„In wat voor wereld zullen die kleinkinderen van me leven" I Leusdenaren fietsen naar Soesterberg Onderlinge wedstrijd De Singels P.J.G.U. Ad den Besten houdt lezing in kader Vredesweek DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1981 plaatselijk nieuws 10 AMERSFOORT/LEUSDEN - In het kader van de Vredesweek, die van 20 tot 27 september plaatsvindt, komt Ad den Besten naar onze regio. Op woensdag 23 september zal hij om 20.00 uur een inleiding houden in de openbare bibliotheek aan de Ha- mersveldseweg 77 te Leusden-Cen trum. Zijn lezing is bedoeld voor al len, die in Amersfoort, Leusden en de omtrek belangstelling hebben voor informatie, die de ontspanning in de wereld zou kunnen helpen be vorderen. Voor degenen, die hem niet goed kennen, wat nadere informatie Ad den Besten werd in 1923 geboren in Utrecht. Hij studeerde zowel theolo gie (in Utrecht) als Duitse taal en letter kunde (in Amsterdam) Zo'n jaar of twaalf werkte hij in het uitgeversbedrijf Daarna was hij leraar Duits, en sinds twaalf jaar is hij verbonden als weten schappelijk medewerker aan de Univer siteit van Amsterdam voor de Duitse taal en letterkunde. Tussen 1946 en nu kwamen er van hem vijf bundels poëzie uit, één bundel liedteksten en drie bundels essays over poézie. Ad den Besten werkte mee aan het liedboek voor de kerken met eigen teksten en vertalingen, meest uit het Duits. Ad den Besten heeft zich gespeciali seerd op de literatuur van de DDR. en geeft daarover college. Hij kent sinds 1953 vrij veel schrijvers in de DDR. waar hij veel heeft zien gebeuren, waar hij elk jaar naar toe gaat en terugkomt met enorme stapels boeken. Toen wij hem in zijn woning in Am sterdam opzochten had hij voor zichzelf nog niet nader gepreciseerd waarover hij in Leusden zou spreken. Hij be schouwt zichzelf niet als deskundige op het terrein van de vredesproblematiek ,,Om deskundige te zijn moet je als Mient Jan Faber daar èl je tijd in investe ren", zegt hij. ,,Wel ben ik van mening, dat de mensen die als hij met vrede bezig zijn mmeer gelijk hebben dan de lieden, met wie zij in diskussie zijn. Maar ik heb weinig behoefte om als zij propagandalezingen te houden over de vredesproblematiek. (In Oost-Europa heeft „propaganda" overigens een goede klank Hiér niet). Die propagan da voor de vrede acht ik niet zo zeer op mijn weg liggen Daarvoor beschikken we dan nu al weer over de zoveelste vredeskrant Het feit, dat ik van litera tuur beter op de hoogte ben, zowel theoretisch als praktisch, zal mij in de lezing in Leusden in ieder geval de rela tie doen leggen tussen literatuur en vre desproblematiek. Dat is niet zo eenvoudig", voegt hij daar bedachtzaam aan toe, terwijl hij de boeken, die in grote stapels op de bank liggen waarop hij zit opzij schuift om in sandalen gestoken voeten onder zich te trekken Hij geeft de indruk nu écht te gaan nadenken over het onderwerp, dat hij in Leusden aan de orde zal stel len. „Je zou je kunnen afvragen", zegt hij, „wéér vind je vredesliteratuur Ikzèlf heb wel een paar liederen gemaakt, die met vrede te maken hebben. Maar in mijn vrije poëzie en in mijn essays komt vrede niet aan de orde". Ik zoek snel in gedachten naar ge dichten of verhalen over vrede, herinner me heel vaag de regel „Vrede, laat gij uw zachte vleugelen over ons dalen". maar weet niet zeker of het eigenlijk niet was. „Liefde, laat gij en weet he lemaal niet welke dichter dat schreef. Het is een wat triest getinte constatering als ik zeg: „Wij zijn niet zo met vrede bezig". MET VREDE BEZIG Gul lachend - zijn gezicht krijgt daar door iets héél jongensachtig guitigs - weerspreekt hij „Er zijn stromingen in die richting Aan diverse middelbare scholen wordt er wel wat in die richting gedaan Het vanzelfsprekend laten op draven van een hoog geplaatst militair als mogelijkheid van beroepskeuze voor de jongelui vindt minder en minder plaats. Er worden toch behoorlijke po gingen gedaan om de vrede in de