONDERDAG 2 JUL11981 interview (Van de redaktie) In opdracht van de BDU Kran tencombinatie, waar ook de Leus- der Krant deel van uitmaakt, ver vaardigde de beeldende kunste naar Johan van Bijsterveld vier ex clusieve aquarellen. Vier typische, pittoreske plekjes uit het verschij- nmgsgebied van de BDU Kranten- combinatie. Wie is Johan van Bij sterveld7 Anco Mali, medewerk ster van het nieuws- en opinieblad De Stad Amersfoort bezocht deze in Amersfoort werkende beelden de kunstenaar en sprak met hem „Ik had altijd al een grote liefde voor het landschap'' Bijgaand het resultaat van dit interview Schets Veluwse beek AMERSFOORT - Johan van Bijster veld werd op 17 september 1910 te Rotterdam geboren. Als kind al tekende hij buitensporig veel. Na de lagere school ging hij twee jaar naar de H.B.S. Welke studie op niets uitliep. ..Ik had namelijk geen enkel begrip of gevoel voor wiskunde", vertelt hij. ,.Wèl voor tekenen, geschiedenis en Neder landse taal. Maar dat was niet voldoen de Johan ging werken op een reclame bureau. en tekende clicheetjes. Het was in de vooroorlogse crisisjaren, en het salaris was bitter laag Hij kon toen bij de P T.T. komen, ver diende daar meer Kreeg door de onre gelmatige diensten veel meer vrije tijd om zich aan zijn grote hartstocht, het tekenen en schilderen te wijden. We kenlang liep hij avond- en nachtdien sten En na wat uren slapen overdag trok hij er vaak wat schetsboek en de schilderkist op uit GROTE LIEFDE VOOR HET LANDSCHAP ,,lk had altijd een grote liefde voor het landschap", zegt Johan van Bijsterveld. .,De oorzaak is misschien te vinden in het feit, dat ik aan de hand van mijn vader in het oude Rotterdamse Mu seum Boymans als eerste met land schapsschilders kennis maakte Ik zag de schilderijen en aquarellen van de meesters van de Haagse en Amster damse School. Van de Marissen. Mau ve, Roelofs, Gabriél en vooral Weissen bach Bij latere bezoeken ook Breitner en Israëls Deze perioden in de Neder landse kunst hebben zon indruk op mij gemaakt, dat ik er mij in mijn werk nooit van heb kunnen losmaken Ik heb dat eigenlijk ook nooit gewild. Als ik nu nog in Amsterdam kom, loop ik de achterkant van het Rijksmuseum aan de Van Baerlestraat binnen. Daar hangt de prachtige collectie Druckker. Zalen vol meesterwerken uit die perio de Ik ga ze begroeten als oude vrien den. Kom nog steeds onder de indruk van het meesterschap van die atmo sfeerschilders. Ook in Den Haag, in het oude Mes dagmuseum aan de Laan van Meerder- voort (niet te verwarren met het Panora ma aan de Zeestraat), en in het Dor- drechts Museum zijn prachtige werken van die meesters te zien. Nostalgie? Oude koek, zoals wel eens smalend wordt gezegd7 Misschien wel, maar ik voel me er happy bi| En ik kijk altijd nog door Anco Mali een beetje door de bril van die kerels". VANAF 1937 IN AMERSFOORT In 1937 gingen de Van Bijstervelds in Amersfoort wonen. Drie en een halfjaar kreeg Johan tekenles van de enige ja ren geleden overleden Martin Brink. Die hij een fijne leraar en een fijn mens noemt Hij tekende en schilderde stille vens, portret en figuur. Johan liet Martin vaak zijn landschapsstudies zien. Mar tin gaf hem dan veel nuttige wenken Later zei hij:.Johan, je maakt een leuk stilleven. Je portretjes lijken goed Maar je bent in hart en nieren een land schapsschilder. Het landschap daér moet je op dóórgaan!" Johan van Bijsterveld moest toen kie zen om zich niet te veel te versnipperen Hij gooide zich helemaal op het land schap. Na de oorlog richtte hij met zijn vriend de glazenier-schilder Alex Luigjes de schildersclub ,,Het Spectrum" op. Wel ke club niet zo'n lang leven beschoren was. In 1950 werden Johan en Alex uitgenodigd lid te worden van de toen malige kunstenaarsgroep ,,De Ploegh" Enkele jaren later trad Johan toe tot het oude ..Amersfoorts Kunstenaars Ge nootschap". Deze verenigingen zijn la ter gefuseerd. Momenteel is Johan van Bijsterveld nog lid van de .Vereniging Beeldende Kunstenaars Hilversum" Hij neemt regelmatig deel aan de groepstentoonstellingen in ,,De Vaart" in Hilversum. Veel steun en raadgevingen kreeg hij van de ook reeds overleden Amers- foortse Kunstenaar Willem J. van Dam. Hij heeft het niet zo bijgehouden, maar hij denkt dat hij door net hele land zo'n dertigtal éénmanstentoonstellingen heeft gehouden. In de 60er