c
„On peut le dire
sans se facher":
boos worden
helpt niet
Open dag
Cine Leusden opende seizoen
met toverlantaarnshow
Schitterende vertolking van
Renée Soutendijk als Hannie
Schaft in beeldschone film
Vrouwenkafé
over wapen
wedloop
kijk op de film f
Kwis
Hamershof
Films van
Philip Engelen
Kerkdiensten
Vredesweek
BEN VERBONG'S DEBUUT:
„HET MEISJE MET HET RODE HAAR"
DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1981
kijk op de film
filmagenda
GRAND 033-14632 Snouckaertlaan 4
STRINGRAY 16
Dag 1 30 - 7.00 - 9 45 u. Zo 2.00 - 4.30 -
7 00 - 9.45 u
GRAND
AZEN ZIJN Troef (ace high) 12.
Dag 1.30 - 7.00 - 9 45 u Zo 2.00 - 4.30 -
7.00 - 9 45 u.
GRAND
FOR YOUR EYES ONLY. Dag. 1.30 - 6.30 -
9 15 u Zo. 1.30 - 4 00 - 6.30 - 9 15 u.
GRAND
FORT APACHE THE BRONX.
Dag 1.30 - 6 45 - 9.30 u Zo. 1.45 - 4.15 -
6.45 - 9.30 u.
GRAND
ON PEUT LE DIRE SANS SE FACHER 16
Do Vr. Za Di. Wo 1 30 - 6.45 - 9.30 u. Ma
1.30 u. Zo 1.45 - 4.15 - 6 45 - 9.30 u.
CINEMA 033-18900 Stadsrlng 30
HET MEISJE MET HET RODE HAAR. 12.
Dag 1.30 - 6 45 - 9.30 u Zo 1 45 - 4.15 -
6.45 - 9.30 u.
CINEMA
CHRISTIANE F
Dag 1 30 - 6.30 - 9.15 u Zo. 1.30 - 4.00 -
6.30 - 9 15 u.
EURO 033-33655 Stadsrlng 32
EXCALIBur. 12.
Do Vr. Ma Di 1.30-6 45-9.30 u. Woe. Za.
6 45 - 9 30 u. Zo. 1 30 - 4 00 - 6 45 - 9.30 u.
DUO Westsingel 7
SEX OP RECEPT. 18
Dag. 2.15 - 7.15 - 9.30 u. Zo. 2.15 - 4.30 -
7.15 - 9.30 u.
DUO
THE OCTAGON. 16
Dag 2.00 - 7 00 - 9 15 u. Zo. 2.00 - 4.15 -
7.00 - 9.15 u.
KINDERVOORSTELLINGEN
EURO 33655
WINNETOU KEERT TERUG. a.l.
Za. en Woe. middag: 1.45 u
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO
Clarisse, klaar is ze. 18
THE BOYS FROM BRAZIL 16.
Vr. Za. 23 45 - 24 00 u
RESERVEREN
GRAND: Ma t/mZa 1 00 tot 3 00 en 6 00 tot
10 00 Zo 1 00 tot 10 00
CINEMA/EURO
Ma t/m Za 1 30 tot 4.00 en 7.00 tot 9.00 Zo.
1 00 tot 9 00 week 38.
24 UUR PER DAG FILMINFORMATIE BEL
033-622411
te leveren, die allure heeft door haar een
voud. Een film, die voor velen een herken
baar beeld zal opleveren van een tijd, die
men misschien het liefst zou vergeten,
maar die desondanks nog steeds bij een
gote groep van de bevolking leeft en
doorwerkt. Een film om te gaan zien.
avond. Er zal gepraat worden over de
bedreigende ontwikkelingen In de
wapenwedloop. Wiesje Engelen van
het IKV is voor deze avond uitgeno
digd.
In het kader van de Vredesweek heeft
het IKV-Leusden een diaserie voorbe
reid die, mits op tijd gereed, ook op deze
avond vertoond zal worden. De avond
begint om 20.30 uur en het kafé is open
vanaf20.00QUR. Inlichtingen over deze
thema-avond bij Titia Bolhuis, telefoon
941541
LEERSUM - Op vrijdag 18 septem
ber wordt In het kader van het Inter
nationale Jaar van Gehandicapten
van 's morgens 10 tot 's middags
halt 4 in het Revalidatiecentrum „De
Hoogstraat" te Leersum een Open
Dag gehouden. Een dag waarop Ie
dereen welkom is die belang stelt In
het werk dat fysiotherapeuten, ergo
therapeuten, maatschappelijk werk-
sters en andere deskundigen voor
mannelijke en vrouwelijke revall-
danten van allerlei leeftijden ver
richten.
