eath Hunt, een waar ebeurd verhaal Geachte onbekende met een Franse sfeer 'ilms programmeren een gigantische puzzel" Tal van factoren spelen een rol I ACHTER DE SCHERMEN VAN EEN BIOSCOOP-AGENDA Scholieren :wommen af DONDERDAG 23 JUL11981 kijk op de film .Death Hunt", 1981, regie. Peter Hunt. Kjucent Murray Shostak Scénario: Mi- iel Grais en Mark Victor Met: Charles Bronsen en Lee Marvin, Andrew Stevens, Carl Westhers en Lanter Scott Hylands. Keuring, vanaf 12 jaar Grand 1Amersfoort De film „Death Hunt" is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van de groot ste mensenjacht ooit uitgevoerd In de ge schiedenis van de Royal Canadian Mounted Police. In 1931 werd Albert Johnson verdacht van een moord die hij niet had gepleegd. Door deze verdenking wordt hij het object voor een mensen jacht die uitgroeide tot een legende. Te gen alle voorspellingen In weet Johnson uit handen van Indianen, pelsjagers, pre miejagers en de Mounted Police te blijven over een afstand van 150 miles bij een temperatuur van 40 graden onder nul. Op een gegeven moment is Albert John son getuige van een hondengevecht. Hij haat dit soort gevechten in de wetenschap, dat in dit koude klimaat de honden onmis baar zijn. Hij weet dan ook de halfdode ver liezer te redden. Maar daar is de baas van het dier niet blij mee en beschuldigt Johnson ervan de hond te hebben gestolen Uit op wraak dringt Sutter, de eigenaar, er bij Sgt. Millen van de Mounted Police op aan dat er aktie moet worden ondernomen tegen John son Sergeant Millen hecht echter weinig waar de aan de dreigementen Maar hij moet zijn indruk veranderen wanneer Sutter en zijn mannen de hut van Johnson bestoken waar bij één man om het leven komt. Sutter maakt er een ander verhaal van en zo wordt Albert Johnson onschuldig voor een moordenaar aangezien Volgens de wet is het de taak van Millen om Johnson op te sporen en te laten berechten En dan begint de grootste mensenjacht OLYGOON DURNAAL het Polygoon Journaal van deze week beelden van het driedaags durende North Sea Jazz festival 1981In het Haags congres gebouw bezochten 30.000 jazzliefhebbers dit festijn waarin onder andere optraden, de op alt-sax spelende Richie Cole, Salsagroep „Mongo Santamariade zanger Jimmy, Wi- therspoon en de Nederlandse groep van sa xofonist Harry Verbeke. Verder in kleuren een reportage over de Ne derlandse ontwikkelingssamenwerking in Kenia waar vrijwilligsters onderricht geven aan dove kinderen. Het Journaal wordt aangevuld met nieuwsflit sen uit het buitenland waarbij imposante op namen van Delta-vliegen boven het Zwarte Woud. „Chère Inconnue", 1981. Regie Moshe Mirrahi Met Simone Signoret, Jean Roche- fort en Delphine Seyrig. Keuring Alle leeftij den Grand 5, Amersfoort Chère inconnue" gaat over een onge wone verhouding tussen een broer en een zuster die hun levens totaal zal verande ren. Gilles, sterk gespeeld door de beken de Franse acteur Jean Rochefort en zijn zuster (Simone Signoret) wonen al twintig laar In hun huis In Bretagne. Ze leven erg afgezonderd en het enige kontakt dat ze met de buitenwereld hebben loopt via Yvette (Delphine Seyrig) die elke morgen vers brood brengt Gilles is invalide en dat is eigenlijk de reden dat ze nooit bui tenshuis komen. Om hem te kunnen blijven verzorgen heeft Louise ooit eens besloten ongehuwd te blijven Toch is ze bang om alleen te blijven en als Gilles ernstig ziek wordt, plaatst Louise een persoonlijke op roep in een plaatselijke krant Ze verwacht vele reacties, maar ontvangt er uiteindelijk slechts één, die van haar