op voeding te betrekken. Derksen heeft daarbij een grote rol gespeeld. Hij heeft het vuur uit zijn slof fen gelopen Vooral op de Volkshoge scholen En daar bereikte hij dan ook diverse schoolklassen, die de Volksho gescholen bezochten. Het is niet zo eenvoudig om vrede op de scholen als een nieuw vak te introduceren Om het in de lessen in te passen moet het fakul- tatief zijn? Maar: door veel leraren van het middelbaar ondeiwijs wordt over vrede gedacht Waar schrijft een literair schrijver over? Over de dingen, die hem bezig houden. Zaken, die in eerste instantie hem essentieel ééngaan. Je schrijft niet over de problemen, die ver van je bed blijven Er zijn andere problemen, die ons nader aangaan Van huis uit heb ben we een psychologische tick. De lector voor Nederlandse literatuur in Praag was zich door haar huwelijk met een Nederlander gaan interesse ren voor Nederlandse literatuur. Zij ver telde me in 1968 dat haar studenten graag met Nederlandse studenten over de Nederlandse literatuur wilden pra ten Op het verlanglijstje van de Praag se studenten stond Willem Elsschot. Die jongelui uit Amsterdam kwamen met Remco Campert, Simon Vinke noog. Het verwijt aan de Nederlandse club was. „Het gaat over zulke wonder lijke outsiders Er wordt niets duidelijk van jullie maatschappij in dat proza" „Ik denk, dat dat nóg altijd zo is Ze hebben daar gelijk in" Peinzend „Je kunt daar niet zo één twee drie iets aan doen. ZELFMOORDEN Daarentegen, wat je uit het oosten krijgt, is maatschappelijk betrokken. Het is een verplichting bij voorbaat. Ook als het persoonlijke er in komt, is het duidelijk gerelateerd aan de maat schappij. Als mensen in psychische nood komen, wordt de maatschappij er doorgaans voor aansprakelijk gesteld Dat is een heet hangijzer. Dat mag niet gezegd worden. In een communisti sche maatschappij zijn geen psychiatri sche ziekenhuizen nodig. Al die zelf moorden, dat hangt met de decadentie van het westen samen. Als je dan weet. dat in de DDR het aantal zelfmoorden schrikbarend groot is, vooral onder de jeugd De jeugd heeft geen toekomst-per- spektief Een beetje nadenkende jon geman of jonge vrouw vraagt zich af. Moet dat nou voor de rest van mijn le ven. Dat eindeloze praatjes aanhoren. Want politieke vorming speelt een grote rol van de wieg tot aan het graf Veel mensen proberen onder te krui pen bij een kerk, waar politieke pratenj niet continu plaatsvindt". ..Wordt in de kerk in de DDR over vrede gesproken „Het thema van de vrede kom je ook in de literatuur van de DDR niet tegen Is volstrekt taboe Een communistische staat is een vredesstaat. In Rusland zijn merkwaardigerwijs grotere vrijheiden voor socialistische schrijvers, hoewel een aantal schrijvers de grens is over gezet, omdat ze geen gehoor konden krijgen. Op een zeer ingetogen manier wordt over vrede gesproken in de kerken. De Friedenserziehung blijft in een zeer par- tikuliere sfeer. In de zin van Verbeter de wereld, begin met jezèlf. In de buurt van de EO zit daar zo'n vredesbewe ging, uitgaande van de vrede die God tussen zich en de mensen onderling heeft geschapen Je moet je te weer stellen tegen vijandsbeelden. Maar he- lemaél niet in de zin van het IKV. Er worden weinig politieke konsekwenties aan verbonden Alleen hebben de bis schoppen duidelijk gemaakt, dat het voortdurend voorhouden van het wes ten als vijand tegennspraak wtigt KERKEN Bestens vervolgt zijn monoloog. „De manier van spreken in de kerken is dóór te trekken in de politieke kerken Je denkt er het jouwe maar van. Maar ex- pressisch verbisch wordt er niets dóór getrokken Dat is laf, kun je zeggen Maar dan moet je wel weten in welke onvrijheid ze leven HELDEN Wij kunnen alles zeggen en publice ren. Wij voelen ons dan helden Jaren lang is mijn telefoon bewaakt. Je hoor de af en toe een klikje Bij aankomst in ons land werd je zo nu en dan eens dóórgestuurd naar een kantoortje in 's Herenberg In de jaren zeventig wés dat zo