I The Deer Hunter", hagistrale film van Michael Cimino Orfeu Negro" van Marcel ?amus in 't Filmhuis Modern sprookje en clownsgroep Pruim' The Changeling" - George C. Scott i verzorgde horror-thriller onderdag 21 januari - Cinemaclub De Korf: Kindervoorstellingen in Appelmarkt )NDERDAG 14 JANUARI 1982 kijk op de film 13 3irö en John Savage, hangend aan een helecipter, tijdens opnamen .The Deer Hunter" in Thailand. Achter de camera: Vilmos Zsigmond. I e uit ,,The Deer Hunter" ,,The Deer Hunter", 1977-1978 Regie Michael Cimino Produktie Barry Spi- kings, Michael Deeley, Michael Cimino en John Peverall Scenario: Derec Washburn, naar een verhaal van Mi chael Cimino. Derec Washburn, Louis Garfinkle en Quinn K Redeker. Came ra: Vilmos Zsigmond. Muziek Stanley Meyers. Montage. Peter Zinner Met Robert de Niro, Christopher Walken, Meryl Streep, John Cazale, John Sava ge e a. Lengte 182 minuten. Keuring 16 jaar. Theater: Cinemaclub De Korf, activiteitencentrum, Leusden Donder dagavond 21 januari 20 00 uur. (door Bert Vos) De Cinemaclub De Korf (In oprich ting) begint haar activiteiten met een bijzondere film. In principe elke vier de donderdag van de maand (op en kele uitzonderingen na) brengt Cine maclub De Korf een speelfilm voor een zo breed mogelijk publiek. Repri ses, die de moeite waard zijn om nog eens een keer te gaan bekijken en die in de meeste gevallen niet meer In het normale bioscoop-circuit te ver wachten zijn. De eerste film op het programma van de cinemaclub Is de Amerikaanse speelfilm „The Deer Hunter" van regisseur Michael Cimi no, de man, die vorig jaar met z'n nieuwste „Heaven's Gate" uitermate slechte kritieken te verwerken kreeg, maar met „The Deer Hunter" in 1978 beroemd werd. De film kreeg maar liefst negen Oscar-nominaties. Later kreeg „The Deer Hunter" een Oscar als de beste film, regisseur Michael Cimino kreeg er eentje als de beste regisseur van hét jaar, terwijl Christopher Walken een Oscar kreeg voor de beste bijrol. Kortom: alom lof. Maar dat niet alleen. De Russen verlieten in dat jaar het filmfestival van Berlijn uit protest tegen „The Deer Hunter" en dan met name tegen het feit, dat Cimino In zijn film de Vletcong-strijders niet bepaald zachtaardig afschlldiert. De kritieken zijn verdeeld. Men verwijt Cimino eenzijdigheid. Een bewuste ver draaiing van de ware toedracht In Vietnam werd de film genoemd, maar anderen noemden „The Deer Hun- ter" een epos van ongekende kwali teit, te vergelijken met „Gejaagd door de wind". Hoe het ook zij, de film werd een ongekend succes en trok volle zalen. Terecht naar mijn bescheiden mening. Want er zijn maar weinig films, die de aandacht van het publiek drie uur lang gevangen weten te houden. „The deer hunter" is zo'n film. „The deer hunter" is een verhaal van vijf mannen, alle vijf behorend tot de Russisch-Orthodoxe gemeenschap in het staalstadje Clairton in de Ameri kaanse staat Pennsylvania. Het verhaal van Stanley (John Cazale), Axel (Chuck Aspergren). maar vooral het verhaal van drie van hen. Michael (Robert de Niro), Nick (Christopher Walken) en Steven (John Savage). Zij gaan naar Vietnam. Na afloop van de film erken je zonder meer. dat Cimino op z'n minst dne uur nodig had om zijn indrukwekkende ver haal te kunnen vertellen, ook al lijkt het je een lange zit toe. Het begint als een half-dokumentaire over het leven van de vijf Amerikaanse knapen in het stad je. Ze werken op de staalfabriek, ze ver doen hun vrije tijd in de plaatselijke kroeg en geven daar het meeste van hun geld uit Vriendelijke, onopvallen de, Amerikaanse jongens, die zo nu en dan extra genieten als ze samen de bergen intrekken, op