jaren waagde Johan van Bijsterveld zich een tijdlang op het pad der abstracte kunst. Waartoe hij zich hoofdzakelijk door muziek liet inspire ren. Johan: ,,Niet elke schilderkunst komt uit het ZIEN voort Er bestaan ook ande re, niet optische belevenissen en ont roeringen, die men kan pogen weer te geven. Maar dit was voor mij op het laatst te persoonlijk En vaak gleed dit soort weergave af naar een zekere ge makkelijkheid. Ik werd te snel tevreden met een mooi kleurenspel en een es thetische compositie En als ik dan weer buiten in de natuur rondkeek, voelde ik dat ik wéér moest kiezen. En zo keerde ik na een paar jaar naar mijn oude lief de, het landschap, terug". Tot 1970 werkte Johan van Bijster veld bij de P T.T Er was vroeger geen Beeldende Kunstenaars Regeling". En alleen maar schilderijtjes maken be tekende lopende band werk of honger lijden Zoals reeds werd gezegd: de baan, die hij had gaf Johan een over vloed van vrije tijd Vaak op uren dat anderen werkten Steeds reserveerde hij dagelijks minstens drie of vier uur voor zijn schilderwerk in zijn atelier, of buiten in het veld Een tiental jaren had Johan van Bij sterveld als deskundige zitting in de beoordelingscommissie van de Beel dende Kunstenaars Regeling voor het Gewest Utrecht ,,lk wil er geen kwaad wooro over zeggen", tekent hij hierbij aan ,,Deze regeling heeft zeer veel po sitieve kanten Maar ik heb wel ervaren, dat voor veel collega's het bedrijven van beel dende kunst een zaak is van redeneren, denken, overleggen en zoeken." Wat is kunst voor Johan van Bijster veld? ,.Voor mij is het in de eerste plaats een zaak van kijken Niets is voor mij zo dramatisch, realistisch en fantasierijk als de natuur zélf De storende elemen ten, die het beeld verpesten zijn altijd van mensen afkomstig. Zoals electrici- teitsmasten. fabrieken, antennes en dergelijke. Allemaal nuttige en niet meer weg te denken zaken. Maar niet vergroeid met de natuur zoals een oude molen, een zeewering, een oude brug Als ze voor mij niet met het beeld van de Johan van Bijsterveld in zijn atelier met enkele van de schetsen voor de aquarellen, die de BDU-Krantencombinatie aanbiedt aan haar lezers natuur vergroeid zijn, laat ik ze eenvou dig weg Dat is dat ouderwetse trekje in mijn werk. Natuurlijk is dit ook een soort vlucht Een vlucht uit de consumptiemaat schappij van vandaag naar een stilte en rust, die vroeger heel gewoon waren En die, als je er naar gaat zoeken, nog wel te vinden zijn in ons landje En ook wel over onze grenzen in Europa Iets Schets van de Veluwse boerderij Schets voor het aquarel van de polderboerderij wat ik in Oostenrijk, Italië Frankrijk en Zwitserland, waar ik veel gewerkt heb. wel ondervonden heb. VEEL MENSEN GELUKKIG MET HERKENBARE WEERGAVE NA TUUR Ik heb intussen ook wel gemerkt - en de tendensen in de schilderkunst van de laatste jaren tonen dit ook wel aan - dat er veel mensen gelukkig zijn met de herkenbare weergave van de atmo sfeer in de natuur Mensen, die ook zou den willen vluchten uit de troep, die we er zelf van gemaakt hebben Als je eenzaam door het herfstige bos gelopen hebt Als je aan zo'n zeldzaam geworden stil IJsselmeerhoekje staat Als je in de duinenen of langs de hei fietst. Als je van je fiets afstapt om eens even naar een vogel te luisteren Of om naar de hoge steeds wisselende luch ten boven ons landje te kijken - dan voel je dat als een geluk En van dat geluk wil ik graag mededeling doen Zonder picturaal geheimschrift Zonder expres shockerende moedwil Hoe gaat Johan van Bijsterveld bij het schilderen te werk? Zijn werkwijze is nogal eenvoudig. Hij wandelt en fietst veel. En vooral: hij kijkt veel in het rond. Vroeger schilderde hij meestal direct buiten. Eerst met de vel dezel Later met een doekje of een pa neeltje van geprepareerd schilderscar- ton in de deksel van zijn schilderkist. En met twee klapstoeltjes. Eén waarop de open kist staat. Eén waarop hijzelf plaatsnam. Een methode, die onder an dere de bekende schilder W.B Tholen ook toepaste. Zo zijn er ontelbare studies ontstaan in direct contact met de natuur ,,Je moet natuurlijk wel een rustige plek vinden", zegt Johan ..Geen last hebben van over de hei razende brom mers of een groep ruiters, die even blijft kijken, wat mij wel eens gebeurd is. Zo van .,Oh, wat goed, zeg! Interessant, he. Kom. we