„Simenon is van mening, dat bepaalde zintuigen bij de mens zijn afgestorven" Rozen en ideeën bij het Astma Fonds Hendrik Veldman promoveerde op Simenon interview DONDERDAG 26 NOVEMBER 1981 Hendrik Veldman LEUSDEN/AMERSFOORT - Van daag (donderdag) promoveert drs. Hendrik Veldman aan de Rijksuni versiteit van Groningen. Hij is gebo ren te Hoogeveen in 1934. Hij is le raar Frans aan de Gereformeerde Scholengemeenschap te Amers foort. Zijn proefschrift is getiteld: „La tentation de l'lnaccessible" (structures narratives chez Sime non) („De verleiding van het ontoe gankelijke", romanstructuren bij Si menon). Hoe komt een leraar Frans ertoe te promoveren op Simenon? Hoe kwam hij voor het eerst met Simenon in kontakt? Voor de beantwoording van de laatste vraag moeten wij zo'n twintig jaar terug gaan naar een plaatsje in de Pyreneeën, Le Maz d'Azll. De jonge eerstejaars student Frans werkte daar als klusjesman. Hij woonde daar bij een dominee, die predikant was in een gebied, waar voorheen zes pre dikanten stonden. Maar de papierin dustrie in die streek was ter ziele ge gaan, en de mensen die er woonden en werkten waren naar de steden getrok ken. De pastorieën en woningen stonden leeg, en werden aan vakantiegangers verhuurd. Henk hielp daar Nu woonde er in Le Maz d'Aril ook een huisarts, die zo'n honderd boeken van Simenon had. Elk weekend haalde Henk een paar van die Simenons op, en las ze aanvankelijk wat sceptisch mis schien. EERSTE SIMENON Toen hij een jaar later tentamen had gedaan kocht hij zijn eerste Simenon. Het was „Pedigree'' („stamboom"). Hij las het boek notabene op 12 februari 1963, de dag dat Simenon 60 jaar werd. Zijn interesse voorde schrijver begon steeds meer te groeien Hij ontdekte in de loop van de tijd, dat er in één boek 450 reuk- en 230 smaakgewaarwordin- gen door Simenon werden beschreven. Dat ging hij in meer boeken uitzoeken. Hij besprak het met zijn hoogleraar, die het een interessante ontdekking vond Het resultaat was, dat Henk Veld- mans doctoraal-scriptie handelde over: „Quelques aspects de la fonction du göut et de l'odorat dans l'oeuvre de G Simenon". (Enige aspecten van de functie van de smaak en de reuk in het werk van G. Simenon) Zijn huidige boek beziet deze aspec ten opnieuw, evenals de akoestische waarneming en die van de tastzin „Simenon is van mening." zegt hij. als we er in zijn studeerkamer over pra ten, „dat bepaalde zintuigen als smaak en reuk bij de mens zijn afgestorven. Ja. we weten nog te constateren dat iets lekker is of dat het stinkt. Maar zoals wij kleuren onderscheiden en een gewel dig klankengamma kunnen waarne men, dat lukt met onze smaak en reuk niet meer. Ik wil de naakte mens beschrijven, zegt Simenon. „Zonder zijn sociale ha bitus De mens is niet zo verschillend. Er zit een groot stuk overeenkomst in mensen Het is zoals wanneer een bio loog een mierenhoop bekijkt: hij ziet hoogstens zes verschillende mieren Zo komt ook Simenon tot een laag aan tal echt verschillende mensen In een primitieve vorm valt veel meer de gelijk heid op Simenon bedenkt situaties, dat de mens zich uitkleedt Dat hij zijn be scherming weggooit. Hij beschrijft wat er na een ramp, na een faillissement van de mens overblijft." IMPRESSIONISME Elke roman van Simenon bevat een kern van waarheid volgens drs. Veld man In elke plaats, waar Simenon over schrijft, is hiij minstens zo'n maand of twee geweest De promovendus kent hem de gevoeligheid van een schilder toe. Simenon heeft picturale neigingen. Hij ontmoet mensen en kan zich zo in hen inleven, dat hij zich kan indenken hoe die en die man'vrouw in een uiter ste situatie zou kunnen reageren. Als voorbeeld een roman, die in Delf zijl speelt, „Crime en»ollande". Vóór de Tweede Wereldoorlog heette dat boek in Nederland „Misdaad in Hol land," later „Maigret in HollandDe mensen, die Simenon daarin beschrijft, heeft dr. Veldman later ontmoet. Sime non schrijft in 1930 over een man en een vrouw wier huwelijk hij niet gewel dig vindt. Vier jaar later zijn die mensen ook inderdaad gescheiden. Wat toen helemaal niet voorspelbaar was. „Simenon," aldus dr. Veldman, „heeft een schildersoog voor gelaats