„HOGE HAKKEN, ECHTE LIEFDE" Dimitri Fr enkel Frank's flitsende debuut als speelfilm-regisseur Uitstekende spel-prestaties in pure komedie „Blow Out" - de geraffineerde suspence van Brian de Palma LADLELFHI/:. IÜLELMC l-lUL l'K'l mm\ UIT DE FILMBLADEN DONDERDAG 5 NOVEMBER 1981 kijk op de film „HKOGE HAKKEN. ECHTE LIEFDE". 1981. Regie Dimitri Frenkel Frank. Produk- lie. Rob Houwer Scénario: Dimitri Frenkel Frank, gebaseerd op zijn eigen roman. Ca mera Paul van den Bos. Muziek. Lex Jas per. Titelsong Robert Long Genre kome die Met: Rijk de Gooyer. Monique van de Ven, Geert de Jong. Dolf de Vries. Leen Jongewaard. Hannah de Leeuwe, Johan Ooms. Olga Zuiderhoek. Max Croiset. Cees Lmnebank. Marina de Graaf en anderen. Keuring: 12 jaar. Lengte: ca 90 minuten. Theater Grand 3 - Amersfoort (door Bert Vos) „Voor deze film steek ik m'n vin gers in het vuur", schijnt producent Rob Houwer geestdriftig (èn een beetje voorbarig) te hebben uitge roepen. Hij sprak over de film „Hoge hakken, echte liefde", het speelfilm debuutvan Dimitri Frenkel Frank. We kunnen na het zien van deze Neder landse filmkomedie tevreden vast stellen. dat Houwer's vingers waar schijnlijk ongeschonden zullen blij ven, want „Hoge hakken, echte lief de" is inderdaad een sterk gemaakte filmkomedie, gemaakt door een man, waarvan we als filmregisseur wel licht nog meer van dit soort fraais kunnen verwachten. Want-op enke le tekortkomingen na - is het een fraaie filmkomedie, in zeer snel tem po gemonteerd, waarin met name de hoofdrolspelers kwalitatief spel van hoog niveau afleveren. Persoonlijk heb ik me kostelijk ver maakt met de ietwat schizofrene avon turen van Rijk de Gooyer als gefortu neerde direkteur van een Amsterdams containerbedrijf, die genoeg heeft van zijn saaie miljonairs-leventje en als truckchauffeur in zijn eigen bedrijf gaat werken Een prima uitgangspunt voor een niet alleen lekkere komedie, maar zeer zeker ook voor het tussendoor ventileren van allerlei maatschappij-kri tische geluiden. Dimitri Frenkel Frank, die op dat terrein de nodige faam heeft verworven in de loop der jaren, stelt niet teleur. Zijn filmverhaal is natuurlijk in de eerste plaats een pure komedie, maar Frenkel Frank kon het (gelukkig) niet nalaten om milde satirische elementen in zijn film te verwerken. Kleine din getjes soms. die - als je niet steeds met je gedachten er bij bent - misschien aan je aandacht ontglippen. Frenkel Frank houdt ons een lachspiegel van onze sa menleving voor en hij doet dat op een knappe manier. Een goede filmkomedie moet kon- stant blijven amuseren, moet steeds de aandacht gevangen houden en op soms meest onverwachte momenten een lach op kunnen roepen. Een filmko medie moet intelligent zijn, niet alleen qua scénario, maar ook wat geloof waardigheid betreft in de uitwerking. Een komedie moet vooral flitsend van opbouw zijn Dieptepunten kunnen fu nest zijn. Aan al deze voorwaarden is voldaan in ,,Hoge hakken, echte liefde", zonder dat al teveel concessies zijn gedaan. Platvloers is de film nergens, ook al is het vaak moeilijk om de verleiding te weerstaan om op de oubollige kluchten- Rijk de Gooyer (rechts) als Arie Snoek, truckchauffeur Scène uit ..Hoge hakken, echte liefde", van Dimitri Frenkel Frank. toer te gaan. waar een toneelgezel schap als ..Het Theater van de Lach" zich zo schuldig aan maakt. Geen al te goedkope lol dus, maar een goed uitge balanceerd verhaal, waarin het kontrast tussen het gewone volk en managers- wereld in feite al voldoende stof biedt voor een fikse lach. Natuurlijk, „Hoge hakken, echte liefde" biedt ook sex. Monique van de Ven als Jenny, het kantinemeisje waar meneer de direkteur als gewo ne volksjongen verliefd op wordt, heeft een fraai figuur en wil dat weten ook. De verschillende bed-scènes zijn echter funktioneel (wat saai klinkt, maar niet zo is). Het Is geen opgeschroefd „moeten" om de film een wat commerciëler draagvlak te geven. En dat is voor een producent als Rob Houwer al verbazingwek kend genoeg. Ook al is de invloed van Houwer op sommige onderdelen wellicht duidelijk aanwezig, duidelij ker is Dimitri Frenkel Frank s denk wijze in de film vertegenwoordigd, met z'n tal van grapjes in de richting