„Ordinary People" - het verrassende
regie-debuut van Robert Redford
„Fort Apache, the Bronx": Paul
Newman als moderne sheriff
„Icomme Icare",
onderhoudende thriller met
Yves Montand
UIT DE FILMBLADEN
DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1981
kijk op de film
)rdlnary People", 1980, regie Robert
ford Producent: Ronald L Schwary.
lano Alvin Sargent, naar een roman
Judith Guest Camera: John Bailey Mu-
Marvin Hamlisch. Montage: Jeff Ka-
Met Donald Sutherland, Mary Tyler
re. Judd Hirsch, Timothy Hutton e.a.
ire psychologische film. Keuring, alle
ijden. Lengte. 123 minuten. Euro Cine-
Amersfoort
pr BERT VOS)
Ordinary People". De titel omvat alles,
gaat In deze film van Robert Redford
r gewone mensen. Zo op het eerste
Icht een gewoon hulsgezin. Nu moet
an uitstekende huize komen om een
.simpel" onderwerp boelend en her
baar over te brengen op het publiek,
In het algemeen verwend Is met de
ir ongewone dingen des levens, die
>akt In soms harde aktie, absurde
isticks of gewoon onverpakt worden
geboden. Je moet nogal durf hebben
om een roman als van Judith Guest te
gaan verfilmen, als je het debuut als re
gisseur maakt. De kans om plat op je ge
zicht te vallen Is tamelijk groot. Robert
Redford, die voordien tal van uitstekende
rollen In films als „All the presidents
men", „The Candidate", „Three days of
the Condor", „Butch Cassldy and the
Sundance Kid" en „The Sting", of recen
telijk in het gevangenisdrama „Bruba-
ker", speelde, heeft een hoofdrol In zijn
regie-debuut terecht aan een ander over
gelaten. Het resultaat van „Ordinary
People" overtrof alle verwachtingen. De
film werd in Amerika en ook In Europa
een succes en werd bekroond met ver
schillende Oscars. Redford kreeg er een
tje voor de regie.
Een opmerkelijk resultaat, want de Ameri
kaanse film staat in het algemeen allesbe
halve in het teken van de gewone mensen.
1 Robert Redford koos zeer bewust voor het
boek van Judith Guest, dat hij las nog voor
dat het in druk verscheen en waarvan hij
meteen de filmrechten opkocht. Daarmee
opnieuw zijn goede neus bewijzend, want
ook „All the President's Men" werd op zijn
aandringen op papier gezet door Woodwerd
en Berstein om later al even succesvol
verfilmd te worden
Redford" „Het was een moeilijk onder
werp om aan te pakken, maar ik wist, dat dit
de juiste manier was om als regisseur te
beginnen Het zou natuurlijk erg gemakkelijk
geweest zijn om een film te maken, gevuld
met fikse achtervolgingen en de gebruikelij
ke commerciële effekten, maar dat vind ik
geen verdienste. Ik dacht, dat ik het beste
zou kunnen beginnen met iets, dat wellicht
moeilijk zou zijn, maar tenminste elementen
in zich zou hebben, waarmee ik mij verbon
den voel. Als een acteur heb ik altijd sterk te
maken gehad met gedrag en gevoelens En
daar gaat deze film over."
Het scenario van „Ordinary People" werd
geschreven door Alvin Sargent, die Judith
Guest's verhaal zorgvuldig in filmtaal omzet
te. Het gaat over een gezin uit de Amerikaan
se middenklasse, dat na ruim twintig jaar in
een crisis geraakt, wanneer de oudste zoon
bij het zeilen is verdronken. De oudere Cal
vin (Donald Sutherland) en Beth (Mary Tay-
Regisseur Robert Redford met één der hoofdrolspelers uit „Ordinary People Donald Sutherland
fine uitOrdinary People", met Mary Tyler Moore en Donald Sutherland.