Dat doet je geen barst" Lacht bree duit nu. Weer ernstig „Maaralsjedéér iets dergelijks overkomt dan is dat wel wat énders. Als daar kritische dingen worden geartikuleerd. dan moet dat omzichtig worden gedaan ET HEEFT DE DI MENSIE VAN HET GEVAAR De funk- tie van het schrijven in dat land is dingen te artikuleren, die niet gezegd kunnen worden. De boeken, die de moeite waard zijn, zijn zo weg. en ze verschij nen toch al in kleine oplagen Daér funktioneer je als schrijver. Hiér luis tert men niet naar schrijvers" Weer met die brede lach. en nu de benen strekkend, en onderuit zakkend tegen de muur aan, handen in de zakken „Hetgeen niet zeggen wil, dat ik als schrijver in zo'n situatie terecht wil ko men Men slaat elkaar hier dood Ook de monstreren heeft nauwelijks zin. De mensen kijken niet meer. Vandaar dat demonstraties uit de hand lopen. Als er geslagen wordt schrijven de kranten er over". ..Misschien zou een referendum over de bewapening een mogelijkheid zijn We leven in een periode dat mensen de beslissing over vrede, bewapening en oorlog niet meer kunnen overlaten aan regeringen, die vaak. andere belangen laten prevaleren Den Besten: „In de kranten, die ik lees, is de vredesthematiek aan de orde van de dag. Als 70% van de mensen zou zeggen, dat ze tegen kruisraketten en neutronenbom zijn, dan zou dat in de politieke sfeer dóórgetrokken moeten worden. We zouden uit de NAVO moe ten treden. Daar denkt ook de Partij van de Arbeid niet over. Alleen de PSP, de CPN en misschien de PPR Je houdt dus vast aan het patroon van het beken de. Wij leven onder het schild van de bewapening van de Verenigde Staten Aan de andere kant heeft een land als Zwitserland ook een leger. Zelfs Karei Barth heeft daarin méégehuppeld". Schiet in een luide lach Trekt de be nen onder zich, strekt ze weer uit. Ver plaatst boeken op de bank en zegt: „Met al die bergen is het natuurlijk een moeilijk in te nemen land. En west en oost hebben natuurlijk stilzwijgend af gesproken dat er hier en daar wat vrij plaatsen moeten zijn. 't Zal de traditie van Wilhelm Teil wel zijn". Als ik zeg dat de Zwitsers ervan over tuigd zijn, dat de martiale houding van de Zwitserse soldaat Hitier buiten de grenzen heeft gehouden, lacht hij onbe daarlijk „Hij had er alleen maar belang bij! Hahaha1" OORLOG OP AFSTAND HOUDEN? Vervolgt: „Ik vind de moeilijkheid van al deze dingen, dat je privé tot een bepaalde houding kunt decide ren. Die van: niet alleen alle kernwa pens maar èlle wapens Nederland uit. Dat enerzijds. Maar dat ik ander zijds volstrekt niet de overtuiging, laat staan de zekerheid heb, dat dèt de oorlog op een afstand zal houden. Ik kan me nooit helemaal onttrekken aan de gedachte: overal in de wereld zijn in de laatste tijd oorlogen ge weest, behalve uitgerekend in Euro pa met zijn kernwapens. Juist het feit dat we wél over dergelijk vernie- tingspotentieel beschikken, heeft de wereld misschien in evenwicht ge houden. Als je dat potentieel opheft, zal het evenwicht misschien gebro ken zijn. Dat drukt iets uit van de vrees, die ik altijd heb gehad Ik kan me voorstellen dat er principieel antimilitairistisch den kende mensen zijn die als ze in de rege ring terecht komen als minister van bui tenlandse zaken, zullen trachten dat persoonlijke standpunt geldigheid te verschaffen Ik denk dat dat het pro bleem is. Je hebt méé te verantwoorden als het misgaat op beide manieren Met de technische vervolmaking van de traditionele wapens was je al aange land op het punt: zijn die wapens nog bruikbaar. Nu, met die kernwapens ie der ziet in dat die niet gebruikt kunnen worden' De Pershing II treft zijn doel vanaf 1500 kilometer met een precisie van ongeveer 30 meter. Dat is weer een nieuwe fase in de kernwapenwedloop En hoe makkelijk kan zo'n wapen door een onverantwoordelijk figuur worden ingezet? Den Besten „Er is geen principieel verschil met de bom, die op Hiroshima is gevallen De hele wereld is daar