trekken. gebaren, stappen Die ver woordt hij in mots-matières. dat zijn van die geladen woorden, waaromheen hij een tekst bouwt. Hij is een impressio nist. Hij heeft veel gemeen met de poin- tillisten: In het landschap verdwijnen de vormen, en daar komen de kleuren voor in de plaats. Rode papavers in het veld Bij Simenon een rode rok van een meis je. waardoor hij geobsedeerd wordt." Het picturale element vindt de heer Veldman het meest interessante ge deelte vin zijn huidige onderzoek, waarnaast als tweede aspect het jour nalistieke te noemen valt. Duidelijk on derkent hij het versluierde van het im pressionisme in Simenons werk. De beeldafstand voor held en lezer is ge ring. De beeldscherpte is vrij zwak. Veel verhalen spelen in mist, nevel en in duisternis. Tegen een bosrand aan. Er worden begrenzingen aangebracht. Er ontstaat een „cocon intime." LA TENTATION DE LÏNACCES- SIBLE In „La tentation de l'lnaccessible" is het gehele werk van Simenon in kaart gebracht, en ruimtelijk en temporeel in gedeeld. Statistisch werd er een reduc tie gemaakt. Van 200 romans werden er 40 geselecteerd op grond van 5 criteria 1De romans moesten evenredig ver spreid zijn tussen 1930 en 1972, 2. de relatie tussen het seizoen, van schrijven, en het seizoen, dat beschre ven wordt in de roman, moest voor 23 van het totaal gelijk zijn en voor 1/3 ongelijk. 3 er moest een evenredige geografi sche spreiding van de lokatie der ro mans over de hele wereld zijn. 4 evenredig verdeeld moesten even eens zijn de romans in de eerste per soon, en die geschreven zijn in de der de persoon, 5 er moest tenslotte een evenredige verdeling zijn van Maigrets en niet-Mai- grets. door Anco Mali UITWENDIGE CRITERIA ..Ik heb gezocht naar uitwendige cri teria. die vaststaan Mijn gegevens vind ik in titel of op de laatse pagina Een laatste bladzij van een roman toont bij voorbeeld de datum, van schrijven: mei 1931De eerste zin van dezelfde roman situeert de tijd eveneens in de maand: mei. Een subjectief criterium, is op aan drang van ..buiten'' toegevoegd Van Vestdijk en Pierre Henri Dubois heb ik van de lijsten van de beste romans die zij hadden aangelegd, die romans toe gevoegd die bij beiden voorkwamen. Zo kom ik tot een opbouw, die voortdurend dezelfde is. Aan iemand in een groep ontbreekt iets. Hij mist iets, Nemen we die man in Delfzijl als voorbeeld. Hij was zeeoffi cier, en is nu leraar Hij leeft in een orthodox hervormd milieu Zijn vrouw doet aan liefdadigheidswerk De man volgt de code van de groep Hij past zijn gedrag aan Totdat er iets gebeurt Het incident Vult u maar in Er wordt ie mand doodgeschoten. Er komt corres pondentie aan het licht. Er gebeurt een ramp Er is een overlijden. Opeens houdt de man het niet meer. Hij breekt dóór. Het kan hem geen bal meer schelen. Hij treedt uit de groep. De konsekwentie is de délivrance. De man voelt zich bevrijd Hij ontdekt zich zelf en de wereld om hem heen. Maar er is opposition: de groep komt in verzet. Hun code wordt overtreden. Negatieve dingen hangen boven het hoofd van de man 't Kan goed of slecht aflopen. Of er vindt een breuk met de groep plaats, of de man keert in de groep terug Hij kan er beter of slechter van worden. Van al die 40 romans heb ik 11 funk- ties onder elkaar kunnen zetten, die vrij wel helemaal kloppen." Promotor in Groningen vandaag is prof dr J A. G. Tans. Coreferent is Gil bert Sigaux. die docent is aan het Con servatoire d'Art Dramatique in Parijs. En die de 210 door Simenon geschre ven boeken heeft geannoteerd De heer Veldman toont mij de indrukwekkende rij identieke banden in blauw, rood en goud Bestaan er beschouwingen over Si menon en zijn werk? Er zijn diverse thè- ses de licence (doctoraat-scripties). Matthieu Rutten schreef in het Neder lands over Simenon. Maar er is nog niets van deze omvang als ,,La tenta tion de l'lnaccessible" verschenen De man, die alles op dit gebied gelezen heeft, is de directeur van het instituut in Luik, het Centre d'Etudes Simenon, waar alle handschriften van Simenon worden bewaard. Zijn mening over dit proefschrift is, dat het een der meest originele beschouwingen over Sime nons werk is. MÉMOIRES