„Comeback", speelfilmdebuut van regisseur Jonne Severijn Zevenhonderd hoge gasten in de nacht „Escape to victory": vakkundige, maar saaie film van John Huston De eerste Amersfoortse film-marathon „Stalker" in 't Filmhuis Filmmarathons i de regio DONDERDAG 22 OKTOBER 1981 kijk op de film 13 FILMS IN HET KORT For your eyes only. Nieuwste James Bond-film met Roger Moore als 007 Uitste kend stuk spanning, humor en entertainment rond gezonken geheime apparatuur in de Griekse wateren Overigens niet de enige plaats, waar Bond in aktie komt. Opvallend aan deze film is het feit. dat ..For your eyes only' minder technische en elektronische hoogstandjes te zien geeft, waardoor James Bond tot enigszins normalere proporties te rug is gebracht Een ouderwetse 007. dus (Grand 1. 127 minuten. 12 jaar) Endless love. Regisseur Franco Zeffirel- li op de neo-romantische toer Brooke Shields, die we nog zo goed kennen van ..The Blue Lagoon opnieuw in een hartver- overende film, waarin zij (zo jong als ze is) hevig verliefd wordt op een zeventienjarige jongen, met alle gevolgen van dien ..End less love is. wat je noemt, echt ouderwets drama, waarbij de kijker geen traan wordt gespaard Een veredelde keukenmeidenro man. zeer fraai verfilmd, maar wel voor de rasechte liefhebbers van dit opnieuw in zwang komende genre (Grand 2. alle leeftijden. 112 minuten) Escape to Victory. Regisseur John Hus ton heeft op zijn eigen, vakkundige wijze een ontsnappmgsfilm gemaakt, waarin voetbal een belangrijke rol speelt. Een aantal voet ballende krijgsgevangenen krijgt de kans om een partij voetbal te spelen tegen de beste spelers uit de Duitse Wehrmacht. Een mooie gelegenheid om uit te breken als blijkt, dat de wedstrijd in Parijs gespeeld gaat worden Een prima thema voor een dito film Toch is Huston er niet in geslaagd te overtuigen Het scénario rammelt aan alle kanten, waardoor de film voor een belangrijk deel nogal onge loofwaardig overkomt Huston heeft ver zuimd de nodige spanning en authenticiteit toe te voegen aan zijn filmverhaal, dacht te kunnen volstaan met het inhuren van ver schillende internationaal bekende voetbal sterren Dat is jammer, want daardoor is Escape to Victory" een gemiste kans ge worden zonder dat het voor de hand liggen de thema ..sport en politiek", ..sport en oor log" is aangegrepen voor een flitsende, cyni sche en toch spannende ontsnappingsfilm rond een merkwaardig voetbal-elftal Het re sultaat is dan ook een tamelijk saaie film. die pas in het Ia3tste deel spanning begint te krijgen. Voor echte voetballiefhebbers, die het eerste deel op de koop toe willen nemen (Grand 3, alle leeftijden. 118 minuten) Wie dan leeft, wie dan zorgt. (L'Aile ou la Cuisse) Een uit 1976 daterende lachfilm rond de befaamde Franse komiek Louis de Funès, waarin hij direkteur is van het be roemde Duchemin-instituut. dat restaurants keurt en sterretjes geeft ..Wie dan leeft, wie dan zorgt" is dan ook een plezierige persifla ge op Michelin en zijn sterretjes voor de bes te restaurants en op Jacques Borel en zijn wegrestaurants, in de film Jacques Tricatel „Laile ou la cuisse" is een erg plezierige, culinaire grap met de Funès in topvorm, ook al deed de Funes het ook toen al wat rustiger aan Als reprise in de herfstvakantie best om nog eens te gaan bekijken (Grand 4, alle leeftijden) Come back. Sympathieke, rustige film van Jonne Severijn, die met ..Come back" zi|n speelfilm-debuut maakte Het is een film rond een jazz-musicus, die door een ongeval aan beide benen verlamd