lor Moore) hadden veel aandacht gegeven
aan hun oudste zoon Buck. Hij was de lieve
ling van het gezin, zonder dat de jongste
zoon Conrad (Timothy Hutton) aanwijsbaar
tekort wordt gedaan Met de dood van Buck
verandert er iets in het voordien zo rustige
gezin Vader Calvin, advokaat van zijn be
roep, probeert een goede echtgenoot en va
der te zijn, terwijl zijn vrouw Beth het toon
beeld is van de middle class-vrouw: geliefd
bij haar vriendinnen, altijd tip-top gekleed,
zichzelf altijd onder controle De dood van
Buck veroorzaakt echter de eerste scheur
tjes in het zo zorgvuldig aangebrachte ver
nis. Vooral als Conrad, door schuldgevoe
lens geteisterd, omdat hij zijn broer mis
schien had kunnen redden, een mislukte
zelfmoordpoging doet De ouders zijn ge
schokt. Conrad belandt in een psychiatri
sche inrichting en komt later „genezen ver
klaard" weer terug bij zijn ouders Op dat
moment begint de film, als het werkelijke
drama ogenschijnlijk al achter de rug is.
Hoewel de aanpak van Europese regis
seurs wellicht toch anders zou zijn geweest,
ademt „Ordinary People" een Europese
sfeer uit Dat komt door de subtiele aanpak
van regisseur Redford, die zich niet laat lei
den door grove effekten, maar heel zorgvul
dig bouwt aan de beeldvorming van zijn
hoofdpersonen, daarbij de spanning lang
zaam opvoerend naar een schitterende cli
max. Het in wezen herkenbare wel en wee
van een doorsnee gezin krijgt daardoor een
enorme impakt, blijft boeien en fascineren tot
aan de laatste seconden van de film en laat
een enorme indruk na.
Het is duidelijk, dat Robert Redford bezig
is geweest met acteurs-regie Hij heeft zich
verdiept in de karakters en dat succesvol
over weten te brengen op de acteurs, die
stuk voor stuk excellente rol-prestaties leve
ren. Donald Sutherland, die ik in het alge
meen een nogal curieuze acteur vind,
meestal in even zozeer curieuze rollen, weet
de vaderfiguur verrassend gevoelig over te
brengen. Hetzelfde geldt voor Mary Tyler
Moore, die met name in Amerika toch in de
eerste plaats bekend staat als een comé
dienne en tot dan weinig of geen serieuze
Port Apache The Bronx", regie Daniel
ètrie Produktie David Susskind. Scénario
teywood Gould. Camera John Alcott. Mu-
Bk Jonathan Tuniek Speciale effecten.
»nnie Brink. Montage Rita Roland Met
iuI Newman, Ken Wahl, Edward Asner,
ichel Ticotin, Pam Grier e.a. 125 minuten,
jaar, Grand 2 Amersfoort
oor Bert Vos)
Paul Newman als moderne sheriff. Zo
lou je zijn rol kunnen omschrijven In de
>or Daniel Petrle geregisseerde po-
leaktiefilm „Fort Apache, the Bronx",
ant ook al speelt de geschiedenis zich
In wat men de New Yorkse vuilnisbak
>emt, de wijk the Bronx, de overeen-
jmsten met In de vijftiger jaren verfllm-
b Indianenverhalen zijn soms treffend,
et vroegere fort als bolwerk temidden
in vijandige indianengebleden Is nu een
ekende politiepost in de Bronx, In
erkelljkheld inderdaad bekend als „Fort
pache". De overeenkomst met vroeger
dus niet toevallig te noemen.
De wijk Bronx is een Portoricaans getto in
ew York, waar de misdaad welig tiert „Fort
pache" wordt door de New Yorkse politie
eschouwt als een soort verbanningsoord
Dor politiemannen, die wegens wangedrag
te weinig inzet hier naartoe worden over-
eplaatst. Hoofdfiguur is agent Murphy
>aul Newman), al twintig jaar politieman en
oit rechercheur geweest. Hij kent de Bronx
p z'n duimpje en samen met zijn jongere
ollega Corelli (Ken Wahl) rijdt hij zijn pa-
ouille door de straten van de wijk, waar hij
jgelmatig wordt gekonfronteerd met alles
rat dit deel van New York aan al dan niet
eorganiseerde misdaad oplevert
Het leven in de Bronx gaat z'n gangetje
onder noemenswaardige uitschieters, tot-
at de leiding van het district in handen komt
an hoofdinspekteur Conolly (Edward As-
ler). Een man, die van mening is. dat de
:aken in de Bronx wat harder aangepakt
loeten worden, geheel volgens het boekje.