INTIMES Onlangs is van Simenon verschenen het boek „Mémoires Intimes" („Intieme herinneringen"). Op de omslag zie je Simenon zitten bij de cederboom in de tuin van zijn huisje in Lausanne Zijn dochter Marie-Jo heeft zelfmoord ge pleegd. Hij heeft haar as rond de boom uitgestrooid. De laatste bladzijden van het boek bestaan uit chansons van Ma- rie-Jo, die haar relatie tot haar ouders beschrijven Wat is die Marie-Jo voor een vrouw? Wat is George Simenon voor een va der? Hoe is hij als mens9 Marie-Jo was 25, toen ze 3 jaar gele den zelfmoord pleegde. „Het is een meisje, dat zich moeilijk heeft kunnen uiten," zegt de heer Veld man Kind en ouders snakten naar kon- takt, maar het lukte niet dat kontakt tot stand te brengen. Marie-Jo zei wrange dingen tegen haar vader. In brieven zei ze hem dan weer, dat ze daar spijt van had. Of de vader dominerend is? Hij zegt dat hij van kinderen houdt, en het vader schap als een belangnjke taak ziet Je moet met hem oppassen. Er is bij hem sprake van Dichtung naast Wahrheit. Hij neemt altijd de leiding van een ge sprek Hij zegt het de ene dag wel eens precies anders dan de andere En het is beide waar volgens hem. Van rationeel denken houdt hij niet. Hij stoelt op in stinct Het vaderschap is belangrijk, zegt Si menon. Maar hij kan zo in zijn werk opgaan, dat hij zijn kinderen dagenlang vergeet. Een boek is bij hem een procedure van elf dagen Hij laat de huisarts ko men, die ieder van de huisgenoten moet onderzoeken of ze een ziekte on der de leden hebben. Dan mag hij elf dagen niet meer gestoord worden. Geen kind mag zelfs meer bij hem bin nenkomen." De Leusdense promovendus heeft Simenon twee keer ontmoet. Een keer in Delfzijl, toen daar het beeld van Mai gret werd onthuld. Een keer heeft hij Simenon geïnterviewd in Lausanne Si menon kwam toen net uit het zieken huis, had last van evenwichtsstoornis sen. en had een jaar lang geen inter views meer toegestaan Het interview duurde niet het toegestane ene uur, het werd twee en een half uur. „We hebben lekker over mijn werk gekletst," zei Si menon erover. Een vriendelijke man, die Simenon. Correct in het beantwoorden van brie ven. Voor de buitenwacht correct. Voor zijn kinderen ook Zo schrijft Marie-Jo óók over hem. SIMENONS BEELD VAN DE VROUW Zijn vrouw Denise, een Canadese van afkomst, is van hem gescheiden. Jarenlang hadden ze een goede relatie. Ze procedeert nu tegen hem. Zij was de zakenvrouw, die alles draaiende hield. Hun huis was een fabriek met veertig kamers en een staf personeel Zij had bij alles de leiding. Rechten van films en boeken enzovoorts. Ze eist nu twintig procent van de winst op Ze heeft een boek geschreven „Un oiseau pour le chat" (Een vogel voor de kat). Simenon is vriendelijk tegenover zijn vrouw en kinderen. Maar als hij naar een andere vrouw verlangt, of als hij schnjven moet. dan moet alles voor zijn behoeften en driften wijken Hij heeft twee aangezichten. In zijn boeken zijn twee typen vrou wen te onderscheiden. De grote, domi nerende, streng uitziende vrouw. En het type hoertje, dat alle be- en mishande lingen slaafs ondergaat „Ik kan me geen boek voor de geest halen," aldus de heer Veldman. ..waar in een vrouw een puur sympathieke rol speelt. Zolang de vrouw in zijn kraam te pas komt is de relatie fantastisch Hij aanbidt haar. Ze is alles voor hem Zo dra dat terugvalt in routine, ontstaan er problemen, en in uiterste instantie ont doet hij zich van haar. Dat komt in zijn werk voor Bij de hoofdfiguur in: „L'Ainé des Ferchaux" („De"oudste van de gebroeders Fer chaux"). Hij is sekretaris van een van de heren Ferchaux Hij trekt zich aan deze relatie omhoog Als hij op een gegeven moment onmisbaar is geworden, en hij het milieu in zijn zak heeft, ontdoet hij zich van Ferchaux Hij vermoordt hem. Als een soort spin zuigt hij zijn prooi leeg. Is het beest leeg, dan laat ie het schieten." 