van onze hedendaagse samenle ving, die ongemerkt speels op de hak wordt genomen, tot en met de aftite ling. Opvallend in deze Nederlandse film- produktie is de kwaliteit over het hele front. Want ook de acteursprestaties lie gen er niet om. Rijk de Gooyer, toch al jarenlang één der beste mannelijke filmacteurs in Nederland, levert een for midabele dubbelrol af, zonder dat er iets geforceerd wordt Monique van de Ven, gelukkig weer terug na een lange afwezigheid, kent het publiek wellicht het beste uit „Turks Fruit" Zij is beter dan ooit als Jenny, het pittige, sexy kan tine-meisje, dat verliefd wordt op die gekke truckchauffeur die aktie onder neemt om haar werkomstandigheden te verbeteren, zonder te weten dat ze met meneer-de-direkteur zelf naar bed gaat Leen Jongewaard als de vader van Jenny weet de toeschouwer in de korte tijd die hem daarvoor is gegeven te overdonderen voortreffelijk! Maar eerlijk gezegd is de rolbezetting over de hele linie van een kwalitatief hoog ni veau, wat wellicht ook iets zegt van de regie-kwaliteiten van Dimitri Frenkel Frank De muziek van Lex Jasper is stimule rend en ondersteunt het vlotte ritme van de film. Waarbij wel duidelijk wordt, dat de titelsong „Hoge hakken, echte lief de" van Robert Lon een potentiële hit zal blijken te zijn. De film heeft dus weinig zwakke pun ten en voor zover die er zijn. vallen ze eigenlijk niet zozeer op. Met uitzonde ring van de toch wel weer wat al te nadrukkelijke reclame, die voor een (niet onbelangrijk deel wellicht) het bud get van de film wat op moest schroeven. Het publiek kan zonder enige inspan ning tijdens het kijken naar de film een lijstje van de sponsors maken, van fris dranken tot autofabrikant. Aan het slot klopt dat Instie exact. Want de SDonsors Monique van de Ven als het pittige kantinemeisje Jenny, dat verliefd wordt op truck-chauffeur direkteur Rijk de Gooyer in ..Hoge hakken, echte liefde' willen hun bijdrage ook nog eens ..in dank" in de aftiteling verwoord zien Ik ben van mening, dat sponsoring voor een beetje film wellicht onvermijdelijk is, maar dat een dergelijke al te opzichtige presentatie van de gesponsorde pro- Rijk de Gooyer als direkteur Semijns Roggeveen, hier degelijk aan tafel met zijn wettige, maar ontrouwe echtgenote Mirabelle (Geert de Jong) dukten niet van smaak getuigt. Jam mer Blijft over het geluid van deze nieuwe Nederlandse film Ik heb daar toch een beetje moeite mee gehad. Lang niet al tijd waren de acteurs en actrices duide lijk verstaanbaar. Er is mij verteld, dat dit komt, omdat de film in Dolby is opge nomen (magnetisch geluid), terwijl lang niet alle bioscooptheaters technisch daarvoor zijn uitgerust Resultaat kwa liteitsverlies. Toch heb ik daarover mijn twijfels, als ik bedenk, dat ditzelfde ook voor verschillende Amerikaanse films geldt, waarbij ik toch aanzienlijk minder moeite met het geluid heb. Laten we het er voorlopig maar op houden, dat wij als Nederlandse filmkijkers aan ondertitels zijn gewend, waardoor het luisteren op de tweede plaats komt We zullen zo nu en dan even moeten wennen aan ge wone Nederlandse zinnen. Zeker nu er steeds meer Nederlandse films in pro- duktie gaan. „Hoge hakken, echte liefde" is een film, waarbij het succes ervan geluk kig niet afhangt van de kwaliteit van het geluid. Als de Nederlandse film industrie in dit tempo doorgaat kwa liteit te leveren, zullen we wellicht eindelijk kunnen spreken van een volwassen worden van de Neder landse film. „Blow Out", regie: Brian de Palma, 1981. Camera Vilmos Szigmond. Scenario Brian de Palma Montage. Paul Hirsch. Met John Travolta. Nancy Allen. John Lithgow e.a Genre thriller Keuring: 12 jaar Theater Ci nema 1 - Amersfoort. (door Bert Vos) De Amerikaanse regisseur Brian de Pal ma is een uitstekend filmer. Dat staat buiten kijf. Hij volgt erg zorgvuldig de wat hij noemt „Hitchcock-grammatica voor suspence" en het resultaat is vrijwel altijd een spannende film. volgestopt met soms geniale invallen en effekten met als enige doel de toeschouwer voortdurend aan de bioscoopstoel gekluis terd te houden Kortgeleden ging zijn nieuw ste thriller. „Blow Out" in première met John Travolta in de hoofdrol als een bezeten