DE AARDE n „De aarde bespied": ruimtefoto's als fascinerende kunstwerken De wonderwezens van Theo Schild kamp: fascinerend werk Charlès Sheffield boeken ter geboord kan worden in de meest onher bergzame delen van de woestijnen. In ,,De aarde bespied" ontrolt de planeet aarde zich aan uw oog Op een wijze, zoals u de aarde nog nooit zult hebben gezien In „kunstwerken", zoals nog nooit door onze kunstenaars zijn gemaakt, in een palet van kleuren, die intrigeren door de harmonie die er uit blijft spreken Grillig lijnenspel als het resultaat van een woest berglandschap, blauw-witte formaties in een symmetrisch woestijn-patroon. De beelden overrompe len. blijven de aandacht trekken en geven, naarmate men langer kijkt, steeds meer in formaties en details prijs Honderdzestig bladzijden vol betoverende kunstwerken, tot stand oekomen door ons technisch vernuft DONDERDAG 22 OKTOBER 1981 „De aarde bespied" (Earth Watch), door Charles Sheffield Vertaling Huub Eggen. 1981. Uitgave: uitgeverij Rostrum te Haar lem Gebonden, groot formaat. 160 blz. Prijs 59.90 Door de steeds knapper wordende tech nieken. door de steeds grotere mogelijkhe den die micro-computers ons bieden, door de steeds verfijnder wordende wijze van in formatie-verzamelen. ligt het voor de hand. dat we de ruimte-satellieten zijn gaan gebrui ken om onze eigen aarde te verkennen Fo tografische systemen met een steeds groter wordend oplossend vermogen, waardoor steeds grotere oppen/lakken zonder verlies van scherpte konden worden gefotogra feerd, dragen bij aan het steeds dikker wor dende „foto-album" van onze aarde En de ontwikkeling staat niet stil Het foto graferen van onze aarde vanuit de ruimte Diedt tal van voordelen. Met infra-rood-foto- grafie is het mogelijk tal van details te ont dekken in het landschap. Details, die voor dien verborgen bleven voor de wetenschap. In 1972 werd de eerste satelliet speciaal voor dit doel gelanceerd, de ERTS 1 (Earth Resources Technology Satellite): een satel liet. die op zoek moest gaan naar nieuw te exploiteren plaatsen waar natuurlijke hulp bronnen als het ware op ons liggen te wach ten. De Erts 1 werd later omgedoopt in de Landsat 1drie jaar later gevolgd door de Landsat 2. terwijl in maart 1978 de Landsat 3 de ruimte in ging. En daar zal het niet bij blijven, want de onvoorstelbare technologi sche kennis zal steeds groter worden, syste men zullen steeds weer verbeterd worden, geperfektioneerd Niet alleen zijn de Land- sat-satellieten gericht op de speurtocht naar nieuwe hulpbronnen, tal van andere belang rijke informatie op het gebied van inventari satie van onze oogsten, het kappen van bos sen, het toenemen of afnemen van water- en sneeuwoppervlakten, terwijl we de zanddui nen de woestijnen van morgen kunnen zien binnentrekken Zowel met „gewone" als met „infra-rode" ogen stroomt die informatie binnen. Stukje voor stukje wordt onze planeet in kaart ge bracht en het resultaat is een kleurrijke, fas cinerende mozaïek, waarbij elke kleur een betekenis heeft, ons iets heeft te zeggen over de aard van het landschap. Natuurlijk veel blijft nog aan ons verborgen. Lang niet alle details komen aan het licht Het oplos send vermogen van de fotografische appa ratuur aan boord van de Landsat-satellieten is vaak nog niet groot genoeg om ons letter lijk alles te vertellen wat we weten willen. Maar hetgeen nu reeds aan informatie terug wordt geseind naar de volgstations overal ter wereld, is al onvoorstelbaar rijk aan details. Er kan veel mee worden gedaan We kunnen het wisselen van de seizoenen en het ontkie men en groeien van gewassen volgen. We zullen gletsjers in vogelvlucht zien en ze in kaart kunnen brengen zoals dat nog nooit eerder kon We zullen ook hun „vingeraf drukken" zien uit de IJstijd, toen ze groter waren dan nu. We kunnen de meest afgele gen en ontoegankelijke gebieden van Azië, Zuid-Amerika, Australië en Afrika waarne men en vanachter het bureau delfstoffen op sporen Dezelfde methoden wijzen plekken aan waar met redelijk