Sterke film van Bob Rafelson in de traditie van de „film noir" „This is Elvis" - de definitieve film over de koning van de Rock 'n' Roll „The thirty-nine steps": sterke Hitchcock-thriller uit 1935 „Sauve qui peut la vie" voor filmgekken leusder k „THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE" DONDERDAG 12 NOVEMBER 1981 kijk op de film 13 „The postman always rings twice", 1981 Regie Bob Rafelson. Produktie: Charles Mulvehill en Bob Rafelson Scénario. David Mamet, gebaseerd op de gelijkwaardige roman van James M Cain. Camera; Sven Nykvist Montage: Greame Clifford. Muziek Michael Small. Met: Jack Nicholson, Jessica Lange, John Colicos, Michael Lerner, John P. Ryan e a. Lengte 120 minuten Keuring: 16 jaar. Theater. Grand 3, Amersfoort. (door BERT VOS) Er zijn eigenlijk maar weinig boe ken te bedenken, die zo vaak verfilmd zijn als „The postman al ways rings twice" van James M. Cain, die met dit boek in het begin van de dertiger jaren in de Verenigde Staten veel roem vergaarde. Deze week gaat de vierde filmversie in Ne derlandse première, geregisseerd door Bob Rafelson en met Jack Ni cholson en Jessica Lange in twee formidabele hoofdrollen. Het gebeurt bovendien maar zelden, dat een remake van een succesvolle film overtroffen wordt. In dit geval had Bob Rafelson het niet zo moeilijk, want de eerste filmversies van het befaamde boek van Cain blonken niet bepaald uit. De Amerikaanse censuur verhinderde dat ,,The postman always rings twice" in Amerika werd verfilmd, ondanks het feit, dat de belangstelling van de zijde van de filmmaatschappijen voor het boek enorm groot was Het gevolg daarvan was. dat de rechten naar het buitenland gingen. De Franse regisseur Pierre Chenal maakte in 1939 ,,Le der nier Tourant" met o.m Michel Simon in éen der hoofdrollen. De befaamde Ita liaanse regisseur Luschino Visconti maakte zijn debuut met zijn versie van ,,The Postman" in 1942 onder de titel „Ossesione" Maar de Amerikanen hadden het boek inmiddels nog niet los gelaten en in 1946 kwam Carey Wilson eindelijk toch met de Amerikaanse ver sie, met John Garfield en Lana Turner als Frank en Cora Een gekuiste versie, waarin de „hete scènes" geen plaats hadden gekregen. Het zou bijna dertig jaar duren, voordat het boek opnieuw zou worden opgepakt. Maar regisseur Bob Rafelson kon dat dan ook wat ge makkelijker doen dan zijn voorgangers Hij hoefde zich geen zorgen meer over de censuur te maken. AMERIKAANSE FILM NOIR „The postman always rings twice" kan men rangschikken onder de zoge naamde film noir, een met name Ameri kaanse filmgenre, dat nogal opgang maakte in de veertiger jaren. Met name de thriller-achtige films, gebaseerd op romans als die van Raymond Chandler, met Humphrey Bogart in de hoofdrol, worden tot dit specifieke genre gere kend Het zijn vaak films met aan de ene kant een romantische inslag, maar nooit overheersend melodramatisch door het vaak harde realisme, waarmee het evenwicht wordt bewaard. „The postman always rings twice" heeft alle kenmerken van deze filmstijl, wat vooral na een wat aarzelend begin duidelijk tot uiting komt „The postman always rings twice" is het verhaal van Frank Chambers, een zwervend figuur, die op een gegeven moment terecht komt in een cafeetje langs de weg. Twin Oaks, ergens in Californië Het is de tijd van de grote crisis, een periode, waarin veel mensen op drift raken. Zonder werk, zonder spe cifiek doel. Arm en berooid door het land zwervend, afhankelijk van goed willende automobilisten, zo nu en dan kleine karweitjes opknappend om in ie der geval een hap eten en een bed te kunnen verdienen In „Twin Oaks" ont moet Chambers de eigenaar, de Griek se emigrant Nick Papadakis (John Coli cos) en diens knappe vrouw Cora (Jes sica Lange). Hij krijgt werk van Nick als klusjesman, pompbediende en auto monteur. Het verhaal ontrolt zich daarna vol gens een bepaalde logica. Frank word verliefd op Cora, probeert haar te verlei den op een nogal grove manier en ont ketend daarmee een ontembare hart stocht bij de vrouw. En daarmee word de basis gelegd voor een drama, waar bij Frank