enorm van geschrokken Ze hadden geen idee van de gevolgen De Ameri kanen ook niet. Vietnam? Nee, daar werden geen atoomwapens gebruikt. Dat chemisch ontbladeringsmiddel is toch iets anders De bacteriologische middelen zijn ook iets anders. (Die wor den nu aan beide kanten óók uitge werkt). Persoonlijk heb ik wél het idee. dat die atoomwapens, die niet bruikbaar zijn, tóch gebruikt zullen worden Ik denk, dat de kans van een atoomtreffen erg groot is. Maar, gedurende veertig jaar hebben de machten elkaar toch weten af te schrikken, en dat zal nog wel zo dóór gaan! Ik denk dat het vertrouwen daarin een groter wissel is op de toekomst dan de wissel die ik wil trekken Maar ik doe niet graag mee aan de algemene opinie dat mensen oorlogshitsers zijn". ..Internationale machtsblolkken als (kem)wapenmdustrieèn hebben uit een oogpunt van handel en geld verdienen groot belang bij een (kern)wapenafzet naar alle kanten. Er moet een interna tionaal controleapparaat komen, die die (kern)wapenindustrieën aan banden legt". Den Besten „Ze hebben belang bij oorlogsdreiging Maar bij een kernoor log9 Dén ben je krankjorum Dan ga je er zélf ook aan. Echte oorlogshitsers zie ik op het ogenblik niet. Mensen, die zeg gen: er moet een oorlog komen om on ze problemen op te lossen. Ik heb vrees, dat de oorlog niet zal ontstaan, omdat iemandhem wil, maar omdat de zaken uit de hand lopen De hele militai re wereld is een zaak, waar je weinig inzicht in hebt. Soms hoor je, dat het bijna een haar had gescheeld' In die balance of power kan één van de twee worden geprovoceerd, omdat ie meent dat de ander óók al de vinger aan de trekker heeft Het legt een druk op de psyche. Ik heb überhaupt geen fidusie in de goedheid van de mens Die is niet in het geding. Het is een kwestie van goed verstand. Je weet, dat je óók een klap terug krijgt. En ik denk. dat dat de angst is, die de wereld een beetje in het gareel houdt. Maar niet lang meer". Het is de hoogste tijd, dat er iets gaat gebeuren. Er móét een opening worden gemaakt om de wapenwedloop te doorbreken Ik denk dat Nederland daar in de NA VO mee moet beginnen Den Besten: „Of het effekt heeft, weet je nooit. In het oosten denkt men er bij voorbeeld niet aan, dat Polen los gemaakt zal worden van de Sovjet Unie. Het enige land, dat een eigen woord laat horen is Roemenië Al die landen zijn veel sterker ekonomisch aan Rusland verbonden dan wij aan Amerika. De Synode van de Hervormde Kerk gaat een stap verder dan het IKV. Als het IKV zegt: „Wij moeten een stap nemen, en de ander moet ons tege moet komen", dan vind ik mét de Sy node dat je los daarva moet zeggen, dat je als christenen niet door deze èn überhaupt door wapens verde digd wilt worden. Hoe wil je dat verder uitbouwen9 In de eerste plaats kun je alleen maar voor christenen spreken. Verder moet je zien of dat politiek handen en voeten krijgt. Dat is dezelfde vraag of het IKV handen en voeten krijgt in de politiek" Mevrouw Den Besten komt binnen, en brengt thee. Een meisje van een jaar of twee komt met haar mee, en vraagt Ads aandacht. „Opa „Laat Opa praten", zegt mevrouw Den Besten en neemt het meisje mee de kamer uit. ..Rotterdam. Stalingrad. Hiroshima. Dat heeft toch allemaal plaats gehad, en honderdduizenden mensen gedood en verminkt. Mensen kunnen daar uit konkluderen dat het doden van al die mensen de problemen niet heeft opge lost, en de spanning in de wereld niet heeft opgeheven „Stalingrad heeft wél plaats gehad. Desondanks is men uit die puinhopen omhooggekropen. Maar als je èlle le ven uitdooft, zoals je nü kunt, dan is er geen leven meer. In de jaren zestig ver zette ik me al tegen de slagzin: „Liever dood dan rood en slaaf". Natuurlijk is er ook onder terreurregeringen, die zich communistisch socialistisch noemen, te leven. Aan de andere kant zijn wij zó ver wend, dat wij alles hebben wat ons hartje begeert. Wij hebben ons ge wend aan leven zonder enige ontbe ring. Als wij van de ene op de andere dag in een situatie zouden komen als de mensen in Oost-Europa, dan zou den wij daar niet tegen opgewassen zijn. 