succes naar grondwa- „De aarde bepied" is niet alleen een wonderlijk boek vol kunstzinnige foto's, maar tevens een populair-wetenschap- pelijk overzicht van de ruimtefotografie. Een waardevol boek om telkens weer te bekijken en te lezen. Aanbevolen! V. Onze wereld met ruimtefoto s in kaart ge De wetenschap staat voor niets. En voor alles, zou je er aan toe kunnen voe gen. Sinds het op gang komen van de elektronica vanaf de tweede wereldoor log tot nu Is er enorm veel veranderd. Veel Is ongemerkt gegaan. De ontwikkeling van micro-computers en chips heeft wel veel opzien gebaard bij de eerste publikaties. maar daarna zijn de toe passingen legio geweest zonder dat we er eigenlijk veel van merken. Verschillende huishoudelijke apparaten hebben reeds de beschikking over een micro-computertje en we werken er mee. alsof dat nooit anders is geweest Foto- en filmapparatuur wordt steeds kleiner, kompakter, dankzij de chips. Nog eventjes en de zware video-recorders van enkele jaren geleden, zijn teruggebracht tot handzame, maar vooral lichte doosjes met wat tiptoetsjes De micro-computers en de chjps hebben in de wereld van de fotogra fie. televisie en film voor een ware omwente ling gezorgd Voor een met onbelangrijk deel hebben we dat te danken aan de ruimte vaart, waar we in deze eeuw schoorvoetend mee zijn gestart. De eerste stappen op de maan. nieuwe stappen voor de technologie Satellieten suizen nu door de ruimte, infor matie opslorpend met een gretigheid, die nauwelijks wordt bijgehouden door de steeds sneller wordende computersyste men. Een weerbericht komt uit de ruimte. Televisieprogramma's komen tot ons via sa tellieten We kijken niet verbaasd meer We zijn er aan gewend Nu nog kibbelen we over de invulling van ons televisiekabelsysteem, over enkele jaren hebben we aan vijftig ka nalen niet genoeg meer. Kommunikatie op steeds hoger, geavanceerd niveau. Video, viditel en vidifoon Huiscomputers, die het vervelende werk van ons overnemen, die bankzaken voor ons regelen en straks brief jes voor ons gaan schrijven volgens voorge programmeerde procedures Kortom de technologie beheerst ons dagelijks patroon en of we er ons wèl bij voelen of niet, wordt ons niet gevraagd. De „vooruitgang" is niet meer stop te zetten We zullen mee moeten gaan of we zullen het verliezen van de steeds gecompliceerder wordende samen leving Het is dan ook opmerkelijk, dat we nu gekonfronteerd worden met de resulta ten van onze technische vooruitgang en getroffen worden door de schoonheid er van. Zelden hebben technologische za ken iets van schoonheid of pracht. Kille zaken, die niet op één lijn te stellen zijn met kunst. Iets anders is het gesteld met de ruimtefotografie. Want daar willen we het deze keer over hebben. Kortgeleden verscheen de Nederlandse vertaling van „Earth Watch" van Charles Sheffield „De aarde bespied - onze wereld met ruimtefoto's in beeld gebracht" De re sultaten van onze technologie als pure kunstwerken' Natuurlijk - we hebben met ingehouden adem gekeken naar de eerste beelden van onze eigen planeet toen de Apollo's richting maan gingen We zagen de zon ondergaan in de ruimte. Fascinerend Tegenwoordig krijgen we foto's te zien. die de Voyager-ruimtesondes voor ons maakten van Jupiter, Saturnus en de manen. Tech nisch zeer knappe staaltjes van vernuft. We beginnen het eigenlijk als vanzelfsprekend te beschouwen We zijn toch immers een volk van de ruimtevaart geworden? Maar to ch maar al te gauw vergeten we. bij het aanschouwen van de kosmos, dat de schoonheid van onze eigen planeet zonder moeite kan wedijveren met de vulkaanuit barsting op lo of de ringen van Saturnus „De aarde bespied" laat dat overduidelijk zien Honderdzestig bladzijden gevuld met „kunstwerken", schitterende, overrompe lende. fascinerende kleurenfoto's van onze aarde De woestijn als abstrakt schilderij. Subtiel lijnenspel, kleurige vlekken, verras sende composities. boeken, voor u besproken samenstelling: Bert Vos. BONTE MENSHEID Gebaseerd op de twaalfdelige