raakt. In de perio de van revalidatie krijgt hij te maken met verschillende problemen zijn vriendin ver laat hem. zijn orkest gaat een andere stijl spelen waar hij het niet mee eens is. terwijl hij bovendien nog op moet boksen tegen de betutteling en de bureaukratie van de medi sche wereld waarin hij verzeild is geraakt (Grand 5) Het meisje met het rode haar. Ben Ver- bong's voortreffelijke filmversie van het boek van Theun de Vries met Renée Soutendijk in een formidabele hoofdrol als Hannie Schaft, het meisje met het rode haar. dat tijdens de tweede wereldoorlog haar studie afbreekt en verzet gaat plegen tegen de Duitsers, die Nederland bezet houden Verbong heeft dat alles niet alleen fraai, maar vooral ook stilis tisch sober in beeld gebracht zonder gebruik Ie maken van oneigenlijke sentimenten Het is één van de beste Nederlandse films van de laatste jaren geworden Aanbevolen' (Cinema 1. 110 minuten. 12 jaar) Hot bubblegum. Alweer het derde deel van de serie ..Lemon Popsiclevan regis seur producer Menahem Golan. Aan- vankleijk door de keuring op 16 jaar gezet vanwege de langdurige scènes in bed. maar na herkeuring toch toegelaten voor twaalf laar en ouder. Niet dat het veel uitmaakt ,.Hot bubblegum is een imitatie van de eer steling in deze serie en dan blijkt, dat de aardigheid er wel af is Weinig nieuws is aan het oude recept toegevoegd Teeners op vrijersvoeten in de jaren vijftig, dat allemaal gelardeerd met veel bij die tijd behorende popmuziek Voor de .est een middelmatige film met een inhoud, die varieert van redelijk vertier tot smakeloze ongein (Euro. 92 minuten. 12 jaar) Time bandits. Time Bandits is geen Monty Pythonfilm in de strikte zin des woords, dat wil zeggen, de film is geen echt logisch te verwachten vervolg op voorgan gers als ..The Holy Grail" of ..The life of Brian" Wel komen, door de sublieme mede werking van John Cleese. Michael Palin. de regisseurshand van Terry Gilliam en voorna melijk het verrassende scenario van beide laatsten, de onversneden Python-fans ruim schoots aan hun trekken ,,Time Bandits" is een pracht gefilmde droomreis van het jon getje Kevin, die samen met een groepje dwergen een absurde tocht door de tijd maakt En passant beroven zij Napoleon (Ian Holm), die hen onmiddellijk in dienst neemt als generaals omdat hij zeer te spre ken is over hun gebrek aan lengte Zij bezoe ken Robin Hood (John Cleese). Agamem non (Sean Connery) en komen, via een ver stoorde reis op de Titanic terecht bij een dwergenetend monster (Peter Vaughn) en diens vrouw (Katherine Helmond, bij velen bekend als Jessica uit de TV-serie Soap). Tussen al deze bezoeken door krijgt het Kwaad (David Warner) ruimschoots gele genheid en tijd zijn slechte praktijken te bot vieren. omdat iedereen zal begrijpen dat het Opperwezen (Ralph Richardson) aan zes dagen nooit genoeg had om een ordentelijk Universum uit de grond te stampen De muziek bij déze film is van George Harrison. (Euro Cinema, 12 jaar) „Come back", regie Jonne Severijn, 1981 Genre drama. Muziek Herman de Wit Met Theu Boermans. Sylvia Millecam, Annelies Knoop en Teuntje de Klerk Theater Grand 5. Het is u misschien opgevallen, misschien ook niet. maar sinds enige tijd fungeert het Amersfoortse Grand 5-theater weer als een bioscoopje. waar films voor een kleiner pu bliek aan bod komen. Lange tijd was Grand 5 als arthouse-theater niet meer beschikbaar, maar toch gingen er steeds stemmen op on der de filmliefhebbers om die traditie in ere te herstellen Dat is enkele