hertenjacht. Cimino's grootste zorg was, toen hij de film maakte, dat het voor iedereen duidelijk moest zijn, wat hij wilde vertel len. De karakters in de film moesten daarin tot leven komen, geen opper vlakkige voorbijgangers, die je een uur later alweer bent vergeten. Juist daar om besteedde Cimino de uiterste zorg aan de opbouw van zijn film. In een lange, meesterlijke aanloop tot het kernpunt van de film zette hij de men sen, waarom het ging, ieder in hun ei gen kontekst en in samenhang met de anderen neer. Michael, Nick en Steven, ze groeien langzaam maar zeker uit tot drie mannen die je kent. die je vaker hebt ontmoet Na de fascinerende beel den van het dagelijkse werk in de staal fabriek, de geintjes in de kroeg, de vriendschap, komt als een overweldi gende stortvloed het Russische-Ortho- doxe huwelijksfeest tussen Steven en Angela (Rutanya Alda) over je heen ge spoeld. In een kleurrijke werveling van plechtige kerkscènes, koormuziek en wierook, naar een snelle overvang van niet te stelpen plezier tijdens de bruiloft. Deze bruiloft beslaat een vrij groot deel van het eerste anderhalf uur van de film en hoe onwaarschijnlijk ook: het ver veelt geen seconde. Het is een staaltje van perfekt filmen, want alleen de beste regisseurs kunnen het zich permiteren om zo lang stil te staan bij die ogenschijnlijk voor het ver dere verhaal onbelangrijke gebeurte nis. Maar juist deze scènes, waarbij je beurtelings wordt meegesleurd en wordt ontroerd, zijn mede-bepalend voor het verdere verloop van het ijzer- sterke verhaal. ONTHUTSEND Je wordt als het ware overrompeld door de plotselinge overgang van het vredige Amerikaanse stadje naar de gewelddadige handelingen in een oor log Vietnam Onthutsénde, maar ook keiharde beelden, van wat zich in elke oorlog afspeelt de wreedheid ten top, onmenselijkheid bij beide partijen. Moordend, slachtend, vernederend. En dan die toevallige ontmoeting van drie kameraden uit Clairton Pennsylva nia Temidden van het oorlogsgeweld komen ze elkaar tegen. En delen el- kaars lot. gevangen door de Vietcong en onder onmenselijke omstandighe den opgesloten in en bij een rivier, ter wijl de bewakers zich op kostelijke wijze vermaken met een angstaanjagend, al lesoverheersend spelletje Russische roulette. U kent dat spelletje toch''. Russische roulette Met één patroon in de kamer van de revolver en dan maar hopen, dat die niet net voor de loop zit als je afdrukt En de bewakers sluiten enthousiaste weddenschaooen af. Ga je er deze keer aan of de volgende keer Eén van de drie vrienden komt ten slotte ongeschonden thuis. De ande ren, ze leven nog. Coming home Verheugde spandoe ken in dat staalstadje in Pennsylvania, alle vrienden van thuis zitten klaar om je welkom te heten, om er een fiks feest van de thuiskomst van te maken. Mi chael heeft geen behoefte aan zo'n ont vangst. Want wat weten al die vrienden en vriendinnen van Vietnam'' Wat we ten ze eigenlijk wal daar gebeurt, werkelijk plaatsvindt? Het tweede deel van de film gaat over dat „coming home", maar het is anders, bitterder, doordringender dan de wijze waarop Jane Fonda haér „Coming ho me" schilderde Het is allemaal even verbijsterend en onthutsend als èlles wat voordien over het doek voorbij kwam en diep in je netvlies bleef han gen De voortreffelijke regie, maar zeer zeker ook de schitterende fotografie van topcameraman Vilmos Zsigmond heeft deze film gemaakt tot wat hij uit eindelijk is geworden, een monumen taal werk. dat zeer zeker de filmge schiedenis in zal gaan als één van de grotere films, een klassieker Robert de Niro als Michael speelt een formidabele hoofdrol, maar ook de an