)eze gedachte vloeit ook voor een deel
oort uit de kort daarvoor gepleegde moord
p twee straatagenten, maar buiten dat" Co-
lolly is niet van plan om „zijn wijk" maar een
>eetje aan te laten rotzooien. Zijn onderge
schikten denken daar duidelijk anders over.
naar volgen de orders van hun nieuwe
loofdinspekteur op en gaan over tot een
hardere aanpak, waarbij voorop staat, dat de
dader van de moord op de agenten gegre
pen moet worden. De onrust in de wijk
groeit.
„Fort Apache, the Bronx" is geen slechte
film geworden Regisseur Petrie heeft er
voor gewaakt het accent niet totaal op de
aktie te leggen, waardoor hij wellicht de com
merciële aantrekkelijkheid van zijn films
enigszins afzwakte, maar daarentegen aan
geloofwaardigheid won. Cameraman John
Alcott (de vaste cameraman van Stanley Ku
brick) legt de Bronx in al haar diepe treurig
heid soms schokkend in beelden vast. Het is
één van die aspekten. die van „Fort Apache
the Bronx" een net iets diepergaande film
maakt dan de doorsnee aktiefilms.
De onrustbarende ontwikkelingen in de
Bronx door de hardere aanpak van de politie,
brengt Murphy in gewetensconflict. Hij en
zijn collega Corelli kennen hun pappenhei
mers. weten hoever ze kunnen gaan. hoe ze
de mensen aan moeten pakken. Aan de ene
kant toffe kerels vol humor, aan de andere
kant hard als het er op aan komt. Die metho
de komt nu op de tocht te staan, zoals alles in
de wijk ondersteboven wordt gezet. De libe
rale Murphy kan het daar niet mee eens zijn
Paul Newman zet die rol trefzeker neer,
daarbij uitstekend bijgestaan door Ken Wahl
als Corelli Je zou kunnen zeggen, dat het
spel van Newman de film een extra dimensie
geeft en het mede boven de doorsnee uittilt
Voor het overige Is „Fort Apache the
Bronx" een vakkundig gemaakte politie
film met voldoende aktie en verhaal om te
blijven boelen. Een film over één van de
treurigste wijken van New York, in soms
wrange beelden geportretteerd.
Scène uit „Fort Apache, the Bronx", met Paul Newman en Ken Wahl.
Skoop. Op de voorplaat van het augustus
nummer van Skoop een erotische afbeel
ding uit de film „Excalibur" en een scène uit
„Raiders of the Lost Arkvan respectievelijk
John Boorman en Steven Spielberg Van
zelfsprekend zijn over deze twee films artike
len te vinden in dit nieuwe, overigens vrij
magere. Skoop-nummer
Naast de gebruikelijke rubrieken analy
seert Harry Hosman de nieuwste film van
regisseur Steven Spielberg en producer
George Lucas „Raiders of the lost Ark" on
der de titel: „Wraak op het Hollywood-esta
blishment?" Jurriën Rood heeft een gesprek
met Joost Roelofsz over „American Pop"
van Ralph Bakshi, terwijl Joyce Roodnat
„Clash of the Titans" en „Excalibur" be
spreekt. Haar oordeel: „Mythen en sagen in
Efteling-stijl" en daar is geen woord Frans
bij
Bram Reijnhoudt duikt de geschiedenis in
van de Nederlandse filmindustrie en tekent
rollen voor haar rekening had genomen. Een
opmerkelijke rol is ook die van Judd Hirch als
de psychiater Berger, die Conrad begeleidt
op weg naar een normaal leven. Dat ook
Timothy Hutton een Oscar voor zijn rol als
Conrad kreeg, is terecht Ook hij weet de
gevoelens van Conrad zuiver over te bren
gen, goed gedoseerd, zonder over-acting.
En dat is eigenlijk met alle acteurs het geval
het ontbreken van alle overdrijving.
