Gelukkig voor Jongerius zijn er goede acteurs „The final conflict": zwakke afsluiter van sterk gestarte horror-trilogie „Scanners", horror-shocker van David Cronenberg „Deux Lions au soleil" „Suspicion" van Hitchcock in Filmhuis Appelmarkt TWEE VORSTINNEN EN EEN VORST: j DONDERDAG 19 NOVEMBER 1981 kijk op de film ,,Twee vorstinnen en een vorst", 1981 Regie Otto Jongerius Produktie Roy Logger, Scénario Otto Jongerius, naar de boeken Twee vorstinnen en een vorst en „Mijn tante Coleta' van H J Pes- kens(G A van Oorschot) Camera Frans Bromet, muziek Loek Dikker verteller Geert van Oor schot Met Kitty Courbots, Linda van Dijck. Ene Clerckx, Jan Decleir. Max Croiset. Joan Remmelts. Rijk de Gooyer en anderen Genre persoonlijke terugblik, lengte 102 minuten Keuring alle leeftij den Theater Grand 1. Amersfoort (door Bert Vos) De verfilming van de boeken van G A. van Oorschot met z'n sterke autobiografische in slag, is een nauwkeurig werkje, wil je niet verzanden in langdraderigheid óf anderzijds niet te anekdotisch te werk gaan De Neder landse regisseur Otto Jongerius (Meneer Klomp) heeft getracht om twee van Peskens' boeken (het pseudoniem van Van Oorschot) samen te voegen tot eén verhaal en maakte daarmee de eerste fout. Wellicht noodge dwongen moest Jongerius daardoor kiezen voor een fragmentarische (anekdotische) aanpak en een dergelijke verhaalvorm over tuigt zelden Jongerius paste daarna een kunstgreep toe. die niet werk hij gebruikt de flashback-vorm, als de terugblik van een ou de man aan het sterfbed van zijn moeder Overbodig en tegelijk hinderlijk, doordat men op sommige momenten identificatieproble- men krijgt Verder is er de stem van de vertel ler. van Geert van Oorschot zèif, die de beel den ..verklaart", tracht van een extra dimen sie te voorzien Ook dit is een vorm. die alleen maar werkt, als het commentaar van de verteller aanvullend gebruikt wordt op de getoonde beelden, maar wanneer de beel den eigenlijk voor zichzelf spreken, wordt dit commentaar vaak overbodig Bij ..Twee vor stinnen en een vorst" is dat meestal het ge val. Tenslotte is er dan nog de muziek van Loek Dikker, die je al bij het begin tamelijk rauw op het lijf valt. daardoor eerder een storend, onrustig element dan een rustge vende. aanvullende factor wordt Dus ,,Twee vorstinnen en een vorst" is een mislukte film? Gelukkig zijn er nog ande re factoren, die deze nieuwe film van Otto Jongerius voldoende karakter geven om alle eerder genoemde storende elementen af te vlakken. Belangrijk hierbij zijn de acteurs en actrices. Kitty Courbois. Linda van Dijck, Eric Clerckx en Jan Decleir hebben in feite deze film van een zekere ondergang gered. Hun acteerprestaties zijn van een uitstekend ni veau. waarbij Kitty Courbois en Linda van Dijck duidelijk een top-prestatie leveren, res pectievelijk als moeder Peskens en als tante Coleta. Otto Jongerius heeft, voordat de film in première ging, gezegd, dat de sex-scènes waren toegevoegd om de commerciële waarde van de film te vergroten. Ik weet niet of hij dat echt meende, toen hij dat zei, maar hij had beter zijn mond kunnen houden. Juist die scènes behoren tot de meest integere van de hele film. De wijze, waarop Linda van Dijck en Eric Clerckx enkele liefdes-scenes spelen, zijn ontroe rend en teder verfilmd. Je zou wensen, dat de hele film van dit gehalte zou zijn geweest. Duidelijk wordt hierdoor in ieder geval, dat Jongerius wel in staat is om