reeks „Volken en stammen" stelden Draga Jelacic en Trudy Muller-Boss- hard het foto-naslagwerk „Bonte mensheid" samen, waarin de religie, riten, zeden en gebruiken, feesten, kunst, kleding, leefwijze, herkomst en toekomst van honderden vol ken en stammen op aarde de revue passe ren in tekst, maar vooral in de vorm van honderden vaak schitterende kleurenfoto's „Bonte mensheid" is een fascinerend na slagwerk, waarin tal van bijzonderheden over volkeren, die we nauwelijks of niet ken nen. Het boek is verdeeld in veertien hoofd stukken. die elk een groot geografisch ge bied behandelen, in sommige gevallen zelfs een geheel werelddeel „Bonte mensheid" is met alleen een bijzonder interessant boek voor mensen, die zich wat meer willen ver diepen in de talrijke culturen die de aarde nu nog steeds herbergt, maar ook als naslag werk in „Bonte mensheid" erg goed bruik baar voor onderwijsdoeleinden Aanbevo len. (Uitgave het Spectrum, gebonden, groot formaat). V „WONDERWEZENS", door Theo Schild- kamp. Rijk geïllustreerd in kleur met eigen tekeningen. Uitgave van Holkema Waren- dorf te Bussum. 156 blz. groot formaat, ge bonden 1981 Prijs 39,50. magische show bevat, waarbij de hersenen de uitvoering leiden en waarbij de zintuigen en de verbeeldingskracht hun capaciteiten tonen om te verbazen, te bedriegen en te amuseren. Fisher ontdoet het één en ander van de mystiek en de pretentie van de magi sche en panoramale wereld en toont ons met een aantal duidelijk geïllustreerde trucs hoe gemakkelijk we de mogelijkheden van ons lichaam kunnen gebruiken en allerlei soor ten „wonderen" kunnen uitvoeren die nor maal behoren tot het terrein van hypnoti seurs, goochelaars en illusionisten Voor de liefhebbers, (paperback, 22,50) WONDERWORKS. Science fiction en fantasy spréékt niet alleen tot de fantasie van de lezer, maar ook verschillende kunste naars hebben zich intensief bezig gehouden met deze materie Vaak resulteerde dat in schitterende albums, waarin de fascineren de werelden uit ruimte en tijd worden gepre senteerd in vaak schitterende kleuren. Illu strators van SF-boeken hebben zich ware kunstenaars getoond waar het gaat om het verbeelden van nieuwe werelden, buiten aardse volkeren en landen, die alleen maar bestaan in de breinen van uiterst fantasierij ke schrijvers. Kortgeleden verscheen bij uit geverij Rostrum te Haarlem het album „Wonderworks" (science fiction en fantasy art) van de illustrator Michael Whelan met bijdragen van Paul Anderson, Alan Dear) Foster. Anne McCaffrey. Michael Moorcock en anderen Een schitterende verzameling schilderijen en tekeningen, al dan niet ge bruikt als omslagen voor SF - en fantasy -romans. Voor de liefhebbers een lust voor het oog (paperback, groot formaat) Gavin Lyall Ooit van de Hommelstommel gehoord? Geeft niet. U kunt dat gemis goed maken door Theo Schildkamp's „Wonderwe zens" aan te schaffen. Daarin wordt alles verteld over die Hommelstommel en tal van andere wonderlijke, zeldzame en ma gische wezens, die door de honderden eeuwen heen (al dan niet in onze eigen fantasie) de wereld hebben bewoond. Theo Schildkamp in zijn inleiding: „Het wonderlijkste wezen dat op deze planeet rondscharrelt Is ongetwijfeld de mens zelf. Alsof Moeder Natuur nog niet ge noeg schepselen zou hebben voortge bracht, heeft hij er allerlei soorten bij ver zonnen. Alsof neushoorn, vogelbekdier, zeeolifant of luipaard er al niet bizar ge noeg uit zien, heeft de mens de schep ping aangevuld met draken, griffioenen, meerminnen, trollen en weerwolven". Ik zou het met enige lichte aarzeling aan kunnen vullen met: „En alsof de mens nog niet genoeg heeft verzonnen, doet Theo Schildkamp er nog een schepje bo venop", maar dat is niet helemaal eerlijk, denk ik. Want Schildkamp heeft de wereld van de fantasie zorgvuldig bestudeerd Snuffelend door honderden boeken vol legenden, my then en fantasieën verzamelde hij daardoor een lange rij merkwaardige, curieuze, won derlijke wezens, die hij niet alleen zorgvuldig in beeld bracht via