„Ordinary People" heeft daar haar grote
succes aan te danken Ondanks de Ameri
kaanse situering, de Amerikaanse tradities
en sfeer, levert „Ordinary People" een
enorm brok herkenbaarheid op. zonder een
overtrokken, melodramatisch kader waar
veel Amerikaanse regisseurs zo sterk in zijn.
Robert Redford schijnt van plan te zijn
langzaam zijn acteurs-periode te willen
afbouwen om verder te gaan met regisse
ren. Na dit sterke debuut Is de verwach
ting gerechtvaardigd, dat deze beslissing
nog méér verrassingen kan opleveren
van een man, die als superster niet alleen
bescheiden, maar ook een getalenteerd
regisseur blijkt te zijn.
het portret van een vergeten filmgigant Loet
C. Barnstijn. Jan van Muilekom en Martin
Berk hebben een gesprek met dr. J M. Pe
ters, die zijn hele leven heeft gewijd aan de
filmwetenschap „Soms spijt het me. dat ik
de filmacademie heb opgericht"
Constant Janssen vervolgt zijn essay over
„Amerika in de spiegel" (1929-1953).
Tenslotte voor het laatst de rubriek „Alle
films", dat werd samengesteld door Hans
Beerekamp. De rubriek verdwijnt in verband
met „productionele problemen", deelt de
redaktie van Skoop spijtig mee En dat wil
den we eigenlijk zeggen, sommige filmbla
den hebben het tegenwoordig erg moeilijk
Zie de trieste afgang van een ontzielde
„Filmfan" in de Haagse Post. Grapje van
een Skoop-lezer: „Geachte redaktie. Kunt u
er niet voor zorgen dat Vrij Nederland in het
vervolg een wekelijkse bijlage van Skoop
wordt? Of anders het NRC-Handelsblad?
Hartelijk dank
filmagenda
Amersfoort do. 20 aug. t/m wo. 26 aug.
GRAND. Snouckaertlaan 4, tel. 033-14632
Grand 1Escape from New York. Dagelijks
2.00. 7 00. 9.45 uur Zondag 2 00. 4.30.
7.00, 9.45 uur, 16 jaar
Grand 2: Fort apache the bronx Dagelijks
2 00. 7 00, 9.45 uur. Zondag 2.00. 4.30,
7.00, 9.45 uur, 16 jaar
Grand 3: For your eyes only Dagelijks 1.30,
6.30, 9 15 uur. Zondag 1.30.4.00,6 30.9.15
uur, 12 jaar.
Grand 4: Twee maffe vogels Dagelijks 1.45,
6 45,9 30 uur. Zondag 1 45.4 15.6 45.9.30
uur, a.l
Grand 5: I comme leare. Dagelijks 1.45.
6.45,9 30 uur Zondag 1 45.4.15,6.45.9.30
uur, a.l.
CINEMA, Stadsrlng 30, tel. 033-16900
Cinema 1: Christiane F.; Wir Kinder vom
Bahnhof Zoo. Dagelijks 1.45, 6.45,9.30 uur.
Zondag 1 45. 4 15, 6.45, 9.30 uur, 12 jaar
Cinema 2: Herbie is de pisang. Dagelijks
1 30, 6.30, 9.15 uur. Zondag 1 30. 4.00,
6 30, 9.15 uur. a.l.
EURO. Stadsrlng 32, tel. 033-33655
Euro: Ordinary people. Donder-, vnj-, maan-
dinsdag 1.45, 6.45, 9.15 uur. Woens- en
zaterdag 6.45, 9.15 uur. Zondag 1.30, 4.15,
6.45, 9.15 uur, a.l.
DUO, Westsingel 17
Duo: Spel zonder remmen. Dagelijks 2.15,
7 15.9 30 uur. Zondag 2 15,4.30.7.15.9.30
uur, 18 jaar.
Duo: Twee missionarissen Dagelijks 2.00,
7.00.9 15 uur Zondag 2 00.4.15.7 00.9.15
uur, 12 jaar.
Kindervoorstellingen:
Euro: Pipo en de piraten. Zater- en woens
dagmiddag 13.30 uur, a.l.
