Basisgroep „De Keerkring"
wil geen alternatieve kerk zijn
Centra: om de Konstant Lage Prijzen.
Om al't Frisse Vérs. En vooral omde
Grote "Gekoeld-Vers"Aktie!
ROCHEFORT
ROOMPATE
Centra Wim Wahle
eQSfr.
de Grutterij 10, tel. 944,263
S3HNITZB6S
ÜSfL QCAH
WffiOT y\öf
ALLEEN GELDIG
OP DO.VR.EN ZA.
OPOf
/\QD&2M. B«
c&en^sTfQ
<Z50&IM l«
*AAS<?0«AMe...
MANQA- MJiA
fcDNEN 25 érTV
Ae m
Q^iO W#__
7506GAH W*
SPiNAFiE
Qieeecs
ysaccxes
DONDERDAG 22 OKTOBER 1981
LEUSDER KRANT
12
AMERSFOORT - In 1976 kwam op
Initiatief van enkele pastores uit
Amersfoort-Noord een groepje kriti
sche gemeenteleden bij elkaar om te
praten en na te denken over alterna
tieve vieringen. De alternatieve vie
ringen zijn er nooit gekomen, het
groepje had tijd en ruimte nodig om
met elkaar van gedachte te wisselen
over de plaats van de kerk in de sa
menleving. In deze gesprekken
bleek al gauw dat er erg veel kritiek
op was zoals de kerk funktioneerde.
Wel wilde men als groep regelmatig
bij elkaar komen ook omdat eenie
der wel wat wilde met zijn/haar
christen-zijn en hoe dit vorm te ge
ven in de dagelijkse gang van zaken.
Dit resulteerde In ..De Keerkring".
Om niet alleen rationeel bezig te zijn
maar ook de persoonelijke relatie tot
elkaar te bevorderen kwam men naast
de diskussieavonden ook eens per
maand bij elkaar om gewoon samen te
eten en eventueel wat informeel door
te praten over de diskussiehtmea's en
andere zaken.
In maart 1978 werd de landelijke ba
sisbeweging officieel opgericht. De ba-
sisgroep-Amersfoort (De Keerkring)
heeft zich hierbij vrijwel meteen aange
sloten. In mei 1979 werd aan de groe
pen het concept Visie en Program
voorgelegd. Hierover werd in de groep-
Amersfoort lang gediskussieerd met
als uiteindelijk resultaat dat de groep
zich wel aangesloten bleef beschou
wen maar voorlopig nog niet Visie en
Program wilde ondertekenen: met na
me de socialistische en marxistische
geluiden, die hier en daar doorklonken,
stuitten bij sommigen op verzet. Omdat
men evenwel de meeste punten kon
onderschrijven en men ook financieel
wilde bijdragen, leek lidmaatschap
geen bezwaar.
Aktie wordt door de meeste leden
erg belangrijk gevonden Velen zijn
dan ook lid van een of andere aktie-
groep zoals IKV. Vrouwen voor vrede
etc. In de diensten wordt ook steeds
aandacht besteed en gevraagd voor
allerlei aktiviteiten, manifestaties, de
monstraties. Als leden van de groep
worden beschouwd degenen die een
maandelijkse bijdrage geven, die niet
GILDA DROP
zoel of zout zak 500 grom-3^0"
CENTRA SPECULAAS 11Q
pak 400 gram 1.55 I I M
WOKKELS
ROLAND
TAFELMARGARINE
kuip 500 gram 1 ëft
HOY KNAKWORST
CALIFORNIA SOEP
groente, kip of lomaal
zok|e 59
CENTRA SLASAUS
fles 500 grom 1-55
KARVAN CEVITAM
lies 600 ic-i-fS
SUPRA KOFFIE
normale- of snelfillcrmoling
pak 250 gram j*-05
KANIS GUNNINK
THEE
pek 20 zak|es 1.4?
BRINTA
pak 500 grom l-9<t'
ALMIRON AB
blik 900 grom 1561
LUKO
CHOCOLADEHAGEL
melk of puur zok 400 gram 3-18
SDOSÊAM.
0JS&6F sMQ
- AMSTg(2T>3iHS6
B&6G6Nf§a,
2ATc/?OAS
5C0ö®<kM
.--3DNceePiT= \ox 10
0?uweN Sf(M
ftee Kiio
CiÊfWies -
P,WS
ÖoaxiNese of
Geu ANAffcLi
(Sbelewtfa. AOfo
MiCKe^v Heuse
-losaJKS.
/J
bepaald gering is. Omdat de groep
daardoor nogal ruim bij kas is, kan een
flinke bijdrage aan de landelijke basis-
beweging worden gegeven
In oktober 1979 werd besloten te be
ginnen met het houden van vieringen.
Niet iedereen was enthousiast hiervoor
zodat een jarenlange (2 jaar) diskussie
hieraan vooraf ging wel of geen vierin
gen. De „tegenstanders vreesden
een nieuwe kerk.