Chambers de gevangene wordt van zijn eigen hartstochten en die van de vrouw Cora Er volgt een moord aanslag op Nick, die mislukt. De tweede keer slaagt het tweetal er wel in en een proces volgt. Regisseur Bob Rafelson is er naar mijn gevoel uitstekend in geslaagd om het evenwicht te bewaren tussen de on miskenbare romantiek in het verhaal en het geweld, de spanning De karakters van Frank en Cora krijgen voldoende relief om het verhaal geloofwaardig over te brengen. De noodlots-sfeer overheerst en het gevolg is, dat telkens, als je denkt, dat het toch allemaal prima voor elkaar komt, het noodlot opnieuw toeslaat. De postbode belt immers ook altijd twee keer aanHet eerste deel van de film levert nog weinig verrassin gen op en slaat de twijfel over deze film toe Maar Rafelson's film groeit steeds in sterkte, weet de toeschouwer in de ban te houden. Dat is in de eerste plaats te danken aan het voortreffelijk spel van Jack Ni cholson en Jessica Lange, waarbij met name Jessica Lange, die we eerder za gen in hoofdrollen in „King Kong" en „All that Jazz", een verrassend talent genoemd mag worden De gedaanteverwisselingen die zij als de vrouw Cora ondergaat, van een schijnbaar trouwe echtgenote in de keuken van het café tot de zelfbe wuste vrouw die aan het noodlot is ontsnapt, worden door haar op on navolgbare wijze in beeld gebracht. De hartstocht, de soms harde mee dogenloosheid waarmee ze Frank Chambers overrompelt, in de greep houdt, het zijn onmiskenbare aspec ten van een talentvolle actrice, die op sommige momenten Nicholson van het doek speelt. Jack Nicholson heeft van „Easy Ri der" tot aan „The Shining" bewezen Jessica Lange als Cora Papadakis en Jack Nicholson als Frank Chambers in .,The postman always rings twice'' van Bob Rafelson. een goed acteur te zijn, wat met name in „One Flew over the cuckoo's nest" het best tot uitdrukking kwam. Ook in „The postman always rings twice" overtuigt Nicholson als Frank Chambers Maar aan de andere kant moet ik konstate ren, dat Nicholson toch eenzijdige ta lenten in huis heeft Vooral in het spelen van chizofrene rollen is hij op z'n sterkst Van Nicholson wordt wel eens gezegd, dat hij de anti-held van de Amerikaanse film is. Iets, wat hij liever niet als etiket op zich gedrukt wil heb ben, maar waaraan hij desondanks niet ontkomt. In „The postman always rings twice" excelleert die anti-hpld-hppld- vorming opnieuw. Maar dat niet alleen. Zoals in „Chuckoo's nest'en „The Shining" komt in deze film opnieuw de andere kant van Nicholson tot uiting het chizofrene. wat hij met zijn hem ty perende grijnslachje nog eens extra ac centueert Aan de ene kant de bemin nelijkheid zelve, met aan de andere kant het onvoorspelbare van de pure dreiging, het primitieve Bij Nicholson roept die voortdurende wisselwerking tussen de glimlach van de beminnelijk heid en de grijns van het kwade een voortdurende spanning op met een daaraan verbonden verwachtingspa troon. In „The postman always rings twice" wordt de toeschouwer in die ver wachting niet teleurgesteld, ook al wordt Frank Chambers dan ook het slachtoffer van zijn eigen tweeslachtig heid „The Postman always rings twice" Is een sterke film geworden die in de filmtraditie van de „film noir" onge twijfeld een hoge score zal halen, mede dankzij ook het voortreffelijke camera-werk van Sven Nykvist, die de melancholieke sfeer van het Call- fornische landschap knap vermengd met het filmverhaal. „Sauve qui peut (la vie)", 1981 Regie Jean-Luc Godard Scénario Anne Marie Mieville en Jean Luc Godard. Camera. Wil liam Lubehansky. Renato Berta en Jean Bernard Menoud Montage Anne Marie Mie ville en Jean Luc Godard Met: Nathalie Bayé, Jacques Dutronc en Isabelle Huppert Lengte. 