weken geleden ge beurd en het gevolg daarvan is. dat de „klei ne" films voor een relatief klein publiek weer aan bod komen De direktie van Jogchem's Theaters is echter niet onverdeeld optimis tisch over het welslagen van wat zij voorlopig als een experiment beschouwd Direkteur Jan van Dommelen „We doen ons best om de kleinere films zo snel mogelijk naar Amersfoort te krijgen, maar we zijn daarbij wel afhankelijk van een klein aantal kopieén. Zolang de film elders (bijvoorbeeld in de gro te steden) draait, kunnen wij er niet aanko men Als er echter voldoende publiek voor dit genre film is. zijn we bereid om het experi ment door te zetten. Tot nu toe moet ik zeg gen. dat de opkomst niet zo groot is. Teleur stellend laag Ik heb echter goede hoop. dat het beter wordt, naarmate het publiek er meer op ingesteld raakt" Deze week in Grand 5 een nieuwe Neder landse film, die geheel in dit kader past „Co- me back", het speelfilmdebuut van cineast Jonne Severijn, Geen groots opgezette commerciële produktie met klinkende na men. maar een kleine, met zorg gemaakte film rond een jazz-musicus (Theu Boer mans). die bij een botsing verlamd raakt. Severijn behandelt in zijn film drie thema's, die uit dit feit voortvloeien. Het privé-leven van de musicus gaat naar de knoppen, waar bij zijn vriendin hem verlaat voor een and^r, de jazzgroep waarvan hij de muzikale leider was glijdt af naar een andere, commerciële stijl, terwijl de man zelf verwikkeld raakt in de bureaukratie van de soft-sector, waar hij zich tegen verzet. Dat is nogal wat en deze thema's zijn vol doende voor een groot brok drama Regis seur Severijn houdt het echter rustig, terug houdend Theu Boermans als de musicus levert gaaf spel af, de muziek van Herman de Wit vult het beeldverhaal uitstekend aan. maar tot enige echte opwinding komt Seve rijn niet „Come back" is een film voor een klem publiek, interessant door de thematiek. Severijn heeft de aandacht willen vestigen op de betutteling van de medische bureau kratie, een verschijnsel, waar de hoofdper soon zich tegen verzet. t AMERSFOORT - ..Als ik wist dat je zou komen, had ik de loper uitgelegd De direktie van Jogchem's Theaters wist dat zij in de nacht van vrijdag op zaterdag kon reke nen op zo'n kleine zevenhonderd hoge gas ten en daarom werd speciaal voor hen de koninklijke rode loper uitgelegd, waarover koningin Juliana in 1963 en 1964 het Haagse Euro Cinema was binnengeschreden Henk Bliekendaal, ad/unct-direkteur van Jog chem's Theaters en eén van de breinen ach ter de organisatie van de eerste Amersfoort se filmmarathon, vond dat het minste wat je kon doen voor de zevenhonderd filmliefheb bers, die maar liefst twaalf uur lang bereid waren naar speciaal geselecteerde films te komen kijken. Twaalf uur lang achtereen film kijken ..Je moet wel een enorme filmgek zijn. wil je dat twaalf uur lang volhouden hoorde ik enkele weken geleden iemand schamper opmer ken. Hij was niet zo'n filmtjek, dat waè vJe! duidelijk, maar zevenhonderd anderen dachten er anders ove. Zelfverzekerd kwa men ze over de rode loper het Grand-Thea- ter-complex binnen om te beginnen aan hun twaalfurige marathon Natuurlijk, er waren er. die niet geheel zeker waren van hun uit houdingsvermogen en daarom enkele da gen ervoor alvast s nachts thuis hadden geoefend in het wakker blijven, maar ook zonder dat was de uitdaging onmiskenbaar, de interesse voor de te vertonen films groot Al dan niet voorbereid ging men monter de nacht in. ..Erg leuk zoiets vertelde een