broer blijkt te zijn. In zijn eerste reactie op haar oproep onthult hij zijn voor hem wanhopige toestand Door deze correspondentie aan te gaan hoopt hij nog enige liefde in zijn leven te vinden De eigen noodzaak van Louise tot communiceren brengt haar er toe hem terug te schrijven onder een pseudoniem. Beatrice De Bretonse sfeertekening in deze goed ge speelde Franse film, maakt de film de moeite waard te gaan zien. filmagenda Film in Amersfoort van donderdag 23 juli t/m woensdag 29 juli. Knlpweek 30. Grand 1. tel 033-14632 Alle zalen airconditiong ..Death Hunt' Dagelijks 13.30-18 30 en 21.15 uur. Zondag: 13 30. 16.00, 18 30 en 21.15 uur 12 jaar Grand 2, tel. 033-14632 „City of the living dead" Dagelijks 13 30, 18 30 en 21.15 uur. Zondag 13.30, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. 16 jaar Grand 3, tel 14173 „For your eyes only" Dagelijks 13.45. 18 45 en 21 30 uur Zondag 13 45. 16.15, 18.45 en 21 30 uur 12 jaar. Grand 4, tel. 033-14632 „Private Benjamin" Dagelijks 14 00, 19.00 en 21 45 uur. Zondag 14 00. 16.30, 19 00 en 21.45 uur. Alle leeftijden Grand 5, tel. 033-14632 „Chere Inconnue (geachte onbekende) Dagelijks 14 00, 19 00 en 21 45 uur Zon dag 14 00. 16.30, 19.00 en 21 45 uur Alle leeftijden Cinema 1, tel 033-18900 „Herbie is de pisang". Dagelijks: 13.45, 18 45 en 21.30 uur Zondag 13.45, 16.15, 18.45 en 21 30 uur Alle leeftijden. Cinema 2, tel. 033-18900 „Caveman". Dagelijks 13 30. 18.30 en 21 15 uur. Zondag 13.30. 16 00, 18.30 en 21.15 uur. 12 jaar Euro, tel. 03S-33655 „Buddy goes west" Zaterdag en woensdag 18 45 en 21.15 uur. Zondag 13 45. 16.15, 18 45 en 21.15 uur Overige dagen 13 45. 18.45 en 21.15 uur. Alle leeftijden Euro kindervoorstelling, tel 033-33655. „Dik Trom weet raad" Zaterdag en woensdag. 13.45 uur Alle leef tijden. Duo 1, tel. 033-16572 „Keer op keer" Dagelijks 14.15, 19 15 en 21 30 uur Zondag 14.15, 16.30. 19.15 en 21.30 uur. 18 jaar Duo 2, tel 033-16572 „Garantie tot de hoek" Dagelijks 14 00, 19 00 en 21.15 uur. Zondag 14 00, 16.15, 19.00 en 21.15 uur Alle leeftijden Duo nachtvoorstelllngen Vrijdag en zaterdag 23.45 en 24.00 uur. Duo 1, tel 033-16572 „Sex als dessert 24.00 uur 18 jaar Duo 2, tel. 033-16572 „French connection" 23 45 uur. 16 jaar ►or Bert Vos) AMERSFOORT - Voor de doorsnee rllefhebber telt alleen de wekelijkse filmagenda. Daar staat alle Informatie van belang In: welke nieuwe films komen er deze week, welke films worden geprolon geerd? .Direkieur Jan van Dommelen van Jogchem's Theaters, die samen met de program- wur van het concern. Peter van der Stap voor het programmeren van zo'n tachtig pscopen zorgt. Soms is zo'n weekagenda een teleur stelling. Dan blijkt, dat er veel films zijn geprolongeerd en dat de nieuwe films op zich laten wachten. Uit de door de film- redaktle van De Stad Amersfoort gehou den filmenquêtes blijkt steeds weer, dat men in het algemeen best tevreden Is over het ruime aanbod van speelfilms In Amersfoort, maar dat men daarnaast ook van mening Is. dat sommige films wel erg lang op zich laten wachten. Voor de door snee filmliefhebber vaak een onbegrijpe lijke zaak. Vooral als dan plotseling een erg oude, maar succesvolle film wordt geprogrammeerd, terwijl nieuwe films wegblijven. Een ondoorgrondelijk raad sel voor velen. Direkteur Jan van Dommelen van Jog chem's Theaters bv houdt zich - samen met de programmeur van het bioscoopconcern. Peter van der Stap - bezig met die program mering Uit het gesprek, dat we met deze twee rotten uit het vak hebben, blijkt, dat programmeren niet zo simpel is als