87 minuten. Theater Filmhuis Ap pelmarkt, zaterdag tot en met dinsdag, 20.15 uur. „Godard leeft en beweegt nog steeds" schreef Peter van Bueren in de Volkskrant ter gelegenheid van de nieuwe film van de Franse regisseur Jean-Luc Godard: „Sauve qui peut la vle". En laat dan een lofzang volgen op een film, waarbij de heer van Bue ren verkwikt na afloop uit de bio scoop schijnt te zijn gekomen. Dat is zeldzaam. Net zo zeldzaam als de ci neast Jean Luc Godard is. Want terwijl iedereen na de mei-revo lutie van 1968 in Frankrijk en elders weer een tikkeltje normaal is geworden, is Jea-Luc Godard - eens één van de meest produktieve filmers van de be faamde Nouvelle Vague - nog steeds bezig zich aan dit revolutie-syndroom te „This is Elvls", Regie, scénario en pro duktie Malcolm Leo en Andrew Solt Techni sche adviezen: ..colonel" Tom Parker; mon tage Bud Friedgen. Met David Scott, Paul Boensch, Johnny Harra, Dana MacKay en anderen Lengte 88 minuten. 1981 Jheater. Grand 1, Amersfoort. Keuring: al le leeftijden (door Bert Vos) Het zijn sterke benen die de roem kunnen dragen. En hoewel de legen darische Elvis Presley, de koning van de rock'a roll, fysiek gezien, be paald geen zwakke jongen was, werd hij geveld door de roem, de daaruit voortvloeiende vereenzaming, de talrijke medicijnen. Geen opwek kend beeld, maar ook geen uitzon derlijk beeld. Er zijn meerdere be roemde zangers en popsterren in de loop der jaren op een dergelijke tries te wijze de afgrond in gegleden om het uiteindelijk met de dood te moe ten bekopen. Tot aan zijn dood bleef Elvls Presley „de king", hoewel het gênant was om hem in zijn laatste shows te zien optreden: een tamelijk vadsig figuur, die zichzelf moeizaam staande hield, soms verwarrende toespraakjes hield, maar een stem had als een klok. Een stem, die on aangetast bleef. Imponerend, over weldigend soms. „This is Elvis" toont de „werkelijke geschiedenis" van Elvis Presley, de man, die reeds bij zijn leven legenda risch werd als de koning van de rock and roll. De makers van deze integere semi-dokumentaire, waarin beelden uit de werkelijkheid op knappe wijze zijn geïntegreerd met gespeelde scènes, zijn Malcolm Leo en Andrew Solt. Twee dokumentaire-makers, die al eerder hadden bewezen prima werk te kunnen leveren De geschiedenis van Elvis Presley, zoals dat in deze film wordt getoond, is zo mogelijk ontdaan van de soms mys terieuze wals die over zijn leven hing. Elvis Presley in zijn betere jaren Scène uit ..This is Elvis". Ontdaan ook van de overbodige franje, gecultiveerd door de propaganda-ma chine. die het Elvisidioom jarenlang als een wasl in de massa stampte Elvis teruggebracht tot de bescheiden, bijna verlegen zanger uit Memphis, die op groeide tot een beroemdheid en daar eigenlijk niet zo goed weg mee wist. Een Elvis, die opschept over zijn sexue- le prestaties tegen zijn vrienden en aan de andere kant met een bijna ontroe rende vertedering kijkt naar zijn pasge boren dochter. De Elvis in soldaten-uni form, die „normaal" onder de wapenen wordt geroepen, maar natuurlijk geld genoeg heeft om het zich zo gemakke lijk mogelijk te maken Een Elvis Pres ley, die veel geld besteed aan zijn ou „The Thirty Nine Steps", 1935 Regie: Alfred Hitchcock. Scénario Charles Bennett en Alma Reville naar een roman van John Buchan Camera Bernard Knowles. Muziek: Louis Levy Montage Derek N Twist. Met Madeleine Carroll. Robert Donat, Lucie Mannheim. Godfrey Tearle. Peggy Ashcroft, John Laurie e a. Lengte: 87 minuten. Theater: Filmhuis Amersfoort, zaterdag 14 november. 23 uur „The Thirty nine steps" is één van de leukste films, die ik van Hitchcock ken, ook al is „North By Northwest" niet minder aardig. De kracht van „Thirty Nine Steps" is de snelheid van montage, van de opeenvolging van problemen, die de hoofdfiguur. Richard Hannay (Robert Donat) te verwerken krijgt, nadat hij door puur toeval verwikkeld raakt in een inter nationale spionage-intrige. daardoor zowel spionnen als politie achter zich aan krijgt en er tenslotte toch in slaagt om zijn onschuld te bewijzen. Als het zover is hebben we echter al een erg spannende en vaak komische film gezien, waarin Hitchcock optimale effecten gebruikt om die spanning kon stant op peil te houden. „The thirty Nine Steps" is in feite een film, waarin voort durend sprake is van misverstanden, zodat het eerder een comedy lijkt dan een thriller Toch is dat slechts schijn, want de toeschouwer zal het niet alleen bij een lach