man na afloop.een goed programma, een goe de organisatie en dat voor drie tientjesEen huisvrouw verliet zaterdagmorgen tegen ne gen uur de bioscoop ..Ik kom zo terug zei ze En inderdaad Een uurtje later kwam ze terug Bepakt en beladen met allen bood schappen Het dagelijks leven gaat door, marathon of niet. zal ze gedacht hebben Henk Bliekendaal is een tevreden man als tegen twaalf uur zaterdagmiddag de laatste films over het doek zijn gegaan en de hon derden marathonners het Grand-complex verlaten. Ze hebben een prima nachtje ach ter de rug. En voor enkele tientallen werd het zelfs extra plezierig omdat ze er nog een gratis bioscoop-kaartje aan hebben overge houden tijdens de speciale verloting, midden in de nacht .Alleen geldig voor vanavond (zaterdag) had Bliekendaahbij wijze van grap gezegd, maar misschien waren er in derdaad nog enkele filmfanaten, die er nóg niet genoeg hadden en het die avond nog eens dunnetjes over hebben gedaan Want na afloop kon je maar aan weinigen zien, dat ze twaalf uur zonder slaap achter de rug hadden. Zéker die ene schoolklas zal de nacht glansrijk hebben doorstaan Maar zij had dan ook een begripvolle leraar, die de klas vrijdagmiddag naar huis had gestuurd met de boodschap om ..maar vast wat uurtjes te gaan slapen Bliekendaal ..Het is een erg plezierige ge beurtenis geweest Er is geen enkele wanklank gehoord Het publiek heeft zich de hele nacht door voortreffelijk gedragen En dat is een compliment waard. Het maakt de ze eerste Amersfoortse filmmarathon extra plezierig en feestelijk". Er is niet veel gebruik gemaakt van de speciale snurkzaalHooguit zo'n tien. twintig bezoekers hebben zich gedurende nacht voor enige tijd in de daarvoor speciaal ingerichte zaal Grand 4 teruggetrokken, maar hel overgrote deel bleef waar ze zat. Ze was voor de films gekomen, was blijkbaar haar uitgangspunt Slapen doe je thuis. Het ontbijt verliep vlekkeloos Men was er ook aan toe De broodjes, verzorgd door de firma Lekkerman. gingen er met smaak in, evenals ..Opa's krentenbrood van De Graaf waarmee Jogchem's Theater duide lijk wilde weten, dat zij tegenwoordig haar hoofdkantoor in Bunschoten heeft. Een on gedwongen happening in de vroege mor gen Zowel binnen het gebouw als buiten op de stoep werden de broodjes met smaak naar binnengewerkt voor de laatste loodje- sHet nieuws, eerder door de organisato ren op band opgenomen, werd tijdens het ontbijt afgedraaid en dat werd erg op prijs gesteld Bliekendaal: ..Bij het ontbijt hoort het nieuws van zeven uur. ja toch De eerste Amersfoortse filmmarathon is achter de rug. Zij, die de twaalf uur hebben volgemaakt. werden bij het verlaten van het Grand-complex beloond met een vaantje, waarop hun prestatie staat vermeldt. ,.12uur doorstaan Eerste filmmarathon. Amersfoort 17-10-1961" Een glaasje met „Amersfoort, kei van een stad" kwam er als extraatje bij. „Om thuis op de goede afloop te drinke- n Een goede raad bewaar dat vaantje Want volgend jaar wordt er opnieuw een ma rathon gehouden, dat is zeker. Henk Blie kendaal InderdaadDeze eerste filmmara- thon is zo'n succes geworden, dat we er zeker mee doorgaan. Volgend jaar nog grootser van opzet dan nu Ik wil er nog niet teveel over vertellen, maar misschien dat we dan alle tien bioscopen in Amersfoort bij de ze gebeurtenis in kunnen schakelen Als de zevenhonderd hoge gasten het bio scoop-complex hebben verlaten om hun au to op te zoeken op één van de gratis ter beschikking gestelde parkeerplaatsen in de nabijheidBliekendaal: „we