het lijkt „Het is soms een gigantische puzzel", zegt Van Dommelen, waarbij we rekening moe ten houden met allerlei belangrijke facto ren." KONTRAKTEN Een bioscoop-eigenaar moet - om films te kunnen draaien - de films huren van een landelijke filmverhuurmaatschappij In Ne derland zijn dat o.m Warner/Columbia, Tu- schinsky/Novafilm, City Film. Concorde, Ci nema International Corporation (CIC), Gofi- lex en enkele kleinere, zoals Pearl Films en Hafbo. Met deze verhuurmaatschappijen worden kontrakten afgesloten op een be paalde film. Men stelt bijvoorbeeld vast, dat een film in ieder geval voor vijf weken wordt gekontrakteerd tegen een bepaald percen tage van de opbrengst Het is duidelijk, dat de belangrijke films (neem bijvoorbeeld Ja mes Bond) duurder zijn, dan anderen. De filmverhuurmaatschappij zal zo'n film dan ook het liefst in een grote zaal gedraaid willen zien. Maar aangezien men niet met één filmverhuurder te maken heeft, wordt de zaak aanzienlijk gecompliceerder Er kan tenslotte maar één film tegelijk worden ge draaid in de grootste zaal van het bioscoop concern. Op dat moment wordt het een kwestie van prioriteiten, van het maken van keuzes en het zoeken naar alternatieven Zo kunnen twee zalen bijvoorbeeld gekoppeld worden via het interlock-systeem. zodat toch veel bezoekers tegelijk naar dezelfde film kunnen gaan kijken. Maar daardoor wordt een zaal onttrokken voor andere films. Van Dommelen „Kijk, we hebben te ma ken met tal van faktoren, die we eigenlijk niet of maar gedeeltelijk in de hand hebben Je bent afhankelijk van het aanbod van de film- verhuurmaatschappijen, die natuurlijk door onderhandelen met de bioscoop-exploitan ten zoveel mogelijk geld op tafel proberen te krijgen. Wij aan de andere kant proberen een zo voordelig mogelijke deal af te sluiten. Waarbij we toch al een risico lopen, doordat heel vaak de reakties van het publiek onpeil baar en onvoorspelbaar zijn. Als je denkt dat je een schitterende film in handen hebt, blijkt later dat er geen hond naar komt kijken An dersom is ook het geval en dan blijkt, dat de filmverhuurder er te weinig kopieën van heeft laten maken, zodat de film in de grote steden blijft hangen en pas véél later in de provincie-steden aan bod komt „Ordinary People" is zo'n film, om maar eens wat te noemen." Dat is overigens niet het enige probleem Programmeren van films is een gigantische puzzel als je zo'n tachtig bioscopen van een wekelijks filmprogramma wilt voorzien. Van Dommelen „Wij gaan er in eerste instantie vanuit, dat we zoveel mogelijk meedraaien in de landelijke filmpremières van enige im portantie Dat betekent, dat we voor die films plaats moeten maen in de grootste theaters Een film, die déér op dat moment goed draait, kun je niet zo maar afvoeren Dat is economisch niet verantwoord Zo'n film gaat daarom naar een kleiner theater Dat zou allemaal prima gaan, als het aanbod van nieuwe films redelijk over het hele jaar ver deeld zou zijn. Maar helaas, is dat niet het geval." Was het afgelopen jaar vrij rustig ten aanzien van nieuwe films, het komende half jaar Is dat allesbehalve. Van Domme len: „We hebben nu een situatie, waarin de belangrijke filmverhuurders allemaal tegelijk hun nieuwste produkten willen slijten. En dat betekent, dat we met de programmering in de knel komen. Nau welijks Is de ene première geweest of een nieuwe belangrijke film komt er aan en moet óók een plaats hebben, het liefst in het grootste theater, als het aan de film verhuurder ligt." Dan begint het schui ven. De films schuiven op naar