Ipeels gehouden complicaties )e geschiedenis bekeken door Le persiflerende ogen van Brooks assen vader en dochter Virus" - de ondergang van de wereld eschetst in een geloofwaardige film „Wieein Fremder. van Wolfgang Braden SABINE" VAN RENE VAN NIE: KWALITEIT OF THE WORLD, PART ONE" kijk op de film 1981. Regie: Kinji Fukasaka. ie Haruki Kadokawa Scenario cada, Gregory Knapp. en Kinji <u Camera. Daisaku Kimura. Teo Macero. Titelsong uitge- Dor Jams Ian. Met Glenn Ford, Kennedy, Robert Vaughn, Hen- Chuch Connors, Bo Svenson, Hussey en Masao Kusakari. minuten. Keuring 16 jaar. Cinema 2-Amersfoort. atoomraketten niet de enige Zakers van de ondergang van samenleving kunnen zijn, i)ns op een overtuigende wijze t gemaakt door regisseur asaka, In zijn toekomstfilm met onder meer Glenn Ford, 9 Kennedy, Robert Vaughn, j Connors en Bo Svenson. ®ok lh het angstaanjagende verhaal van Fukasaka spelen op scherp gestelde atoomwapens een belangrijke rol. En daarmee is „Vi rus" een aktuele film, niet alleen door het gekozen thema van een al- lesdodend virus waartegen geen en kele remedie bestaat, maar ook door het feit, dat ook zonder duidelijke oorlogsdreiging het dodelijke wa pentuig van oost en west hun vernie tigende werk kunnen doen op grond van vermoedens. In „Virus" maken de atoomraketten het karwei slechts af. Het resultaat Is hetzelfde. Er is al eens vaker getracht om de ondergang van de wereld te schetsen, of althans het begin daarvan. Het waren niet altijd geslaagde pogingen, met uit zondering wellicht van ,.On the Beach" van Stanley Kramer en de dokumentai- re „The War Game" van de Engelsman Roger Watkins De Japanse regisseur Kinji Fukasaku heeft zich daarbij ge voegd. want „Virus" is zonder enige twijfel een niet alleen met zorg gemaak te film, maar heeft bovendien een angstaanjagned. geloofwaardige im- pakt. Het begint allemaal met n in een Oostduits laboratorium ïtwikkeld kunstmatig virus, MM-88. aartegen geen enkele remedie bestaat. Het virus veroorzaakt een dodelijke griep Een Oostduitse geleerde komt in stnjd met zijn geweten en besluit om het virus in handen te spelen van het westen, opdat westerse geleerden er op tijd in zullen slagen een tegen-serum te ontwikke len De westérse agent, die het virus in ontvangst neemt, vliegt met zijn vlieg tuig echter te pletter en de container met het dodelijke virus barst open Het resultaat is miljoenen doden in oost en west Chaos en ontreddering in Europa, de Verenigde Staten en Rus land Een opzettelijke aanval van de vij and? Atoomraketten worden op scherp gesteld, terwijl de mensheid in ijltempo sterft, de grote wereldsteden ten onder gaan in pijn en verderf. Een internationale groep weten schappers, bestaande uit 600 mannen en acht vrouwen, afkomstig uit allerlei landen uit oost en west, bevindt zich op Antarctica en hoort het nieuws in verbij stering aan. Zij staat machteloos, ook zal zal zij ontsnappen aan de dood, doordat het virus in een temperatuur van 10 beneden Celsius niet werkt Dan komt het bericht, dat er een aardbeving dreigt in de omgeving van Washington, waar de atoomraketten nog wachten op een laatste druk op de knop om geacti veerd te worden. De mogelijkheid, dat de aardbeving die start zal bewerkstelli gen is bijzonder groot en de gemeen schap op de Zuidpool besluit een expe ditie op pad te sturen om dit laatste on heil te keren Regisseur Fukasaku is er in ge slaagd om een film te maken, die van het begin tot het einde blijft boeien; ook al is de aktie wat terughoudend, de spanning blijft voortdurend aan wezig, mede dank zij ook het goede spel van Ford, Kennedy, Vaughn, Connors en anderen. Een film, die naast entertainment, tevens laat zl- len, hoe de bewapeningswedloop kan eindigen In de definitieve cata strofe, waaraan geen ontkomen meer Is. Mede op grond daarvan een film, die u toch maar eens moet gaan zien (Van de filmredaktie) „Wie