20E EEUWSE ROMANTICUS Simenon heeft twee officiële huwelij ken gehad. Hij leeft nu samen met The resa Hij woont in zijn tweeënveertigste huis Evenals een vrouw boeit een wo ning Simenon zolang hij er zich thuis- voelt. Is het nieuwe er af dan wil hij verkassen. De heer Veldman noemt Simenon een 20e eeuwse romanticus Een ro manticus niet van de individuele roman tiek, maar van de romantiek van de ano nieme massa. Waarvan de hoofdperso nen de hypnose ondergaan. Ze zoeken warmte van mensen, zoals ook beesten langs elkaar heen schuren. Er komen in Simenos werk wel sym pathieke kinderen voor. Maar weinig huwelijksituaties, die tot het eind toe gelukkig zijn. Een puur huwelijk vol ge luk kom je niet tegen Wel huwelijken waarin mensen voor de dood van dè een elkaar niet begrepen, en daarn^ wel. Op 18 december gaat een tentoon stelling van start over Simenon. Op 7 januari zal er een congres worden ge wijd aan Simenon. In het Centre Beau- bourg te Parijs De handelseditie van dr. Veldmans „La tentation de l'lnaccessi ble" is daar al aanwezig. Dr Veldman zal er zelf uiteraard ook aanwezig zijn Tot slot: Simenon: lectuur, litera tuur? Simenon schreef een aantal goede boeken, is de mening van de Leusdenaar. Als hij die Maigrets niet had geschreven, zou hij tot de litera toren hebben kunnen behoren. Maar zijn schrijven is een vorm van narcis me, een pathologisch afreageren. En daarbij zijn de zelfkritiek en het se lectievermogen weggevallen. Het boek is uitgegeven door Rodo- pi, Keizersgracht 302, Amsterdam. De handelseditie zal 60,- kosten. expositie LEUSDEN- Wytze Hoekstra uit Ren- kum eksposeert in het gebouw van het Nederlands Astma Fonds. Larixlaan. Leusden-Centrum. ..Ideeën en rozen" Tot en met zondag 29 november Dage lijks van 10 00 tot 17 00 uur. Gedurende het weekend van 12 00 tot 17.00 uur. Ik maakte voor het eerst met Wytze Hoekstra's rozen kennis eind 1979. toen hij in het Amersfoortse Ptoeghhuis eksposeerde Sindsdien is er in zijn wij ze van schilderen niet veel veranderd Hij heeft die keuze gemaakt, en blijft zichzelf daarin trouw Hi/ heeft de roos gekozen als begrip voor het westen Zoals de lotusbloem dat is voor het geestelijk denkcentrum in het Oosten Hij is een virtuoos schilder van rozen, die hem helpen zoeken naar de waar heid. Waarnaar hij sinds zijn jeugd in het religieuze vlak zoekende is. De roos werd voor hem daarbij een pijler. Zoals deze bloem een begrip werd voor de Rozenkruisers, die stre ven naar een humanistisch-ethische wereld-hervorming. Zoals de rozen krans voor de Katholieken de symboli sche krans werd. waarmee het hoofd door Anco Mali van Maria werd getooid Zoals het Huis York zich een witte en het Huis Lancas ter zich een rode roos als symbool koos Ik schreef het in december 1979 al in ..De Stad Amerstoon Hoe ..Wytze Hoekstra, de roos plaatst, inkadert, be vrijdt. dat is afhankelijk van zijn stem ming. zijn opdracht, zijn gevoel voor an dere waarden in het leven De roos verbeeldt in zijn benade ringswijze de mens. die in het leven maar moet zien dat hij het rooit. De mens slingert in het rond Voelt zich soms machtig en sterk Dan weer klein en nietig. De opengewerkte roos is voor Wytze Hoekstra de meditatie, die nodig is om dat een mens in kontakt kan treden met het hogere Daartoe moet de mens alle opdrachten uit zijn hoofd kunnen ban nen. Gedachten, agressiviteit in rood staan de bevrijding van de mens in de weg. Uit de universele denkkracht konsen- treren zich de vormen Vormen zijn voor de aardse wezens zichtbare levens Wytze Hoekstra is een knap schilder van rozen in de meest romantische he melse kleursferen. De rozen zijn haast fotografisch geschilderd in al hun schoonheid en kwetsbaarheid Wie moeite heeft met deze denkwe reld. zal ook moeite hebben met de schilderijen van de rozen En ook met de schildering van de grot. die Wytze Hoekstra heeft uitgebeeld, en die naar het licht voert In grotten leven wij. In grotten denken wij In universele grot ten worden wij bevrijd uit onze eigen benauwende grotten, zo stelde hij het destijds. Voor een outsider in deze aan tradi ties gebonden rozendenkwereld zullen de bloemen alleen maar virtuoze schil deringen zijn. Terwijl de vele ovale en vaak vergulde overige lijsten erg aan de commercie van de kunsthandel doen denken Bij welke branche de rozen- schilderijen vast goed op de markt zul len liggen t

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1981 | | pagina 7