laten. Hitchcock bewijst zijn meesterschap door die specifieke mengvorm van humor en spanning op een bijna perfekte manier te presente ren, waarbij wèl voortdurend de aan dacht op de hoofdpersoon blijft geves tigd in diens poging om te ontsnappen aan de nachtmerrie, waarin hij verzeild is geraakt. Het publiek gaat door dit zware accent steeds meer meeleven met deze Richard Hannay. En dat is Hitchcockiaans in optima forma, want de effecten ontstaan dan op z'n best, doordat er steeds weer op de meest onverwachte momenten een kink in de kabel komt. Mede door dit enerverende ritme van spanning - ontspanning - is The Thirty Nine Steps", ruim 45 jaar nadat de film werd gemaakt, nog steeds niet gedateerd en weet deze Hitchcock in een tijd van stereodolby- en speciale beeld-effecten nog steeds te boeien. V. ontworstelen. Hoeveel moeite hem dat qui peut la vie", waarin de toeschouwer wel kost, blijkt overduidelijk uit „Sauve wordt gekonfronteerd met eindeloze Jean-Luc Godard. de vader van de Nouvelle Vague, is nog steeds bezig zich te ontworstelen a$p het revolutie-syndroom stromen woorden en al dan niet stil staande beelden, zonder dat men er ook maar iets wijzer van wordt. Godard noemde zich de componist van deze film en dat is uiteraard iets anders dan de regisseur Kijk, aan de acteurs en actrices ligt het niet Isabelle Huppert, Jacques Dutronc en Nathalie Baye heb ben al eerder in betere films bewezen, dat ze weten waarmee ze bezig zijn De vraag is: weet Godard het? Het enige wat de toeschouwer aan het slot zeker weet is, dat Godard nog steeds beweegt Of ie ook nog leeft, is nog de vraag, want hij wordt in datzelfde slot aangereden Zou dat misschien symbolisch zijn bedoeld? „Sauve qui peut la vie" is, en dat zal u intussen wel duidelijk zijn ge worden een film voor de pure, on versneden filmgekken, die zelfs kun nen genieten van iets waar geluid uit komt en wat (soms) beweegt. Voor mij hoeft het niet. Waarschijnlijk nét niet gek genoeg. V. Scène uit ..The thirty nine steps" van Alfred Hitchcock, zaterdagavond 23 uur te zien in het filmhuis Amersfoort. ders, een rose Cadillac aan zijn moeder gaf. De film laat dat allemaal zien en nog veel meer Nog nooit eerder ver toonde opnamen uit de vrij omvangrijke privé-verzameling super-8 filmpjes van het gezin Presley, opnamen in de kleedkamers, voor en na de talrijke shows die in de vijftiger, zestiger jaren in de Verenigde Staten werden gege ven tijdens de meestal slopende tour- née's. Maar ook gedeelten uit de shows zélf, stukken van televisie-shows en zijn talrijke films. Wat dat betreft komen de (ook nu nog talrijke) Elvis-fans ruim schoots aan hun trekken. Maar liefst 38 pure Elvis-songs zijn in deze bijna an derhalf uur durende film te beluisteren Malcolm Leo en Andrew Solt zijn er in geslaagd om een gaaf geheel af te leve ren Een voor zover mogelijk waar heidsgetrouwe weergave van het leven van een man. die miljoenen mensen, vooral jeugd, in extase wist te brengen met zijn sterke, vibrerende stem Een biografie van de koning van de rock'a roll, die op enigszins genante wij ze eindigt met opnamen van zijn laatste show. Het lijkt op een pijnlijke en tegelijk ontroerende bekentenis van een man, die weet dat zijn levenswijze verwonde ring heeft gewekt of zelfs afgrijzen: „lts my way", een nummer van Paul Anka Enkele uren later. 17 augustus 1977. gaat het als een schok door de wereld der showbusiness: „Elvis is dood" „The King is dead" Maar in feite leeft de muziek en zang van deze „koning" verder. On gehinderd door wat dan ook. Want Beeld uit de biografische semi-dokumentaire film ..This is Elvis". wie nu Hilversum III beluistert, zal de vibrerende, krachtige stem van Elvis kunnen horen alsof hij nooit is ge storven. „Are you lonesome to night?" „Love me tender", „Jailhou- se Rock", „Heartbreak Hotel", „Al ways on my mind" „I want to hold your hand". Want zijn muziek schijnt zo langzamerhand onsterfelijk te zijn geworden en krijgt elke nieuwe ge neratie opnieuw in de ban. Vraag het maar aan mijn zoon.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 13