Science Fiction - film nu:
)p weg naar volwassenheid
„Stingray" - de hel op vier wielen
kijk op de film
F-film-marathon op 16/17 oktober
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1981
kijk op de film
Amersfoort, 3 jaar Troostprijs: Ymkje
Nachenius, Lage Boeschoterweg 18.
Garderen. 6 jaar
Categorie 6 tot en met 13 jaar: 1.
Julie Menne. Van Lenneplaan 70 te
Soest, 12 jaar; 2 Sonja Stern, Schoon-
derbekerweg 27, Achterveld. 12 jaar; 3.
Martsjenko Cork, Ariaweg 524, Amers
foort, 8 jaar Troostprijs. Claudia Ver
steeg, Frans Halsstraat 15, Amersfoort.
12 jaar.
De eerste prijswinnaars krijgen
persoonlijk bericht. Alle anderen
worden verzocht hun prijzen af te ha
len bij de kassa van Cinema 1/2 aan
de Stadsrlng te Amersfoort.
seerd zal zijn
Verder een impressie van de nationa
le handboogwedstrijden in het Noord
brabantse plaatsje Someren Frans
Lepper uit Zeelst, behaalde hier de titel
handboogschieten 25 meter.
Tenslotte toont Polygoon in een kleu-
renreportage de nieuwe herenmode
collectie voor de zomer 1982. zoals die
tijdens de herenmodebeurs in de Am
sterdamse RAI gepresenteerd werd.
00KIJK OP FILM
filmagenda
DONDERDAG 3 SEPTEMBER TOT
EN MET WOENSDAG 9 SEPTEMBER
Grand, Snouckaertlaan 4, tel. 033-
14632: Stingray (De hel op vier wielen).
16jaar Dagelijks 1 30,7 00,9.45. Zon
dag 2.00, 4.30, 7 00. 9 45 uur.
Grand: Fort Apache, the Bronx. 16 jaar.
Dagelijks: 1 30, 7.00, 9 45 uur. Zondag:
2.00, 4 30, 7.00, 9.45 uur.
Grand: For your eyes only. 12 jaar Da
gelijks 1 30, 6.30. 9 15 uur. Zondag:
1.30, 4,00. 6 30. 9 15 uur
Grand: Escape from New York. 16jaar.
Dagelijks: 1 30.6 45,9 30 uur. Zondag
1 45. 4.15, 6 45, 9.30 uur
Grand: Twee maffe vogels (Stir crazy)
A l Donderdag, vrijdag, zaterdag, dins
dag en woensdag 1 30, 6.45, 9.30 uur.
Maandag 1.30 uur. Zondag 1 45. 4.15,
6.45. 9 30 uur.
Cinema, Stadsring 30, tel. 033-
18900: Christiane F 12 jaar. Dagelijks
1 30. 6.45, 9 30 Zondag 1.45. 4 15.
6.45, 9.30 uur
Cinema: Herbie is de pisang (Herbie
goes bananas). A l Dagelijks: 1 30,
6.30, 9.15 uur Zondag: 1 30, 4.00,
6.30, 9 15 uur.
Euro, Stadsring 32, tel. 033-33655:
Ordinary people A I Donderdag, vrij
dag, maandag, dinsdag 1.30. 6.45.
9 15 uur Woensdag, zaterdag 6 45,
9.15 uur. Zondag 1.30, 4.15, 6.45. 9.15
uur.
Duo, Westsingel 7: De grote jachtor-
gie. 18 jaar. Dagelijks: 2.15, 7.15, 9 30
uur. Zondag 2 15. 4 30, 7 15, 9.30 uur.
Duo: Drunken master veegt de vloer
aan. 16jaar Dagelijks: 2.00, 7 00, 9.15
uur Zondag 2 00-4 15. 7.00, 9 15 uur.