„De Hoogstraat" geniet landelijke
bekendheid Het Revalidatiecentrum
heeft in de ruim dertig jaar van zijn be
staan zeer veel positiefs kunnen doen
voor tal van mensen, die daar kwamen
met een motorische handicap, bijvoor
beeld als gevolg van een verkeerson
geluk.
Gemiddeld worden er het hele |aar
door zo n kleine 150 revalidanten kli
nisch behandeld door de circa 250
mannen en vrouwen van het verple
gend en ander personeel. Naast de kli
nische behandeling kent „De Hoog
straat" ook een poliklinische. Boven
dien is er bij het centrum een regionale
Mytylschool gevestigd. Daar krijgen
kinderen van „De Hoogstraat", plus
gehandicapte jongens en meisjes uit
de omgeving sterk individueel gericht
onderwijs.
De Open Dag belooft zeer interes
sant en afwisselend te worden. Alle be
zoekers kunnen rekenen op een uitge
breide rondleiding door medewerkers
van het Revalidatiecentrum. Verder
zullen ze een diashow kunnen bekij
ken. die een verhelderend inzicht geeft
in de problematiek van motorisch ge
handicapten en de therapieën die wor
den toegepast En ze zullen tenslotte
ooggetuigen kunnen zijn bij sportde-
monstraties die revalidanten uit „De
Hoogstraat" zelf ten beste zullen ge
ven
Tijdens de Open Dag zullen de be
zoekers ook een kijkje kunnen nemen
en een praatje kunnen maken bij de
informatiestand van diverse instituten,
diensten en instanties, waarmee „De
Hoogstraat" in het belang van de reva
lidanten trekwent kontakten onder-
houdt.
LEUSDEN - HEt winkelcen
trum Hamershof haakt in op de
stoomlokomotlevenparade tij
dens het volgend weekend. Van
af zaterdag 26 september han
gen in de etalages van de win
kels foto's van treinen en trams.
Aan deze fotoshow is een kwis
verbonden waarbij de antwoor
den op de vragen een slagzin
opleveren. Wie de slagzin ont
dekt, kan een prijs winnen. Deel
nameformulieren zijn vanaf 26
september tot 3 oktober te ver
krijgen bij Boekhandel Hamers
hof.
(van de redaktie)
LEUDEN/UTRECHT - Tijdens
de Nederlandse Filmdagen, die
vanaf donderdag 24 september
tot en met woensdag 30 septem
ber in het Utrechtse Filmhuis 't
Hoogt en het Springhaverthea-
ter worden gehouden, zullen
ook twee dokumentaires van de
Leusdense regisseur Philip En
gelen te zien zijn.
Het zijn de dokumentaires
„Het leven is sterker dan de
leer" en „De kleine vuren", die
regisseur Engelen voor de
IKON-TV maakte in Indonesië.
De twee dokumentaires zijn op
donderdag 24 september In 't
Hoogt 1 te zien vanaf half 2 en
zaterdagavond 26 september
vanaf 22.15 uur in Filmhuis 't
Hoogt 2. Misschien een goede
reden voor een dagje filmkijken
in Utrecht, waar véél meer Ne
derlandse produkties te zien
zullen zijn, waaronder verschil
lende ouden en nieuwe Neder
landse speelfilms.
„On peut Ie dire sans se facher", (Boos
worden helpt niet), regie. Roger Coggio. Pro
ducent: Marie-Laure Reyre. Scénario; Roger
Coggio. Elisabeth Huppert Bernard Land
ry. Camera „Etienne Becker Montage: De-
nise de Casablanca. Met Elisabeth Huppert.
Roger Coggio. Madeleine Robinson e.a.