ge luidsman bij een filmmaatschappijtje, die door een toeval betrokken raakt bij een nogal smerige politieke zaak rond de dood van een senator, die presidentskandidaat is. John Travolta is de laatste tijd wat in de vergetelheid geraakt. Na zijn succes in „Sa turday Night Fever" en „Grease" speelde hij de hoofdrol in de flop van Jane Wagner. „Moment by Moment" samen met Lely Tom- lin en werd het stil rond de man, die de nieu we James Dean of Marlon Brando zou moe ten worden. Zijn vertolking in ..Urban Cow boy" van James Bridges in 1980 was al weer stukken beter, maar een succes werd de film niet Toch is duidelijk, dat John Travolta een prima acteur is. Regisseur Brian de Palma heeft dat goed gezien en hem terecht de hoofdrol gegeven in „Blow Out". Want Tra volta als de van geluid bezeten geluidsman weet op alle fronten te overtuigen. Wie de films van De Palma kent, weet wat hem of haar te wachten staat. Een tamelijk geraffineerd filmverhaal, opgebouwd uit tal rijke geluids- en beeldeffekten, vermengd met een behoorlijke portie sex en geweld Dat hij daarbij gebruik maakt van allerlei gen res films, zonder dat van een duidelijke stijl breuk sprake is. tekent de genialiteit van De Palma Hij beheerst inderdaad de filmgram- matica van Hitchcock zonder meteen Hitch cock te worden, laat staan zijn opvolger. Het verhaal draait - zoals gezegd - rond een jonge geluidsman bij een dubieus film- maatschappijtje, producent van goedkope „exploitationfilms". Zijn taak is voor elk soort PREMIERE. In nummer 35 van het familie-filmblad „Première" artikelen over „Twee vorstinnen en een vorst" en „Hoge hakken, echte liefde". Twee nieuwe Nederlandse films, tegenge steld van karakter, maar beide de moei te van het bekijken waard. Maar ook in België worden natuurlijk nieuwe films gemaakt en gezien de samenwerking van Première met het Vlaamse „Cine ma Magazine" ontbreekt in dit nummer natuurlijk niet een voorbeschouwing van „Brugge, die stillevan Roland Verhavert, gebaseerd op de roman van George Rodenbach „Brugges-la-mor- te". Veel tekst en foto's over „Popeye the Sailorman", een film van Robert Alt man, die daarmee zeker niet z'n beste film aflevert, ook al zal er voor het wat jeugdige publiek misschien nog wel leuk kunnen zijn. Naar aanleiding van „The seduction" een portret van filmac trice Morgan Fairchild. ook bekend als Jenna Wade uit enkele afleveringen van „Dallas". „Tarzan the Apeman" krijgt nog eens twee pagina's, waar zo als overal met name de geschiedenis van Tarzan in Hollywood nog eens uit de doeken wordt gedaan. Rock Hudson is deze keer „de filmster van de maand", ook al wordt niet direkt duide lijk, waaraan hij dat te danken heeft. Aandacht'verder voor „Das Boot" van regisseur Wolfgang Petersen, een erg geluid te zorgen, wanneer daarom wordt ge vraagd Als hij op een avond in een park bezig is met het opnemen van nachtelijke geluiden, is hij getuige van een auto-onge luk, waarbij een auto een klapband (blow out) krijgt en het water inrijdt Travolta weet dure Duitse filmproduktie over de Duit se onderzeeër U-96 in de Tweede We reldoorlog, en „Virus", een nieuwe science fictionfilm van de Japanse re gisseur Kinji Fu Kasaka met George Kennedy. Chuck Connors. Glenn Ford. Bo Svenson en anderen in de hoofdrol len. Wat overblijft is de tamelijk overbodi ge en niet leuke rubriek ..Premiere pre sents", waarin blijkbaar hoofdzakelijk hoofdstedelijke Flora-aktiviteiten aan bod komen, met nog eens twee pagi na's over sieraden waarvan mannen schijnen te dromen. Slechte bladvul ling, méér niet Dat geldt dan ook voor maar liefst zes pagina's over Holly wood. alleen omdat „Premiere als reisbureau een reis naar het Ameri kaanse filmmekka organiseert Teveel van dit soort nonsens Kortom, een zwakke aflevering van „Première" SKOOP Het filmblad over films, filmers en sterren, „Skoop heeft in haar november-nummer beter waar te bieden, maar niet met de tien procent korting die dan bij zo n kreet hoort, want de losse nummers zijn duurder gewor den: 5,95 Daarvoor krijg je dan wel een boeiend nummer met om te begin nen een beschouwing over „True Con fessions" van regisseur Ulu Grosbard met Robert Duvall en Robert de Niro in een zich in