.CHRISTIANE F. WIR KINDER VOM BAHNHOF ZOO" Schokkend tijdsbeeld van een hedendaagse realiteit ,Ik wilde een demystificatie van de drugs bereiken" T itj Mad Max": motor- sensatie ten top Dwaze avonturen met Maffe Vogels li Edel, regisseur „Christiane F.": DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1981 kijk op de film „Christiane F. Wir Kinder von Bahn- lof Zoo". 1981. Regie: Ulrich Edel. Scé- lario: Herman Weigel, gebaseerd op iet gelijknamige boek van Kai Her- lann en Horst Rieck. Produktie Bernd ichinger en Hans Weth. Kamera: Jus- is Pankau en Jürgen Jürges. Montage: iane Seitz. Met: Natja Brunkhorst, Tho- las Haustein, Jens Kupbal, Reiner olk, Christiane Reichelt, e.v.a. Keu- ng- 16 jaar. Genre: dokumentaire Ipeelfïlm over het drugs- en jongeren- irobleem. Cinema 1, Amersfoort. Ir** 'door Bert Vos) Eigenlijk is er met de Westduitse speelfilm .Christiane F. Wir Kinder von Bahnhof :oo" iets bijzonders aan de hand. Het is het eelfilm-debuut van de televisie-regisseur Irich Edel, heeft 4 miljoen D Mark gekost :n is gebaseerd op authentieke gcbeurtenis- :n. Je zou kunnen zeggen, dat het een doku- lentaire speelfilm is, maar daar is lang niet !es mee gezegd. Het is méér. De film over leroïne-jeugd in Berlijn heeft een indringen- le uitstraling, spreekt met name de jeugd aan loor haar enorme impakt. In West-Duitsland „Christiane F." een filmtopper van de bo- enste plank. Volle zalen, al weken, maan- len achtereen. En hoewel het publiek voor en belangrijk deel jong is, zijn ook de vol- assenen onder de indruk. Niet helemaal zo verrassend als op het eerste gezicht lijkt, om- lat het weekblad „Stern" de schokkende be levenissen van Christiane F. reeds eerder in een reportage-reeks openbaar had gemaakt, maar toch had eigenlijk niemand zo'n gróót Succes verwacht. De film gaat nu in Nederland eveneens in premiere en ook dat is eigenlijk al een tikkel- tj|e verbazingwekkend, want normaal ge sproken zou je „Christiane F gemakshalve in het Filmhuis-circuit hebben geplaatst Ne derlandse filmmensen verwachten er echter nogal wat van en hopen, dat deze film in Nederland net zo zal aanspreken als in de Bondsrepubliek. Of dat ook inderdaad het geval zal zijn, moet afgewacht worden, maar de kins is groot, dat het Nederlandse publiek de film positief zal beoordelen. De wereldstad West-Berlijn vormt het de cor voor de film. Met als centraal punt het spoorwegstation „Bahnhof Zoo", na de ver woesting van Berlijn in de laatste wereldoor log het belangrijkste station van de westelij ke stad Sinds jaren ook een centrum van jeugdprostitutie, heroïnehandel en groeien de misdaad. Het hedendaagse West-Berlijn is een geïsoleerde stad. Omringd door de be ruchte muur, aangelegd door de Oostduitsers om de grote uittocht van eigen landgenoten te voorkomen, heeft Berlijn altijd al een be paalde sfeer gehad van enerzijds berusting, anderzijds opstand. Hoewel het jongeren- probleem uiteraard ook speelt in andere gro te wereldsteden, is de voedingsbodem in Berlijn vruchtbaarder. De werkgelegenheid van de stad loopt sterk terug, de bevolking vergrijst en voor de jongeren is het uitzicht op een redelijke toekomst steeds minder rooskleurig, vooral voor hen, die uit de arm ste wijken afkomstig zijn. West Berlijn geeft een uiterlijk welvaarts-beeld te zien, maar het is slechts een steeds weer opgepoetst de cor, waarachter zich de grauwe werkelijk heid afspeelt Christiane is één van de jongeren, die al vroeg