Genre: komedie. 1977. Keuring: 16 jaar
Lengte: 91 minuten. Theater. Grand 5 -
Amersfoort
Franse komedie hebben altijd wel iets
geks in zich. Merkwaardige thema's, ab
surde uitwerking, taboe-doorbrekend
soms. Daarbij komt, dat vooral de dialo
gen vaak voortreffelijk zijn uitgewerkt,
zodat je met veel plezier naar zo'n film
kijkt. Dat Is ook het geval met „On peut Ie
dire sans se facher" (Boos worden helpt
niet) van regisseur Roger Coggio, die -
samen met Elisabeth Huppert - de hoofd
rol ook maar voor z'n rekening neemt, om
over het scénario nog maar niet te spre
ken. Een Inventieve regisseur dus en het
resultaat Is prima.
Het draait allemaal om Pauline (Elisa
beth Huppert), een vrouw van 28, die be
sloten heeft een eind te maken aan haar
leven. Niet dlrekt een onderwerp om een
komedie van te maken, maar Coggio doet
dat wel. Pauline regelt alles tot In de pun
tjes. Ze bestelt bloemen en kransen, een
fraaie uitvaart, dat spreekt, verstuurt
rouwkaarten etc.
Voordat ze echt tot de daad overgaat
besluit ze nog om één keer zeer uitvoerig
té gaan dineren. Daarin slaagt ze wonder
wel en als ze onderweg naar huls behoor
lijk aangeschoten de Franse Italiaan Pep-
po (Roger Coggio) ontmoet, die haar keu
rig thuisbrengt, Is er In feite nog niks aan
de hand. Maar dan beginnen de gebeurte
nissen zich In een razend tempo te ont
wikkelen. U begrijpt het natuurlijk al: dat
wordt een zeer Ingewikkelde geschiede
nis, maar dat is meer te wijten aan het
mechanisme, dat Pauline zelf op gang
heeft gezet plus nog eens aan de be
moeienissen van Peppo en diens grote
familie.
„On peut Ie dlre sans se facher" is een
pure Franse komedie. Een tikkeltje ab
surd, voortreffelijk uitgewerkt, snel ge
monteerd en natuurlijk vakkundig geac
teerd. Een film om veel plezier aan te bele
ven.
Scène uit: „On peut Ie dire sans se fêcher". van Roger Coggio.
LEUSDEN - Onder grote belang-
stelling ging het nieuwe seizoen van
filmclub Cine-Leusden maandag-
I avond van start. Opvallen veel niet-
leden waren aanwezig om getuige te
zijn van een unieke toverlantaarn
show van de heer Wagenaar uit
Zeist. De show werd voorafgegaan
I door een uiteenzetting over het ont
staan van de toverlantaarn in de 17-
de eeuw en de ontwikkeling door de
I jaren heen. In een onderhoudende
en humoristische verhandeling werd
de toverlantaarn in allerlei uitvoerin-
I gen vertoond met behulp van de mo
derne toverlantaarn of te wel dla-pro-
I jector.
Het waren allemaal afbeeldingen van
exemplaren die de heer Wagenaar
I thuis in zijn verzameling heeft
Na de pauze gaf de heer Wagenaar
I een show op dezelfde wijze zoals hon
derd jaar geleden professionele tover-
I lantaarn-vertoners dat deden op ker
missen. Met verbazingwekkende ef-
fecten werden in oud-Hollandse stijl
vertellende verhalen, veelal in rijm-
vorm, leven in geblazen op het grote
I witte doek.
De plaatjes kwamen tot leven via
voor die tijd zeer „vernuftige techni
sche" hulpmiddelen. Zo zag je de zon
ondergaan en de maan opkomen, een
brand in eeen molen uitbreken, het licht
van een met kandelaar uitgeruste kos
ter zich achter de ruiten van een kathe
draal verplaatsen en nog meer bijna on
voorstelbare effecten.
Dat het publiek de show zeer waar
deerde, bleek uit het regelmatige op
klinkende applaus. „Een geslaagde
avond", konkludeerde voorzitter
Piet Rijswijk," en wat we helemaal
geweldig vinden is dat enkele gasten
zich deze avond als nieuw-lid van on
ze filmclub hebben aangemeld.
LEUSDEN - Van zondag 20
september tot en met zondag 27
september is het weer Vredes
week. Ter gelegenheid hiervan
zullen alle Veringen van de
Rooms-katholieke Kerk in Leus
den zowel als in Achterveld staan
in het teken van het thema: „Bent
u kwaad, omdat ik goed ben?"
(uit de lezing van de werkers van
hetelfdeuur).Ookindekinderne-
vendiensten tijdens de viering
van zondag 11.30 uur zal aan dit
thema aandacht gegeven wor
den.