kleinere theaters, de zogenaamde „move overs". Maar je kunt natuurlijk alleen maar blijven schuiven, als er voldoende theaters zijn. Op een gegeven moment krijg je stagna tie: verschillende films blijven weg of ko men véél later aan bod, andere films ver dwijnen te vlug van het programma, ter wijl er wèl belangstelling voor is. Het gevolg hiervan is dus, dat door die opeenhoping van films, waarvan een be langrijk deel direkt aan de beurt komt. overi ge films op de plank blijven liggen. Zo'n ver traging kan soms wel enkele maanden of meer belopen Zeker als een film het goed doet en maanden achtereen wordt geprolon geerd, terwijl het aanvankelijk de bedoeling was de film voor „maar" vijf of zes weken in te zetten De na deze film geprogrammeerde films komen dan ook automatisch maanden later aan bod Een voorbeeld hiervan is op nieuw „Ordinary People" geregiseerd door Robert Redford, waarbij nog een ander veel voorkomend aspect een belangrijke rol speelt er zijn te weinig kopieën van. Van Dommelen: „Dat is het volgende punt waar we rekening mee moeten hou den tijdens het programmeren. Dat is de vraag: hoeveel kopieën zijn er van een film en hoe lang blijven die in de grote steden, waar die films vaak het eerst in roulatie gaan. „Ordinary People" heeft maar enkele kopieën en die draalen in de grote steden. Gevolg: In de provincie moet bij succes automatisch langer ge wacht worden tótdat de film in Amster- eigen bedrijf, aan de andere kant is het altijd de vraag, hoe lang de films, die je hebt inge zet, voldoende publiek blijven trekken om voor prolongatie in aanmerking te komen. Het kan zijn, dat een film ineens inklapt Vaak is het dan nog de vraag, of je snel een nieuwe film in kunt zetten, die op de wacht lijst staat Is er geen kopie van, dan moet je terug vallen op films, die al vaker in Amers foort hebben gedraaid." En dan wordt automatisch terug gegrepen of films, die eerder veel publiek trokken Een bioscoopbedrijf is nu eenmaal commercieel van opzet Er moet brood op de planken komen. Overheids-subsidies, zoals voor to neel. kent het bioscoopbedrijf niet. Daarom is goed programmeren op het juiste tijdstip erg belangrijk. Van Dommelen. „En wie me precies kan vertellen wat het publiek wél en wat het niet leuk vindt, is welkomWe hebben jarenlange praktijk-ervaring en kunnen ongeveer zeg gen, wat het publiek op prijs stelt en wat niet Toch grijpen we er nog regelmatig naast Het publiek legt soms ondoorgrondelijke maat staven aan, waardoor een film zonder aan wijsbare redenen flopt Aan de andere kant gebeurt het ook, dat een film. waar we zelf niets van verwachten, plotseling aantrekt een een succes wordt Bij Jogchem's Theaters worden, zoals ge zegd, bijna tachtig theaters, verspreid door het hele land, geprogrammeerd. Dat bete kent, dat elke week opnieuw tachtig films geprogrammeerd moeten worden aan de hand van het beschikbare aanbod. „Een gi gantische klus", zeggen Van Dommelen en dam, Rotterdam of Den Haag Is uitge draaid." NIETS ZEKER Eigenlijk komt het er op neer. dat er weinig vér van tevoren te plannen is. Peter van der Stap „Aan de ene kant heb je rekening te houden met de genoemde factoren buiten je Van der Stap. En als er dan ook nog ergens een fout wordt gemaakt, dan moet er stevig geïmproviseerd worden, zoals kortgeleden nog gebeurde met „Rough Cut", die door de filmverhuurder op een week later was gezet Gevolg het ijlings inzetten van een reserve film, in dit geval ..Hardly Working" van Jerry Lewis Dat het publiek dan boos wordt, is begriipelijk. maar voor het