schitterende tekeningen, maar bovendien méér reliëf gaf door een beschrijving, door het vertellen van bijbeho rende sprookjes, verhalen en legenden Het resultaat is een werkelijk fascinerend boek. zorgvuldig uitgevoerd in groot formaat. Een kreaturen-encyclopedie zonder weer ga! Dingen, die we al lang vergeten zijn. angsten, die eeuwen achtereen waren opge borgen in de stoffige hoekjes van het mense lijk bewustzijn, komen weer tevoorschijn. De dodende ogen van Wi of Medusa beangsti gen ons opnieuw, zodat wij vol afschuw ons gezicht afwenden Grillige vormen vermin ken onze realiteitszin, leveren indrukwek kend echte nachtmerries op en dragen er toe bij, dat wij de werkelijkheid om ons heen opnieuw gaan bezien Freudiaanse kreatu- ren bevolken onze voordien zo vertrouwde qedachtenwereld. jagen ons op. verlammen ons door schrik en angst. Achtbenen en drie ogen beheersen ons, terwijl de weerwolven in het donkere bos in de achtertuin huilen in het licht van de volle maan. Terwijl de man nen van deze tijd druk bezig zijn het feminis me te doorgronden, komen Witte Vrouwen op ons af om ons met moeite gevormde vrouw-beeld opnieuw te verstoren Om over de Zwarte vrouwen nog maar niet te spre ken Mannen vervormen tot Centaurs, vrou wen worden heksen. En wie denkt, dat het gewoon de verbeelding van de menselijke nachtmerries is. krijgt meteen de kous op de kop, want Schildkamp heeft haarfijn voor ns uitgezocht, dat nachtmerries werkelijk heb ben bestaan Kortom het boek op zich is een wonder Theo Schildkamp zegt aan het slot van zijn boek: „Moge dit boek ertoe bijdragen dat- terwijl in de wereld om ons de éne na de andere diersoort met uitsterven wordt bedreigd - Wonderwezens, die onze el- gen geest heeft voortgebracht, in leven en welzijn blijven"... Ik ben het daar hartgrondig mee eens. We moeten zuinig zijn op hetgeen wij zélf hebben gescha pen. Dankzij Schildkamp's aansprekende vertel- en en tekentalent zijn de wonder wezens voorlopig weer aan de vergetel heid ontrukt en voor een wisse onder gang behoed. Waarvoor mijn hartelijke dank. Ik zal hem voordragen voor een fik se subsidie van de talrijke instanties in Nederland die het behoud van onze na tuur zo'n warm hart toedragen. Hij heeft het verdiend met dit bijzonder baanbre kende werk! „Wonderwezens" van Theo Schild kamp is voorzien van een uitgebreide lite ratuurlijst. MAGISCH ALLERLEI. Het menselijk li chaam is een fysisch wonder dat we als van zelfsprekend ervaren. In „Magisch allerlei" onthult John Fisher. dat hét lichaam ook een' GAVIN LYAL Uitgeverij Slijthoff is na de nieuwste roman, „Tyler's oorlog" begonnen met herdrukken van de reeks eerder verschenen thrillers van de befaamde schrijver Gavin Lyall. Van de acht tot nu door Lyall geschreven thrillers verschenen bij Slijthoff tot nu toe herdrukken van Venus met pistool" en „1 minuut na middernacht Gavin Lyall behoort, met mensen als Desmond Bagley. Alistair McLean en Hammond Innes tot de bekend ste thriller-schrijvers. Veel gelezen, veel ge roemd. Lyall heeft een aparte plaats ingeno men tussen deze auteurs. Zijn thrillers ken merken zich door een snelle schrijftrant, waarbij naast de spanning ook de humor een belangrijke plaats inneemt, (paperback) VLOEDGOLF. Van de avonturen-roman- schrijver Richard M Stern (die ook het mate riaal leverde voor de film „The Towering In- ferno") verscheen bij uitgeverij De Kern de spannende thriller „VloedgolfIn deze ro man gaat het over een stuwdam, die gebre ken vertoont. De fundamenten van de reus achtige dam. die water en elektriciteit levert aan het lager gelegen stadje, zijn door aard verschuivingen van hun plaats geraakt Een ramp dreigt Jay Harper, een briljante geofy sicus brengt een bezoek aan het stadje, waar hij geboren is en ontdekt het gevaar Zoals vaak het geval is. twijfelen de desbe treffende autoriteiten aan hetgeen Harper j heeft ontdekt. „Vloedgolf" is een spannende I roman, die ook is verfilmd (gebonden, 28.90)

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 11