wordt gekonfronteerd met die wereld achter de facades van de Kurfürstendamm. Dertien jaar. vader en moeder gescheiden Ze woont bij haar moeder, samen met haar filmagenda Amersfoort Film in Amersfoort van donderdag 6 tot en met woensdag 12 augustus. Grand, tel. 033-14632 Grand l:Twee maffe vogels. A.L Dagelijks: 13.30, 18.30, 21.15 uur Zondag 13.30, 16.00, 18.30, 21.15 uur. Grand 2: Alligator, 16 jaar Dagelijks 13.30, 18.30, 21.15 uur. Zondag 13.30, 16.00, 18.30, 21.15 uur. Grand 3: For your eyes only- 12 jaar. Dagelijks 13.45, 18.45, 21.30 uur. Zondag: 13 45, 16.15, 18 45, 21.30 uur. Grand 4: Little Lord Fauntleroy. A.L. Dagelijks: 14 00. 19.00, 21.45 uur Zondag 14 00, 1630, 19 00, 21.45 uur Grand 5: The secret policeman's ball. 16 jaar. Dagelijks: 14.00, 19.00, 21.45 uur Zondag: 14.00, 16.30, 19.00, 21.45 Cinema, tel. 033-18900. Cinema l:Chnstiane F. Wir Kinder von Bahnhof Zoo. 16 jaar. Daeeliiks 13 45. 18 45. 2130 uur Zondag 13.45. 16.15, 18.45. 21.30 uur. Cinema 2: Botsing der Titanen. 12 jaar Dagelijks 13.30, 18.30, 21.15 uur. Zondag 1330, 16.00, 18.30, 21.15 Euro, tel 033-33 »55. Euro: Herbie is de pisang. A l. Zaterdag en woensdag: 1- 45, 21.15 uur. Zondag: 13 45, 16.15, 18.45, 21.15 uur. Overige dagen: 13 45, 18.45, 21.15 uur. Euro: Billy Turf. A l Zaterdag en woensdag 13 45 uur Duo, telefoon 033-16572. Duo 1: Een hete jeugdvakantie 18jaar Dagelijks: 14 15. 19.15, 21 30 uur Zondag 14.15, 16.30, 19.15, 21.30 uur. Duo 2: Mad Max. 16 jaar. Dagelijks: 14.00, 19.00, 21.15 uur Zondag 14.00, 16.15, 19 00, 21.15 uur. Duo nachtvoorstellingen Duo 1: Blond vuurwerk. 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 14.00 uur. Duo 2: Breakheart pass. 16 jaar. Vrijdag en zaterdag: 23.45 uur Scène int: „Christiane F Wir Kinder von Bahnhof Zoo". jongere zusje Maar als die op een gegeven moment bij haar vader gaat wonen, blijft Christiane in feite wat eenzaam achter, ook al wordt alle moeite gedaan om het zo gezel lig mogelijk te houden in het kleine gezin netje. Maar moeder heeft haar vriend Klaus en daarmee wordt Christiane buitengeslo ten Het begint met bezoek aan haar vrien din, die haar meeneemt naar één der grote discotheken van de stad. De kennismaking met de volkomen andere wereld komt aan vankelijk niet positief bij haar over, de eerste aangeboden trip weigert ze, maar later neemt ze toch wat in om er tóch bij te kunnen horen, om mee te kunnen doen. En al spoedig komt ze tot de ontdekking, dat al haar nieu we vrienden heroïne spuiten. Ze probeert thuis bij haar moeder er over te praten, maar die heeft alleen maar oog voor haar vriend. Dan begint voor Christiane het gewennings proces en binnen de kortst mogelijke keren is ze opgenomen in de club. Ze ontmoet Detlef, gaat met hem naar bed, en gebruikt haar eerste heroine-snuif en het duurt met lang meer of de spuit wordt gebruikt. Ze slaat de waarschuwingen van welwillende vrienden in de wind en verklaart dat zij alles onder kontrole heeft In feite is de geschiedenis van Christiane F. de geschiedenis van veel jongeren, die ten prooi vallen aan de verslavende drugs, de dodelijke drugs, die het leven op een gege ven moment - als er geen terug meer is tot een hel maken. Maar natuurlijk is het drug probleem niet het enige probleem onder de jongeren van vandaag. Het is éen van de vele En dat maakt alles zo gecompliceerd, ondoorzichtig en moeilijk op te lossen. „Christiane F Wir Kinder von Bahnhof Zoo" zal ongetwijfeld ook een sterk