de auto bevindende jonge vrouw te redden, maar moet het daarbij laten. Haar metgezel verdrinkt En dat blijkt een voor aanstaande senator te zijn, een presidents kandidaat. Daarmee begint voor de geluidsman de el lende Want het moet een doofpotaffaire worden, waarbij hem wordt verzocht er ver der naar niet over te praten Een vergissing. Travolta ontdekt, dat het geen ongeluk was. maar opzet Hij ontdekt nog meer en krijgt daarvoor bewijzen in handen De Palma weet dit gegeven excellent uit te bouwen tot een spannende thriller, die be gint met een grap, waarin een juiste „schreeuw" ontbreekt en eindigt met de per- fekte schreeuw. Maar dan is het allang geen grap meer en is de held in een explosie van geluiden en beelden bijna ten onder gegaan De Palma gebruikte ingrediënten van het de hoofdrollen. Boeken en films, in Skoop dit keer ruime aandacht aan boe ken die zijn verfilmd. Om te beginnen via een artikel, waarin JanWillem van de Wetering (schrijver van Grijpstra De Gier) zijn ervaringen met filmprodu centen eens op papier heeft gezet, ter wijl verder een uitgebreide samenvat ting van het forum van schrijvers, wiens boeken zijn verfilmd, tijdens de Neder landse Filmdagen in Utrecht. Ate de Jong diskussiéert met tijdgenoten-ci neasten Jean van de Velde, René See- gers en Léon de Winter naar aanleiding van het „vermeende" verschil van op vatting tussen hen over het fenomeen film. „Een low-budget-film geeft een be paald genre aan", zegt Jean van de Velde en introduceert daarmee meteen een nieuw begrip Sandra van Beek trof in New Vork een echte Marilyn Monroe-fanaat aan. die alles over haar weet te vertellen. Het resultaat is een fiks artikel met foto's over deze legen darische ster uit de vijftiger jaren HITCHCOCK IN HET FILM HUIS (van de filmredaktie) AMERSFOORT - In de maand no vember presenteert Filmhuis Amers foort in haar nachtvoorstelllnqen op zogenaamde Chappaquiddick-affaire rond John Kennedy en zijn secretaresse voor de ze film, maar verwijst levens naar „Blow Up" van Antonioni, verschillende Hitchcockfilms, parafraseert de douche-scène in een film-in- een-film-scène. refereert aan John Carpen ters „Halloween". Coppola's ..The conver sation" en blijft desondanks zichzelf. Brian de Palma speelt met geluid en beeld op een soms onnavolgbare wijze, weet steeds te blijven boeien. Het gebruik van sex en ge weld is naar mijn gevoel niet altijd strikt nood zakelijk om een film als „Blow Out" tot een succes te maken, maar ook dat is Brian de Palma. „Blow Out" Is naar mijn bescheiden mening beter dan „Dressed to kill". Het gegeven is beter, geraffineerder uitge werkt. waarbij De Palma voortdurend voor verrassingen zorgt. Voor de liefheb bers van pure suspence een must. Boeiend is ook het gesprek, dat David Claessen en Paul Cohen hadden met cameraman Robbie Muller, die nu bezig is met de nieuwste film van het Werk theater ..Een zwoele zomeravond" on der regie van Frans Weisz. Wim Ver stappen trekt stevig van leer tegen wat hij noemt „de redding van de kabel-TV" en „de doelbewuste pogingen van de Nederlandse staat om diefstal mogelijk te maken". Thijs Ockersen vertelt over de Hollywood pionier Allan Dwan, van wie hij in Amerika een lezing bijwoonde en van mening is, dat Nederland wat beter kennis moet maken met deze man. „die Reagan alles leerde wat hij nu weet Het Boost-archief behandelt deze maand de vuile nagels van Jean Cocteau, terwijl twee nieuwe films wor den besproken Twee vorstinnen en een vorst" en „Possession" Jammer eigenlijk, dat het bij deze twee films blijft. Wat méér echte filmbesprekingen zou „Skoop als informatief filmblad niet misstaan. V. zaterdagavond in totaal drie films van de master of suspence: Alfred Hitchcock. Zaterdag 7 november wordt gestart met de befaamde „The lady vanishes", op zaterdag 14 no vember kan men kijken naar „The 39 steps", terwijl op zaterdag 21 no vember wordt afgesloten met „Sus picion" Drie erg bekende Hitchcock films, waarvan er twee inmiddels op nieuw zijn gemaakt: „The lady Vanis hes" en „39 Steps". Een boeiende terugblik op boeiend werk. John Travolta als geluidsman in „Blow Out" van Brian de Patlja

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 11