bioscoopbedrijf is daar dan weinig meer aan te doen, als pas op het laatste moment zo'n fout wordt ont dekt Overigens worden nieuwe plannen voor bioscooptheaters ook binnen het concern van Jogchem's Theaters bv erg voorzichtig afgehandeld. Er is bijna sprake van een pas op de plaats. Van Dommelen „De ontwikke lingen op het gebied van bijvoorbeeld kabel televisie en video gaan zo snel. dat het on verantwoord is om ver vooruit te gaan plan nen ten aanzien van te plegen nieuwbouw of verbouwingen Wij houden die ontwikkelin gen zorgvuldig in de gaten en proberen daar op in te spelen Zo wordt al enige tijd binnen het concern geëxperimenteerd met video via gesloten circuits, terwijl bekeken wordt in hoeverre een bioscoop gebruik kan maken van video voor een groter publiek. Van Dom melen. „Zodra er goede grootbeeld-syste men op de markt komen, is het niet ondenk baar. dat we déér gebruik van gaan maken Maar voorlopig is een kwalitatief goed sys teem op dit gebied nog niet ontwikkeld En dan bedoel ik natuurlijk bioscoopkwaliteit Van Dommelen, sinds begin van dit jaar voorzitter van de Bedrijfsafdeling Bio scoop-exploitanten. een afdeling van de Nederlandse Bioscoopbond, ziet de toe komst echter niet somber tegemoet, on danks de dreiging van oprukkende kabel televisie en daarvan misbruik makende piraten. „Je moet de ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten houden en er op tijd in springen", is zijn opvatting En het ziet er naar uit, dat Jogchem's Theaters bv daar tot nu toe goed in is geslaagd Dit concern was o m. een van de eerste bioscoop-exploitanten, die begon nen met het opsplisen van grote theaters in een aantal kleinere, zoals ook vanaf het be gin gebruik werd gemaakt van bijvoorbeeld de interlock-techmek. waardoor dezelfde film in meerdere bioscoopzalen tegelijk ge draaid kon worden Jan van Dommelen zelf heeft aan de wieg gestaan van deze ontwik keling. De techniek staat niet stil. Een modern bioscoopbedrijf evenmin. Maar de vraag of de film in haar huidige vorm het jaar 2000 zal halen, is onmogelijk te beant woorden. Dat Is net zo onzeker als het maanden van tevoren programmeren van een film. Bert Vos LEUSDEN - Voordat de grote ikantle begon hebben leerlingen in de basisscholen In de gemeente ïusden geprobeerd hun zwemdi- oma A, B of Zwemvaardigheld I te ïhalen in het zwembad Bavoort. E ROSSENBERG iploma A: iels Maltha, Angela Houtveen. Brenda iele, Matthijs Stevens, Bas in 't Veld. 5ter van der Salm. Jolanda Tijmensen, nnifer van der Heiden, iploma B: enso Pronk, Jeroen Bühler, Wouter piering. Karin Herder, Pascal Franken- lort, Erik Tolboom. «emvaardlgheld I: ank Basjes, Rob Basjes, Sander Zaal. Jdith Hülsenbeck, Wijnand Jansen, lonique Breurer. Onno Schneiders, ns v. Scheers. E P.C. BASISSCHOOL Iploma A: Iertruda Bovendeur, Sander van de Schoot, Desiree van Leeuwen Diploma B: Hans Jan Boxem, Patrick van den Berg Zwemvaardigheid I: Marielle ten Donkelaar. Joost Visser, Ellen Nieuwenhuize. Marielle Sybran- dy, Liesette Visser, Marco v d. Sloot. LOYSDEN Diploma A: Silvia Hofland, Sibylla Breimer, Patrick Dekker. Zwemvaardigheid I: Jolanda Hienekamp, Ingrid Klok, Petra Baan. Ilja Bos, Lya van Bahemen GROENHORST Diploma A: Leo Lucas. Marlijn van Dijk, Jeannette Hofmeyer. Marcel Houwers. Jaqueline Hofmeyer, Natasja Vledder. Diploma B: Deborah de Ruiter, Nils Rouwedal. Es ther Goedknegt. Jeroen Hilwig, Jiska van Beers, Marco van de Berg Zwemvaardigheid I: Irene van Kalleveen, Danielle van der Heyde. Lisette van der Heyde, Brigitte Schoemaker, Dicky van den Bergh. Es