stuk herkenbaarheid opleveren voor Nederland se jongeren. Regisseur Ulrich Edel is er in geslaagd om een zo authentiek mogelijk beeld te scheppen van een jongerenwereld, die vaak schokkend zal zijn. zeker voor men sen, die hun ogen gemakshalve voor deze realiteit hebben gesloten. Voor de jongeren van vandaag is „Christiane F." een herken baar tijdsbeeld èn een waarschuwing zonder dat het waarschuwende vingertje hoog wordt opgeheven. Voor de overheid, zowel in Nederland, de Bondsrepubliek als elders, is „Christiane F." opnieuw hetzelfde teken aan de wand. Een teken, dat door die over heid vaak maar moeizaam wordt herkend als een wezenlijk gevaar voor de toekomst van de samenleving. In de Bondsrepubliek is Christiane F. het symbool geworden van haar generatie. Mis schien dat haar levensgeschiedenis (hoe kort ook) iets zal bijdragen aan het onderkennen èn het helpen oplossen van de problemen onder de hedendaagse jeugd. Natja Brunkhorst als Christiane F in de gelijknamige film van Ulrich Edel Deze week gaat in Amersfoort „Christiane F." in première. Een film over aan hard drugs ver slaafde jongere kinderen, die in Duitsland ontzettend veel belang stelling trekt. Nadat het boek, waar op de film gebaseerd is, ook al gerui me tijd bovendien de bestsellerslij sten heeft gestaan. Uli Edel, een in ons land nog weinig bekende regisseur, verfilmde „Christiane F.". Hieronder een inter view met de man, wiens eerste bio scoopfilm niet zonder problemen tot stand kwam. Wat heeft je getrokken inChristiane F Wir Kinder von Bahnhof ZOO"? „Het was het sterkste, dat ik ooit gele zen heb Waarschijnlijk heeft iedere re gisseur, die de serie destijds in „Stern" gelezen heeft, met de gedachte ge speeld om deze zaak te verfilmen Ik was gefascineerd door de extreme the matiek, een bijna exotisch thema, dat bij het grote publiek niet zo bekend is. Een film maken over mensen, die in een schimmenrijk leven, die in de onder grondse leven, die in toiletten leven, die je niet tegenkomt. Over mensen waar over men tot voor kort nog weinig te horen had gekregen En dan gaat het nota bene om kinderen. Om kinderen, die om welke reden dan ook, vanuit de gemeenschap der levenden afdalen in een schimmenrijk; kinderen, die zich hebben losgemaakt van de zogenaam de normale maatschappij Ze zijn er uit gestapt, niet op hun 25ste of 30ste, ze zijn al uitgestapt voordat ze überhaupt geleefd hebben." - Waarom heeft men jou voor de regie gevraagd? ,,Ja, ik hoop, omdat er een paar men sen zijn, die mij kennen en weten dat ik goed ben". - Wat waren voor jullie de grootste moeilijkheden bij het draaien en hoe heb je die opgelost? „Moeilijkheden waren er qenoea. meer eigenlijk dan ik verwacht had. Het grootste probleem was. dat het een film was. die grondige research vereiste Een film, waaraan je met je eigen fanta sie weinig kan doen, die je niet vanach ter je buro kunt bedenken. Wij moesten afdalen in dat schimmenrijk, waarin jun kies besloten hebben te leven. Binnen drie maanden moest ik die research doen, samen met scenario-schrijver Herman Weigel het scenario schrijven en aan de film beginnen. Daarbij kwam, dat ik voor de rolbezetting niet op ac teurs kon terugvallen, maar daarente gen iedere speler afzonderlijk moest gaan zoeken. Er was geen kaartenbak, geen enkel stuk voorhanden. Ik ben ge woon in Berlijn alles af gaan zoeken naar jonge mensen, die deze rollen zouden kunnen spelen. Ik ben in alle scholen, clubhuizen en discotheken ge weest. Dat was een vreselijk probleem, om deze film te casten. Ik wilde de car rière van een junkie laten zienmet alles wat daarbij komt, gespeeld door ie mand, die daarmee geen ervarina heeft. Dus moest ik kinderen hebben, die voldoende in hun mars hebben om zo'n rol neer te zetten, maar die daar naast niet het gevaar uit het oog moeten verliezen, dat drugs een grote aantrek kingskracht hebben en dat je kinderen van de leeftijd van 13. 