deren, Christopher Walken, John Sava ge, Meryl Streep, doen niet veel voor hem onder Kortom „The deer hunter" is een film. die je. lang nadat de laatste tonen van „God bless America" zijn verstor ven, bezig blijft houden. Een Vietnam- film? Nee, zeer zeker niet Het verhaal is van toepassing op elke oorlog, die de mensheid heeft gevoerd en ooit nog zal voeren. Het is het steeds terugkerend verhaal van gewone mensen, die plot seling terecht komen in de hel van de waanzin, die oorlog heet Gewone men sen, die deze ervaring, ieder op hun eigen manier proberen te verwerken of het niet verwerken kunnen. „God bless America". Het is het enige wat overblijft. Michael Cimino heeft met zijn magistrale film gepro beerd om te laten zien, wat een oor log mensen doet. Hij is daar op een verbijsterende wijze in geslaagd. (Donderdagavond 21 januari - 20.00 uur - zaal open 19.30 uur - De Korf, Leusden). Robert de Niro en John Savage in ,,The Deer Hunter": coming home u Negro", regie Marcel Camus. k.no: Jacques Viot Camera. Jean min Muziek Antonio Carlos Jo- 'roduktie. Sacha Gordine Met Mello, Marpessa Dawn, Lourdes ïira, Lea Garcia, Adhemar da Sil- Aunno Cassanio Theater; Film- ^Appel markt, nachtvoorstelling, "uur, zaterdag. le'filmredaktie) Griekse geschiedenis uit de »ld verhaalde ons reeds van Or en Eurydice. In een moderne- sle speelt deze geschiedenis u, In de film Orfeu Negro, af In vijftig te Brazilië. Het Is het al van een liefdespassie tot in od. Orfeu Negro ontving een intal filmprijzen overal ter J. Hoewel het onderwerp in de waarin regisseur Marcel Ca mus zijn film gegoten heeft In de tachtiger jaren voor weinig mensen nog echt Invoelbaar zal zijn kan hij als een klassieke film worden be schouwd waar steeds weer naar wordt gevraagd; het onbekende wat toch wordt herkend, de Braziliaanse, levendige muziek versterkt dit nostalgische gevoel In hoge mate en drukt op de film het melancholische stempel van het herkenbare maar onbereikbare. Eurydice is een negerin die op het platteland leeft, ze wordt voortdurend achtervolgd door iemand die haar angst aanjaagt Daarom besluit Eurydice naar haar tante in de grote stad af te reizen. Orpheus is een tramconducteur die in zijn „Morro", één van de dorpen in de heuvels rondom Rio de Janeiro, het ge bied waar de zwarte bevolking leeft, veel succes bij de meisjes heeft. Als zij elkaar ontmoeten raken ze halsoverkop verliefd, zodat Eurydice haar achtervolger en Orpheus zijn ja loerse verloofde Mira vergeet. Aan het défilé gehouden ter ere van het carnaval zullen ongeveer zestig dansscholen meedoen Iedere school bestaat uit duizend a tweeduizend le den Het hele jaar door wordt er al gere peteerd en gewekrt voor deze ene da-g en men legt de laatste hand aan de prachtige costuums voor het grote feest. Orpheus kan zich als leider van zijn school niet onttrekken aan de gene rale repetitie, maar Eurydice wil niet al leen blijven en doet mee Tijdens het dansen realiseren ze zich dat ze voor elkaar geschapen zijn, maar op het moment dat ze zich volkomen gelukkig wanen verschijnt aan Eurydice haar achtervolger weer, ze herkent in hem de dood. Orpheus neemt haar mee naar zijn kamer en in zijn armen voelt ze dat niets hun vereniging meer in de weg kan staan Dankzij een vermomming kan Eury dice aan het défilé meedoen, ondanks de achtervolger Gedurende deze nacht van zingen en dansen zijn Or pheus en Eurydice volmaakt gelukkig totdat de dood weer verschijnt en Eury dice in paniek de remise van de tram invlucht Ze klimt op een tram en Or pheus. die haar in het donker zoekt, sluit de elektriciteit aan, waardoor ze geëlektrocuteerd wordt Orpheus kan niet geloven