't Is een uiting van óngeloof als ik niet leven kan In ónze maatschap pij, en de bronnen waaruit onze maatschappij leeft. Dat vind ik een uiting van godvergeten ongeloof. Dat ambieer ik niet". Hij gesticuleert heftig, beweegt zijn hele lichaam. Is zeer verontwaar digd. Gaat enkele malen verzitten. VERDRAAGZAAMHEID Ik denk dat mensen op onze planeet zich als medemensen van elkaar moe ten gaan gedragen. Dat ze moeten le ren hóe met agressie om te gaan Dat ze verdraagzaamheid moeten toepas sen. Den Besten: „Waar liggen de gren zen van de tolerantie? Je moet die grenzen niet te nauw trekken. Ik kom nu zo'n jaar of twintig in Oost-Euro pa. Wat is het als christen te leven in een maatschappij, die het atheïsme als ideologische grondslag heeft. Je maakt het meer op uit de klank, die de woorden van de mensen daar hebben. Het zou best eens kunnen zijn dat je hier in Nederland als chris ten méér ridicuul bent dan de men sen In de maatschappij daar. Dat kan samenhangen met het feit, dat door de ervaring met het materialisme veel mensen diep nadenkend zijn ge worden. Ik heb enkele communisti sche vrienden daar, die zélf met hun ideologische uitgangspunten in de knoop zitten. „Wir müssen von unse- ren materialistischen Grundlagen los". Je kunt ook een zeker onbehagen aantreffen sinds er in 1978 een ver drag is gesloten tussen kerk en staat. Onbehagen waarmee de kerk dat Bündnis is aangegaan. Het is een modus vivendi. Een collega-schrij ver in de DDR zei: „Wat doet die kerk bij ons? Ze zetten zich zelfs niet in voor de gevangenen. Als jullie dat niet doen: wie zal het dan doen?" Christus en de eerste christenge meenten zetten zich in voor de armen en verdrukten. Is de christelijke kerk met zijn hiërarchische organisatie daar niet mijlen ver vanaf geraakt? Den Besten „Ik denk dat je moet zeggen, dat vanaf de eerste christenge meenten, die de eerste impulsen deden uitgaan, tot de wereldkerk van nu er een totaal andere situatie is ontstaan. De schaalvergroting leidt sowieso tot insti tutionalisering Ik denk dat dat iets is watje betreuren moet. Ook ten aanzien van de Wereldraad. Maar zonder insti tutionalisering kan je niet Het onderling kontakt zou anders moeilijk tot stand komen. De kerk in Oost-Europa omhelst zéér hartelijk de Wereldraad van Kerken. Het is een mo gelijkheid van kontakt over de grenzen van oost en west heen Ik derjk dat het zo ook met het communisme ligt. dat heeft óók een vorm nodig, dus institu ties. Wat de kerk betreft: dat ging in ter men van macht in de middeleeuwen. Tegenwoordig horen wij. zou de macht, die de Rooms-Katholieke Kerk uitoe fent over de zielen, niet ook samenhan gen met de veronderstelde bestwil voor de mensen? Als men ervan uitgaat: het aardse leven is niet belangrijk, maar wél de lange eeuwigheid na dit leven Er moet worden voorkomen, dat de men sen in de hel komen. Dat ligt geseculariseerd ook binnen het communisme. Men koejeneert de mensen terwille van henzèlf. Als je niet inziet, dat de Sovjet Unie het paradijs is, dan ben je gek. Ik ben ervan overtuigd, dat vele hoge funktionarissen oprecht zijn in hun handelwijze. Alle ideologieën maken slachtoffers, zodat je je op een gegeven moment afvraagt zal ik maar geen afscheid ne men van die ideologie. Ben je verant woord als je je medemens met open ogen zijn verderf tegemoet laat gaan? Tolerantie, zeggen de comministen al leen binnen de kaders die wij aanwij zen. Christenendom. Islam. Ik zou de vraag willen stellen of er een christelijk concept is vergelijk baar met de Islam J Wij zijn helemaal nergens meer als ge-[ volg van de secularisatie. Zelfs als al de christenen in eén politieke partij een vuist zouden maken, zou het er om hou den. Je kunt niet eens meer spreken j over een christelijk avondland. Wat is het dan wél? Een geweldige