DOOR BERT VOS)
AMERSFOORT - In de nacht van
vrijdag 16 op zaterdag 17 oktober
s. wordt in het Grand-bioscoop-
complex in Amersfoort een grote
icience Fiction-Filmmarathon ge
houden. Twaalf uur kijken naar fan
tastische films voor de prijs van der
tig gulden, inclusief ontbijt Toch ta
melijk uniek, dit evenement, ook al
zijn er al eens eerder SF-filmmara-
thons in de grote steden gehouden.
Want het is bekend, dat de science
fiction in Nederland nog niet zo alom
gewaardeerd is, dan andere verge
lijkbare genres, zoals thrillers, avon
turenfilms en horror. Overigens heb
ben de organisaotren niet op één
paard willen wedden, want gelijktij
dig aan de SF-marathon wordt in
twee andere zalen van het Grand-
complex een horror-filmmarathon
gehouden Met hetzelfde toegan
oaartje te bekijkenEen logische
kombinatie, want SF en de in op
komst zijnde fantasie-horror hebben
toch wel wat met elkaar gemeen.
Zoals bij voorbeeld ..Its Alive" met
een beetje goeie wil onder het SF-
label verkocht zou kunnen worden,
zo is .Alien" naast uitstekende SF
net zo goed een horrorfilm In een
aantal artikelen wordt het fenomeen
SF nader bekeken aan de hand van
films, die ook op de SF-filmmara-
thon zullen worden vertoond Van
daag het eerste deel uit de reeks.
Beeld uit ..Phase IV" van Saul Bass
op het gebied van science fiction in
de afgelopen twintig, dertig jaar op
leverde. Dat wil het ook niet zijn. Het
is alleen maar een hernieuwde ken
nismaking met films, die in de afgelo
pen jaren succesvol zijn gebleken èn
bovendien kwalitatief uitsteken bo
ven de doorsnee. En misschien kan
deze film-marathon een aanzet zijn
tot méér filmevenementen, waarin
aandacht wordt gevraagd voor SF.
En misschien dat dan ook Stanley
Kubrick's „2001opnieuw in roulatie
kan worden gebracht. De organisa
toren hadden dat graag in oktober
willen doen, maar helaas bleek geen
goede 35 mm-kopie meer aanwezig
te zijn in Nederland. Gelukkig is er
nog de succesfilm van Hollywood's
wonderkind Steven Spielberg: „Clo
se encounters of the Third Kind",
een schitterend gemaakte film van
mensen, die worden gekonfronteerd
met buitenaardse wezens en hun
vliegende schotels. Eén van de goe
de redenen om op 16 oktober, 's
avonds om twaalf uur, het Grand-
complex binnen te stappen voor
twaalf uur science fiction-film.
ten wegens gebrek aan bewijs, maar
dan komen de twee gangsters tot de
ontdekking dat de Stingray intussen is
verkocht en dus beginnen ze een snelle
en meedogenloze achtervolging van de
kopers van die sportwagen Er komt
nog een vrouwelijke terrorist aan te pas,
die er meer van schijnt te weten, een
lifster en twee studenten Na talrijke
achtervolgingen, die bepaald niet origi
neel zijn te noemen, vallen er heel veel
doden onder het kwade volk, terwijl de
goeden (de studenten en de liftster) met
geld en heroïne richting horizon ver
dwijnen.
Stingray (De hel op vier wielen) is
geen beste film, maar het blijkt, dat er
altijd nog liefhebbers zijn te vinden, die
zich blijven verlustigen in moorddadige
achtervolgingen, ondanks een te ver
waarlozen verhaal en slechte acteur
prestaties.
KINDERVOORSTELLINGEN
Euro, tel. 33655: Tom en Jerry. A l
Zaterdag- en woensdagmiddag 1 45
uur.
NACHTVOORSTELLINGEN
Duo: The night bird 18 jaar Vrijdag en
zaterdag 23 45. 24 00 uur
Escape to Athena (Roger Moore) 16
jaar Vrijdag en zaterdag. 23.45, 24.00
uur.
RESERVEREN
Grand: Ma tmza 1 00 tot 3 00 en 6 00
tot 10.00 Zo 1 00 tot 10.00 uur.