Nachtvoorstellingen:
Duo: Heet gezelschap Vrij- en zaterdag
23.45 uur. 18 jaar.
Killer Force, 24.00 uur, 16 jaar.
Reserveren:
Grand: ma. t'm za. 1.00 t/m 3.00 uur, 6.00-
10.00 uur. Zondag 1.00-10.00 uur
Cinema/Euro: Ma. t/m za. 1.30 t/m 4.00 uur
7.00-9.00 uur. Zondag 1.00-9.00 uur
MT NET
NUTKjttfNIT
ACHTERVELD
Bij de politie in Achterveld, telefoon
1734, is als gevonden opgegeven een
grote oranje bal
WEGGELOPEN
Grijs met zwart gevlekte hond met
bruine poten en bruin aan zijn snoet,
telefoon 13408.
WEGGEVLOGEN
Gele parkiet
AAN KOMEN LOPEN
Rood-bruine krielhaan
VERLOREN
Donkerblauwe tas. girobetaalpas;
lichtbruine portemonnee met inhoud;
girobetaalpas; nylon tas met kleding en
laarzen, 4 sleutels aan bruin leren han
ger.
AANRIJDING HORSTERWEG
Maandag heeft zich een aanrijding
voorgedaan op de Horsterweg ter
hoogte van de Zwarteweg. De heer B
uit Nijkerk remde plotseling af. De heer
K. uit Hoevelaken bemerkte dit te laat
en botste tegen de achterkant van de
auto van B op Er ontstond materiële
schade.
AANRIJDING HEILIGENBER-
GERWEG
Zeer zware materiële schade was het
gevolg van een aanrijding die woens
dag plaatsvond op de Heiligenberger-
weg ter hoogte van de Lockhorsterweg.
De heer B uit Ede wilde vanaf de Heili-
genbergerweg linksaf de Lockhorster
weg inslaan en ging te dicht voor de
auto bestuurd door mevrouw B uit
Leusden langs, die uit de richting
Amersfoort kwam Mevrouw B. kon de
afslaande auto niet meer ontwijken.
Van beide auto's zijn de kentekenbewij
zen ingenomen
„I.comme Icare" (I.van Icarus), re
gie: Henrl Verneull. Genre: Thriller. Pro
duktie: Henrl Verneull. Scénario: Dldler
Decoln en Henrl Verneull. Camera: Jean-
Louls Plcavet. Muziek Ennlo Morricone.
Montage: Henrl Lanoë. Geluld: Serge De-
ralson en Jacques Maumont. 1979. 120
minuten, 16 jaar. Grand 6 Amersfoort.
Met: Yves Montand.
Op de één of andere manier weet de
Franse acteur Yves Montand me vrijwel
altijd te boelen, ook al Is de film waarin hij
speelt misschien niet zo goed als hij zou
kunnen zijn. In de door de Franse regis
seur Henrl Verneull geregisseerde recht-
toe-recht-aan thriller „Icomme Icare"
speelt Montand een procureur-generaal,
Henry Volney, die niet tevreden is over de
officiële rapporten over de moord op Ja-
ry, president van een niet nader genoemd
land. Hij begint zelf een onderzoek en
komt al snel tot de ontdekking, dat ver
schillende feiten In de doofpot zijn ver
dwenen.
Montand speelt die rol overtuigend, Ver-
neuil weet steeds de spanning goed op peil
te houden, ook al maakt hij één keer een
slippertje, door een scène in te lassen over
een psychologisch experiment inzake de ge
hoorzaamheidsgraad ten opzichte van het
gezag. Een volkomen overbodige inlas, een
duidelijke stijlbreuk.
De titel van de film, „I van Icarus" verwijst
naar de mythologie, waarin de befaamde
Icarus ontsnapte u't het labyrint van de Mino-
taurus op Kreta, door twee vleugels met was
aan zijn lichaam te bevestigen Toen hij ech
ter te dicht bij de zon kwam smolt de was en
stortte Icarus in zeeOok Henri Volney
komt te dicht bij de „zon" en ook zijn vleugels
smelten.
„I.comme Icare" Is een vakkundig
gemaakte thriller met een Yves Montand,
die zoals altijd blijft boelen.
V.