14 jaar daar niet geil op moet maken. WEIGERINGEN Het tweede verhaal is, dat er in het boek talloze authentieke plaatsen voor komen, waar wij de film wilden opne men. Als we dan om toestemming vroe gen, kregen we iedere keer weigerin gen. De mensen hadden al snel door om welke film het ging Op plaatsen, die hier in Berlijn als grote ontmoetingscen tra van junkies bekend staan, werd er door autoriteiten en gewone burgers al tijd ontkend, dat er verslaafden zouden komen. We hadden na korte tijd de in druk, dat er in Berlijn helemaal geen junks zijn. We merkte hoezeer dit on derwerp ontkend wordt. We zagen de junks in de metrostations staan en hoe de mensen in de spitsuren op weg naar hun werk gewoon deden alsof ze niet bestonden. Maar dat is werkelijk spookachtig, wanneer je daar beneden staat en vaak staan er werkelijk zo'n vijftig tot tachtig junks, die zich in het eindstadium bevinden, dat is het laatste bastion daar beneden, dat ik in mijn film laat zien. Maar de mensen zien ze een voudigweg niet. Zeggen gewoon: ze zijn er niet, althans niet hier bij mij. Desondanks hebben we op die plaat sen gedraaid, wat natuurlijk tot gevolg had, dat ik mijn filmstijl volkomen moest veranderen. We hebben veel met hand camera's gedraaid. Om te draaien op de belangrijkste lokatie, het station „ZOO' kregen we natuurlijk nooit toe stemming, want dat valt onder de DDR- autoriteiten en die wilden niet dat we daar opnamen maakten We hebben ze toch gemaakt. De wachtposten lagen op de loer en hebben ons meer dan eens wegge stuurd. Deze, half documentaire werk wijze heeft natuurlijk de esthetiek van de film beïnvloed - Je hebt met amateurs gedraaid Werk je graag met amateurs „Het werken met amateurs - vooral met kinderen - brengt natuurlijk bepaal de moeilijkheden met zich mee De kin deren in deze film - de meeste zijn der tien en veertien, de oudste achttien - hadden totaal geen ervaring met spe len. Ik wilde geen sterren hebben, kin deren. die al eens ergens iets gemaakt hebben, die bekend zijn. Je kan dan op maar één ding bou wen. op hun speelvreugde namelijk. Maar het gaat om een zeer gevoelig thema. Welke speelvreugde kan je van ze verlangen, wanneer ze een junkie spelen? Er waren scènes bij. die ook aan ervaren acteurs extreem zware ei sen gesteld zouden hebben Dat bete kende, dat ik met die kinderen minstens vier weken zou moeten kunnen oefe nen Terwi|l je. wanneer je met ama teurs werkt, toch al een langere voorbe reidingstijd nodig hebt, alvorens je met de camera kan komen. Maar daar had den wij absoluut geen tijd meer voor Zelfs tijdens de opnamen hebben we niet eerst dingen geprobeerd. De kinde ren kwamen op de set en, hup. draai en." - Hoe heb je de kinderen op hun rollen voorbereid? „Ik heb ze gewoon tijdens het draai en iedere scene uitgelegd. Precies uit gelegd, wat er in een toestand van „tur key" in het lichaam gebeurt, welke krampen je voelt Dat heb ik dan voor gespeeld en zij hebben he! nagespeeld. Ik heb geprobeerd hun speeldrang te