Cinema/Euro: Ma t mza 1 30tot4 00
en 7 00 tot 9.00 Zo 1 00 tot 9 00 uur.
Week 35.
24 uur per dag fllminformatie, bel:
033-622411.
Stingray, regie Richard Taylor. Genre
Avonturenfilm Produktie Don Hen
Bill Bruce Scénario Richard Taylor
Camera: Frank Miller Muziek: Murray
McLead Jerry Riobell; montage Ri
chard Taylor en Wayne Haggin Met
Christopher Mitchum. Less Lannom,
William Watson. Cliff Emmio. Burt
Hinchman, Shelley Jackson en Sandra
Theodore. Keuring 16 jaar. Lengte 91
minuten Theater Grand 1Amersfoort.
Achtervolging-films zijn de laatste
jaren bijzonder populair geworden.
Met name die, waarin humor hoogtij
vierde, kregen enorme successen te
verwerken. (Smokey and the Bandit-
reeks.) En zoals altijd bevinden zich
in het kielzog van deze succesfilms
altijd wel enkele regisseurs, die daar
van denken te profiteren met minder
geslaagde imitaties, voor een prik
qemaakt. Op zich zou dat nog niet zo
storend zij, als dergelijke films maar
waren gebaseerd op een goed sce
nario. Maar dat is vaak niet het geval.
Nog erger wordt het, als de humor
grotendeels ontbreekt, er een be
hoorlijk aantal doden vallen en een
tweederangs regisseur aan het werk
gaat met acteurs en actrices, die nog
een heleboel te leren hebben. Het re
sultaat is dan zoiets als „Stingray
een achtervolgingsfilm van regis
seur Richard Taylor, die zijn produkt
baseerde op een eigenhandig ge
schreven scénario. Dat had hij dus
beter niet kunnen doen.
„Stingray" gaat over twee heroïne
handelaars, die - bij het betrappen door
twee ClA-agenten - hun verstand ver
liezen en de twee agenten neerschie
ten. Ze gaan ervandoor met een fikse
bundel bankbiljetten èn een grote partij
heroïne, die ze verbergen in een Che
vrolet Stingray bij een tweedehands au
tohandelaar, voordat ze door de politie
worden opgepakt Die moet hen vrijla-
pean Connery in ..Zardoz
SF-FILM IN NEDERLAND
Science Fiction is in Nederland -
de echte liefhebber zal dat spijtig
•eten erkennen - nog een vaak on-
irepen fenomeen, een stiefkind
Ier zowel de literaire als de film-
ires. Hoewel met name de laatste
n de belangstelling voor science
in Nederland aan het groeien
ia een inzinking in de jaren ervoor,
nen we niet spreken over een
•m gevestigde traditie. Het toe-
stverhaal en de toekomstfilm le-
tot voor kort voorbehouden te
aan een begrijperde „elite", ter-
I de „massa" zich vermaakte met
nturenfilm, thriller en horror,
[ience fiction, zo werd dan gerede-
rd, dat is iets voor anderen, die er
r van snappen. Een misver-
nd, dat is duidelijk in de afgelopen
;n gebleken, toen de spektakel-SF
de Nederlandse filmmarkt ver-
rd. „Star Wars", „Allen" en „Su-
man" trokken volle zalen. SF op
knappe manier verpakt in fasci-
ende trucages en gigantische
ktakel-stunts. Het zijn vooral de-
elementen, die het grote publiek
jnspreken en ze nemen en passant
it science fiction-sausje mee.