gaan weer verder. Dag meneer!" De paardenhoeven slaan het zand om je oren. En wat erger is op de natte verf van je palet en je schilderij. Dan ben je wel even uit je evenwicht!" STUDIES OP ATELIER UITGEWERKT Die studies uit het veld worden op het atelier gebruikt en uitgewerkt voor een groter doek, een grotere aquarel of gouache. De voornaamste eis is, dat de frisheid en de direktheid van de natuu rimpressie erin behouden blijven Buiten tekenen is eenvoudiger. Jo han van Bijsterveld schetst en tekent graag buiten. Hij maakt dan gebruik van de rietpen voor de lijnvoering. Voor het inwassen van de toonwaarden gebruikt hij een penseel met water en verdunde inkt. Een eeuwenoude techniek. De rietpen combineert hij ook graag met dun gewassen aquarelverven. Vooral bij markante details als huizen, schuren, boten en zwaardere boompar tijen. En dan natuurlijk houdt hij van het snelle schetsen met een brokje houts kool, krijt of een zacht stukje grafiet, vaak met een natte vinger ingetoond Het is een soort picturale stenografie in schetsboeken. ,,Het visuele geheugen", zegt hij, ,,voor kleur en atmosfeer komt je op je atelier te hulp om vaak de fijnste dingen te maken. Ontdaan van alle overbodige bijkomstigheden. Een jarenlange erva ring spreekt natuurlijk ook een woordje mee Ik schilderde, zoals wel bekend zal zijn, de laatste jaren vooral veel in Dren te, Twente en op de Waddeneilanden. Vooral op Schiermonnikoog. En ik te kende veel in de oude ..Amersfoortse binnenstad" De opdracht tot het maken van de ze serie van vier aquarellen voerde Johan van Bijsterveld weer eens te rug naar de Veluwe. De Veluwe, een prachtige streek, waar echter helaas ook al zo veel verloren is gegaan. Een reden om zuinig te zijn met de schoonheid, die ons nog rest! In opdracht van de BDU Krantenkombinatie, waarvan ook deze krant deel uitmaakt, vervaardigde de beeldend kunste naar Johan van Bijsterveld uit Amersfoort vier exclusieve aquarellen. Vier afbeeldingen van plaatsen uit ons gebied van west naar oost: een IJsselmeerhaven, een Polderboer derij, een Veluwse boerderij en een hoekje van de Barne- veldse Beek. Wij bieden U reprodukties van deze vier aquarellen voor bijna niets aan! Alleen voor de verpakkings- en administratiekosten vragen wij u een vergoeding van f 2,50 per komplete set (per post thuisbezorgd voor 3,95). De exclusieve aanbieding voor u als trouwe lezer van onze krant Maar er is méér! Er zullen wellicht veel lezers zijn, die er meer prijs op stellen om deze serie ingelijst te bezitten. Daarom heb ben wij voor u een speciale voordelige kant-en-klaar aanbieding via onze inlijst-service kunt u de vier aquarellen laten inlijsten voor een totaalbedrag van 69,-, incl. porto- en verpakkings- kosten Wij kozen met de kunstenaar voor deze vier aquarellen goudkleurige metalen wissellijsten, voorzien van ontspiegeld acrylglas. Voor slechts 69,- bij u thuisbezorgd! Afhalen op ons kantoor kan natuurlijk ook. Dan betaalt u 65,- kontant. Vanaf 1 juli kunt u eventueel de compleet ingelijste serie op ons kantoor komen bekijken. Maak bij uw bestelling gebruik van onderstaande coupor voor serie reprodukties Johan van Bijsterveld. Ondergetekende, Naam: Adres: Postcode/plaats: ontvangt graag de vier reprodukties van aquarellen van Johan van Bijsterveld ingelijst tegen een speciale prijs Ik haal de serie ingelijst af op uw kantoor tegen kontante betaling van 65,- Ik ontvang de serie graag ingelijst per post en voeg hierbij een giro-bankcheque voor een bedrag van 69 - (incl porto- en verpakkingskosten). Ik ontvang graag de serie reprodukties ingelijst per post onder rembourse voor 69,- plus 2,50 extra rembourse-kosten Ik ontvangt de serie graag niet-ingelijst per post voor een bedrag van 3,95, waarvoor ik hierbij een giro bankcheque voeg. Ik haal tegep inlevering van deze bon 2,50 mijn serie af op uw kantoor s.v.p aankruisen wat wordt gewenst Dit bestelformulier (met giro- of bankbetaling) zenden naar (BDU Krantenkombinatie, afdeling Lezersservice, Postbus 67, 3770 AB Barneveld U kunt ook bestellen door overschrijving van 69,- op giroreke ning 871441 t.n.v. BDU te Barneveld met omschrijving Johan van Bijsterveld. Uiteraard kunt u voor bovenstaande op ons kantoor, Rozen- daallaan 9, Leusden/C. terecht!

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 9