eln Fremder", regie: Wolfgang Braden (tevens scénario, camera en montage) Met medewerking van Her bert Bammann. Martina Siefert, Dieter Fietzke, Rainer Klaholz, Bernd Rickfel- der en Ulrich Kratsch. Muziek Carla Bley Brand. In de hoofdrol: Benno van Quernheim. Lengte 110 minuten Theater Filmhuis Appelmarkt, van za terdag tot en met dinsdag: 20.15 uur. Benno. een orkestcellist, erft aan het begin van de film een som geld die hem meteen in staat stelt te doen wat hij zelf wil. Hij zet zijn cello in de hoek en stort zich op de dingen die hij altijd al belang rijk vond. Een opleiding tot politieman springt hem daarbij het meest in het oog. Helaas komt Benno met door de psychologische test. Hij wil niet geloven dat hij met goed genoeg is en denkt dat dit het begin is van een levensgroot complot. Hij probeert het wijdvertakte net van sluwheden zelf aan het licht te brengen. Langzaam ontwikkelt de onschuldige cellospeler zich tot een volledig uitge ruste privedetective Als hij tenslotte in vrouwen zuigende wezens ziet die hem alleen maar van zijn kracht willen bero ven is er van de avonturier niet veel meer over dan een masochist. Toch zie je als toeschouwer geen echte vijand in deze moderne Don Quichote. Hij wekt eigenlijk, door zijn klungelige manier van optreden en het ontbrekende suc ces, medelijden op. hoewel hij toch steeds meer een gevaar begint te bete kenen. Mel Brooks als Torquemada. de groot- gers er het beste van Via Rome kan het niet missen: een bezoek aan het oude Palestina, waar we net op tijd zijn om getuige te zijn van het laatste avond maal van Christus en zijn discipelen, om meteen daarna terecht te komen in de tijd van de Spaanse inquisitie Met de gruwelijke Torquemada aan het hoofd van zijn zingende beulen tegen het schitterende decor van een Esther Williams-achtig water- en zwemballet. uitgevoerd door frivole nonnetjes. Zoals gezegd: we komen tenslotte te recht in het Frankrijk van de Franse re volutie met een nogal onder de .zorgen gebukt gaande koning Lodewijk de Zes tiende. die gelukkig een oplossing weet voor zijn problemen Het kost bijna de kop van Jacques, de man die toch al zoveel op moest vangen, maar gelukkig komt Minam vanuit Palestina en Rome net op tijd om die historische ramp te ■inquisiteur van het Spaanse hjk in ,,The history of the world, part one voorkomen. Het anderhalf uur durende filmplezier is te snel voorbij. Ook al „belooft" Mei Brooks ons een vervolg „History of the world part two" met onder meerHitier on Ice", we zullen het met dit ene deel moeten doen „History of the world, part one", is een uitgundige reeks persiflages op zo wel de geschiedenis van de wereld als op de film geschiedenis en filmgenres Met tal van geniale beeld- en woord grappen. perfekt in beeld gebracht te gen de vaak imponerende decors, door matglas-meester Albert J Whitlock nog eens extra geaccentueerd, opgevuld en opgepoetst. Een aanstekelijk spektakel, waarin Mei Broks op meesterlijke wijze de draak steekt met alles, wat ons heilig Is Aanbevolen! Mel Brooks in éen van zijn vele rollen: als koning Lodewijk de Zestiende van Frankrijk. Scène uit: History of the world, part one'" DONDERDAG 14 JANUARI 1982 Mel Brooks Is een uniek vakman. Dat staat als een paal boven water, ook al zou Brooks wellicht een ande re beeldspraak willen gebruiken om dat nog eens te onderstrepen. In het verleden heeft hij een schitterende reeks persiflages op filmgenres ge maakt, waarmee hij een eigen kring aanhangers verzamelde. Een eigen kring, want ondanks het vakman schap van Brooks Is tevens duide lijk, dat niet iedereen zich gewonnen geeft bij het zien van de vaak geniale Invallen, waarmee Brooks zijn pu bliek wenst te vermaken. Het is met Mel Brooks al net zo als bij het Mon- thy Python-team: je vindt het leuk of je verveelt je erbij. Hoewel, Mel Brooks weet het meest al nog net iets aardiger te houden