goed te filmen, zijn vak verstaat Datzelfde geldt voor de scenes, waarin Kitty Courbois als moeder Peskens de vloer met iedereen aanveegt. Courbois is - en dat spreekt zo langzamer hand voor zichzelf voor leden van het Werk theater - schitterend in haar gedreven ver tolking. die adekwaat door de camera in beeld wordt gebracht. Het zijn diè acteerprestaties, die ..Twee vorstinnen en een vorst" redelijk genietbaar maken Dat de verfilming van twee afzonder lijke boeken tot één verhaal een noodge dwongen anekdotische verhaalvorm ople vert. is jammer voor het totaal Jongerius zou er verstandiger aan gedaan hebben de onderdelen, die in de huidige tijd speelden, weg te laten Hij zou dan voldoen de ruimte hebben overgehouden voor een verdere (noodzakelijke) uitdieping' van de karakters Wat dat betreft doet regisseur Jongerius er de volgende keer verstandiger Linda van Dijck (rechts) als de verleidelijke tante Coleta en de jonge Levien Peskens (Eric Clerckx) in een van de betere scènes uit .Twee vorstinnen en een vorst aan om niet meer zelf het scenario te schrij ven Het is niet zijn sterkste kant. zoals hij in verschillende interviews te kennen gaf Voor het overige is „Twee vorstinnen en een vorst" een Nederlandse speelfilm met verschillende hoogtepunten, die een ruime voldoende krijgen en juist daarom wellicht de moeite van het bekijken waard is „Deux lions au soleil". 1980. Regie Claude Fa- raldo Scénario idem Camera Barnard Lutic Mel Jean- Pierre Sentier. Jean-Francois Stevenin. Catherine Lachens e a Genre anarchistische scènes uit het dagelijks le- ven. Lengte 110 minuten Theater Filmhuis Appel markt te Amersfoort, zaterdag tot en met dinsdag. 20 15 uur Paul en René zijn twee mannen van in de veertig Paul is een weduwnaar Hij heeft een 23-jarige dochter die er van droomt actri ce te zijn. maar ondertussen nog maar pros- j tituee is René is een gescheiden man. die i alimentatie betaalt aan zijn ex-vrouw De twee mannen leven samen en gaan op vakantie Op de terugweg begeeft de auto i het Het lijkt of dan opeens alles fout gaat - De twee mannen komen m^rotest tegen de hele wereld om hen heen Ze besluiten niet meer naar hun werk te gaan en op een ande re manier aan geld te komen Ze komen terecht in de randgebieden van de samenle ving. Voor Paul en René biedt dit echter geen uitkomst. Ze gaan naar de Provence om er van de zon en de liefde te genieten Ze ontmoeten daar een vrouw met wie ze de liefde samen delen. Als blijkt dat zij in grote moeilijkheden zit, geven ze haar een groot deel van het luttele bedrag dat ze nog heb ben Daarmee maken ze de kans op overle ven wel erg klein Claude Feraldo (1136) had van zijn der tiende tot zijn zesentwintigste allerlei baan tjes. waarna hij tot de conclusie kwam dat werken vernederend is Drie jaar lang stortte hij zich vervolgens op de cultuur, hetgeen resulteerde in twee toneelstukken en een film. waarvan hij zich later zou distantiëren Met-narm-met latere films als „Bof" en ..Themroc" werd hij in Nederland bekend. succesvolle) horror-produkien. Zijn scena rio's zitten uitstekend in elkaar, zijn origineel en de regie is in alle opzichten vakkundig. Je moet natuurlijk van dit specifieke genre houden, maar als dat zo is. dan heeft deze Canadese regisseur aardig wat spanning en sensatie te bieden. Zo ook in „Scanners", waarin Cronenberg op het bizarre idee is gekomen om men sen uit te rusten met een bovenmenselij ke