De Nederlandse (zowel als de bui
tenlandse) basisbewegingen kwamen
maar niet zo uit de lucht vallen. In de
50er jaren startte in Nederland de oe-
kumenische pleinbeweging van Pater
Jelsma, die de bewoonbaarheid van de
wereld aan de orde stelde In Odijk ont
stond de Sjaloomgroep, die kritische
aantekeningen ging plaatsen bij kran
tenberichten, en die zich ontwikkelde
tot een puur politieke groepering
In 1968 kwam de Septuagint-bewe-
ging op, die probeerde het klimaat van
het Vatikaans Concilie II open te hou
den Deze groep ging zich voorname
lijk bezig houden met oekumene
In 1970 kwam er een internationaal
congres tot stand van kritische groepe
ringen uit diverse landen In 1972 ont
stond in Limburg de open kerk naar
aanleiding van de benoeming van bis
schop Gijssen, In de parochies werkte
deze groep, die in de kerk bleef staan,
om de vernieuwing op gang te brengen
en te houden. Toen ontstond ook de
beweging christenen voor het Socialis
me vanuit Chili, waar vooral boeren en
arbeiders bij aan gesloten zijn. In West-
Europa en Amerika sloten zich mid
denklassers en intellektuelen aan.
ONTSTAAN BASISBEWE
GING
Zo onstond de eigenlijke basisbewe
ging. De kerk van ouderen 't christen
dom aan de basis. In 1972 hielden ze
hun eerste ontmoeting in Driebergen.
Herkomst, verwachtingen, doelstellin
gen waren verschillend. Maar ze had
den één ding gemeen, ze waren niet
gelukkig binnen de kerken.
In 1975 is de werkgroep open dienst
aan basisgroepen en kritische ge
meenten in Nederland op gericht. Die
een soort stuurgroep wil zijn om het
gebeuren theologisch te evalueren en
door publikaties te begeleiden. In 1977
werd de eerste oproep gedaan tot een
landelijk verband. Er was een geweldi
ge respons van alle kanten. Er waren
twee aksenten, die met elkaar in span
ning zaten de radikale keuze, én de
loyale opstelling om vanuit de kerk te
vernieuwen.
Op het eerste congres in de Domint-
cuskerk hield Karl Derksen een inlei
ding: de beweging aan de basis is zo
oud als de mens zelf wij zetten de tra
ditie voort. Visie en programma werden
opgesteld:
1 de Joods christelijke traditie voort
zetten. 2. de bijbel centraal stellen voor
bevrijdend christendom; 3. nieuwe kijk
op de maatschappij
TWEEDE CONGRES
Het tweede congres in 1979 had als
thema, basis en bevrijding. Er werd
een raad van kontaktpersonen opge
richt. Er werd een informatiebrief opge
steld, die het officiële tijdschrift van de
basisbeweging, ,,De Uittocht' werd.
Eind 1979 kwam de Leusdenaar Jan
Sleumer bij de Amersfoortse basisbe
weging, die voor ogen had exact wat in
het landelijk visieprogram in de reeds
vermelde drie punten werd geformu
leerd Ook zelf had Jan Sleumer een
uittocht meegemaakt In de eerste fase
van zijn leven stelde hij zich als ambts
drager binnen de kerk vertikaal en apo
litiek op. In de tweede fase gingen hem,
werkend onder de arme bevolking in de
Phillippijnen, de ogen open In de der
de fase trad hij in het huwelijk, en werd
aktief binnen de PPR, het IKV en de
basisbeweging.
..Ik voelde me er meteen thuis", zegt
hij. ,,lk ben mee gaan doen
Ze wilden ook met vieringen begin
nen Een viering is een soort kerk
dienst, waaraan op meer alternatieve
en vrije manier gestalte wordt gegeven
dan in de traditionele kerken. Lange tijd
kwamen we daarvoor bijeen in het ka
pelletje van Meth Medura. Toen het te
klein werd kregen we onderkomen in de
zaal van de Remonstrants Doopgezin-
de gemeente aan de Stadsring
De vieringen worden door vier men
sen voorbereid Telkens twee nieuwe
en twee oude Zodat iedereen aan de
beurt komt, en het geheel kontinueert
Er is geen voorganger. We doen het
samen Het breken van het brood. De
beker, die rond gaat. Man of vrouw
speelt geen rol. Of dat wel of geen eu-
chanstieviering is, dat vinden wij niet
belangrijk".
VIERING
De vieringen van ,,De Keerkring"
vinden plaats op de eerste zondag van
elke maand om 12.00 uur. In de Doops
gezind Remonstrantse kerk aan de
Stadsring 137 Momenteel is de groep
bezig met een cyclus, waarin het boek
„Kies het leven" van Dorothee Sölle
centraal staat
leder, die belangstelling heeft voor
deze vieringen, is van harte welkom.
Kinderen worden zo veel mogelijk bij
de dienst betrokken Eén maal per
maand is er een huiskamerbijeen
komst, waar praktische zaken worden
besproken, en waar wordt ingegaan op
de vieringEenmaal per maand eten de
basisgroepen bij elkaar
„We zijn voortdurend aan het omke
ren Er zit iets van beweging in ons",
aldus Jan Sleumer.
Bij diverse diensten en bij het Politiek
Avondgebed is „De Keerkring" aanwe
zig met zijn basislectuurdienst (vredes-
opvoeding, derde wereld, feministi
sche theologie, Dorothee Sölle, Karl
Derksen).
Wie nader geïnformeerd wil wor
den over basisbeweging en over
„De Keerkring" kan terecht bij Roe-
leke de Witte, Amstelstraat 16,
Amersfoort, telefoon 13083 en Jan
Sleumer, Melafler 16, Leusden, tele
foon 942837.