voor een zo'n breed mogelijk pu bliek, zodat de kans, dat u zijn films leuk vindt toch iets groter is dan bij Monty Python en de zijnen. Nam hij Alfred Hitchcock en zijn films op de hak met „High Anxiety", de wes tern met „Blazing Saddles", de horror metYoung Frankenstein", de slapstick in ..Silent Movie" en de amusements wereld in „The Producers" (rond de produktie van een musical over Hit- Ier in „History of the world, part one" moet onze geschiedenis het ont gelden. Je kunt daarbij je twijfels hebben over de wijze, waarop Brooks omspringt met the Forrer als Nickey In de Nederlandse speelfilm „Sabine" is een ontdek- van de eerste orde. Haar sprankelende spel doet nergens denken aan filmdebuut. „Sabine", 1981-1982 Regie: René van Nie; Produktie Rene van Nie Bubo Damen Scénario. René van Nie. Ca mera. Mat van Hensbergen, muziek Ruud Bos; montage: Ton Ruys. Met: Rijk de Gooyer, Benthe Forrer, Mike Burstyn, Ben Vereen, Lucia Tristan, Jerry Francis en Talya Ferro Lengte 90 minuten. Keuring: 12 jaar. door bert vos Een film van René van Nie. Met eni ge twijfels ga je daar naar toe, want het Is duidelijk, dat Van Nie een nogal afwisselend scala van films heeft ge maakt, met afwisselend succes èn afwisselende kwaliteit. Het kan ei genlijk vriezen of dooien, denk je dan. Was een film als „Kind van de Zon" schitterend, „Doodzonde" was de grootste flop aller tijden. En dan nu „Sabine", met - uiteraard - de blijkbaar onvermijdelijke Rijk de Gooyer In de hoofdrol naast een vijf tienjarige scholiere uit Zoetermeer: Benthe Forrer. Na afloop van de film kun je tevreden vaststellen, dat er opnieuw een goede Nederlandse film is gemaakt. René van Nie heeft revanche genomen. Eén van de grootste euvels van de Nederlandse film is het scenario. Sce narioschrijvers schijnen erg dun ge zaaid te zijn in de lage landen en dat wreekt zich regelmatig, ook in de meer geslaagde Nederlandse produkties. René van Nie behoort tot de regisseurs, die een dergelijk karwei zélf ter hand nemen. Met „Doodzonde" ging hij ruim schoots de mist in, met „Sabine" duide lijk niet En dat is niet alleen te danken aan een goed scenario, maar óók aan het voortreffelijke spel van met name Rijk de Gooyer en Benthe Forrer Kahn als keizerin Nympho van Rome tijdens een inspektie van haar het hof van keizer Nero Scène uit:,. History of the world"" van Mei Dom DeLuise als Keizer Nero in: ..History of the world, part one". ons dierbare verleden, maar duidelijk is, de geschiedenis in ieder geval aanzien lijk meer voor ons gaat leven dan via de meestal gortdroge geschiedenisboe ken. Overigens drentelt Brooks met de snelheid van een tijdmachine door de eeuwen heen, hier en daar een brokje oppakkend om in een smakelijke ver pakking le persifleren. Het begint bij het ontstaan van de mensheid en het eindigt met de Franse revolutie. Daartussen zijn we getuige van een nogal houterige Mozes, die na een hevige diskussie met God de berg afdaalt met drie tafelen waarop in totaal vijftien geboden. Brooks laat ons op treffende wijze zien, waarom we tot op de dag van vandaag genoegen moeten nemen met tien We brengen een bezoek aan het oude Rome ten tijde van keizer hjero en ook dat is geen pretje, ook al maken de Romeinse bur- Rijk de Gooyer is zo langzamerhand een „alleskunner" in de Nederlandse speelfilm. Hij heeft al een heel scala van rollen vertolkt zichtbaar zonder enige moeite Gangsters, nazi-militairen, pooiers, directeuren, je kunt het zo gek niet bedenken of Rijk neemt die rol wel. In de film van René van Nie is hij een top-vertegenwoordiger van een inter nationaal concern op het gebied van materialen voor olieraffinaderijen èn va der van een 15-jarige dochter (Benthe Forrer), die hij vijftien jaar na de geboor te voor het eerst ontmoet. Hij neemt haar mee op één van zijn zakenreizen naar het eiland Aruba Benthe Forrer is een ontdekking voor de Nederlandse