geestkracht, waarmee gedood kan worden op een afschuwelijke wijze. Op zich is dit idee al het bekijken waard. Cro nenberg maakt er een prima ogend hor ror-spektakel van voor de echte liefheb bers. weg Er ontstond alleen materiele scha de INBRAAK Bij een inbraak in een woning in Stou- tenburg is een geldbedrag van 1500 gulden ontvreemd. RUSIE GESUST In het aktiviteitencentrum De Korf is het vrijdagavond tot ruzie gekomen tussen enkele Leusdense jongelui Er was die avond een feest van een school aan de gang toen enkele andere jonge inwo ners een kijkje wilden komen nemen Er kwam onenigheid en de politie moest er aan te pas komen om de boel te susen. BRANDJE Vermoedelijk omdat de schoorsteen nog niet was geveegd, heeft er zater dag een klein schoorsteenbrandje ge woed in een woning op Galabrië. Er ontstond nagenoeg geen schade. AANRIJDING Op de Arnhemseweg ter hoogte van de Trekerweg heeft zich maan dagmorgen een aanrijding voorge daan. De heer G. W. van V. stond op de Arnhemseweg voorgesorteerd om links af de Trekerweg op te rijden. De heer D S. uit Leusden zag niet op tijd dat Van V. stond voorgesorteerd en botste tegen zijn auto op. „Suspicion", 1941. Regie Alfred Hitchcock. Scé nario Samson Raphaelson, Joan Harrison en Al ma Reville naar „Before the fact van Francis lies Camera Harry Slradling Muziek Franz Waxman met Gary Grant en Joan Fontaine Genre thriller Lengte 99 minuten Theater Filmhuis Appelmarkt te Amersfoort, zaterdag nachtvoorstelling. 23 uur I Johnnie Aysgarth. een zeer charmante en i populaire jongeman uil Engelse societykrin- gen heeft regelmatig - reeds sinds z'n i schooljaren - bedrogen, gelogen en gesto- len Maar hij is zo charmant, dat z'n vrienden hem vergeven Hij meent het echter volko men ernstig, als hij verliefd wordt op Lina McLaidlaw, de dochter van een welgesteld generaal in ruste, en er met haar vandoor gaat. De generaal denkt dat Lina om haar geld getrouwd werd Lina is tot over de oren op Johnnie verliefd, zelfs als zij verneemt dat hij geen geld heeft Zij dringt er op aan. dat hij iets zal gaan uitvoeren, hij geeft hieraan ge hoor. en wordt rentmeester voor zijn neef. In deze functie verduistert hij gelden, doch ver bergt dit voor zijn vrouw Lina komt er achter, en staat perplex Dan weet Johnnie een nog al warhoofdig vriend. Beaky, financieel te interesseren in een speculatief object Plotseling vermoedt Lina. dat Johnnie, nu hij het geld van zijn vriend in zijn macht heeft, van plan is, z'n vriend van de rotsen in zee te werpen Een en ander vindt geen plaats, maar als Beaky onder verdachte omstandig heden komt te overlijden, is Lina van John nie's schuld overtuigd Dan ziet Lina brieven van verzekeringsmaatschappijen, waarin deze Johnnie schrijven, geen voorschotten te kunnen verlenen op de polissen van zijn vrouw; slechts in geval van haar overlijden kan hij het geld ontvangen Dit geeft haar argwaan nieuw voedsel. POLYGOON JOURNAAL In het Polygoonournaal van deze week beelden van de Wereld- en Europese kam pioenschappen kunstwielrijden en cyclobal, waar fietsacrobaten uit dertien landen hun kunsten ten beste geven Uit het buitenland Alfred Hitchcock over zijn film: Je kunt zeggen dat Suspicion de tweede Engelse film was die ik in Hollywood maakte: de acteurs, de atmosfeer en het verhaal waarop het gebaseerd was, wa ren allemaal Engels. De scenarioschrij ver was Samson Raphaelson, die aan de vroege geluidsfilms van Ernst Lubitsch gewerkt