~!ag men in de jaren vijftig, zestig
•fdzakelijk enkele Amerikaanse
ilp-SF in met name het B-film-circuit,
er meer door een huiver tegen SF
de filmverhuurders door onbekend-
id met het genre, vooral de laatste
jaar is daarin het nodige veranderd,
inder nu direkt te willen stellen, dat dit
iam door Stanley Kubrick's onover-
iffen „2001", heeft die film toch
lorm veel bijgedragen aan de goodwill
in de SF in Nederland. Kubrick's „A
ickwork Orange" (óók SF) versterkte
it effekt nog eens Overigens kregen
ik andere SF-films in Nederland een
lelijk goed onthaal, zoals „Phase IV"
in regisseur Saul Bass, „Fantastic
iyage (Richard Fleischer, 1966)
'he Andromeda Strain" (1971 - Robert
ise), de reeks Apenplaneetfilms met
vergeten en natuurlijk de grotere
lektakelfilms als „Rollerball" (1975-
<rman Jewison) en „Westworld"
[973-Michael Creighton) enkele jaren
ler gevolgd door „Futureworld" En
herinnert zich niet de erotisch Jane
inda als Barbarella in de gelijknamige
ip-SF-film van Roger Vadim? Of - en
m zijn we al weer enkele jaren verder
- de succesvolle remake van de legen
darische „King Kong" ook al is deze film
niet helemaal onder het etiket SF te
brengen.
Wie de (Amerikaanse) naslagwerken
over SF-films er op naslaat, zal honder
den titels tegenkomen van films, die Ne
derland nooit hebben bereikt En mis
schien is dat maar goed ook. want wel
licht zouden die films geenszins hebben
bijgedragen aan een snéllere accepta
tie wan het fenomeen f?i Nederland.
SPEKTAKEL
De laatste jaren is duidelijk merkbaar,
dat ook de Amerikaanse filmregisseurs,
die zich wagen aan science fiction op
z'n minst over het onderwerp naden
ken Dat betekent gelukkig, dat de kwa
liteit begint te stijgen, ook al overheerst
nog steeds de spektakel-SF, de zoge
naamde space opera, waarin aardse
toestanden op slimme wijze naar het
toekomstige heefaïzijn verplaatst Ou
derwetse kanonnen worden laser-wa
pens. onze hedendaagse supersoni
sche straaljagers zijn niks meer verge
leken bij de lichtsnelle. moordende kos
mische pijlen die onoverwinnelijk blij
ken te zijn, mits bestuurd door goed-
denkende mensen inplaats van de ver
doemde vertegenwoordigers van Het
Kwaad of griezelige aliens (buitenaard
se wezens) En zelfs deze space ope
ra's vervelen niet Munten uit in vaak
perfekte trucages en wat de scénario
betreft in het verleden zijn wel mindere
succesvol gebleken.
MISVERSTAND
Maar het is natuurlijk een misver
stand te denken, dat science fiction
niets anders is dan snelle raketten, ge
vaarlijke buitenaardse wezens en ont
ploffende planeten in de ontzaggelijke
galaxie. Het is juist dit misverstand, dat
er voor zorgt, dat een deel van het pu
bliek wegblijft van de spektakel-SF-
films. Maar dat deel van het publiek
heeft dan misschien (nog) niet kennis
gemaakt (of kunnen maken) met SF-
films, die maatschappelijke toestanden
van nu doortrekken naar een (verre)
toekomst. Films, waaraan geen laserpi
stolen en dappere helden te pas ko
men, maar worden bevolkt door men
sen zoals u en ik, levend in een geheel
andere maatschappij dan we gewend
zijn.
Het bekende beeld uitWestworld" van Michael Creighton uit 1973 Nog niet zo lang geleden op TV te zien
UITSLAG KLEURWED-
STRIJD HERBIE
MEER KWALITEIT
Zoals gezegd is de laatste jaren méér
kwaliteit te bespeuren in de science fic-
tion-films Natuurlijk moeten we er nog
niet teveel van verwachten, want met
name de spektakel-SF neemt nog een
groot deel van het SF-aanbod voor haar
rekening en het concept van die films
garandeert in de eerste plaats amusant
en pas daarna - als daar ruimte voor is
- voor sociale strukturen, veranderde
maatschappij-beelden en dieper gaan
de analyses van de geschetste toe
komst. De kwaliteit is voorlopig nog in
de allereerste plaats te vinden in de
vakkundige wijze, waarop men de SF-
films verpakt Geen klungelig gedoe
meer met doorzichtige decors en zo De
Deze week boog een jury zich over
de ingezonden kleurplaten van de
wedstrijd, uitgeschreven door Cine
ma 1 en 2 in Amersfoort ter gelegen
heid van het uitbrengen van de film
„Herbie is de pisang". De uitslag is:
Categorie 3 tot en met 6 jaar: 1
Mirelle Cork - Ariaweg 424 - Amers
foort, 5 jaar; 2 Pauline Dijkhuizen, Flo-
ris Stanhof 2, Amersfoort, 6 jaar; 3. Mi-
chiel Duffels. Van der Helmstraat 8.