aktiveren De verschrikkelijkste scènes hebben deze dan toch met een zekere speelhartstocht voor elkaar gekregen En zodra de camera niet meer liep, kon den ze er om lachen Dat was erg be langrijk. Ik wilde in geen geval dat le- mana zien op een of anaere manier mei zijn rol zou identificeren. Maar het echt alleen maar spelen, dat is bij dertien en veertienjarigen godzijdank nog moge lijk." - Wie vond je bijzonder goed? „Ze waren allemaal goed! Ik was ver rast. hoe overtuigend die kinderen de zaken gebracht hebben En er was er geen één bij. die ook maar op school ooit op de planken had gestaan. De zwaarste eisen werden natuurlijk aan de hoofdrolspeelster gesteld. Nat ja, was - evenals Tommy, die Detlef speelt - excellent. Natja is slim, slank, mooi en ongelooflijk gedisciplineerd. En zij beschikt over een extreem concen tratievermogen. Ze is werkelijk een lot uit de loterij Ze heeft zich al na een paar dagen een professionaliteit eigen ge maakt. die zelfs bij volwassen acteurs zelden te vinden is Zodra een scène afgelopen was, was ze weer helemaal zichzelf, ging ze touwtjespringen of hin kelen. Moest de volgende scène weer gedaan worden, dan speelde ze^veer het uitgebluste kinderhoertje. Werkelijk te gek - Het oorspronkelijke verhaal van Christiane F staat - al een paar jaar - bovenaan de bestsellerlijsten Over het boek wordt nog altijd heftig gediscus sieerd, zowel onder jongeren, als tus sen volwassenen. Waar heb jij in je film het zwaartepunt gelegd? „Dramaturgisch is de liefdesgeschie denis tussen Christiane en Detlef de rode draad in de film. Ik moest uit het omvangrijke boek een keuze doen. Ik besloot om me niet zozeer met de oorzaken bezig te houden, maar veel meer de junkie-carrière van Christiane te laten zien, tot aan haar zelfmoordpo ging toe. Mij ging het er om een levens gevoel te beschrijven, zoals Christiane F dat in haar boek gedaan heeft; de onproduktiviteit, het gevoel niet nodig te zijn, en vooral: een lege en perspectief loze toekomstverwachting. Met deze film wilde ik een demystificatie berei ken. Laten zien, hoe Christianes li chaam in verval raakt, hoe ze steeds meer verandert. Laten zien, waar ze leeft, in toiletten, in de hoerenbuurt, in metrostations. Een demystificatie van de drugs dus." - Privéleven? „Privéleven is er niet" - Je hebt gestudeerd aan de Hoge school voor Televisie en Film in Mün- chen. Was die opleiding zinvol voor je? „Die opleiding was alles voor me. Om het maar eens duidelijk uit te drukken - Heb je contact met Christiane F „Voor jongeren is ze nu een ster. mis schien is ze ook wel het rijkste kind van Duitsland. Ze staat absoluut positief te genover de film, ze had zelfs zin om mee te spelen, toen ik haar mijn opzet uitlegde. Haar beste vriendin, ook in het boek, Stella is bij de opnamen geweest Stella heeft me met raad en daad terzij de gestaan en was onvoorstelbaar open, wanneer ik vragen had. Christia ne zelf is niet naar Berlijn gekomen, maar dat had niks met de film en alles met Berlijn te maken. Er waren trou wens nog andere redenen. Ze heeft de film gezien. Het was voor haar heel gek, dat een ander meisje haar op het witte doek speelde. De rol is ook een beetje op de karakterstruktuur van Natja Brunkhorst toegesneden Christiane zegt ..ik heb mij toen nooit zo'n slachtoffer gevoeld." - Wat zijn je toekomstplannen? „Toekomstplannen? De volgende film!" Uli Edel (rechts) met scenarioschrijver Herman Weigel. i „Mad Max". 