had. Het originele verhaal was „Before the fact" en de echte naam van Francis Mes - de auteur - was A. B. Cox. Hij schreef soms ook onder het pseudo niem Anthony Berkeley. Ik wilde graag zijn eerste boek. ..Malice Aforethought", verfilmen Het verhaal begint met de zin „Toen hij besloten had zijn vrouw te vermoorden, duurde het nog verscheide ne weken, voordat dr Bickleigh actieve stap pen begon te ondernemen in die richting." De reden dat ik het boek niet verfilmde, is dat de hoofdrol een ervaren man vereist Het was moeilijk om de juiste acteur te vinden, misschien Alec Guinness Ach. ik ben niet zo tevreden met de wijze waarop Suspi cion eindigt Ik had iets anders in mijn hoofd. De scene die ik wilde, maar die nooit werd opgenomen, was om Gary Grant een glas vergiftigde melk te laten brengen aan Joan Fontaine die juist een brief aan haar moeder heeft geschreven „Lieve mama. ik ben ho peloos verliefd op hem. maar ik wil niet meer leven omdat hij een moordenaar is Hoewel ik liever sterf, geloof ik dat de maatschappij tegen hem beschermd moet worden Waar na Gary Grant binnenkomt met het fatale glas melk en zij zegt: „Wil je voor mij deze brief aan moeder op de bus doen, schat?" Ze drinkt de melk en sterft. Fade Out en fade in naar een kort shot Gary Grant loopt opge wekt fluitend naar de brievenbus en tikt de brief naar binnen een filmverslag van legbatterijen en konij nenfokkerijen in Rusland Het journaal laat verder zien hoe VVD'ster en oud-zwemster Erica Terpstra de verkoopaktie van de kin derpostzegels startte Ten slotte een kleu- renreportage over de Spaanse zigeuner zang- en dansgroep Fiesta Gitane, die dit jaar voor de vijfentwintigste maal optredens verzorgt in Nederland „The final conflict" (het laatste Omen). 1981 Re gie Graham Baker Produklie Harvey Bernhard Scénario. Andrew Birkin (gebaseerd op karakters bedacht door David Seltzer) Camera Robert Paynter en Phil Meheux Muziek Jery Glodsmith. montage. Alan Strachan. Genre horror-thriller, met. Sam Neill, Rossano Brazzi. Don Gordon, Lisa Harrow, Mason Adams e a Lengte 108 minuten, keuring 16 jaar Theater Cinema 1. Amersfoort (door Bert Vos) Toen in 1978 „Het Omen" werd uitge bracht, gemaakt door regisseur Richard Donner met Gregory Peck en Lee Remick in de hoofdrollen, kondigde producer Harvey Bernhard aan, dat er nog een aan tal speelfilms over het Beest zouden vol gen, steeds in een overtreffende trap met aan het slot de gigantische apocalypse, het laatste treffen tussen Satan en Chris tus op het slagveld van Armaggedon. Na het zien van „Het Omen" als eerste deel var. een cyclus, was ik bijzonder nieuws gierig geworden naar de vervolgen. Want „Het Omen" was een sterke horror-thril ler, effectief geregisseerd door Richard Donner naar een scénario van David Selt zer. Een intelligent In elkaar gezet scéna rio, waarbij Seltzer zich baseerde op ver schillende profetieën, onder meer Open baringen. In 1978 verscheen het tweede deel, deze keer geregisseerd door Don Taylor, ook een bekwaam regisseur, met William Holden en Lee Grant deze keer in de hoofdrollen Toen zag het er al niet meer uit naar een „overtref fende trap", maar was „The Omen II" eerder een nogal flauwe afspiegeling van het eerste deel. Krijgen we dan nu de afsluiting van deze horror-trilogie en dat is dan meteen de meest teleurstellende aflevering van de se rie Je zou verwachten, dat „The last con flict" zou slaan op de grote strijd, de