POLYGOON JOURNAAL
Inhoud Polygoon Journaal Op de
Noordzee halverwege Nederland en
Engeland ligt aan de rand van de grote
internationale vaarroute de Noordhin-
der Het laatste nog bemande licht
schip Polygoon was aan boord voor
een korte reportage over dit lichtschip,
dat eind oktober volledig geautomati-
Pau! Newman en Liv Ullman in Robert Altman sQuintet", een iSF-film. zich afspelend in een kille, afkoelende wereld vol ijs
Voorbeelden van dit soort SF-films
zijn „Fahrenheit 451" van regisseur
Francois Truffaut, gebaseerd op het
ook al befaamde boek van Ray Bradbu
ry, „Drak Star" van John Carpenter,
Stanley Kubrick's „Dr Strangelove",
„Silent Running" (van Douglas Trum
bull), Andrei Tarkovsky's „Solaris"
(1972). gebaseerd op het gelijknamige
boek van de Pool Stanislas Lem,
„Slaughterhouse Five" (naar het boek
van Kurt Vonnegut), John Boorman's
„Zardoz", 1973, (met Sean Connery),
„Soylent Green" (1973, Richard Flei
scher) en natuurlijk de onvergetelijke
„2001van Kubrick (1968). Geen volle
dige opsomming, dat spreekt Want een
recenter produkt in dit genre is bij voor
beeld de uitstekende film van regisseur
Robert Altmann. „Quintet" met Paul
Newman in één van de hoofdrollen en je
zou ook kunnen denken aan „Simon"
van van Marshall Brickman uit 1980 met
Alan Arkin. ook al is deze film dan niet
uit de verf gekomen zoals het misschien
was bedoeld Maar stuk voor stuk bie
den deze films oók SF, zij het dan zon
der de heldenrollen, die weggelegd
schijnen te zijn voor de mensheid in de
spektakels van George Lucas en de zij
nen.
effektenmakers van Hollywood staan
daar borg voor En verder - dat moet
gezegd worden - doen zelfs verschil
lende spektakel-SF-films een aarzelen
de poging om wat méér diepgang in hun
verhaal en karakters te brengen
(„Alien", van Ridley Scott, „Close en-
counters of the Third Kind", van Steven
Spielberg en het recente „Escape from
New York", van John Carpenter) De
SF-speelfilm begint volwassener te
worden, het publiek is minder terughou
dend dan jaren geleden. „2001a spa
ce Odyssey" is een klassieker van for
maat. waar men nog steeds over praat
Het streven van de filmmakers is er op
gericht om die kwaliteit ooit eens te
evenaren
En hoop doet leven
FILMPROGRAMMA
De gekozen films voor het komen
de SF-film-festival in Amersfoort be
horen vrijwel allemaal tot het spekta
kel-genre, tot de space opera's. Een
uitzondering wil ik daarbij maken
voor „Invasion of the Body Snat-
chers" waarin een buitenaards volk
de aarde verovert (een remake van
Philip Kaufman van het eerdere suc
ces van Don Siegel) „Alien", zich ge
heel afspelend in een ruimteschip,
maar met enorm veel gevoel voor
spanning èn voor sfeer gemaakt
door Ridley Scott en „Close encoun
ters of the Third Kind". Het program
ma is geen doorsnee van wat de film