hebben erg veel medewerking gehad van zowel politie als de eigenaren van die parkeerterreinen'begint de schoonmaakploeg aan de grote oprui ming Want over een paar uur beginnen al weer de eerste voorstellingen van het nor male weekprogramma. En er moet nogal wat opgeruimd worden, dat is duidelijk als we door de lege zalen dwalen. Het personeel van Joghem's Theater, dat met erg veel plezier en animo de zevenhon derd bezoekers van de marathon hebben begeleid, begint aan het opruimen van de buffetten Ook zij zien er nog vrij monter uit na twaalf uur en negen pauze s, waarin hon derden werden voorzien van snack's en kof fie. heel veel koffie. Twaalf uur achter elkaar filmkijken. Een uitdaging voor filmliefhebbers. Maar dat niet alleen het is duidelijk een evenement ge weest. dat erg op prijs werd gesteld Of zoals éen der bezoekers het uitdrukte „Zo vaak hebben we in Amersfoort niet van dit soort evenementen. Daar moet je gebruik van ma ken. Het is weer eens wat anders". En dat was het. V. leven vernietigd, maar er bevindt zich een gewelf waar men een wens kan doen. die vervuld zal worden Voordat ze hun tocht gaan ondernemen, vragen de twee mannen aan de gids Stalker om hen te helpen. Deze heeft de Zone al eens eerder betreden en is daarvoor zwaar gestraft door de autoriteiten Ze weten de militaire politie, die het gebied bewaakt, te ontwijken en betreden dan een desolaat landschap, waarin af en toe een dierlijk geluid hoorbaar is. Na een lange tocht bereiken ze uiteindelijk de plaats van be stemming Kirill Gradov schrijft over „Stalker „Ik heb eigenlijk twee ogen. die hetzelfde op een verschillende manier zien. namelijk een Russisch en een Westers oog Het laatste maakte dat ik de nieuwe film van de beroem de Sovjet-regisseur Andrei Tarkovski Stal ker niet kon accepteren Zo leeg. zo zonder enige aktie. Zijn stijl leek mij geen enkele diepte te hebben Weer zo'n waardeloze film. En toch kwam die film uit een land waar de censuur het onmogelijk maakt iets op een normale manier te zeggen zonder symbolen te gebruiken Bepaalde uitdrukkingen, hin ten. zinspelingen, ironie en ga zo maar door Met mijn Russische oog bekeken kan ik Stal ker wel accepteren, namelijk als code De regisseur toont ons drie figuren die eruit zien of ze net uit de Goelag komen en die drie staan op het punt de Zone binnen te gaan. In de taal van gevangenen betekent Zone kampgebied Juist dit feit laat zien dat Tarkovski's me ningen verschillen van de officiële gedrags lijn in de Soviet Unie Kampen, prikkeldraad, politieagenten mogen totaal niet genoemd worden Het verschrikkelijke Sovjet-verle den is al eens herzien en de autoriteiten hebben besloten dat die ene keer al meer dan genoeg was en zo kon niemand dit on derwerp meer aangrijpen Daarom heefl Tarkovski zijn film science-fiction genoemd en geeft hij zijn acteurs namen die allesbe halve Russisch klinken, zoals Stalker en Lü- ger of hij noemt ze gewoon hij hun beroep, zoals Schrijver. Professor Dus de inhoud van de film wordt op deze manier niet be langrijk meer. wel het bestaan van een film als Stalker op zich Juist omdat er in de Sovjet Unie een ab surde film is gemaakt, betekent meer dan alles wat daarin gezegd wordt Het is een monument voor de strijd tegen de censuur Al die eindeloze discussies over God. leven, doelstellingen, kunst, maken heel duidelijk dat mensen in de Sovjet Unie niet tevreden zijn met de officiële propaganda Ze zoeken iets heel anders, iets dat buiten hun grenzen ligt, grenzen die door het