vernieti ging der mensheid op het al eerder genoem de slagveld van Armaggedon Mis „Het laatste conflict" lijkt veel meer op een heden- tijdse versie van het Bijbelverhaal rond Hero des en de pasgeboren kinderen van Bethle hem ten tijde van Christus geboorte Even als zijn roemruchte yoorganger gaat Damien Thorn, nu kandidaat voor het Amerikaanse presidentschap, als de vleesgeworden Sa tan aan het werk om alle in Engeland gebo ren manneli|ke babies door „ongelukjes om het leven te laten komen. Niet zonder reden overigens, want aan de hemel heeft zich de voorspelde verschuiving in de sterrestand voorgedaan, het teken dat Christus opnieuw op aarde is verschenen We zullen u niet vermoeien met het hele verhaal, want anders zou er helemaal niets nieuws meer overblijven om naar te kijken. Het slot is merkwaardig, niet over eenkomstig de profetieën, maar regis seur Baker bereikt daarmee wel, dat de noodzaak tot de apocalypse is komen te vervallen en een vierde deel dus niet ge maakt hoeft te worden. En dat is mis schien maar beter ook. Sam Neill als Damien Thorn, de Antichrist, (links) met Barnaby Holm als de zoon van Kate in ..The final Conflict (The Omen III) van regisseur Graham Baker. Op de Arnhemseweg nabij de Her- tekop heeft zich woensdagmiddag 11 november een aanrijding voorgedaan waarbij twee personenauto s waren be trokken. Bestuurder G. v. E uit Amers foort remde voor het op rood gespron gen verkeerslicht. De achter hem rij dende Cij. Ch. uit Nijmegen bemerkte dit remmen te laat op en botste tegen de auto van V. van E. op DIEFSTAL UIT AUTO Uit een geparkeerde auto bij De Korf is woensdag kleding en een loopwiel ontvreemd De eigenaresse, een me vrouw uit Amersfoort, had verzuimd haar auto af tesluiten. ONGEVAL De 18-jarige W R uit Leusden is donderdagavond ter observatie naar I het ziekenhuis vervoerd, nadat zij op de Heiligenbergerweg van haar fiets was gevallen De fietser lijdt aan epilepsie en heeft tijdens het fietsen een toeval gekregen AUTO TEGEN BOOM De Leusdenaar D B is vrijdagavond met zijn auto tegen een boom gereden toen hij een sigaret wilde opsteken Het eenzijdig ongeluk gebeurde op de Arn hemseweg ter hoogte van de Treker- „Scanners", 1981. Regie David Cronenberg Produktie Claude Heroux Met Jennifer O'Neill. Stephen Lack en Patrick McGoohan Genre hor- ior-SF Keunng I6jaar Theater Euro Cinema te Amersfoort Bij de Consec-maatschappij wordt ge werkt aan een topgeheim projekt een scan ner. die het menselijk verstand kan ontleden en beinvloeden Tijdens een experiment be gint de scanner plotseling te kreunen en be zwijkt op angstaanjagende wijze Alles wijst er op dat een concurrerende maatschappij sabotage heeft gepleegd, omdat zij aan een soortgelijk project bezig is Consec laat door zijn veiligheidsmensen de hele stad door zoeken en men vindt Cameron Vale. die blijkt over dezelfde eigenschappen als de scanner te beschikken Vale wordt ingezet om de concurrenten op te sporen en te ver nietigen. Regisseur David Cronenberg heeft tot nu toe bewezen over originele ideeën te be schikken, vooral in een vaak beklemmende kombinatie van horror en science fiction („Rabid. „The Brood", e.a Cronenberg schuwt schokeffecten niet en soms kan dat nogal bloederig uitvallen, maar hij heeft zich tot nu toe niet schuldig gemaakt aan een klakkeloos imiteren van andere (wellicht UIT HET POLITIE - If AIMNIRT

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 19