dat Eurydice dood is en loopt alle ziekenhuizen af. Uiteindelijk belandt hij in het lijkenhuis waar hij haar vindt en in zijn armen neemt om haar mee te nemen naar zijn „Morro". Hij voelt dat ze nu door de geest sterker zijn verenigd dan ooit tevoren. Mira. en de andere meisjes uit het dorp die verliefd op hem zijn stenigen hem. Hij stort de afgrond in voor eeuwig verenigd met zijn Eurydice Zeca, Orpheus' jonge vriend, pakt Orpheus' gitaar van de rotshelling en doet door zijn gitaarspel de zon ondergaan. Scène uit Virus" van regisseur Kinji Fukasaku. ïhangellng" (Het bezeten huis), lanada Regie. Peter Medak tie Joel B. Michaels Garth H sky Scenario William Gray Maddox, naar een verhaal van I Hunter. Camera John Coquil- Buziek Rick Wilkens, met een speeldoosthema van Howard Blake Montage Lilla Pedersen. Met George C. Scott, Trish van Devere, Melvyn Douglas, e a Lengte 107 minuten Genre horror-thriller. Keuring: 16 jaar. Theater Grand 5-Amersfoort J Douglas in „The Changeling" van regisseur Peter Medak. (door Bert Vos) „The Changeling" van regisseur Peter Medak behoort tot het genre horror-thrillers, dat een maximum aan effecten koppelt aan zo weinig mogelijk bloed en dat Is één van de redenen, dat Ik het in ieder geval een boeiende, verzorgde film vind. In de reeks horrorprodukten, waarbij de grote hoeveelheden bloed omge keerd evenredig is aan de kwaliteit, Is het een verademing te kijken naar een horrorfilm van een ouderwetse, degelijke soort. Goed verzorgd qua decors en effecten, met bovendien een sterke hoofdrol van George C. Scott, als de componist John P. Rus sell, die na zijn vrouw bij een ver keersongeval verloren te hebben, een huls koopt in Seattle (Canada) en een baan aanvaardt aan de Muziek academie van die stad. Tot zover gaat alles volgens de door snee verhalen van een tamelijk door snee burger, maar niet iedereen wordt dan zoals Russell opeens gekonfron- teerd met een huis. dat iets te vertellen heeft en het weten wil ook Russell wordt gekonfronteerd met mysterieuze zaken, die hij samen met Claire Norman (Trish Van Devere). die hem het huis verkocht heeft, probeert uit te zoeken Het thema doet denken aan de uit 1976 daterende horrorthriller „Full Circle" met Mia Farrow in de hoofdrol, maar George C Scott in „The Changeling te zien in Grand 5. regisseur Medak weet het gegeven be ter uit te werken, ook al verdwaalt ook hij tenslotte in het doolhof van gege vens, die aan het slot van de film toch nog in het vage blijven. Ondanks het feit, dat de in de loop van de film opgeroepen vragen niet al lemaal naar behoren kunnen worden beantwoord (en wellicht ook niet beant woord kunnen worden), is „The Chan- Filmagenda Amersfoort AMERSFOORT - Het filmprogram ma voor Amersfoort in de week van donderdag 14 t/m woensdag 20 januari ziet er als volgt uit Grand 1 (Snouckaertlaan 4, tel. 033- 14632): „De vier vuisten hebben de tro penkolder dag 13.30-19.00-21.45, zon 14 00-16 30-19 00-21 45. a I Grand 2: „History of the world part 1". dag 13 30-19 00-21 45. zon 14 00- 16.30-19 00-21 45. al Grand 3: „Ik ben Joep Meloen", dag. 13.30-18.30-21.15, zon 13 30- 16 00-18 30-21 15. a l Grand 4: „Raiders of the lost ark", dag 13 30-18 45-21.30, zon 1345-16.15 -18.45-21 30. 12 ir Grand 5: „The Changeling", dag 13.30-18 45-21 30. zon 13.45- 16.15-18.45-21.30. 16 jr Cinema 1 (Stadsrlng, tel. 033- 18900): „An American werewolf in Lon don", dag 13.30-18.45-21 30, zon 13 45-16 1S—18 45—21 30. 16 jr. Cinema 2: „Virus", do., vrij., ma di 13.30-18 30-21.15, wo.. za. zo. 18.30- 21 15. 