Sovjet-systeem in gesteld zijn Dit zoeken mag dan misschien eenvoudig zijn. zelfs primitief, maar het is eerlijk en oprecht. Het is niet voldoende om een film in het Westen te maken, maar in het Oostblok is de boodschap nog steeds meer waard dan de inhoud i I (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Mede als gevolg van het grote succes van de filmma rathon in Amersfoort, wordt ook In andere plaatsen in Jogchem's bio scopen een dergelijke marathon ge houden. Hetzelfde SF-en horrorpro gramma wordt op 30 oktober a.s. in Tivoli in Apeldoorn vertoond. Voor het horror-programma zijn nog en kele kaarten beschikbaar. De SF- marathon is daar reeds uitverkocht. Op 18 december a.s. start de film marathon in Hilversum. Ook hier hetzelfde programma als in Amers foort, maar dit keer verdeeld over twee bioscoop-complexen. In het City Theater kan men gaan kijken naar het SF-programma, in Euro naar het horror-festival. Kaartjes voor de filmmarathon in Hilversum zijn binnenkort verkrijgbaar aan de kassa van het Grand Thneater in Amersfoort. Voor de liefhebbers, die in Amersfoort achter het net hebben gevist misschien een mogelijkheid om alsnog de twaalf uur vol te ma ken „Stalker", USSR. 1979. Produktie Mos film Regie en scenario Andrey Tarkowskij. naar het boek „Picnic onderweg" van Arkadi en Boris Stroegatski Camera Alexander Knajzjinskij Muziek Eduard Artemiew Met Alexander Kaidanowskij, Anatoli Solonitsin, Nikolai Grinko ea Lengte 163 minuten Kleur en zw/w Filmhuis Appelmarkt, za l m di. 20,15 uur. Een schrijver en een wetenschapper zijn van plan naar een verboden gebied, de Zone te gaan. In dit gebied is door een ramp. wel licht het inslaan van een meteoriet, al het Max von Sydow als kapitein Von Sterner (staand) en Michael Caine als kapitein Colby in .Escape to Victory" van John Huston. en hij vraagt kapitein Von Steiner (Max von Sydow), zelf een ex-International, of hij ook de beschikking kan krijgen over voetbal-internationals uit Oost-Europese landen. Hoewel die keurig netjes in con centratiekampen zijn opgeborgen, gaat de Duitser op dit verzoek in. Eén van de gevangen geallieerde militai ren. Robert Hatch (Sylvester Stallone) doet inmiddels verwoede pogingen om te ont snappen. Als op een gegeven moment blijkt, dat de Duitsers de wedstnjd willen laten spe len in het Parijse Colombes-stadion, geeft de leiding van de geallieerde ontsnappings- ploeg Hatch opdracht om na zijn ontsnap ping naar Parijs te reizen om daar het Franse verzet van de komende wedstrijd op de hoogte te brengen Het verzet zal daar po gingen moeten doen om een ontsnapping voor het complete elftal arrangeren. Hatch weet inderdaad te ontsnappen en „regelt het even" in Parijs. Dan wordt de wedstrijd gespeeld voor een groot publiek, voor deze gelegenheid door de Duitsers op getrommeld „Escape to victory" zou een erg aardige film geweest kunnen zijn, indien regisseur Huston wat realistischer te werk zou zijn ge gaan. Hij heeft zich er wat al te gemakkelijk van af gemaakt en het gevolg is, dat de film tamelijk ongeloofwaardig op de toeschou wer overkomt. Hatch ontsnapt en dat gaat vrijwel zonder problemen, evenals zijn reis naar Parijs. Wie wel eens romans heeft gele zen over ontsnappingspogingen van geal lieerde krijgsgevangenen, weet wel beter Het was allesbehalve een gemakkelijke klus voor een krijgsgevangene om in een voor hem volkomen onbekend land, in een onbe kende taal en in een hem vijandige omge ving in vrijheid te blijven De meesten wer den dan ook weer snel