In verband met bouwwerkzaam
heden bij de St. Jozefkerk zullen de
Vieringen van zaterdag 19 septem
ber gehouden worden om 17.00 en
19 00 uur in de Marcuskerk en zon
dag 20 september om 11 30 uur in
de Koningshof. In de Dorpskerk in
Leusden-Zuid zal ds J S Ridder
bos in de Gereformeerde dienst van
9 OOuurhetthemavredelatendoor-
klinken. Op 27 september zal ds. J.
Weernekers om 9.00 uur in de
Dorpskerk en om 10.30 uur in de
Marcuskerk voorgaan in de gecom
bineerde Hervormd/Gereformeer
de diensten die ook aan de Vredes
week gewijd zullen worden
Beeld uit „Het meisje met het rode haar" van regisseur Ben verbong
de Sande met gevoel voor sfeer en verhou
dingen met enige terughoudendheid in beeld
gebracht.
Theo van de Sande: „Ben kon zich een
film over de oorlog In kleur niet voorstel
len, althans niet in de normale frisse kleu
ren. Maar het verhaal gaat toch over een
vrouw met rood haar, en dat heeft een
belangrijke dramatische en symbolische
funktie. Ik ben toen gaan onderzoeken of
het mogelijk was een film te maken op
kleurenmaterlaal, waaraan de meeste
kleur ontbrak."
In nauwe samenwerking met de afdeling re
search van het laboratorium Cineco zijn tal
loze test gemaakt en uiteindelijk slaagde
men er in het juiste procédé te ontwikkelen,
waarbij de kleuren op de juiste manier wer
den afgezwakt. Omdat het rode haar de nor
male kleur moet behouden, kreeg dat een
speciale behandeling met een „punk" hair-
conditioner (crazzy color), zodat het haar na
de gedeeltelijke ontkleuring van de film uit
eindelijk het normale resultaat opleverde.
Het resultaat is frappant. De film krijgt door
die kleur-afzwakking een extra dimensie, die
steeds blijft doorwerken in de beelden.
Naast de uitstekende camera-voering levert
die niet gebruikelijke kleurwerking een effekt
op, die indruk blijft maken.
Even opmerkelijk Is de uitstekende ver
tolking van Renée Soutendijk als Hannie
Schaft. Hier Is een rasechte actrice aan
het werk, die met een!subfiel gevoel voor
expressie een jonge vrouw neerzet, die
tot In alle vezels betrokken Is bij de oor-
logs-situatle. Een vrouw, die In een rela
tief zeer korte tijd een enorme verande
ring ondergaat onder de druk van de om
standigheden. Een knappe prestatie van
een actrice, die het publiek In feite alleen
maar kent vla de nogal luchthartige en
erotische rollen In films als „Spetters" en
„Het verboden bacchanaal" of TV-serles
als „Zeg 'ns A". Die verandering is al
even opmerkelijk als die van Hannie
Schaft.
Renée Soutendijk. „Ik keek tegen het spel
van deze rol aan met gemengde gevoelens.
Aan de éne kant was het een prachtige kans
voor mij als actrice om een rol neer te zetten
met zo'n dramatische ontwikkeling in zich,
maar aan de andere kant beangstigde het
mij. omdat ik mij realiseerde dat ik nooit het
geïdealiseerde beeld wat er in de loop der
jaren is ontstaan, kon waarmaken Het was
een enorme opluchting toen ik hoorde, dat
het met Ben's bedoeling was om de
werkelijkheid na te bootsen, maar dat het
meer ging om zijn indruk van een vrouw als
Hannie Schaft. Het was nodig om mijn eigen
angsten, onzekerheid, introvertie en truttig
heid naar boven te halen, dingen die heel
duidelijk bij mijzelf aanwezig zijn, maar die je
het liefst zo ver mogelijk wegstopt. Zoiets
graaft emotionel best diep, ik werd er zeker
niet vrolijker van. Mede daardoor is het de
meest ingrijpende rol geweest die ik tot nu
toe heb gespeeld Toch is het essentieel dat
je als actrice met die identificatie niet tever
gaat. je hebt een zekere afstand nodig om je
bewust te zijn wat je doet
Renée Soutendijk draagt in feite voor een
belangrijk deel de film. Zonder af te doen aan
alle andere acteurs en actrices, die eigenlijk