16 jr geling' een goed verzorgde horrorthril ler, waarin met name George C. Scott een prima vertolking geeft van de man. die nauwelijks zijn eigen leed te boven is gekomen en oog in oog komt te staan met een misdadige moord uit het verle den. waarbij een kind is betrokken Melvyn Douglas levert als senator Joseph Carmichael een gedegen bij rol, zoals we van hem gewend waren. Kortom: een horrorthriller die on danks de tekorten toch van het begin tot het einde blijft boeien. Cinema 2: „Frank en Frey", wo., za. 13.30, zo 13.30-16.00, a I. Euro (Stadsrlng, tel. 033-33655): „Sabine"do., vr., ma.,di. 13.30-18 45- 21 15, wo.. za 18 45-21.15, zo. 13.30- 16 15-18 45-21.15, 12 jr Kindervoorstelling: „Tweety's groot ste avonturen", za. en wo. 13.45. Duo 1.Onverzadigbaar", dag 14.15- 19.15—21 30. zon. 14 15—16.30- 19 15-21.30. 18 jr Nachtvoorstelling (vr. zat 23 45). „Drie kostschoolmeisjes in Parijs" Duo 2: „Enter the ninja", dag. 14.00- 19 00-21 15. zon 14 00-16 15- 19.00—21.15, 16 jr. Nachtvoorstelling (vr zat. 24 00): „The long riders", 16 jr. Alle filminformatie 033-622411 Verloren en gevonden GEVONDEN Twee grijze handschoenen met bont gevoerd, gereedschapskoffer met inhoud. VERLOREN Witte gymschoenen maat 45; huis sleutel aan leren sleutelhanger WEGGELOPEN Ruige zwartharige hond, zwartwit gevlekt; zwartwitte bastaard, reu met vlooienband. GEVONDEN Drie autosleutels; sleutelbos, 2 AMERSFOORT - Komende week weer twee kindervoorstellingen In theater Appelmarkt. Zaterdag 16 ja nuari wordt er een modern sprookje gespeeld voor kinderen van 6 tot 11 jaar. Het sprookje heet „Husse en de reus" en wordt gespeeld, verteld en gezongen door Jozef Custers en Herman Erbé. Centraal staat het thema angst: kleine kinderangsten maar ook ang sten die te maken hebben met de tijd waarin wij leven. Ook komt In het spel tot uitdrukking hoe moeilijk het vaak is om met redelijkheid en over leg iets te bereiken. Toch moet dit sprookje niet gezien worden als een hoogdravend geheel. Een gewoon sprookje over het dorp Grotegok. burgemeester Bullebak, ko lonel Kreupelhout. Jan Husse en na tuurlijk de reus. Die reus is een persoon die eenmaal per jaar zo hard moet nie zen, dat bijna het hele dorp wegwaait. Alle gebouwen schudden en trillen dan op hun grondvesten, de kippen raken van de leg en niemand doet meer een oog dicht. De burgemeester weet ei genlijk niet zo goed wat hij er mee aan moet en zit met de handen in het haar. Wat daar allemaal van komt en hoe het afloopt, zie je vanzelf bij „Husse en de reus." Het decor is van Koos Jansen en Noortje van Schaik, de kostuums zijn gemaakt door Joke Sluiter; geluid en licht wordt verzorgd door Toon Vieijra en de tekst en muziek zijn gemaakt door Herman Erbé PRUIM De clownsgroep Pruim speelt woens dag 20 januari „Suus van de opera Koos en Suus ontmoeten elkaar en dan blijkt Suus een bekende operazangeres te zijn Zij wil dit wel laten zien aan het publiek, maar Koos stuurt alles in de war Dan start er een bont clownsge- beuren waaraan de aanwezige kinde ren later ook zelf aan kunnen meedoen. De middag eindigt met een eigen cir cusvoorstelling van de kinderen. Dat wordt dus clowns kijken en clowns spe len. Aan deze voorstelling werkt boven dien ook Douwe Jan Draaier mee met het draaiorgeltje „De Wielewaal." Clownsgroep Pruim bestaat uit Leo Adriaanse uit Amersfoort en He- leen Vertegaal uit Amsterdam. Veel van wat zij als clowns doen, komt voort uit de „eigenaardigheden" van het leven van alledag. sleutels aan sleutelhanger „Jonker autobedrijf"; 4 Peugeot sleutels. VERLOREN ?ode portemonnee; lichtbruine le ren handschoen. 2 gymnastiek schoenen; sleutelbos; grijs leren handschoen; blauw leren hand schoen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 13