1981 Regie George Miller Produktie Byron Kennedy. Met Mel Gibson, Joanne Samuel. Roger Ward. Hugh Keayes- Byrne, Steve Bisley en Tim Burns Lengte film- 2500 meter. Keuring 16 jaar Duo 2, Amersfoort Een super-aktie film vol spanning en sensatie is deze film over de strijd tus sen rechtsdienaars en motorduivels wel te noemen. In een vervallen stad kunnen politie mannen niet meer op tegen een bende motorduivels die de boel knap terrorise ren. Op de highway, de arena voor de onont koombare doodstrijd tussen de dienst kloppers en de motorfanatici, wordt in een achtervolgingsrace de Nightrider door de jonge politieman Max gedood. De motorrijders onder leiding van de psychopaat Toecutter molesteren uit wraak een jong echtpaar, waarbij van hun luxe sportauto niets meer overblijft De motorduivels blijven de situatie sa boteren en steeds meer politiemannen raken gefrustreerd door het ineffektieve systeem van de wet. Wanneer een col lega van Max meedogenloos wordt af gemaakt, besluit Max. na smeektf&den van zijn vrouw, uit de dienst te stappen. Maar de ellende is nog lang niet voorbij Max, de waanzin nabij, neemt weer dienst en opent de jacht op de motordui vels in een speciaal voor hem ontwor pen patrouillewagen „Stlr Crazy". 1981Regie Sidney Poi- tier. Produktie Hannah Weinstein. Met Gene Wilder. Richard. Georg Stanford Brown. Lengte film 1 uur en 47 minuten. Keu ring: a.l. Grand 1. Amersfoort. Twee aan elkaar gewaagde vrienden. Skip Donahue en Harry Monroe besluiten hun heil te aaan POLYGOON NAAL JOUR- ln het Polygoon Journaal van deze week merkwaardige races op het Eurocircuit van Valkenswaard. achteruitrijden voor auto's. Tiental len wagens gingen over de kop en geen voertuig haalde zonder scha de - achterstevoren - de finish. Verder beelden van een ten toonstelling in het Amstelpark. De ze zomer staan daar bijna honderd beelden opgesteld van evenzove- le Nederlandse kunstenaars Vooral de jongere generatie is sterk vertegenwoordigd. Uit het buitenland is afkomstig een onderwerp over het bouwen van een stuwdam in Mali. een pro- jekt waar Europese landen aan bij dragen en dat tot een betere ener gievoorziening voor de hoofdstad van het land moet leiden Tenslotte een reportage over de „bijen". Deze nuttige insekten le veren de mens niet alleen honing en stuifmeel maar zorgen boven dien voor het bevruchten van de bloesems in de boomgaarde We zien het verhandelen van bijenvol ken op de jaarlijkse bijenmarkt in Veenendaal, de grootste van Ne derland, en nemen een kijkje bij een cursus voor aankomende im kers. zoeken in Hollywood In een oud bestelwagentje vertrekken deze toneelschrijver en werkloze acteur vanuit Broadway. Natuurlijk komt het gehoopte suc ces niet meteen Om toch aan de kost te komen gaan ze reclame maken voor een nieuwe bank Maar dan beginnen de avonturen pas goed. Buiten hun schuld (ze worden verdacht van een ban koverval) komen ze in de gevange nis. Harry, de realist, vertelt Skip hoe hij zich het beste kan gedragen tussen zijn medegevangenen. Door deze aangepaste houding wordt Skip goed populair in de nor en weet zelfs het hart van de direc teur te veroveren. Hij wordt uitver koren om mee te doen aan de gro te Gevangenis Rodeo tussen de Glenboro en de Doerin gevange nis. Volgens vriend Harry een goede gelegenheid om te ontsnappen zonder die 125 jaar uit te hoeven zitten. Doldwaze avonturen met een nog gekker duo voor de liefhebbers.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 7