film. Haar spel is na tuurlijk, zonder de indruk te hebben, dat hier een debutante bezig is. Een mooie meid ook, waar je niet alleen met veel plezier naar luistert, maar die ook het oog weet te strelen. Een natuurtalent Vader Nick is een man van de wereld. Hij voelt zich op zijn gemak in vrijwel elk interieur, bij de meest uiteenlopende mensen Het eerste kontakt met zijn dochter Nickey, vlak voordat de reis naar Aruba begint, is aarzelend, aftas tend. maar al snel is de aanvankelijke spanning gebroken en met een grote nieuwsgierigheid stort het meisje zich in de wereld van de vader, een wereld, die duidelijk de hare tot nu toe niet is ge weest. Het resultaat van dit alles zijn sprankelende dialogen tussen vader en dochter Met daarnaast een uitsteken de sfeertekening van de mondaine we reld van Aruba's uitgaans- en zakenwe reld. Nickey komt in kontakt met Mike (een overigens goede bijrol van Mike Bur styn), Stanley (gespeeld door Ben Ver een, om bekend van Tenspeed en Brownshoe. Funny Girl en All that Jazz) en Lucia, die haar (oudere) vriendin wordt en zeker ook de vriendin van va der Nick. Nickey observeert haar vader in al zijn doen en laten en het duurt dan ook niet lang tot het moment, dat Nickey haar vader als haar „eigendom" gaat beschouwen. Als Nick op een avond met thuiskomt, maar de nacht met Lucia doorbrengt, komt de verhouding tussen Nick en zijn dochter in de knel Het meisje accepteert het niet. is verliefd geworden op haar vader. In veel gevallen zou een dergelijk on derwerp tamelijk zwaar uit de verf zijn gekomen, zeker als het door een Ne derlandse regisseur wordt verfilmd. Re né van Nie is niet in die val getrapt, zodat „Sabine" nergens te zwaar van toon of te meldodramatisch wordt Na tuurlijk, de crisis tussen vader en doch ter levert wel drama op. maar Van Nie weet een uitstekend evenwicht te be waren tussen humor en ernst, met een redelijk geslaagd, bevredigend slot Een afronding, die niet wordt gefor ceerd Ik heb van het begin tot het eind geamuseerd en geboeid de beleve nissen van vader en dochter ge volgd. „Sabine" (de titel verwijst naar een verzinsel van het meisje), Is een Nederlandse speelfilm van een kwalitatief tamelijk hoog niveau, dat ook mede te danken is aan het uitste kende camerawerk van Mat van Hensbergen en de Inspirerende mu ziek van Ruud Bos. De montage Is snel, even spiritueel als de dialogen op en rond de warme stranden van Aruba. Kortom: een film om te gaan zien. Rijk de Gooyer (Nick) en Benthe Forrer (Nickey) op ht bloedhete strand van Aruba in „Sabine" van René van Nie. Mlke Burstyn met Benthe Forrer In „Sabine" van René van Nie. POLYGOON JOUR NAAL In het Polygoon Journaal van deze week aandacht voor de Zilveren Came ra-tentoonstelling. De wisselprijs, een zilveren camera, werd gewonnen door Vincent Mentzer met een foto van Hans Wiegel in hernieuwde rol van oppositie leider in de Tweede Kamer. Uit Duitsland beelden van een inter nationale autotentoonstelling in Frank furt. Voorts wordt stilgestaan bij het werk van de Rijksdienst voor het Oud heidkundig Bodemonderzoek. Eén en ander naar aanleiding van de archeolo gische reizende tentoonstelling „Vond sten uit het verleden". Tenslotte een kleurenonderwerp van het Prinsenweekend in Eindhoven. De feestelijkheden ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van de stad zijn be gonnen met een tweedaags festival, waarop circa 2000 carnavalsprinsen acte de présence gaven. of the world, part one". USA Regie: Mel Brooks. Produk- scenario Mel Brooks Camera Omens Speciale effecten: Al- Whitlock Muziek: John Morris ge John C Howard Verteller Welles. Met: Mel Brooks, Dom Madeline Kahn, Harvey Kor- man, Cloris Leachman, Sid Caesar, Mary-Margaret Humes e a. Lengte 90 minuten. Keuring alle leeftijden Genre komische persiflage. Theater Grand 2, Amersfoort.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11