ther van Veldhuyzen, Miranda Herder, Judith van Zwol, Arjen Meineman, DE VALLEI Diploma A: Arjen Visser, Lorraine Bronswijk, Lizet de Groot. Diploma B: Kirsten Ruitenbeek, Edwin de Rijke, Ed win van Dorst. Martijn Weslerhof. Frank Egberts, Jos van Lunssen, Gijs Jeulink, Daniel Lemstra, Marielle Baars, Nicole Baars. Zwemvaardigheid I: Silvia Samson, Sherida Algoe, Martijn de Roo, Yvonne Oussoren, Brigit Sche per 't PALET Diploma B: Nathascha Houtveen. Charlotte Potho ven, Edwin van Dijk. Zwemvaardigheid I: Niels Houting. Jeroen Blansjaar, Erwin Ruys, llona van Meegen, Erwin Hoven- kamp, Christiaan Engel. GEREF. BASISSCHOOL Diploma A: Danielle van de Wetering. Margrethe Venema, Wim Kruithof, Henk Hessel. Rachel van der Woude, Heieen van Renssen. Diploma B: Chantal Eek, Franceska den Dikken, Mirjam van Dnel, Marjoleine Offereins, Marin Zegers, Fokke Drijfhout, Jippe Douwma, Mare Ooms, Jolanda Jukke- ma. HAMERSVELD Diploma A: Gert-Jan Eijlders, Willem du Pon, Wen dy Timmerman, Marcel van Dijk, Mirjam Madiol, Connne Vlezen, Ellen Wieren- ga, Geert Wisman Diploma B: Sybrand Boschma. Esther de Cock, Ol- ga Sleutel. Marco Schaap. Jaap de Cock, Joost Blok. Ilonka van der Valk, Corina van Dijk, Rolien Madiol, Nicole Schoemaker. Zwemvaardigheid I: Jan W. Oosthoek, Erik van de Vis, Sabi ne Zijistra, Guida van Beek, Gijrit Bos DE HEERD Diploma A: Damëlle Roskam, Floris Helmers. Milla Oemardien. Diploma B: Reiniervan Deele, Estervan Roon, Jorit van Kraaikamp. Marlijn van Oort, Jan- neke Zeeman, Saskia Dankfort, Mark Geitenbeek, Monique Gredsie, Robert Jan van Lijnvelden. Innis van Wijngaar den, Sandra Krols, Josta van der Kolk. Zwemvaardigheid I: Alex Megens. Sylvia Bosveld. Fransin Rombouts. ONZE WERELD Diploma A: Ingrid Doornekamp, Ingrid van Dijen, Sarina Meinten, Monique Smal. Jerry Houtveen, Bianca van Valkengoed, Pe ter Tolboom Diploma B: Judith van de Goes, Rob Steenkamp. Zwemvaardigheid I: Linda van Burgsleden ST. JOZEF Diploma B: Mark Tolboom. Ronny Tolboom, Wil liam Tolboom, Edwin Petersen. Zwemvaardigheid I: Maaike Steenbeek. KLIM-OP Diploma A: Radia Boutkamp. Marco Vos, Bob Braakman. Diploma B: Elly v. d Tweel. Laura v d. Hengel, Bertus v. d Salm. Wim Voskuilen, Ma rieke Gerritsen, Ingrid Verbog. Koen Up- pelschoten Zwemvaardigheid I: Ghislaine Holstra, Erik Tromp, Maarten Noteboom, Remco Overdiep KINDERLAND Diploma A: Tai Pham Diploma B: Robbert Kreber, Karin Prinsen. Paulien Herder, Roel Koekkoek, Chien Uquyen, Danny Tolboom. Anja Hilhorst, Monique Vlek. Mariska Zwart. Zwemvaardigheid I: Judith Van Loenen. DE BONGERD Diploma A: Sander Berg, Frank Wetters. Diploma B: Petra Pesie, Peter Smid. Annemieke Weevers, Ulco Schrijver, Sander Velt- huysen, Kersti Meyer, Nicolette Golds- mann, Jacqueline de Jager. Ischa Brandligt. Zwemvaardigheid I: Marjolein Diderich, Marye Jansen, Jaap van de Spek DE HOBBIT Diploma B: Marco v. d Hoef, Anouk Joosten, Joris Vreeswijk, Arnoud Luijten Zwemvaardigheid I: Barbara Weber, Sandra Schouten. 't RONDE Diploma A: MichielvanEck, Babickevanden Engel Diploma B: Karen de Vries, Vjéra Brinkman, Anne Maike Flesseman, Ivo Jonkman, Toosje de Ridder Zwemvaardigheid I: Nadja van Heijgen, Tinme van Heijgen, Marcel Vos, Elron Withoff, Onno Smit, Ineke Godefrooij. Chantal Mot DE WEGWIJZER Diploma B: Roel M de Voogd, Jurgen Oskamp ONZE WERELD Diploma B: Rob Steenkamp. HET STARTBLOK Diploma B: Bertus van Ruitenbeek, Titus Reimers- ma. Marije Goede. Lars Valkenet, Thea van Ruitenbeek, Philip Kraanen.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 9