onopvallend aan het werk zijn, is het focus
duidelijk gencht op Hannie Schaft. De ande
ren zijn vluchtige schimmen op de achter
grond als een onderdeel van het oorlogsde
cor. Zij worden verder niet qua karakter uit
gediept Dat geldt zelfs voor Peter Tuinman
als Hugo, die de meeste verzetsdaden van
Hannie Schaft begeleidt, daarvoor de voor
bereidingen treft. En dat is eigenlijk het enige
manco in de film De man, die het dichtst
naast Hannie Schaft leeft, blijft voor de toe
schouwer een toch enigszins ongrijpbaar fi
guur. wiens beweegredenen op de achter
grond blijven. Meer de troostende minnaar
dan een heldhaftige verzetsheld naast de
verzetsheldin. Storend is dat niet als je aan
dacht steeds op Hannie Schaft gericht blijft,
maar op sommige momenten levert dat toch
een identifikatie-probleem op
„Het meisje met het rode haar" Is - on
danks die enkele hiaten - een beeldscho
ne film geworden. Een film, die duidelijk
met liefde voor het onderwerp Is ge
maakt. Zonder pathos, zonder opge
schroefde heldendrang. Alles gebeurt,
omdat het gebeuren moet. Regisseur Ben
Verbong, van wie we tot nu toe naast wat
korter werk nog geen speelfilm van nor
male lengte hebben gezien, Is er In ge
slaagd om een Nederlandse speelfilm af
LEUSDEN-Maandag21 september
houdt het vrouwenkafé een thema-
„Het meisjes met het rode haar." Regie
Ben Verbong. Produktie Chris Brouwer en
Haig Balian Scénario. Ben Verbong en Pie-
ler de Vos, gebaseerd op het gelijknamige
boek van Theun de Vries Montage Ton de
Graaff. Muziek. Nicola Piovani Genre: ver-
zetsfilm. Met Renée Stoutendijk, Peter
Tuinman, Loes Luca, Adrian Brine, Chris
Lomme en anderen. Keuring, jaar; lengte:
110 minuten. Theater:
(door Bert Vos)
In deze turbulente (fllm-)tljd vol spekta
kel, gigantische massascènes en fllmtru-
cages, waarin het eerder gaat om het
amusement dan om het verhaal, is het
een verademing te kijken naar de nieuw
ste Nederlandse film: „Het meisjes met
het rode haar", geregisseerd door Ben
Verbong.
Het meisje met het rode haar is Hannie
Schaft, een verzet-strijdster waarover de
schrijver Teun de Vries een boek schreef.
Regisseur Verbong heeft het boek van De
Vries als basis genomen, méér niet. Ver
bong: „Er zijn twee dingen die me Interes
seren aan de figuur van Hannie Schaft:
allereerst hoe zo'n verlegen, Ietwat ang
stig meisje haar beschermde omgeving
verlaat en zich ontwikkelt tot een harde,
nergens voor terugdeinzende verzets-
vrouw. Een onverzettelijkheid, die sa
menhing met haar onbezorgde opvoe
ding, haar karakter en haar rechtenstu
die. Ik heb geprobeerd door dat alles
heen een mens te laten zien. Met angst,
verlegenheid, het overwinnen van die
angst, verzet, agressie, wanhoop. Ook
een heldin heeft recht op een menselijk
gezicht. In meer algemene zin vind ik
Hannie Schaft als symbool belangrijk.
Wanneer Iemand als zij, die toch als een
symbool van het linkse verzet gezien kan
worden, net voor de bevrijding wordt
doodgeschoten, dan Is dat bijna politiek
statement. Dan ga je je afvragen wat die
bevrijding precies betekend heeft."
Verbong koos niet voor een sensationele
aanpak, wat natuurlijk best mogelijk zou zijn
geweest. In tamelijk sobere lijnen schetst hij
in zijn film de ontwikkeling van Hannie Schaft
tot wat zij uiteindelijk zou worden. Opvallend
is het kleurgebruik in de film. of liever gezegd
het bijna ontbreken van kleur, wat de authen
ticiteit van het Nederland in de oorlog alleen
maa? versterkt Het enige wat opvalt is het
rode haar van Hannie Schaft in een vrijwel
kleurloze wereld, door cameraman Theo van
Renée Soutendijk in een schitterende hoofdrol als Hannie Schaft in Ben veröongs Het meisje met het rode haar".