tolerantie, maar daarom zwak staand tegenover concepties, die intrinsiek in tolerant zijn. Overal zet de Islam zich nu door als politieke macht van commega Ik denk, dat we de rekening terugbe taald krijgen van eeuwen her Je kunt wel zeggen, dat die hele maatschappij van ons christelijk ge kleurd is, maar dat is niet zo. Je kunt zeggen, dat het IKV en de vredesweek kerkelijke aangelegenheden zijn. Daar tegenover staan stromingen als de EO De vraag is überhaupt wat zullen der gelijke stromingen doen Ze hebben een grote greep op de mensen. Zeker in Amerika, en groter dan ik hier in de gaten heb" Tenslotte zegt Ad, en hij krijgt tra nen in de ogen: „Waar ik mee te doen heb, dat is met die kleinkinderen van me. In wat voor een wereld zullen die leven?" LEUSDEN Op zaterdag 19 sep tember wordt in Soesterberg een demonstratie tegen nieuwe kernwa pens gehouden. In een advertentie in de Leusder krant van 17 september zullen meer dan honderd Leusdena ren laten weten dat zij achter deze demonstratie staan. Zij willen op die manier uitdrukking geven aan hun gevoelens dat de weg van steeds weer nieuwe, meergeper- fektioneerde kernwapens een uit zichtloze en tenslotte doodlopende weg is. Zij zien de bewapeningswed loop als een weg die de vrede niet dient, de nood in de wereld niet lenigt, de honger in de wereld niet stilt. Kortom als een weg waarop de gerechtigheid met voeten wordt ge treden. Vertrekpunt voor de fietstocht van de Leusdenaren naar Soesterberg is het parkeerterrein tegenover de Mar- cuskerk aan de Asschaterweg De vertrektijd is 12.30 uur De rit zal gaan via Hamersveldse- weg. Centrumweg. Bavoortseweg, Maanweg en Dodeweg. Bij het Poli tiebureau zal nog een groep fietsers uit Leusden-Zuid zich aansluiten De demonstratie in Soesterberg is georganiseerd door de regionale ker nen uit de provincie utrecht. West Gelderland en het Gooi van het Inter kerkelijk Vredesberaad Om 14.00 uur begint vanaf het „Kontakt der Kontinenten" in Soes terberg de mars naar de vliegbasis. De deelnemers zullen daar met de bloemen die zij meebrengen de woorden „Geen 572 raketten" vor men. Sprekers tijdens deze vredes mars zijn dr. Mlen Jan Faber. lande lijk sekretaris van het I.K.V. en de schrijfster Ella Keuchenius uit Leer- sum. ACHTERVELD - Zaterdag 19 sep tember zal de Landelijke Ruiter en Pony Club De Singels de jaarlijkse onderlinge wedstrijden houden Deze wedstrijden vinden plaats op het terrein van de heer A. en G. Kok aan het Jannendorp. De Dressuurwedstrijden beginnen om 10.00 uur. Er zullen twee ringen worden uitgezet, zodat de paarden en pony's gelijk kunnen starten. Na de pauze wor den om ongeveer 13.30 uur de spring- wedstrijden gehouden. Door een viertal ruiters zal onder leiding van mevrouw Stoorvogel, voor het eerst een demon stratie worden gegeven Na afloop van de demonstratie volgt een parade en de prijsuitreiking LEUSDEN - De P.J.G.U. afdeling Leusden gaat ondanks de mineur stemming na de troonrede, toch op vrolijke toer verder. Zij laat de stem ming niet bederven en organiseert op zaterdag 19 september voor de eerste maal dit seizoen een gezellige dansavond. De ervaring van voorgaande jaren heeft geleerd, dat het er bijzonder ge zellig aan loe kan gaan, zodat een grote opkomst zeker gerechtvaardigd is. De avond wordt gehouden in de Ro- da-kantine op hel Burgemeester Bui- ning park en begint om 20.30 uur De P.JG.U heeft voor de muziek i weer de hand weten te leggen op de ook in Leusden zo populaire Bebos Disco show uit Hoogland De entreeprijs is laag gehouden enl bedraagt voor leden 3,- en voor niet-leden 6,- per persoon. Voor verdere informatie: Jan v.d. La- gemaat, telefoon 941242. LEUSDEN - In hel bericht over de oui iizer aktie. georganiseerd door de KP( in Leusden-Cenlrum is een foutje geslo pen. De opbrengst bedraagt me 15 000 - maar 1.500.-. Een bedrai waar men bij de KPO overigens bes tevreden mee is!

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 10