opgepakt Doordat Huston het zich wel wat erg ge makkelijk heeft gemaakt (en met hem scéna rioschrijvers Evan Jones en Yabo Yablons- ky). ontbreekt met name in het eerste deel van de film de spanning De ontsnapping van Hatch is niet spectaculair en tamelijk saai in beeld gebracht alsof het inderdaad een „fluitje van een cent' was. Qp zich zou dat nog niet zo'n bezwaar zijn geweest, als er wat meer humor en vaart in de dialogen zou hebben gezeten, ma?r ook hier laten de scé narioschrijvers pijnlijk verstek gaan Het is vlees noch vis aan de ene kant overlopend van ernst, aan de andere kant een poging tot een glimlach De spanning begint pas in het tweede deel van de film Met name het deel. waarin de grote wedstrijd in Parijs wordt gespeeld is aantrekkelijk in beeld gebracht De voetbal liefhebbers, die voordien genoegen moes ten nemen met wat beelden van trainingen, komen dan volop aan hun trekken Wat er gespeeld wordt is uiterst modern voetbal harde tackles, een lange stroom grove over tredingen zonder gele of rode kaart, want de scheidsrechter is uiteraard een Duitser, die weet wat goed voor hem is in het aangezicht van virtuoos spel van onder meer Pelé. De vraag is, of dat voldoende is voor een onder houdende film in dit veelbeproefde genre Ik geloof van niet. Huston dacht een groot publiek te kunnen vangen door ver schillende internationale 'oetballers als „ster" te laten fungeren. Naast Pelé zien we onder meer Bobby Moore, Paul van Hlmst, onze eigen Co Prins, Osvaldo Ar- diles uit Argentinië, John Wark uit Schot land, Hallvar Thorensen uit Noorwegen. Aardig bedacht natuurlijk, maar het werk niet voldoende omdat hcï scenario aan alle kanten rammelt, ongeloofwaardig is en geen spanning te bieden heeft, een ontsnappingsfilm waardig. En dat is jam mer. Want het onderwerp bood mogelijk heden genoeg voor een vat meer poli- tiek-cynische film, waarbij bijvoorbeeld de kombinatie „sport en politiek" wat méér relief zou hebben kunnen krijgen. „Escape to Victory is u iet meer dan een „aardige film geworoe.- y.e aardige Duitsers en aardige geallieeroe \.ï,gsgevan- genen, die aardig kunnen voetballen en zich bijzonder aardig kunnen redden als ze ont snappen Vakkundig en saai gemaakt. Voor de echte liefhebbers van voetbal, die de lan ge aanloop tot de wedstrijd op de koop toe willen nemen „Escape to victory,", 1981. Regie John Huston Produktie. Freddy Fields; scénario: Evan Jones en Yabo Yablonsky. camera. Gerry Fisher; muziek Nill Conti, montage Roberto Silvi; speciale effecten Candy Fla nagan; Met: Sylvester Stallone. Michael Cai ne. Pelé. Max von Sydow. Bobby Moore. Co Prind. Carole Laure en anderen. Genre: ont snappmgsfilm Keuring alle leeftijden) (door Bert Vos) „Voetbal is oorlog en oorlog is voet bal". Dat is ongeveer het motto van de ontsnappingsfilm „Escape to victory" van Hollywood-veteraan John Huston. En daarmee is In feite alles gezegd over deze nogal groots aangepakte film, waar in een aantal krijgsgevangenen in een Duits kamp tijdens de tweede wereldoor log gevraagd wordt een voetbalwedstrijd te spelen tegen de beste Duitse voetbal lers van dat moment. Een Duitse propa ganda-stunt, dat spreekt, maar de voet ballende krijgsgevangenen onder leiding van kapitein Colby (Michael Caine) heb ben er wel oren naar. Colby heeft echter niet genoeg voetballers ter beschikking Sylvester Stallone uit Robert Hatch, optredend als keeper in .Escape to victory varj regisseur John Huston

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 13